Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:07

randalinpony schreef:
Verder: er is op dit moment nog maar weinig in de wet geregeld wat betreft het houden van paarden. De paragrafen in wetten die voor alle dieren gelden zijn niet uitgewerkt, zeker niet specifiek naar het paard en zijn behoeften.
De sector zélf traineert nu al jaren een degelijke set regels, omdat zij daar geen baat bij heeft. We hebben het hier over de profs, hobbyisten zijn zover ik weet niet bij dat overleg betrokken.

Je moet je wel heel erg afvragen of je dat wel moet willen. Want stel nou dat blijkt dat jij je niet aan de wet kunt houden?

Russel heeft al uitgelegd dat zand schadelijk kan zijn voor de darmen. Even speciaal voor Repelsteeltje: zand schaadt ook de maag en met name het maagslijmvlies waardoor deze verzwakt en de bacterie die maagzweren veroorzaakt meer kans krijgt.

En voorts zal men moeten leren begrijpen dat hoefbevangenheid niet normaal is en ook niet normaal gevonden moet worden. Als je een paard hebt, dan ben je verplicht om daar zo goed mogelijk voor te zorgen (dat staat gewoon in de wet namelijk). Onder goed verzorgen wordt onder andere verstaan dat je zorgt dat je paard geen ziektes op kan lopen. Hoefbevangenheid is een aandoening die door juiste voeding en een daarop afgestemde gezonde mate van beweging voorkomen kan worden. Je paard hoort gezond te zijn en als die toch bevangen raakt, dan heb je als eigenaar/verzorger iets fout gedaan. Hoefbevangenheid wordt te vaak met allerlei smoesjes onder het tapijt geveegd maar men vergeet die paarden er tegen te beschermen. Same goes for aandoeningen als zomereczeem, hoefzweren, veel vormen van koliek, maagproblemen en brokkelhoeven. Deze hebben allemaal direct te maken met de manier waarop et paard gehouden wordt. Cushing is een ziekte die zijn eigen specifieke oorzaak en gevolg heeft en leidt meestal tot de dood bij een verstandige baas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:13

randalinpony schreef:
En erken dat paarden houden bijna altijd een compromis betekent tussen optimaal welzijn, en omstandigheden, zeker als je ook nog met het beest gaat trainen, maar zoals HC al zei, soms moet je ook gewoon erkennen dat je het anders moet doen, of wellicht een paard niet kan bieden wat het nodig heeft.

Zie de introductie op mijn website.

Dat ethisch compromis wat ten grondslag ligt aan alle paardrijden is een verantwoordlijkheid voor het welzijn van het paard; geen excuus.

De ruiterij loopt 50 jaar achter met betrekking tot bio-ethiek. Tenminste mbt dierhouden, want nog verder achter mbt de omgang ermee en opleiding ervan.

Dit achter lopen bij het voortgeschreden inzicht in de maatschappij wreekt zich nu.

Het is érg simpel:
Als je geen goed ingericht terrarium hebt, kan je geen groepje landpaardjes houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:14

@HC: Oke, kan je me vertellen waarop ik moet zoeken dan want dat is dan mischien ook wel wat voor die kennis van mij. Kan ik het hem even laten lezen.

Lovely schreef:
Hoefbevangenheid is een aandoening die door juiste voeding en een daarop afgestemde gezonde mate van beweging voorkomen kan worden. Je paard hoort gezond te zijn en als die toch bevangen raakt, dan heb je als eigenaar/verzorger iets fout gedaan.

Ja precies, daarom heb ik de shet daar weggehaald, zouden meer mensen moeten doen ipv alleen maar als stuurlui aan wal staan.
Bovenstaande geldt trouwens ook voor mensen die hun paarden aan de chronische diaree krijgen dmv verkeerd voedsel, enz enz......
maar ja, niet iedereen heeft dat inzicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-12 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

Sommige mensen zitten wel erg vast op hun (witte) stokpaard.... waarom moet het zo zwart wit? Zowel in NL alsook Spanje zijn er altijd nog wensen maar ook mogelijkheden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:18

Doel je op mij Repelsteeltje? Ik heb idd een paard met veel zand in zijn darmen en die alleen maar een speciaal soort hooi verdraagt, maar ik heb dit paard helaas zo gekocht....en daar wordt alles aan gedaan, voor jouw informatie...en na 1 jaar eindelijk vaste mest..en daarom voer ik niet buiten op de grond...maar gaan ze voor hun voerbeurt even allen op stal en daarna weer naar buiten...ze hoeven dan ook niet op hun kostbare hooi te piesen, wat ze dan voorts niet meer op kunnen eten.....en moeten wachten tot de baas weer komt om te voeren.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:21

@lovely: Exceem en hoefbevangheid en hoefzweren kan je dus volgens jou altijd voorkomen? Wat denk je dan van ijslanders met exceem? Of merries die drachtige zijn en IR oplopen? Of een paard dat ongelukkig op een steentje staat? Kunnen we dat voorkomen? Je kan iets nooit 100% voorkomen! Je kan alleen je best doen om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen. Ik rijd al jaren ijslanders en heb echt jaren ervaring met exceem en hoefbevangenheid.
Laatst bijgewerkt door jonur op 02-02-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:21

Huertecilla schreef:
Het is érg simpel:
Als je geen goed ingericht terrarium hebt, kan je geen groepje landpaardjes houden.

Waar zijn de zeepaardjes gebleven HC? :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:22

@ russel:
http://www.paardenschoenen.nl/htm/hooikisten.htm

hier heb ik er 3 van staan, de open kisten op wielen, perfect!!!! Kan ik je echt aanraden :)
Kunnen ze lekker buiten blijven om te eten. En als ze dan gewend zijn daaruit te eten kun je er altijd nog voor kiezen ze de optionele slaap/plasberg te geven.

jonur

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:26

He dat zijn mooie dingen! Heb je die op de wei of in de stal?

Iedereen hier voert uit de hooiruiven op flinke hoogte met als resultaat zere paarden oogjes en hoestende paarden. Ze vonden dat de ijs er ook wel uit kon eten, nou mooi niet! Slecht voor nek, schouders, schoft, rug, gebid en ga zo maar door. Hij heeft dus een mooie tas onder zijn ruif hangen waar hij de hele nacht mee kan spelen. Is een stevige tas van canvas (soort fietstas) met een 8 mazen van voren. Resultaat is dus dat lekker in een natuurlijkere houding staat te eten en nergens last van heeft en uren speel plezier heeft met zijn bengelende hooizak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:27

Ik heb er 1 in de stal, 1 in de wei en 1 in de rijbak staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

jonur schreef:
@lovely: Exceem en hoefbevangheid en hoefzweren kan je dus volgens jou altijd voorkomen? Wat denk je dan van ijslanders met exceem? Of merries die drachtige zijn en IR oplopen? Of een paard dat ongelukkig op een steentje staat? Kunnen we dat voorkomen? Je kan iets nooit 100% voorkomen! Je kan alleen je best doen om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen. Ik rijd al jaren ijslanders en heb echt jaren ervaring met exceem en hoefbevangenheid.

Er is nogal een verschil of je paard regelmatig een hoefzweer heeft of toevallig een enkel keertje, als je dat verschil niet begrijpt kan ik er ook niet zoveel meer aan doen. Als je al jaren ervaring hebt met eczeem en hoefbevangenheid heb je wel een hele akelige hobby lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:28

Dat is idd een mooi iets!! Helemaal met je eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:31

Ik las het bericht en dacht toejuichende kreten te horen van ons, paardenliefhebbers. Verschoot ik even toen ik zag dat er 19 pagina's gevuld waren met grotendeels kritiek op het LID.

Naar de buurman wijzen met zijn kribbenbijtende stalpaard om je eigen paard op een postzegel blubber goed te praten is gewoon niet ok.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:36

Rustig maar zoals je het schreef dacht ik dat je bedoelde dat het al fout is als het een keer gebeurd, die miscommunicatie heb je nou eenmaal met digitale communicatie. Zoals je het nu omschrijft kan ik me je reactie wel voorstellen. Als je paard dat idd non-stop heeft mag je wel eens goed nadenken wat je fout doet. Zou ook denken dat mensen die dat hebben dat wel doen, toch? Als je paard exceem vertoont koop je een boett als hij een hoefzweer heeft bel je de hoefsmid enzz, dat laat je niet aanmodderen.

Nee hoor heb geen akelig hobby en heb gelukkig zelf geen met exceem of hoefbevangheid, maar het komt wel vaak voor bij ijslanders als je niet heel goed oplet. Je leest er dus heel veel over en ziet ze regelmatiger dan je zou willen. Hier in de buurt hebben van de ik schat 15 ijslanders (5 eigenaren) 5 exceem en 1 heeft HB. 1 heeft het zo erg dat ze als het seizoen begint naar de flevopolder gaat om daar de zomer door te brengen, daar kan ze gewoon zonder boett lekker rondhuppelen terwijl dat hier onmogelijk zou zijn. Dan heb je nog de geflipte imports, maar dat is een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:43

Maar Jonus, als deze aandoeningen hier in NL zo makkelijk ontaan bij IJslanders, is er dan niemand die zich eens achter zijn oren krabt en bedenkt of het wel zo verstandig is om hier IJlanders te houden? Want stel dat 80% van de IJslanders dit soort dingen heeft, dan is er misschien sprake van een mismatch met het ras en de omstandigheden hier? Het is maar een gedacht hoor, maar ik vind het echt sneu dat zoveel paarden ziek moeten zijn omdat wij ze zo graag hier willen hebben. Als je paard eczeem heeft of hoefbevangen is, dan maakt het ook niet meer uit of je zo'n dier buiten hebt staan in een prachtig landje omdat het beestje ziek is (geworden) en ziek blijft.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:14

Exceem is een deels erfelijk aandoening en kan getriggerd worden door allerlei factoren, dat maakt het erg lastig te bepalen wat kip/ei is. Merk wel dat er niet meer gefokt wordt met hengsten met aanleg voor exceem. Ik zie ook steeds meer andere paarden met exceem en dat baart me wel zorgen, want wat veranderd er dan aan ons klimaat? Als het er inderdaad zoveel zouden zijn dan hadden we ons wel eens achter de oren mogen krabben, maar nee zo erg is het gelukkig niet! Er zijn veel gradaties en sommige paarden hebben maar heel iets jeuk, net als mensen met exceem of hooikoorts, maar gaan omdat de eigenaar zich daar fijner bij voelt in een boett. De extreme gevallen waarbij het exceem zulke vormen aanneemt dat het voor het paard niet meer dragelijk is (ook die hier geboren zijn) worden soms ingeslapen. Heel sneu voor de eigenaar maar een paard met extreme pijn en jeuk is ook niks. Wel is het opvallen dat het aan de kust en in bepaalde bieden minder heftig is en soms zelfs verdwijnt, vaak probeer je een paard dan nog daarheen te verkopen. Het ijslanderstamboek het hoogst opgeleide stamboek, dat brengt helaas dus ook met zich mee dat mensen te veel lezen en hun paard allerlei ernstige aandoeningen aanpraten, ze zien echt achter elke graspol een mogelijk gevaar ;). Ignorance can be a bliss ;).

Overigens niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Amerika, Canada, Noorwegen, Zweden en IJsland zelf zijn paarden met exceem.

Kom je van texel? Zie toevallig een restaurant daar in je onderschrift. Vind het z'n leuk eiland.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:21

randalinpony schreef:
Daarbij las ik hier ergens dat die professional zo onder controle staat, nou, die controles hebben, behalve dan misschien de dopingcontrole, hoewel die ook en vooral bestond om oneigenlijk voordeel bij de concurrentie te voorkomen, over het algemeen weinig met welzijn te maken.
Niemand die komt controleren bij de trainers thuis hoe ze trainen, hoe vaak de paarden de stal uitkomen, enz...

Misschien heb jij je er dan niet goed genoeg in verdiept? En enige relativering is op zijn plaats. Je kunt dierenmishandeling nooit geheel uitsluiten ook al is je regelgeving en handhaving nog zo goed. Hoog uit terugbrengen naar een acceptabel niveau. We leven nu eenmaal niet in een ideale wereld, en acceptabel is soms goed genoeg. Feit is wel dat er in de georganiseerde sport en via beroepsverenigingen wat ondernomen wordt EN kan worden. En dat er ook op gehandhaafd wordt, en dat die regels en reglementen steeds in ontwikkeling zijn. Feit is ook dat er voor de 'hobbyist' niet nergens bij aangesloten NIETS geregeld is die welzijn van paarden zou moeten borgen. Dat komt dan neer op de overheid, die dan met een paar 'animal cops' en algemene wetgeving toezicht moet gaan houden op een groep die ver boven hun macht gaat. Maar het is tenminste een begin.

jonur schreef:
Exceem en hoefbevangheid en hoefzweren kan je dus volgens jou altijd voorkomen? Wat denk je dan van ijslanders met exceem? Of merries die drachtige zijn en IR oplopen? Of een paard dat ongelukkig op een steentje staat? Kunnen we dat voorkomen? Je kan iets nooit 100% voorkomen!

Ieder paard kan wat oplopen. Het verschil tussen een paardenhouder MET kennis en middelen en eentje zonder is dat de paardenhouder MET er adequaat op reageert. Door de DA in te schakelen, het dier uit zijn lijden te verlossen of anderzins. En wanneer er adequaat op gereageerd wordt zal er geen inspectie/omstander etc zijn die daar over valt. Maar als je vele formums hier eens doorspit, en je ziet allerlei vragen die gesteld worden over wanneer wel en niet een DA inschakelen, en mensen die geen afscheid van hun dier kunnen nemen en er maar eindeloos mee door blijven kwakkelen etc, dan zakt de moed wel eens in je schoenen.

Lovely schreef:
Als je al jaren ervaring hebt met eczeem en hoefbevangenheid heb je wel een hele akelige hobby lijkt mij.

Ik heb soms ook wel eens de indruk dat er een categorie mensen/paardenhouders is die lijdt aan het syndroom 'munchhausen by proxy' maar dan niet met hun kind, maar met hun paard. (dat is een psychische stoornis waarbij moeders hun kind stiekem ziekmaken omdat dat veel aandacht van dokters en hun omgeving oplevert) Dat soort paardenhouders koopt bij voorkeur een zo brak mogelijk paard, want zo zielig, om er vervolgens jaren mee te gaan dokteren. Ik ken er enkele voorbeelden van, en dat vind ik pas schrijnend om te zien.

Dan zie ik liever een proffesionele/bedrijfsmatige stal waar paarden gewoon afgemaakt worden op het moment dat ze niet meer geschikt zijn voor sport.

Gini schreef:
Ik las het bericht en dacht toejuichende kreten te horen van ons, paardenliefhebbers. Verschoot ik even toen ik zag dat er 19 pagina's gevuld waren met grotendeels kritiek op het LID.

Naar de buurman wijzen met zijn kribbenbijtende stalpaard om je eigen paard op een postzegel blubber goed te praten is gewoon niet ok.

Het is ook echt ongeloofelijk...

Waar het om gaat is dat de LID een signaal afgeeft dat zij constateren dat zij met name verwaarlozing constateren bij de hobbymatige paardenhouder. Het lijkt mij dat je als echte paardenliefhebben zo'n signaal niet direct gaat ontkennen, maar er juist voor bent dat dat extra onderzocht gaat worden. Dat daar actie op ondernomen gaat worden. Maar het feit dat er hier zoveel mensen reageren met bagetaliserende stellingen over het houden van paarden in de blubber, is te triest voor woorden.

jonur schreef:
Exceem is een deels erfelijk aandoening

Deze discussie gaat toch niet over het hoe en waarom van exceem? Als verantwoordelijke paardenhouder moet jij er voor zorgen dat je paard geen exceem krijgt, en als hij het onverhoopt toch krijgt dat hij daarvoor snel en adequaat behandeld word. Doe je dat niet, dan is het terecht dat mensen uit de omgeving, die maandenlang een rabbig schurftig paard rond zien lopen dat zielig gaan vinden en daar melding van gaan maken. Dan is het terecht dat je dan inspectie krijgt en ga je dan maar verantwoorden.

Of de exceem erfelijk is of niet doet er helemaal niet toe. Als het paard er onder lijdt dan moet jij er wat aan doen. En als het niet te behandelen is, dan moet je het dier uit zijn lijden verlossen. Zo simpel is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:23

Even een kleine waarschuwing voor mensen met zandetende paarden die mischien overwegen om een hooikist aan te schaffen, zoals je bij de voorste hooiruif op de foto kunt zien kunnen de paarden met een open hooiruif nog wel aardig wat verspillen en op de grond gooien als ze willen (zoals mijn varkens dus :P )

Afbeelding

Voor zandeters is het waarschijnlijk verstandiger om een dichte hooikist te kopen. Daar zit ook een mazenrek in die dmv 4 verticale spijlen in de hoeken van de kist mee naar beneden zakt bovenop het hooi zodat ze er geen hele plakken uit kunnen trekken :)

btw, zo trof ik dus mijn paardjes aan tegen half 11 vanmorgen, nog volop eten en helemaal tevreden. Water was ook nog voldoende vloeibaar beschikbaar door de geïsoleerde bakken, zelfs de speciekuipen waren nog dooi.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:28

Dit is een antwoord op een vraag van Lovely en nee daar gaat deze discussie niet direct over maar het is wel fantsoenlijk om mensen hun vragen te beantwoorden. Zelfs als het een stel je voor dat vraag is. Dat zelfde geld voor een andere quote waar je kennelijk over valt waar in ik alleen vraag of ze dat bedoelt of dat ik het verkeerd begreep. Zoals lovely reageerd heb ik begrepen dat ze iets anders bedoelde dan ik dacht en was het uitgepraat, lijkt me niet nodig dat jij er nog over gaat vallen.

Hoor mij zeggen dat omdat het erfelijk is je er niks aan moet doen? Ik geef alleen wat achtergrond informatie om een mening op te baseren. Ik zeg dus alleen dat het erfelijk is en deels getriggerd wordt, je weet dus niet zeker of je paard het nooit van zijn leven zal krijgen en waardoor hij het krijgt, dat voorkomen is ongeveer als voorspellen waneer je de loterij gaat winnen. Je kan basis maatregelen treffen maar ik heb ijslanders gezien die tot hun 12e niks hadden en na een verhuizing ineens vreselijke exceem kregen terwijl dat een exceem luw gebied was! Vaak worden imports als het kan in de winter hier heen gehaald en staan de eerste zomers in een boett om ze te laten wennen. Als je even verder leest inplaats van gelijk te beginnen met blazen had je gelezen dat het verschillende vormen aanneemt en dat mensen dan hun paard behandelen en een boett aan doen en dat een paard in sommige extreme gevallen ingeslapen wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:45

Meer natuur/stilstaand water+warmer klimaat=meer knutjes= vaker ontstaan van de allergie. ;)

Wat betreft die regels: als er een set regels in het leven wordt geroepen om het welzijn van paarden op een minimaal vlak te waarborgen, en jij kunt niet aan die regels voldoen, moet je je dán niet eens achter de oren krabben?
Gezien de sector zullen het ook echt minimale regels zijn op het vlak van welzijn hoor.

@Jasmijn: je trekt zaken uit hun verband. Ik stel duidelijk in de post waaruit jij wat plukt, dat paardwelzijn zowel bij de hobbyhouders als bij de professionals in het gedrang kán zijn, en dat dat in beide gevallen niet wenselijk is.
Jij wijst vervolgens weer naar de hobbyhouder, omdat daar 'niets' voor geregeld zou zijn. Maar de meeste hobbyhouders hebben heel wat voor hun dieren over en nemen verstandige beslissingen, zoals in de prof. paardenhouderij soms wordt gekozen voor geld, boven dierwelzijn...
T kan allebei heel goed en heel slecht zijn hoor.

Overigens is er nog steeds een frictie tussen wat wij onder 'good practices' in de paardenhouderij verstaan, en de tegemoetkoming aan het natuurlijke gedrag van het paard, heh.
Een FNRSmanege bijvoorbeeld, wordt echt niet uit de club gegooid als ze geen enkele vorm van vrije beweging aan manegepaarden aanbieden, zelfs stands komen nog voor...

De sector zélf ligt dan ook dwars als het gaat om de minimale welzijnseisen vast te stellen.

Maar of je het nou vanuit de modder, of de 3X3 box bekijkt: het een praat het ander niet goed. Ik ken trouwens beide situaties vanuit de praktijk en weet dat het allemaal zo zijn beperkingen en voordelen geeft.

Die nuancering mis ik nogal in je posts.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:52

Yep dat klopt ;)! Mijn paard staat in de zomer dus ook vaak met vliegenkap en als het nodig is krijgt hij een vliegenjurk aan ;). Zie het liever zonder maar als de rest van de wei het aankrijgt vallen al die beesten hem aan!

Ja idd als je al niet aan de minimale eisen kan voldoen moet je gaan nadenken. Ben wel nieuwsgierig wat die minimale eisen zouden zijn volgens onze overheid? Mijn idee zou zijn: voldoende contact met soort genoten, minimaal 8 uur per dag in wei of paddock met soort genoten, voldoende ruwvoer, voldoende vers water, schone stal. Rijden/longeren/werken/stap molen valt naar mijn idee niet onder de basisbehoefte van een paard. Als je dat wel doet vind ik dat je je paard ook voldoende vitamine en waarnodig krachtvoer moet geven om de inspanning te kunnen bolwerken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:13

randalinpony schreef:
Jij wijst vervolgens weer naar de hobbyhouder, omdat daar 'niets' voor geregeld zou zijn. Maar de meeste hobbyhouders hebben heel wat voor hun dieren over en nemen verstandige beslissingen, zoals in de prof. paardenhouderij soms wordt gekozen voor geld, boven dierwelzijn...

Nogmaals: de LID geeft toch aan dat zij constateren dat er een groot gebrek is aan kennis bij de hobbyist met als gevolg verwaarlozing, ondervoeding etc. Wie ben jij dan om dat tegen te spreken? Met 'ik denk dat de meeste hobbyhouders heel wat over hebben voor hun dieren en verstandige beslissingen nemen...' Blijkbaar constateert een controlerende instantie toch anders.

randalinpony schreef:
T kan allebei heel goed en heel slecht zijn hoor.

Ja, alles kan. Maar ik vind dat zo'n signaal serieus genomen moet worden. En in vind het stuitend dat zoveel zogenaamde paardenliefhebbers hier dit signaal zo bagetaliseren en ontkennen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:16

Anoniem schreef:
@HC: Oke, kan je me vertellen waarop ik moet zoeken dan want dat is dan mischien ook wel wat voor die kennis van mij. Kan ik het hem even laten lezen.

Lovely schreef:
Hoefbevangenheid is een aandoening die door juiste voeding en een daarop afgestemde gezonde mate van beweging voorkomen kan worden. Je paard hoort gezond te zijn en als die toch bevangen raakt, dan heb je als eigenaar/verzorger iets fout gedaan.

Ja precies, daarom heb ik de shet daar weggehaald, zouden meer mensen moeten doen ipv alleen maar als stuurlui aan wal staan.
Bovenstaande geldt trouwens ook voor mensen die hun paarden aan de chronische diaree krijgen dmv verkeerd voedsel, enz enz......
maar ja, niet iedereen heeft dat inzicht.

Toch gaan ook (ex) sportpaarden dood (euthanasie) vanwege hoefbevangenheid, Insulineresistentie, Cushing koliek. Die berichten komen in geval van (voormalige) toppaarden op de voorpagina van bokt, maar zoveel meer paarden die niet op de voorpagina komen...
Het is niet alleen de eigenaar, en bijvoorbeeld het management, de zwakte/aanleg kan ook uit het paard komen, en een ziekte kan ontstaan waardoor een overgevoeligheid ontstaat die onverwacht hard kan toeslaan en een normale verzorging in de weg kan staan.
Zo zwart-wit is het niet...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:01

Er zijn bij mijn weten echt geen cijfers bekend over onder welke wijze van houden de meeste medische problemen voorkomen en dat maakt de discussie toch wel wollig.

Er zijn natuurlijk aandoeningen genoeg waarvan bekend is welke omstandigheden deze in de hand werken, maar dan zit je vaak met het probleem, dat iedere omgeving zijn eigen problemen met zich meebrengt.
Wei=maximale vrijheid maar vaak ook teveel voeding, paddock=bewegingsvrijheid maar ook zandrisico, stal=te weinig beweging maar optimale mogelijkheid om individueel te voeren+beschutting enz, enz.

Jasmijn, als de DB in haar berichtgeving de groep hobbyisten over één kam scheert, wat zegt dat dan? Dat onder hobbyisten te vaak onwetendheid wordt aangetroffen, wil natuurlijk niet zoveel zeggen over de groep als geheel.

Ik vraag mij af hoeveel van de geschatte 14.000 paarden in Nederland door hobbyisten gehouden worden?

In ieder geval wordt er enkele duizenden keren gemeld over paarden, waarvan volgens de DB, de helft terecht is, dus nog altijd maar een heel klein percentage paarden dat het slecht heeft...

De meeste hobbyisten doen het dus volgens de DB goed, maar dat is dan idd omdat er niet gemeld wordt. Vergeet alleen niet dat de meeste fokkers hobbyisten zijn, en landelijke ruiters enz, allemaal mensen die wel degelijk een belang hebben bij het optimaal presenteren van hun dieren, en jij begrijpt ook wel dat dat niet bestaat uit maandenlange verwaarlozing en dan een doekje olie erover.

Wij zijn van die hobbyisten, maar onze dieren worden voorgesteld op keuringen en ook vet. gekeurd.

Ook in de fokkerij overigens wildgroei de afgelopen jaren, de dieren waren geld waard. Al die mensen stoppen nu de markt is ingekakt, wat dierwelzijn betreft een goede ontwikkeling, de échte liefhebber blijft over en dat is toch een andere groep.

Verder: diezelfde DB pleit al jaren voor een voortvarender regelbeleid door de sector, want in de ogen van de DB is ook dáár wel wat aan te merken op het dierwelzijn.
Zo wil de DB geloof ik stands verbieden, minimale boxmaten voor nieuw te bouwen stallen, en een minimaal aantal uren beschikking over uitloop.

Je kan dus niet stellen dat het in de sector zoveel beter geregeld is dan bij de hobbyist, maar wel stellen dat dierwelzijn op andere vlakken wringt.

Kortom, al die zwartwitstellingnames, hobbyist versus prof, 24/7 modder versus 23/7 stal doen wat mij betreft weinig recht aan de werkelijkheid en zetten de discussie alleen op scherp.

Laten we eens uitgaan van wat het paard nodig heeft, en een ideaal schetsen van hoe het dier in Nederland gehouden kan worden, en vandaaruit verder praten.

Dus wie durft: neem je eigen dier als uitgangspunt, schets zijn behoeften, zowel dierspecifiek als individueel, en zet dat af tegen wat je hem te bieden hebt.

Wil ik best doen, en dan ook eerlijk onze knelpunten schetsen. :Y)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 02-02-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:14

Randalinpony, je noemt mijn naam, maar ik heb het woord hobbyist niet genoemd hoor. Mijn enige opmerking is dat de DB helemaal niets gaan voorschrijven, verplichten of verbieden.