Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bulck schreef:Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.
Huertecilla schreef:bulck schreef:Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.
Nee, niet persé, eerder zelfs persé niet.
De ´prestatie´ van bitruiters zonder bit wordt dan meegenomen in de inventarisatie over bitloos in ringdressuur.
Dat levert een potentieel probleem op omdat ruiter en paard dan met een andere set signalen moeten gaan rijden en de jury een niet representatief voorbeeld van bitloos rijden krijgt.
Dit raakt regelrecht het kernargument waarom bitloos niet binnen FEI klassieke ringdressuur hoort.
Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op bepaalde signalen.
Door het weghalen van een fundamenteel communicatiemiddel veranderen inherent de signalen fundamenteel = andere dressuurvorm.
hc
moonprayer schreef:als je teugels hebt, is het principe hetzelfde.
een halsring is alweer anders.
maar met teugels rijd je je paard nog steeds van achteren naar voren in je hand, daar moet hij de hand volgen, en reageren op een halve ophouding. maar het meeste doe je toch vanuit je been en zit.
bulck schreef:Elk fijn afgericht 'bit'paard zal snel de hulpen begrijpen zonder bit, mits het daarvoor de kans krijgt om 1 te wennen, en 2 de ruiter dit constrcutief aanpakt.
moonprayer schreef:als je teugels hebt, is het principe hetzelfde.
een halsring is alweer anders.
maar met teugels rijd je je paard nog steeds van achteren naar voren in je hand, daar moet hij de hand volgen, en reageren op een halve ophouding. maar het meeste doe je toch vanuit je been en zit.
bulck schreef:Verder zijn er meer wegen dan klassiek rijden, we leven NU, dus evolutie mag en moet zelfs kunnen.
Huertecilla schreef:Een paard wat proactief, met een fraai spel tussen aanleuning en nageeflijkheid, meewerkt op een Cooke levert een FUNDAMENTEEL ander bewijs van opleiding dan een paard wat hetzelfde laat zien op een mechanische hackamore.
hc
bulck schreef:Mensen probeer eens constructief samen te werken ipv van elkaar af te breken. Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.
FahyaFemke schreef:ik rijd mijn paard altijd zonder bit, die kent niet eens een bit.
kamsel voor fotos zie mijn onderschrift
Die kan dan naar mijn mening dus ook een bit niet missen zoals iemand net schreef. Want ze weet dat verschil niet.
Ik weet ook niet of de reactie van Bulck op mij gericht was? Ik breek in ieder geval niemand af hoor, tenminste niet mijn bedoeling! Ik begreep alleen even niet meer met welk paard KiWiko ging rijden, en daarna even weer niet wat er bedoeld werd met de zin "eehm..paard is een 4jarige die gewoon met bit is ingereden"
excuses! Hoop natuurlijk dat het prima gaat Kim
Evelienepien schreef:Maar ook ik zal je wel niet begrijpen
Huertecilla schreef:Klassiek paardrijden = is paardrijden met scherpe hulpmiddelen.
Paardrijkunst = is paardrijden op basis van een véderlichtspel tussen aanleuning en nageeflijkheid door een daaraan actief meewerkend paard.
Klassieke paardrijkunst = paardrijden op basis van een verderlicht spel tussen aanleuning en nageeflijkheid op scherpe hulmiddelen door een daaraan actief meewerkend paard.
De cruciale kúnst van Klassieke Dressuur is een paard dat in vertrouwen en welwillendheid de signalen opzoekt en daar zonder enige angst of weerstand mee communiceert.
De juist overleden Ernest van Loon heeft er twee boeken over geschreven![]()
Het is erg jammer dat deze kundige en vaardige man in 40 jaar de kloof tussen de principes klassieke dressuur en de praktijk in de dressuurring groter heeft moeten zien worden.
Hoewel de ontwikkeling van dressuur met minder scherpe, minder, zonder dwangmiddelen op zich geweldig is, zijn het ontwikkelingen van ándere dressuurvormen waarin op een hoog niveau van kennis, kunde en vaardigheid ook van rijkunst sprake is.
Het mogelijk toelaten van bitloze optomingen onder de naam ´klassiek´ is een voorbeeld van absoluut onbegrip.hc
Evelienepien schreef:zweep / sporen / bit oid.