Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:26

Nens77 schreef:
mamamier schreef:
Die staan ook gewoon met soortgenoten hoor. Ben vorig jaar bij Tim lips op stal geweest (dochter kreeg cross les van hem) en de (olympische) paarden staan daar overdag ook lekker buiten hoor.

Ok, dus die kunnen ook gewoon met elkaar ravotten ?
Ze zijn misschien alleen extra selectief met wie ze bij wie zetten ?

Ze zullen daar zeker selectief in zijn maar vergeet ook niet dat er op zo'n stal Veel toezicht is de hele dag hè. Daar maakt het al makkelijker. Maar sowieso zijn spring/cross ruiters anders in de omgang vind ik. Zo zat ik eens een cross clinic te kijken wat Door Martin lips werd georganiseerd. Iemand in het publiek vroeg wat het verschil Was tussen spring en dressuur paarden. zegt Martin, die van staan en lopen buiten. Haha!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:27

Nens77 schreef:
badeendje schreef:
[ Afbeelding ]

Zelfs blueberry mag op de wei :D.

Helemaal ingepakt en zonder soortgenoot (zo lijkt het op de foto althans) ? :+

Tsja de foto is ook van erg dichtbij genomen, dus daarvan heb ik geen idee. Liever ingepakt dan helemaal niet buiten :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:31

mamamier schreef:
Nens77 schreef:

Ok, dus die kunnen ook gewoon met elkaar ravotten ?
Ze zijn misschien alleen extra selectief met wie ze bij wie zetten ?

Ze zullen daar zeker selectief in zijn maar vergeet ook niet dat er op zo'n stal Veel toezicht is de hele dag hè. Daar maakt het al makkelijker. Maar sowieso zijn spring/cross ruiters anders in de omgang vind ik. Zo zat ik eens een cross clinic te kijken wat Door Martin lips werd georganiseerd. Iemand in het publiek vroeg wat het verschil Was tussen spring en dressuur paarden. zegt Martin, die van staan en lopen buiten. Haha!

Ik ken dan ook geen sportpaarden van dichtbij.
Grappig om te horen dat er zelfs per tak nog verschil in zit....

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:31

Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben ook selectief hoor. Wij hadden jarenlang een haf op stal die niet met anderen in de paddock of land kon. Hij dreef ze in een hoek en sloeg/beet ze compleet stuk. Toen onze pony er nieuw bij kwam, leek het te klikken. Fijn voor de haf natuurlijk dus samen op het aparte stukje land waar de haf altijd alleen stond. Tot de winter aanbrak en we ze samen op de paddock zetten. Ging gelijk fout. Dus de haf stond weer alleen op zijn eigen stukje paddock en die van ons gewoon bij de groep. Pony moet langer mee en eerlijk is eerlijk. Kind wil graag haar wedstrijdjes rijden met een hele pony.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:35

In het sgw is het ook allemaal wat toegankelijker hoor. Tim kan je gewoon bellen voor een les. Alice naber-loozeman ook. Heel erg leuk en leerzaam. Daar stond onze pony in de cross wei omdat ze verder geen plaats Had voor vreemde paarden buiten. Ging meneer na een zware training dus gewoon op eigen houtje de trakhener oefenen haha! Tussen het grazen Door uiteraard, blijft een halve haf hè.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:38

mamamier schreef:
Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben ook selectief hoor. Wij hadden jarenlang een haf op stal die niet met anderen in de paddock of land kon. Hij dreef ze in een hoek en sloeg/beet ze compleet stuk. Toen onze pony er nieuw bij kwam, leek het te klikken. Fijn voor de haf natuurlijk dus samen op het aparte stukje land waar de haf altijd alleen stond. Tot de winter aanbrak en we ze samen op de paddock zetten. Ging gelijk fout. Dus de haf stond weer alleen op zijn eigen stukje paddock en die van ons gewoon bij de groep. Pony moet langer mee en eerlijk is eerlijk. Kind wil graag haar wedstrijdjes rijden met een hele pony.

Dat moet je inderdaad ook niet hebben, nee....
Fijn dat ze toch zoveel ruimte hadden om ze te scheiden.

mamamier

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:43

Ja gelukkig wel. Alhoewel we nu niet onwijs veel land of paddock hebben hoor. Maar in ieder geval genoeg om de boel te scheiden waar nodig. Haf is trouwens verhuisd vorige maand (tijdgebrek van eigenaar dus naar een stal waar ze niet alles zelf hoeven te doen) dus komend voorjaar kan de hele groep weer samen Het land op waarschijnlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:23

hallo!!! :wave:
Ik als dressuurruiter teken weer protest aan! :+
Er zijn namelijk ook genoeg dressuurpaarden die 24/7 buiten staan... het zegt niets over de discipline, wel over het type ruiter. Je hebt paardenmensen en mensen met paarden ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:36

c_alsemgeest schreef:
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden ;)

En wie is de almachtige die de onderverdeling mag maken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:46

c_alsemgeest schreef:
hallo!!! :wave:
Ik als dressuurruiter teken weer protest aan! :+
Er zijn namelijk ook genoeg dressuurpaarden die 24/7 buiten staan... het zegt niets over de discipline, wel over het type ruiter. Je hebt paardenmensen en mensen met paarden ;)

Hier nog een!
Mijn dressuur ' sport pony' stond tot voor een twee weken geleden ook 24/7 buiten en nu nacht op stal en overdag de hele dag buiten, ook in de regen en ook zonder bescherming.
Ik ken eigenlijk geen mensen die hun paard of pony 24/7 op stal hebben, als ik er nu zo over nadenk. Gelukkig maar.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:40

Over de psychologische kennis van de gemiddelde bokker zal ik maar niets zeggen maar ik moet charmedxlove gelijk geven. Ik heb hier gereageerd een tijd terug en heb verder zowel dit als het andere topic telkens bijgelezen en het is droevig hoe het er weer aan toegaat.
Dat terzijde, ik wilde eigenlijk inhaken op iets anders.

Bij ons op stal staat namelijk ook alles continu buiten, zonder allerlei beschermingen op winterdekens, regendekens of vliegendekens na, al naargelang het weer. Dit is een mengelmoes van sportpaard tot sport-recreatiepaard tot recreatie recreatiepaard tot iets daar nog ergens tussenin. Er zitten jonge en oude paarden tussen, alles gaat buiten zonder uitzondering. Tijdens de zomermaanden staan ze overdag binnen als het echt heet is (weides zonder schuilstal) omdat het voor de paarden dan echt geen pretje is. Dan gaan ze 's avonds en 's nachts gewoon naar buiten. Deze zomer hebben ze na de hete periode 24/7 buiten gestaan omdat het overdag prima doenbaar was en 's nachts best warm. Al naargelang het weer staan de paarden rond de herfst 's nachts op stal en momenteel staan ze minder buiten door de vele regen. Hoewel de stukken per koppel paarden echt groot zijn, zijn de weides momenteel echt voor de helft blub :( Nu gaan ze pakweg 4 uur per dag buiten en dat beginnen we op stal allemaal te voelen. Alle paarden zijn het gewend hele dagen buiten te staan dus ze zijn de laatste dagen chagrijnig en/of aan de frisse kant, dressuurpaarden van de staleigenaresse incluis.
Hier wordt trouwens wel gekeken naar wie bij wie staat. Als iets niet werkt wordt het ook niet bij elkaar gezet.