EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:55

Sorry hoor, maar nu wordt Patrik Kittel erbij gehaald alsof dat allemaal zo vreselijk was. Paard had de tong over het bit, nou pure pech, gebeurt ook in de basissport waar op trensjes gereden wordt. Patrik groette netjes af, probleem opgelost. Heeft zijn paard verder niet in de weg gezeten. Edward had gewoon pure pech, en heeft geprobeert te redden wat er te redden viel, waar hij bijna in geslaagd was. Dat Undercover op zijn tong beet, ook pure pech, dat doen wij zelf ook wel eens, en dan hoef je niet eens gespannen te zijn. Om het dan ineens weer op zijn trainingsmethodes te gooien vind ik nergens op slaan, dan zou hij dus elk paard zo sensibel krijgen als undercover. Nou, Cappucino, Romanov, Lingh, en ook Totilas en er zullen er nog meer zijn, zijn nooit zo sensibel geweest als Undercover. Sisther de Jeu was wel sensibel, maar niet zo extreem als Undercover. Hoog in het bloed staande paarden kunnen dat hebben. Mijn vader fokte vroeger engelse volbloeden, waarvan er ook op de baan liepen. Die konden net zo reageren. Een zeer sensibel paard reageert ook extreem. Niet voor niets dat dierenartsen de symptomen bij koudbloeden veel serieuzer nemen dan bij warmbloeden. Een koudbloed reageert lauw, een volbloed schreeuwt bij wijze van spreke moord en brand als ie een pijntje heeft. Zo gaat dat bij mensen ook, de een doet een examen zonder zenuwen, de ander zit dagen op de wc en schijt zeven peuken zoals ze zeggen. Hoeveel bokkers hebben niet een topic gehad over hun paard dat het erf niet alleen af wil, gaat steigeren enz enz. Moet je dan maar zeggen, och, hij wil niet alleen, dan maar geen buitenritten. Beter voor hem. Totilas vond ik dan wel weer een ander verhaal. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er geen opzet in het spel geweest is om moedwillig een kreupel paard te laten starten. Wel vind ik dat MAR schijnbaar te weinig ruitergevoel heeft om niet te merken dat Totilas niet goed liep. Vaak merk je het juist als ruiter al eerder dan het zelfs te zien is. Had hij het wel gevoeld dan had hij gewoon af moeten groeten. Maar hij was euforisch en had het idee dat hij ruim 80% had gereden, dat geeft wel aan dat hij er niets van gemerkt heeft. Niet zo'n best teken vind ik. PS had het ook gezien, maar die kan op dat moment niet ingrijpen. Alleen de jury kan dat, en die hebben daar misschien een misser in gemaakt. De dierenartsen ook natuurlijk, bij twijfel gewoon niet starten.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 16-08-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:57

vilheide schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Ik mag ook graag Formule 1 kijken en ondanks dat ik zelf geen coureur ben, durf ik daar ook m'n mening over te geven.
Maar de FIA (zeg maar de FEI van de autosport) geeft veel verklaringen en persconferenties.

Het is veel transparanter.
Niet dat het dan allemaal volgens het boekje gaat, maar das ook mens eigen natuurlijk.

Nu je daar toch over begint, in de Formule 1 zijn momenteel allemaal regeltjes waar de coureurs helemaal niet blij mee zijn. Coureurs willen gewoon racen en niet bezig zijn met brandstof sparen.
Publiek wil brullende motoren, maar Opa Bernie is de "grote man" die bepaald wat wel of niet kan.
Zolang hij dik betaald wordt door Rusland en verschillende olie producerende landen, kan het hem geen reet schelen wat een coureurs of het publiek wil!
Geld speelt overal een te grote rol waardoor de sportieve prestatie op de achtergrond belandt.

Klopt, maar heb opa Bernie er ook al over horen klagen, dus zal me niets verbazen dat er toch weer meer herrie gaat komen.

Ook opa Bernie probeert te schipperen tussen sponsorgeld binnenhalen, zelf een goed boterham eten en de sport leuk houden voor publiek.

Het zal heus niet makkelijk zijn een dergelijke organisatie draaiende te houden en je zult het nooit iedereen naar de zin maken.

Paardensport is nog net wat lastiger omdat je met dieren te maken hebt en dat roept nog meer emotie op.

Het is steeds een balans vinden tussen geld binnen hengelen en het leuk houden voor iedereen.
Bijna onmogelijke opgave, daarom is het zaak alert en open te blijven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:58

Het is maar net wat je wil zien in zo'n proef. Paarden die gedwongen worden een proef 99% gecontroleerd te lopen, of (vele malen moeilijker), een paard iets losser te durven laten en hopen dat hij het 100% voor je doet wanneer je het vraagt. Vertrouwen is het sleutelwoord.

De één heeft van nature meer vertrouwen dan de ander, maar ik vraag mij af of een paard met zo weinig vertrouwen, dat je er eigenlijk nog geen ereronde fatsoenlijk mee kunt rijden op zo'n hoog niveau eigenlijk wel echt geschikt is voor topsport of voor die manier van rijden. Ik vind de stress die het voor het paard oplevert niet acceptabel. Daar moet je wat mee als ruiter vind ik.

Mijn mening.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 08:59

En niemand vraagt zich af WAAROM dat dier stijf stond van de stress? Toot had ook regelmatig blauwe tong! Wat een goedpraterij allemaal. Triest hoor. Of ben ik nu een alternatieveling :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:00

Undercover heeft inderdaad vaker last van spanning. Maar je zou je wel moeten afvragen waarom. Paarden die LDR gereden worden maken cortisol (stresshormoon) aan.

Ik heb zelf een paard met veel bloed, maar sinds ik hem anders ben gaan rijden (lees, met bolle rug en voor de loodlijn) is hij van gestrest vluchterig paard naar een min of meer bomproof paard veranderd.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:01

Sunrise_ schreef:
De Special was natuurlijk een brok spanning, en erg jammer. Maar de Grandprix van donderdag was echt prachtig gereden en erg ontspannen. Jammer dat hier alleen een slechte dag (door externe factoren) wordt aangehaald. Doet zowel ruiter, paard, als combinatie geen recht.

De kop van het nieuws is niet anders. Dus logisch dat het hier alleen daar over gaat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:02

farahdiba46 schreef:
En niemand vraagt zich af WAAROM dat dier stijf stond van de stress? Toot had ook regelmatig blauwe tong! Wat een goedpraterij allemaal. Triest hoor. Of ben ik nu een alternatieveling :')

We hebben het hier over Undercover niet over Totilas.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:02

Tuurlijk wil je als ruiter zoveel mogelijk controle hebben. Een dressuurproef is een gehoorzaamheidsproef en daar heb je controle voor nodig. Recreatieruiters hebben ook controle nodig. Je wilt niet richting een drukke kruising rijden en geen controle hebben lijkt me.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:05

farahdiba46 schreef:

Nee, jij bent een "reller" :D

Het is ook triest. En dan te bedenken dat volgens de regels van de FEI "the pol" (nek, dus net achter de oren) het hoogste punt moet zijn. Maar de meeste lopen daar in een valse knik (hoogste punt een handbreedte daarachter) met de neus achter de loodlijn (holle rug=aanmaken stresshormoon).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:06

@ mousmous: Er zijn recreatieruiters die aan een touwhalstertje langs de weg rijden en recreatieruiters die met een liverpool stang en een slofteugel buiten rijden.

Beide hebben voldoende controle, wat zie je liever.

(Ik kies de middenweg, met een trensje en een los teugeltje) ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 16-08-15 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:07

Coloured schreef:
Sunrise_ schreef:
De Special was natuurlijk een brok spanning, en erg jammer. Maar de Grandprix van donderdag was echt prachtig gereden en erg ontspannen. Jammer dat hier alleen een slechte dag (door externe factoren) wordt aangehaald. Doet zowel ruiter, paard, als combinatie geen recht.

De kop van het nieuws is niet anders. Dus logisch dat het hier alleen daar over gaat.

Dan moet hier ook niet in algemeenheden worden gepraat, alsof er alleen maar zulke proeven gereden worden en alsof deze combi altijd stijf staat van de spanning, allemaal door de trainingswijzen en nog meer van dat soort uitspraken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:07

Heb gisteren onwijs hard op de loodlijn gelet, maar dat valt over het algemeen wel mee hoor.
Ja bij Gal was het duidelijk, maar dit had ook duidelijk een oorzaak.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:09

Mousmous schreef:
Tuurlijk wil je als ruiter zoveel mogelijk controle hebben. Een dressuurproef is een gehoorzaamheidsproef en daar heb je controle voor nodig. Recreatieruiters hebben ook controle nodig. Je wilt niet richting een drukke kruising rijden en geen controle hebben lijkt me.

Fijn om dit nog eens benadrukt te zien, ik ben recreatie ruiter, maar krijg nog al eens de vraag waarom ik ook in zo'n suffe bak rij en m'n paard aan de teugel moet.

Eh.. hij moet niks, hij zoekt zelf m'n hand op en ik wil dat m'n paard goed op m'n hulpen reageert.
Dan kan ik hem op een simpel signaal opzij de berm in laten wijken, even met het binnenbeen aanraken, geeft ie ietsje stelling zodat ie achterop komend verkeer al gezien heeft, voor het ineens naast hem zit.

Hij hoeft van mij op buitenrit niet in de krul, maar hij moet wel netjes van achter naar voor lopen en ontspannen gaan.
Behalve dat het voor hem slecht is om met de kop in de lucht en een weggedrukte rug te lopen, zit het ook voor geen meter.
Ze struikelen sneller en ik zit niet op stomme blessures te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:09

Ehm... ik heb er geen verstand van verder, maar ik heb altijd begrepen dat een paard achter niet goed onder kan treden als hij zijn rug hol heeft? Of anders gezegd; dat dat met elkaar verbonden is? Lijkt me lichaamsbouwtechnisch gezien ook vrij logisch... Stuwend vanuit een holle rug, dragend vanuit een bolle rug...

Hoe kan dan gezegd worden dat Undercover met een holle rug loopt en daardoor cortisol aanmaakt? Ik heb het filmpje gezien en ik zag een dik gestresst paard, die inderdaad veel minder ondertrad dan ik van hem gewoon ben, en ook een stuk minder dan het paard van HP...

Maar ik zag geen paard met een holle rug wat de cortisol zou kunnen verklaren.

Mousmous

Re: EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:13

Lante, maakt niet uit waar je mee rijdt, je wilt gewoon controle hebben, al rijd je alleen maar met een halstertouw.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:18

Alleen ontneem je het vluchtdier paard met een halstertouw niet alle kans om te vluchten en met een slofteugel en een heftig inwerkend bit of.... een s&t waar een kerel van 1.80+ aan hangt wel. Dat veroorzaakt juist stress bij het paard. De mens heeft controle, maar het paard helemaal niet. De ballans is zoek.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:19

damian23 schreef:
farahdiba46 schreef:

Nee, jij bent een "reller" :D

Het is ook triest. En dan te bedenken dat volgens de regels van de FEI "the pol" (nek, dus net achter de oren) het hoogste punt moet zijn. Maar de meeste lopen daar in een valse knik (hoogste punt een handbreedte daarachter) met de neus achter de loodlijn (holle rug=aanmaken stresshormoon).

O, IK BEN EEN RELLER :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:21

farahdiba46 schreef:

nee hoor, die vraag stel ik ook al veel topics, al van voor Totilas trouwens. :) Maar ik ben dan een domme belg. ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:23

Lante schreef:
Alleen ontneem je het vluchtdier paard met een halstertouw niet alle kans om te vluchten en met een slofteugel en een heftig inwerkend bit of.... een s&t waar een kerel van 1.80+ aan hangt wel. Dat veroorzaakt juist stress bij het paard. De mens heeft controle, maar het paard helemaal niet. De ballans is zoek.

Die van mij is relaxter zonder bit dan met.

Maar ken ook paarden die zo gewend zijn aan druk op het bit, dat die over de rooie gaan als die druk ineens wegvalt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:29

Als ik dan idd richting die drukke kruising rijd en mijn paard schrikt ergens vreselijk van, dan zit je met je halstertouw dus waarschijnlijk op die kruising onder een auto met paard en al, en met die slofteugel kan je de situatie net redden en overleven jij en je paard het. Paard heeft dan met slof misschien even stress, jammer dan, maar beter dan eindigen als roadkill met een halstertouwtje.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:32

Lante schreef:
@ mousmous: Er zijn recreatieruiters die aan een touwhalstertje langs de weg rijden en recreatieruiters die met een liverpool stang en een slofteugel buiten rijden.

Beide hebben voldoende controle, wat zie je liever.

(Ik kies de middenweg, met een trensje en een los teugeltje) ;)

Liever geen van beiden. Ga maar lekker in het bos, over de heide, in de bak, in de wei of door de buurt rijden.
Als ik in de auto zit maakt het me niet uit welk bit ze in hebben. Als ik er langs moet voel ik altijd een bepaald risico.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:32

Tendance schreef:
Heb gisteren onwijs hard op de loodlijn gelet, maar dat valt over het algemeen wel mee hoor.
Ja bij Gal was het duidelijk, maar dit had ook duidelijk een oorzaak.

Ook opgelet wat het hoogste punt van de hals was? Ik heb er bijna geen een gezien die volgens de regels van de FEI reed. Bij praktisch alle paarden was het hoogste punt een handbreede achter "the poll". En in een valse krul kan je niet met een bolle rug lopen. Hoeveel paarden heb jij gezien die in de uitgestrekte draf gebroken diagonalen lieten zien? Ik vind wat er tegenwoordig in de ring wordt getoond niks meer met dressuur te maken hebben. Dat is een eenheid zijn met een losgelaten paard, in harmonie. Ik zag alleen maar paarden die stress lieten zien (onrustige mond, zwiepen met de staart, oren naar achteren). Met hier en daar een uitzondering, maar dat ziet er dan weer niet flitsend uit. Hoewel ik normaal gesproken ook fijn naar charlotte kan kijken, maar die had het gisteren ook moeilijk. Valegro was erg onrustig in zijn mond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:33

damian23 schreef:
Undercover heeft inderdaad vaker last van spanning. Maar je zou je wel moeten afvragen waarom. Paarden die LDR gereden worden maken cortisol (stresshormoon) aan.

Ik heb zelf een paard met veel bloed, maar sinds ik hem anders ben gaan rijden (lees, met bolle rug en voor de loodlijn) is hij van gestrest vluchterig paard naar een min of meer bomproof paard veranderd.

Die Ed eens mailen met deze oplossing

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:34

Vergelijk dat met Edward, die moest met druk op de ketel die drukke kruising over (in dit geval de GPS)
met een los teugeltje waren er ongelukken gebeurt. Alternatief is niet starten en opgeven, of in het geval van de recreatieruiter bij die kruising afstappen om de boel te redden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:35

en wat doet dat alles er nu toe in dit topic?