Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:58

Ninx schreef:
Zo zie je maar dat op onderzoek uit gaan geen gek idee is... ;) :D

Daarom zit ik ook in dit topic ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:01

Ninx schreef:
Daar doe je de dieren, de boer, je gezondheid en je medemens (stinkpoep en winden) een groot plezier mee! :D :D :D

Dat scheelt zeker, mensen die veel vlees eten (mijn schoonpa bv, die rekenen 250gram vlees per man alleen al voor avond eten, lunchen doet ie ook veel vlees) stinkuuuuuh!!!!

Ik denk dat er iets gedaan moet worden aan de marketing tussen de boer en de winkel. Als je kijkt hoeveel keer groenten over de kop gaan in prijs, daar krijgt de boer geen stuiver van. Weet niet hoe groot de marge op vlees is, maar daar zouden ze weleens naar mogen kijken wellicht bij biologisch vlees.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:05

Yeyo schreef:
Al zou je per jaar 1 paard/kip/koe/varken redden dan is het toch al de moeite waard?

Wat Sin ook al zegt, als iedereen zo denkt dan gebeurt er nooit wat!

Ik eet geen vlees om dieren te redden.. :P
Ook niet om één dier per jaar te redden. Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en omdat ik het nodig heb. :)

Maar dat dieren geen goed leven hebben, in veel gevallen, is een ding wat zeker is.

Helaas zitten aan biologisch vlees zoveel regels vast... Denk maar eens aan de mestquota, volgens mij wordt die veel te hoog als we alle dieren vrolijk buiten laten staan.
Bovendien mag een boer geen stankoverlast veroorzaken en weet ik veel wat nog meer voor regels... Dat kost geld...

En zet een grote stal vol met varkens, en geef ze te eten... Geen hokjes, maar of het verantwoord is, vraag ik me af. Die beesten hebben zoveel last van voedernijd dat ze elkaar nog op zullen eten als het er op aan komt..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:13

Dewii schreef:
Ninx: Nee, dat denk ik ook niet. Het was van Valess of zo iets? Je kan wel tegen mij zeggen dat biologisch vlees beter is, en dat weet ik ook wel, maar het zijn nog steeds mijn ouders die het qua boodschappen bepalen := . Omdat je gewoon vlees gewend bent ís biologisch vlees gewoon duurder. Ik wil het best eten, graag zelfs, waarom hebben we eigenlijk niet gewoon alleen maar biologisch :=

*Edit: Nog even over paardenvlees, ik wil het wel eten. Volgens mij smaakt het prima mits het goed bereid is.

Omdat de consument geen eerlijke prijs wil betalen.... het zgn 'voor een dubbeltje op de eerste rij zitten' ...
Als mensen iets minder consumeren en iets meer betalen, zijn ze even duur uit maar heeft iedereen het beter.

Ayasha
Blogger

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:14

vooral niet denken aan mensen die simpelweg niet meer geld hebben en toch graag wat vlees binnen hebben :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:16

Janine1990 schreef:
Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en omdat ik het nodig heb. :)

Of het lekker is is natuurlijk een smaak kwestie... maar goed, je hebt het niet nodig.
En als je iets nodig zou moeten hebben omdat je ijzerhuishouding slecht geregeld is, dan heb je genoeg aan een stukje ter grootte van een dobbelsteen per dag.
Veel meer kunnen je darmen gewoonweg niet aan, daarom stinken veel vleeseters zo... omdat het ligt te rotten in de darmen.
Het vreet dus ook energie.
Honden zijn echte carnivoren en hebben dus zeer korte darmen.... onze darmen zijn er niet op ingericht.
Het is gewoon goede handel, en ergens heeft de propaganda zijn werking niet gemist... mensen geloven nog steeds niet zonder melkproducten of vlees te kunnen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:17

Maar weet je dat je, als je vlees wilt eten, feitelijk aan een dobbelsteentje per dag voldoende hebt? Dan kun je dus best voor iets duurder (en dus meer kwaliteit) en voor wat minder gaan! Dat is ook gezond voor de minder gevulde portemonnaie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:18

100g per dag voor een volwassen persoon.... Met een dobbelsteentje ga je niet toekomen vreesk :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:18

pharagirlke schreef:
vooral niet denken aan mensen die simpelweg niet meer geld hebben en toch graag wat vlees binnen hebben :(:)

Je moet wel goed lezen: je eet iets minder vaak vlees (niet elke dag dus, ook veel gezonder) maar betaald een betere prijs voor een beter stuk vlees. Uiteindelijk ben je dus even duur uit, maar je eet gezonder, en gunt de boer en de dieren een beter bestaan.
Ook mensen met een kleine inkomen kunnen dat bekostigen en doen hun eigen gezondheid een grote lol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:19

Nee, er zijn mensen die al elk dubbeltje moeten omdraaien om uberhaupt eens in de week een stukje vlees te kunnen kopen.

lesilla

Het merk berkshire varkens hebben het doorgaans heel goed, dus het kan zeker. Maar natuurlijk dan zit je met de prijs en mensen zijn zo laag lager gewent door hun eigen toedoen dat de prijs voor een goed leven hoog lijkt.

Maar als ik bij men eigen denk, als ik ooit terugkom wil ik liever een aberdeen agnus zijn of een waygu dan een mestkoe. En ik denk iedereen, als ik zo denk ben ik blij dat ik investeer.

Ik denk wel aan die mensen ik was er vroeger ook één zo, geen verwarming niks. Maar toch was dat voor men mama geen reden om lijden teweer te brengen ;)

Maar das onze redenering als iemand mestkoe wil eten vind ik dat hij dat maar moet doen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-08-09 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Alet74

@janine1990: aan boer-zijn zitten sowieso veel regeltjes vast. Ik heb veel respect voor hen die het blijven volhouden.
Ik denk als wij meer geld voor kwaliteit willen uitgeven, dat het wel goed komt. Dan maakt het op den duur niet meer uit dat er zoveel regeltjes, wij betalen er wel voor. Ik betaal toch liever voor het vlees van een koe die lekker buiten heeft geleefd, dan voor een opfokdier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:20

pharagirlke schreef:
100g per dag voor een volwassen persoon.... Met een dobbelsteentje ga je niet toekomen vreesk :D

Dat is commerciële propaganda vrees ik... en velen geloven het.
Destijds (jaren 50/60) was er ook veel reclame voor het drinken van melk, mensen moesten zeker een halve liter per dag drinken. Zeker kinderen!
Nu weten we dat dat achterhaald is, en sterker nog: erg ongezond!
Maar goed, het werkte wel! Uiteindelijk is het het geld dat zwaarder weegt, en reclame en propaganda zet de consument op het verkeerde been.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:22

Neen, dat is geen commerciële propaganda, dat staat al een eindje in de actieve voedingsdriehoek en die word niet onderhouden door de vleesfabrikanten :(:) Toch eens even je ADH's gaan nakijken op een degelijke site voor je met zo'n dingen gooit.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:22

Ninx schreef:
Dewii schreef:
Ninx: Nee, dat denk ik ook niet. Het was van Valess of zo iets? Je kan wel tegen mij zeggen dat biologisch vlees beter is, en dat weet ik ook wel, maar het zijn nog steeds mijn ouders die het qua boodschappen bepalen := . Omdat je gewoon vlees gewend bent ís biologisch vlees gewoon duurder. Ik wil het best eten, graag zelfs, waarom hebben we eigenlijk niet gewoon alleen maar biologisch :=

*Edit: Nog even over paardenvlees, ik wil het wel eten. Volgens mij smaakt het prima mits het goed bereid is.

Omdat de consument geen eerlijke prijs wil betalen.... het zgn 'voor een dubbeltje op de eerste rij zitten' ...
Als mensen iets minder consumeren en iets meer betalen, zijn ze even duur uit maar heeft iedereen het beter.

Tsja, ik heb zo iets van wáárom moet dat dan zo goedkoop. Ze kunnen dat toch evengoed een eerlijke prijs doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:23

pharagirlke schreef:
Nee, er zijn mensen die al elk dubbeltje moeten omdraaien om uberhaupt eens in de week een stukje vlees te kunnen kopen.

Ja, die zijn er... zoals er mensen zijn die hele stammen runderen kunnen opkopen als ze willen.
Het is triest, maar geen reden voor alle andere mensen die dat wel kunnen betalen om een stap in de goede richting te zetten.
In NL kan het overgrote deel dit best bekostigen.... makkelijk zelfs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:24

Maar lang niet allemaal, dus zomaar iedereen over 1 kam scheren vind ik een beetje oneerlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:24

pharagirlke schreef:
Neen, dat is geen commerciële propaganda, dat staat al een eindje in de actieve voedingsdriehoek en die word niet onderhouden door de vleesfabrikanten :(:) Toch eens even je ADH's gaan nakijken op een degelijke site voor je met zo'n dingen gooit.

Van het voedingscentrum zeker? Zwaar achterhaald in dat geval...
Op het gebied van voeding en zeker vlees weet ik bedroevend veel, ik heb me daar altijd mee bezig gehouden... met name omdat het zo slecht geregeld is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:26

pharagirlke schreef:
Maar lang niet allemaal, dus zomaar iedereen over 1 kam scheren vind ik een beetje oneerlijk.

Dan zeggen we het volgende om jou te plezieren: "iedereen die het kan bekostigen zou zijn vleesinname kunnen halveren en voor hetzelfde geld vlees kunnen kopen dat een veel hogere kwaliteit heeft en dus gezonder is, en tegelijk verrichten mensen daarmee een schone taak door de boer en zijn dieren een beter leven te gunnen".

Fair?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:30

Die 'regel' van 100gr vlees per dag, is toch juist om het maximum aan te geven? Niet dat je dat minimaal nodig hebt.
Zo heb ik het althans geinterpreteerd. Volgens mij stimuleren ze je niet om meer vlees te eten.

Voedingsstoffen in vlees die goed voor ons zijn zitten ook in andere producten - als je vlees laat staan moet je wel verstandig omgaan met eten zodat je die stoffen binnenkrijgt - en dat maakt het voor veel mensne makkelijker om naar vlees te grijpen *even de smakelijke voorkeur daargelaten*.

Daarnaast is het 'vlees moeten eten' niet zozeer door wat ons is voorgespiegeld vanuit voedingscentra oid. Meer vanuit onze evolutie en geschiedenis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:31

Neen, dat is een ADH: Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:36

In vroeger tijden was vlees een hele snelle energieleverancier..
Wat je aan energie binnen kreeg met vlees was enorm vergeleken met de hoeveelheden ander voedsel dat je zou moeten wegwerken om op hetzelfde energielevel te komen.
Vlees is bijzonder eiwitrijk en een bonk energie.
Nu spreken we wel over tijden dat mensen ook veel meer verbranden, mensen waren actiever, werkten harder, trokken hele dagen rond op zoek naar voedsel, etc... dat vlees was toen een geweldige uitkomst.
Ook nu eten mensen veel vlees waar het bijvoorbeeld bitter koud is (Siberië...etc...), en dat is voor mij net zo logisch als het feit dat ze daar bont dragen: bittere noodzaak, zaak van overleven.

Hier hebben we geen bont nodig, en vlees is een luxe-product dat niet noodzakelijk is.
We hebben zoveel voedsel om uit te kiezen, dat we een prima palet kunnen samenstellen zonder vlees.

Het feit dat veel mensen toch nog steeds die enorme hoeveelheid energie tot zich nemen in de vorm van vlees bepaalt voor een groot deel het straatbeeld: heel erg veel heel erg dikke mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:38

Nee, het zal vast niet aan fastfood liggen dat mensen dikker worden...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:44

pharagirlke schreef:
Nee, het zal vast niet aan fastfood liggen dat mensen dikker worden...

Het feit dat veel mensen toch nog steeds die enorme hoeveelheid energie tot zich nemen in de vorm van vlees bepaalt voor een groot deel het straatbeeld: heel erg veel heel erg dikke mensen.

Er staat VOOR EEN GROOT DEEL.... andere redenen zijn inderdaad: verslavende suikers en vetten in ons 'snelle' voedsel, geen noodzaak tot bewegen en alles met de auto doen, etc.... Maar vlees is en blijft een grote factor.
Waarom zou je dat anders als eerste moeten schrappen in vrijwel elk dieet, en eten sporters vrijwel nooit of zeer weinig vlees?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:49

Met mager vlees doe je niets mis ;)