Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:09

Ik heb er ook alzo 2 met pensioen lopen. Dus die heb ik al aangehouden.

Maar dan heb je ook nog de maneges natuurlijk. Daar wordt ook verdiend over de rug van het paard.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:28

Joolien schreef:
ElCid schreef:
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/d ... de101.html herhaling van de uitzending met op ca. 12.00 minuten Danielle................

Ik kan geen goed Duits maar ik vond het echt grappig toen ze zei 'ik vind het knap dat je zoveel perfectie kunt laten zien in de proef en dan zo belabberd in rijdt' _O-

Dat is inderdaad onbedoeld grappig.
En waarom worden Hayley Beresford e Daniëlle hier wel met naam genoemd terwijl er springruiters onherkenbaar in beeld kwamen. Ik vond dat (beelden bij 10 min.) er veel erger uit zien. Dat is bij Epona ook altijd zo, dressuurruiters altijd bij naam en de springruiters onherkenbaar in beeld. Iemand die weet waarom dat zo is? Geldt "name and shame" niet voor springruiters?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:29

Wanneer zaken zoals bij Helgstrand visueel worden, gaat men misschien eens nadenken over de prijs die paarden moeten betalen voor die paar minuten eer en glorie in de ring/ op wedstrijden, want dit gaat iedere vorm van paardenliefde voorbij, dit is menselijke eigenliefde.
En waarvoor?
De eer en de glorie van de ruiter, met het oog op een beker of relatief bescheiden geldprijs.
Heeft dan ook niets met het in diens waarde laten van het paard te maken.
ik ben het volledig eens met diegenen, die zich afzetten tegen zogenaamde "sport" met dieren (honden, paarden, maakt niet uit), het eindigt helaas al te vaak in dierenleed en mensensuperioriteit.
Dat moet anders kunnen, en het KAN ook anders.

Die hele competitiezucht is sowieso al ongezond, aangezien het daarbij uitsluitend om de mens gaat, en nergens om het dier.

Maar zolang de competitie (wedstrijden) zich zo laat presenteren, zullen er mensen (minkukels) zijn die het geen probleem vinden om een dier in te zetten voor HUN goud en glorie.

Dat het anders kan, weten genoeg paardenliefhebbers (en dierenliefhebbers) al lang, alleen die weg duurt volgens de eerzuchtigen te lang. dan dus maar prikken en rukken en trekken en afdwingen

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de paardensport in diens vele vormen.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:33

Mousmous schreef:
Als de complete wedstrijdsport afgeschaft wordt komt er een rij voor het slachthuis. Waar moeten al die paarden heen waar niet meer mee gedaan kan worden waarvoor ze aangekocht zijn. Een wedstrijdruiter, die zijn paard voor zo'n 300 euro op een pensionstal heeft staan, zal er niet op zitten te wachten het doel waar hij zijn paard voor heeft gekocht, aan de kant te zetten. De fokkerij gaat dan op zijn gat, de paarden uit de fokkerij zullen ook niet aangehouden worden, het doel van de fokkerij is dan nl. verdwenen. En dan kan er meteen geroepen worden, dan geef je niet genoeg om je paard als dat de reden is waarom je hem weg doet. Maar een paard is geen hamster en ondanks dat men hier op bokt denkt dat er veel mensen op een grasmaaier zitten te wachten, dat kan je toch echt wel vergeten, daar zijn de kosten te hoog voor, zeker als je er meerdere hebt. Dan is het overschot gewoon niet te overzien. We hebben zo'n 60.000 wedstrijdruiters geloof ik. Hoeveel mensen daarvan zouden hun paard aanhouden??

Als de insteek van de sport wordt veranderd; als er gewaardeerd wordt voor rijkunst in plaats van spektakel, paarden worden opgeleidt in plaats van in houding worden gedwongen etc, hoeft het niet op te houden.
Punt is dat de FEI en alle hoge koppen die lopen te kwijlen bij het spectakel wat men tegenwoordig wenst te zien en wat alleen te bereiken valt met het onder druk zetten van de paarden en dwangmaatregelen op dit moment ervoor zorgen dat alles op dit gebied een slechte naam krijgt/straks met afkeer over wedstrijden wordt gepraat.
Eigen ruiten ingooien, noemt men dat.

Verder kan het geen kwaad als we eens massaal stoppen met het erop los te fokken, want er zijn sowieso veel teveel paarden,

Overigens heb ik hier 3 grasmaaiers lopen. Mogen ook blijven zolang ze goed op hun voetjes staan en zich oke voelen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:58

Ook bij de dressuurruiters zag ik dat iemand onherkenbaar gemaakt was. Ik kreeg de indruk dat de ruiters die geen bezwaar hadden, herkenbaar in beeld kwamen zoals die Australische en Danielle. Deze twee gaven namelijk zelfs een interview. De anderen hadden mogelijk wel bezwaar of zijn daar niet naar gevraagd. Maar inderdaad, het is vaak iets tegen dressuur.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:14

Die hele idioterie (lees: verkeerde voorbeeldenvanuit de zgn "top", inderdaad spektakel ipv harmonieus rijdende ruiters en soepel lopende paarden) wordt door vele "aspiranten' in hun achtertuintjes nagevolgd, waardoor je ook daar paardenkwellerij krijgt.
Daar heeft meestal niemand zicht op.
Hoevelen willen niet 'Anky zijn", en schaffen zich een 10 jarige ex-draver of halve tuiger of wat dan ook aan?
Vaak ook nog "als eerste paard"? Met de verwachting daar "dressuur' mee te kunnen rijden?
Ja, dan kun je er op wachten dat er een Bokt topic komt met in het kort gezegd " dat het niet lukt" of "het paard het niet doet". Of andere frases.
Dat is dan in de recreatieve sfeer, maar de voorbeelden "vanaf hoger" zijn al zo verkeerd, dat daar de paarden ook al in de krul getrokken en vooruit gemept of geprikt worden.
In de hoop dit te benaderen.

Dat vind ik niets minder dan tragisch. Een tragisch misverstand, wel te verstaan.

Net zo goed als ik die hele bejubelde topsport een tragisch misverstand vind.

Daar had ik me toch een ander beeld bij voorgesteld.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:16

Kijk terpentijn, het feit dat jij (en met uitbreiding wij allemaal) überhaupt paarden houdt en zelfs er mee rijdt is zo onnatuurlijk als wat.
Kappen op wedstrijdruiters is bullshit, want het wekelijkse wandelinkje door het bos is net zo onnatuurlijk...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:21

s0173957 schreef:
Kijk terpentijn, het feit dat jij (en met uitbreiding wij allemaal) überhaupt paarden houdt en zelfs er mee rijdt is zo onnatuurlijk als wat.
Kappen op wedstrijdruiters is bullshit, want het wekelijkse wandelinkje door het bos is net zo onnatuurlijk...

Ik denk niet, dat een wekelijks wandelingetje met de paarden ze pijn doet.
Trekken in de waffels met stang en trens wel...Daar gaat het hier om...,
de vraag, wanneer is het mishandeling?
Voor mij is dat pijn....
Je kan het al zien aan de uitdrukking in de ogen van een dier.
Als dit dus toegebracht wordt , door de ruiter? Mag er van mij op gewezen worden. Dressuurruiter of recreatie

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:23

De gemiddelde boshopper, die met een zadel dat niet past, een zit en hand die geen gevoel heeft... neen, dat doet geen pijn...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:29

s0173957 schreef:
De gemiddelde boshopper, die met een zadel dat niet past, een zit en hand die geen gevoel heeft... neen, dat doet geen pijn...

Ik denk dat je nu toch heel veel mensen beledigd en ernstig te kort doet. Helaas is dit wel de houding van veel "sport"ruiters tegenover bos ruiters.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:32

Wat een onzin, ik ben helemaal niet tegen wedstrijden, uitsluitend tegen de wijze waarop dit momenteel wordt gepresenteerd (en bereikt). En de voorbeelden die daar momenteel worden neergezet als zijnde nastrevenswaardig.
Nergens had ik het over natuurlijk of onnatuurlijk, want dat is zeker waar, dat we er op gaan zitten is al niet natuurlijk, maar daar heb ik het helemaal nergens over. Paarden ontlenen nu eenmaal voor een groot deel tegenwoordig hun "bestaansrecht" aan het feit dat wij mensen "er iets mee willen doen" . Een noodzaak, zoals voor de ploeg en voor transport, zijn ze allang niet meer.
Wat dat betreft kunnen ze allemaal meteen naar het slachthuis, wegens overbodig.
Paarden zijn geen noodzakelijkheid voor de mens meer.
We houden ze er op na zo heet het dan "omdat we ze leuk vinden'.
Voor ons leuk ja.
Voor de paarden worden 1001 smoezen verzonnen waarom ze 23 van de 24 uur in een box moeten staan, 4 kg krachtvoer moeten eten, en nog talloze van deze de mensen goed uitkomende misstanden, die niets met het paard, maar alles met de mens zelf te maken hebben.

Je leest het in feite dagelijks op Bokt. Waaruit tevens blijkt dat men geen idee heeft dat het misschien ook anders kan, en waaruit ook blijkt dat het paard op zich "niks te willen heeft".

Dat noem ik tragisch.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:33

Ik heb het niet over iedereen... maar spijtig genoeg is bij velen het omgekeerde ook waar... in hun ogen is elke wedstrijdruiter een barbaar die van een paard moet gehouden worden... laten we dan ff de rollen omkeren è...

Als je het wilt doortrekken, doe het dan ineens helemaal --> in sé hoort de mens nooit op een paard te zitten, sterker nog, zelfs niet te houden...
Net zomin als een hond, kat, konijn, cavia of goudvis...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:38

Volgens mij zijn het hier de huidige eisen binnen de wedstrijdsport, het feit dat daaraan niet te voldoen is zonder dwang ter discussie en niet zozeer het feit dat mensen wedstrijd willen rijden

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:40

Waarom moet ik dit willen "DOORTREKKEN", ik ben helemaal niet zo zwart-wit, bovendien heb ik al uitgelegd in bovenstaande post dat het mij duidelijk is dat de paarden tegenwoordig hun levenswaarde ontlenen aan de ruiters (of menners, etc).
ook heb ik zelf al gezegd dat we in principe niet op paarden zouden moeten gaan zitten, maar dat is hetzelfde liedje: schaf dat af, kunnen ze allemaal naar de slacht.
Gaat het (mij) niet om.
Het gaat om de voorbeelden die topruiters neerzetten (niet alleen op wedstrijden, maar ook thuis), die door velen klakkeloos (veelal thuis)worden nagevolgd.
Dat is het schadelijke er aan
Veel instructeurs doen daar overigens ook aan mee, anders lopen de klantjes weg. En daarmee de poen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:42

De richtlijnen van de FEi vind ik eerlijk gezegd een wassen neus, de helft houdt zich er totaal niet aan en de andere helft weet niet wat te doen als er een misstand te zien is (ooit wel eens naar losrijden op voorterreinen gekeken...?)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:50

s0173957 schreef:

Sowieso slijt de rug van het paard als je erop gaat zitten. Hoef je nog niks te doen, alleen maar zitten. En ja, ook ik sluit daar welbewust mijn ogen voor omdat ik graag rij onder het mom van 'het zal wel meevallen'

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:03

Kunnen wij beter met zijn alle stoppen met überhaupt op een paard te klimmen.... Want hoe je het ook went of keert, uiteindelijk doe je het wel voor jezelf! Of je nu springt, dressuur rijd, bitloos, boomloos of recreatief... Die discussie heb ik wel eens aan de hand gehad met trainers van Antoine de Both systeem, natuurlijk? Niets is natuurlijk.... In mijn ogen is een paard is de wildernis het enigste wat natuurlijk is. Maar dan gaat de helft van de Nederlandse paardenstapel het niet overleven!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:00

Men kan ook echt wel paard rijden zonder het paard geweld en kwelling aan te hoeven doen.

Het is dat heilig moeten, ingegeven door de 'voorbeelden" die velen noopt het paard voortijdig te overvragen, gericht op het "ideale beeld', terwijl noch ruiter, noch paard zoiets zonder uiteindelijk nadelige gevolgen aankunnen.

Ik schrik er geregeld van hoe men klakkeloos 'de top' na probeert te doen, en tevens van hoe weinig geduld en compassie men met het paard op zich heeft.
En nee, ik ben geen N.H. figuur of iemand die op sporten met dieren OP ZICH neerkijkt.
Helaas gaat dit laatste wel 9 van de 10 keer ten koste van een levend wezen.
En daar gaat het in mijn optiek fout.

Die eeuwige streberigheid van mensen onder het mom van "sport" vind ik zeer stuitend.

Wie het gelag betaalt, is steeds weer het dier, als het niet naar menselijk believen presteert of handelt.

Waarom geeft men niet eens een fijn, vriendelijk voorbeeld van hoe het ook anders kan?

Ik kan zo wel voorspellen dat meerdere, nu zo bejubelde "voorbeelden" in de nabije toekomst ook nog in het stof zullen bijten als de filmpjs en foto's daarover naar buiten komen.

Er zijn er maar weinig die , oprecht paardrijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:07

Urielle schreef:
Sowieso slijt de rug van het paard als je erop gaat zitten. Hoef je nog niks te doen, alleen maar zitten. En ja, ook ik sluit daar welbewust mijn ogen voor omdat ik graag rij onder het mom van 'het zal wel meevallen'

Udo2001 schreef:
Kunnen wij beter met zijn alle stoppen met überhaupt op een paard te klimmen.... Want hoe je het ook went of keert, uiteindelijk doe je het wel voor jezelf! Of je nu springt, dressuur rijd, bitloos, boomloos of recreatief...

Maar dan gaat de helft van de Nederlandse paardenstapel het niet overleven!

Heb eens een onderzoek gelezen waarbij duidelijk werd dat het belasten van de rug, met goed zadel (zonder dat was het helemaal rampzalig) al na een kwartier een minder goede doorbloeding had en de aanzet tot chronisch schade aan de weefsels werd gemaakt. Ander onderzoek wees uit dat naar ik meen 92% van de rijpaarden veranderingen hadden in de wervelkolom tgv rijden.

Dus ja, erop zitten is per definitie niet goed. Daar is die rug niet voor gemaakt. En ja... iedereen, ondergetekende inclusief, sluit of heeft daar de ogen voor gesloten onder het motto dat het wel mee zal vallen. We willen immers zo graag he...

En nee, paardrijden is dus niet natuurlijk. Ik denk ook dat we ons heel goed moeten realiseren dat we uitsluitend voor eigen lol rijden en dat het altijd een belasting voor het paard is.
Desalnietemin kun je die belasting tot het minimum beperken, door duidelijk voor ogen te houden dat je het voor je eigen lol doet, dat rijden voor een paard niet vanzelfsprekend is en dat je gewoon probeert om het zo comfortabel mogelijk te houden voor het dier.

Maar het menselijk ego wil er nog wel eens voor zorgen dat het hier behoorlijk fout gaat. Onderwerping van een paard wordt als normaal gezien; paard moet presteren. Of dat nu in een ring is of bij boscrossen; hij moet het gewoon doen.

Denk wel eens dat paarden beter af zijn zonder mensen, maar idd... in de wildernis zouden heel erg veel het niet overleven. Maar misschien kreeg je dan wel weer een sterker bestand (laten we eerlijk zijn... ons huidige bestand puilt uit van de kneuzen)

Maar het zou al helpen als er heel wat minder wordt gefokt.

Ik rij zelf trouwens niet meer; heb hier twee grote en een dwerg staan, die niet meer gereden mogen worden. Heb ze 'stuk' gekregen (al kwam ik daar wat laat achter, behalve dan de dwerg... dat wist ik), voor de duidelijkheid. In het begin wel nog stapritjes met hen door het bos gedaan (ja, voor eigen lol)
maar ik merkte dat de merrie met een oude schade er meer moeite mee kreeg om iemand te dragen en dat mijn oudje met artrose het moeilijk vond om op het harde te lopen.

Het was een bittere pil dat ik niets meer met hen mocht doen, want ja, ik vond rijden ook leuk. Maar op dit moment zou ik het niet eens meer willen. Eigenlijk vind ik het heel leuk zo, met paarden als huisdieren. De band met hen was eigenlijk altijd goed, maar die is nu echt helemaal anders. Ik zie hen niet meer als rijdieren, iets waar ik iets van moet. Of zij daardoor ook anders zijn, of dat het zo lijkt, weet ik niet. Maar het zijn eigenlijk gewoon grote schoothonden geworden . :p

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:24

liljebo schreef:
Heb eens een onderzoek gelezen waarbij duidelijk werd dat het belasten van de rug, met goed zadel (zonder dat was het helemaal rampzalig) al na een kwartier een minder goede doorbloeding had en de aanzet tot chronisch schade aan de weefsels werd gemaakt. Ander onderzoek wees uit dat naar ik meen 92% van de rijpaarden veranderingen hadden in de wervelkolom tgv rijden.

Volgens mij had ik hierboven ook al een keer gevraagd welke onderzoeken dit betreft en wat voor veranderingen zijn gemeten. Dit kan namelijk van alles zijn en ben wel benieuwd hoe ze deze conclusies hebben getrokken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:36

och ja, dat is waar ook. Ik wilde toen die linken nog zoeken, maar vergat het.
In dit stukje staat vermeld om welke onderzoeken het gaat. Niet de linken van de onderzoeken zelf. Die kan ik zo snel niet vinden en zit even krap in de tijd (en als ik het uitstel, vergeet ik het misschien), maar dat kun je vast zelf ook wel.

In a study carried on 295 horses who were all considered “sound” upon examination, 91.5% were diagnosed with some kind of alteration on the spinal processes after X-ray. Almost always the spinal processes of the caudal saddle position were affected. The most frequent results were diminished internal spaces of spinal processes including changes of the bone structure of the spinal processes. (Holmer et al, 2007) De Cocq performed a study to determine which pressure on the sternum and pressure on the back exerted by various forms of tack and under loaded and unloaded conditions have on the movements of the horse. He found that weight and saddle influence the flexion extension of the back by inducing an overall extension. His findings might be providing explanations for muscle pain, ligamentous pain and kissing spine. (De Cocq, 2004) The article “The Truth in the back” on Horses for Life was also an eye opener. Well known veterinarian and saddle fitter expert Dr. Joyce Harman reported the results of a study using the Saddletech pad. She wrote: 
"For the purposes of this study, saddles with pressures of up to 1.93 psi were graded an excellent fit, between 2.0 and 3.38 psi without persistent pressure points were graded fair, and saddles that exceeded 3.4 psi or had persistent pressure points throughout the session were graded poor. These numbers were derived from preliminary data indicating that it was difficult to find an English saddle with pressures below 0.75 psi, which is the highest pressure found in the capillary bed. Pressures that exceed 0.75 psi will close down the blood flow in the arterial capillary bed." Dr. Harman goes on to state that in studies of canine and human muscles, sustained pressure of only 0.68 psi for over two hours causes significant tissue damage.

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:41

Ah dank, ik ga het eens bekijken :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:49

s0173957 schreef:
Ik heb het niet over iedereen... maar spijtig genoeg is bij velen het omgekeerde ook waar... in hun ogen is elke wedstrijdruiter een barbaar die van een paard moet gehouden worden... ..

Dit was toch ook de persoon waar iedereen lyrisch werd met het optreden in aken met het paard Martin.. Een paard (de zwieper) dat toen al aan gaf niet lekker te lopen met zo'n ruiter..
Zit geloof ik al lang in de frikandellen..
Hoe naief moet men zijn.. :(:)

http://www.youtube.com/watch?v=pYhYwyJYNFI

http://epona.tv/blog/2014/april/helgstr ... mes-bridle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:00

Akeem zijn stal was iig schoon.. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:06

Matine, ja :+. Dat paard heeft haar been gebroken op de wei en is toen ingeslapen, echt triest.