Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:21

Lovely schreef:
Twiggy, ik kan je nu al vertellen dat die wetgeving er niet komt, nu niet en later ook niet.

Vind je dat dan niet jammer (ik vraag me trouwens af hoe je aan zo'n vooruitziende blik komt.. maar ok)?
Paarden zouden toch flink wat meer rechten mogen krijgen dan een fiets? Want zo is het momenteel...
Het lijkt me voor ons allen zinvol dat het paard beter beschermd wordt... waarom lopen we dan tegen elkaar te vechten vraag ik me af?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:30

Oh, daar zou ik blij mee zijn. Bitloos rijden.
Sinds ik mijn paard bitloos rijdt, loopt hij een stuk makkelijker, richt zichzelf recht, is nageeflijker, en schuimt zelfs op zijn mond. Maar in de proef mag het dus niet...
Wel houd ik mijn hart vast voor de boxoppervlakte.
Bijna niemand komt aan die norm.
Wat als je 7 maanden lang bijna alle paarden 20 uur per dag op de wei hebt, en de overige 5 maanden van 8 tot 5 op de wei.
Zou ik dan alle boxen moeten afbreken? Of maar gewoon alles 12 maanden lang 20 uur per dag op de wei, leren schaatsen, zoals afgelopen week, en elkaar kapot laten slaan in het schuilhok?

Ik denk dat ik het dan maar bij pony's ga houden.

En wat bij noodweer?

Ik denk dat het plan er niet door komt. Waar moeten alle manege's heen in de randstad, zonder weidegang.
Ik heb een hekel eraan, maar er zijn er wel heel veel.
Gewoon sluiten die handel?
Ik ben heel benieuwd...

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:33

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Twiggy, ik kan je nu al vertellen dat die wetgeving er niet komt, nu niet en later ook niet.

Vind je dat dan niet jammer (ik vraag me trouwens af hoe je aan zo'n vooruitziende blik komt.. maar ok)?
Paarden zouden toch flink wat meer rechten mogen krijgen dan een fiets? Want zo is het momenteel...
Het lijkt me voor ons allen zinvol dat het paard beter beschermd wordt... waarom lopen we dan tegen elkaar te vechten vraag ik me af?

Natuurlijk vind ik ook, maar hoe dan met de kalfjes in een klein hok. De varkens die niet buiten komen, evenals de koestapel?
En wanneer mogen alle kinderen in de randstad even los lopen in het bos?
Er zitten zoveel dieren en mensen opgesloten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:38

Citaat:
Wéér die aannames van iemand die vindt dat heel bkot zijn paarden op het land gooit wegens kostenbesparing. :Z
Goed lezen is mijn tip.

detour schreef:
Vanwege de kosten :roll: . Yeah, right 8)7 . Inderdaad, goed lezen is mijn tip ook. :D

Al moet ik toegeven dat het houden van eigen paarden aan huis en die van anderen een stuk goedkoper is dan het neerzetten op een ogenschijnllijk gelikte toko, Twigs! 8-)
het kost wel meer tijd, is geen vetpot, maar zeker leerzaam. :D

Per paard lijkt het misschien goedkoper, maar om zo te wonen heb je vaak een flink hogere hypotheek dan met huis zonder grond, en daar kun je vaak wel 2 of 3 paarden luxe van in pension zetten. (wij wel in elk geval, en wij wonen in het noorden.)

Op de wei zomers (en op goede grond ook 's winters) is inderdaad vaak aan huur goedkoper dan op stal.
Vaak geen strooiselkosten, en als er voldoende gras staat ook minder ruwvoerkosten.
Op plaatsen waar de bodem minder geschikt is, is het 24/7 (of in elk geval hele jaar door overdag) buiten kunnen houden van paarden vaak net zo duur, zo niet duurder vanwege de vele investeringen die gedaan moeten worden om te voorkomen dat de paarden in de blub staan en alles kapotlopen.

Dus investeringen in afwatering/bodemverbetering/drainage van de wei, of aanleg van goede paddocks (zag op website van stal in ZH een stuk of 3 Eb en vloed paddocks van 20 bij 20 schat ik, dat kost kapitalen!) en gewone goed gedraineerde paddocks kosten ook wel aardig wat. Schuilstallen zijn vaak net zo duur als normale buitenstallen, bestrating kost veel geld aan materiaal (als je het niet ergens goedkoop op de kop kon tikken) en nog meer als je het moet laten aanleggen.

Wij zitten op veen op zand met leem (60cm veen ongeveer, dan zo'n 1,5 tot 2 meter zand, dan vaak zachte (soms harde) leem en die zit op bepaalde plekken veel minder diep, en dan op 10 meter diepte weer zand) Grondwaterstand in de winter wordt vrij hoog gehouden ivm verdroging van het bos in het verleden en inklinking van veengronden, dus op zo'n 60cm tot een meter diepte vind je grondwater.
Om hier paarden veel buiten te kunnen hebben, hebben we drainage aan moeten laten leggen met pompsysteem ivm hoge peil van de sloten en anders niet af kunnen wateren) en we hebben bestratingg aan laten leggen over een groot deel van het erf en een deel van de paddock, omdat het anders een modderbende werd bij intensief gebruik en nu de paarden ten alle tijden droog en vlak kunnen staan onder elke weersomstandgheid. Hier is 24/7 buiten dus zeker niet goedkoper voor ons, en qua prijs van "stalling" zullen wij dat ook nooit zo goedkoop aanbieden als mensen die ze gewoon zonder omkijken en weinig onderhoud/kosten op de wei kunnen gooien.

Het valt mij ook op dat veel mensen denken dat op de wei houden altijd goedkoop is, maar als je een weide, en het omliggende terrein netjes wilt onderhouden zodat je het inderdaad het hele jaar, of grootste deel van het jaar, goed kunt gebruiken, dan kost dat toch wel wat aan onderhoud, zowel in tijd, als in geld.

Het is vaak niets voor niets dat veel stallen inde ruimere gebieden in de zomer wel ruim voldoende weidegang kunnen aanbieden, maar de paarden in de winter gewoon op stal houden. Weides weer laten herstellen kost tijd en geld en (genoeg) geschikte paddocks aan laten leggen kost ook heel veel geld, terwijl die weides die er zijn vaak wel voldoen voor het grootste deel van het jaar. (april/mei tot en met oktober/november lukt vaak wel.)
De marges zijn voor de meeste pensionhouders erg klein, en de klant wil een goede prijs-kwaliteitverhouding, en vaak wordt er geklaagt over hoe duur het wel niet is, terwijl men geen overzicht heeft van de lasten van die specifieke stal. Lasten kunnen van stal tot stal enorm varieren ivm eigen grond/hypotheek, hoge grondprijs/lage grondprijs, oude bouw/nieuwbouw, eigen ruwvoer/strooisel of inkoop etc.

Ik vind een 4 uur buiten in uitloop eis zo gek nog niet, maar er zijn inderdaad anderen dingen, die veel meer tijd en aandacht vragen. Toch zou zo'n eenvoudige regel, als die door de sectorraad paarden aangenomen wordt en men paardenbedrijven dus "verplicht" dat aan te bieden, wel een hele verbetering betekenen voor veel mensen op veel manege en pensionstallen die het probleem hebben dat hun paard dus niet naar buiten kan... 4 of 5 sterren zonder voldoende paddocks/uitloopmogelijkheden, is dan dus (in mijn ogen) niet meer mogelijk voor manege en pensionstallen... Dat geeft vaak toch wel een extra stimulans om er wat mee te doen, en als het ook nog wettelijk verplicht wordt, dan is er ook nog een stok achter de deur.

Kalveren gelijk na de geboorte bij de koe weg vind ik ook zielig, snap ik ook niet zo goed waarom dat perse nodig is. Bij biologische bedrijven laten ze ze geloof ik wel langer bij de koe lopen.
en zo zijn er nog wel veel meer dingen zielig, maar ik meet ook wel met meerdere maten, want koop gewone zuivel, gewoon vlees, wel kip in de wei-eieren toevallig :P Deed laatst een test over mijn diervriendelijkheid op de site van de dierenbescherming en dat viel nog flink tegen ;)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-01-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:41

Gerner schreef:
Natuurlijk vind ik ook, maar hoe dan met de kalfjes in een klein hok. De varkens die niet buiten komen, evenals de koestapel?

Dat weet ik.... maar als je nu kunt kiezen uit 'iets doen' of 'niets doen' waar kies je dan voor?
Passiviteit heeft nog nooit een mens of dier geholpen.
Ik probeer op mijn manier de vleesindustrie tegen te werken door geen vlees te eten, als iedereen 1 dag id week zou minderen hebben we al geen grootschalige 'vleesfabrieken' meer nodig... maar zelf dat kleine offer schijnen mensen niet te kunnen maken.
De consument heeft veel macht, maar moet deze wel benutten... om de sociale druk te voelen moet je over de nodige dosis 'gevoel' (empathie/ compassie) beschikken... en dat lijkt schaars.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:56

Ninx schreef:
Gerner schreef:

Dat weet ik.... maar als je nu kunt kiezen uit 'iets doen' of 'niets doen' waar kies je dan voor?
Passiviteit heeft nog nooit een mens of dier geholpen.
Ik probeer op mijn manier de vleesindustrie tegen te werken door geen vlees te eten, als iedereen 1 dag id week zou minderen hebben we al geen grootschalige 'vleesfabrieken' meer nodig... maar zelf dat kleine offer schijnen mensen niet te kunnen maken.
De consument heeft veel macht, maar moet deze wel benutten... om de sociale druk te voelen moet je over de nodige dosis 'gevoel' (empathie/ compassie) beschikken... en dat lijkt schaars.

Dat is ook denk ik heel schaars.
Ik eet eigenlijk alleen maar biologisch, en wil daar wel meer voor betalen.
Helaas niet iedereen.

Maar nogmaals, niemand schijnt het op te vallen, dat bijna alle boxen in Nederland te klein zijn.
Uitloop is nog wel te regelen, maar een complete verbouwwing?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

hier is vorige najaar een nieuwe stal begonnen die adverteert met "ruime boxen, 3 bij 3" .
Ik snapte al niet waarom die persoon met nieuwbouw voor pension en handelsstal niet gewoon gelijk 3,5 bij 3,5 heeft gedaan, of 3 bij 4, maar goed, dan passen er vast minder stallen in de schuur en de stallen zullen per stuk vast ook duurder zijn.

Overigens ruimte genoeg, want hij heeft nog een voormalige ligboxenstal over, die voor caravanstalling is gebruikt door vorige eigenaar en verder 5ha weide.
Daar ook geadverteert met 2 buitenbakken en nog paddocks, maar deze hele winter heb ik er maar heel af en toe paarden buiten zien staan in de paddockjes, en rijd er toch echt vrij vaak langs op verschillende tijdstippen van de dag. Misschien dat het met pensionpaarden anders gaat, maar de handelspaarden komen in elk geval niet dagelijks buiten.

Ook nog een kleine manege in de buurt heeft een nieuwe stal gebouwd voor pensionpaarden. En ook hier alleen 3 bij 3 boxen. Als ze dat al halen. En geen paddock of bak waar de paarden 's winters los in mogen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-01-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:04

Standaard box maat is in de fabriek 3x3. Dat is ook de maat die de meeste pension plaatsen aanbieden.Lijkt me helemaal niets mis mee,ik heb nog nooit een paard er stijf uit zien komen door plaats gebrek.Paarden kunnen wel stram en stijf (stalbenen en noem maar op)worden door te weinig beweging in zijn algemeen. Maar dat zal een grotere stal niet veranderen. Dus de afmeting van de stal vind ik persoonlijk dan ook van veel minder belang dan de dagelijkse beweging die het paard aangeboden krijgt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:13

buiten een uurtje rijden, als iemand daar tijd voor heeft, dus geen andere beweging...
Adviesmaat stal is 2x de stokmaat. 3 bij 3 was standaard van 1998, inmiddels zijn er veel meer grotere paarden, dus zou het niet vreemd zijn als die 3 bij 3 dus aangepast wordt. Vandaar dat nieuwe advies, wat in Duitsland al langer in gebruik is.
De standaardmaat uit de fabriek is ontstaan door die adviesmaat van 3 bij 3 van zoveel jaar geleden. Als nu de standaardboxmaat 4 bij 4 zou worden, worden die fabrieksmaten die als standaard gehanteerd worden gewoon aangepast hoor. Er worden inmiddels al veel meer maten geleverd zonder dat het als maatwerk betaald hoeft te worden. wanden van 3 meter, 3,5 meter en 4 meter zijn al makkelijk leverbaar bij veel stalinrichtingsbedrijven.

Ook ik vind niet alleen de boxmaat van belang, laat ik dat even duidelijk zeggen.
Liever een iets kleinere box, waar een paard bijna niet in staat, of alleen voor de nacht een paar uur, dan een box van 4 bij 4 (of 5) waar het paard alleen uitkomt voor een uurtje rijden en een uurtje stapmolen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:21

Sparky10 schreef:
Lovely waar jij je wijsheid vandaan denkt te halen geen idee , maar slaat geheel nergens op .

Sorry, maar wat vind je precies 'nergens op slaan' en wat is jouw mening dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:23

Ze zijn wel makkelijk leverbaar,maar echt wel een stuk duurder (volgens de pensionhouder die een aar of 4 terug bij heeft bij gebouwd) En wat ik zie is dat ook paarden van 175 gewoon plat in de stal liggen.Ze hebben geen meter over aan alle kanten,maar liggen ook niet opgekropt.
En je onderste alinea is wat ik veel belangrijker vindt. Een paard dat hele dagen buiten komt in weide of paddock en alleen in de nacht op stal heeft zijn beweging wel gehad. Heeft ook kunnen staan zoals die graag wil, kunnen rollen en ook slapen als die wil.
Ook al is een stal 5x5, ik blijf daar een tegenstander van als dat is voor een hele dag op even dat rijden of stapmolen na. Daar mag van mij sneller naar gekeken worden dan naar de boxmaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:40

Lovely schreef:
Sparky10 schreef:
Lovely waar jij je wijsheid vandaan denkt te halen geen idee , maar slaat geheel nergens op .

Ze zal de stelligheid waarmee jij beweert dat deze wet er nooit komt bedoelen.....
Dat kan jij niet zeker weten, zoals ik niet zeker weet dat deze wet er wel komt.
Ik kan wel zeggen wat ik wenselijk vind... kun jij dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:50

Gerner schreef:
Oh, daar zou ik blij mee zijn. Bitloos rijden.
Sinds ik mijn paard bitloos rijdt, loopt hij een stuk makkelijker, richt zichzelf recht, is nageeflijker, en schuimt zelfs op zijn mond. Maar in de proef mag het dus niet...
...

Weet je wat ik nou zo moeilijk vind van de opmerking die jij hierboven plaatst? Wat was het probleem dat hij bitloos fijner is? Had je een te strenge hand?
Snap je wat ik bedoel? Het is een beetje het kip of het ei verhaal.

Ik ken vrij veel paarden die waarschijnlijk bitloos een stuk prettiger leven hebben, maar persoonlijk vind ik niet dat die ruiters naar bitloos moeten grijpen, maar zichzelf eens ongelovelijk op de "flikker" moeten geven en hun paardrijden dusdanig moeten leren aanpassen, dat het bit iets wordt waar het paard niet meer bang voor hoeft te zijn.

Anoniem

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:53

3 x 3 boxen vind ik ook aan de kleine kant. Ik verbaas mij er ook altijd over dat men adverteerd met ruime boxen en dat ze dan 3 x 3 bedoelen. Dat is de standaard kleine maat in mijn ogen.
Tuurlijk als je tussen 2 kwaden moet kiezen van je paard de hele dag op stal in een 3 x 4 box of je paard veel in de wei met een 3 x 3 box is het anders.

Maar wat ik zeg, dat is kiezen tussen twee kwaden. Liever wat weidegang EN een box van 3 bij 4!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:55

detour schreef:
Mijn bronnen zijn Machteld van Dierendonck, inmiddels dokter in de ehtologie mbt paarden. ZIj was mijn docente en roert een vinger in de pap als he gaat om politieke beslissingen.
helaas gaat het niet snel, maar er is beweging.

Nog even over jou bron. Heeft die jou ook geleerd om je jaarling een zadel op te doen en een bit op te tomen? En noemt zij dat ook diervriendelijk?

Mijn bronnen zijn zo divers dat ik er geen 1 heb om op te noemen. Ik heb van veel mensen wat geleerd en bij iedereen haal ik de dingen die mij aanstaan eruit.
Verder vind ik gezond boerenverstand over het algemeen altijd nog het allerbeste werken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:57

Persoonlijk vind ik dat dan geen kiezen tussen 2 kwade.Die hele dag op stal vind ik een kwade, die 3x3 stal bij de hele dag weidegang geen enkel probleem. 1 kwade maar als je het mij vraagt.
Natuurlijk is een grote box fijner,maar noodzakelijk bij weidegang?Voor mijn gevoel totaal niet.
Elke dag los naar buiten is voor mijn gevoel wel noodzakelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:59

En ook weer knap dat iemand hier kan oordelen zonder het paard en de ruiter te kennen. :?
Als zij dat zo heeft ervaren met haar paard, er vanuit gaande dat ze juist reed, wat kan jij er dan over zeggen?

Want ALS ze al met strenge hand had gereden, had ze bitloos dit resultaat niet gehad, hoor. ;)
Problemen van ruiters met harde hand, zijn echt niet op te lossen met bitloos rijden. Ook zo'n misvatting. :)

Kazary, ik ben het wel met je eens ergens. Of ik het optimaal vind om een groot paard in een 3x3 box te zetten naast weidegang, nee, dat nog steeds niet.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-01-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:59

kazary schreef:
Persoonlijk vind ik dat dan geen kiezen tussen 2 kwade.Die hele dag op stal vind ik een kwade, die 3x3 stal bij de hele dag weidegang geen enkel probleem. 1 kwade maar als je het mij vraagt.
Natuurlijk is een grote box fijner,maar noodzakelijk bij weidegang?Voor mijn gevoel totaal niet.
Elke dag los naar buiten is voor mijn gevoel wel noodzakelijk.

Zo zie je maar dat het persoonlijk is. Voor mij is het wel een kwade met een paard van 1.75m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:01

Twiggy2008 schreef:
En ook weer knap dat iemand hier kan oordelen zonder het paard en de ruiter te kennen. :?
Als zij dat zo heeft ervaren met haar paard, er vanuit gaande dat ze juist reed, wat kan jij er dan over zeggen?

Want ALS ze al met strenge hand had gereden, had ze bitloos dit resultaat niet gehad, hoor. ;)
Problemen van ruiters met harde hand, zijn echt niet op te lossen met bitloos rijden. Ook zo'n misvatting. :)

Kazary, ik ben het wel met je eens ergens.

Daarom oordeel ik dus niet Twiggy, maar staan er vraagtekens achter de opmerking! Dat betekent dat het een vraag is en geen oordeel.
Daarna geef ik een toelichting waarom ik eventueel denk dat het MISSCHIEN weleens zo zou kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:02

Lovely schreef:
Sparky10 schreef:

Ninx schreef:
Ze zal de stelligheid waarmee jij beweert dat deze wet er nooit komt bedoelen.....
Dat kan jij niet zeker weten, zoals ik niet zeker weet dat deze wet er wel komt.
Ik kan wel zeggen wat ik wenselijk vind... kun jij dat ook?

Je hoeft niet voor Sparky10 te antwoorden, dat kan ze vast zelf wel heel goed.

Bij ons op stal hebben we ook stallen van 3 x 5, reuze leuk, helemaal gesloten op het weefrek na en al die paarden staan altijd tegen de muur omdat ze liever niet in het midden staan. Wat is dan het nut van die grotere box?

Toch ben ik het wel met Pipo eens dat de meeste ruiters die naar bitloos gaan, beter moeite hadden moeten doen om beter te leren paardrijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:03

En dat noem jij niet suggestief??? Je suggereert behoorlijk, hoor. ;)
Daarbij kan wat jij zegt ook niet. Rij je met harde hand, dan heb je bitloos ook een probleem namelijk.
Heb jij ervaring met bitloos rijden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:05

Lovely schreef:
Toch ben ik het wel met Pipo eens dat de meeste ruiters die naar bitloos gaan, beter moeite hadden moeten doen om beter te leren paardrijden.

Kijk. Weer de meeste bitloze ruiters over 1 kam scheren. ;)
Meid, accepteer gewoon dat ze er zijn, veelal bewust rijdend. Nare ruiters zitten overal, of ze nou met bit of zonder rijden. Maar om dan continu maar die ene groep af te branden, je wordt nu wel erg doorzichtig. :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:07

Twiggy2008,jij vind een stal gewoon nooit optimaal.Dan kan ik daar verder ook maar beter niet op in gaan.

Pipo,persoonlijk speelt denk ik zeker mee. Het paard wat ik nu rij is ongeveer 1.72,maar die vind ik regelmatig languit in de stal in de morgen.Ook als hij op stal staat, staat niet zijn hoofd tegen de wand en zijn kont ook. Daarom vind ik dat geen kwade en geen weidegang wel. Want beweging kun je niet vervangen door een ruimere stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:09

Twiggy2008 schreef:
En dat noem jij niet suggestief??? Je suggereert behoorlijk, hoor. ;)
Daarbij kan wat jij zegt ook niet. Rij je met harde hand, dan heb je bitloos ook een probleem namelijk.
Heb jij ervaring met bitloos rijden?

Nee zelf heb ik dat nooit gedaan...................Ja vroegah, op de pony, zonder zadel en zonder hoofdstel door de wei en in het bos :D Maar dat is zolang geleden.

Maar heb veelvuldig staan kijken bij lessen van iemand die dat hier fanatiek in de buurt doet. En om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord. Vooral de woorden...............ja goed hoor, nu buigt je pony echt. En dan sta je erbij en denk je: Wie houd wie nou voor de gek? Hij buigt helemaal NIET!!

Dit is even een voorbeeldje.

En nu ga ik een hele groep over mij heen krijgen, maar mijn mening is wel: Wat ik tot op heden van bitloos en boomloos heb gezien is in mijn ogen echt de ondergang van goed paardrijden. Ik vind het echt drama en ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:09

Twiggy2008 schreef:
Lovely schreef:

Kijk. Weer de meeste bitloze ruiters over 1 kam scheren. ;)
Meid, accepteer gewoon dat ze er zijn, veelal bewust rijdend. Nare ruiters zitten overal, of ze nou met bit of zonder rijden. Maar om dan continu maar die ene groep af te branden, je wordt nu wel erg doorzichtig. :+

Nee hoor, degene die met bit afschuwelijk trekken en aan de kop zitten brand ik ook af. Zonder problemen.