Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:52

Kuggur schreef:
Ethisch gezien zijn er wel argumenten tegen in te brengen...

Magrathea schreef:
Soms is dwang nodig, maar altijd voor de bestwil van het paard. Wat kan je daar tegenin brengen?

Citaat:
Laat ik het anders verwoorden: ik vind dat dwang gerechtvaardigd is op het moment dat het voor de bestwil van het paard is. Ik heb wel eens een paard hormonen moeten geven om haar drachtig te krijgen. Na de eerste keer zag ze me aankomen hoor, blijkbaar was het spul niet te hachelen. Maarja, het moest toch even, dus dan pakte ik haar bij het halster, hup spuit erin, en het is zo gebeurd.
[size=5](Begin nu overigens aub niet over dat het drachtig maken voor de bestwil van de mens is, de eigenaar van dat paard had tegen de houder van de stoeterij gezegd dat ze naar de slacht zou gaan als ze niet drachtig zou worden :+ maar goed, ander verhaal )[/size

Alsnog is het paard de dupe van menselijke beslissingen. Het is hier zelfs een wegwerpartikel, doet ie het niet flikker je hem weg... En jij begint over bestwil? :+

Magrathea

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:57

Ja, dat was een beslissing van die eigenaar hè, de stoeterijhouder wilde er alles aan doen om het paard te behouden... Staat eronder dus :j

Het was maar een voorbeeld van mijzelf. Genoeg vergelijkbare zaken: wormenspuit, antibiotica, *random ander medicijn*...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:21

Wat randalinpony zegt, dat bedoelde ik eigenlijk. Ik vind dat respectloos. En niet zozeer van jou, als wel van de fokker.

Het nut van medicatie snap ik heus wel. Maar dit vind ik wat anders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:49

Gaat het toch niet om... :P Het was maar een voorbeeld, laten we nou niet offtopic gaan

Punt is dat je soms je paard moet dwingen om iets te doen wat ie niet zo leuk vindt voor zijn eigen bestwil. Of om iets te doen wat ie leuk vindt (voorbeeld van dressuren om te trainen voor springen).

Imo is dwang dus zo erg nog niet, als het belang van het paard dus niet uit het oog verloren wordt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:11

Om te reageren op het artikel.
Ik zie het zo. De relatie tussen mens en paard is er één van wederkerig respect en voordeel. Dus de mens heeft voordeel aan de relatie in de vorm van plezier in de sport of bijvoorbeeld ondersteuning in zijn werk maar het paard heeft ook voordeel in de vorm van bescherming tegen roofdieren, genoeg voedsel, beschutting tegen de elementen etc. Als de relatie niet doorslaat in het voordeel van de mens en het paard kan profiteren van alle voordelen en niet lijdt onder de samenwerking met de mens dan is er niets mis met de samenwerking van mens met paard. Ik denk ook dat er een soort kameraadschap kan ontstaan als mens en paard heel veel samenwerken, paard ziet zijn mens als deel van de kudde en mens ziet zijn paard als kameraad.
Helaas is het natuurlijk wel zo dat er heel erg veel paarden ontzettend misbruikt worden zonder dat ze er iets voor terugkrijgen met de eerste wereldoorlog wel als toppunt.
Wat betreft Bonfire denk ik dat hij niet voor niets 30 jaar is geworden en gemiddeld gezien geen slecht paardenleven heeft gehad. Maar of een sportcarrière erg natuurlijk is voor een paard en of ze er plezier in hebben dat vraag ik me af.
Echter heb ik nog geen paard gezien dat er bezwaar tegen heeft om lekker met zijn maatjes (medepaarden en mensen) erop uit te trekken, de velden en de bossen in, om daarna lekker zijn neus in een verse berg hooi te steken.

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:02

Waar ik mij persoonlijk aan stoor is het gebruik van paarden in films. Ze gaan allemaal stijgetent weg en komen tot stilstand met de mond wijt open gesperd..

Die mensen weten dat het een film is, maar dat paard niet.. Dat vind ik veel erger. Wij ruiters weten (veelal) nog wat we doen en hoe we met een paard om horen te gaan, acteurs vaak niet. Alles voor de show..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:19

Ilaya schreef:
Waar ik mij persoonlijk aan stoor is het gebruik van paarden in films. Ze gaan allemaal stijgetent weg en komen tot stilstand met de mond wijt open gesperd..

Die mensen weten dat het een film is, maar dat paard niet.. Dat vind ik veel erger. Wij ruiters weten (veelal) nog wat we doen en hoe we met een paard om horen te gaan, acteurs vaak niet. Alles voor de show..

Ja, en op de set zijn zeker geen mensen die de acteurs met paarden leren omgaan...

(Off-topic: steigeren is toch echt met een korte ei. Ik zie dat steeds vaker fout.)

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:28

Dat heb ik niet gezegd, vind het alleen jammer dat ze altijd met de stang op de rem getrokken worden waardoor de mond ver open gaat. Niet echt paard vriendelijk als we het dan toch over het rijden van paarden gast mogen ze daar wel eens naar kijken.

Mijn telefoon heeft autocorrect en wanneer je een keer een woord fout typt onthoud die dat, dus als je letters mis typt en het komt in de buurt van ij wordt het stijgeren ipv steigeren.. Mijn excuses :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:44

Margarethea, als dwang nodig is bij een training, uit je eerste voorbeeld, is dat toch omdat de mens wil presteren, of mis ik nu iets? Dan is dat toch niet in het belang van het paard?

Wat medicatie betreft... met positief reinforcement kun je prima een paard leren om medische behandelingen te ondergaan die noodzakelijk zijn, wormenspuiten aan te nemen en te injecteren. Ik heb het zelf gedaan met een merrie wiens zwaar ontstoken uier dagelijks moest worden uitgeknepen (abces) en die twee keer per dag penicilline geent moest krijgen. Nooit dwang hoeven toepassen.
Nooit met stress te maken gehad.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:01

Magrathea schreef:
Kuggur schreef:
Ethisch gezien zijn er wel argumenten tegen in te brengen...

Laat ik het anders verwoorden: ik vind dat dwang gerechtvaardigd is op het moment dat het voor de bestwil van het paard is. Ik heb wel eens een paard hormonen moeten geven om haar drachtig te krijgen. Na de eerste keer zag ze me aankomen hoor, blijkbaar was het spul niet te hachelen. Maarja, het moest toch even, dus dan pakte ik haar bij het halster, hup spuit erin, en het is zo gebeurd.
(Begin nu overigens aub niet over dat het drachtig maken voor de bestwil van de mens is, de eigenaar van dat paard had tegen de houder van de stoeterij gezegd dat ze naar de slacht zou gaan als ze niet drachtig zou worden :+ maar goed, ander verhaal )

alsof dat dier er enige notie van heeft dat ze dood gemaakt gaat worden? De houder van de stoeterij voelde zich redder van een afgeschreven paard (althans afgeschreven voor het doel waar het voor was) De houder van de stoeterij voelde zich daar goed bij, dus is zo een handeling voor het gevoel van de houders van de stoeterij, en niet voor het bestwil van dat paard

Caro27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:20

Ik vind het inderdaad onnatuurlijk, maar dat betekent niet dat ik het niet doe. Bijna alles wat mensen met dieren doen is onnatuurlijk, ze opgesloten houden, ze trainen voor onze eigen doeleinden, ze fokken.
Wat ik het belangrijkste vind is dat ik het paard een zo goed mogelijk leven kan geven. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen over wat goed is voor een paard, zo rij ik alleen bitloos. Ik denk dat het belangrijk is dat je je probeert te verplaatsen in het paard en bedenkt hoe een paard bepaalde dingen zou ervaren. Ik zou persoonlijk nooit wedstrijden rijden. Wanneer het winnen belangrijker wordt dat het paard is het naar mijn idee mis.

Dus ja, ik vind paardrijden onnatuurlijk. Het is nou eenmaal zo dat mensen de meer intelligente soort zijn waardoor we macht hebben over dieren, dit betekent wel dat we dan ook de verantwoordelijkheid hebben om die dieren goed te verzorgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:26

Ceriadwen schreef:
alsof dat dier er enige notie van heeft dat ze dood gemaakt gaat worden? De houder van de stoeterij voelde zich redder van een afgeschreven paard (althans afgeschreven voor het doel waar het voor was) De houder van de stoeterij voelde zich daar goed bij, dus is zo een handeling voor het gevoel van de houders van de stoeterij, en niet voor het bestwil van dat paard

:O

Je gaat compleet voorbij aan mijn punt.

@liljebo, ik heb het over de paarden die dolgraag crossen, springen, door het bos rennen e.d.
Zo'n paard zal het niet leuk vinden om daar (bijvoorbeeld na een blessure) eerst rustig de nodige spieren terug voor te kweken, dat is hem waarschijnlijk te saai. Het zal echter toch moeten voor hij weer kan doen wat hij (en de ruiter natuurlijk) leuk vinden.
Da's toch niet zo heel moeilijk geformuleerd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:37

Magrathea schreef:
heel triviaals als het fameuze 'minstens drie happen groente voor je van tafel mag'.)
Zo is het met de training van paarden net zo. Dat paard heeft misschien helemaal geen zin in de dressuuroefeningen en pakt veel liever een paar hindernissen, maarja, die dressuur zal ie toch moeten doen anders is ie niet goed getraind en komt dat springen ook niet goed (blessures e.d.).

Soms is dwang nodig, maar altijd voor de bestwil van het paard. Wat kan je daar tegenin brengen?

Dit schrijf je. Om bovenaan te beginnen... het springen is niet voor het paard. Ik betwijfel ernstig of een paard werkelijk zo graag wil springen met een ruiter op zijn rug. (en ja hoor, ik heb ook gesprongen met paarden die ook aardig op de hindernis trokken... maar is het niet omdat het ander alternatief verveling is bij dressuur, in de postzegel waar ze vaak worden gehuisvestigd of erger nog-uitsluitend in de stal? Ik zie paarden in de wei eigenlijk altijd om een obstakel heen rennen en niet erover heen springen, wat vrij logisch is.
De dressuuroefeningen, waar dan dwang bij nodig zou zijn -want daar hebben we het over- om te kunnen springen, worden gedaan in het belang van de ruiter omdat deze wil springen met het paard.
Het paard rent wellicht liever rond op 10 ha wei met wat soortgenoten.

MBt medisch handelen noemde ik al eerder dat dat getraind kan worden, zonder dwang.Hoe denk je dat orca's, dolfijnen, tijgers, olifanten etc worden getraind? Simpelweg positief reinforcement, omdat het stress vermijdt.
Uiteraard werkt dat met paarden ook.

let wel... ik heb zelf ook altijd gereden, doe dat nu niet meer, maar ben wel bezig met het inspannen van een shet omdat deze strakjes mij moet helpen met wat werkzaamheden zoals wat hout slepen etc. Maar ik besef terdege dat het in mijn belang is, net als de omliggende training, die dat mogelijk moet maken zonder blessures of stress.
De reden is dus egoistisch. Simpel zat.
Ik probeer alleen het compromie te sluiten om het voor de pony zo aangenaam mogelijk te maken. Dat is dan wel het minste wat ik kan doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:30

Magrathea schreef:

@liljebo, ik heb het over de paarden die dolgraag crossen, springen, door het bos rennen e.d.
Zo'n paard zal het niet leuk vinden om daar (bijvoorbeeld na een blessure) eerst rustig de nodige spieren terug voor te kweken, dat is hem waarschijnlijk te saai. Het zal echter toch moeten voor hij weer kan doen wat hij (en de ruiter natuurlijk) leuk vinden.
Da's toch niet zo heel moeilijk geformuleerd?

Het is juist de kunst om je paard te motiveren voor het werk wat je wil doen.
Je moet het werk leuk houden en het enthousiasme overbrengen zodat jou paard het fijn vindt om met jou te dresseren. Iemand die een hekel heeft aan dressuur gaat dat niet lukken.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:07

sluit me geheel bij je aan Poiuytrewq. Dit is precies wat ik bedoelde te zeggen.
Daarnaast wil ik toevoegen dat een paard zoals velen weten een kudde dier is. een volg dier. Ze blijven bij elkaar, zijn verbonden aan elkaar, hebben onderlinge verstandhouding/ rangorde, gebruiken dwang naar elkaar om deze af te dwingen en dat gaat er niet altijd zachtjes aan toe.
Dit is de natuur. Een paard voelt zich prettig bij een duidelijke leider. Het cognitieve niveau van een paard is lager dan een volwassen chimpansee, die volgens wetenschappers het hoogste IQ heeft van alle dieren, en gelijk aan een jong kind. Een paard kunnen we daarom qua niveau en kunnen vergelijken met een kleuter, laten we het daar op houden. Kijken we naar de natuur dan zijn paarden naar elkaar, duidelijk en eenvoudig, hun lichaamstaal laat duidelijk zien wat ze willen van elkaar. Gezien paarden bij ons niet meer in een grote kudde en gebied kunnen wonen, moeten we niet vergeten waar ze vandaan komen en bovenal wat ze nodig zijn. Mensen die vanuit leiderschap werken met paarden, bieden die paarden een alternatief voor de natuur die je ze niet meer kunt geven. In de natuur hebben zijn ze afhankelijk van situaties, dwang van andere paarden, rangorde bepaling etc. Een stukje land en een koppel paarden is niet een alternatief wat voldoende is. Neem ook de omvorming van het paard mee. Het is juist misschien zelfs verwaarlozing als je niet werkt met je paarden. Zie juist veel paarden die dag in dag uit in de wei lopen, met enkele andere paarden, deze paarden tonen minder leven lustig dan de paarden die doorgaans, ook deze vrijheid hebben, maar die ook 'werken'.
Ten slotte nog even op het kleuter niveau terug te komen. Onderzoek toont aan dat kinderen zich prettiger en vooral veiliger voelen bij een strenge juf of meester. Dat hebben paarden ook nodig, dat verdienen ze.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:21

agerrits schreef:
sluit me geheel bij je aan Poiuytrewq. Dit is precies wat ik bedoelde te zeggen.
Daarnaast wil ik toevoegen dat een paard zoals velen weten een kudde dier is. een volg dier. Ze blijven bij elkaar, zijn verbonden aan elkaar, hebben onderlinge verstandhouding/ rangorde, gebruiken dwang naar elkaar om deze af te dwingen en dat gaat er niet altijd zachtjes aan toe.
Dit is de natuur. Een paard voelt zich prettig bij een duidelijke leider. Het cognitieve niveau van een paard is lager dan een volwassen chimpansee, die volgens wetenschappers het hoogste IQ heeft van alle dieren, en gelijk aan een jong kind. Een paard kunnen we daarom qua niveau en kunnen vergelijken met een kleuter, laten we het daar op houden. Kijken we naar de natuur dan zijn paarden naar elkaar, duidelijk en eenvoudig, hun lichaamstaal laat duidelijk zien wat ze willen van elkaar. Gezien paarden bij ons niet meer in een grote kudde en gebied kunnen wonen, moeten we niet vergeten waar ze vandaan komen en bovenal wat ze nodig zijn. Mensen die vanuit leiderschap werken met paarden, bieden die paarden een alternatief voor de natuur die je ze niet meer kunt geven. In de natuur hebben zijn ze afhankelijk van situaties, dwang van andere paarden, rangorde bepaling etc. Een stukje land en een koppel paarden is niet een alternatief wat voldoende is. Neem ook de omvorming van het paard mee. Het is juist misschien zelfs verwaarlozing als je niet werkt met je paarden. Zie juist veel paarden die dag in dag uit in de wei lopen, met enkele andere paarden, deze paarden tonen minder leven lustig dan de paarden die doorgaans, ook deze vrijheid hebben, maar die ook 'werken'.
Ten slotte nog even op het kleuter niveau terug te komen. Onderzoek toont aan dat kinderen zich prettiger en vooral veiliger voelen bij een strenge juf of meester. Dat hebben paarden ook nodig, dat verdienen ze.

Ik denk dat dat per paard verschilt. Niet ieder paard zou in de kudde een volger zijn natuurlijk, dus ook niet ieder paard zou een strenge juf willen. Daarbij hoef je geen leider te zijn om duidelijk te zijn (iets dat heel belangrijk is ja). 'Volgers'/koppelgenoten in de kudde zijn dat ook naar elkaar toe. En dat is hoe ik het liefst met mijn paard om ga. Daar voelt mijn paard zich ook beter bij.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:26

zeker, dat is zo, precies wat ik bedoel, en door een zo kort mogelijke versie neer te zetten, om het niet overdreven lang te houden, mist dat element er zeker in. ;)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:06

Kuggur schreef:
LisanneElena schreef:
sorry hoor, maar dat probeer ik dus net aan jou te vertellen ;-)

Onzin , je beweerde het tegenovergestelde, tenminste in de post die deze kleine zijspoor discussie deed ontstaan; met door mij dikgedrukte nadruk:
LisanneElena schreef:
inderdaad is een paard een wild dier, dus waarom zou het iets voor je doen als het gewoon weg kan rennen en eigenlijk kan doen wat hij zelf wil? Bij de meeste paarden merk je het wel als ze iets leuk vinden...wat heeft dat trouwens met Bonfire te maken?

Maar goed wellicht ben jij ook een van die bokkers die andere dingen schrijven dan ze bedoelen....

oh ja, ik was even vergeten dat dit altijd bokt blijft (oftewel altijd gezeur) en dat jij beter weet wat ik vibd en bedoel. Bedankt voor de opheldering!!!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:08

Magrathea schreef:
Ceriadwen schreef:

en je punt is?

loveRamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:00

Ninx schreef:
Bellona_83 schreef:
Wat wordt de volgende stelling: als je van de wereld houdt zet je er niet meer mensen op?

Met deze stelling ben ik het ook eens eerlijk gezegd...

_/-\o_ precies dezelfde mening hier :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:43

Wat dacht je van "als je van de wereld houdt verlaat je hem"... }>

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:46

Dat doen we toch ook? Alleen de 1 wat eerder dan de ander :o
En een kindje is leuk maar een hele kudde fokken vind ik ook niet normaal meer met deze overbevolking