Paardentango schreef:JewEmm ik lees mijn woorden terug, bedoel ze niet zo onaardig als ze er staan.
Waar ik van uit ga is dat als mensen met elkaar in discussie gaan ze dat niet op de persoon richten, en zo zal ik dat dus ook niet opvatten. Er kunnen altijd misverstanden ontstaan tussen schrijver en lezer.
Dingen uit het volgende doen me alleen wel lichtelijk pijn.
Paardentango schreef:Hoe ver kun je van de werkelijkheid af komen te staan als je gaat geloven in je eigen opgedane kennis. Komen er weer een paar posting voorbij waar ik achter dit schermpje van moet gniffelen.
Aangezien de basiskennis over paarden in hun habitat ontbreekt zet ik er een punt achter. Alles is gezegd en men wil niet zelfstandig nadenken. Het otbreekt ook aan gewone basiskennis.
Zolang ezels nog verward worden met paarden en men niet weet dat paarden leren van elkaar (om eens wat te noemen). Honderden paarden bij elkaar is geen natuurlijke leefwijze van paarden. Gelet op de tijd dat die beestjes er lopen is er niets veranderd en klit het hele zwikje bij elkaar. De gevolgen blijken. Dan mensen hun woorden zodanig weten op te schrijven dat er geen touw aan vast te knopen is. Knap, dat wel.
Kennis van de natuur is geen wiskunde. Je kunt als mens de natuur niet beinvloeden, dat hebben mensen nog altijd niet geleerd.
Recht praten wat krom is klopt niet.
Nog een nabrandertje;
De wetenschapelijk ingestelde mensen sluiten werkelijk àlle gevoel uit, misschien hebben die ook zelf minder gevoel (geweten). Daarmee wordt alle 'eenvoudige' logica, het eigen hersengebruik om zeep geholpen. Geeft niks, moet je zeker doen.
Gelukkig is dat andersom niet zo en sluit gevoelsmensen en je gezond verstand gebruiken de wetenschap niet uit.
Al bedoel je het misschien niet zo, je zegt in principe wel dat wetenschappers hun gevoel uitsluiten. (Het mocht denk ik wel duidelijk zijn dat ik student ben (zie profiel) in biologie
) Ook zeg je (want ik neem aan dat een heleboel over opmerkingen gaan die ik heb neer gezet) dat er basis kennis van paarden ontbreekt.
Mijn gevoel uitsluiten is het laatste wat ik doe. Maar ik heb wel met veldwerk geleerd dat als je vanuit je emotie gaat redeneren je dieren alleen maar kunt helpen. Dat wil ik ook best, maar dat kan niet altijd en dat is soms voor de natuur ook niet goed.
Basis kennis van paarden mag ik nu toch wel hopen dat ik dat heb. Elke keer weer als ik paarden zie blijf ik me er over verbazen hoe ze een taal beheersen met hun gedrag die ik echt niet kan evenaren. De meeste uitspraken die ik heb gedaan gaan ook niet alleen over paarden, maar ook over de herten en koeien.
En basis kennis over paarden in hun habitat. Dat zie ik eerder andersom en daar verschillen we dus van mening. Ik zie een habitat met paarden, omdat voor mij alle organismen in een systeem relatief gelijk aan elkaar staan. Misschien snap ik nu het verschil in standpunten, dat het om dit eigenlijk eenvoudige punt uiteen loopt.
Eenvoudige logica heb ik ook wel. Maar zo eenvoudig is de wereld helaas niet.
Misschien lijkt het soms dat er aan mijn woorden geen touw vast te knopen is. Ik probeer het wel zo helder mogelijk op te schrijven, maar omdat er zoveel verschillende kanten zijn, die ook nog weer eens elkaar beinvloeden wordt het al lastiger. (En daarnaast ook nog "even" een scriptie schrijven helpt ook niet mee
)
Toch ben ik steeds wel benieuwd hoe aan het gedrag van paarden dan is te zien dat ze elkaar in de weg lopen. Van leren kan ik niet genoeg krijgen! Ik heb zelf ook wat basis principes uit de biologie onder worden te brengen en dat is (vind ik) wel redelijk gelukt.
En ook voor de duidelijk mijn belang bij mijn bijdrage aan de discussie. In het begin van het topic moest ik even wat kwijt, omdat er totaaaal niet aan de achtergrond van zo'n systeem werd gedacht en er over een paar basis dingen niet werd nagedacht. Langzaam aan ben ik in de discussie verzeild geraakt. Maar mijn belang is geen belang. Behalve elkaar er bewust van maken dat er meer dan 1 kant aan zit en het leren van de mening van anderen.