Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:23

En die van jou willen geen aai? Nou die van mij toch wel hoor. Die staat met de oogjes dicht te genieten van een poetsbeurt. En kom ik hem over zijn hoofd kroelen laat hij zijn hooi toch even voor wat het is.

Maar ik denk een groep paarden in de wei, die het niet gewend zijn om te knuffelen, dat die het dan ook niet echt missen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:41

Pipo schreef:
crazycactus schreef:
Wat ik het liefste zou zien in de meeste gevallen is een soort van HIT actiefstal, maar dan eventueel wel met individuele stallen (ivm de lageren in rangorde). Nu snap ik dat dat op veel stallen echt geen haalbare kaart is, maar er zijn ook simpelere manieren om zoiets een beetje na te bootsen.

Alsjeblieft niet zeg..............staan die dieren, vierkant op ijzers op een veel te klein stuk om ook maar 1% van een natuurlijke kudde na te bootsen.

Maar individuele paddockboxen, dus boxen met buitendeur en individuele uitloop van 1 tot zoveel x de boxmaat zou al een hele verbetering zijn voor "stalpaarden" en ook voor sportpaarden is dat een goed alternatief. Dat zie je, vooral in Duitsland, ook steeds meer. Ook zie je daar duo-stallen met uitloop. Voor paarden die maatjes zijn ook heel geschikt.
D.m.v. voercomputers wordt op sommige stallen ook nog eens het heen en weer lopen tussen vele kleine porties krachtvoer (binnen) en het ruwvoer (omheinings/portieruiven buiten) gestimuleerd.

En dan kan de schaars aanwezige weidegrond gespaard worden voor de droge maanden, zodat dan de paarden ook nog een aantal uren per dag weidegang kunnen krijgen.

Tuurlijk heeft een paard daarnaast dan nog extra beweging nodig in vorm van training (rijden, buitenrit, longeren, trainingsmolen etc), loslaten in een grote paddock om even uit te rennen en vrij te spelen, maar het heeft dan in elk geval elke dag (of dag en nacht) de kans om te kiezen tussen binnen en buiten staan, overdag de wind in de haren en de zon op het lijf, contact te maken over de omheining met de buurpaarden, en heen en weer te lopen in ruimere gelegenheid dan een stal van 9 tot 12m2.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:44

kazary schreef:
En die van jou willen geen aai? Nou die van mij toch wel hoor. Die staat met de oogjes dicht te genieten van een poetsbeurt. En kom ik hem over zijn hoofd kroelen laat hij zijn hooi toch even voor wat het is.

Maar ik denk een groep paarden in de wei, die het niet gewend zijn om te knuffelen, dat die het dan ook niet echt missen.

Stan krijgt altijd een kus achter z'n linker oor en Quell altijd een aai over haar fluwelen snuitje (kan helaas niet achter haar oren kussen, daar is ze te groot voor). Soms ga ik bij ze in de stal zitten, dat is wel lekker, maar voor hun maakt het volgens mij niets uit. Stan heeft het te druk met eten en Quell irriteert zich eraan (en ik moet oppassen voor hoeven, omdat ze de buurman haat). Ik probeer wel eens in de twee weken te poetsen, manen uitkammen, desnoods het een en ander bijknippen, maar zeker tegenwoordig komt het er amper nog van om bv buiten te gaan wandelen en ik heb ook niet het idee dat ze het missen, anders zou ik het absoluut anders doen :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:45

tita schreef:
gut 18 pagina's verder en denkt men nu anders :n doet men nu anders :n verplaasten sommige nu in andere mensen die geen keuze hebben :n

mijn conclusie nutteloze topic en nutteloze actie van de db, laat hun ff geld ergens anders in steken in dingen die je kunt oplossen

als je het allemaal zo nutteloos vindt, blijf dan weg! En wie ben jij om te bepalen waar het geld van de DB heen gaat? Stort je geld op hun rekening? Ben je lid?

Ik vind het goed dat ze een BEWUSTWORDINGS campagne hebben opgezet. Zoals ik al eerder schreef gaan revoluties gepaard met als 1e bewustwording en anders denken. En daar gaan generaties en generaties overheen. Dus lijkt mij heel erg onrealistisch om binnen 1 dag (jawel 1 dag) een ommekeer in paardenland te veroorzaken....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:01

Mariska_28 schreef:
Sjonniej schreef:
Manege's hier in de buurt hebben gemiddeld 100 paarden staan en 2 kleine paddocks. Ga maar wisselen.

Yinari schreef:
Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.

Nou zeg paddocks van 20 x 20 (vrees dat die dan al niet meer groot genoeg zijn om ook nog in te voeren maar okey) 2 groepen per dag dus 4 uur per groep.. 2 paarden per paddock.. dan moeten we 25 paddocks hebben en totaal dus een hectare aan gedraineerde paddocks :D :D
En dan komen ze nog maar 4 uur per dag buiten..

Mijn paddock met schuilstal, deel bestrating (ong.120m2) en deel zand (160m2), dus nog geen 20 bij 20, biedt 's winters 16/7 tot 24/7 plaats aan 4 paarden. Ze krijgen er 3 a 4x per dag ruwvoer gevoerd in bakken en netten verdeeld over schuilstal en bestrating, kunnen liggen, rollen en wat wandelen of spelen in het zand en altijd droog staan en lopen op de bestrating en in de schuilstal, waar ze ook schoon en droog kunnen liggen.
Dit gaat prima, mits de paarden hier nog een paar keer per week extra beweging krijgen (onder zadel, aan de longe, of met elkaar even los in de bak waar ze lekker even kunnen uitrennen en spelen)

Ook bij maneges heb je vaak wel een vaste kern die lang blijft, zeker als het voor klanten en paarden er een prettige plek is.
Dus dan is het best te doen om goede groepjes te maken die overdag een aantal uren in paddocks MET verspreide RUWVOERplaatsen, samen kunnen lopen. Als je dan wat grotere groepjes hebt (4 ipv 2), heb je minder paddocks nodig en ook de mogelijkheid een lastig paard evt. een paar uurtjes in een individuele paddock te zetten, of zo'n 20 bij 20 paddock te splitsen in 2 kleinere paddocks door een lint ertussen te spannen.

edit: een dag op een manege of stal duurt vaak langer dan 8 uur, dus kun je evt. ook langere periodes of meerdere groepen doen.
Heb je paddocks met schuilmogelijkheden, zou je zelfs groepjes of duo's 's nachts buiten kunnen laten met hun ruwvoer. Paarden slapen 's nachts niet zoals wij mensen, maar hebben een ritme van eten, slapen en spelen verspreid over 24 uur.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:07

laetitia schreef:
tita schreef:
gut 18 pagina's verder en denkt men nu anders :n doet men nu anders :n verplaasten sommige nu in andere mensen die geen keuze hebben :n

mijn conclusie nutteloze topic en nutteloze actie van de db, laat hun ff geld ergens anders in steken in dingen die je kunt oplossen

als je het allemaal zo nutteloos vindt, blijf dan weg! En wie ben jij om te bepalen waar het geld van de DB heen gaat? Stort je geld op hun rekening? Ben je lid?

Ik vind het goed dat ze een BEWUSTWORDINGS campagne hebben opgezet. Zoals ik al eerder schreef gaan revoluties gepaard met als 1e bewustwording en anders denken. En daar gaan generaties en generaties overheen. Dus lijkt mij heel erg onrealistisch om binnen 1 dag (jawel 1 dag) een ommekeer in paardenland te veroorzaken....

Helaas ben ik lid ja maar dat doe ik voornamelijk voor de asiel katten.
Deze campagne is compleet nutteloos ik hoef enkel in mijn eigen omgeving te kijken, niemand gaat zijn paard verkopen (op enkele na maar dat is economisch aangelegenheid) en wij houden allemaal een paard, wat dus niet goed is volgens de DB

Nu kunnen vele stalhouders er niks aan doen, zij worden opgekocht door de gemeentes voor veel geld, of sommige gebieden mogen de paarden niet los in de winter (uitwaarden).
Nederland is een land met een oppervlakte ( :+ elk land) en komt meer en meer bij maar de oppervlakte verandert niet, daardoor zullen de paarden ook in de toekomst minder op het land staan of de DB dat nou wilt of niet.
Vandaar ik deze campagne waardeloos, nutteloos vind er verandert namelijk niks

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:18

Pipo schreef:
Van de zomer was ik ergens op een stal, het was dik 30 graden en de horzels waren nogal actief. Toen vroeg ik nog: Kan je die paarden niet beter naar binnen halen en vanavond als het afgekoeld is weer buiten zetten: Nee was het antwoord, want paarden horen 24/7 in de wei te staan.

:+

Om die reden laat ik hier bij veel dazen (of steekmuggen) het pad naar de bak, paddock en schuilstal (en dazenval) open staan, en wil ik graag een grotere inloopstal met plastic flappen ervoor zodat de paarden ook met dat weer zelf kunnen kiezen, en ook kunnen schuilen voor die ellendige beesten.

Mijn stallen zijn in open kapschuur, dus veel zijn ze daar niet meer geholpen. Heb ze eczeemdekens of goede vliegendekens om om het dragelijk voor ze te houden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:20

Kan je in de toekomst kijken? Wie weet het antwoord op de vraag of er in de loop der jaren dingen veranderen of niet?

De DB stelt nergens in de campagne dat de paardenbezitters massaal hun paarden maar moeten verkopen. Of heb ik ergens iets gemist?

Nogmaals (voor de 3e keer, hoop dat 3x scheepsrecht is) het gaat om een BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:30

nobbygaard schreef:
kazary schreef:
Paarden biefstuk en zuurvlees is best lekker hoor :D (grapje)
Maar dat is maar eenmalig, daarna zouden alleen nog maar goede huisvesting stallen over blijven. Zoals het hoort.

Maar moet dat inhouden dat er zo honderden mensen hun hobby (ook al is het voor 1 dag in de week een manegeles) niet kunnen uitoefenen?
Terwijl paarden die niet buiten komen ook volledig gezondheid en een goed leven kunnen leiden?

Even over die manegelessen: Heb meerderen maneges gekend waar de pony's en paarden bijvoorbeeld 's nachts in de binnenbak liepen in de winter. Dat doe je misschien niet met je agterbergbodem, maar voor die pony's en paarden was het wel super fijn dat ze ook in de winter in de groep voldoende bewegingsruimte hadden, met daarnaast nog hun 2 uurtjes les die ze moesten meelopen. Manegehouder blij met brave paarden voor beginners, paarden blij met lekker vrij loslopen de hele nacht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:51

irissahorse schreef:
DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

ja,, inderdaad,, wij hebben meerdere verenigingen in 1 gebouw en daar heeft de SAP(stichting aangepast paardrijden) een eigen bak waar je in mag longeren of losgooien,, in de andere bakken niet (in de buitenbak en longeerbak wel maar die staan elke keer onder water) dus als je je paard wil losgooien of longeren kan dat niet want de SAP zit er weer eens in '-.- en op dinsdagavond is er in allebei de bakken les,, en buiten is het pikkedonker,, en kan je niks doen ;(

Maar in dit geval is het dus aan de stalhouder om te zorgen dat de voorzieningen verbeterd worden.
Dus dat de buitenbak en longeerbakken fatsoenlijke gedraineerde bodems krijgen zodat die ook te gebruiken zijn, en dat er eventueel aparte losgooipaddocks zijn. Dat het buiten verlicht wordt zodat men ook 's avonds gebruik kan maken van die faciliteiten, want paarden zijn ook 's avonds blij als ze dan hun benen mogen strekken en baasjes hebben dan tijd na hun werk.

En daar kun je als klant natuurlijk wel om vragen. En als het dan te duur is, dan is het gevolg dat de prijzen omhoog moeten. Logisch gevolg.
In veel andere landen is paarden houden nog veel duurder dan in Nederland. 300 euro per paard is daar heel normaal voor een beetje fatsoenlijke stal, terwijl wij in Nederland bij wijze van spreken nog voor een dubbeltje op de eerste rang zouden willen zitten en voor 150 euro het liefst een stal met super bakbodems, weidegang, paddocks en binnenbak willen...
Duurdere stallen worden al snel verguisd, want dat zijn afzetters die profiteren van de schaarste en rijk worden over de rug van paardenliefhebbers...

Tja, en dan klagen over het voer, de verzorging, de slechte bodems etc...
Een goede, en paardvriendelijke, accomodatie bouwen en onderhouden kost veel geld en veel arbeid (tijd, energie, kennis en liefde voor het vak). Als mensen goed betaald worden voor het bieden van een goede verzorging en een goed onderhouden accomodatie, dan willen ze er ook wel in investeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:58

Een goede accomodatie kost zeker veel geld. Maar als je dan prijzen in het westen hoort van bedragen van 300 en meer en de enigtse goede accomodatie is de rijbak en de kantine, dan kun je gerust stellen dat dit gaat over de ruggen van de paarden(liefhebbers)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:01

Zag vanmorgen een stukje bij de herhaling van hart van nederland en von het super! Zelfs bij ons op stal staan er mensen die niks met hun paarden doen of hele dagen binnen laten staan of hele dagen buiten op de wei laten staan zonder maar een beetje verzorging! Vind het diep en diep triest! Ik blijf me er ook iedere dag weer over verbazen hoe onverantwoordelijk mensen kunnen zijn! Naar mijn mening kan iedereen te makkelijk een paard aanschaffen zonder maar te beseffen wat he met zich meebrengt! Ik vind dat iedereen moet beginnen met een goudvis, blijft ie een jaar leven dan ga je over op een hamster, na een jaar een konijn en als alles dan nog leef kan je naar wat groters! Nu weet ik dat dit niet haalbaar is maar in mijn wereld is het een fantastische oplossing!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:03

Is dit niet nieuws wat al tig keer is uitgekauwd? Paarden brengen veel geld in het laatje en er schijnen zowat 800.000 paarden te zijn in NL!
Hoe de DB dit wil realiseren, geen idee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:05

Twiggy2008 schreef:
Sammie, een aantal mensen op bokt geeft zelf altijd aan dat hun paarden 'gek' doen op het land en blessures oplopen en/of geschoren zijn en het dus sneller koud hebben, dus buiten staan is dan geen optie. Dat bedoelde ik. Moet iedereen vooral lekker zelf weten, maar ik roep even iets wat men zelf altijd roept hier. ;)

En dat valt bij jou dan niet onder een uiterste :+ Dat het voor de een geldt moet het dus ook voor de ander gelden...
Citaat:
Mij maakt het niet uit, alleen maakt het mij wel uit dat een paard gewoon niet 24/7 op stal hoort. En ook niet 23/7. Daar zijn we het toch wel over eens of niet?
Er zijn zelden paarden die écht 24/7 op stal staan. En zeker geen drie maanden achter elkaar. 23/7 komt helaas wel vaker voor. En dat is jammer ja. Daar zou ik niet voor (willen) kiezen.
Citaat:
Nogmaals, ik zeg nergens dat JIJ je paard OOK 24 uur buiten moet zetten. ;)
Ik zeg dus ook dat er een nuance is tussen twee uitersten. Mijn god, lees nou eens goed, is dat nou zo moeilijk? :?
Voor jou blijkbaar wel :+ Dat stuk na de spatie was nl. in het algemeen bedoeld... Jij voelt je blijkbaar aangesproken...

Ik lig er geen nacht wakker van als iemand z'n paard 24/7 buiten heeft staan. Sommige reacties hier in het topic van de 24/7'ers lijken er wel wakker van te liggen dat mijn paarden 's nachts lekker in een ruime stal op een lekker strobedje op kuil of hooi staat te knabbelen.. En de volgende ochtend ('s zomers) weer naar buiten gaan. 's winters is het wat beperker, omdat de (klei(!)) grond dat niet lang volhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:05

detour schreef:
Is dit niet nieuws wat al tig keer is uitgekauwd? Paarden brengen veel geld in het laatje en er schijnen zowat 800.000 paarden te zijn in NL!
Hoe de DB dit wil realiseren, geen idee.

De DB is met cijfers van 400.000 gekomen, dat geloof ik eerder dan 800.00!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:07

kazary schreef:
Een goede accomodatie kost zeker veel geld. Maar als je dan prijzen in het westen hoort van bedragen van 300 en meer en de enigtse goede accomodatie is de rijbak en de kantine, dan kun je gerust stellen dat dit gaat over de ruggen van de paarden(liefhebbers)

400 betaal ik per maand, maar dan staat snuitje wel twee keer per dag buiten :D.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:12

Kijk, dan krijg je tenminste wat terug voor je geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:14

Ik niet hoor, snuitje vooral :).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:17

Haha, ja inderdaad snuitje. En daar gaat het ook om.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:32

Sammie, ik noemde 'expres' even een uiterste om mijn punt te verduidelijken. Dat jij het negatief opvat, zegt misschien meer over jouzelf. ;)

We hadden het over wedstrijdpaarden, toch? En ja, die zijn in de winter vaak wel geschoren (bij ons wel in elk geval). Of heb ik het mis? En krijgen vaak heel ander voer, waar ze energieker van worden, dan het gemiddelde weidepaard, waardoor ze heftiger reageren. Of heb ik dat ook mis? Goh, nou, dan begrijp ik de wedstrijdmensen bij ons niet goed en ik kan het toch prima met ze vinden en klets wat met ze af over 'de verschillen' :D . Wat is nou jouw probleem dan?

Jij leest idd mijn teksten niet goed, die toch echt duidelijk zijn (dacht ik). Ik heb in dit topic meerdere keren aangegeven dat er een nuance is tussen 100% binnen (het dagelijkse uurtje training daargelaten) of 100% buiten (en dan hebben we het ook niet over het dagelijks uurtje trainen, want ja, ook weidepaarden doen hun 'werk' wel, hoor). ;)
Lijkt mij iets duidelijker dan een spatie na een tekst met daarin een soort van aanvalletje naar mij. :+
Bedenk dat dit internet is en dat je je dus moet realiseren hoe iets opgevat kan worden. Doe ik ook mijn best voor en dat gaat ook niet altijd goed, dat geef ik meteen toe :o . Kan jij dat ook?

Verder voel ik me niet zo aangesproken over wat jij vindt dat IK mijn paard 24/7 buiten heb staan, hoor :D . Je kent mij niet en mijn paard al helemaal niet. :D

Kun je me vertellen wie precies hier in dit topic klaagt over paarden die 's nachts naar binnen gaan? Want ik lees dat nergens...... Ik vind het allemaal prima, als ze maar lekker veel naar buiten gaan. En hoe je dat doet, met eventueel de nachten binnen, prima. Als mijn paard aan de weg zou staan of op een land waar jan en alleman bij kan komen, zou ik dat waarschijnlijk ook doen. :)

Gelukkig is dat totaal niet aan de orde en kan hij veilig 24/7 buiten blijven. Precies wat hij het allerfijnst vindt en daar gaat het me om.

Verder riep iemand (Tita?) dat er nooit wat zal veranderen. Nou, dat ben ik oneens met je. Ik zie wel degelijk steeds meer veranderingen om me heen. Een luxe pensionstal vlak achter mijn huis, krijgt deze zomer een hit-actief stal. Steeds meer stallingen maken paddocks, zelfs een van de maneges hier is ermee bezig. En ook bij onze stalling, waar naast de kudde buiten ook stalpaarden staan, zie ik dat de paarden meer buiten komen in de winter. Want ook daar is het besef doorgedrongen. :j

Natuurlijk kan er nog meer verbeterd worden, maar het begin is er en zonder informatie kom je er niet bij bepaald publiek. Zie alleen al hier op bokt, hoe sommigen nog denken. :roll:

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:36

Ik zie die verandering ook Twiggy2008, en ik ben er behoorlijk blij mee. UIteindelijk zal de norm veranderen, daar ben ik echt van overtuigd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:37

Ik vat het niet negatief op. Ik zeg enkel dat je eerst zit te miepen over uitersten en er vervolgs zelf een neerplant. Nu zeg je dat je dat expres deed... :+

Op de rest kom ik later misschien nog terug.. Ik kwam hier eigenlijk om mijn post nog aan te passen, maar er is al op gereageerd.

edit: nee dat kom ik niet. Ik ga hier in dit topic geen gehaaibaai en persoonlijke aanvallen voeden/accepteren. Discusseren over bepaalde onderwerpen an sich prima... Maar niet met persoonlijke sneren. Als je die achterwege laat wil ik best de discussie hervatten, maar niet op deze manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:46

Yinari schreef:
Ik zie die verandering ook Twiggy2008, en ik ben er behoorlijk blij mee. UIteindelijk zal de norm veranderen, daar ben ik echt van overtuigd.

Hier nog eentje die er heel blij mee is en ook overtuigd is dat de norm zeker zal veranderen!! :j
Ik begrijp al die mensen niet die met argumenten komen als 'kan niet', 'wil niet', 'is onmogelijk' of 'niet nodig'. Kom op, zeg, met zo'n houding verbeter je niets in de (paarden)wereld. :)

Even nog aan Sammie: dan niet. :wave:

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Twiggy2008 schreef:
dejavu schreef:
Nou, ik ken paarden die niet gebaat zijn met 24/7 buiten.
Ik vind het belangrijk dat ik kijk naar de basisbehoeftes van het paard en ik ga daarin mee in zoverre dat mijn paard zich er ook prettig bij voelt.
Vb - Een deken is geen basisbehoefte. Mijn paard heeft een schurft aan regen, echt. Dan staat ie te drammen voor het hek en te hinniken. Dus daarom heeft mijn paard een deken om.

Nou, prima toch? En zo hebben wij een oud paard wat ook met deken buiten staat en 's nachts naar binnen gaat. Zij houdt ook niet van regen, maar wil toch overdag graag lekker naar buiten. Is het extreem weer overdag, dan passen we haar dagritme buiten aan. Beestje is 38 jaar en doet het nog aardig goed op deze manier. :)

Overigens staat ze in de zomermaanden wel 24/7 buiten.

Twiggy - Gos, 38 jaar, wat prachtig zeg! Inderdaad aan het paard aanpassen...

Ik geloof trouwens heus dat er wel het een en ander aan het veranderen is in Nederland.
Detour - Lastig punt inderdaad hoe ze dit willen realiseren. Belangrijk is het natuurlijk wel dat er een keer maatschappelijke aandacht aan wordt geschonken.

Kazary en Lovely, wat een prijzen! Ik sla steil achterover, echt. Hier kost een gemiddelde pensionstalling aan het bos, met voldoende (in mijn geval asociaal veel) weidegang, longeercirkel, buitenbak, kantine, zadelkamer, afspuitplaatsen overdekt met warm water en een giga poetsplaats, 200 euro. All in. Sorry voor het offtopic bericht, maar die prijzen zijn abnormaal daar bij jullie in het westen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:03

Ho, ik woon niet in het westen. Ik geef toe dat ik in het westen geen paard kon veroorloven bij een goede stalling. Zonder goede stalling zou ik er geen hebben.