Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
vilheide schreef:LBLGypsyCobs schreef:Ik mag ook graag Formule 1 kijken en ondanks dat ik zelf geen coureur ben, durf ik daar ook m'n mening over te geven.
Maar de FIA (zeg maar de FEI van de autosport) geeft veel verklaringen en persconferenties.
Het is veel transparanter.
Niet dat het dan allemaal volgens het boekje gaat, maar das ook mens eigen natuurlijk.
Nu je daar toch over begint, in de Formule 1 zijn momenteel allemaal regeltjes waar de coureurs helemaal niet blij mee zijn. Coureurs willen gewoon racen en niet bezig zijn met brandstof sparen.
Publiek wil brullende motoren, maar Opa Bernie is de "grote man" die bepaald wat wel of niet kan.
Zolang hij dik betaald wordt door Rusland en verschillende olie producerende landen, kan het hem geen reet schelen wat een coureurs of het publiek wil!
Geld speelt overal een te grote rol waardoor de sportieve prestatie op de achtergrond belandt.
Sunrise_ schreef:De Special was natuurlijk een brok spanning, en erg jammer. Maar de Grandprix van donderdag was echt prachtig gereden en erg ontspannen. Jammer dat hier alleen een slechte dag (door externe factoren) wordt aangehaald. Doet zowel ruiter, paard, als combinatie geen recht.
farahdiba46 schreef:En niemand vraagt zich af WAAROM dat dier stijf stond van de stress? Toot had ook regelmatig blauwe tong! Wat een goedpraterij allemaal. Triest hoor. Of ben ik nu een alternatieveling
Coloured schreef:Sunrise_ schreef:De Special was natuurlijk een brok spanning, en erg jammer. Maar de Grandprix van donderdag was echt prachtig gereden en erg ontspannen. Jammer dat hier alleen een slechte dag (door externe factoren) wordt aangehaald. Doet zowel ruiter, paard, als combinatie geen recht.
De kop van het nieuws is niet anders. Dus logisch dat het hier alleen daar over gaat.
Mousmous schreef:Tuurlijk wil je als ruiter zoveel mogelijk controle hebben. Een dressuurproef is een gehoorzaamheidsproef en daar heb je controle voor nodig. Recreatieruiters hebben ook controle nodig. Je wilt niet richting een drukke kruising rijden en geen controle hebben lijkt me.
damian23 schreef:farahdiba46 schreef:En niemand vraagt zich af WAAROM dat dier stijf stond van de stress? Toot had ook regelmatig blauwe tong! Wat een goedpraterij allemaal. Triest hoor. Of ben ik nu een alternatieveling
Nee, jij bent een "reller"![]()
Het is ook triest. En dan te bedenken dat volgens de regels van de FEI "the pol" (nek, dus net achter de oren) het hoogste punt moet zijn. Maar de meeste lopen daar in een valse knik (hoogste punt een handbreedte daarachter) met de neus achter de loodlijn (holle rug=aanmaken stresshormoon).
farahdiba46 schreef:En niemand vraagt zich af WAAROM dat dier stijf stond van de stress? Toot had ook regelmatig blauwe tong! Wat een goedpraterij allemaal. Triest hoor. Of ben ik nu een alternatieveling
Maar ik ben dan een domme belg.
Lante schreef:Alleen ontneem je het vluchtdier paard met een halstertouw niet alle kans om te vluchten en met een slofteugel en een heftig inwerkend bit of.... een s&t waar een kerel van 1.80+ aan hangt wel. Dat veroorzaakt juist stress bij het paard. De mens heeft controle, maar het paard helemaal niet. De ballans is zoek.
Lante schreef:@ mousmous: Er zijn recreatieruiters die aan een touwhalstertje langs de weg rijden en recreatieruiters die met een liverpool stang en een slofteugel buiten rijden.
Beide hebben voldoende controle, wat zie je liever.
(Ik kies de middenweg, met een trensje en een los teugeltje)
Tendance schreef:Heb gisteren onwijs hard op de loodlijn gelet, maar dat valt over het algemeen wel mee hoor.
Ja bij Gal was het duidelijk, maar dit had ook duidelijk een oorzaak.
damian23 schreef:Undercover heeft inderdaad vaker last van spanning. Maar je zou je wel moeten afvragen waarom. Paarden die LDR gereden worden maken cortisol (stresshormoon) aan.
Ik heb zelf een paard met veel bloed, maar sinds ik hem anders ben gaan rijden (lees, met bolle rug en voor de loodlijn) is hij van gestrest vluchterig paard naar een min of meer bomproof paard veranderd.