Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:00

Dat een juridische interpretatie verschilt van een emotionele :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:02

Die gaan ontgoocheld zijn, niets mis mee.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:12

Tja niemand hier weet of het waar is of niet. Ik denk namelijk dat er heel veel paarden die op s&t worden gereden wel op de foto een afwijking hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het dierenmishandeling is of dat het moedwillig gebeurt. Daar mag de rechter zich over buigen. Daarna komt de discussie over de waardevermindering wat ook een moeilijke is, want wie zegt dat het paard 3 ton waard is geweest. Heeft zij dat zelf ervoor betaald? Was hij het ook daadwerkelijk waard? Dit word denk ik een lastige zaak en gaat lang duren.

Nogmaals ik zeg niet wie gelijk heeft en wie niet of dat het waar is of niet, maar de manier waarop dit in de media gekomen is veruit smakeloos. Aanklagen is prima maar dit media circus slaat nergens op dan ben je niet met je paard bezig maar puur iemand kapot maken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:08

janderegelaa schreef:
Ik ben benieuwd wat alle Bartels voorstanders in dit topic gaan zeggen als ze wél schuldig bevonden worden.

Bartels kan helemaal niet schuldig bevonden worden, want het paard stond daar slechts in pension en is bovendien half januari nog zowel door een DA als een fysiotherapeut goedgekeurd, omdat hij opnieuw zou worden uitgebracht. Hier was Lonneke bij (volgens de berichten die op haar weggehaalde FB pagina van U2 stonden). Ik denk niet dat het je plicht is als pensionstal om dag in dag uit (met bewijs) de gezondheid van een paard te checken en aangezien hij eind januari kennelijk niet beschadigd voor het oog (bloederige sporenverwondingen) en niet ondervoed vertrokken is, zijn dat al dingen die ook elders veroorzaakt kunnen zijn. Daarnaast reden Mischa en later Danielle U2 op privé-titel en niet als onderdeel van Bartels.

Dus simpele conclusie: Bartels kán helemaal niet veroordeeld worden !

Dat ze een advocaat in de arm genomen hebben is dus wegens vermeende smaad en t.b.v. naamszuivering.

Overigens wordt hier ergens gesuggereerd dat ze 'ineens' de tarieven eraf gehaald hebben, maar dat was al een hele tijd zo (weet het niet zeker, maar dacht al met de nieuwe website).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:17

Netje schreef:
janderegelaa schreef:
Ik ben benieuwd wat alle Bartels voorstanders in dit topic gaan zeggen als ze wél schuldig bevonden worden.

Bartels kan helemaal niet schuldig bevonden worden, want het paard stond daar slechts in pension en is bovendien half januari nog zowel door een DA als een fysiotherapeut goedgekeurd, omdat hij opnieuw zou worden uitgebracht. Hier was Lonneke bij (volgens de berichten die op haar weggehaalde FB pagina van U2 stonden). Ik denk niet dat het je plicht is als pensionstal om dag in dag uit (met bewijs) de gezondheid van een paard te checken en aangezien hij eind januari kennelijk niet beschadigd voor het oog (bloederige sporenverwondingen) en niet ondervoed vertrokken is, zijn dat al dingen die ook elders veroorzaakt kunnen zijn. Daarnaast reden Mischa en later Danielle U2 op privé-titel en niet als onderdeel van Bartels.

Dus simpele conclusie: Bartels kán helemaal niet veroordeeld worden !

Dat ze een advocaat in de arm genomen hebben is dus wegens vermeende smaad en t.b.v. naamszuivering.

Overigens wordt hier ergens gesuggereerd dat ze 'ineens' de tarieven eraf gehaald hebben, maar dat was al een hele tijd zo (weet het niet zeker, maar dacht al met de nieuwe website).

Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel verschillende dingen in Nederland. Maar dat was niet mijn vraag. Dat was hoe de Bartels voorstanders gaan reageren als blijkt dat ze wel schuldig bevonden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:18

janderegelaa: Ik denk hetzelfde als de mevrouw Engel-voorstanders zullen reageren als blijkt dat Bartels onschuldig worden bevonden: verdorie, ik had ongelijk. :+

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:24

@Janderegelaa: Bartels kan juridisch helemaal niet aangeklaagd worden: dat zijn Mischa en of Danielle als rechtmatige (privé ingehuurde) berijders. Dus hoezo recht krijgen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:38

bulck schreef:
Die sms is een feit, maar weinig relevant, juridisch gezien dan.
Je kan spreken van een vertrouwensband door de jarenlange samenwerking, dat dus perfect de grondslag kon zijn van dat professioneel vriendelijk verstuurde sms'je. (op dat ogenblik was Engel zich ook nog niet bewust van de toestand van haar paard)
Verder is de aanklacht pas na 1.5 maand bekend geworden, wat niet wil zeggen dat ze niet eerder gekend was. Mevr heeft eerder verklaard dat ze eerst gewoon met deze feiten naar Bartels is gegaan, maar kreeg daar geen gehoor. Daarop heeft ze beslist om een advocaat onder de arm te nemen. Werkloos is ze nu ook niet echt he, ze werkt voor zichzelf ;-), dus in het slechtste geval tijdelijk geen inkomsten. En dan nog staat dat buiten deze aanklacht en is dat weer zo'n stemmingmakerij die echt zo laag is. Al was het een lelijk oud dementerend vrouwtje, als de klacht gegrond is dan is dit alles haar recht. Het enige nadeel is dat beide partijen gekend zijn en dit dus een mediastorm met zich meebrengt.

Ik hoop enkel dat de feiten voor zich spreken en recht kan gesproken worden. Opnieuw, ik wil geen partij trekken, maar ik houd er nog minder van dat iets afgedaan wordt of monddood wordt gemaakt door te komen opdraven met zaken die niets met de zaak te maken hebben. En dan moet ik toegeven dat die aanteigingen vooral uit de paardenwereld komen. Mevrouw Engel komt enkel met feiten aandraven. Die feiten dienen uiteraard nog beoordeeld te worden, maar wij zijn niet de rechters in dit dossier ;-)

Ik denk dat dit de situatie wel heel goed verwoordt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:39

Netje schreef:
@Janderegelaa: Bartels kan juridisch helemaal niet aangeklaagd worden: dat zijn Mischa en of Danielle als rechtmatige (privé ingehuurde) berijders. Dus hoezo recht krijgen?

dat is dus het discussiepunt. Lonneke vind dus dat bartels wel deels verantwoordelijk is. Omdat zij ook weleen hebben gereden. Daarnaast waren zij als pensionhouder verantwoordelijk voor het voeren ed. Ik zag ook ergens staan dat ze beweert dat het paard slecht voer heeft gehad.

Het is allemaal wat gecompliceerden dan wij denken. nogmaals de rechter mag zijn hoofd hierover breken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:46

bliver schreef:
Netje schreef:

dat is dus het discussiepunt. Lonneke vind dus dat bartels wel deels verantwoordelijk is. Omdat zij ook weleen hebben gereden. Daarnaast waren zij als pensionhouder verantwoordelijk voor het voeren ed. Ik zag ook ergens staan dat ze beweert dat het paard slecht voer heeft gehad.

Het is allemaal wat gecompliceerden dan wij denken. nogmaals de rechter mag zijn hoofd hierover breken

Het paard stond in training bij Bartels, Engel betaalde daarvoor aan Bartels en dus is Bartels verantwoordelijk voor die periode dat het paard onder hun verantwoordelijkheid door anderen werd gereden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:47

De fb site voor U2 is er niet meer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:47

bliver schreef:

Verkeerde merk voer zeker ;) zonder mooie foto op de zak..

Dat Bartels er zelf weleens op heeft gezeten heeft weinig te maken met hoe hij er nu aan toe zou zijn.
Dan is de fokker ook verantwoordelijk, en degene die hem vervoerd hebben ook, want deze hebben het paard ook een keer vast gehad..

Dan kan je iedereen er wel bij halen en aanklagen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:51

Babootje schreef:
Het paard stond in training bij Bartels, Engel betaalde daarvoor aan Bartels en dus is Bartels verantwoordelijk voor die periode dat het paard onder hun verantwoordelijkheid door anderen werd gereden.

Volgens mij stond het paard juist niet in training bij Bartels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:55

Shadow0 schreef:
Babootje schreef:

Volgens mij stond het paard juist niet in training bij Bartels.

Toevoeging: in de periode waarin de schade volgens de DA en de 2nd opinion is onstaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:58

Wat bedoel je Babootje? Zo staat het niet in de artikelen die ik lees. Het paard is nooit in training geweest bij Bartels als bedrijf, maar op persoonlijke titel gereden door Mischa Koot en daarna door de groom van Imke.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:02

Shadow0 schreef:
Wat bedoel je Babootje? Zo staat het niet in de artikelen die ik lees. Het paard is nooit in training geweest bij Bartels als bedrijf, maar op persoonlijke titel gereden door Mischa Koot en daarna door de groom van Imke.

Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Dat lees ik namelijk niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:09

[VN] Reactie Academy Bartels op artikel Telegraaf: "Smaad"
Koot stalde het paard van eigenaresse Engel enkele jaren geleden bij Stal Bartels en bereed hem tot het najaar van 2013. De stalruiters van Stal Bartels hebben U2 zelf nooit getraind. Engel had altijd direct contact met amazone Koot en op haar verzoek ging Daniëlle Mellink, de groom van Imke Schellekens, het paard de laatste maanden voor Engel rijden.
[...] Imke en Tineke Bartels zijn erg upset over deze gang van zaken. “Wij hebben het paard zelf nooit getraind"

En ik lees in het oorspronkelijke artikel ook nergens dat dat anders is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:15

MeesG schreef:
De Telegraaf zegt in de editie van 20 Maart ook alle bewijzen te hebben gezien, en er staat een grote foto op hun website en in de krant van het doorsporen van het paard U2. Dit zou gebeurd zijn op een wedstrijd toen hij gereden is door en Academy Bartels medewerker, en toen het paard nog onder de zorg en toezicht van Academy Bartels stond. Ik neem aan dat ze niet zomaar iets publiceren zonder bewijs.

En nog een vraag: waarom trekt Academy Bartels alle aandacht steeds naar zich toe? Mischa Koot is namelijk ook vernoemd in de aangifte van dierenmishandeling zoals de Telegraaf ook meldde, en die houdt zich nu wijselijk stil.

Omdat de hele training onder verantwoordelijkheid van Bartels plaatsvond.

Citaat:
U2 loopt op Lichte Tour niveau en onder leiding van Imke is Mischa hem aan het opleiden voor de Grand Prix.

http://www.academydressage.com/mischa-koot.html

Citaat:
Op dit moment loopt U2 Lichte Tour en train ik hem onder begleiding van Olympisch amazone Imke Schellekens-Bartels naar de Grand-Prix .

http://mischakoot.wix.com/wwwmischakootcom#!info

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:17

@Shadow: Ah, dat heb ik niet gelezen. Ik vraag me dan af waarom de aangifte gericht is tegen Bartels. Of is het zwarte-pieten-spel begonnen?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-03-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:17

Babootje schreef:
Ah, dat heb ik niet gelezen. Ik vraag me dan af waarom de aangifte gericht is tegen Bartels. Of is het zwarte-pieten-spel begonnen?

Waarschijnlijk om de reden die arie53 aanhaalt :D.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:18

Ze kreeg les van Bartels maar ik krijg ook les van iemand die is dan toch niet verantwoordleijk voor als ik mijn paard mishandel. Daar zit een verschil in en dat is dus nu ook de discussie. Of bartels nu wel of niet verantwoordelijk is. Nogmaals daar mag de rechter zich over buigen want wij kennen de gemaakte afspraken niet

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:20

Shadow0 schreef:
[VN] Reactie Academy Bartels op artikel Telegraaf: "Smaad"
Koot stalde het paard van eigenaresse Engel enkele jaren geleden bij Stal Bartels en bereed hem tot het najaar van 2013. De stalruiters van Stal Bartels hebben U2 zelf nooit getraind. Engel had altijd direct contact met amazone Koot en op haar verzoek ging Daniëlle Mellink, de groom van Imke Schellekens, het paard de laatste maanden voor Engel rijden.
[...] Imke en Tineke Bartels zijn erg upset over deze gang van zaken. “Wij hebben het paard zelf nooit getraind"

En ik lees in het oorspronkelijke artikel ook nergens dat dat anders is.

Op de eigen website van Bartels staat het wel iets anders. Zie mijn voorgaande post. Het zal mij niet verbazen dat dit eerdaags er niet meer op staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:21

bliver schreef:
Ze kreeg les van Bartels maar ik krijg ook les van iemand die is dan toch niet verantwoordleijk voor als ik mijn paard mishandel. Daar zit een verschil in en dat is dus nu ook de discussie. Of bartels nu wel of niet verantwoordelijk is. Nogmaals daar mag de rechter zich over buigen want wij kennen de gemaakte afspraken niet

Dat ligt eraan, mishandel jij je paard in opdracht van je trainer of niet :).

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:30

ja zo blijven we bezig, ik zeg we mogen lekker afwachten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:33

Arie53, bedankt voor de tekst. (Overigens: ja, ik denk dat het binnenkort verwijderd wordt, maar het klopt natuurlijk ook niet meer. Dus het zegt weinig als dat wordt aangepast.)