Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:10

Wat een soap weer. Hier is zoveel mis gegaan. Weer een paar mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen. Wie er schuld is is niet van belang, dat zijn ze allemaal wat mij betreft. Grote verliezer is het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:21

Dat ze dit even lekker onderling gaan uitvechten en niet over social media pagina’s…. Alle partijen in dit verhaal zijn fout. Ze hadden allemaal hun verantwoording moeten nemen. Zowel de handelaar, de koper en pzb. Uiteindelijk heeft pzb die verantwoordelijkheid wel genomen. Nadat ze eerst nog flink wat donaties hebben ontvangen voor dit beestje. Dit veulen is nu wel precies een voorbeeld van dat je niet alles moet willen redden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:26

Wat was er nou eigenlijk aan de hand dan met dat veulen...? Ik zie wel een foto van het diertje liggend bij degene die het meegenomen heeft van de handelaar. Daar ziet het er eigenlijk niet slecht uit....? En wat is dan precies het verhaal van diegene en van PZB?

Ik kan me er bij de foto van het veulen iets bij voorstellen dat je hem niet direct opgeeft maar hoopt dat een ander er iets mee kan om hem op te knappen. Maar neem dan aan dat je eerst even zelf de DA er naar laat kijken voordat je het diertje weer laat verslepen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:50

Wat een soap weer.
Maar die handelaar gaf toch aan dat hij naar de slacht ging? En dan komen de wereld verbeteraars en "redden" het veulen.
Of klopt mijn samenvatting niet?

En van die Valerie krijg ik net zo goed een raar gevoel.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:01

Het gaat over een veulen Wonder. In het kort het verhaal van PZB uit:

16 november 2020 hebben ze Wonder opgehaald nadat ze waren gebeld. Er was een pony gekocht bij een handelaar en daar hadden ze Wonder bij gekregen. De handelaar had gezegd dat als ze die niet mee namen het veulen naar de slacht ging.

Veulen mee naar huis dus en al snel kwamen ze tot de conclusie dat ze niet de juiste huisvestiging hadden voor dit veulen. Daarop werd dus PZB ingeschakeld.

Bij aankomst zag PZB dat het veulen bijna niet kon staan en een probleem had met de benen. Eenmaal bij PZB is het veulen onderzocht en kwam daar Patella Luxatie uit. Volgens de dierenarts had het veulen ergens tussen klem gezeten. Aan de ontlasting op de vacht te zien werd de conclusie getrokken dat de stalhygiene bij de handelaar niet in orde was.

Het veulen is geopereerd maar helaas in maart 2021 alsnog ingeslapen toen die niet meer in de benen kon. PZB wou de naam van de handelaar maar die werd niet gegeven. Ongeveer een jaar geleden wel en toen bleek deze handelaar al in wat roerig water te zitten samen met een vriendin/stalruiter. Hierop geeft PZB een sneer richting deze vriendin.

Het verhaal van de ‘koper/krijger’

Zij gingen op een zondag de gekochte pony halen. Deze zou vastgebonden hebben gestaan in een vervuilde stal. Eenmaal pony op de trailer zei de handelaar dat hij nog een ‘cadeautje’ had. Ze werden naar een stal geleid en daar lag wonder tussen 2/3 andere veulens. Ook deze stal zou erg vuil zijn. Ze wouden het veulen niet waarop er werd ingepraat op hun dat het veulen klem had gezeten, hij het niet wou oplappen en hij het anders naar de slacht ging doen. Hup, veulen toch mee. De dag erna zagen ze al snel dat het veulen er erg slecht aan toe was en werd PZB dus gebeld. Die hebben dezelfde avond Wonder nog opgehaald.

Dan het verhaal van de vriendin/stalruiter van de handelaar (vriendin in de vriendschappelijke zin)

De handelaar had een merrie gekocht die al drachtig bleek te zijn. Bij de bevalling bleek het veulen gehandicapt te zijn aan de benen en 2slachtig/onslachtig. De handelaar zou alles op alles gezet hebben om dit veulen te helpen, maar doordat het veulen groeide werd de handicap erger en besloot hij dat het veulen moest ingeslapen worden.

Maar, toen zagen de kopers van de andere pony dit veulen staan. De handelaar zou een eerlijke uitleg gegeven hebben over het hoe en wat. Ze wouden erg graag het veulen mee om het een kans te geven en hadden er nog diverse plannen mee. Ze zouden dolblij geweest zijn.

Zij zouden nog een periode hebben gezorgd voor het veulen voor PZB werd ingeschakeld. PZB heeft er dan nog een tijd aan lopen sleutelen waardoor Wonder uiteindelijk niet meer kon opstaan. De enigste juiste oplossing was inslapen volgens de vriendin voor er onnodig werd gesleuteld. Dan volgen er nog wat verwijten richting PZB en hun dierenarts.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:11

dan was direct naar de slacht toch het beste geweest!

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:14

Ik vind het flink vinger wijzen van elke partij terwijl ze alle 3 hadden kunnen zeggen: Het stopt hier en wij laten dit veulen gaan. Nu beweerd PZB dat de dierenarts de operatie een grote kans van slagen had. Uiteraard waren we niet bij die gesprekken maar als dat zo was snap ik vanuit hun nog wel waarom het is geprobeerd.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:28

neetoch schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

De beheerder van die groep en degene die het verhaal plaatste zijn een en dezelfde persoon. Bovendien is zij goed bevriend met de fokker. Dus alles behalve onpartijdig.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:36

Ik wist niet dat zij ook beheerder was van die groep? Ik wist wel dat zij een vriendin van de handelaar is en degene die het verhaal plaatste. Ook kom ik haar heel vaak tegen over verschillende stichtingen zoals die paardenhoefjes bv.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik gister juist daarom al bij de beheerders van de groep opgelicht in de paardenwereld had zitten kijken, maar die blijven anoniem en je kan dus niet zien wie er een beheerder is. Dit zet die groep voor mij wel in een kwaad daglicht moet ik zeggen, nu ik dus weet dat zij daar beheerder van is.

Oh ik zie nu dat ik verder had moeten klikken want ze staat er idd bij!! Jeetje wat dom zeg om hier de groep voor te gebruiken...
Laatst bijgewerkt door neetoch op 11-08-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:38

Wauw, wat een soap! Ik zit niet in de FB groep van Opgelicht in de Paardenwereld, dus ik heb dit verder niet mee gekregen.

Werkt Aepril eigenlijk nog bij PZB?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:48

De bekende van de handelaar is niet de beheerder van de groep. Want degene die de groep heeft opgericht is iemand anders.

Maar misschien wel mede beheerder geworden, dat zou kunnen.

Maar idd ze zijn alle 3 fout geweest en hadden veel eerder hun verantwoording moeten nemen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:51

Swifter schreef:
Ik vind het flink vinger wijzen van elke partij terwijl ze alle 3 hadden kunnen zeggen: Het stopt hier en wij laten dit veulen gaan. Nu beweerd PZB dat de dierenarts de operatie een grote kans van slagen had. Uiteraard waren we niet bij die gesprekken maar als dat zo was snap ik vanuit hun nog wel waarom het is geprobeerd.

Dit dus inderdaad!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:06

De berichten zijn verwijderd dus hopelijk zijn het inderdaad onderling aan het uitpraten. Hoewel dat voor het veulen niets meer uit maakt natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:20

Dank je Swifter :)

Tja puur gebaseerd op hoe het diertje de wereld in kijkt op die foto.
En als een DA aangeeft dat er een goede slagingskans is....dan snap ik heel goed dat je hem die kans wil gunnen.

Nee, je hoeft niet alles maar in leven te houden. Maar je hoeft net zo min maar alles af te spuiten waar nog een goed leven voor in het verschiet zou kunnen liggen. Ik heb respect voor beide keuzes :j

Ik weet in dit geval natuurlijk verder niet in hoeverre het diertje onnodig geleden zou kunnen hebben....
wat voor leventje het gehad heeft voor er werd besloten om het laatste spuitje te geven :(:)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:46

Niet geheel ontopic maar toch want ergens toch echt raar...
Post over Wonder bij PZB is weg.
Post van die dame die Wonder bij de Fokker/Handelaar heeft mee genomen, is ook weg.
Post van Valerie is er nog maar inmiddels opmerkingen uitgeschakeld.
Nu ken ik geen van betrokkene personen maar heel duidelijk klopt er weinig van verhalen die zomaar weer verwijderd worden ... PZB en de eigenaresse van het veulen.
En bij post van Valerie... zij heeft het verhaal ook alleen van dus haar kennis...
De waarheid zou toch niet meer boven water komen maar hier heeft dus een beestje onnodig veel te lang moeten lijden.. en dat is alle betrokkenen erg kwalijk te nemen .
Hier is simpel he-le-maal niet aan goed te praten, van niemand niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:02

Maar even advocaat van de duivel hè. Waarop baseren jullie dan precies dat het beestje te lang heeft moeten lijden...? Als het bijvoorbeeld de situatie was dat een operatie het dier goede perspectieven gaf. Deze is gedaan. Dier hersteltijd heeft gekregen. En op het moment dat bleek dat het helaas niet beter ging worden, ingeslapen is.

Stel dat het zo gegaan is. Dan vind ik dat niet heel gek? Maar ik besef me dan ook heel goed dat ik niet exact weet wat er gebeurd is. Ben benieuwd wat anderen dan wel weten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:44

sasja0705 schreef:
Niet geheel ontopic maar toch want ergens toch echt raar...
Post over Wonder bij PZB is weg.
Post van die dame die Wonder bij de Fokker/Handelaar heeft mee genomen, is ook weg.
Post van Valerie is er nog maar inmiddels opmerkingen uitgeschakeld.
Nu ken ik geen van betrokkene personen maar heel duidelijk klopt er weinig van verhalen die zomaar weer verwijderd worden ... PZB en de eigenaresse van het veulen.
En bij post van Valerie... zij heeft het verhaal ook alleen van dus haar kennis...
De waarheid zou toch niet meer boven water komen maar hier heeft dus een beestje onnodig veel te lang moeten lijden.. en dat is alle betrokkenen erg kwalijk te nemen .
Hier is simpel he-le-maal niet aan goed te praten, van niemand niet

Voor je het weet heb je de advocaat van PZB in je nek. En daar weet Bokt natuurlijk ook alles van.
Soms zijn mensen gewoon bang voor wat ze boven t hoofd hangt. Dat weten we natuurlijk ook wel uit recente het artikel in Tubantia waar niet iedereen met naam en toenaam genoemd wilde worden,.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:52

Valerie heb ik leren kennen als ontzettend integer als het om dieren gaat. Ik vertrouw blind op haar verhaal.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:08

pmarena schreef:
Maar even advocaat van de duivel hè. Waarop baseren jullie dan precies dat het beestje te lang heeft moeten lijden...? Als het bijvoorbeeld de situatie was dat een operatie het dier goede perspectieven gaf. Deze is gedaan. Dier hersteltijd heeft gekregen. En op het moment dat bleek dat het helaas niet beter ging worden, ingeslapen is.

Stel dat het zo gegaan is. Dan vind ik dat niet heel gek? Maar ik besef me dan ook heel goed dat ik niet exact weet wat er gebeurd is. Ben benieuwd wat anderen dan wel weten.

Vind je gezeul op drie plekken voor een zwaar gehandicapt veulen niet al genoeg zeggen? Ik verbaas me erover dat we alles maar willen redden...

Geef het dier een zak wortels (bij wijze van), pijnstillers (indien nodig) en een paar leuke laatste uurtjes dat het denkt: joh dit is een goed leven en laat het rustig naar de groene weides gaan. Paarden leven in het hier en nu.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:41

Urbanus schreef:
Valerie heb ik leren kennen als ontzettend integer als het om dieren gaat. Ik vertrouw blind op haar verhaal.

Maar zoals ik het begrijp is het niet haar ervaring? Maar die van een vriend? Wat zij dan weer doorverteld.

Ik vind het jammer dat het diertje onnodig heeft moeten lijden en vind persoonlijk iedereen die eigenaar is geweest van dat diertje aansprakelijk. Jammer dat ze allemaal met de vingers gaan wijzen naar een ander

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:16

Ja, zij wordt er van beschuldigd iets met de handel te maken te hebben maar het speelde ver voor haar tijd af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:54

Elin_ schreef:
pmarena schreef:

Vind je gezeul op drie plekken voor een zwaar gehandicapt veulen niet al genoeg zeggen? Ik verbaas me erover dat we alles maar willen redden...

Geef het dier een zak wortels (bij wijze van), pijnstillers (indien nodig) en een paar leuke laatste uurtjes dat het denkt: joh dit is een goed leven en laat het rustig naar de groene weides gaan. Paarden leven in het hier en nu.

Ja dat is natuurlijk helemaal prima als je dat doet. Maar is het iets dat een prima kans heeft om vlotjes verholpen te worden, met hele goede vooruitzichten, dan kan het het best waard zijn toch om zo'n dier die kans te gunnen.

Ik ga er vanuit dat ik niet weet wat het beestje precies had (zeker met al dat van horen zeggen) en wat het perspectief was.

SpringerVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:03

Hai,

Makkelijk praten over mij als ik er niet bij ben hè meiden! Ik wil even een paar dingen duidelijk gezegd hebben.

1. Ik voelde me genoodzaakt om er iets over te zeggen omdat Paard zoekt baas mij ineens in verband bracht met het hele gebeuren terwijl ik daar nog niet rondliep.

2. Ik heb natuurlijk mijn versie van het verhaal niet enkel en alleen van de fokker. Ik heb overleg gehad met de betrokken dierenarts en met degene die die locatie verhuurde aan de fokker. Maar ook van beeldmateriaal in de vorm van filmpjes en documenten. Zo werk ik. Nooit van horen zeggen altijd met gedegen onderzoek en bewijs.

3. In het stuk wat ik heb geschreven staat ook duidelijk dat ik het niet oké vind dat het veulen is weggegeven.

4. Waar ik heel erg over val is de sneer over dat ik ook beheer ben in opgelicht in de paardenwereld. Ik doe heel veel op dit gebied. Niet alleen m’n werk over malafide stichtingen. Ik help ook heel veel mensen particulier met hun oplichtingszaak. Maar ik ben ook mens, als ik ergens ongevraagd en onterecht in betrokken word moet ik dat zelf ook kunnen bespreken. Als ik zo’n post maak mag ik daar niet mijn beheerderstaken op uitvoeren. We zijn met 7 beheerders en we doen alles in overleg op de achtergrond.

Ik hoop zo voldoende geïnformeerd te hebben.

En ohja, ik zei inderdaad moraalridder. Iemand afmaken is altijd zo makkelijk via internet. Ga jij er ff aanstaan als je 3,5 maand alles op alles hebt gezet met zo’n lief veulen. Het is altijd zo makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Ik ben ook woest geweest op de fokker hoor!! Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

SpringerVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:10

Hetgeen wat mij ook compleet verkeerd valt is dat het veulen onzijdig was. Geen jongetje en geen meisje. Hierdoor plaste en poepte het op zichzelf. Maar dat lees je niet terug in de verhaaltjes van paard zoekt baas. Nee hij lag uren in de stront ter verwaarlozing volgens hen. Het gaat mij vooral om de desinformatie. Ze mogen van mij best een dier proberen op te knappen maar waarom ALTIJD over de rug van een ander of over de rug van het paard? Doe het eens met een eerlijk verhaal en uit de goedheid van je hart Ipv je portemonnee.

En ohja het paard had twee gehandicapte achterbenen, had nergens vastgelegen. Hij is gespalkt geweest in de hoop eroverheen te groeien. Bij het verwijderen van de spalken kon het veulen heel slecht staan. Daarop was besloten dat het die week van de aankoop van de pony INGESLAPEN zou worden. Geen enkel slachthuis neemt überhaupt zo’n veulen aan.

Het veulen was in een aparte stal geplaatst (niet vastgebonden) met 1 vriendje zodat hij afgespeend werd en en zijn moeder het niet hoefde mee te maken dat hij ingeslapen werd.

SpringerVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:19

Elisa2 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd

Het veulen is inderdaad bij een dierenarts geweest en heeft onder begeleiding daarvan gestaan voor een maand of 3.
Het wil wel eens voorkomen dat veulens die krom ter wereld komen nog uit moeten vouwen en wat hulp nodig hebben in het recht worden. Hierop hebben de fokker en de dierenarts dus besloten het dier eerst een kans te geven. Dit veulen was een verrassingsveulen. De fokmerrie was aangekocht om te fokken met een van zijn eigen hengsten en bij scannen bleek dit veulen erin te zitten.

Toen het veulen na spalken toch nog steeds heel moeilijk kon staan waardoor de kans van de operatie ook aanzienlijk daalde wilde de fokker het veulen inslapen. Tot deze mensen langskwamen. En nee ik had het veulen nooit en te nimmer meegegeven, roep ik nu. Maar je weet niet wat je doet in zo’n situatie. Er komen ook veel emoties bij kijken die we nu met z’n allen niet voelen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 20-03-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking