Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:48

Sonja schreef:
NienSCHaap schreef:
En dat te bedenken dat als ik me paard zo 'ruk' in de mond verkoop, ik al lang met me kop in het zand ligt :')

Het wachten is nu op een "westernruiter" die je komt vertellen dat je paard dan stomweg niet "broke" is... :')

Laat die "westernruiter" maar komen :j *\o/*

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:48

top of niet.
Als je er zo moet komen hoeft het van mij niet.
Maar zie ik het nu goed en zit er een jury bij het voorterrein??

Pff heb hier echt geen worden voor.
En helaas gebeurd het in elke paardensport.
Dus laten we hier nu niet alleen de westernruiters afkraken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:49

Wat mij vooral opvalt is dat de paarden geen eigen levenslust meer lijken te hebben. Volledig geknakt en dienstig naar de baas die met niks tevreden lijkt te zijn en dat hardhandig even duidelijk maakt.

Ik ben echt geschrokken hiervan hoewel ik ooit zoiets irl gezien heb op een stal in DH. Ik dacht toen dat de betreffende man daar zich stoer probeerde voor te doen. Ik ben weggelopen en naar line-dance gaan kijken in de kantine :+

Voor mij als leek is een conclusie nu helemaal snel getrokken. Maar ondanks het getrek en het kennismaken met de muur na de sliding stop vind ik echt nog het ergste dat deze ontzettend knappe en brave paarden eigenlijk alleen nog maar lichamelijk aanwezig lijken te zijn.

En dan te bedenken dat ik echt niet een zwevert ben %)

MIjn dressuurpaarden hadden bij die eerste ruk al stilgestaan en vriendelijk verzocht of ik het zelf wilde proberen. Zonder hen wel te verstaan! :n

Ik ben heel blij te lezen dat niet iedereen dit voorbeeld probeert te volgen!

Goed dat het online komt! Jammer voor de goeien die hieronder ook aangesproken of aangekeken zullen worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:51

Wat ik niet begrijp is dat getrek aan die hals. Wat is het uiteindelijke doel dat het paard met zijn hoofd door zijn borst gaat en er achter weer uit komt.?
Hoofd is niet achter de loodlijn maar evenwijdig aan de borst. Wanneer een paard zich lang wil maken om goed te kunnen stoppen heeft hij het strekken van zijn hals nodig. O.a. ook voor zijn balans. Het ziet er niet mooi uit het voegt niets toe. Je traint hier niets mee dan enkel blessures. Ruiter kijkt om de haverklap naar beneden zodat hij scheef zit. Zonde ik kijk liever naar een plaatje van een echte reiningruiter.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:51

NienSCHaap schreef:
Laat die "westernruiter" maar komen :j *\o/*

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:52

Zooist schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat de paarden geen eigen levenslust meer lijken te hebben. Volledig geknakt en dienstig naar de baas....

*wacht op zelfde westernruiter die nu gaat uitleggen dat dat dus 'well broke' is*
:')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:53

manubres schreef:
Zoals topsport zonder doping moet, moet topsport ook zonder dierenleed.

En dat is een contradictio in terminis.
Sport is iets wat alleen door de ruiter als concept kan begrepen worden, niet door de paarden. Zo gauw je een ruiter hebt die zijn ambities eventjes boven het welzijn van het paard plaatst -en ik wil niet zeuren, maar dat heb je helaas al op grote schaal op B niveau- zou je kunnen spreken van dierenleed.

In topsport wordt het probleem oneindig groter omdat naast (boven!) de ambitie van de ruiter veelvuldig finaciële belangen meespelen van eigenaars, leasers, sponsors, trainers, fokkers, veilinghuizen, en voor sommige 'sporten' gokkers. Het welzijn van het paard staat NOOIT op de eerste plaats. Een topsportpaard is een instrument, een wegwerpartikel dat zijn steentje moet bijdragen in day to day business. Loopt hij niet meer.. next!

Het is ronduit absurd dat echte paardenliefhebbers, jij en ik met een eigen paardje in de tuin waar we echt om geven, zelfs maar interesse tonen in wat in sportarena's gebeurd.

Dat hier in dit topic nog mensen de moeite doen om ofwel dit filmpje ofwel gelijkaardige beelden uit vergelijkbare andere disciplines te verdedigen vind ik persoonlijk om te :r
Gelukkig lees ik ook al verschillende keren dat het de hoogste tijd is dat we eens voor de paarden opkomen in plaats van voor de praktijken van de ruiters.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:54

Absurd gewoon! En dan die lekkere hefboomwerking, wat is paardrijden toch leuk op deze manier. Vooral voor de paarden. |(

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:55

Als dit al op concours gebeurt, hoe gaat het dan thuis??

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:55

Ik vind het een beetje vreemd dat nogal wat mensen in dit topic er blijkbaar vanuit gaan dat dit soort methodes noodzakelijk zijn om de top te bereiken. Dat lijkt me onzin...

Ik verbaas me erover dat die officials niet ingrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat dit als normaal beschouwd wordt. Het is ook niet voor niks dat die ruiter heeft lopen dreigen dat die filmpjes niet openbaar mochten worden. Hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:56

Sky_As schreef:
Als dit al op concours gebeurt, hoe gaat het dan thuis??

:oo

:x

|(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:56

Vol verbazing zitten kijken.

Vind het 2e filmpje er verder vriendelijk uitzien qua spinnen en teugelcontact maar wel erg lang zeg. Werd er een beetje dizzy van. An sich als dit niet elke dag een paar keer gedaan wordt of veel meer achter elkaar heb ik er geen moeite mee. Snap alleen de toegevoegde waarde niet van zoveel rondjes.

Dat 1e filmpje en vooral het getrek in het begin wordt ik echt pissig van. Dat paard loopt al met z'n neus strak op de borst en dan ook nog lopen rukken aan die teugels. Hoop dat het paard de mond nog heel heeft.

Vind de westernsport een enorm mooie disipline om naar te kijken (heb er niets geen verstand van) maar vraag met toch af wat de reden is van de ruiters om op deze manier te trainen. Vooral de 1e lijkt meer kapot te maken dan goed te doen ondanks dat hij later wel wint. Effectief is het dus blijkbaar wel. Maar hoe is zo'n paard er lichamelijk en geestelijk met een aantal jaren aan toe?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:57

Isegrim schreef:
Ik verbaas me erover dat die officials niet ingrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat dit als normaal beschouwd wordt. Het is ook niet voor niks dat die ruiter heeft lopen dreigen dat die filmpjes niet openbaar mochten worden. Hij weet dondersgoed waar hij mee bezig is.

En daar zeg je wel iets :j

(of met nu ook weer de "westernruiter" mij dingen komen uitleggen als ik dit zeg? "
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 27-05-11 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:58

Sonja schreef:
NienSCHaap schreef:
En dat te bedenken dat als ik me paard zo 'ruk' in de mond verkoop, ik al lang met me kop in het zand ligt :')

Het wachten is nu op een "westernruiter" die je komt vertellen dat je paard dan stomweg niet "broke" is... :')

dank je sonja dat wilde ik net zeggen :P

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:59

Lekker aan 1 kant in z'n smoel rukken (vergeef me de woorden)! Vind je het gek dat die paarden doodstil en apatisch stil blijven staan aan een los teugeltje?

Als je deze oefeningen zonder dit soort praktijken kunt uitvoeren, ben je voor mij een topper. Anders ben je gewoon een echte looser :( !
Laatst bijgewerkt door Coloured op 27-05-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:59

NienSCHaap schreef:
Sonja schreef:

quarterH schreef:
dank je sonja dat wilde ik net zeggen :P

:r

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:00

mousmous,al jaren geleden ( jaartje of 7 ) was ik bij een kennis die een quarter gekocht had en deze bij een bekende wersternamazone had gezet ( nederlandse die in belgie woont) ,we waren daar op een avond waarop ze een filmpje liet zien hoe paard paard getraind werd,en dat was echt niet anders als wat je op het eerste filmpje zag,het vol recht op een muur afgaan en goed hangen en trekken aan dat bit...

toen ik zoiets had van :WOW is dat wel normaal,zei die kennis er lachend achteraan,dat dat beest maar moet afleren aan dat bit te zitten,en dat er ook wel fietskettingen in een mond gehangen werden om te leren dat een paard niet aan het bit mag zitten...

:\ :\

sindsdien keek ik al andes naar westernsport en moet zeggen,dat met deze filmpjes bevestigd wordt dat dit "normale"trainingsmethodes zijn.

nog verbaasder ben ik eigenlijk dat er mensen zijn die het maar heel gewoon vinden,en niet meer zien dat het levende dieren zijn die zo moedwillig pijn gedaan worden omwille van een sport,en het daarnaast ook nog eens goedkeuren..

echt verbazingwekkend...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-05-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Kijk, ik heb zo een virtuele vuilbak. En alle filmpjes in deze aard (zwart maken van 1 ruiter, zwart maken van een bit, of juist bitloos etc) vliegen daar onmiddellijk in.

Mensen, ik vraag jullie eerlijk: Worden jullie er nu gelukkig van van het hele welles nietes spelletje?

Splinter

Ik heb het topic wat doorgelezen en zie wat reacties over dat hier allemaal penny's reageren die geen verstand van zaken hebben.

Nou ik heb geen verstand van zaken, kunnen degene die het hiermee eens zijn mij een uitleg geven wat het nut is van het teugelgebruik van deze meneer?
Wat 'leert' hij het paard dmv deze 'stevige ophoudingen'?

ben benieuwd of iemand hier mij wat inzicht kan geven ;) Ik zie het nl niet :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:01

@ Sky_As. Dat is een hele goeie vraag, hoe hij dat thuis doet, maar iets zegt me dat het niet met een bitloos touwhalstertje en zoete lieve klopjes op de hals gaat...

En inderdaad, de officials grijpen niet in, zeggen niets, en de mederuiters kijken er niet eens van op...
Veelzeggend vind ik dat.

snissje

Idd deze paarden zijn idd helemaal murf gemaakt.. Gewoon gebroken..

MeFlower

kleinvosje schreef:
Ik ben niet partijdig hoor, maar ben wel blij dat er nu ook eens een keer zulke filmpjes van andere ruiters dan dressuurruiters opduiken. Er wordt altijd maar afgegeven op de dressuursport, zijnde grof en hardhandig, met twee bitten en te strakke stangen etc.

Helemaal mee eens! Eindelijk eens een ander tak onder vuur ipv altijd onze dressuur. Niet dat het leuk is...maar ja.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:03

Dat ze het woordje Sport nog koppelen aan deze manier van omgang met paarden. Het is gewoon mensenvermaak waarvan sport naar mijn idee geen sprake is. Ik vind dit toch erg in de buurt komen van mishandeling..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:06

Wat mij altijd ook al is opgevallen dat er weinig westernpaarden zijn die plezier in het werk uitstralen.
Bijna allemaal oren naar achteren en een apatische naar binnen gekeerde blik in de ogen.
Hoe kun je hier nou blij mee zijn?
In mijn ogen is dit nog veel groffer dan dat gedoe in de dressuur.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:08

Bandida schreef:
manubres schreef:
Zoals topsport zonder doping moet, moet topsport ook zonder dierenleed.

En dat is een contradictio in terminis.
Sport is iets wat alleen door de ruiter als concept kan begrepen worden, niet door de paarden. Zo gauw je een ruiter hebt die zijn ambities eventjes boven het welzijn van het paard plaatst -en ik wil niet zeuren, maar dat heb je helaas al op grote schaal op B niveau- zou je kunnen spreken van dierenleed.

In topsport wordt het probleem oneindig groter omdat naast (boven!) de ambitie van de ruiter veelvuldig finaciële belangen meespelen van eigenaars, leasers, sponsors, trainers, fokkers, veilinghuizen, en voor sommige 'sporten' gokkers. Het welzijn van het paard staat NOOIT op de eerste plaats. Een topsportpaard is een instrument, een wegwerpartikel dat zijn steentje moet bijdragen in day to day business. Loopt hij niet meer.. next!

Het is ronduit absurd dat echte paardenliefhebbers, jij en ik met een eigen paardje in de tuin waar we echt om geven, zelfs maar interesse tonen in wat in sportarena's gebeurd.

Dat hier in dit topic nog mensen de moeite doen om ofwel dit filmpje ofwel gelijkaardige beelden uit vergelijkbare andere disciplines te verdedigen vind ik persoonlijk om te :r
Gelukkig lees ik ook al verschillende keren dat het de hoogste tijd is dat we eens voor de paarden opkomen in plaats van voor de praktijken van de ruiters.

Ja, eens.

Topsport is retezwaar. Als mensen kiezen voor topsport en dit dus met hun eigen geest en lichaam gaan doen: prima, eigen keuze.
Paarden hebben vaak niets te kiezen en moeten dus beschermd worden, tegen bijvoorbeeld fincaciële en egoistische belangen. Hoog tijd dat dit eens gaat gebeuren. In alle takken van de sport.