agerrits schreef:sluit me geheel bij je aan Poiuytrewq. Dit is precies wat ik bedoelde te zeggen.
Daarnaast wil ik toevoegen dat een paard zoals velen weten een kudde dier is. een volg dier. Ze blijven bij elkaar, zijn verbonden aan elkaar, hebben onderlinge verstandhouding/ rangorde, gebruiken dwang naar elkaar om deze af te dwingen en dat gaat er niet altijd zachtjes aan toe.
Dit is de natuur. Een paard voelt zich prettig bij een duidelijke leider. Het cognitieve niveau van een paard is lager dan een volwassen chimpansee, die volgens wetenschappers het hoogste IQ heeft van alle dieren, en gelijk aan een jong kind. Een paard kunnen we daarom qua niveau en kunnen vergelijken met een kleuter, laten we het daar op houden. Kijken we naar de natuur dan zijn paarden naar elkaar, duidelijk en eenvoudig, hun lichaamstaal laat duidelijk zien wat ze willen van elkaar. Gezien paarden bij ons niet meer in een grote kudde en gebied kunnen wonen, moeten we niet vergeten waar ze vandaan komen en bovenal wat ze nodig zijn. Mensen die vanuit leiderschap werken met paarden, bieden die paarden een alternatief voor de natuur die je ze niet meer kunt geven. In de natuur hebben zijn ze afhankelijk van situaties, dwang van andere paarden, rangorde bepaling etc. Een stukje land en een koppel paarden is niet een alternatief wat voldoende is. Neem ook de omvorming van het paard mee. Het is juist misschien zelfs verwaarlozing als je niet werkt met je paarden. Zie juist veel paarden die dag in dag uit in de wei lopen, met enkele andere paarden, deze paarden tonen minder leven lustig dan de paarden die doorgaans, ook deze vrijheid hebben, maar die ook 'werken'.
Ten slotte nog even op het kleuter niveau terug te komen. Onderzoek toont aan dat kinderen zich prettiger en vooral veiliger voelen bij een strenge juf of meester. Dat hebben paarden ook nodig, dat verdienen ze.
Ik denk dat dat per paard verschilt. Niet ieder paard zou in de kudde een volger zijn natuurlijk, dus ook niet ieder paard zou een strenge juf willen. Daarbij hoef je geen leider te zijn om duidelijk te zijn (iets dat heel belangrijk is ja). 'Volgers'/koppelgenoten in de kudde zijn dat ook naar elkaar toe. En dat is hoe ik het liefst met mijn paard om ga. Daar voelt mijn paard zich ook beter bij.