manubres schreef:Zoals topsport zonder doping moet, moet topsport ook zonder dierenleed.
En dat is een contradictio in terminis.
Sport is iets wat alleen door de ruiter als concept kan begrepen worden, niet door de paarden. Zo gauw je een ruiter hebt die zijn ambities eventjes boven het welzijn van het paard plaatst -en ik wil niet zeuren, maar dat heb je helaas al op grote schaal op B niveau- zou je kunnen spreken van dierenleed.
In topsport wordt het probleem oneindig groter omdat naast (boven!) de ambitie van de ruiter veelvuldig finaciële belangen meespelen van eigenaars, leasers, sponsors, trainers, fokkers, veilinghuizen, en voor sommige 'sporten' gokkers. Het welzijn van het paard staat NOOIT op de eerste plaats. Een topsportpaard is een instrument, een wegwerpartikel dat zijn steentje moet bijdragen in day to day business. Loopt hij niet meer.. next!
Het is ronduit absurd dat echte paardenliefhebbers, jij en ik met een eigen paardje in de tuin waar we echt om geven, zelfs maar interesse tonen in wat in sportarena's gebeurd.
Dat hier in dit topic nog mensen de moeite doen om ofwel dit filmpje ofwel gelijkaardige beelden uit vergelijkbare andere disciplines te verdedigen vind ik persoonlijk om te
Gelukkig lees ik ook al verschillende keren dat het de hoogste tijd is dat we eens voor de paarden opkomen in plaats van voor de praktijken van de ruiters.