Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pipo schreef:crazycactus schreef:Wat ik het liefste zou zien in de meeste gevallen is een soort van HIT actiefstal, maar dan eventueel wel met individuele stallen (ivm de lageren in rangorde). Nu snap ik dat dat op veel stallen echt geen haalbare kaart is, maar er zijn ook simpelere manieren om zoiets een beetje na te bootsen.
Alsjeblieft niet zeg..............staan die dieren, vierkant op ijzers op een veel te klein stuk om ook maar 1% van een natuurlijke kudde na te bootsen.
kazary schreef:En die van jou willen geen aai? Nou die van mij toch wel hoor. Die staat met de oogjes dicht te genieten van een poetsbeurt. En kom ik hem over zijn hoofd kroelen laat hij zijn hooi toch even voor wat het is.
Maar ik denk een groep paarden in de wei, die het niet gewend zijn om te knuffelen, dat die het dan ook niet echt missen.
tita schreef:gut 18 pagina's verder en denkt men nu andersdoet men nu anders
verplaasten sommige nu in andere mensen die geen keuze hebben
mijn conclusie nutteloze topic en nutteloze actie van de db, laat hun ff geld ergens anders in steken in dingen die je kunt oplossen
Mariska_28 schreef:Sjonniej schreef:Manege's hier in de buurt hebben gemiddeld 100 paarden staan en 2 kleine paddocks. Ga maar wisselen.Yinari schreef:Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.
Nou zeg paddocks van 20 x 20 (vrees dat die dan al niet meer groot genoeg zijn om ook nog in te voeren maar okey) 2 groepen per dag dus 4 uur per groep.. 2 paarden per paddock.. dan moeten we 25 paddocks hebben en totaal dus een hectare aan gedraineerde paddocks![]()
![]()
En dan komen ze nog maar 4 uur per dag buiten..
laetitia schreef:tita schreef:gut 18 pagina's verder en denkt men nu andersdoet men nu anders
verplaasten sommige nu in andere mensen die geen keuze hebben
mijn conclusie nutteloze topic en nutteloze actie van de db, laat hun ff geld ergens anders in steken in dingen die je kunt oplossen
als je het allemaal zo nutteloos vindt, blijf dan weg! En wie ben jij om te bepalen waar het geld van de DB heen gaat? Stort je geld op hun rekening? Ben je lid?
Ik vind het goed dat ze een BEWUSTWORDINGS campagne hebben opgezet. Zoals ik al eerder schreef gaan revoluties gepaard met als 1e bewustwording en anders denken. En daar gaan generaties en generaties overheen. Dus lijkt mij heel erg onrealistisch om binnen 1 dag (jawel 1 dag) een ommekeer in paardenland te veroorzaken....
Pipo schreef:Van de zomer was ik ergens op een stal, het was dik 30 graden en de horzels waren nogal actief. Toen vroeg ik nog: Kan je die paarden niet beter naar binnen halen en vanavond als het afgekoeld is weer buiten zetten: Nee was het antwoord, want paarden horen 24/7 in de wei te staan.
nobbygaard schreef:kazary schreef:Paarden biefstuk en zuurvlees is best lekker hoor(grapje)
Maar dat is maar eenmalig, daarna zouden alleen nog maar goede huisvesting stallen over blijven. Zoals het hoort.
Maar moet dat inhouden dat er zo honderden mensen hun hobby (ook al is het voor 1 dag in de week een manegeles) niet kunnen uitoefenen?
Terwijl paarden die niet buiten komen ook volledig gezondheid en een goed leven kunnen leiden?
irissahorse schreef:DubbelDun schreef:En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.
ja,, inderdaad,, wij hebben meerdere verenigingen in 1 gebouw en daar heeft de SAP(stichting aangepast paardrijden) een eigen bak waar je in mag longeren of losgooien,, in de andere bakken niet (in de buitenbak en longeerbak wel maar die staan elke keer onder water) dus als je je paard wil losgooien of longeren kan dat niet want de SAP zit er weer eens in '-.- en op dinsdagavond is er in allebei de bakken les,, en buiten is het pikkedonker,, en kan je niks doen
Twiggy2008 schreef:Sammie, een aantal mensen op bokt geeft zelf altijd aan dat hun paarden 'gek' doen op het land en blessures oplopen en/of geschoren zijn en het dus sneller koud hebben, dus buiten staan is dan geen optie. Dat bedoelde ik. Moet iedereen vooral lekker zelf weten, maar ik roep even iets wat men zelf altijd roept hier.
Er zijn zelden paarden die écht 24/7 op stal staan. En zeker geen drie maanden achter elkaar. 23/7 komt helaas wel vaker voor. En dat is jammer ja. Daar zou ik niet voor (willen) kiezen.Citaat:Mij maakt het niet uit, alleen maakt het mij wel uit dat een paard gewoon niet 24/7 op stal hoort. En ook niet 23/7. Daar zijn we het toch wel over eens of niet?
Voor jou blijkbaar welCitaat:Nogmaals, ik zeg nergens dat JIJ je paard OOK 24 uur buiten moet zetten.![]()
Ik zeg dus ook dat er een nuance is tussen twee uitersten. Mijn god, lees nou eens goed, is dat nou zo moeilijk?
kazary schreef:Een goede accomodatie kost zeker veel geld. Maar als je dan prijzen in het westen hoort van bedragen van 300 en meer en de enigtse goede accomodatie is de rijbak en de kantine, dan kun je gerust stellen dat dit gaat over de ruggen van de paarden(liefhebbers)
Yinari schreef:Ik zie die verandering ook Twiggy2008, en ik ben er behoorlijk blij mee. UIteindelijk zal de norm veranderen, daar ben ik echt van overtuigd.
Twiggy2008 schreef:dejavu schreef:Nou, ik ken paarden die niet gebaat zijn met 24/7 buiten.
Ik vind het belangrijk dat ik kijk naar de basisbehoeftes van het paard en ik ga daarin mee in zoverre dat mijn paard zich er ook prettig bij voelt.
Vb - Een deken is geen basisbehoefte. Mijn paard heeft een schurft aan regen, echt. Dan staat ie te drammen voor het hek en te hinniken. Dus daarom heeft mijn paard een deken om.
Nou, prima toch? En zo hebben wij een oud paard wat ook met deken buiten staat en 's nachts naar binnen gaat. Zij houdt ook niet van regen, maar wil toch overdag graag lekker naar buiten. Is het extreem weer overdag, dan passen we haar dagritme buiten aan. Beestje is 38 jaar en doet het nog aardig goed op deze manier.![]()
Overigens staat ze in de zomermaanden wel 24/7 buiten.