Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 02:16

Leasen van een auto is een totaal andere constructie dan wat zij aanbieden. Dan zou je hun inderdaad een x maandbedrag moeten betalen, maar blijven zij verantwoordelijk voor het onderhoud, ex het voer wat we even als brandstof zien. Dat kan zijn voor-en nadelen hebben financieel, maar denk dat ze dan niet zo snel een veearts aanbieden om te laten komen. ( wat dan wel zou moeten )

Stalhuur is dan een discussiepunt omdat je bij auto's geen weg belasting en verzekering betaald, dus waarmee ga je het vergelijken? Een parkeerplaats is wel weer voor je eigen rekening.

Als ze het goed en netjes zouden doen is er vast ook een markt voor, want soms hebben mensen nog 1 ouder paard waar ze wel een maatje bij willen, maar na het overlijden bijv weer terug kunnen doen.

Of wanneer een kind uit de pony groeit, dat het weer terug kan. Maar ja, hoe krijg je een dier terug? Best risico ook voor hun.

Voor dit soort gevallen zou er gekeken moeten wordne of er een rechtsgeldig contract kan worden opgesteld die gunstig is voor alle partijen. Mensen willen echt wel een paardje opvangen en dat scheelt hun veel kosten. Het is vaak de te hoge prijs en constructie die mensen tegenhoudt.
Maar je wil ook niet gratis weggeven, want als ik soms lees hoe makkelijk mensen roepen; breng maar naar mij.........
Ik snap alleen wel dat ze willen dat het paard niet weer slecht terechtkomt of terug gaat naar hun als ene situatie verandert.
Bij dat laatste zou ik juist meer betrokkenheid van hun willen zien. Altijd het paard brengen bijv of vooraf een bezoek. Misschien zelfs 1x per zoveel tijd een bezoek hoe het gaat. Ze hebben genoeg tijd voor internet en je kan er vaak wel meerdere op een route bezoeken of dat combineren met het wegbrengen of ophalen van een paard.
Nu vangen ze dieren op en die kunnen mij iets te makkelijk verkeerd terechtkomen weer.

De paarden die niet herplaatst kunnen worden moeten ze gewoon iets anders voor verzinnen. Die moeten daar kunnen blijven en goed en netjes verzorgd worden. Daar kan je voor bedelen en de inkomsten uit verkoop of andere activiteiten gebruiken.

Maar we wachten ook allemaal toch wel op betere wetgeving. Als ik een Benji of Owen hier heb rondlopen, komt er echt wel een keer dierenpolitie langs omdat er vast en zeker iemand een melding gaat doen dat ik ene kreupele pony laat rondlopen. Of zij nou zogenaamde weldoeners zijn of een particulier, de regels moeten hetzelfde zijn.

Elk paard kan kreupel zijn en moet tijd krijgen om te herstellen waar mogelijk, maar 24/7/365 kreupel kan niet. En veel mensen praten het voor zichzelf of hun eigen paard goed, maar feitelijk zijn wel dan gewoon egoïstisch. Voor dat kreupele paard kunnen we ook een gezond paard een goed leven bieden.
Als mensen meer zouden investeren in gezonde paarden, zouden er al minder opvangen nodig zijn. Maar iedereen wil zo lang mogelijk rekken, een zielig hoopje redden etc. *Correctie* niet iedereen natuurlijk............

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:07

Cinnepin schreef:
Ja ik vind die Brice ook super leuk! Maar voor mij ook nooit via pzb

Precies dit. Ben een liefhebber, maar zou er nooit een via deze constructie willen hebben.

Welsh cobs zijn pittige pony's, daar vergissen mensen zich nogal eens in. *zegt degene met een sleutelbeenbreuk door val van jonge cob :') *
Heb er al meerdere te koop zien staan omdat het karakter te pittig was.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 15:20

Josien_ schreef:
Cinnepin schreef:
Ja ik vind die Brice ook super leuk! Maar voor mij ook nooit via pzb

Precies dit. Ben een liefhebber, maar zou er nooit een via deze constructie willen hebben.

Welsh cobs zijn pittige pony's, daar vergissen mensen zich nogal eens in. *zegt degene met een sleutelbeenbreuk door val van jonge cob :') *
Heb er al meerdere te koop zien staan omdat het karakter te pittig was.

Dat kan ik alleen maar beamen. Niet iedereen kan met hun karakter omgaan. Ik kocht die van mij toen hij 6 maanden was. Ik kon er mee lezen en schrijven, tot hij oud genoeg was om aan het werk te gaan. Toen bleken we absoluut geen match. Nu had ik er ook nog een die super gevoelig was. Ik heb hem uiteindelijk verkocht toen hij 6 jaar oud was, met pijn in mijn hart.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:25

Ik als handel kan dit wel beamen. Welsh cob willen der kop er nog wel eens opzetten. Je moet van goede huize komen deze te overtuigen met je mee te werken. Voor handel niet veel waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:27

Goh dat Cobjes zo gezien worden...heerlijke paardjes juist!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:41

Ik heb een tink x Welsh cob en je moet ze even begrijpen en opvoeden :+ verder nuchter en braaf!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:50

Ik zag dat die schimmel met opstap problemen 'herplaatst' is..
Hopelijk komt die goed terecht zonder ongelukken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:55

StalNollie schreef:
Ik als handel kan dit wel beamen. Welsh cob willen der kop er nog wel eens opzetten. Je moet van goede huize komen deze te overtuigen met je mee te werken. Voor handel niet veel waard.

Voor de handel niet veel waard wil ik nu ook weer niet zeggen. Als je er mee om kunt gaan heb je er heerlijke veelzijdige paarden aan. Maar er zitten exemplaren tussen.... Maar dat geldt voor andere rassen net zo.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:58

pmarena schreef:

Niemand zegt dat het geen heerlijke paardjes zijn. Ik had er toevallig een die heel rillerig was. Zijn vader stond bekend als heel lastig. Daar moet je dan wel mee om kunnen gaan. Ik kon het niet. Heb er meerdere ervaren mensen bij gehad die tegen de zelfde problenen opliepen. Maar over het algemeen zijn het heerlijke veelzijdige dieren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:00

MarjanB schreef:
Ik heb een tink x Welsh cob en je moet ze even begrijpen en opvoeden :+ verder nuchter en braaf!

Ik heb hen 6 jaar gehad en goed opgevoed was hij absoluut. Dat vond ik niet alleen maar ook andere die met hem te maken hadden. Maar met rijden was hij niet zo makkelijk, of eigenlijk vooral heel rillerig. Vader stond bekend als moeilijk dus mogelijk gefokt moeilijk karakter. Geen idee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:03

AmyJamess schreef:
Ik zag dat die schimmel met opstap problemen 'herplaatst' is..
Hopelijk komt die goed terecht zonder ongelukken.

Dat hoop ik ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:47

Dreamboy schreef:
pmarena schreef:

Niemand zegt dat het geen heerlijke paardjes zijn. Ik had er toevallig een die heel rillerig was. Zijn vader stond bekend als heel lastig. Daar moet je dan wel mee om kunnen gaan. Ik kon het niet. Heb er meerdere ervaren mensen bij gehad die tegen de zelfde problenen opliepen. Maar over het algemeen zijn het heerlijke veelzijdige dieren.

Nou ik zie de reactie van "voor de handel niet veel waard" en daar reageerde ik op eigenlijk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:01

Dat is niet zo raar, toch? Voor de liefhebbers zijn ze zat waard en als ze makkelijk en braaf zijn ook. Net als iedere pony, maar als ze minder makkelijk zijn en niet geschikt voor het gemiddelde kind dan kan je als je handelt ze misschien beter overslaan. Want dan moet je naar net die liefhebber treffen. Maar dat is bij elke pony lastig die nog niet geschikt is voor het gemiddelde kind

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:20

MyWishMax schreef:
Dat is niet zo raar, toch? Voor de liefhebbers zijn ze zat waard en als ze makkelijk en braaf zijn ook. Net als iedere pony, maar als ze minder makkelijk zijn en niet geschikt voor het gemiddelde kind dan kan je als je handelt ze misschien beter overslaan. Want dan moet je naar net die liefhebber treffen. Maar dat is bij elke pony lastig die nog niet geschikt is voor het gemiddelde kind

Ik denk eerder dat ze voor een handelaar niet interessant zijn omdat ze relatief duur zijn en het aanbod niet enorm groot is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:31

De meeste gaan er niet speciaal naar op zoek, dus als ze te duur zijn nemen ze ze gewoon niet mee. Dan ligt het meer aan karakter dat ze de goedkopere niet mee willen nemen. Dat wordt hiervoor toch ook geschreven juist door iemand die er vanuit handel ervaring mee heeft? Waarschijnlijk zijn er veel meer andere types die wel gewoon simpel te verkopen zijn. Alleen maar slim zakelijk gezien om ze dan gewoon over te slaan.

Nu moet ik zeggen dat ik de Nlse cobs echt compleet anders vind als de Engelse. Wij hebben er 1 op stal die uit de Uk geïmporteerd is en krijg veel mee via vriendin die in Engeland woont waar ze juist populair zijn voor gezinnen en kinderen. Die types zijn toch wel heel anders qua karakter en vaak ook bouw als wat je hier ziet. Daar zijn het juist wel weer de hele makkelijke gezinspony's. Heet bij degene die fanatieker rijden, maar bij de beginners dood braaf. Echt wel anders als het Nlse type qua bouw en karakter.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:48

MyWishMax schreef:
De meeste gaan er niet speciaal naar op zoek, dus als ze te duur zijn nemen ze ze gewoon niet mee. Dan ligt het meer aan karakter dat ze de goedkopere niet mee willen nemen. Dat wordt hiervoor toch ook geschreven juist door iemand die er vanuit handel ervaring mee heeft? Waarschijnlijk zijn er veel meer andere types die wel gewoon simpel te verkopen zijn. Alleen maar slim zakelijk gezien om ze dan gewoon over te slaan.

Nu moet ik zeggen dat ik de Nlse cobs echt compleet anders vind als de Engelse. Wij hebben er 1 op stal die uit de Uk geïmporteerd is en krijg veel mee via vriendin die in Engeland woont waar ze juist populair zijn voor gezinnen en kinderen. Die types zijn toch wel heel anders qua karakter en vaak ook bouw als wat je hier ziet. Daar zijn het juist wel weer de hele makkelijke gezinspony's. Heet bij degene die fanatieker rijden, maar bij de beginners dood braaf. Echt wel anders als het Nlse type qua bouw en karakter.

Die vlieger gaat ook niet altijd op. Die van mij was dan wel in Nederland gefokt maar uit geimporteerde ouders. Kwam van een zeer goed bekend bestaande fokker, dus niet op de gok gefokt zeg maar. Ik ken er ook een die rechtstreeks geimporteerd is. Was in zijn jongere jaren echt een draak. Inmiddels loopt hij z dressuur. Je moet er mee om kunnen gaan, maar dat zelfde geldt voor arabieren en nog een aantal rassen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:51

Zouden jullie deze inmiddels off topic discussie ergens anders voort willen zetten?

AmyJames dat hoop ik ook. Vind het wel bijzonder dat een dier die zoveel 'problemen' heeft en al anderhalf jaar bij hun heeft gelopen, zo binnen een korte periode een andere plek heeft gevonden.

Hoop echt dat ze hem goed doorlichten en op de foto zetten!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:58

MarliesV schreef:
Zouden jullie deze inmiddels off topic discussie ergens anders voort willen zetten?

AmyJames dat hoop ik ook. Vind het wel bijzonder dat een dier die zoveel 'problemen' heeft en al anderhalf jaar bij hun heeft gelopen, zo binnen een korte periode een andere plek heeft gevonden.

Hoop echt dat ze hem goed doorlichten en op de foto zetten!

Je hebt gelijk. Discussie heeft niets met pzb te maken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:07

Dreamboy schreef:
MyWishMax schreef:

Die vlieger gaat ook niet altijd op. Die van mij was dan wel in Nederland gefokt maar uit geimporteerde ouders. Kwam van een zeer goed bekend bestaande fokker, dus niet op de gok gefokt zeg maar. Ik ken er ook een die rechtstreeks geimporteerd is. Was in zijn jongere jaren echt een draak. Inmiddels loopt hij z dressuur. Je moet er mee om kunnen gaan, maar dat zelfde geldt voor arabieren en nog een aantal rassen.

Mijn Engels gefokte dame is ook pittiger dan de Nederlandse die ik ken inderdaad.

Hebben ze bij pzb de afstamming van die pony ook bekend gemaakt of zou dat niet bekend zijn?

Sorry voor de offtopic reacties.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:57

Opgelicht in de paardenwereld. Andere kant van het verhaal veulen wonder !!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:12

Als opvang hebben ze natuurlijk geen keus wat er wordt aangeboden. Aan hun om een paardje zo te begeleiden dat het weer een leuk, braaf en gezond gebruikspaard wordt of dat het daar blijft om goed verzorgd te worden tot de dood. Dat is opvang.

Vooroordelen over rassen zijn deels waar en worden deels in stand gehouden door onkunde. Ik kan een boek schrijven over de vooroordelen over quarters. Vaak gedeeld door mensen die er ooit 1 hebben gezien.
Heel vaak worden pony's met dikke billen wel aangeboden als quarter of half quarter zonder papier. dat schijnt ook lekker te verkopen..............tja.

Dat verhaal van de schimmel is gewoon heel raar. Je zet jezelf neer als expert, maar geeft wel toe dat je met zo een paard niks kan. Dan moet het maar weg en god mag weten wat er nu mee gaat gebeuren. Hopelijk komt het bij een kundig iemand die over x aantal maanden filmpjes plaatst hoe goed het gaat. Niet dat hun fans dat dan zien......

En ook gezien ik ook anderen volg, denk ik echt dat inslapen iets "gewoner" mag worden. Iedereen oeh, en ahhh en geweldig, maar ik denk vaak; laat hem zsm gaan ajb, want het dier moet NOG langer lijden omdat je zo nodig alles wilt redden. Dat kan gewoon niet en het rekken is imo geen liefde. En ja, elk levend wezen heeft recht op leven, maar er zijn toch wel grenzen.

Dat kan fysiek zijn, maar ook mentaal. Laat ze gaan als er geen waardig toekomst mogelijk is of als ze te lang moeten lijden om te herstellen. als dat al mogelijk is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:27

StalNollie schreef:

Ik ben geen fan van PZB maar bij deze dame heb ik ook zo mijn bedenkingen. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:03

StalNollie schreef:

Ok dan, Welk verhaal??

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:07

CharleyT schreef:
StalNollie schreef:

Ok dan, Welk verhaal??

Is alweer verwijderd op de facebookpagina van paard zoekt baas. Op opgelicht in de paardenwereld staan screenshots.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:06

Verhaal van de “2e” eigenaar staat in op opgelicht op fb over het veulen. En Henk heeft er een blog over geschreven.