Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:20

Een jong paard midden in een drukke bak zetten en ook nog even beleren, is een vorm van flooding.

En flooding heeft zeker wel nadelen.

Sinds wanneer een paard altijd zwaar in de stress zit als je het inrijdt, ik weet het niet. Zelf nooit niks van gemerkt. Overigens reed ik zelf altijd paarden bitloos in. Werkt prima.

Kijk, ik ben gewoon een HTK ruiter die als hobby wat paarden beleerd heeft, maar van de 30-40 is er eigenlijk nog nooit een gaan bokken. Eigenlijk ook geen gaan rennen. En allemaal konden ze binnen 2 weken vrolijk rond galopperen en ging ik er vaak ook mee buiten.

Daar hoef je echt geen cowboy voor te zijn, zolang je ook maar niet bang bent en een beetje kan zitten, want eraf vallen is echt de dood voor het inrijden, en tegenover het 'breken' op zon concours staat natuurlijk niet altijd jaren met worteltjes paaien want we weten eigenlijk allemaal dat zo niks werkt.
Ik paai mijn zoon ook niet met ene snoepje om naar school te gaan.

Verder vind ik het echt opmerkelijk hoe mensen dit verdedigen. Een vent als Gert van den Hof heeft echt wel gevoel voor een paard. Maar een paard inrijden tijdens een show heeft totaal geen meerwaarde voor het paard zelf, hoogstens enkele nadelen en die zullen optreden afhankelijk van het karakter.

Het is puur voor de show, een leuk nummertje waarbij mensen zich kunnen vergapen aan de grappige capriolen en de vaste zit van Gert vd Hof. Meer is het niet.

Dus dat staat van mij dan nog los van de inrijdmethode.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:32

Wat Gert doet is geen flooding maar exposure. Sorry geen tijd maar google zal verschil het ook wel kunnen uitleggen. :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:43

lady62 schreef:
Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat Gert dit paard even zadelmak maakt en inrijd in 15 minuten.
Het paard krijgt alleen maar iemand op zijn rug en accepteert dit uiteindelijk dat is alles.
Met het inrijden ben je natuurlijk langer bezig ook Gert.
Dit paard heeft even stres en is er dan doorheen terwijl de paarden waar weken over gedaan word ook veel langer stres hebben.
Het is maar net waar je voor kiest.
Ik heb altijd geleerd kijk naar verschillende methoden en haal er uit waar jij denkt iets aan te hebben.
En ook oordeel niet te snel is er iets waar jij niets in ziet wil dat niet altijd zeggen dat het dan ook verkeerd is.
Ik heb door de jaren heen verschillende rassen en karakters meegemaakt die ook allemaal een andere aanpak nodig hadden.
En als ik sommige zag aan klooien met hun paardje en het niet voor elkaar kregen maar het wel allemaal beter wisten dan vroeg ik mij af wat doe je het paard aan iedere keer helemaal over de zeik en beter worden deed het niet.

Maar ik denk dat dit paard, als ze er de volgende keer er mee aan de gang gaan, ook nog stress heeft en de keer daarop ook nog .....

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:46

Dat van de stress denk ik ook. Gert vertelde ook dat hij met dit paard nog niet klaar was.

Wij hebben ook wel eens stress als we aan het werk zijn. Kunst is om op een spelende manier het paard zowel de inspanning als ontspanning te laten leren.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 10:54

randalinpony schreef:
Kijk, ik ben gewoon een HTK ruiter die als hobby wat paarden beleerd heeft, maar van de 30-40 is er eigenlijk nog nooit een gaan bokken. Eigenlijk ook geen gaan rennen. En allemaal konden ze binnen 2 weken vrolijk rond galopperen en ging ik er vaak ook mee buiten.

.

van alle groene paarden die avond dat mijn paard er was, was alleen , de sullige tinker zoals iedereen verwachte (de onze), aan het bokken enzo. Het paard wat in stal niet eens te benaderen was deed onder het zadel niks geks.

de filmpjes op youtube laten natuurlijk alleen de bokkers zien, anders is het niet "leuk"

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:06

missje schreef:
van alle groene paarden die avond dat mijn paard er was, was alleen , de sullige tinker zoals iedereen verwachte (de onze), aan het bokken enzo. Het paard wat in stal niet eens te benaderen was deed onder het zadel niks geks.

Dat is heel vaak zo

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:14

geerke schreef:
Gert heeft bergen werk...mede doordat veel ruiters een paard kopen wat veel te hoog gegrepen is.

Nou Gert krijgt juist veel werk van ruiters, die voor hun werk op hoger niveau de paarden rijden, die het niet kunnen veroorloven om van die jonge dieren te vallen.
Die dieren zijn echt niet te hoog gegrepen hoor!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:35

Hermelientje schreef:
Wat Gert doet is geen flooding maar exposure. Sorry geen tijd maar google zal verschil het ook wel kunnen uitleggen. :D

Exposure is gewoon blootstellen. Dat kan dmv flooding of dmv systematische desensitisatie. Als dit geen flooding is... Systematische desensitisatie is het in ieder geval niet :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:43

Tendance schreef:
geerke schreef:
Gert heeft bergen werk...mede doordat veel ruiters een paard kopen wat veel te hoog gegrepen is.

Nou Gert krijgt juist veel werk van ruiters, die voor hun werk op hoger niveau de paarden rijden, die het niet kunnen veroorloven om van die jonge dieren te vallen.

Gert heeft ook vaak paarden te corrigeren die gewoon een ''probleem'' paard zijn.
Geen topruiter gaat inderdaad op een groen paard zitten....maar er zijn er meer die paarden zadelmak maken hoor....gewoon in alle rust,zoals ik ook al jaren heb gedaan.Dat hoeft niet met een joelend publiek erbij.Ik snap trouwens niet wat de eigenaar beweegt om het in jumping amsterdam te laten doen.Maar goed.Publiciteit is belangrijker dan het welzijn van een dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:45

Urielle schreef:
angelawwijk schreef:
is hier ook maar iemand die gelooft dat zon sessie van 1x15 minuten er voor zorgt dat de volgende dag de eigenaar er zo mee weg rijd?

als Gert het een aantal keren effectief door kan pakken oke.... maar 1x15 minuten zorgt alleen maar voor 15 minuten entertaining van het publiek en niet voor een daarna zadelmak en ingereden paard.

Er hoort een natraject bij, is dat nog niet genoemd hier?

Hier wel, maar weten die 1000enden toeschouwers dat ook? Wordt dat duidelijk benoemd in zijn clinics? Ik heb aardig wat filmpjes gezien, maar nooit iets gehoord over een natraject. Omdat Gert er ook een sprongetje mee maakt kan ik me voorstellen dat men denkt dat het paard meteen doorgereden kan worden, en daar gaat er denk een groot stuk mis.

BloemBloem

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:57

Ik heb Gert gezien afgelopen zaterdag op JA, en hij heeft wel degelijk het hele traject besproken :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:14

geerke schreef:
Tendance schreef:

Gert heeft ook vaak paarden te corrigeren die gewoon een ''probleem'' paard zijn.
Geen topruiter gaat inderdaad op een groen paard zitten....maar er zijn er meer die paarden zadelmak maken hoor....gewoon in alle rust,zoals ik ook al jaren heb gedaan.Dat hoeft niet met een joelend publiek erbij.Ik snap trouwens niet wat de eigenaar beweegt om het in jumping amsterdam te laten doen.Maar goed.Publiciteit is belangrijker dan het welzijn van een dier.

Ik met het met je eens, al ben ik wel van mening dat het plaatje dan iets groter gezien moet worden: waarom zouden al de spring/dressuur/cross/western-ruiters wél met een joelend publiek hun verdiensten moeten tonen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:15

Joolien schreef:
Urielle schreef:

Hier wel, maar weten die 1000enden toeschouwers dat ook? Wordt dat duidelijk benoemd in zijn clinics? Ik heb aardig wat filmpjes gezien, maar nooit iets gehoord over een natraject. Omdat Gert er ook een sprongetje mee maakt kan ik me voorstellen dat men denkt dat het paard meteen doorgereden kan worden, en daar gaat er denk een groot stuk mis.

Als het goed is wel, Gert zelf een aantal keer gesproken en bij verschillende clinics geweest. Zeker aan het begin krijgt het publiek een uitgebreide uitleg die vervolgens per paard nog eens de verder wordt uitgediept.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:16

[/quote]

Geen topruiter gaat inderdaad op een groen paard zitten....maar er zijn er meer die paarden zadelmak maken hoor....gewoon in alle rust,zoals ik ook al jaren heb gedaan.Dat hoeft niet met een joelend publiek erbij.Ik snap trouwens niet wat de eigenaar beweegt om het in jumping amsterdam te laten doen.Maar goed.Publiciteit is belangrijker dan het welzijn van een dier.[/quote]
Ik met het met je eens, al ben ik wel van mening dat het plaatje dan iets groter gezien moet worden: waarom zouden al de spring/dressuur/cross/western-ruiters wél met een joelend publiek hun verdiensten moeten tonen?[/quote]

Bij die paarden is er een stressfactor minder,namelijk dat ze het heel normaal vinden dat er iemand op hun rug zit.Dat is voor een groen paard alles behalve normaal.

ManandHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:17

Dankuwel
Laatst bijgewerkt door ManandHorse op 04-02-15 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:19

geerke schreef:
Bij die paarden is er een stressfactor minder,namelijk dat ze het heel normaal vinden dat er iemand op hun rug zit.Dat is voor een groen paard alles behalve normaal.

Dit is zijn beroep, er is vraag naar, die man moet wel.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:20

[quote="]

Wat Gert doet is gelukkig niet commercieel...maar alleen uit liefde voor het paard :j[/quote]

Je kan zeggen wat je wilt... JA is niet de ideale setting. Maar puntje bij paaltje krijgt hij paarden weer op de rit, waar geen ruiter meer op durft. De briefschrijfster was bij 99,99% van de paardenmensen onbekend tot nu toe.

Ik vind het een slimme actie en betwijfel daarmee haar hoofdmotivatie voor deze brief.

Mensen zijn commercieel in de paardenbizzness, daar komt niemand onderuit. En dat is ook nodig. Dat wil niet zeggen dat ze geen liefde voor paarden hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:21

Hij doet een Alfa leider na...ik heb nog nooit in een kudde een paard op een ander paard zien rijden.Ja,eventjes tijdens de hengstigheid.
Een mens is geen paard,dus hij hoeft ook niet te doen alsof.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:33

ManandHorse: +:)+
En welkom op Bokt!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:38

Roodvos schreef:
ManandHorse: +:)+
En welkom op Bokt!

:j

ManandHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:39

geerke schreef:
Hij doet een Alfa leider na...ik heb nog nooit in een kudde een paard op een ander paard zien rijden.Ja,eventjes tijdens de hengstigheid.
Een mens is geen paard,dus hij hoeft ook niet te doen alsof.

Het gaat om acceptatie in de rangorde.

ManandHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:44

Wat Gert van den Hof doet is de rangorde in de kudde na-bootsen, hij is de consequente Alfa-leider van een kudde en de 5% meest lastige (brutale) paarden in Nederland krijgt hij onder het zadel. Dit zijn de paarden die na de eerste confrontatie met de leider pogingen doen om de rangorde te verstoren. De overige paarden zijn niet brutaal, maar onzeker en hebben geen of geen duidelijke plek in de kudde, die paarden krijgen van Gert van den Hof ook altijd een kans. Hetzelfde paard wat eerst onzeker is, heeft Gert van den Hof na 15-20 minuten geaccepteerd als (alfa)leider en met de oortjes naar voren zullen ze hem overal volgen, ook al is het tot in de nok van de RAI. Deze nieuwe leider geeft het (voorheen onzekere) paard nu zekerheid, geborgenheid, veiligheid en bescherming tegen externe (natuurlijke) factoren. De paarden die ik tijdens Jumping Amsterdam heb gezien waren tijdens de clinic bijzonder rustig en ontspannen. Wat betreft de vergelijking met het kind en de hete kachel.. dit vind ik appels met peren vergelijken. Wat dat betreft waren alle paarden tijdens de clinic-zadelmak-maken heel wat meer ontspannen dan dat de gemiddelde peuter/ scholier tijdens zijn eerste schooldag. Wat betreft het dierenwelzijn; Gert legt eerst de basis en geeft de paarden meteen tijd en rust, dat zien wij terug op de korte en lange termijn bij al onze paarden die wij in het verleden naar Gert van den Hof hebben gebracht. Hij blijft gedurende eerste weken van de opleiding met alle geduld verschillende bitten proberen, netzo lang totdat het paard fijn te rijden is, wendbaar is en het bit dus voor het paard fijn in de mond ligt. Als er dan nog geen vooruitgang in zit is hij de eerste die een gebitsverzorger voor het paard langs laat komen om te kijken of dat een oorzaak is.

Misschien zijn er mensen die denken dat Mr. Ed is gepromoveerd tot gebitsverzorger, rondloopt en controles/ behandelingen uitvoert in de Oostervaardersplassen of op de steppe met wilde paarden en dat het daar qua welzijn beter is. Als je daar met scheidsrechterfluitje rondloopt en met een bordje 'Ethisch verantwoord'?? zoals sommige mensen graag willen kom je van een koude kermis thuis en daar is het leven heel wat harder (als paarden onder elkaar). Dan besef je goed de paarden het hier in paardenland Nederland hebben en dat er in de kudde pas gecorrigeerd word, dat is pas te vergelijken met die hete kachel, niet met die sporen. Wat u doet als verstorende factor is voorkomen dat paarden de confrontatie aan gaan en dat is gevaarlijk op korte en lange termijn, want dan zullen ze zich een keer onverwachts ontladen of ze bouwen spanning op door een onduidelijke rangorde. Ik vraag mij af hoe u de Alfa in een kudde benaderd en wat u doet als er gebekvecht word en de paarden op elkaar slaan of die drang hebben. Dat gene wat Gert doet is heel wat natuurlijker dan wat u doet. U gaat op de grond zitten en laat het been van het paard op uw schouder rusten. Dus het paard heeft een dominantere houding, maar U geeft hetzelfde paard wel opdrachten. In die context zou het paard u opdrachten moeten geven, omdat u lager staat in de rang. Dus wat betreft de intregiteit waarover u het heeft...kun je beter consequent zijn net als in de kudde ipv dat je voor constante onduidelijkheid/ (geladen en opgebouwde)spanning zorgt.
Ik denk dat we moeten beseffen dat de meeste paarden in de natuur het zwaar hebben en dat de meeste paarden in Nederland het goed hebben. Natuurlijk zijn er ook andere (mindere) gevallen, maar ik denk dat het te maken heeft met de nog te vergaren extra kennis en bewustwording.

Ik denk dat er nog veel rek in zit, maar dat Nederland als paardenland zeker de kans heeft een voorbeeld te zijn voor andere landen, bijvoorbeeld voor landen waar paardensport en het houden van paarden in het algemeen in ontwikkeling is. We hebben recent kunnen zien dat Nederland als paardenland heel succesvol is in de sport. Je ziet dat er steeds meer waardering is voor paarden. Eerst werden paarden gezien als vee, maar dankzij de sport is er steeds meer waardering voor paarden en worden ze steeds meer gezien als atleet en recreatiepaarden met ieder zijn eigen kwaliteit. Je ziet nu dat er prestaties behaald worden, puur omdat er (steeds meer) vanuit het paard word gedacht. De Nederlandse ruiters die vol lof over de zelfbewustheid en karakter van hun paard(en) praten. Dat zijn de ruiters die door deze bewustwording als 2-1-heid de ene na de andere successen behalen.

Naturel Horse-manship en grondwerk is een belangrijk aspect en prima te combineren met paardensport. De belangrijke schakel is bewustwording. Jammer dat U niet door heeft dat er Horse-manship direct word toegepast door onder andere 2 Nederlandse ruiters die dit jaar en de andere vorig jaar uiterst succesvol waren. Als u de achterkant van dat gelikte plaatje wilt bekijken, geef ik als tip mee om deze plaatjes en filmpjes (lees:intervieuws) te bekijken. Steeds meer ruiters en amazones hebben door dat je hier steeds verder mee komt. Als U (beste mevrouw) het heeft over de invloed van geld en prestatie-drang, dan vraag ik ook graag uw mening over het afscheid en pensioen van Opium en de manier waarop dat gebeurde. En de Nederlandse ruiters die hun paarden sparen. Getuigd dat ook van geld, hebzucht en prestatie-drang?? Gert van den Hof idem dito; als hij NIET foutloos is met een (jong) paard of er loopt bijvoorbeeld een oudere parkour-hulp in de weg, dan is hij de gene die hoe serieus en professioneel hij ook is, erom lacht, optimistisch blijft, het paard vertrouwen blijft geven en uitgebreid blijft belonen, ook al weet hij op dat moment dat ze als combinatie buiten de prijzen vallen. Dat is Liefde, Respect, Dankbaarheid en Waardering. U zet de (paarden)sport in kwaad daglicht en u zoekt de publiciteit op de negatieve manier. terwijl u de bewustwording over de gehele linie op een positieve en versnelde manier kunt (had kunnen) beinvloeden, zodat paardenmensen op elk vlak van de paardenwereld kennis kunnen vergaren. Als een medewerker op onze stal zo obsessief en gefrustreerd was geweest, dan had ik vanuit 'ethisch verantwoord' oogpunt hem of haar niet op mijn paard gelaten.

Jammer dat u de plank volledig mislaat, uzelf in de voet schiet en dat u niet beseft dat er zonder de sport anders naar paarden werd gekeken en dat er een grote(re) laag vee-handelaren was geweest. Vergeet niet dat er dankzij de Nederlandse PaardenSport en expertise vele duizenden paarden in China niet (meer) op vismeel en bamboe leven, weet u wel.. vee?

Dankuwel

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:48

ManandHorse, mijn god wat heb je dit mooi verwoord.
En zo is het hatseflats. +:)+

Tendance

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:04

Oef je had duidelijk meer tijd, dan ik om het te verwoorden, maar dit bedoelde ik eigenlijk ook in mijn posts.
Netjes geschreven!!!

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:15

Urielle schreef:
angelawwijk schreef:
is hier ook maar iemand die gelooft dat zon sessie van 1x15 minuten er voor zorgt dat de volgende dag de eigenaar er zo mee weg rijd?

als Gert het een aantal keren effectief door kan pakken oke.... maar 1x15 minuten zorgt alleen maar voor 15 minuten entertaining van het publiek en niet voor een daarna zadelmak en ingereden paard.

nee ik kon het niet uit het OP halen, heb natuurlijk niet alle reacties gelezen maar als er een natraject bij zit dan draai ik mijn mening bij haha. ik dacht al, er is toch geen paard na 15 minuten ingereden.