Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:46

Pareltjes schreef:
Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?

Nou, voor de gezondheid van het paard zijn hier open stallen. Met een buitenluik en overkapt. Aan de voorzijde kan een wolf er zo inlopen.

Als je dat wil afsluiten opdat een wolf er niet zo in kan lopen en je toch een gezond stalklimaat overhoudt zal er een geheel nieuw stal gebouw moeten komen.

Het gaat om 12 boxen.

Nou,...dat is een zeer behoorloijke investering.

En je krijgt er iets voor terug wat nog steeds een minder stalklimaat heeft dan dit open stalgebouw.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:49

Sansevieria schreef:
Pareltjes schreef:
Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?

Afgezien van de vraag wel of niet investeren.
Jij gaat er dan vanuit dat grootvee, runderen dan even inbegrepen, zoveel mogelijk op stal staat?
Er zijn ook genoeg mensen die willen hun dier om welke reden dan ook ( denk even aan herstel na een pees blessure) liever zo veel mogelijk buiten hebben staan.
Nog afgezien van het gegeven dat een wolf niet alleen maar in de nacht aanvalt.

Geen idee waarom je deze conclusie trekt? We hebben het over de veiligheid van je dieren, hoe dit te kunnen bewerkstelligen in de situatie met wolven.

Investeer of investeer niet. Pas je aan of niet. Kijk lijdzaam toe of onderneem aktie. De keuze is ieder voor zich. Mijn keuze is inmiddels duidelijk lijkt me. Ben het er mee eens of niet. Maakt mij allemaal niet uit. Zolang MIJN dieren maar veilig zijn en blijven. Hoeveel het mij kost in geld en tijd is mijn zaak. Maar nogmaals klagen en niets doen lost het probleem niet op. Een andere verwijten maken dat ze geld spenderen om een oplossing voor elkaar te krijgen ook niet. Voor mensen zonder geld zijn er ook oplossingen. Die oplossingen liggen binnen het normaal houden van paarden met kleine aanpassingen en goede wil. Maar als je niet WIL veranderen omdat je vind dat de wolf moet ophoepelen en daar al je energie op richt, ben je misschien op het verkeerde paard aan het wedden.

Ik hoop vooralsnog dat alle dieren veilig blijven!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:49

@karl66, VS jaagt niet op jakhalzen, maar op coyotes. Goudjakhalzen zijn wel naar west-europa onderweg en in een groep net zo goed in staat tot het vangen van bv schapen als een wolf. Beide soorten roofdieren zijn opportunisten en schaap is makkelijk te vangen voedsel.

In de VS wordt er nog steeds gejaagd op wolf/coyote/grote katten/beer ivm predatie op vee, soms preventief, maar net zo goed wegens al verloren vee. Europa echter heeft deze dieren al heel lang met rust gelaten, dat is in sommige gebieden zeker mogelijk. Jacht wordt dan enkel toegepast bij overlast na schade aan vee/huisdieren en daar valt zeker veel voor te zeggen.
Helaas is de optie nee, tenzij noodzakelijk niet de verstandige en gebalanceerde optie zoals de EU/Brussel die uitdraagt. Vervolgens besluiten de regeringen in west-europa waar meer idealisme dan praktijkervaring is dat een geheel jachtverbod de richtlijn is en komt er een halfwassen regeling en ontoereikend potJE geld voor compensatie/preventie.
Naast een wapenwet die zelfs die herder geen mogelijkheid biedt voor iets simpels als een katepult om paar stenen richting wolf te schieten (hopelijk raak) om dat dier zelfs minimaal ontzag en slechte associatie met mensen en dus schapen te geven. Mens dus heeft 0 legale verdedigingsmiddelen + een verbod om wolf pijn te doen/verstoren, dus zelfs maar te laten schrikken van aanwezigheid mens en moet het doen met ontoereikende omheinigen en hopen dat wolf de dieren van een ander pakt of toch lief achter ree en zwijn aan gaat. M.a.w. het recht op zelfverdediging is in elk geval in deze context illegaal gemaakt. En dan is de volgende vraag of dat klopt met onze grondwet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:55

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:

Nou, voor de gezondheid van het paard zijn hier open stallen. Met een buitenluik en overkapt. Aan de voorzijde kan een wolf er zo inlopen.

Als je dat wil afsluiten opdat een wolf er niet zo in kan lopen en je toch een gezond stalklimaat overhoudt zal er een geheel nieuw stal gebouw moeten komen.

Het gaat om 12 boxen.

Nou,...dat is een zeer behoorloijke investering.

En je krijgt er iets voor terug wat nog steeds een minder stalklimaat heeft dan dit open stalgebouw.

Tralies als bovenluik problem solved. Kan zo duur en goedkoop als je wilt.
Beter niet met het hoofd buiten dan geen hoofd meer.
Geheel nieuw complex = Ingewikkeld denken..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:59

Tamary dat is precies het punt.
Als men de wolf wil beschermen dan zal er een goed doordacht plan moeten zijn, met een mogelijkheid tot afschot van problematische exemplaren.
Anders hoef je geen helderziende te zijn om te voorspellen dat er opeens een wolf verdwijnt.
Kijk maar naar Wolf Naya in België die opeens met haar welpen weg was.
Vermoedelijk afgeschoten door jagers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:01

Pareltjes schreef:

Je kan ook te simplistisch denken.

Om de box, met tralies geheel af te sluiten wordt de box te klein.

Dan zijn we dus weer terug bij stap 1 nieuw complex.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:03

Hoe kan een box met buitenluik door het plaatsen van tralies ineens te klein worden? M2 meters veranderen er niet door. Dan is de box dus gewoon te krap voor het paard! Dan zorgt de wolf niet voor de extra investering! Dan heb je of te veel paarden, te weinig ruimte te krappe boxen. Moest je zowieso verbouwen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:05

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:

Precies.
Zonder te zien hoe het er bij de ander uitziet wel even zeggen hoe het moet veranderen.
Dat die ander dat maar moet investeren en daar zeker niet over mag klagen.
Dat dieren maar opgehokt moeten gaan worden. Geen uitloop meer mogen hebben, niet eens meer hun hoofd over een luik mogen houden.
Maar dan weer geen inzicht geven hoe de eigen paarden gehouden worden.
Als dat al in eigen beheer is.
Fijn kostenplaatje voor bijvoorbeeld een pensionhouder.
Omdat er een handje vol luitjes zijn die een wolf wel leuk vinden klinken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:07

NatasjavE schreef:
Pareltjes schreef:

Liever hele erf afsluiten, die ommuurde hoeves in het buitengebied waren er vroeger ook niet voor de lol. Echter bouwen we niet meer op die manier en is dat ook een kostbare aanpassing + vergunning krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:08

Pareltjes schreef:
Hoe kan een box met buitenluik door het plaatsen van tralies ineens te klein worden? M2 meters veranderen er niet door. Dan is de box dus gewoon te krap voor het paard!

Je snapt toch wel dat als een paard met zijn hoofd buiten de stal hangt er gewoonweg meer ruimte is of niet? En het is ook wel dodelijk saai als het paard niet eens een beetje goed om zich heen kan kijken.

Het is overigens niet mijn stal Ik sta er ook maar in pension. Ik heb er allemaal weinig over te zeggen.

Maar goed. Ik heb het gevoel dat er van jouw kant weinig inlevingsvernogen is in de situatie van andere mensen.

En als er mensen zijn die de wolf hier in Nederland willen hebben helpt het echt om soms ook te stellen dat de andere partij ook gewoon een punt heeft.

Pareltjes

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:10

Een stal wordt niet groter doordat een paard met zn hoofd buiten hangt! Het gaat om vloeropp. Als je op een pension staat is het de taak van de eigenaar de boel veilig te houden. Zou em daar zeker op aan spreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:11

Pareltjes schreef:
Een stal wordt niet groter doordat een paard met zn hoofd buiten hangt! Het gaat om vloeropp. Als je op een pension staat is het de taak van de eigenaar de boel veilig te houden. Zou em daar zeker op aan spreken.

Nee als een paard zijn hoofd buiten de stal kan hangen kan hij net twee stappen extra naar voren doen. Zeker die van mij.

Dus nee het gaat niet alleen om het vloeroppervlakte.

En het is ook wat leuker voor het paard he...

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:17

Wat begon als een werkelijk prettig informatief topic wordt nu door enkele omgezet in een persoonlijke strijd omwille zijn gelijk krijgen.. kan die discussie ergens anders gevoerd worden?

Vind de toevoeging van de beheerder van de Veluwe interessant. Het ligt ook veel genuanceerder dan de discussie waarin enkele nu verzanden.

Dit topic begon ook met een zwervende wolf die ontzettend veel schade aanricht. Een interessante casus, provincie Brabant is bezig met een procedure zodat vestiging van een wolf in dit gebied niet kan/mag. https://www.bd.nl/brabant/provincie-wol ... ~a7e49a59/
Laatst bijgewerkt door Baloedebeer op 28-05-20 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:18

Ik denk als je je dieren 's nachts op stal houdt dat dat met de minste aanpassingen wel wolfproof te krijgen is. Het is voornamelijk voor de dieren die 24/7 buiten worden gehouden of die ene wolf die ook overdag honger krijgt, dat de oplossing minder eenvoudig is. Een stal beveiligen gaat nog wel, hectares weiland wordt moeilijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:19

Pareltjes schreef:

Inderdaad. Als een stal zo klein is dat het hoofd van het paard er niet op een comfortabele manier bij in kan, is de stal wel heel klein. Beetje flauw om dat probleem nu op de wolven te steken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:22

Ik maak me nog niet zo druk over mijn stallen... het oplossen van problemen in de wei is urgenter.
Ik ben er van overtuigd dat hoge afrasteringen op den duur niet gaan werken, een wolf is een slim dier dat zich snel blijkt aan te passen. Zeer in gebieden waar weinig natuurlijke prooidieren zijn zal hij blijven proberen schapen en wellicht ook paarden te verschalken.
Als de wolf blijft zullen we dus andere oplossingen moeten zoeken. Ik heb begrepen dat het kan helpen ergens bij je wei een dood schaap neer te leggen (hoe kom ik daar aan??) met stinkend spul er overheen, daarmee ontstaat afkeer van in ieder geval schapen. Ze schijnen een hekel te hebben aan licht (Gallager heeft een 'fox light') en ook heb ik gehoord dat blauw lint als bovenste draad (wel oerlelijk..) afschrikt.
Ik hoop nog steeds dat mensen tot bezinning komen en begrijpen dat de komst van de wolf meer problemen oproept dan ze oplost. Maar voor het geval ze blijven hoop ik dat we inventieve oplossingen vinden om ze weg te houden bij onze schapen en paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:51

Dieuwertje92 schreef:
Dit topic begon ook met een zwervende wolf die ontzettend veel schade aanricht. Een interessante casus, provincie Brabant is bezig met een procedure zodat vestiging van een wolf in dit gebied niet kan/mag. https://www.bd.nl/brabant/provincie-wol ... ~a7e49a59/

De vraag is een beetje of dit nog wel een zwervende wolf is. Hij/zij loopt zeker al sinds begin februari in noord-brabant rond, dat is al 4 maanden. Bij 6 maanden spreken we over een gevestigde wolf. Hij legt er wel behoorlijke afstanden nog af. Maar gaat blijkbaar niet de rivieren over en blijft in de breedte in een gebied van ongeveer 40 km hangen. (Mogelijk gaat ie nog een soms stukje de grens over). Sommige plaatsen doet hij meerdere keren aan. Zo was hij de 14/4, 1/5 en 26/5 in Sterksel. Dat vertelt eigenlijk al dat hij niet van plan is te vertrekken, maar gewoon een territorium aan het bewandelen is. Doordat er mogelijk minder wild is en er geen concurrentie is van andere wolven is het gebied waarschijnlijk gewoon groot.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste kwartaal gegevens van bij12. Daar zit al een stukje in van de wolf die in het gebied verblijft. In de kwartaal gegevens staan de dna profielen van wolven. Mooier zou de dna profielen zijn van ook deze maanden. Maar ze lopen (zoals gewoonlijk) weer gigantisch achter.
De vraag is of het een bekende wolf is en of het er maar 1 is.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:05

ik lees al een tijdje mee in het topic, maar heb nog niet eerder gereageerd... ik woon in het gebied waar de wolf nu actief is, en heb hem afgelopen zondag ook gezien op pakweg 400 meter van mijn tuin (ik ben degene die volgens omroep brabant op wolvenjacht is gegaan, maar dat is genuanceerder hoor)
wij hebben dus nu alles aangepast en alle dieren veilig staan, maar dat betekent dat onze schapen niet meer op de dijk voor ons huis kunnen lopen. als we hier de mogelijkheid zouden hebben om een (tijdelijke) stalling te plaatsen zou dat wel kunnen, maar dat mag dus niet van gemeente en waterschap.....
hiermee wil ik dus aangeven dat het niet zo makkelijk is om de passende maatregelen te kunnen nemen om je dieren te beschermen... ( en daarnaast is er natuurlijk ook een financiële consequentie, maar die laat ik er bewust even buiten...)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:27

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:29

Anke, dat zijn de ervaringen die ik dus ook hoor uit de praktijk. Er wordt vaak geroepen mensen willen geen moeite doen of het mag niks kosten, maar in de realiteit ligt het vaak anders.
Zijn alle dieren wel veilig gebleven bij jullie?
Wat moeten dat angstige momenten zijn, bah...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:30

tamary schreef:
@karl66, VS jaagt niet op jakhalzen, maar op coyotes. Goudjakhalzen zijn wel naar west-europa onderweg en in een groep net zo goed in staat tot het vangen van bv schapen als een wolf. Beide soorten roofdieren zijn opportunisten en schaap is makkelijk te vangen voedsel.

In de VS wordt er nog steeds gejaagd op wolf/coyote/grote katten/beer ivm predatie op vee, soms preventief, maar net zo goed wegens al verloren vee. Europa echter heeft deze dieren al heel lang met rust gelaten, dat is in sommige gebieden zeker mogelijk. Jacht wordt dan enkel toegepast bij overlast na schade aan vee/huisdieren en daar valt zeker veel voor te zeggen.
Helaas is de optie nee, tenzij noodzakelijk niet de verstandige en gebalanceerde optie zoals de EU/Brussel die uitdraagt. Vervolgens besluiten de regeringen in west-europa waar meer idealisme dan praktijkervaring is dat een geheel jachtverbod de richtlijn is en komt er een halfwassen regeling en ontoereikend potJE geld voor compensatie/preventie.
Naast een wapenwet die zelfs die herder geen mogelijkheid biedt voor iets simpels als een katepult om paar stenen richting wolf te schieten (hopelijk raak) om dat dier zelfs minimaal ontzag en slechte associatie met mensen en dus schapen te geven. Mens dus heeft 0 legale verdedigingsmiddelen + een verbod om wolf pijn te doen/verstoren, dus zelfs maar te laten schrikken van aanwezigheid mens en moet het doen met ontoereikende omheinigen en hopen dat wolf de dieren van een ander pakt of toch lief achter ree en zwijn aan gaat. M.a.w. het recht op zelfverdediging is in elk geval in deze context illegaal gemaakt. En dan is de volgende vraag of dat klopt met onze grondwet.

Je hebt gelijk waar wij jakhalzen hebben, hebben ze in Amerika coyotes. Jakhalzen zijn trouwens al in Drenthe gesignaleerd, ze zijn dus niet onderweg, ze zijn er al. Voor de rest zijn we het helemaal met elkaar eens. De wolven, die zijn er en gaan niet weg omdat wij dat zo graag willen. Dus moet er een goed beleid komen, inclusief bejagen. Juist de prowolf mensen zouden daar een voorstander van moeten zijn. Wil je met wolven samen kunnen leven, dan moet je ze schuw houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:31

Sterkte anke.
Precies, hier ook al eerder aangehaald, vergunningen krijg je niet zo maar.

Ik hoop dat de wolf jullie verder voorbij gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:35

Karl, jouw laatste zin is een van de meest zinvolle in dit hele topic!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:37

Precies, het is makkelijk denken voor een ander. Er zijn hier zoveel weides waar kuddes buiten lopen op grote percelen met alleen een schuilstal of niet eens. Meer mag ook niet. Zoveel grazers ook in natuurgebieden, land dat gepacht wordt van de overheid etc. Ik wil ze ook zeker in de winter echt geen 16 uur op stal, helemaal niet gezond. Ben trouwens ook vaak helemaal niet voor het donker thuis en overdag aanvallen kan ook, dus tja.
Ik zou me normaal eerlijk gezegd überhaupt niet zo druk maken, paarden zijn toch stukje groter en feller dan schapen, ze staan als wij niet thuis zijn en snachts altijd achter het huis, vluchten waarschijnlijk naar de stal die 3 meter van het huis ligt. Maar deze wolf is vrij brutaal, komt dicht bij huizen, laat zich overdag zien, gaat achter paarden aan etc. Qua inventieve oplossingen blijft de mini voorlopig hengst haha. Hij sloeg vorig jaar een hond al bijna het licht uit zijn ogen, toen schrok ik, maar nu ben ik er blij mee.

En klagen helpt wel, want de provincie komt langzamerhand in beweging. Het is en proberen je dieren zover mogelijk te beschermen en ondertussen aan de bel trekken om erger te voorkomen.
Ze moeten inderdaad schuw blijven en vooral in gebieden zitten waar daadwerkelijk wild is ipv vooral vee.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:39

Ja onze beestjes zijn veilig, maar ik 'ken' de mensen waar de wolf voor het eerst op film is vastgelegd (de wolf die de schapen grijpt en de sloot overzwemt) dus je snapt de onrust... ik maakte me vooral zorgen over de pony van mn dochter, omdat die is een geimproviseerde stal staat. Daar hebben we nu dus een aangepaste deur voor gemaakt (zie foto) en nu kan ik weer rustig slapen. Maar ik weet dat er een hoop memsen in de buurt zijn die dus geen passende stalling hebben en deze ook niet mogen maken, en dat voelt gewoon heel verkeerd want die mensen geven net zoveel om hun beestjes als ik....

Afbeelding

Edit:foto werkte niet mee...