Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:13

Whisperke schreef:
Als ze gewoon nu eens een WSPCA oprichten net als in america. Die gewoon goed controleren EN die ook GAAN controleren. Als je nu de dierenbescherming belt dan komen ze gewoon niet, alleen als het hun interessant klinkt en ze er zelf beter van worden. (sorry al te vaak meegemaakt)
Hun kunnen de eigenaren gaan controleren. En alle stallen mogen gecontroleerd worden door de ARBO.. maar ja wel erg grappig dat dat nooit dus gebeurt. Ook hun kunnen hier misschien hun steentje aan bij dragen.. Voor de varkens komen ze 2x per jaar controleren.. Op paardenstallen nooit..
Pas als het dramatisch is dan willen ze misschien eens gaan kijken.. Ze zeggen als ze water en hooi hebben (ook al is dat beschimmeld, maar hun zien dat niet) dan is het toch prima.. Dan kunnen we er niets tegen doen.. Je wil niet weten wat we er allemaal aan hebben gedaan, en dat vind ik diep triest.
Ik zal je zeggen een Diploma tja dat gaat hun nooit lukken, wie gaat dat controleren wie het paard heeft en wie een diploma heeft. Onbegonnen werk of veel fraude. En tja dan hebben ze een diploma maar dat houdt niet in dat de paarden er 3 jaar later nog zo bij staan..
Ik juig nog niet te vroeg, ik wil eerst wel eens zien hoe ze zich dat dan willen realiseren.

Helemaal mee eens !

De dierenbescherming komt lang niet altijd, en ziet ook niet goed òf de dieren wel voldoende hooi en water krijgen.
Waar ik woon is het elke winter raak, en krijgen de paarden alleen op de dooidagen water. Stel , dàt ik de DB zou bellen, dan zien ze een waterbak en hooi en gaan ervanuit dat er dus wel water gegeven wordt.
Nee, dat gebeurt niet.
De eigenaar komt hooguit 1 keer per week langs, en de rest van de week hebben ze dorst.
Dit heb ik zelf getest, door te kijken of er water was, nee, lege bak, en hun gedrag is hysterisch als ik wel wat water kom brengen. Dit is week na week zo.

Dus een beetje strenger controleren, en een stuk wetgeving waarmee je tenminste iets kan, dat lijkt me wel nodig.

(al lijkt me een cursus niet zo zinvol, wel bepaalde eisen / richtlijnen met dus vooral dat drinkbare water, en eetbare hooi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:15

Nninx, nu ben ik ineens niet constructief, net zoals jij zeker nooit persoonlijk wordt?

Je kunt je afvragen of je de paardenwereld beter wil gaan reguleren middels wetten en allerlei daaraan verbonden voorschriften. Iedere wet heeft een doel met daaraan verbonden middelen en restricties, het wordt een beetje ondoenlijk om alle verschijnselen in de paardenwereld in evenzoveel wetten vast te leggen. Je kan ook eigenlijk geen wetten maken die altijd voor alles paarden gelden zonder uitzonderingen omdat niet alle paarden hetzelfde zijn en onder dezelfde omstandigheden goed gedijen. Het is daarom niet mogelijk om in een wet voor te schrijven dat alle paarden elke dag x uur buiten moeten zijn. Er zijn voor mensen toch ook geen wetten die voorschrijven dat ik iets elke dag altijd moet, ongeacht wie of waar ik ben? Wetten zijn ook altijd opgebouwd uit rechten en plichten, maar welke plichten wil je een paard opleggen? Dat hij blij moet kijken als de baas eraan komt en een gelukkige indruk moet maken? Wetten zijn vaak wat algemener beschreven en voor het welzijn van paarden zijn geen speciale wetten, maar het BW voorziet wel in hoe er voor je paard gezorgd moet worden door een ander en dat is tot op zekere hoogte nogal algemeen, maar daarna wordt het nog steeds een kwestie van smaak en mening. Als ik een kras rijd in je auto kun je die aanwijzen en ik kan dan moeilijk gaan beweren dat dat stomme ding zelf onhandig langs het paaltje is gereden :?. Zaken zijn nooit zo zwart wit dat ze zonder meer in een wet opgeschreven kunnen worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:19

femke27 schreef:
Strenger ingrijpen ben ik wel voorstander van, maar dat doen ze ook niet.

Omdat er geen invuling van de dierenwelzijnswetgeving mbt paarden is. NUL :)*

De paardenhouderij heeft een triest eeuwfeest te vieren. Een eeuw achterstand in dierenwelzijnsbeleid en de situatie wordt jaar na jaar erger.

Zijn de deelnenemers hier op Bokt paardenliefhebbers?
Waarom wil niemand dan van het optimum voor het páárd weten?!

Omdat in NL nu eenmaal minder mogelijkheden zijn???
Dan kunnen er gewoon minder mensen een paard houden :)*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:20

blue_kim schreef:
Malenka, Dat is zeker zo, maar ik vind de rest van de verzorging voor het paard net zo belangrijk, en vind het net zo goed verwaarlozing als daar niet aan voldaan wordt. en hc heeft zoveel kritiek en commentaar op de NL-se paardenhouderij, maar die in Spanje is in bepaalde gebieden niet veel beter. Dus vind het wel makkelijk dat hij maar zegt dat we hier geen paarden moeten houden...

De rest is inderdaad net zo belangrijk. We zouden dus aan al die eisen moeten voldoen als we een paard houden. Ik denk dat HC dat nou ook juist probeerd duidelijk te maken.

Ik vind dat we in Nederland prima paarden kunnen houden maar dat het vaak gewoon niet voldoende is wat we onze paarden bieden. Ik weet wel zeker dat waar je op de wereld ook kijkt het niet 100% in orde is. Maar dat is geen reden om het zelf niet te doen. Ik probeer die 100% voor mijn paarden zo goed mogelijk te benaderen en ik denk dat iedereen dat zou moeten doen.

NatasjavE

Ninx schreef:
L*lkoek.... winterbeslag of het beslag eraf en gewoon naar buiten.
Bij ons gaan ze er alle 20 iedere dag uit... geen probleem.

Niks lulkoek. Die van mij staat op haar blote voeten. Afgelopen zaterdag lekker met de andere de paddock in(zoals elke dag).. Maar de paarden gleden mooi uit(en goed ook :x ). Zelfs op het zand hartsikke glad. Vlug naar binnen gehaald.

Gelukkig ging het dooien en lukte het s'middags wel...maar het kan wel degelijk een probleem zijn.

Ik ben voor regels als in Zweden. Maar de dierenbescherming serieus nemen? allang niet meer.

Laat ze eerst eens echte paardenmensen in dienst nemen.

Niet aan het hoofd vastzetten.. tsss :roll: Je moet in een persbericht toch wel het onderscheid kunnen maken of ze een opzetteugel willen verbieden of huisvesting in een stand. of .ja wat bedoelen jullie nou eigenlijk lieve mensen van de DB.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-12-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

sterregoud schreef:
Whisperke schreef:
Als ze gewoon nu eens een WSPCA oprichten net als in america. Die gewoon goed controleren EN die ook GAAN controleren. Als je nu de dierenbescherming belt dan komen ze gewoon niet, alleen als het hun interessant klinkt en ze er zelf beter van worden. (sorry al te vaak meegemaakt)
Hun kunnen de eigenaren gaan controleren. En alle stallen mogen gecontroleerd worden door de ARBO.. maar ja wel erg grappig dat dat nooit dus gebeurt. Ook hun kunnen hier misschien hun steentje aan bij dragen.. Voor de varkens komen ze 2x per jaar controleren.. Op paardenstallen nooit..
Pas als het dramatisch is dan willen ze misschien eens gaan kijken.. Ze zeggen als ze water en hooi hebben (ook al is dat beschimmeld, maar hun zien dat niet) dan is het toch prima.. Dan kunnen we er niets tegen doen.. Je wil niet weten wat we er allemaal aan hebben gedaan, en dat vind ik diep triest.
Ik zal je zeggen een Diploma tja dat gaat hun nooit lukken, wie gaat dat controleren wie het paard heeft en wie een diploma heeft. Onbegonnen werk of veel fraude. En tja dan hebben ze een diploma maar dat houdt niet in dat de paarden er 3 jaar later nog zo bij staan..
Ik juig nog niet te vroeg, ik wil eerst wel eens zien hoe ze zich dat dan willen realiseren.

Helemaal mee eens !

De dierenbescherming komt lang niet altijd, en ziet ook niet goed òf de dieren wel voldoende hooi en water krijgen.
Waar ik woon is het elke winter raak, en krijgen de paarden alleen op de dooidagen water. Stel , dàt ik de DB zou bellen, dan zien ze een waterbak en hooi en gaan ervanuit dat er dus wel water gegeven wordt.
Nee, dat gebeurt niet.
De eigenaar komt hooguit 1 keer per week langs, en de rest van de week hebben ze dorst.
Dit heb ik zelf getest, door te kijken of er water was, nee, lege bak, en hun gedrag is hysterisch als ik wel wat water kom brengen. Dit is week na week zo.

Dus een beetje strenger controleren, en een stuk wetgeving waarmee je tenminste iets kan, dat lijkt me wel nodig.

(al lijkt me een cursus niet zo zinvol, wel bepaalde eisen / richtlijnen met dus vooral dat drinkbare water, en eetbare hooi)

Ik (en nog veel meer andere mensen) hebben de DB een paar jaar geleden gebeld voor een paar paarden die op een stuk land stond wat alleen maar blubber was. De meeste waren onwijs mager en een schuilstal hadden ze op die plek niet. DB is uiteindelijk een keer gaan kijken en hun conclusie: paarden zien er goed uit (je kon de ribben tellen) en ze hadden een schuilstal (moesten ze wel eerst hun zwemdiploma halen, want die stond op een weiland daarnaast). Dat er toen niet in is gegrepen begrijp ik echt niet.

Lauratje_88

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:24

Ik vind dat ze dit voor alle dieren mogen doen zelfs al is het maar een goudvis of hamstertje. Alle dieren verdienen een waardig leven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:28

Huertecilla schreef:
Dus omdat er in verweggistan vrouwen verkracht worden hoeft dat in NL niet bestraft te worden?

Vingewrwijzen naar Spanje is totaal geen criterium.

Ik heb 35 jaar geleden alweer besloten in NL geen paard te houden omdat ik niet de paardgerichte mogelijkheden had.

Waarom is er zoveel weerstand tegen minimumeisen?
Een paardenliefhebber streeft het óptimum na :)*

´Ja maar,....´ is nee want.
Waar geen wil is, is geen weg.
Daar hoort een verbod.

Er zijn nou eenmaal zoveel paarden in NL en dan is het roeien met de riemen die je hebt. Het aantal paarden zal niet afnemen maar eerder toenemen, dus om te zeggen dat mensen geen paarden of minder paarden moeten houden is niet realistisch. Er wordt bijgefokt, en die paarden moeten ook allemaal een plekje hebben.
Dat ze gaan eisen dat de paarden allemaal een x aantal uur buiten moeten komen is natuurlijk helemaal geweldig, maar of dat haalbaar is met het aantal paarden dat we hier hebben, is nog een vraag. (ik hoop het overigens van harte hoor)
Dan zouden ze bijna al een verbod op het fokken van paarden moeten zetten.
Ik heb een prima plekje voor mijn paarden, waar ze de hele dag buiten kunnen komen en lekker paard kunnen zijn, maar die mogelijkheid hebben een hoop mensen niet, moeten die nu allemaal hun paard maar weg doen dan? waar belanden die paarden dan?
En wat ik bedoel te zeggen naar jou toe is, dat je zoveel commentaar hebt over hoe er in NL paarden gehouden wordt, en in spanje zou het zoveel beter zijn, en dat is dus helemaal niet zo.
Jou paarden zien er echt perfect uit, maar ik heb er vele gezien die er nog niet eens half zo goed uit zagen als die van jou. Misschien zou je je daar eens mee moeten bemoeien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:28

Paarden hebben toch basisbehoeftes: goed voer, drinken, gezelschap, beweging, gezondheid (smid, dierenarts)
Als hier aan wordt voldaan is het toch goed? Of zijn er nog meer basis behoeftes?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:29

Ok, ik heb niet alle 452 reactie doorgelezen, maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe de DB dit plan realistisch wil gaan maken.
Als ze hier dus daadwerkelijk werk van gaan maken, dan gaan er dus een heleboel dekstations, manege's en handelsstallen op hun kont.
Gewoonweg omdat de paarden enkel 2 uurtjes per dag uit hun hokje van 3x3 komen.
Ik heb op diverse handels/springstallen gewerkt waar de paarden een half uurtje in de trainingsmolen komen en vervolgens een uurtje tot anderhalf gereden worden, that's it.
Daarbij zie ik dekstations hun hengsten ook niet zo gauw in de wei/paddock zetten.
Tja wat moet je dan gaan doen, iedereen verplichten dat je maximaal maar 1 paard te hebben??

Zelf heb ik ook op een manege gestaan, waar niet eens een wei was en waar het verboden was om je paard los te gooien in de bak, dus ja dan staat je paard 22 uur per dag op stal.

Wbt dat diploma, kom maar op, ik kan daar niet wakker van liggen, maar dan zullen ze dit hele verhaal eerst maar eens heeel fatsoenlijk uit moeten werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:31

sterregoud schreef:

Omgekeerde bewijslast :)*

Verder is het zo dat een strenge handhaving geld kost. Dat geld hoort uiteraard de paardhouder(ij) zélf op te brengen en niet elke NL-er.

De paarhouder heeft er dus belang bij dat iedere paardhouder zich aan de regels houdt opdat er minder draconische controle nodig is.

Degenen die het nú al in orde hebben omdat ze páárdliefhebber zijn, zijn de grootste slachtoffers. Die krijgen straks de rekening van de onwilligen mede gepresenteerd.

Het probleem van nu is zo groot omdat er 35 jaar geleden niets gedaan is. Omdat de sectorraad 25 jaar de boel heeft vertraagd en 10 jaar zelf een concrete opdracht niet ingevuld.

De paardhouders zelf hebben ook boter op het hoofd want het is breed bekend wat het optimum is voor paarden en verder had iedereen dat dan maar moeten uitzoeken.
Nú krokodillentranen laten biggelen is een beschámende vertoning.
Er is nu níets in het nieuws wat niet 10 jaar geleden al ingevoerd had moeten worden. De paardhouderij heeft het zélf laten escaeleren.

Nogmaals;
NL is maar heel beperkt geschikt voor paardhouden door de bodem en de bevolkingsdichtheid. Er staan gewoon VEEL te veel paarden.
Dat is geen excuus maar een probleem.
Los het op.
Of zijn jullie geen paardenliefhebbers?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:33

mika11 schreef:
Paarden hebben toch basisbehoeftes: goed voer, drinken, gezelschap, beweging, gezondheid (smid, dierenarts)
Als hier aan wordt voldaan is het toch goed? Of zijn er nog meer basis behoeftes?

Maar waar moet je dan precies aan voldoen? Om maar een paar punten te pakken (er zijn er vast nog veel meer te bedenken):

- Goed voer: Wat moet je voeren? Welke richtlijnen zijn daarvoor?
- Gezelschap: Hoe veel? Hoe vaak? Door de tralies, samen in dezelfde ruimte?
- Beweging: Hoe veel? Wat voor beweging? Hoeveel ruimte?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:34

HC, hoe kan je dit oplossen,
Door te slachten, moet je eens opletten hoeveel commentaar je gaat krijgen als je gezonde paarden naar de slacht brengt.
Of een fok verbod, en dan kunnen een hoop mensen hun bedrijf opdoeken, raken in de ww, kost allemaal een hoop centjes, dus dat zullen ze ook niet doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:37

Ja dat is zo, daar heeft iedereen ook weer eigen ideeën over. Dat wordt dan weer een andere discussie wat de basisbehoeften zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:38

blue_kim schreef:
Er zijn nou eenmaal zoveel paarden in NL en dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Nee. Dat is het niet. Dat is afzien door de páárden :)*

Wat al 10 jaar gelden klaar had moeten zijn is een inventarisatie van het verschil tussen het optimum voor paarden en de werkelijke leefomstandigheden.
Over dat verschil had een biologen, paardhouders en dierenactivisten onder voorzitterschap van de overheid aan tafel moeten zitten.

10 jaar wildgroei later is er een stuk VEEL te VEEL paarden.

De ruiterij zit per definitie niet aan de kant van het paard aan de tafel.
Dat het zo uit de hand is gelopen en het optimaal levende paard een zeldzaamheid is, is een bewijs.
De weerstand hier in dit onderwerp tegen zelfs een beschamend mínimum toont helder aan dat Bokt een ruíterforum is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:40

Ik bedenk wel eens rare dingen. Zo heb ik jaren geleden al eens gedacht dat een soort autogarage geen raar idee zou zijn om paarden in te houden. Het bied hellingen, meer oppervlak op een kleiner grondoppervlak... het zou natuurlijk wel aangevuld moeten worden met echte buitenruimte. Maar als we zouden willen en geld geen rol meer speelt... *droomt verder over een oplossing voor de paarden in het kleine Nederland*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:43

blue_kim schreef:
HC, hoe kan je dit oplossen,
Door te slachten, moet je eens opletten hoeveel commentaar je gaat krijgen als je gezonde paarden naar de slacht brengt.
Of een fok verbod, en dan kunnen een hoop mensen hun bedrijf opdoeken, raken in de ww, kost allemaal een hoop centjes, dus dat zullen ze ook niet doen.

Dus? Paardenleed moet dan maar?

Ja, er zullen inderdaad nu meer menseijke ´spaanders´ moeten vallen dan toen dit 10 jaar geleden al aangepakt had moeten zíjn.

Zou het voor die 200.000 verpieterende paarden zo erg zjn dat slachten? Beter dood dan uitzichtloos verpieteren.
Is slachten zo erg? Waarom is dat voor 200.000 verpieterende semi-gezonde paarden erger dan voor tig miljoen verpieterenden gezonde varkens per jaar?

blue_kim

ja maar HC, is het optimaal levende paard zoiezo niet een zeldzaamheid, waar dan ook ter wereld...
Wil natuurlijk niet zeggen dat je er niet alles aan kunt doen om het zo optimaal mogelijk te maken voor de paarden.

Malenka, zoiets zou denk ik nog best haalbaar zijn (als je geld geneog hebt tenminste) als de gemeente neit zou gaan dwarsliggen over dat de bouw te hoog wordt (horizonvervuiling)

Eske_B

Mijn verzorgShetlanders staan het hele jaar buiten, dus die kunnen doen en laten wat ze willen in de wei.
2 opmerkingen:

Anky van Grunsven moet haar mond dicht houden met haar Rollkur, stang en trens e.d.
Een paard niet vastzetten aan het hoofd? Wat willen ze dan? Aan een halsband met riem :+

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:47

Ho ik zeg ook niet dat ik het prima vind dat die paarden zo leven, wat mij betreft doen ze ze allemaal naar de slacht, maar je krijgt dan denk ik niet alleen het 'paardenvolk' over je heen, maar ik denk de hele nederlandse bevolking. Er was laatst al zo'n ophef over dat er nu zoveel paarden naar de slacht gaan omdat mensen ze niet meer kunnen houden financieel gezien.
En wat mij betreft mogen ze ook gerust de komende jaren een fokverbod invoeren hoor. zodat de paarden populatie weer een beetje in het gareel komt en ze de regels kunnen aanscherpen.
Maar ik denk gewoon dat dit echt neit haalbaar is, er zal teveel weerstand tegen komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:49

mika11 schreef:
Ja dat is zo, daar heeft iedereen ook weer eigen ideeën over. Dat wordt dan weer een andere discussie wat de basisbehoeften zijn.

Die is totaal overbodig want daar is al héél veel wetenschappelijk goed onderbouwde informatie over.

Zelfs over de vórm van het weiland mbt het gedrag.

De vijf universele vrijheden van het dier bestaan alweer 35 jaar.

De soortspecifieke invulling voor het paard is al net zo oud en sindsdien alleen maar beter onderbouwd, niet veranderd.

Dat behoeft NUL discussie.

Het enige wat discussie oplevert is waar de lat voor het mínimum gelegd wordt onder druk van de mensenwens om zo weinig mogelijk middelen te investeren.

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:51

EsmeeBlom schreef:
Leuk dat Anky dit steunt.. Gaat zij Salinero ook dagelijks 4 uur rond laten rennen met Bonfire samen in de wei :))?

hahahaha , de dag dat mijn paard gaat rondrennen in de wei moet nog aanbreken :') Die heeft het veel te druk met het gazonnetje bijhouden!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:52

blue_kim schreef:
Malenka, zoiets zou denk ik nog best haalbaar zijn (als je geld geneog hebt tenminste) als de gemeente neit zou gaan dwarsliggen over dat de bouw te hoog wordt (horizonvervuiling)

Misschien dat ik er wel een topic over open. Het lijkt mij een te overwegen idee voor de randstad waar toch al veel 'hoogbouw' is. In het open veld zou je het ook kunnen doen door met wallen langs te zijgevels te werken (als een soort bunker) waardoor de paarden ook weer vanaf de eeste etage naar buiten kunnen. Er zijn prachtige daglicht systemen op de markt zodat je op elke etage voldoende daglicht kunt hebben.
Er zijn ook al rijhallen die een stuk 'verzonken' zijn. Dus ook die mogelijkheid is er voor de onderste (begane grond) verdieping.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:56

EskeGirl schreef:
Anky van Grunsven moet haar mond dicht houden met haar Rollkur, stang en trens e.d.

Anky van Grunsven is inderdaad eerder een schoolvoorbeeld van niet op paardwelzijn gerichte paardexploitatie dan van wat anders.

Citaat:
Een paard niet vastzetten aan het hoofd? Wat willen ze dan? Aan een halsband met riem :+

Wat is er mis met een losse niet stroppende lus om de hals?
Dat is inderdaad een prima oplossing om een paard niet vast te zetten en toch een noodbeveiligng te hebben.
Dat ís dan al een extra veiligheidscompromis want je kan ook gewoon een hek achter de opzadelplek hebben.
Waarom is de kop vastzetten nodig? Omdat het paard zo graag blijft staan? Waarom zorg je niet dat het wél graag blijft staan :)*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:57

Huertecilla schreef:
femke27 schreef:
Strenger ingrijpen ben ik wel voorstander van, maar dat doen ze ook niet.

Omdat er geen invuling van de dierenwelzijnswetgeving mbt paarden is. NUL :)*

De paardenhouderij heeft een triest eeuwfeest te vieren. Een eeuw achterstand in dierenwelzijnsbeleid en de situatie wordt jaar na jaar erger.

Zijn de deelnenemers hier op Bokt paardenliefhebbers?
Waarom wil niemand dan van het optimum voor het páárd weten?!
Omdat in NL nu eenmaal minder mogelijkheden zijn???
Dan kunnen er gewoon minder mensen een paard houden :)*

Dat weet iedereen al dat is 24 uur per dag buiten met een schuilstal voldoende eten en de ruimte zover je kan kijken. Oh ja en geen ruiter :)*
Ik denk dat het interresanter is om te weten wat de onder kant is van de meest optimale situatie.