KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:06

Ik kan daar ook alleen maar in mee gaan.

Daarom zei ik eerder ook al, dat ze nu moeten gaan of in het vervolg voortaan altijd moeten zwijgen er over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:31

bulck schreef:
Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.

Nee, niet persé, eerder zelfs persé niet.
De ´prestatie´ van bitruiters zonder bit wordt dan meegenomen in de inventarisatie over bitloos in ringdressuur.
Dat levert een potentieel probleem op omdat ruiter en paard dan met een andere set signalen moeten gaan rijden en de jury een niet representatief voorbeeld van bitloos rijden krijgt.

Dit raakt regelrecht het kernargument waarom bitloos niet binnen FEI klassieke ringdressuur hoort.

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op bepaalde signalen.

Door het weghalen van een fundamenteel communicatiemiddel veranderen inherent de signalen fundamenteel = andere dressuurvorm.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:38

Hier vind ik je te zwart wit denken.

Of je signaal nu gegeven wordt door een bit of niet, een paard is en blijft een conditioneringsdier. Dus zowel het dressuur item blijft behouden alsmede je verwoording omtrent dresseren.
Ik geloof dat paarden zonder bit de sport in kunnen lopen, en zeker zoals hier het topic loopt in de basissport.

Elk fijn afgericht 'bit'paard zal snel de hulpen begrijpen zonder bit, mits het daarvoor de kans krijgt om 1 te wennen, en 2 de ruiter dit constrcutief aanpakt.

Maar dat is mijn mening dan e

Verder ben ik het volledig met je eens

Huertecilla schreef:
bulck schreef:
Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.

Nee, niet persé, eerder zelfs persé niet.
De ´prestatie´ van bitruiters zonder bit wordt dan meegenomen in de inventarisatie over bitloos in ringdressuur.
Dat levert een potentieel probleem op omdat ruiter en paard dan met een andere set signalen moeten gaan rijden en de jury een niet representatief voorbeeld van bitloos rijden krijgt.

Dit raakt regelrecht het kernargument waarom bitloos niet binnen FEI klassieke ringdressuur hoort.

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op bepaalde signalen.

Door het weghalen van een fundamenteel communicatiemiddel veranderen inherent de signalen fundamenteel = andere dressuurvorm.

hc

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:57

ik reed altijd met bit, totdat hij gewoon een snee in zijn mond had (niet van het bit, maar met bit rijden wer dwel even onmogelijk)
toen had ik de keuze tussen niet rijden, of bitloos.

ik als "bitruiter" koos voor het laatste en na een weekje consequent oefenen nam mijn met bit afgerichte paard het bitloos moeiteloos over. Het was even wennen. maar vanaf dag 1 al prettiger.

je rijd je paard verder voornameljik op je been en zit hulpen. het bit heeft eigenlijk niet zoveel te doen. en wanneer het paard begrijpt dat de ophouding die eerder op de lagen terrecht kwamen, nu bij de neus zit. is het verhaaltje compleet.

ik vind dat ik als "bitruiter" gerust dus daar een correcte bitloze proef kan neerzetten. we hebben erop geoefend, ik vind dat hij er klaar voor is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:00

zo'n enorme overstap is het idd ook weer niet ;-). Veel mensen rijden zó weg met een bitloos hoofdstel, met name die van dr. Cook of de cook-a-likes

Ik zie ook niet HC hoe bitloos niet binnen FEI zou passen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:11

als je teugels hebt, is het principe hetzelfde.
een halsring is alweer anders.

maar met teugels rijd je je paard nog steeds van achteren naar voren in je hand, daar moet hij de hand volgen, en reageren op een halve ophouding. maar het meeste doe je toch vanuit je been en zit.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:18

Ja maar ik vermoed dat een halsring nu niet aanvaard wordt tijdens deze proefwedstrijd. Niet dat het geen mooie gedachte is, maar het moet wel conventioneel blijven. Dus van beide kanten wat water bij de wijn en dan komen we er wel.

Ik blijf het een goed initiatief vinden vanuit jullie federatie.

moonprayer schreef:

maar met teugels rijd je je paard nog steeds van achteren naar voren in je hand, daar moet hij de hand volgen, en reageren op een halve ophouding. maar het meeste doe je toch vanuit je been en zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:27

bulck schreef:
Elk fijn afgericht 'bit'paard zal snel de hulpen begrijpen zonder bit, mits het daarvoor de kans krijgt om 1 te wennen, en 2 de ruiter dit constrcutief aanpakt.

Je mist de kern van het argument.

Elke paard zal elke communcatie snel kunnen begrijpen.

De kern van een dressuurórm is de manier van communiceren; de set signalen. -middelen en gebruiksmanieren.

Verander een cruciaal middel en de set verandert = de dressuurvórm vernadert.

´De hulpen´ = de set bepaalde sigalen op basis waarvan specifiek gedrag gevraagd wordt.
Een bitruiter zal eerst zelf deze set moeten beheersen voor die deze kan toepassen.

Wie denkt dat bitloos rijden dezelfde set signalen heeft als met bit heeft niet op het netvlies dat voor het páárd een bit heel bewust aanwezig is en dus ook bewust afwezig.
Hoe met die aanwezigheid correct, met een welwillend ontspannen meewerkend paard om te gaan is de kern van klassieke dressuur.
Haal het bit weg en.... het is geen klassieke dressuur.
Daarom vind ik het een gotspe en helemaal 8)7 als bitruiters na een middag in rijbak aan een inventarisatie mee gaan doen.

@Arabesk; ligt dat aan mij of aan dat jíj dat niet ziet?
Klassiek rijden ís met bit. Haal het bit weg, dan is het wat anders. Die andere vorm kan prima binnen de FEI, doch niet onder de vlag ´klassieke dressuur´.
De onderbouwde uitleg kan je uitgebreid in de database van Bokt terugvinden.

Wederom echter: off-topic.
Het topic is: de roepers om biloze ringdressuur op wedstrijden van de KNHS krijgen nu een mogelijkheid geboden door de zich hierdoor zeer positief bewíjzende KNHS.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:38

Vind je nu een heel conservatieve houding aannemen.
Klassieke dressuur kan echt wel zonder bit. Ik heb er nu eentje die bijna st georges klaarstaat, die zo scherp op been en zit is, dat ik in C geen bit nodig zou hebben. Ik ga niet beweren dat ik alles klaarkrijg zonder bit, daar heb ik nog de ervaring nog de kennis voor. En ga hem nu niet, bij een naderend debuut uit zijn zekerheden halen..
Wat niet betekent dat ik er niet in geloof dat je een paard bitloos doorheen de reguliere sport moet kunnen rijden.
Ik vind dat je hard vasthoudt aan dat ene element; bit.
Elk paard moet vanuit de achterhand over de rug vanvoor de ruiterhand accepteren.
Of dit nu met een bit gebeurd of door een andere optoming, maakt weinig uit. de vorm blijft hetzelfde. Verder blijft in beide gevallen de inwerking van de ruiter toch wel vertrekkend vanuit de zit-en beenhulp. Verder zijn er meer wegen dan klassiek rijden, we leven NU, dus evolutie mag en moet zelfs kunnen.

Ik begrijp uit dat oogpunt dus echt je standpunt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:42

moonprayer schreef:

Met halsring rij je ook van achter naar voren. Maak je ook hele en halve ophoudingen. De set signalen is alleen anders.
Het belang en de exactheid van de hele en halve ophoudingen wordt belangrijker.
Ook heb je nog steeds een vergelijkbare signaalcombinatie nodig voor correcte stelling.
Je hebt nog steeeds het spel van aanleuning en nageeflijkheid op de communicatie. Die is alleen VEEL kritischer omdat er minder is en met minder variatiemogelijkheid, waardoor de benodigde differentiatie meer vaardigheid, meer opleiding, meer samenwerking van ruiter en paard vraagt.
Omdat je andere middelen hebt, zijn de signalen anders en anders samengesteld = andere dressuurvorm.
Je geeft terecht aan dat je dit niet met het rijden met welke optoming ook kan vergelijken. Het is een geheel andere dressuurvorm ook al kan je exacte dezelfde figuren rijden.
Die figuren zijn de dressuurvorm niet, de dressuurvorm is de set signalen/middelen/manieren :)*

Idem met/zonder bit.
Ik heb in het verleden ook tig keer uitgelegd dat bitloos met/zonder dwangmogelijkheid ook totaal anders is.
Je kan een Cooke-optoming in het geheel niet vergelijken met een touwhalster of mechanische hackamore.
Een paard wat proactief, met een fraai spel tussen aanleuning en nageeflijkheid, meewerkt op een Cooke levert een FUNDAMENTEEL ander bewijs van opleiding dan een paard wat hetzelfde laat zien op een mechanische hackamore.

Maar goed, dat is allemaal off-topic, gaat alleen maar waarom ik het bitloze rigngdressuur onder de noeme ´klassiek dressuur´ een gotspe vind.
Ik ga mijn hengst roepen voor optomingsloze dressuur in de werkelijke wereld :wave:

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:47

bulck schreef:
Verder zijn er meer wegen dan klassiek rijden, we leven NU, dus evolutie mag en moet zelfs kunnen.

Ja, er zijn meer wegen en ja daar kan je wedstrijden in organiseren, ook onder de vlag van de FEI.
Die wegen zijn echter geëvolueerd en DUS niet ´klassiek´. Klassiek heet zo omdat het op peilers staat welke Xenophon al beschrijft. Dat kan je gerust evolueren en is dan niet meer klassiek maar modern.

Ja, er zijn LEGIO dressuurvormen waarmee je dezelfde opdracht kan uitvoeren. De vorm echter is dan niet ´klassiek´.

Het gotspe is een zoals jij dat noemt ´geëvolueerde´ vorm van dressuur onder de vlag klassiek schuiven :)*

hc

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:07

ik heb respect voor de klassieke dressuur, en dan denk ik zelf aan Anja Beran. Dat is wel een heel kleine elite groep, die zoveel geld en tijd steken in hun paard om hem op die manier te trainen, en met elkaar te discusiëren.

maar die klassieke dressuur is uberhaupt ver te zoeken op dressuur wedstrijden. Ook zie ik weinig klassieks in de Top van Nederland. dus ik weet niet waar je aan vasthoud.
Ik begrijp het vast verkeerd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:47

Moonprayer _/-\o_ : ik ben het helemaal met je eens :(:)

Huertecilla schreef:
Een paard wat proactief, met een fraai spel tussen aanleuning en nageeflijkheid, meewerkt op een Cooke levert een FUNDAMENTEEL ander bewijs van opleiding dan een paard wat hetzelfde laat zien op een mechanische hackamore.
hc

En als je eens op gewone wedstrijden gaat kijken dan zie je dat, dat dus altijd is +:)+ OOK met bit :)* Want ieder mens traint zijn paard op z'n eigen manier ( opleiding) met zijn eigen voorkeurs bit en zadel (ander bewijs) .
Maar ook ik zal je wel niet begrijpen :D

Sjolv: ik kijk er ook naar uit :o ! Heb er veel zin in *\o/* ! Wat er ook gebeurd; is weer grootse ervaring voor ons :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:24

bulck schreef:
Mensen probeer eens constructief samen te werken ipv van elkaar af te breken. Toch een goede input dat mensen speciaal voor dit evenement en dus ter ondersteuning van het bitloos rijden, ff gaan oefenen en dan meedoen. komt alleen de bitloze 'wedstrijd' ruiter ten goede.

Ben ik het helemaal mee eens.
Tot nu toe zie ik alleen mensen meedoen die zowel bitloos als met bit rijden (of ik kijk niet helemaal goed..)
Dat vind ik toch jammer. Ik denk dat zowel moonprayer als sjolvir weten waar ze mee bezig zijn en een goede proef neer kunnen zetten. (en er zullen er wel meer zijn, maar van deze 2 heb ik foto's gezien)
Maar ik mis de diehard bitloze ruiters die dus absoluut niet met bit willen rijden (al dan niet omdat het zo zielig is..)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:54

ik rijd mijn paard altijd zonder bit, die kent niet eens een bit.
kamsel voor fotos zie mijn onderschrift :)
Die kan dan naar mijn mening dus ook een bit niet missen zoals iemand net schreef. Want ze weet dat verschil niet.
Ik weet ook niet of de reactie van Bulck op mij gericht was? Ik breek in ieder geval niemand af hoor, tenminste niet mijn bedoeling! Ik begreep alleen even niet meer met welk paard KiWiko ging rijden, en daarna even weer niet wat er bedoeld werd met de zin "eehm..paard is een 4jarige die gewoon met bit is ingereden"
excuses! Hoop natuurlijk dat het prima gaat Kim :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:04

Nee was niet persoonlijk bedoeld alleen een reactie op zowat 2 pagina's,waarin heen en weer werd gesmeten met zaken die niet relevant zijn.
Ik vind dit een mooi initiatief vanuit jullie federatie, die vele(bewust of onbewust keizende) bitloze ruiters met wedstrijdambities toch de kans wil geven.
Want eerlijk is eerlijk er zijn minstens zoveel bitloze optomingen (varianten) als met bit, dus een beetje richtlijn en duidelijkheid is vast van hun zijde ook gewenst. Vandaar dus even mijn intermezzo :D

FahyaFemke schreef:
ik rijd mijn paard altijd zonder bit, die kent niet eens een bit.
kamsel voor fotos zie mijn onderschrift :)
Die kan dan naar mijn mening dus ook een bit niet missen zoals iemand net schreef. Want ze weet dat verschil niet.
Ik weet ook niet of de reactie van Bulck op mij gericht was? Ik breek in ieder geval niemand af hoor, tenminste niet mijn bedoeling! Ik begreep alleen even niet meer met welk paard KiWiko ging rijden, en daarna even weer niet wat er bedoeld werd met de zin "eehm..paard is een 4jarige die gewoon met bit is ingereden"
excuses! Hoop natuurlijk dat het prima gaat Kim :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:14

Evelienepien schreef:
Maar ook ik zal je wel niet begrijpen :D

Klassiek paardrijden = is paardrijden met scherpe hulpmiddelen.
Paardrijkunst = is paardrijden op basis van een véderlichtspel tussen aanleuning en nageeflijkheid door een daaraan actief meewerkend paard.
Klassieke paardrijkunst = paardrijden op basis van een verderlicht spel tussen aanleuning en nageeflijkheid op scherpe hulmiddelen door een daaraan actief meewerkend paard.

De cruciale kúnst van Klassieke Dressuur is een paard dat in vertrouwen en welwillendheid de signalen opzoekt en daar zonder enige angst of weerstand mee communiceert.
De juist overleden Ernest van Loon heeft er twee boeken over geschreven :)*
Het is erg jammer dat deze kundige en vaardige man in 40 jaar de kloof tussen de principes klassieke dressuur en de praktijk in de dressuurring groter heeft moeten zien worden.

Hoewel de ontwikkeling van dressuur met minder scherpe, minder, zonder dwangmiddelen op zich geweldig is, zijn het ontwikkelingen van ándere dressuurvormen waarin op een hoog niveau van kennis, kunde en vaardigheid ook van rijkunst sprake is.
Het mogelijk toelaten van bitloze optomingen onder de naam ´klassiek´ is een voorbeeld van absoluut onbegrip.

hc

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:46

Ik heb eerder gezecht dat ik niet mee zou doen, omdat mijn paard er nog niet klaar voor is.

Ik heb daarna de reacties in dit topic gelezen, dat een B proef de basis is. En toen vond ik zelf ook, ze hebben gelijk, dit moeten we kunnen want we kunnen nu ook prima alle drie de gangen uitvoeren zonder problemen.

Dus ik overlegd met mijn ouders, of ze kunnen rijden (ik heb alleen een b rijbewijs), en dat kan. Dus een trailer huren, werd een probleem want dat is nogal prijzig. En op mijn werk krijg ik helaas geen vrij.

Dus helaas kan ik toch niet mee doen. Maar ik kijk er wel erg naar uit. Ik hoop dat ze onder de indruk zijn van jullie proeven!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:27

hai jammer dat het toch niet lukt manutjuh.

en HC ik vind dat standpunt erg mooi. als uitgangspunt.
Ik als doorsnee ruiter moet toch wel eens wat minder mooi optreden, om mijn paard aan het werk te krijgen.
ik beloon hem zodra hij het fijn doet.
maar uit zichzelf goed dressuurmatig aan het werk?
hij heeft als 4 jarige zijn instelling niet mee gehad, voor mij.
hij was Anti-werken.
met veel geduld hebben we daar nu wel iets van gemaakt, dat hij eigenlijk wel zijn stinkende best voor me wil doen.
maar niet altijd, elke dag
lijkt me fantastisch. ik probeer het gewoon zo leuk en afwisselend mogelijk voor hem te maken.
maar ik denk dat ik voor veel ruiters spreek.

het is zo'n verschrikkelijk idealistisch beeld, dat maar een beperkt elite groepje mensen dat lukt, en die hebben hun eigen lat waarschijnlijk torenhoog liggen, die zijn constant aan het piekeren hoe ze dingen nog kunnen verfijnen en verbeteren.
Dat is heel mooi,
maar niet weggelegd voor iedereen.

sterker nog, niet weggelegd voor de meesten, en misschien maar goed ook.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:13

Manutjuh: jammer dat het je niet gaat lukken om mee te doen |(

Huertecilla schreef:
Klassiek paardrijden = is paardrijden met scherpe hulpmiddelen.
Paardrijkunst = is paardrijden op basis van een véderlichtspel tussen aanleuning en nageeflijkheid door een daaraan actief meewerkend paard.
Klassieke paardrijkunst = paardrijden op basis van een verderlicht spel tussen aanleuning en nageeflijkheid op scherpe hulmiddelen door een daaraan actief meewerkend paard.

De cruciale kúnst van Klassieke Dressuur is een paard dat in vertrouwen en welwillendheid de signalen opzoekt en daar zonder enige angst of weerstand mee communiceert.
De juist overleden Ernest van Loon heeft er twee boeken over geschreven :)*
Het is erg jammer dat deze kundige en vaardige man in 40 jaar de kloof tussen de principes klassieke dressuur en de praktijk in de dressuurring groter heeft moeten zien worden.

Hoewel de ontwikkeling van dressuur met minder scherpe, minder, zonder dwangmiddelen op zich geweldig is, zijn het ontwikkelingen van ándere dressuurvormen waarin op een hoog niveau van kennis, kunde en vaardigheid ook van rijkunst sprake is.
Het mogelijk toelaten van bitloze optomingen onder de naam ´klassiek´ is een voorbeeld van absoluut onbegrip.hc

Goh, laat ik dit nu toch echt vroeger volgens die basis te hebben geleerd :D . Heb dus een goede juf gehad :j

Alleen heb ik geleerd dat "scherpe hulpmiddelen" niet letterlijk genomen moest worden (zoals een bit o.i.d.) maar scherp aan de hulpen. D.w.z. met zo min mogelijk beweging (dus hulpen, die het liefst niet met het blote oog te zien zijn) vd ruiter een zo groots mogelijk resultaat behalen bij het paard. En dan heb je dus je paard "scherp aan de hulpen" ....

Hulpmiddelen zijn middelen, die je gebruikt bij je paard als je hulp nodig hebt (zweep / sporen / bit oid).

Dus dat is dan nu opgelost!
Ik heb een andere defenitie van "Klassiek Dressuur" als jij :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:20

ja, hij moet van mij ook bloedscherp AAN de hulpen staan. maar niet perse met scherpe hulpMiddelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:51

Jammer, Manetjuh.

Ik zou willen dat ik de klassieke dressuur onder de knie had, echter de echte klassieke dressuur is in mijn ogen niet iets wat je even
doet en helaas behoor ik niet tot de happy few, die het ultieme gevoel hebben en de super timing.
De moderne dressuur in de ring, heeft daar in mijn ogen ook slechts zijdelings mee te maken, dat is toch al
een soort compromis, dus waarom niet andere mogelijkheden toevoegen?

Overigens in het M en begin van Het Z het geluk gehad, om les te hebben van een klassiek geschoold instructeur. Helaas was dat
van korte duur, te kort. Paste goed bij Sjol, mij en we snapten hem als hij les gaf.
(Zucht en hoopt weer eens zo'n instructie te treffen).
Nu bij het weer oppakken van Sjol mis ik die bezielende echter strenge en strikte leermeester.
(Die me eindeloos liet ploeteren gaat weer lange weg worden, maar we proberen het maar weer,
weet niet of we dat niveau ooit weer gaan halen. Baal baal baal baal, iemand nog zo'n lesgever in de aanbieding? )

Overigens heeft mijn huidige groepsinstructeur geloof ik nu ontdekt, waarom ik mijn pony nooit weg heb gedaan! En krijgt ook
hij lol in mijn beige pluisje. Ze kan erbij lopen als een slapende zak aardappels, maar ook, zucht soms echt genieten.
Ik wil weer terug naar die momenten dat ik kan genieten en mijn op subtiele hulpen reagerende pony weer onder mijn achterste
heb, die op 2 pinkjes te rijden was. (dat wordt hard werken! voor talentloze ik :o lange weg.)

Ondertussen stalgenoot betrapt op het hebben van een kaptoom achtig hoofdstel.
Als bloem niet werkt kunnen we die ook nog proberen. (nog niet in brievenbus)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:57

Evelienepien schreef:
zweep / sporen / bit oid.

Alle drie scherpe hulpmiddelen :)*
Een ´scherp´ hulpmiddel is een instrument waarbij pijn als motivator mógelijk is.

Hoewel totaal anders dan een bit, is dit onderscheid ook een cruciaal verschil tussen bijvoorbeeld een mechanische hackamore en een touwhalster enerzijds en een Cook-achtige optoming anderzijds. Optomingslóós ligt weer in een andere dimensie; zoek de basis voor het woord ´optoming´. Het woord beteugelen versus onbeteugeld is op zich al glashelder

Het spel van aanleuning en nageeflijkheid verandert fundamenteel bij bit versus bitloos versus niet-´scherp´ bitloos versus onbeteugeld.
Vergelijken is verder niet relevant want Klassiek is met bit :D
Geëvolueerd Klassiek is modern :P

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:00

ja de vraag is hoe krijg je ze zonder ENIGE vorm van scherpe hulpmiddelen zover he? Kijk voor de grap eens op normale basisdressuuurwedstrijden en ik sta me plaatsvervangend te schamen voor het feit dat ik ook paardrij. Grappig genoeg zie je vaak diezelfde personen uiteindelijk wel met de hoge punten vertrekken. Zelf rij ik geen wedstrijden maar taxie er een familielid heen en heb alle tijd om te bekijken hoe het er aan toegaat. Ik kan me eigenlijk heel goed vinden in de standpunten van HC, heb zelfs zijn website er op nageslagen en als er iemand paardgericht bezig is, is hij het wel.

Eigenlijk wil ik wel met een halsring leren rijden. Ik heb nu een sidepul maar die heeft ook een harde neusriem (een soort hard touw) en is dus ook evenzeer een scherp middel en gebaseerd op angst voor pijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:18

Wat HC zegt kan ik me ook voor een deel in vinden.

Sjol gaat ook niet spontaan zich in het zweet werken als dat niet strikt noodzakelijk is.
Dan staat ze liever gras te eten, of loopt op slaapverwekkende wijze onder je te sloffen.
Moet je dus echt even op aandringen :D

(ga zo eens op internet kijken wat een cook precies is of een knock-off versie)

Mocht er nog iemand in de buurt van Rotterdam een goede! klassieke instructeur weten, hou ik me aan bevolen.
Moet een fanatiekeling zijn, die beeldend uit kan leggen.