Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:52

Dat een leek de pasjes niet begrijp, prima. Ik begrijp de lol van achter een bal aan rennen en als je hem dan eenmaal hebt weer weg schieten ook niet :P
Maar wat een leek vaak wel kan zien is of een paard harmonieus die pasjes doet, alsof hij danst. alsof het er uit ziet dat het niets voorstelt om een paard dat te laten doen.
Of met veel spanning.
En dan moeten wij zeker in de top, wat ons aller voorbeeld hoort te zijn, die leek dat fijne beeld laten zien.
Ik denk dat veel mensen het dan niet eens uitmaakt of er wel of geen bit in zit.
Dat word anders als ze er mensen aan zien hangen, duidelijk zichtbaar is dat het paard niet blij is.
En dan heb je ook direct voer voor activisten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:04

50 jaar geleden liep het topdressuurpaard niet zo in een krul als tegenwoordig. Dat valt me wel altijd op. Oude foto's tonen een minder geforceerd beeld. De paarden waren mogelijk wel wat anders, maar het valt ook leken op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:04

Dat zal allemaal wel, maar ga maar eens in de tegenwoordige tijd (waar circusdieren (terecht) verbannen zijn, aquaria onder vuur liggen, politiehonden/paarden besproken worden, en sowieso steeds meer dierenwelzijn besproken wordt, uitleggen dat dressuur (zoals het over het algemeen op tv te zien is, dus niet die ene die toevallig net leuk rijdt) of springen (waarbij er zo af en toe iets door een hindernis heen klettert) best prima is ...

Ik bedoel, ík snap het wel, aan mij hoef je het niet vertellen... maar ik zit niet in de politiek en ik stel geen petities op enzovoorts..
(overigens, nog steeds S&T, neusriem bijv, ik snap dat dan niet helemaal.. )

DP: mensen die zelf ervoor kiezen achter een bal aan te rennen, of in een raceauto te stappen etc is eigen keus. Ik denk dat het grote publiek toch ergens wel gaat bedenken of een paard wat te zeggen heeft over zn carriere.... ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:13

Klopt, maar veel mensen die juist reageren met schande zijn dierenliefhebbers.
En hebben zelf ook een hond of ander dier.
Als je die dan de discussie aangaan of een dier zelf de keuze heeft.... is het denk ik zo klaar met de discussie :+
Ik denk als die sport zien zoals hij hoort ook niet eens zoveel moeite hebben dat het beoefend word.

De mensen die echt totaal tegen de paardensport in het algemeen zijn is denk ik maar een hele kleine groep.
Wel een groep die heel goed met social media om kan gaan. Dus lijkt of het er heel veel zijn.

Persoonlijk vind ik dat al met vegetariërs (4-6%) en veganisten (1,5%).
Soms lijkt het of half Nederland geen vlees eet, maar ook dat is maar een erg kleine groep.
Dus laat staan onder die veganisten hoe groot die groep is die zo extreem gaan dan ze alle sport met dieren, of het houden van dieren in het algemeen willen verbannen. Want dat is nar mijn idee de groep die nu aan het woord is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:27

germie schreef:
50 jaar geleden liep het topdressuurpaard niet zo in een krul als tegenwoordig. Dat valt me wel altijd op. Oude foto's tonen een minder geforceerd beeld. De paarden waren mogelijk wel wat anders, maar het valt ook leken op.

Dat ligt denk ik aan de invloed van de "moderne" dressuur, het vasthouden en op druk rijden aan de voorkant. Wel was vroeger GP niveau wat nu ongeveer Z is..dus het niveau is wel enorm gestegen. Maar ben het ermee eens dat het vriendelijk en ongedwongen uit hoort te zien. Dat geeft inderdaad ook al een heel ander beeld bij de leken.

Veel mensen die reageren en dierenliefhebbers zijn, zijn zelf ook zo hypocriet als de pest. Wel afgeven op boeren e.d maar wel de zuivelindustrie in stand houden door lekker ijs te eten en melkproducten etc. te gebruiken. Maar goed, om de paardensport te kunnen blijven verdedigen is het wel belangrijk dat de paarden ook echt goed behandeld worden en dat te zien is vind ik. Anders hebben ze gewoon ook gewoon een punt en gaan de goede onder de kwade lijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:10

DuoPenotti schreef:
Mij is vroeger geleerd dat zowel met sporen als ST rijden was om te laten zien dat je als ruiter zulke kleine hulpen kon geven dat een paard ook met die hulpmiddelen goed te rijden was en niet in protest kwam omdat je dan als ruiter te groot in kwam.
Dus een hele andere insteek dan wat er nu gezegd word.

Zo ook met rijden met een bit in het algemeen.
Als je paard (op medisch na dan) niet rustig met gesloten mond nageeflijk kan lopen op een passend bit ligt dat aan de ruiter.
Dan kun je op de neusriem rijden, wat vroeger bij beginners vaak gedaan werd op de ringetjes van het de lage neusriem, maar dat was niet het doel. Het doel was de zachte mee verende hand een paard dat zelf de hand op ging zoeken. Ontspannen.

En nee ik ben niet tegen bitloos (wel tegen gekruisd) maar ik denk wel dat teveel ruiters nu signalen missen. Ruiters die eerst een paard niet op een bit gereden kregen, althans zonder een open mond, nu niets anders zijn gaan rijden, en ineens denken dat ze fijn bezig zijn met getrek op de neus want de mond gaat immers niet open.

En in die zin heb ik eigenlijk nog steeds laat maar eens zien dat je kunt rijden.
Open monden met st horen daar dus ook niet bij.

.

Hier sla je de spijker op zijn kop, maar dat wordt nergens meer geleerd. Allerlei bitfitters, andere zadels, osteopaten, alles komt voorbij, maar een onafhankelijke zit leren en een mooie verende meegaande hand...............dat is te ingewikkeld om hard voor te werken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:04

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:44

Ik moest hier wel om lachen:"Dit is volgens de visie van Baron Pierre de Coubertin.".. :')
Als in... 'nou en'..

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:11

Cer schreef:
DP: mensen die zelf ervoor kiezen achter een bal aan te rennen, of in een raceauto te stappen etc is eigen keus. Ik denk dat het grote publiek toch ergens wel gaat bedenken of een paard wat te zeggen heeft over zn carriere.... ?

Dat gebeurt al.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:16

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:19

germie schreef:
manubres schreef:
Het springen in de 5 kamp gaat worden aangepast, maar wordt er niet uitgehaald:

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... LaQZ9uLAhI

Mooi. Al ben ik wel benieuwd wat ze gaan aanpassen.

Zo te lezen de hindernissen, het aantal hindernissen en de moeilijkheid ervan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:23

ingedebruijn schreef:
Zo te lezen de hindernissen, het aantal hindernissen en de moeilijkheid ervan.

Ze hebben in het verleden volgens mij ook een tijdje een soort lijn gehad van 12 sprongen op 1m die genomen moest worden. Dat heb ik ook wel eens gezien bij een moderne vijfkamp. Ik weet natuurlijk niet of dat op olympisch niveau was. Maar ik vond de moderne vijfkamp toen zeker interessant om zelf te gaan doen, alleen nooit de kans gehad om schermen als sport te proberen. De overige sporten wel geprobeerd. Het mooie is ook dat je ook op latere leeftijd in deze sport nog gewoon een hoog niveau kunt behalen. (Net als in de paardensport overigens, of in het duiken, maar dat is weer geen competitiesport).

Maar door de dubbelsprongen in het 1.20m parcours er uit te halen zouden er al veel missers verdwijnen.