Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:39

horseyfries schreef:
Jij gaat er al vanuit dat dit door het rijden komt.
Ik ken paarden die heel graag als ze tussen twee kettingen staan op de poetsplaats die ketting in hun mond nemen, en soms dan zelf schrikken en een trekbeweging maken. Wie zegt dat er niet ooit zoiets is gebeurd?

Dat zegt de veearts HF.
Deze onderbouwt dat de schade is ontstaan door over een langere periode excessief gebruik van een bit. De schade aan de kaak en het littekenweefsel aan de lagen is expliciet voor bitgebruik.
Ik kan me voorstellen dat DA's dit vaker zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:42

Het woord in het rapport "nieuwere schade" zet jou niet aan het denken?
Waarom klaag je Mischa Koot aan dan die er sinds oktober niet meer opgezeten heeft?

ZIJ zeggen dat een dierenarts dit zegt. Waarom is er dan niet een verklaring van die dierenarts maar eentje van Ulrieke Thiel die met de hele zaak geen ene bal te maken heeft, behalve dat ze al jaren haar gram tegen Academy Bartels probeert te halen?

En ALS ze een dierenarts vinden die dat zegt, dan wil dat nog altijd niet zeggen dat dat ook idd de waarheid is. Bewijslast enzo weet je wel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:55

horseyfries schreef:
Het woord in het rapport "nieuwere schade" zet jou niet aan het denken?
Waarom klaag je Mischa Koot aan dan die er sinds oktober niet meer opgezeten heeft?

ZIJ zeggen dat een dierenarts dit zegt. Waarom is er dan niet een verklaring van die dierenarts maar eentje van Ulrieke Thiel die met de hele zaak geen ene bal te maken heeft, behalve dat ze al jaren haar gram tegen Academy Bartels probeert te halen?

En ALS ze een dierenarts vinden die dat zegt, dan wil dat nog altijd niet zeggen dat dat ook idd de waarheid is. Bewijslast enzo weet je wel?

Ik raad je aan HF het rapport eens even goed te lezen.
Het is geen verklaring van Ulrike Thiel. Ulrike Thiel haalt in haar rapportage/analyse de DA verklaringen aan, cq citeert de constateringen die rechtstreeks uit de rapporten komen. Dat kun je zien doordat er aanhalingstekens (" ") worden gebruikt. Deze gebruik je om aan te geven dat je iets citeert. In haar inhoudsopgave geeft Ulrike Thiel weer waarop haar rapport is gebaseerd. Daar staan ook de DA verklaringen in genoemd. Ulrike Thiel mag niet citeren in haar rapport als ze daar geen toestemming voor heeft. Ook mag ze niet citeren in haar rapport als dat niet rechtstreeks is overgenomen uit het DA rapport en als je iets citeert moet dat gebeuren in ongewijzigde vorm.

Als je iets weet over hoe DA's te werk gaan, zeker als hun constatering wordt gebruikt in een rechtszaak, dan weet je dat dat erg zorgvuldig gaat. Zij verklaren dit soort dingen echt niet als zij daarvoor geen onomstotelijke zekerheid hebben. Daarbij ligt er een onderbouwing van twee DA's hetgeen laat zien dat Lonneke Engel er - mogelijk gezien de ernst van de situatie - en misschien wel op advies gezorgd heeft voor een 2nd opninion, van de universiteitskliniek in Gent, niet de minste.

horseyfries

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:03

Vind je het dan zelf niet raar dat niet de volledige dierenartsenverklaring gewoon online wordt gezet, en liefst nog van allebei, maar dat in plaats daarvan dit epistel van Mevr. Thiel verschijnt, iemand waarvan je je toch moet afvragen wat zij in vredesnaam met de hele zaak te maken heeft? Ze is géén dierenarts, ze is géén betrokkene, dus waarom juist zij?

Biggieboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:07

Ik vraag me af hoeveel meer U2's er op topniveau te vinden zijn. Paard moet presteren, lees: geld binnenbrengen voor de eigenaar. De eisen aan dressuurpaarden worden steeds extremer, en (dus) de trainingsmethoden ook. En zolang extreme trainingsmethoden worden toegestaan, zullen er extreme trainingsmethoden bestaan.
In mijn ogen zijn LE en AB even schuldig. LE had dat paard echt niet voor de hobby, die had geinvesteerd in een potentiele dressuurtopper. En AB levert dressuurtoppers af.
U2 is het kind van de rekening: elastiek is eruit, MK kan er niets meer mee, dus paard gaat terug naar oude stal waar de laatste restjes potentieel er op subtop niveau uitgehaald worden.
En nu is LE boos dat haar paard stuk is en niet meer kan meedraaien op topniveau...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:11

Er zijn maar enkele, die tegen de gevestigde orde in verzet durven gaan...en hun nek uitsteken voor de paarden.
Ik denk dat ze ook evt. Gerd Heuschmann nog wel had kunnen benaderen dit rapport te schrijven.
Hij zou ook wetenschappelijk kunnen verklaren, waarom dit ontstaan is en hoe en zelfs wanneer!
Dat er iets verkeerd gaat met de sport, staat als een paal boven water. De blessures vliegen je om je oren , waar de dierenartsen wel bij varen. (ik vind het erg verontrustend zelfs, dat we het zo ver laten komen.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:13

Biggieboo schreef:
Ik vraag me af hoeveel meer U2's er op topniveau te vinden zijn. Paard moet presteren, lees: geld binnenbrengen voor de eigenaar. De eisen aan dressuurpaarden worden steeds extremer, en (dus) de trainingsmethoden ook. En zolang extreme trainingsmethoden worden toegestaan, zullen er extreme trainingsmethoden bestaan.
In mijn ogen zijn LE en AB even schuldig. LE had dat paard echt niet voor de hobby, die had geinvesteerd in een potentiele dressuurtopper. En AB levert dressuurtoppers af.
U2 is het kind van de rekening: elastiek is eruit, MK kan er niets meer mee, dus paard gaat terug naar oude stal waar de laatste restjes potentieel er op subtop niveau uitgehaald worden.
En nu is LE boos dat haar paard stuk is en niet meer kan meedraaien op topniveau...

Dus jij beweerd, dat een paard die meedraait in de topsport sowieso stuk gaat?
Ik ben ervan overtuigd, dat als dit dier goed gereden was, zeker de top gehaald had kunnen worden. In ieder geval alle GP oefeningen eigen had kunnen maken onder de ruiter.
Het is dus altijd dan de schuld van de ruiter, als dit niet lukt......

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:13

nombrado schreef:
Er zijn maar enkele, die tegen de gevestigde orde in verzet durven gaan...en hun nek uitsteken voor de paarden.
Ik denk dat ze ook evt. Gerd Heuschmann nog wel had kunnen benaderen dit rapport te schrijven.
Hij zou ook wetenschappelijk kunnen verklaren, waarom dit ontstaan is en hoe en zelfs wanneer!
Dat er iets verkeerd gaat met de sport, staat als een paal boven water. De blessures vliegen je om je oren , waar de dierenartsen wel bij varen. (ik vind het erg verontrustend zelfs, dat we het zo ver laten komen.)

Ja vast wel.........

http://www.horses.nl/fotos/gerd-heuschm ... hoto-de-3/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:16

Eén-nul voor HF !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:22

horseyfries schreef:
nombrado schreef:

Ja vast wel.........

http://www.horses.nl/fotos/gerd-heuschm ... hoto-de-3/

Ja, de grootste fout die heuschmann heeft gemaakt. Op een fries stappen die LDR gereden werd. Dat ga je er niet binnen 10 minuten uitkrijgen helaas! dit duurt zeker 1 jaar om de paarden weer in hun eigen lijf te kunnen laten bewegen, en vertrouwen te krijgen in de ruiterhand.
Overigens staan friezen bekend als boegtrekkers, die zal je eerst achter sterker moeten maken alvorens ze voor "los" kunnen laten. Met LDR rijden, krijg je dat alleen niet voor elkaar. (en gaat de kaak ook nog eens stuk.)
Maar hij is wel dierenarts en heeft verstand van biomechanica van paarden!
Topruiter vermoedelijk niet (maar das Anky en Bartels ook niet, als je het bekijkt van het oogpunt van het paard)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:26

Jannepauli schreef:
Eén-nul voor HF !

Ik zie dit niet als wedstrijd....zou te triest zijn voor woorden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:33

Jannepauli schreef:
Eén-nul voor HF !

Oh ik wist niet dat ik mee deed aan een wedstrijd := .

Verklaring van NOmbrado over Heuschmann klopt.

Mijn instructrice was bij die desbetreffende Clinic, vertelde ze me. Paard was zwaar LDR gereden en onttrok zich aan alle hulpen of anders gezegd denderde overal doorheen. Hij is toen de eerste minuten LDR begonnen (tegen zijn zin in) en na paar minuten was de ongehoorzaamheid over en na 15 minuten had hij het paard goed aan het lopen. Mijn instructrice (Duits klassieke instructrice) vertelde dat alleen van het eerste gedeelte de foto's zijn gemaakt en geplaatst en niet meer toen het wel goed ging. Tijdens de clinic legde hij precies uit waarom hij begon zoals hij begon. Maar naar haar zeggen had hij beter niet op dat paard kunnen klimmen want daardoor kregen mensen de kans om hem te beschadigen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:41

pien_2010 schreef:
Jannepauli schreef:
Eén-nul voor HF !

Oh ik wist niet dat ik mee deed aan een wedstrijd := .

Verklaring van NOmbrado over Heuschmann klopt.

Mijn instructrice was bij die desbetreffende Clinic, vertelde ze me. Paard was zwaar LDR gereden en onttrok zich aan alle hulpen of anders gezegd denderde overal doorheen. Hij is toen de eerste minuten LDR begonnen (tegen zijn zin in) en na paar minuten was de ongehoorzaamheid over en na 15 minuten had hij het paard goed aan het lopen. Mijn instructrice (Duits klassieke instructrice) vertelde dat alleen van het eerste gedeelte de foto's zijn gemaakt en geplaatst en niet meer toen het wel goed ging. Tijdens de clinic legde hij precies uit waarom hij begon zoals hij begon. Maar naar haar zeggen had hij beter niet op dat paard kunnen klimmen want daardoor kregen mensen de kans om hem te beschadigen.

Zoiets had ik ook gehoord..
Is er geen filmpje van gemaakt?
Ik herken het overigens wel....Paarden die zo gereden zijn, zijn zo afgesloten op enig lichte hulp geworden, dat je eerst als ruiter alle zeilen moet bijzetten om door te dringen en ze uiteindelijk met een licht aanleuninkje mooi vanachter naar voren voor elkaar hebt. Je voelt dat deze paarden meer vanuit de voorhand werken dan vanachter naar voor (ik geef de schuld aan het diepe ronde over de kop rijden, waardoor dit komt)
Veel van deze paarden zijn zicht totaal (niet meer) bewust van hun achterhand.
Das heel lastig om dit in een zeer korte tijd even te laten zien
Respect voor Heuschmann, dat hij dit heeft aangedurft...en fijn dat de mensen die er waren zeker een verandering hebben waargenomen. Die heeft hij er zeker mee bereikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:48

Je kunt natuurlijk zeggen wat je wil over de interpretatie van Ulrike Thiel voor wat betreft de trainingsmethode van de Academy. Voor mij staat nog niet vast of de trainingsmethode zelf (hyperflexie) ook werkelijk schade toebrengt aan het paard. Ik denk wel dat een verkeerd toegepaste hyperflexie (niet te verwarren met LDR) schade kan toebrengen aan een paard.
Dan kun je je afvragen in hoeverre Imke of Mischa de hyperflexiemethode juist toepassen.

In het rapport wordt daar het volgende op gezegd:

De bewuste toepassing van eenzijdige stanghulpen, extreem opvoeren van de teugeldruk en gebruik van de
been(spoor)hulpen achterwaarts volgens deze methode en de gevolgen voor de bewegingsmechanismen en de lichamelijke en psychische uitdrukking van het paard zijn ook gedocumenteerd in een aantal video-
opnames tijdens de voorbereidingen op een wedstrijd en onder meer gepubliceerd op YouTube
Imke Bartels

https://www.youtube.com/watch?v=0xqexCk ... 8118F2B2E0

https://www.youtube.com/watch?v=PLgxoDH ... 8118F2B2E0

https://www.youtube.com/watch?v=Kza7bwe ... 8118F2B2E0

Gezien het paard U2 in de Bartels Academy daarr enkele jaren verbleef en ook
(onder meer door Imke Bartels) getraind werd, mag verondersteld worden, dat hij niet klassiek maar volgens de genoemde manier gereden werd, die op de Academy Bartels standaard wordt toegepast. Om hier meer duidelijkheid over te verkrijgen is naar de foto’s en naar enkele video’s van het paard U2 gekeken.
( YouTube films van het paard U2 in diverse wedstrijden voorgesteld)

https://www.youtube.com/watch?v=C_f8-6MxXWE

https://www.youtube.com/watch?v=A-ZVc6KgDU8

https://www.youtube.com/watch?v=FhQDtVVi8ww)

De analyse van deze films en op internet gepubliceerde foto’s van U2 uit de jaren 2010 tm 2012
(onder meer op Meavota Dressage : http://meavotadressage.com/ gevonden 17.4.2014)
wijst de typische gevolgen van deze trainingsmethode in de bewegingsmechanisme, spierontwikkeling en
fysieke en psychische uitstraling van het paard uit en bevestigt deze veronderstelling.
Stonden er ook geen documenten van de typische trainingssituaties met toepassing van de :”Academy-
hyperflexion-methode ”ter beschikking, zo kan de deskundige (sportfysiologie, anatomie, bewegingsleer,
psychomotoriek) ook aan de documenten afkomstig van het rijden in de zogenoemde “wedstrijdhouding” zien,hoe het paard tussende optredens door getraind werd. Er zijn dan ook duidelijk de verkeerd ontwikkelde
spieren en bewegingspatronen te zien, die over de jaren door toepassing van deze trainingsmethode en manier van rijden (waaronder gebruik van de stang om het paard in te korten en op te rollen en gebruik van secundaire beenhulpen) ontwikkeld werden, en die uiteindelijk ertoe leiden, dat het paard (1)
zijn rug vasthoudt, (2) geen schokdemping via de achterhand kan ontwikkelen, (3) de verkeerde halsspieren gebruikt en (4) het werk, dat voornamelijk via de achterhand (Hankenbeugung/verzameling ) gedaan dient te worden via extreem optillen van zijn voorhand (schouder, borstspieren ) doet om niet uit balans
te raken. "

Ik heb de filmpjes gezien en ik moet zeggen dat ik ze er niet fijn uit vind zien. Maar ja, ze zijn wel uit 2006 (dat is wel even geleden).
Neemt niet weg hieronder een meer recent filmpje van imke met Toots
https://www.youtube.com/watch?v=brwBX80D0_A
waarbij ook goed is te zien dat het paard niet voldoende verzameld is voor de piaffe en passageonderdelen (geen hanckenbiegung), komt zelfs omhoog met de achterhand.

Deze manier van lopen heeft volgens Thiel lichamelijke spannings- en pijnverschijnselen tot gevolg als gevolg van slijtage in (onder meer hals, nek, rug, spierontwikkeling) maar ook psychische stress.
Je kunt je voorstellen dat een dergelijk paard in de loop van de tijd steeds minder makkelijk kan worden verzameld en mogelijk steeds grotere druk op het bit en spoorgebruik nodig is om het paard nog "aan elkaar" te krijgen. Het paard het uiteindelijk net redt en via de zijdeur verdwijnt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:49

De verklaring van de eigenaresse was een totaal andere als wat jij zegt. Het paard was helemaal niet LDR gereden, integendeel, het paard wilde al jaren niet nageeflijk lopen en Gerd Heuschmann vond dat hij moest bewijzen wat hij kon als ruiter, stapte op dit paard tijdens de clinic en heeft vervolgens een staaltje weggegeven van "schoenmakerblijfbijjeleest" waar de honden en vooral de eigenaresse geen brood van lusten.
Je verhaal klopt dus totaal niet en het feit dat je het voor zo iemand opneemt, terwijl je eerder verklaarde dat het jou vooral om de paarden gaat, doet me ernstig twijfelen aan de waarheid van dat statement.
Ik vind dit afschuwelijk en paardenkwelling, en het zegt veel over hoe de man werkelijk in elkaar steekt.
Een verklaring van zo iemand zou mij dus eerder nog meer Bartels doen geloven!

Elk paard heeft zijn eigen talenten, buiging in het spronggewricht is typisch iets wat een paard niet kan aanleren, maar in meer of mindere mate van nature heeft. Elke Grand Prix ruiter kan je vertellen dat niet elk paard wat hij op stal krijgt met dezelfde geweldige klassieke of LDR training die hij of zij toepast precies hetzelfde eindresultaat geeft.
Al die onzin die daarover in het zgn. rapport van Thiel staat bewijst mij eens te meer hoe weinig verstand ze er werkelijk van heeft, maar daar was ik al jaren geleden persoonlijk achter gekomen.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 26-05-14 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:52

horseyfries schreef:
Vind je het dan zelf niet raar dat niet de volledige dierenartsenverklaring gewoon online wordt gezet, en liefst nog van allebei, maar dat in plaats daarvan dit epistel van Mevr. Thiel verschijnt, iemand waarvan je je toch moet afvragen wat zij in vredesnaam met de hele zaak te maken heeft? Ze is géén dierenarts, ze is géén betrokkene, dus waarom juist zij?

Dat staat ook in het rapport HF: zij is in opdracht van de advocaat van Engels gevraagd om een analyse uit te voeren. De onderleggers voor deze analyse staan in het rapport genoemd.
Of Ulrike Thiel de meest uitgelezen persoon is voor een dergelijke analyse, kun je natuurlijk betwisten. Dat is hun keuze en ja, dat kan een bepaalde tendens inslaan. Maar zij heeft wel haar deskundige achtergrond.
Dan is het aan de andere partij om aan te tonen dat wat zij vertelt onzin is en waarom.
Maar DA rapporten en (RX) foto's, daar kun je niet omheen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:54

WELKE dierenartsrapporten??? Ik wil geen quotes zien die uitgekozen zijn door iemand met een agenda, ik wil een objectief verslag zien. Heb jij dat gezien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:03

horseyfries schreef:
WELKE dierenartsrapporten??? Ik wil geen quotes zien die uitgekozen zijn door iemand met een agenda, ik wil een objectief verslag zien. Heb jij dat gezien?

Beste HF. Je kunt niet quoten uit iets dat niet bestaat. Je mag ook niet quoten als dit niet de letterlijke tekst is. De DA rapporten zijn genoemd in de inhoudsopgave.
Het rapport en onderleggers gaan naar de rechter. Denk je nu echt dat die rapporten niet bestaan?
Steek je kop nog even verder in het zand.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:06

Ik zeg niet dat er geen dierenartsverklaring is, ik zeg dat ik het volledige rapport wil zien.
Jij bent degene die al conclusies trekt op basis van wat iemand met een agenda eruit pikt om haar gelijk te halen.
Vind je het zelf slim? Of zou het misschien verstandiger zijn om even af te wachten tot je de rest ook kan lezen voor je conclusies trekt?

Die deskundigheid van Ulrieke Thiel heeft mij een dubbele hernia bezorgd, dus daar heb ik mijn twijfels over. Heb ook hele mooie röntgenfoto's om te laten zien hoe "deskundig" zij mij getraind heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:10

horseyfries schreef:
.
Je verhaal klopt dus totaal niet en het feit dat je het voor zo iemand opneemt, terwijl je eerder verklaarde dat het jou vooral om de paarden gaat, doet me ernstig twijfelen aan de waarheid van dat statement.

Nee hoor HOrseyfries, op die fiets ga ik niet met je mee. Ik geef een uitleggende verklaring gehoord van iemand die ik integer en betrouwbaar vind en persoonlijk denk ik dat hij dat paard in die omstandigheden gewoon had moeten laten staan en had moeten weigeren. Dan was ook de eigenares niet zo geschokt geweest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:21

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:22

Vind het, HF, ook een vrij boude bewering dat Ulrieke Thiel " jou een dubbele hernia heeft bezorgd' door haar methode. Oftewel dat je dit door haar of haar methode gekregen hebt.
Dit doet meteen vermoeden dat je een persoonlijke "dislike" t.a.v. Thiel hebt.
Dus niet objectief bent over diens berichtgeving, dat klinkt ook in de discussie wel aardig door.
Ik vraag me af wat voor directe schade Thiel jou bezorgd heeft, ik neem althans aan dat het tijdens paardrijden is gebeurd?
Heb je haar dan ook aangeklaagd daarvoor?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:26

Nee ik ben niet van het aanklagen, blijf niet graag in negativiteit hangen. Feit is dat ik bij haar langdurig zitlessen heb gevolgd, feit is dat ik daarna een dubbele hernia kreeg, feit is dat mijn fysiotherapeut zegt dat dit komt door de houding die ik door haar moest aannemen (het door haar zo gepromote "ducken"), en feit is dat ik nu na veel zitlessen die houding gelukkig weer heb afgeleerd waardoor ik weer kan rijden.

Back ontopic!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:44

nombrado schreef:
Ik ben ervan overtuigd, dat als dit dier goed gereden was, zeker de top gehaald had kunnen worden. In ieder geval alle GP oefeningen eigen had kunnen maken onder de ruiter.
Het is dus altijd dan de schuld van de ruiter, als dit niet lukt......

Of een gebrek aan talent. Het is niet ieder paard gegeven op dat niveau te presteren, anders zou de (paarden) wereld en vooral ook de verkoopmarkt er heel anders uitzien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:48

Nombrado heeft blijkbaar met dit paard gereden dat ze zo goed weet dat dit paard zeker alle GP oefeningen had gekund met de juiste training en heeft de ervaring die nodig is om deze uitspraak te kunnen doen. Of toch niet?