Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:57

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 30-07-22 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:13

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:28

Hierbij een uitleg hoe een jaarrekening eruit moet zien.
Een jaarrekening moet minimaal altijd bestaan uit een Balans en een Winst- en verliesrekening.
Een toelichting zit er meestal ook bij maar die ontbreekt bij PZB

Een balans is een momentopname die de financiële situatie van je onderneming weergeeft.
Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment. Je balans bestaat uit twee zijden, namelijk de activa en de passiva, de belangrijkste eigenschap van een balans is dat deze te allen tijden in evenwicht moet zijn.
Aan de linkerzijde van de balans (ook wel debet zijde genoemd). De activa bevat alle zaken die je “actief” in bezit hebt, zoals je bedrijfspand, voorraden, vervoersmiddelen, maar ook het nog te ontvangen geld (debiteuren).
Activa worden nog onderscheiden in “vaste activa” bezittingen die voor langere tijd aan je bedrijf zijn gebonden, zoals het bedrijfspand, auto(s), computer(s)) en
“vlottende activa” bezittingen die korte tijd aan je bedrijf gebonden zijn, zoals voorraad die je verkoopt via je webshop, verpakkingsmiddelen, maar ook vorderingen op debiteuren en liquide middelen (geld dat je in kas hebt of op je bankrekening hebt staan)

De Passiva staan aan de rechterkant van de balans; dit is de credit kant. Dit zijn alle middelen, waarmee de onderneming wordt gefinancieerd, kort gezegd de schulden van de onderneming.
Passiva zijn alle middelen waarmee de onderneming gefinancierd wordt, kort samengevat de schulden van de onderneming. Dit gaat dan bijvoorbeeld om openstaande rekeningen (crediteuren) en de btw die nog afgedragen moet worden. De passiva zijn dus eigenlijk alle financiële verplichtingen die je hebt, maar ook je eigen vermogen valt onder de passiva.
Je eigen vermogen is het verschil tussen al je bezittingen en al je schulden (de activa min de passiva). Daarmee maak je in feite de balans in evenwicht. De centrale vraag die je hierbij altijd kunt stellen is: "Wat is mijn bezit en wat is hiervan geleend?
De Passiva kunnen worden onderverdeeld in:
Eigen vermogen (hierboven al uitgelegd)
Kortlopende schulden (schulden die binnen een jaar zijn afgelost)
Crediteuren (vorderingen die anderen op jou hebben)
Langlopende schulden (bijvoorbeeld een hypotheek, of de lening voor je auto).
Hieronder een eenvoudig voorbeeld van een balans.

Afbeelding

Een winst- & verliesrekening is een opsomming van alle alle opbrengsten (omzet) en kosten van een onderneming. De in de W&V opsomming van omzet en kosten hoeft (en is dat meestal ook niet) met elkaar in balans te zijn.
Onderstaand een simpel voorbeeld van een W&V rekening. Je hebt een omzet; je trekt de kosten ervan af en je je hebt een resultaat. Zo simpel is het. Wel zo netjes om inzicht te geven in de kosten, welke direct met de omzet verband houden en welke niet.
Verder kun je dan nog inzicht geven in het resultaat voor en na belasting.
Hieronder een eenvoudig voorbeeld van een winst- en verliesrekening:

Afbeelding

Hieronder nog maar een keer de gepubliceerde jaarrekening van de ANBI stichting PZB:

Moderatoropmerking:
copyright

Wat valt jullie dan op?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 11-02-25 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in overleg met plaatser aangepast

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:32

assie schreef:
_lauraaa_ schreef:
Als ANBI stichting MOETEN ze wel hun financiële gegevens op hun website plaatsen. Dit hadden ze moeten doen voor 1 juli. Dat hebben ze niet gedaan.

Maar er mag gewoon 4 maanden uitstel worden aangevraagd. Die periode is nog niet verstreken. Dus het is niet terecht om te roepen dat ze niet aan de verplichting hebben voldaan.

Maar als je dan kijkt wat ze aan informatie leveren. is daar dan nog een extra 4 maanden voor nodig?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:42

Ninx schreef:
Uiteraard is waakzaamheid waar het om dierenwelzijn gaat het aller, aller, allerbelangrijkste... maar laat dat dan ook de motivatie zijn.
Dat dit soort topics zuiver zijn en geen bevrediging van het ego dat gelijk wil hebben.

Dat is zeker de motivatie.
Ken je het principe "wie appelen vaart, appelen eet". Vroeger was het vrij gebruikelijk dat mensen voordeeltjes genoten bij het werk dat ze deden, hetzij financieel hetzij in nature.
Maar dat is allang niet meer het geval. Tegenwoordig hebben heel veel bedrijven een zeer streng integriteitsprotocol en is genoemd principe reden voor ontslag. De belastingdienst ziet dit principe ook gewoon als inkomsten, waar belasting over betaald moet worden.
Zeker als het gaat om een welzijnsorganisatie moet elke cent die mensen bijdragen aan die organisatie worden verantwoord (vind ik).
Dat is enige reden dat ik mij vastbijt in deze zaak. Ik vind dat hier breder aandacht voor moet komen; het liefst nog in de media.

Babootje

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:02

Ik weet niet of ik het goed heb gehoord, maar vraagt nu ook een soort boetebedrag als een geadopteerd paard weer terug moet naar de stichting?

bedazzled1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:09

Paardenfann4 schreef:
Ik zou het paard ook laten inslapen en de rekening naar paard zoekt baas laten sturen, tenslotte is het paard hun eigendom.

En wat met de rechten van het desbetreffende paard? Heeft die dan geen recht op een sluitende/professionele beslissing alvorens het fatale spuitje te krijgen? Heeft hij dan geen recht van leven? Gelijk van waar hij vandaan komt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:09

Ja als zij vinden dat je er niet goed voor bent moet hij terug en krijg je 1000 boete

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:12

bedazzled1 schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik zou het paard ook laten inslapen en de rekening naar paard zoekt baas laten sturen, tenslotte is het paard hun eigendom.

En wat met de rechten van het desbetreffende paard? Heeft die dan geen recht op een sluitende/professionele beslissing alvorens het fatale spuitje te krijgen? Heeft hij dan geen recht van leven? Gelijk van waar hij vandaan komt.

Jij weet er kennelijk meer van?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:19

Dreamboy schreef:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd

Gewoon de eerste zin op de voorpagina klopt al niet :')

Ik mis het woordje voor, waar mensen niet meer VOOR kunnen zorgen. Als dat al niet lukt is een jaaropgave te ingewikkeld hoor

https://www.paardzoektbaas.nl/
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 13-03-25 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Afbeelding vervangen door link / quote verwijderd

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:32

En gebeurt is met een t.

Ik verbaas me er echt over dat dit nog steeds zo gaat bij pzb. Ik volg ze al een paar jaar en heb er nog steeds geen goed gevoel bij. Toen ik dan ook spullen over had om te doneren, heb ik dit bij de stichting paardenopvang Achterhoek gedaan. Daar had ik een veel beter gevoel bij.
Zonde want er is genoeg behoefte aan opvang van verwaarloosde dieren. En die lappen ze in eerste instantie prima op. Maar het vervolg is nog voor verbetering vatbaar.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:33

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd i. v.m. delen van privé communicatie
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 29-07-22 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie bericht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:41

Ik heb toch wel een beetje bezwaar tegen de afzender "Paard zoekt baas" als je de financiële verantwoording zo leest...
Ik heb geen problemen met een spelfoutje hier of daar maar wel GROTE problemen met de financiële verantwoording van het hele gebeuren...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:43

bedazzled1 schreef:
Paardenfann4 schreef:

Henk zou een dierenarts laten langskomen om het paard te laten onderzoeken, later heeft hij gezegd dat ze het paard, maar moest laten inslapen. Ze heeft er zelf al meerdere malen een dierenarts bij gehad, maar pzb wilde een eigen dierenarts sturen, maar blijkbaar komen ze daar nu van terug. Het beestje kan nauwelijks nog opstaan en lopen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:45

Babootje schreef:
Ik heb toch wel een beetje bezwaar tegen de afzender "Paard zoekt baas" als je de financiële verantwoording zo leest...
Ik heb geen problemen met een spelfoutje hier of daar maar wel GROTE problemen met de financiële verantwoording van het hele gebeuren...

Daarom schreef ik ook "buiten het feit dat er niets klopt".

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:45

Babootje schreef:
assie schreef:
Maar er mag gewoon 4 maanden uitstel worden aangevraagd. Die periode is nog niet verstreken. Dus het is niet terecht om te roepen dat ze niet aan de verplichting hebben voldaan.

Maar als je dan kijkt wat ze aan informatie leveren. is daar dan nog een extra 4 maanden voor nodig?

Ja, wellicht wel. Het mág tenslotte.
Ik heb genoeg klanten die een supersimpele jaarrekening hebben maar die zich er echt niet voor interesseren. Die jaarrekening 2021 zou in theorie op 2 januari 2022 klaar kunnen zijn. Hij wordt echter pas 30 april 2023 ingediend.
Mag. Daar is uitstel voor. Daar hoeft geen oordeel aan te hangen.

En verder ben ik wel benieuwd wat jou opvalt aan de jaarrekening anders dan wat er eerder al door o.a. Celien is benoemd?

Dan je stukje over donaties. De (losse?) donaties die aan PZB worden gedaan zijn wellicht wel verantwoord in deze jaarrekening, namelijk de 2587,25 die benoemd wordt. Misschien hebben ze aan donaties niet meer dan dat gehad.
En aangezien de adopties zo te zien via hulplot verlopen, zul je de opbrengsten daarvan niet in de jaarrekening van PZB zien.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat de adoptant een contract tekent met Hulplot en dan zelf zijn wenkbrauwen optrekt omdat er niet pzb boven staat. Ik ga er ook vanuit dat die adoptant volwassen en bekwaam is om beslissingen te nemen en contracten aan te gaan.
Maar goed.. dat zijn aannames.

Vind ik daar wat van? Ja heus wel. Maar ik probeer het even bij de geleverde/beschikbare feiten te houden en dat te mixen met mijn kennis. :D BV's en stichtingen zijn overigens niet mijn specialiteit. Wel weet ik dat er veel fiscale faciliteiten en uitzonderingen en regeltjes zijn speciaal voor BVs en andere rechtspersonen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:58

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

manzano

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:28

Ik ben wel benieuwd wat Twickel hier allemaal van vindt.... dat is toch ook best een serieuze organisatie (en stichting).
Volgens mij zijn hun activiteiten en plannen ook allemaal niet overeenkomstig het bestemmingsplan. Dus ben ook wel benieuwd hoe dat wordt geregeld. Straks staan daar allemaal oudjes en kunnen ze weer stoppen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:30

assie schreef:
En verder ben ik wel benieuwd wat jou opvalt aan de jaarrekening anders dan wat er eerder al door o.a. Celien is benoemd?

Is dat jou niet opgevallen dan?

Je hebt voor de jaarrekening 2 verschillende onderdelen: de balans en de W&V rekening.
De balans hoort in "balans" te zijn, dus activa en passiva gelijk.
De W&V rekening is een apart onderdeel.
Het resultaat zou onderaan de W&V rekening moeten staan.

PZB gooit alles op 1 hoop. De balans en de W&V rekening en geeft onderaan de streep de balans.
Dat is niet juist.
Conclusie: de balans klopt niet.

Verder lijkt PZB activa en passiva door elkaar te halen. Is bank1 nu het banksaldo, of is dat het eigen vermogen van de stichting?

Ga zo maar door, er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

Verder lijkt PZB een bijdrage te krijgen van Zinloos geweld voor dieren. Dat steunt wel mijn idee dat de inkomsten van PZB worden gespreid over de andere stichtingen (waarvoor geen ANBI publicatie geldt) en de BV. Dat is echt niet transparant en dus echt niet oke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:36

Babootje schreef:
assie schreef:

assie schreef:
Ja, wellicht wel. Het mág tenslotte.

Fijn dat het mag, maar 3 regels, serieus? :D :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:43

Dreamboy schreef:
Jester_ schreef:
Moderatoropmerking:
Verwijderd i.v.m. openbaar maken van privé communicatie

Moderatoropmerking:
verwijderd omdat eerdere berichten zijn verwijderd

Zo'n heel gek bedrag is dat niet hoor.

https://www.koggehoeven.nl/paardenrusthuis/tarief/

Hier stond mijn haflinger de laatste 6 maanden van zijn leven. Toen was het bedrag nog wat lager.
Al weet ik natuurlijk niet hoe de verzorging bij PZB is.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 13-03-25 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes aangepast

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:44

Dreamboy schreef:
Jester_ schreef:
Voor wie benieuwd was naar de prijzen van de senioren opvang

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Mijn normale volpensionstalling met stal+wei voor alle leeftijden kost minder (270 euro).Wel in een niet dure regio. Dus ik vind dat wel erg aan de prijs en dan kun je je oudje beter op zijn vertrouwde plek laten vind ik.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:45

Verder geeft de jaarrekening van PZB nergens inzicht in.
Hebben ze geen huisvesting?, hebben ze geen kosten (bv vervoer, apparaatskosten)? Door wie wordt de websitehosting betaald? Vangen ze geen paarden op? Waar zijn die kosten? Allemaal kosten die toch echt bij de stichting horen. Ik snap hier echt helemaal niets van.
Ik snap best dat ze ANBI technisch de commerciële activiteiten scheiden van de niet- commerciële.
Maar zo weinig omzet en resultaat in PZB kan ik niet geloven... Dat is toch een ANBI niet waard?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:53

Babootje schreef:
Fijn dat het mag, maar 3 regels, serieus? :D :D

Heel veel accountants vragen standaard uitstel aan voor hun klanten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:59

Kinke schreef:
Heel veel accountants vragen standaard uitstel aan voor hun klanten

Wat een enorme tijdverspilling.