FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:03

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:
Maar als ik het zo zie, dat filmpje... Dan is uberhaupt nageeflijk rijden al een beperking van het zicht van het paard...

Dat is ook zo, en hoe dieper hoe minder zicht. Tot het punt dat ze alleen nog wat zand onder zich voorbij zien komen, en voor de rest nergens meer heen kunnen kijken.

In de proef schrikken maar weinig paarden, terwijl ze dan niet veel zien, hooguit het einde van de rijbaan... :+
Dan maakt het niets uit of je nu LDR of gewoon nageeflijk rijdt, noem het maar op. Een paard heeft alleen volledig zicht wanneer het zijn hoofd kan opheffen... Toch???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:
Marcel, die leuke filmpjes kunnen vorige week zijn geupload, maar drie jaar geleden zijn gefilmd... Dan moet je wel zo realistisch zijn en niet schrijven over 'de laatste paar maanden'. Jij zou toch moeten weten dat er niemand beter wordt van gepraat.

Zelfs al zou je gelijk hebben, dan nog maakt dat geen verschil, want ze rijdt precies hetzelfde als drie jaar geleden.
Maar het was met painted black, en dat was drie jaar geleden onmogelijk. Of wel volgens jou?

Geen idee, ik volg Anky niet op de voet. Ik ben wel nieuwsgierig naar een filmpje.
Overigens staat dit op de site van Van Uytert:
2003 Painted Black wederom geselecteerd om Nederland te vertegenwoordigen tijdens het Wereldkampioenschap jonge paarden in Verden, dit is geweldig verlopen samen met Anky werd hij Reserve Wereldkampioen bij de 6-jarige dressuurpaarden net achter de fenominale merrie Poetin.

Dus zelfs 7 jaar geleden reed Anky hem al... :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:07

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
das onzin Marcel.......... ook jij heb wel eens op een wat minder gecontroleerde manier de rijbaan gezien..........

Iedere ruiter heeft dat wel eens......... en naarmate de paarden meer aanleg hebben voor de sport hoe lastiger ze soms kunnen zijn........ dus ook jij bent echt wel eens aan de kletter gegaan met een dier

Nog nooit!
Maar je zei eerder ook al dat ik paarden van anderen reed of gereden heb, en ook daar kon je niet met feiten komen.
En ook toen zei ik je al dat dat niet zo was. Dus nu zeg jij dat je hebt gezien dat er met mij een aan de kletter gegaan is. Nou, zeg maar waar.

Marcel.......... jij reed de paarden van je vader....... NIKS van jou bij :) heb je zelf volgens mij ook hier of ergens anders op bokt gepost :)

En ik geloof voor geen enkele centimeter dat jij nog nooit op een niet door jouw gecontroleerde manier door de baan ben gegaan.......... geloof ik absoluut niet....... Ik heb volgens mij in een topic gezien dat je er wel eens naast gaat......... hoe kan je dit rijmen met het ALTIJD onder ALLE omstandigheden het paard onder controle hebben........

want als je het paard onder controle heb, dan euh..... ga je er niet naast toch?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:15

Janine1990 schreef:
In de proef schrikken maar weinig paarden, terwijl ze dan niet veel zien, hooguit het einde van de rijbaan... :+
Dan maakt het niets uit of je nu LDR of gewoon nageeflijk rijdt, noem het maar op. Een paard heeft alleen volledig zicht wanneer het zijn hoofd kan opheffen... Toch???

In de ring kunnen ze bijna alles zien, want het hoofd komt nooit achter de loodlijn. Tenminste, niet als je punten wilt scoren, want de jury geeft voor achter de loodlijn lopen aftrekpunten.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:17

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

In de ring kunnen ze bijna alles zien, want het hoofd komt nooit achter de loodlijn. Tenminste, niet als je punten wilt scoren, want de jury geeft voor achter de loodlijn lopen aftrekpunten.

hier zeg je toch zelf al dat het dan niks met kijkerig te maken heeft?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:17

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

Ja, maar het plaatje deed op mij overkomen, en volgens mij heb ik eens iets gezien op tv of gelezen in een boek??? Dat een paard alleen volledig zicht heeft bij een opgeheven hoofd?????

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:23

KiWiKo schreef:
Maar je zei eerder ook al dat ik paarden van anderen reed of gereden heb, en ook daar kon je niet met feiten komen.
En ook toen zei ik je al dat dat niet zo was. Dus nu zeg jij dat je hebt gezien dat er met mij een aan de kletter gegaan is. Nou, zeg maar waar.

Marcel.......... jij reed de paarden van je vader....... NIKS van jou bij :) heb je zelf volgens mij ook hier of ergens anders op bokt gepost :)

En ik geloof voor geen enkele centimeter dat jij nog nooit op een niet door jouw gecontroleerde manier door de baan ben gegaan.......... geloof ik absoluut niet....... Ik heb volgens mij in een topic gezien dat je er wel eens naast gaat......... hoe kan je dit rijmen met het ALTIJD onder ALLE omstandigheden het paard onder controle hebben........

want als je het paard onder controle heb, dan euh..... ga je er niet naast toch?

Dat mijn vader ze koopt, doet niets af aan het feit dat ze van mij zijn. Hij geeft ze aan me, en ze staan ook allemaal op mijn naam.
Als jij iets geeft aan iemand, dan is dat toch ook van de persoon aan wie je het geeft, ook al heb jij het betaald? Of vraag je het terug?
Dat ik er wel eens af viel, heeft niks te maken met aan de kletter gaan. Mark Houtzager zag ik er ook naast liggen in Amsterdam, maar dat kwam ook niet omdat Opium op hol sloeg. Er af vallen is mij zeker wel gebeurd, maar dat ontken ik ook niet.
Maar heb echt nog nooit een paard aan de kletter gehad. Ze schrikken wel eens maar na 3 a 4 galopsprongen heb ik het weer onder controle. Dus je zegt dat je mij ook wel eens geen controle hebt zien hebben met een paard, nou zeg maar waar dat was dan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:27

Janine1990 schreef:
Ja, maar het plaatje deed op mij overkomen, en volgens mij heb ik eens iets gezien op tv of gelezen in een boek??? Dat een paard alleen volledig zicht heeft bij een opgeheven hoofd?????

Daarom schreef ik ook dat ze in de ring bijna alles kunnen zien. Ik schreef niet dat ze alles kunnen zien, want dat is inderdaad als ze voor de loodlijn mogen lopen. Zoals een paard bijvoorbeeld naar een hindernis loopt, dan zien ze alles. Zeker zo handig, trouwens, als je wilt springen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:30

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

Daarom schreef ik ook dat ze in de ring bijna alles kunnen zien. Ik schreef niet dat ze alles kunnen zien, want dat is inderdaad als ze voor de loodlijn mogen lopen. Zoals een paard bijvoorbeeld naar een hindernis loopt, dan zien ze alles. Zeker zo handig, trouwens, als je wilt springen.

Dat maakt springen geen centje meer waard dan dressuur in mijn ogen ;)
Het is sowieso knap met een paard 'in de krul' over een hindernis te komen....

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:31

Michael1104 schreef:

In de ring valt er toch niks te schrikken! Wat komen ze in de ring nou tegen dat ze niet al honderden keren eerder gezien hebben?
Nieuwe indrukken doen ze juist buiten de ring op. Toch? Daar gebeuren de onverwachte dingen, niet in de dressuurring, dat is altijd hetzelfde. Witte hekjes, tribunes en reclameborden, meer is er niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:33

Janine1990 schreef:
Dat maakt springen geen centje meer waard dan dressuur in mijn ogen ;)
Het is sowieso knap met een paard 'in de krul' over een hindernis te komen....

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind springen niet bovenwaardig aan dressuur. Beide diciplines vragen heel veel training en vakmanschap om op topniveau te kunnen winnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:36

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:

Dat mijn vader ze koopt, doet niets af aan het feit dat ze van mij zijn. Hij geeft ze aan me, en ze staan ook allemaal op mijn naam.
Als jij iets geeft aan iemand, dan is dat toch ook van de persoon aan wie je het geeft, ook al heb jij het betaald? Of vraag je het terug?
Dat ik er wel eens af viel, heeft niks te maken met aan de kletter gaan. Mark Houtzager zag ik er ook naast liggen in Amsterdam, maar dat kwam ook niet omdat Opium op hol sloeg. Er af vallen is mij zeker wel gebeurd, maar dat ontken ik ook niet.
Maar heb echt nog nooit een paard aan de kletter gehad. Ze schrikken wel eens maar na 3 a 4 galopsprongen heb ik het weer onder controle. Dus je zegt dat je mij ook wel eens geen controle hebt zien hebben met een paard, nou zeg maar waar dat was dan.

even teruglezen......... ik heb nooit gezegd dat ik dat gezien heb........... ik zeg dat het mij onwaarschijnlijk lijkt, omdat het gewoonweg niet mogelijk is dat zelfs jij niet ooit een keer ongecontroleerd de baan door is gegaan.......

Maargoed laat ik het zo zeggen............ er is nog niet een springpaardeneigenaar geweest die jou gevraagd heeft zijn paarden uit te brengen, behalve je vader :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:36

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:

In de ring valt er toch niks te schrikken! Wat komen ze in de ring nou tegen dat ze niet al honderden keren eerder gezien hebben?
Nieuwe indrukken doen ze juist buiten de ring op. Toch? Daar gebeuren de onverwachte dingen, niet in de dressuurring, dat is altijd hetzelfde. Witte hekjes, tribunes en reclameborden, meer is er niet.

Beetje off-topic waarschijnlijk, maar ik blijf het bijzonder vinden dat bijna alle paarden gespannen zijn in Aken. Paarden voelen meer dan wij mensen kunnen bereiken, wat zeg ik? Paarden? Nee, dieren! Die voelsprieten zijn wij mensen al erg lang geleden kwijt geraakt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:44

KiWiKo schreef:
Maargoed laat ik het zo zeggen............ er is nog niet een springpaardeneigenaar geweest die jou gevraagd heeft zijn paarden uit te brengen, behalve je vader :)

En hoe weet jij dat? Tap je mn telefoon of zo? Of lees je mn e-mails?
Dus voor de zoveelste keer....je klets maar wat uit je nek.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:44

dat zeg je net zelf :D :D

Citaat:

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:46

Janine1990 schreef:
Beetje off-topic waarschijnlijk, maar ik blijf het bijzonder vinden dat bijna alle paarden gespannen zijn in Aken. Paarden voelen meer dan wij mensen kunnen bereiken, wat zeg ik? Paarden? Nee, dieren! Die voelsprieten zijn wij mensen al erg lang geleden kwijt geraakt.

Dat heet westrijdspanning. En in Aken willen alle ruiters, liever dan andere concoursen, goed rijden omdat het het grootste concours ter wereld is, en dat voelen die paarden ook.
Mijn paarden waren in Aken ook meer onder de indruk, maar desondanks sloeg er niet een aan de kletter, of sprongen ze slechter dan op andere concoursen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:47

KiWiKo schreef:

Wat zei ik zelf?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:52

MarcelDufour schreef:
Janine1990 schreef:

Dat heet westrijdspanning. En in Aken willen alle ruiters, liever dan andere concoursen, goed rijden omdat het het grootste concours ter wereld is, en dat voelen die paarden ook.
Mijn paarden waren in Aken ook meer onder de indruk, maar desondanks sloeg er niet een aan de kletter, of sprongen ze slechter dan op andere concoursen.

Ik stel Aken even los van het op de kletter vliegen. Ik doel meer op de spanning van de paarden, die naar mijn idee komen van hun voelsprieten, die wij in de loop der tijd kwijt zijn geraakt.
Ben erg benieuwd hoe jij, als toch wel behoorlijk ervaren wedstrijdruiter, daarover denkt... Jij hebt Aken van dichtbij gezien, ik niet, zal ik ook nooit, hooguit als toeschouwer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:53

KiWiKo schreef:

Citaat:

Michael1104

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:57

aken is echt niet enger dan een Den Bosch of Amsterdam.

Kijk maar hoe dicht het publiek erop zit in Odense bijvoorbeeld.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:59

Janine1990 schreef:
Ik stel Aken even los van het op de kletter vliegen. Ik doel meer op de spanning van de paarden, die naar mijn idee komen van hun voelsprieten, die wij in de loop der tijd kwijt zijn geraakt.
Ben erg benieuwd hoe jij, als toch wel behoorlijk ervaren wedstrijdruiter, daarover denkt... Jij hebt Aken van dichtbij gezien, ik niet, zal ik ook nooit, hooguit als toeschouwer...

Aken is, voor ruiters, het belangrijkste concours om te rijden. Dat voelen die paarden, en ik denk dat dat de reden is dat zij dus ook wat anders zijn dan op andere concoursen. Het abschied der nationen op zondag, als iedereen de ruiters gedag zegt met al die witte zakdoekjes, bezorgde mij echt kippenvel. Is iets onvergetelijks om mee te maken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:00

Michael1104 schreef:
aken is echt niet enger dan een Den Bosch of Amsterdam.

Kijk maar hoe dicht het publiek erop zit in Odense bijvoorbeeld.

Nee, enger is het niet wat publiek betreft. Misschien zelfs wel makkelijker omdat die ring zo levensgroot is, maar de ruiters zijn wel anders. Iedere ruiter wil daar goed rijden, en ik denk dat het die spanning van de ruiters is die de paarden voelen, en op reageren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:01

Dus op aken (of andere belangrijke wedstrijden zoals........ de OS, of een wereldbeker??? ) mag het paard van Anky ook wel wat meer spanning hebben?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 18-02-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:01

Oké, dan moet ik toch in ieder geval eens als toeschouwer gaan denk ik. ;)
Maar volgens jullie is er ook geen extra voelspriet bij dieren, die wij mensen niet meer hebben door ons materialisme/wetenschap???

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:07

KiWiKo schreef:
Dus op aken (of andere belangrijke wedstrijden zoals........ de OS, of een wereldbeker??? ) mag het paard van Anky ook wel wat meer spanning hebben?

Ja, dat vind ik wel. Dat is zelfs onvermijdelijk. Een wereldbeker niet, want daar zijn er een stuk of 15 van per jaar, dus daar is de spanning niet groter dan op andere grote niet wereldbekerconcoursen.