Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:30

Marigold schreef:
Chaos schreef:
Marigold: Maar weet je hoe die paarden het land kapot trappen? Dan is alles stukgelopen vertrekken de paardeneigenaren naar een ander land en kan hij zijn hele weides opnieuw inzaaien. Geloof mij, dan ben je bekant duurder uit als je moet wachten tot het weer mooi bijgegroeid is.

ja je zal eerst ook een (mini)ondernemingsplan moeten schrijven en wat marktonderzoek doen
maar er zal zomaar vraag naar kunnen zijn, het zou zomaar rendabel kunnen blijken.
dat geeft veel boeren/grondeigenaren dan de mogelijkheid neveninkomsten te werfen, en paardenhouders de een goedkopere uitwijkmogelijkheid zodat paardlief in krappere tijden niet gelijk weg hoeft te worden gedaan.

zat meiden met paardenhouderij, neem er 1 in dienst, maak weides en stallen, en bied totale verzorging (geen training maar oppas incl wormkuur en hoefsmid) voor een prijs die rendabel is en voor de eigenaren lager dan pensioen, en misschien heb je dan zomaar een prima lopend bedrijfje naast de boerderij.

Een stal kost in aanschaf zo'n 1000euro per box...
Weideomheinen een paar honderd euro per hectare...
Kosten voor ruwvoer van eigen land al minimaal 12,50 per grote ronde baal gewikkeld (bij grote hoeveelheden) ,hooi is goedkoper, maar met dit weer lastiger te maken en bij inkoop veel duurder dan voordroog.
Strooisel/stro is ook niet super goedkoop.

Kostprijs voor ruwvoer en strooisel voor een boer is dus al snel 30 euro per maand per paard, maar dan moeten al die investeringen en het werk nog wel bij op worden geteld.
Paarden moeten elke dag naar buiten kunnen. Veel weides zijn in de winter ongeschikt, dus moeten er paddocks komen. een beetje paddock die niet dikke modder wordt kost ook al enkele honderden euro's per stuk, en dan heb je 1 van 10 bij 20 of 20 bij 20, veel paarden, veel paddocks. Die vele tienduizenden euro's investeringen wegen niet op tegen de inkomsten! In elk geval niet op korte termijn. Daar gaan heel wat jaren overheen, en dan moeten er ondertussen ook al weer nieuwe investeringen worden gedaan in hekwerk en bodems, want die slijten na een paar jaar.

Vervolgens willen mensen niet veel betalen... die marges zijn echt niet zo groot!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:43

Electra63 schreef:
Huertecilla schreef:

Je moet niet overdrijven/generaliseren.

Kan me wel vinden in de uitleg van Huertecilla. En ivm het overdrijven / generaliseren: kan ook in de andere richting gezegd worden: niet elk paard zonder mega-afstamming is een misbaksel, zoals hier wel eens gesuggereerd werd. Ivm het mentale: wie kent er geen Non Stop of Darco die gek is in het hoofd? Toch werd er ongelooflijk veel geld gevraagd voor zo'n dek en stonden ze dan nog in rijen aan te schuiven voor die hengsten. Ja, ze hebben een aantal erg goede sportpaarden geproduceerd, maar daarnaast ook een hoop ellende.

De gulden middenweg lijkt me een goede oplossing. Ik zeg het nogmaals: vraag maar aan de Fransen. Die hebben op dat vlak een beter evenwicht gevonden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:01

Dani_ schreef:
En wil je ook uitleggen waaróm jij dat zo vindt? Ikke niet begrijp namelijk :o? ;)

Dit paard is er 1tje met een aardige gebruiksaanwijzing. Zoals zo veel paarden waar eigenlijk te veel aan gesleutelt moet worden voordat je er een leuk/fijn paard aan hebt... Leuk voor mensen die uitdagingen zoeken, maar voor velen een reden om het dier gewoon te laten staan!

superwoman schreef:
Echter is het belangrijk dat U een paard koopt die geschikt is zodat de hobby leuk is en blijft. zeer beperkt butge, bezuinigen op aankoop én overmoedigheid zijn grote en vaak dure valkuilen ;)

Ze verwachten voor 4000 euro een salinero te hebben. Tsjah mensen die nuchter en wakker zijn weten ook wel dat als een paard met topafstamming voor een schijntje word aangeboden dat er dan iets mis is...

joyce B schreef:
doet me denken aan een aflevering van "Een dubbeltje op zijn kant" van 1 van de vorige seizoenen... Dikke schulden, maar wel 2 of 3 paarden in pension...

Die heb ik ook gezien :7 Je snapt niet dat mensen zo ver gaan. Mensen moeten reeel kijken naar de kosten vind ik. 3 paarden in pensioen is toch ook abnormaal tenzij je echt gewoon uit een hele rijke familie komt ofzo en het geld aan komt waaien :+

sprigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:28

ElCamino schreef:
pffff "Jan van Veen klink hard en meedogenloos"" lekker weer, Jan wordt afgeschilderd als meedogenloze man.... als er nou IEMAND gooed is voor de dieren is hij het wel !!!!!!

zoals je zegt.
hij komt hier een beetje raar op papier te staan,
hij is zakelijk maar weet wel wat het zeer veel verdiet geeft als je je paard , om welke reden dan ook weg moet doen.
ook al is het van ouderdom, het bkijft een zeer verdrietig iets
maar jan van veen is zeker niet medogenloos en hard!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 01:49

Weer met dank aan die idioten van journalisten he, die alles uit het verband rukken.
Jan van Veen ken ik niet persoonlijk maar ik woon ook niet meer in NL.Ik heb wel vorig jaar een kookprogramma gezien waarin ze een paard bij hem haalden voor het vlees.
NIets dan respect voor deze paardenslager.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:14

Rianneke schreef:
[

[q
Maar wat mij het meest tegenstaat is eigenlijk al het gefok met dieren zonder papieren en al die shetlanders. Dat dieren naar de slacht gaan nu massaal vind ik niet eens zo slecht :o Nu zal ik bokt wel over mee heen krijgen, maar goede paarden worden toch nog wel verkocht en belanden niet bij de slacht. Dus alleen de mindere paarden belanden daar. Zo "ruim" je de rotzooi op en hou je de betere paarden over of zie ik het nu zo zwart-wit?

Ik quote nu dit... maar ik had ook een van de vele andere reacties kunnen quoten, waarbij wordt gepleit voor het fokken van alleen nog maar kwaliteitspaarden.

Voorbeeld daarvan... Hier is de drafsport enorm populair en uitgerekend hier wordt juist met paarden gefokt met een goede stamboom (liefst ellelang met flink wat prestaties in de stam)
Maar zoals zo vaak in de zogenaamde kwaliteitsfok (wat overigens subjectief is, want in dat opzicht ben ik het met HC eens) zit er slechts sporadisch een topper tussen de vele vele veulens die er worden gefokt.
De rest voldoet niet.
Een groot deel daarvan gaat rechtstreeks naar de slacht.
Een ander deel gaat -na vaak alle mogelijke opties om hem toch nog aan het draven en presteren te krijgen, want er gaat aardig wat geld in om- de deur uit als rijpaard.
Een groot deel van deze paarden is echter ongeschikt als rijpaard. Omdat de bouw vaak niet geschikt blijkt om als rijpaard te dienen en omdat menig topafstamming bepaald geen beginnerspaarden zijn. (denk bv aan nevele pride, een legende met zeer beruchte afkomelingen)
Gevorderde ruiters met ambities kiezen geen draver maar sportpaard, dus de dravers komen veelal in handen bij de recreatieruiter. Hoewel daar zeker kundige mensen tussen zitten, is er ook een behoorlijk aandeel minder kundige ruiters die goedkoop een paard willen, niet weten hoe ze een paard moeten omscholen (wat dus echt wel nodig is, gezien ze op de baan leren met het hoofd hoog te lopen en dat bij uitstek ongeschikt is als ze iemand moeten dragen, en vaak scheef zijn door steeds dezelfde bochten) en een dergelijk paard wordt binnen de korste keren naar de vaantjes gereden of verkocht omdat het gevaarlijk is. Combi van beiden komt ook veelvuldig voor.
Uitzondering is hier tegenwoordig de koudbloeddraver omdat een deel van deze paarden geschikt blijken voor de barokdressuur. Helaas wordt hier dan weer de misrekening gemaakt dat een koudbloeddraver per definitie geschikt is voor barok en door menig ambitieus maar minder ervaren ruiter ook in de soep gereden.

Gevolg is een groot aandeel paarden uit toplijnen die dan het slachthuis voorbij hebben zien gaan, maar als wisselbokaal om de haverklap van eigenaar veranderen om uiteindelijk volledig in de kreukels en geflipt alsnog in het slachthuis te eindigen.

In die zin vind ik het dan ook krom.... puur toplijnen fokken en de goede blijven over...
Helaas komen uitgerekend uit die toplijnen slechts sporadisch een topper en voor het merendeel paarden die per definitie ongeschikt zijn voor de gemiddelde ruiter

Dit in tegenstelling tot menig betrouwbaar en sterk huis, tuin en keukenpaard.

(dat er met shetten te veel wordt gefokt... daar ben ik het dan wel weer volkomen mee eens)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:58

Liljebo, dat heb je weer goed verwoord en ik ben het helemaal met je eens!!! :j
Geef mij maar mijn oersterke huis-tuin-en-keuken paard en ik weet dat ik echt niet de enige ben die er zo over denkt. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:14

Je kan de fokkerij van Topdravers niet vergelijken met die van Topsportwarmbloeden. (KWPN, NRPS, Hanover, Holstein, Oldenburg, Trakhener etc, etc)

Bij dravers telt maar een ding en dat is de snelste. Alleen op dat kenmerk wordt geselecteerd.

Bij de rijpaarden wordt op rijdbaarheid geselecteerd en op een exterieur dat de berijdbaarheid goed mogelijk maakt. Hierbij word naar meer dan alleen maar bloedlijnen en prestaties gekeken.
Bij de hengst wordt bij goedkeuring inderdaad ook naar de moederlijn gekeken. Maar bij de merries telt gewoon vooral de merrie zelf. Het is niet zo dat een merrie sneller ster wordt als ze uit een goed nestje komt.

Een KWPNer die de voor sport gefokt maar net niet goed genoeg is kan het als amateur recreatie paard nog heel goed doen omdat het exterieur ondersteunend is aan het doel namelijk rijden, mennen, springen.

Het KWPN heeft overigens nog een fokrichting voor de echte familiepaarden he! Het Gelderse Type. Ideaal voor wie geen Subtop ambities heeft. (al zijn er genoeg die het op zeer hoog niveau doen hoor)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:29

liljebo schreef:
In die zin vind ik het dan ook krom.... puur toplijnen fokken en de goede blijven over...

Ik heb het niet over toplijnen, maar over dieren met papieren fokken. Want dan weet je wat eventuele mindere punten in de lijn zijn en als "fokker" spring je daar op in... Net zoals met karakter hoort een fokker daar ook op in te springen.
Want als je het hkt paard dekt met een leuke hkt hengst dan weet je totaal niet wat er achter zit en heb je gewoon meer kans op paarden die het gefok totaal niet waard zijn en dus bij de slacht belanden.
Fokken is het verbeteren van je merrie en niet het vermenigvuldigen daarvan...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:05

Twiggy2008 schreef:
Liljebo, dat heb je weer goed verwoord en ik ben het helemaal met je eens!!! :j
Geef mij maar mijn oersterke huis-tuin-en-keuken paard en ik weet dat ik echt niet de enige ben die er zo over denkt. :)

+:)+

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:17

Zullen we voor de gein een pol gaan maken wie waar interesse in heeft in KWPNer of Huis Tuin en keuken paard , mij benieuwen wat daar uit gaat voort komen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:20

NatasjavE schreef:
Je kan de fokkerij van Topdravers niet vergelijken met die van Topsportwarmbloeden. (KWPN, NRPS, Hanover, Holstein, Oldenburg, Trakhener etc, etc)

Bij dravers telt maar een ding en dat is de snelste. Alleen op dat kenmerk wordt geselecteerd.

Bij de rijpaarden wordt op rijdbaarheid geselecteerd en op een exterieur dat de berijdbaarheid goed mogelijk maakt. Hierbij word naar meer dan alleen maar bloedlijnen en prestaties gekeken.
Bij de hengst wordt bij goedkeuring inderdaad ook naar de moederlijn gekeken. Maar bij de merries telt gewoon vooral de merrie zelf. Het is niet zo dat een merrie sneller ster wordt als ze uit een goed nestje komt.

Een KWPNer die de voor sport gefokt maar net niet goed genoeg is kan het als amateur recreatie paard nog heel goed doen omdat het exterieur ondersteunend is aan het doel namelijk rijden, mennen, springen.

)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er zoveel verschil in zit. Paarden met stamboom worden door de meeste fokkers toch echt op prestatie gefokt omdat er altijd een kans is dat er een topper tussen zit en die brengt geld op, net als in de drafsport en iedere andere sport.
En mening sport KWPN- er is echt geen materiaal voor een amateur.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:25

sprigan schreef:
ElCamino schreef:
pffff "Jan van Veen klink hard en meedogenloos"" lekker weer, Jan wordt afgeschilderd als meedogenloze man.... als er nou IEMAND gooed is voor de dieren is hij het wel !!!!!!

zoals je zegt.
hij komt hier een beetje raar op papier te staan,
hij is zakelijk maar weet wel wat het zeer veel verdiet geeft als je je paard , om welke reden dan ook weg moet doen.
ook al is het van ouderdom, het bkijft een zeer verdrietig iets
maar jan van veen is zeker niet medogenloos en hard!

Ik heb vanmorgen mijn paard bij hem gebracht en deze meneer is alles behalve meedogenloos!
ik vond hem zelfs niet eens zakelijk maar uitermate vriendelijk met veel respect voor je paard......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:25

Rianneke schreef:
[Ik heb het niet over toplijnen, maar over dieren met papieren fokken. Want dan weet je wat eventuele mindere punten in de lijn zijn en als "fokker" spring je daar op in... Net zoals met karakter hoort een fokker daar ook op in te springen.
...

Laten we ff eerlijk zijn... over het algemeen wordt op prestatie gefokt en paarden die goed presteren in de sport zijn vaak de gemakkelijkste niet. Om mij heen kijkend geloof ik er geen bal van dat de echte fokkers een goed presterend paard niet in de fok gebruiken omdat ie een het karakter van een duiveltje uit een doosje heeft. Ben je mal....
Het moet geld opbrengen en sportprestaties worden betaald
(hoeveel zeer gewilde belangrijke tophengsten hebben een makkelijk karakter?)
De inzet is het kweken van een topper.
Alles wat niet voldoet verdwijnt via de achterdeur... want nee, menig sportgefokte KWPN-er is dus echt geen paard voor de gemiddelde recreant.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:28

dynamiek schreef:
Zullen we voor de gein een pol gaan maken wie waar interesse in heeft in KWPNer of Huis Tuin en keuken paard , mij benieuwen wat daar uit gaat voort komen :=

HTK paard :D
(goed... eerlijk gezegd heb ik twee merries met een lange en goede afstamming... maar eentje kochten we nadat ze haar drafschoenen na een lange succesvolle cariere aan de haak had gehangen en nog voor wat nakomelingen heeft gezorgd en de ander bleek, in tegenstelling tot haar moeder, niet te voldoen op de baan... afdankertjes dus...
Maar je wil niet weten hoeveel werk -en kosten- erin gaan steken om daar leuke recreatiepaarden van te maken)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:17

Hoezo een KWPN'er óf een HTK paard??? Er is nog zoveel meer dan dat :).

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:09

dynamiek schreef:

Maar een kwpner kan toch prima een huist tuin en keukenpaard zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:12

Moeni11 schreef:
dynamiek schreef:

Maar een kwpner kan toch prima een huist tuin en keukenpaard zijn?

Inderdaad. Ken zat KWPNers, die prima fungeren als HTK-paard (en dat bedoel ik helemaal niet denigrerend, he, voor alle duidelijkheid). Maar ikzelf hoef geen KWPNer. Ik denk dat je er niet van uit mag gaan dat iedereen een KWPNer wil hebben. Want dat is gewoon niet zo. :n

En het is ook wat Dani zegt, er zijn nog zoveel meer paardentypes dan KWPNers of kruisingen e.d. ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:36

Dat is ook zo en overal heb je mindere paarden tussen lopen. Door niet met de mindere paarden te fokken en het niet als extraatje te zien kan je al een hoop leed voorkomen.
Dan heb ik het over mensen die een niet goedgekeurde en/ of hele jonge hengst bij een koppel merries zetten en dan volgend jaar wel zien wat er bij loopt. Er zijn nog zat mensen die met deze manier van paarden houden geld proberen te verdienen. En het gebeurt echt, van het voorjaar werd er een hengstje bij een aantal shetmerries gezet en de veulens zijn dan volgend jaar voor de verkoop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:42

Zoals gezegd ben ik het niet eens met de mening dat het fokken voorbehouden moet zijn aan mensen met KWPN- met papieren voor de sport. Intensieve fok van sportpaarden met goede papieren zorgt ook voor de nodige salami.

Fok op sterke gezondheid en goed en gemakkelijk karakter zou ik een betere zaak vinden.

Maar wat bv shetten betreft... ben ik het zeker met je eens.
Met shetten wordt erop los gefokt omdat ze zo schattig zijn en geld opbrengen en menig onserieus fokker/handelaar kijkt niet zo nauw. Zelfs inteelt komt voor (denk ook aan de dwerggroeipaardjes)
Helaas heb ik zelf het leed met een dergelijk fokprodukt van dichtbij meegemaakt.
Fokken met paarden met mankementen is idd een probleem, net als inteelt.

Maar er is wel nog een behoorlijk veld daartussen.

Overigens... idd zijn er meer types dan KWPN.
Gelukkig wel

*zou zelf ook geen KWPN willen*

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:46

Volgens mij heb ik het helemaal niet over een ras gehad :?

Bij ieder ras heb je goede en slechte paarden, alleen zijn er bepaalde rassen waar men makkelijker mee aan fokt. Dat zijn vaak de wat robustere rassen, in mijn omgeving weet ik 3 adressen waar er voor de "lol" een hengst in een koppel wordt gezet. 1 is met shetten, de andere is pony's en de derde is tinkers, van de laatste weet ik niet of het dit jaar nog het geval is.

En ik ben blij dat er warmbloed rijpaarden zijn :D dat is het ras van mijn voorkeur

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:50

Abeltje77 schreef:
Die 50,- kunnen mensen die echt in de shit komen inderdaad misschien niet meer missen. Maar misschien ook wel. Maar wat als paardlief ineens een DA nodig heeft? Mensen die paardlief van pension moeten verhuizen naar weitje omdat ze stalling niet meer kunnen betalen... denk je dat die wel duizend(en) euro's op de bank hebben voor als het eens helemaal mis gaat?

En als je dat niet hebt is het veel eerlijker om dier te verkopen.

In mijn naaste omgeving staat er zo eentje. Haflinger, geen rugbespiering, geen kontbespiering, mager, diarree, ene heup steekt letterlijk 3 cm hoger omhoog dan de andere heup. Meerdere mensen zeggen tegen eigenaresse: doe er iets aan! laat osteopaat komen, geef meer te eten!
Reaktie eigenaresse: ik ben 18, minimumloon, zit nog op school, kan het niet betalen. Paard is niet schraal, 'paard is gewoon zo'.

Nou, schiet mij maar lek, maar in zo'n geval: verkoop het dier in hemelsnaam!!

Houden van is niet te allen tijde maar krampachtig vasthouden, houden van is in vele gevallen juist loslaten!

Ik kan mij niet anders als bij jou aansluiten.. As usual dus _O-

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:43

liljebo schreef:
Zoals gezegd ben ik het niet eens met de mening dat het fokken voorbehouden moet zijn aan mensen met KWPN- met papieren voor de sport. Intensieve fok van sportpaarden met goede papieren zorgt ook voor de nodige salami.

Volgens mij werd er niet alleen over kwpners gepraat, maar over paarden en pony's in het algemeen...

liljebo schreef:
Fok op sterke gezondheid en goed en gemakkelijk karakter zou ik een betere zaak vinden

Maar die gezondheid weet je niet bij hkt paarden. Wie weet zit die leuke papierloze vader wel vol met ocd's of andere problemen. Bij een ggk dekhengst weet je iig dat die is doorgelicht :)

liljebo schreef:
Met shetten wordt erop los gefokt omdat ze zo schattig zijn en geld opbrengen

Sinds wanneer brengen ze geld op? :+ Volgens mij brengen bijv. die hengstveulentjes nog steeds 50-100 euro op... En dat terwijl als je zo'n diertje gechipt wil hebben met een paspoortje erbij dat al rond de 50 euro kost. Dus tel uit je winst :(:)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:52

Rianneke schreef:
[
Maar die gezondheid weet je niet bij hkt paarden. Wie weet zit die leuke papierloze vader wel vol met ocd's of andere problemen. Bij een ggk dekhengst weet je iig dat die is doorgelicht :)

(:)

90% van de KWPN gefokte paarden zijn gewoon HKT paarden. En daar is wel de vader van bekend.

Of wij moeten een andere definitie van HKT paard hebben :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:00

Moeni11 schreef:
90% van de KWPN gefokte paarden zijn gewoon HKT paarden. En daar is wel de vader van bekend.

Of wij moeten een andere definitie van HKT paard hebben :D

Als het gaat om HTK katten, gaat het normaal gesproken over papierloze exemplaren... Dus ik denk niet dat ze KWN-ers met papier bedoeld ;)