"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:14

KiWiKo schreef:
huh met + 20 en een deken op............. ben ik nog nooit tegen gekomen Lachen Lachen in heel mijn leven niet Lachen

wel vliegendekens......... maar die hebben een reden

Niet? Schijnt hier in de omgeving normaal te zijn, dan 'kriijgen ze geen dikke wintervacht' .. ofzo..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:15

Russel, dat stukje komt van de website van de Nederlande DB
het gaat hier over de belgische...

ik heb een paar paginas geleden het oorspr. bericht gequote en daarin alle stukken waaruit blijkt dat deze DB pleit voor het opstallen van paarden in het vet gezet... maar niet iedereen leest blijkbaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:19

Waarom maakt iedereen zich in nederland dan boos? Volgens mij is het in Belgie een stuk kouder dan de meeste delen in Nederland. Ik zit in het koude front, maar als er stukken in Belgie zijn die ver onder de -20 uit komen, dan kan ik mij voorstellen dat er een stukje geschreven wordt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:35

wij hebben de dierenbescherming al op bezoek gekregen. Een stelletje zeikerds zijn het! Onze paarden gaan nu met deze ijskoude nachten wel naar binnen. Het zijn warmbloeden, met een dikke wintervacht, maar voor onze eigen gemoedsrust halen we ze 's nachts binnen, maar voor de DB is dat niet voldoende! Ze moeten volgens hun op stal zolang het vries. Een paar uurtjes op de wei kan geen kwaad zeggen ze, maar geen halve dag... wij vegen er gewoon ons broek aan. Onze paarden gaan buiten van half 8 's morgens tot half 7 's avonds.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:38

haha, wat gaan ze dan bij ons zeggen?
Allevier hebben ze een inloopstal en een stuk piste.
Ze kunnen zelf kiezen, en geloof mij, er staat geen ene binnen!
Nog nooit gezien.
Wat gaat de DB dan zeggen als ze komen?
Sluit ze op?
er is een hekje aan die stal, de mijne kruipt er zo weer uit.
Die heeft in zijn hele leven nog nooit in een dichte stal gestaan :s
Zal niet lukken vrees ik.

Hier is het ook wel geen -15 hoor.

Edit: typfouten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:43

willeke_nijs schreef:
wij hebben de dierenbescherming al op bezoek gekregen. Een stelletje zeikerds zijn het! Onze paarden gaan nu met deze ijskoude nachten wel naar binnen. Het zijn warmbloeden, met een dikke wintervacht, maar voor onze eigen gemoedsrust halen we ze 's nachts binnen, maar voor de DB is dat niet voldoende! Ze moeten volgens hun op stal zolang het vries. Een paar uurtjes op de wei kan geen kwaad zeggen ze, maar geen halve dag... wij vegen er gewoon ons broek aan. Onze paarden gaan buiten van half 8 's morgens tot half 7 's avonds.

Ja, dat is wel een beetje overdreven. Hoe zijn ze bij jouw gekomen? Rijden ze alle erven af?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:33

willeke_nijs schreef:

Zie je, da's toch echt van de gekke Gestoord . Hadden jullie ook geen schuilstal?
Mijn paard zou me ontzettend dankbaar zijn (not), gewoon om 24 uur buiten te staan en nu meer dan een week 22 uur op stal. Toen ik haar vandaag even in de schuilstal wilde pakken trok ze zich los en draafde ze weg. En toen liet ze zich niet meer vangen, ze bleef voor me uit draven. Dat heeft ze in die 10 jaar nog zelden gedaan, meestal is het op dat gebied echt een luilak die geen moeite doet. Ze is vrolijk, levendig, voelt mooi warm aan en zelfs zoals wel vaker een beetje te dik. Lijkt me dus niet echt dat ze veel behoefte heeft aan een verplichte warme stal.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:42

russel schreef:
Waarom maakt iedereen zich in nederland dan boos? Volgens mij is het in Belgie een stuk kouder dan de meeste delen in Nederland. Ik zit in het koude front, maar als er stukken in Belgie zijn die ver onder de -20 uit komen, dan kan ik mij voorstellen dat er een stukje geschreven wordt.

Hier komt het ook ver onder de - 20 hoor. Maar ik heb de mogelijkheid nog niet (volgende week waarschijnlijk pas aangezien we hier net wonen) om ze binnen te zetten. Ze mogen hier gerust langskomen maar binnen zetten gaat het niet worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:44

Hoe koud is het nu bij jullie, Willeke? Jee zeg, wat een toestand. Echt balen!!! Boos!

Ben vanavond nog bij de kudde geweest (ik heb geen idee hoe koud het nu hier is, eerlijk gezegd, maar ik was blij met mijn dikke handschoenen en idem dito kleding Knipoog ). Er staat geen zuchtje wind. De paarden stonden er zo rustig bij, sommigen wat wit uitgeslagen Haha! . Twee stonden te knabbelen van een berg ruwvoer, de andere drie (waaronder de mijne) stonden iets verder op het land te grazen. Alles was wit en er hing wat mist, waardoor de maan rechtboven mijn hoofd scheen. Een hele lichte (alles is wit), vredige wereld en bij de paarden voel je dat dit HUN tijd is daarbuiten. Lekker relaxt samen eten, wat kroelen, wat rondtrekken, dutten......

Nou DB, er is geen schuilstal, wel begroeiing (bomen/struiken/rietkraag) een heel stuk verderop, maar daar gaan ze niet staan, hoor. Dit zouden ze eens moeten zien, maar op zulke tijdstippen komen ze meestal niet langs, toch? Clown

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:33

willeke_nijs schreef:

tadaa, en hier maar niemand geloven dat ze voor zoiets niet zouden komen zagen...

het is echt ongelofelijk dat ze hun tijd verspillen aan plekken waar het wel goed gaat, zoals bij jullie... komaan zeg, in plaats van de echte verwaarlozing te bestrijden gaan ze achter jullie aan.
Hadden jullie ze voor het DB-bezoek ook al op stal snachts?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:07

willeke_nijs schreef:

Ik denk ook dat het het beste is als je je paard gewoon mee naar bed neemt. Veel te koud in zo'n stal nog. Mijn hemel die lui hebben echt geen verstand zeg. Ongelofelijk.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:21

Die van mij kan dag en nacht buiten en op stal. Hij heeft de keus.
En waar staat ie? Juist, buiten.

Als een paard een beschutting heeft tegen weer en wind en een zachte plaats om te liggen hierin en voor de rest buiten kan dan is dat toch ok?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:43

het mooiste is inderdaad als ze zelf kunnen kiezen....
hier in frankrijk was het vannacht -10....de paarden staan op stal...daar is het ook -10 maar mijn shet staat buiten...ik ben vannacht om 2 uur nog een emmer water gaan brengen...hooi had hij nog...hij keek me echt aan zo van..wat doe jij nou hier????vervolgens kijkt hij niet eens naar de emmer water..ach ja...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:06

Maar in dit topic spreken allemaal mensen die wel naar hun paard omkijken.In het artikel lijkt het mij gaan om paarden waar maar half op gelet wordt.Ook hier is het nu,om 10 uur,nog -13 graden.Dus hier alles goed in de gaten houden is echt wel noodzakelijk.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:27

kazary schreef:
Maar in dit topic spreken allemaal mensen die wel naar hun paard omkijken.In het artikel lijkt het mij gaan om paarden waar maar half op gelet wordt.Ook hier is het nu,om 10 uur,nog -13 graden.Dus hier alles goed in de gaten houden is echt wel noodzakelijk.

Dat bedoel ik dus ook, iedereen die z'n paarden buiten heeft lopen voelt zich nu aangevallen!
Het lijkt wel op die topics waar men het heeft over paarden die dagen hun stal niet uitkomen, waar er dan mensen in reageren waarvan hun paarden 5-6 uurtjes per dag buiten lopen maar zich toch aangevallen voelen... Maar daar gaat het nét niet over!
Ik ben er zeker van dat iedereen hier het beste voor heeft met z'n paard en dat ze goed verzorgd worden, maar er bestaan er nu eenmaal meer dan genoeg waar er niet of véél te weinig wordt naar omgekeken!!!
Jammer dat de dierenbescherming dan bij mensen gaat kijken waar de dieren net wel goed verzorgd worden, maar bij mij mogen ze altijd langskomen hoor!
Beter een keertje te veel dan te weinig!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:47

russel schreef:

In het bewuste artikel wordt een Vlaams Paard (of Belg) uit Ronse geviseerd.
Dat is 10 km hiervandaan. Over het ruwvoer, verzorging en voldoende water ga ik me niet uitspreken. Maar hier is het in elk geval nog geen -20 geweest. Max -10.5 en ik woon in een lager geleden gebied dan die bewuste plek, dus hier is het meestal kouder. (Temp.metertje stijgt als ik mijn dorp uitrij)

Ik ga akkoord dat er in bepaalde gevallen wordt ingegrepen. Maar het is niet altijd wat het lijkt!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:45

Jasmijn76 schreef:
overdag lekker naar buiten, s'avonds naar binnen met een lekker bak voer...maar wel met buiten zorgen dat er gewoon genoeg te eten is..ik zie het aan mn konijn, raar maar waar!...die loop bij mij los in de tuin, kan in een hok waar eten in ligt maar heeft ook een holletje onder de grond(waar ik dus ook trouw str/hooi in prop)..en met die vrieskou zie je haar niet, zit ze onder de grond en overdag huppelt ze gezelig door de sneeuw..en een vacht dat dat beestje heeft!...hieraan zie ik gewoon dat dieren willen schuilen..heb je die schuilstal niet...tja...dan zou ik kiezen om op stal te zetten met die extreme kou(als de moeglijkheid er is)...dieren zijn het gewoon niet meer gewend om die kou te hebben, kijk naar de vogelopvang!...zitten helemaal vol..puur omdat die dieren ook niet meer gewend zijn

Je vergeet dat konijnen graag in holen leven en paarden niet! Paarden voelen zich het prettigst in de open vlakte, niet in een hol, zelfs niet in het bos. Ze willen graag de omgeving zien. Daar zijn ze dan ook op gemaakt (vacht etc).

Vogelopvang vol? Komt dat niet doordat er geen eten meer voor ze is?

*gaat nog wat voer in het vogelhuisje strooien*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:48

e_horse schreef:
KiWiKo schreef:
huh met + 20 en een deken op............. ben ik nog nooit tegen gekomen Lachen Lachen in heel mijn leven niet Lachen

wel vliegendekens......... maar die hebben een reden

Niet? Schijnt hier in de omgeving normaal te zijn, dan 'kriijgen ze geen dikke wintervacht' .. ofzo..

tja......... het zal als jij het zegt Lachen Lachen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:06

e_horse schreef:
Jasmijn76 schreef:
overdag lekker naar buiten, s'avonds naar binnen met een lekker bak voer...maar wel met buiten zorgen dat er gewoon genoeg te eten is..ik zie het aan mn konijn, raar maar waar!...die loop bij mij los in de tuin, kan in een hok waar eten in ligt maar heeft ook een holletje onder de grond(waar ik dus ook trouw str/hooi in prop)..en met die vrieskou zie je haar niet, zit ze onder de grond en overdag huppelt ze gezelig door de sneeuw..en een vacht dat dat beestje heeft!...hieraan zie ik gewoon dat dieren willen schuilen..heb je die schuilstal niet...tja...dan zou ik kiezen om op stal te zetten met die extreme kou(als de moeglijkheid er is)...dieren zijn het gewoon niet meer gewend om die kou te hebben, kijk naar de vogelopvang!...zitten helemaal vol..puur omdat die dieren ook niet meer gewend zijn

Je vergeet dat konijnen graag in holen leven en paarden niet! Paarden voelen zich het prettigst in de open vlakte, niet in een hol, zelfs niet in het bos. Ze willen graag de omgeving zien. Daar zijn ze dan ook op gemaakt (vacht etc).

Vogelopvang vol? Komt dat niet doordat er geen eten meer voor ze is?

*gaat nog wat voer in het vogelhuisje strooien*

ook vogels kunnen niet meer tegen de kou...ze zijn het gewoon niet meet gewend(hoelang is het geleden dat het zo koud is geweest??) en gelukkig kruipen paarden niet onder de grond;-)..maar voor mezelf zou ik het echt wel een vereiste vinden om een schuilstal te hebben voor mn paarden, kunnen ze altijd nog zelf kiezen wat ze doen..zeker hier op het platte land..staat geen struikje niets.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:10

Zolang de paarden voldoende (ruw) voer en water tot hun beschikking hebben kunnen ze best buiten blijven in deze koude temperaturen. Onze veulens vinden het geweldig, die lopen óf met hun snufferd in de sneeuw, óf te spelen met elkaar, óf lekker te slapen op een hoop sneeuw / kuil voer. Ze krijgen 2 x per dag vers water, en kunnen zoveel kuil eten als ze willen.
Paarden hebben t met dit weer buiten véél beter dan wanneer het 24 uur per dag regent Ja

dus bij voldoende voeding, water en verzorging denk ik dat paarden met gemák tot heel koud buiten kunnen blijven Ja

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:16

Ach.. ik denk dat dit volledig afhankelijk is van type en ras...

Als ik naar onze shetties kijk... Die hebben een hele grote loopstal saampjes (6x5 m) maar kiezen er steeds weer voor om buiten te gaan staan... Ook als je het hooi in de stal legt. Ze eten het dan binnen op en gaan vervolgens weer buiten staan. Als je dan in de ochtend komt kijiken, dan zien ze er letterlijik bevroren uit, onder die dikke laag ijs/sneeuw die op hun ruggetjes ligt. Kan mij voorstellen dat een onwetend huismoedertje dan de dierenbescherming belt Clown Tis dat iedereen kan zien dat ze ook een grote stal hebben... Ga je goed voelen, dan zijn het wandelende straalkacheltjes...

Wel is het zo dat ze een wintervacht hebben, waar drie 300grams dekens niet tegenop kunnen. Ze hebben zich volledig aangepast aan de seizoenswisseling. Wij poetsen ze dan ook minimaal om niet hun natuurlijke beschermlaagje te beschadigen...

Kijk ik bij de andere paarden, onze warmbloeden... Tja, die zou ik persoonlijik ook niet met deze temperaturen in de nachten buiten zetten. Ze staan overdag wel buiten tot een uur of 20:00 en ze hebben wel allemaal dikke dekens op en daarbij een warme vacht aangemaakt, maar nee... Je ziet toch een heel duidelijk verschil met de shetties. Onze warmbloedpaarden zijn er gewoonweg niet op gebouwd. Die krijgen nog niet de helft aan vacht, als wat de shetties krijgen. Dus die gaan dan dus ook braaf de nachten op stal... Desondanks denk ik dat van de 7 paarden, er zeker 4 voor zouden kiezen om buiten te blijven staan, als ze de keuze hadden...

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van ras, type, maar ook van wat je ermee doet en hoeveel je voert. Hooi is de brandstof voor hun kachel, dus zolang ze je meer dan voldoende ruwvoer geeft, kan het geen kwaad...

Mij is wel opgevallen dat de paarden zomers (dan hebben ze de beschikking over een weide met schuilstal en veel boombeschutting) enkel beschutting zoeken als het echt heel heet is en de zon fel schijnt. Met slecht weer (storm, regen) stond enkel mijn veulen in de schuilstal, maar bleef zijn moeder voor de opening staan met haar billen riching de wind...

Dat ze een schuilstal nodig zouden hebben zit dan ook vooral bij mij tussen mijn oren en zeer zeker niet bij mijn paarden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:23

Ik zou het wel een prettig idee vinden dat een paard ergens ook graag gaat liggen en slaapt zoveel hij nodig heeft en niet met tegenzin op de harde hobbelige grond moet gaan liggen omdat hij anders letterlijk omvalt van het slaap tekort.
Daar kunnen ze wellicht wel tegen, maar dat kunnen wij ook en toch is het gewoon niet prettig. Een beetje comfort bieden lijkt me niet overdreven.
Ik zie dat de paarden bij ons op stal veel gebruik maken van hun inloop schuur (hal van 20 x 20) om te gaan liggen in het stro. Ik zie er eigenlijk zelden 1 liggen in de wei. Deze paarden staan dus 24/7 buiten met vrije inloop. Het voordeel van dit systeem is dat de hal dusdanig groot en hoog is dat het niet als een bedreigend hok gezien wordt en ze er dus graag ingaan.
Met regen staan ze doorgaans bijna de hele dag onder hun dak.
Dit geeft voor mij aan dat de meeste kleine schuilhokken volledig ongeschikt zijn en telt voor mij het argument: maar hij wil er niet eens in, ook niet.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:24

KiWiKo schreef:
e_horse schreef:

tja......... het zal als jij het zegt Lachen Lachen

Blij toe dat het bij jou in de buurt niet zo is, toch? Lachen

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:27

Jasmijn76 schreef:
ook vogels kunnen niet meer tegen de kou...ze zijn het gewoon niet meet gewend(hoelang is het geleden dat het zo koud is geweest??) en gelukkig kruipen paarden niet onder de grond;-)..maar voor mezelf zou ik het echt wel een vereiste vinden om een schuilstal te hebben voor mn paarden, kunnen ze altijd nog zelf kiezen wat ze doen..zeker hier op het platte land..staat geen struikje niets.

Vogels sterven niet in de eerste plaats van de kou deze dagen, maar van het gebrek aan voedsel. De grond is bevroren, en ligt op veel plaatsen ook nog eens bedekt met ijs, dat nu langzamerhand heel hard aan het worden is door het vriezen. De duiven van de buren hebben nergens last van, mijn konijnen al even min. In de zomer hebben ze het zelfs lastiger dan nu.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:31

Sizzle schreef:
Ik zou het wel een prettig idee vinden dat een paard ergens ook graag gaat liggen en slaapt zoveel hij nodig heeft en niet met tegenzin op de harde hobbelige grond moet gaan liggen omdat hij anders letterlijk omvalt van het slaap tekort.
Daar kunnen ze wellicht wel tegen, maar dat kunnen wij ook en toch is het gewoon niet prettig. Een beetje comfort bieden lijkt me niet overdreven.
Ik zie dat de paarden bij ons op stal veel gebruik maken van hun inloop schuur (hal van 20 x 20) om te gaan liggen in het stro. Ik zie er eigenlijk zelden 1 liggen in de wei. Deze paarden staan dus 24/7 buiten met vrije inloop. Het voordeel van dit systeem is dat de hal dusdanig groot en hoog is dat het niet als een bedreigend hok gezien wordt en ze er dus graag ingaan.
Met regen staan ze doorgaans bijna de hele dag onder hun dak.
Dit geeft voor mij aan dat de meeste kleine schuilhokken volledig ongeschikt zijn en telt voor mij het argument: maar hij wil er niet eens in, ook niet.

Tja, wellicht heb je daar ook een punt alhoewel een loopstal van 6x5 voor een mini van 60 cm redelijk aan de grote kant is en verhoudingsgewijs wellicht nog wel groter is...

MDe pony's bij ons willen echt buiten staan. Het zijn echte buitenpony's en zijn daar ook op alle mogelijke manieren zo op ingesteld... Wij blijven iedere keer het hooi maar in de schuilstal leggen, om ze zo lekker binnen te houden, maar ze staan veel liever buiten. En met de vacht die zij hebben, kan ik mij ook niet voorstellen dat ze het koud zouden hebben. Dus ja... waarom zouden ze dan binnen gaan staan?!?

Maar, eerlijik is eerlijik... Mijn warmbloeden zou ik zo niet wegzetten. Dat zou hem ook niet worden. Dan moeten ze echt lekker dik in hun vacht staan en dat heb ik verpest door ze onder dekens te zetten, om te voorkomen dat ze te lang in het haar komen...

Dus dan moet je keuzen maken...

Vandaar dus ook in de nachten alles bij ons op stal...