Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 06:12

Dat hele theoretische geneuzel is juist de basis geweest van deze ellende. De zogenaamde deskundigen met hun “ik heb er voor gestudeerd” plannen.

se7entje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:35

Plus het grote verschil van jacht en prooidieren.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:44

Ik las dat Vera geadviseerd is om geen commentaar te geven na het rapport van Geel.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 08:45

Nouja, dat 'theoretische geneuzel' klopt anders vrij aardig. Wanneer je een populatie enkel door een (sterk wisselend) voedselaanbod laat reguleren, dan zal die populatie qua grootte behoorlijk gaan schommelen, maar wel min of meer rondom de draagkracht van het gebied. Dat is wat je theoretisch zou verwachten, en dat is ook wat je hebt zien gebeuren.
Probleem hierbij is alleen wel dat sterfte in een dergelijk systeem voornamelijk het gevolg is van verhongering, en dat dat door het publiek niet geaccepteerd wordt. Datzelfde publiek vindt trouwens het alternatief - wel predatie/jacht introduceren - ook onacceptabel, getuige het gemiep en alle rechtszaken de laatste tijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:15

se7entje schreef:
Jezus Nikass, wat ben jij neerbuigend !

Het is een heel eenzijdige blog.
Ik kan nog steeds niet geloven dat dierenliefhebbers achter dit mislukte project staan.
En dat is het en dat geven ze nu ook eindelijk toe, de meeste dan.
Vergelijking met Afrika slaat nog steeds nergens op.

Ach dat is maar hoe je het bekijkt. Ik kan niet geloven dat "dierenliefhebbers" daar (tegen advies in) gaan bijvoeren, met als gevolg dat er nu een groot aantal gezonde dieren moet worden afgeschoten en een uniek gebied verloren gaat. Ja tuurlijk, dan hou je echt van dieren -O-
(En nee, ik vind de OVP niet mislukt, en heb dat ook nooit beweerd).

Er zijn daarnaast in dit topic heel wat mensen volledig afgebrand omdat ze niet pertinent tegen de OVP zijn. Een beetje tegengeluid is wel op zijn plaats. Daarbij vergeleken is mijn "neerbuigendheid" nog vriendelijk. ;)
Ik weet niet of je gelezen hebt wat hier allemaal voor opmerkingen over SBB voorbij zijn gekomen?

En ik vind inderdaad dat men niet trots hoeft te zijn op wat er nu "bereikt" is, zeker niet als dat vanuit de politiek om externe redenen is.

Daarbij vind ik dat de "bijvoergekkies" (een andere naam weet ik er ook niet voor) slecht tot niet kunnen onderbouwen wat ze doen + hun gedrag ten opzichte van Staatsbosbeheer is zachtjes uitgedrukt vèr onder de maat. Ik heb mensen voor minder in het strafrecht terecht zien komen. En ik zou het zeker terecht vinden als deze mensen ook worden aangepakt. Ik hoop dat SBB aangifte doet.

Vervolgens heb ik zéker geen enkel respect voor de dubbele moraal: zielige paardjes voeren en dan savonds lekker aan de BBQ. Om te :r

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:39

oomens schreef:
Probleem hierbij is alleen wel dat sterfte in een dergelijk systeem voornamelijk het gevolg is van verhongering, en dat dat door het publiek niet geaccepteerd wordt. Datzelfde publiek vindt trouwens het alternatief - wel predatie/jacht introduceren - ook onacceptabel, getuige het gemiep en alle rechtszaken de laatste tijd.

Ik denk dat een heel groot deel van het publiek wat tegen het vorige beleid was (waaronder ikzelf) de huidige oplossing prima vind hoor. Het zijn nu de die-hards die vooral tegen álles wat er gedaan zou kunnen worden die nog boos zijn. Ik vermoed dat het merendeel van de Nederlanders het wel prima vind dat die beesten nu gewoon bij de poelier belanden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:41

oomens schreef:
Nouja, dat 'theoretische geneuzel' klopt anders vrij aardig. Wanneer je een populatie enkel door een (sterk wisselend) voedselaanbod laat reguleren, dan zal die populatie qua grootte behoorlijk gaan schommelen, maar wel min of meer rondom de draagkracht van het gebied. Dat is wat je theoretisch zou verwachten, en dat is ook wat je hebt zien gebeuren.

In de "echte" natuur, je weet wel Afrika, Alaska en zo, sterft 80% van de dieren, slechts 20% door roofdieren. Dieren worden ziek, ouder, krijgen een ongeluk, raken onderkoeld of zijn gewoon niet sterk genoeg en als gevolg hebben ze niet genoeg reserves om het slechte seizoen in dat gebied te overleven.

Het idee dat dieren in het wild rustig, na een lang en gelukkig leven, in hun slaap wegzakken, terwijl hun dierbaren om het bed staan of met één beet door een roofdier gelijk doodgebeten zijn, is een Disney vermenselijking. Het probleem met de OVP is dan ook niet dat de dieren sterven, maar dat het vol in het zicht van de mensen gebeurt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:01

In Afrika zijn heel veel roofdieren die de kuddes op het lopen zetten, ook al wordt niet iedere keer iets gedood, die mogelijkheid is zeker aanwezig. Ook kan een dier een blessure oplopen al dan niet direct door het roofdier waardoor het verzwakt en dan als vers vlees op de hoef doorloopt en het de volgende keer wel de gemakkelijkste prooi is. De natuur is hard zegt men dan. Bovendien lopen er in Afrika heel veel hongerige mensen rond die hun eigen vlees vangen en eten. Dat is waar hiv, aids toch vandaan zou komen. Dan hebben we het nog niet over de stropers voor neushoorn en olifanten. Jagen voor toeristen en wat niet meer.
In de OVP is het lui-lekkerland tot dat het gras op is, de theorie van boomschors en takjes eten in het winter seizoen gaat niet op, want dat is al in voorgaande jaren opgegeten. Dus misschien als er afgelopen winter niet was bijgevoerd, was afschieten nu niet in zo grote getallen nodig geweest. Dan vind ik nog steeds dat dood door verhongering een nare dood is. Vooral omdat die bomen en struiken die dan wat te kouwen moeten bieden al jaren dood zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:34

Karl66 schreef:
Het probleem met de OVP is dan ook niet dat de dieren sterven, maar dat het vol in het zicht van de mensen gebeurt.

Exact!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:37

julius_juut schreef:
Ik vermoed dat het merendeel van de Nederlanders het wel prima vind dat die beesten nu gewoon bij de poelier belanden.

Dat denk ik ook, en dat is precies wat me zo stoort. Zodra het lijden niet zichtbaar is, en het wat oplevert, hoor je opeens "niemand" meer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:46

Lanoca schreef:
In Afrika zijn heel veel roofdieren die de kuddes op het lopen zetten, ook al wordt niet iedere keer iets gedood, die mogelijkheid is zeker aanwezig. Ook kan een dier een blessure oplopen al dan niet direct door het roofdier waardoor het verzwakt en dan als vers vlees op de hoef doorloopt en het de volgende keer wel de gemakkelijkste prooi is. De natuur is hard zegt men dan. Bovendien lopen er in Afrika heel veel hongerige mensen rond die hun eigen vlees vangen en eten. Dat is waar hiv, aids toch vandaan zou komen. Dan hebben we het nog niet over de stropers voor neushoorn en olifanten. Jagen voor toeristen en wat niet meer.
In de OVP is het lui-lekkerland tot dat het gras op is, de theorie van boomschors en takjes eten in het winter seizoen gaat niet op, want dat is al in voorgaande jaren opgegeten. Dus misschien als er afgelopen winter niet was bijgevoerd, was afschieten nu niet in zo grote getallen nodig geweest. Dan vind ik nog steeds dat dood door verhongering een nare dood is. Vooral omdat die bomen en struiken die dan wat te kouwen moeten bieden al jaren dood zijn.

De cijfers zijn gewoon bekend hoor, zoals ik al zei, 20% door roofdieren, 80% door versterving.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:39

Nikass schreef:
julius_juut schreef:
Ik vermoed dat het merendeel van de Nederlanders het wel prima vind dat die beesten nu gewoon bij de poelier belanden.

Dat denk ik ook, en dat is precies wat me zo stoort. Zodra het lijden niet zichtbaar is, en het wat oplevert, hoor je opeens "niemand" meer.

Maar welk lijden is er dan nog? Geschoten worden is niet leuk, maar als dit door acceptabele jagers gedaan wordt is dat een snelle dood, dezelfde dood die het overgrote deel van het wild in Nederland kan verwachten, mits ze niet door een auto aangereden worden.

Ik zou het juist een schande vinden als het doodhongeren gewoon doorging, ik vind dit een prima alternatief.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:43

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:05

Echt he. Prima dat mensen willen protesteren, dat mag, maar dit is gewoon vandalisme en stupide.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:17

Er wordt weer aardig gegeneraliseerd. Natuurlijk zijn er emotionele tegenstanders, maar de totale groep is best divers. Daar zitten, afgezien van kortzichtige kiloknallervreters ook vegetariërs en veganisten bij. Bovendien hadden de bijvoerders deze uitkomst natuurlijk helemaal niet voor ogen. Eerlijk gezegd kan ik me voorstellen dat als er in het gebied waar ik woon dergelijke omstandigheden zouden heersen, ik ook zou zijn gaan bijvoeren. Dat doe ik de egels ook. En vogels als het lang vriest. Ik vind het nog steeds jammer dat verplaatsen meteen 'afgeschoten' is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:26

Hoezo meteen "afgeschoten"? Ze hebben er echt wel over nagedacht, en is juist de conclusie geworden voor de paarden!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:42

Ze hebben er wat mij betreft niet goed naar gekeken. De persoon die daar ervaring mee heeft en bovendien al een gebied had gevonden, is niet eens gehoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:07

mysa schreef:
Ze hebben er wat mij betreft niet goed naar gekeken. De persoon die daar ervaring mee heeft en bovendien al een gebied had gevonden, is niet eens gehoord.

Bedoel je die transporteur die vaak herten vervoerde en een jachtgebied, momenteel dus geen jachtgebied omdat al met wild wat er ooit leefde is afgeschoten, is in de aanbieding had voor de herten?
De jagers daar staan te popelen :j Of de herten beter af zijn is de vraag.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:13

Hij heeft anders expliciet gezegd dat het beoogde gebied beschermd natuurgebied is waar geen plezierjacht plaatsvindt en dat ook gecontroleerd wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:44

mysa schreef:
Hij heeft anders expliciet gezegd dat het beoogde gebied beschermd natuurgebied is waar geen plezierjacht plaatsvindt en dat ook gecontroleerd wordt.

In de ovp is het ook geen plezierjacht en het is een beschermd natuurgebied, dus als dat het criterium is. ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:58

De ovp is in mijn ogen eerder een dierentuin dan een natuurgebied. Nou ja of een miniatuur natuurgebiedje. Spielerei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:26

mysa schreef:
Bovendien hadden de bijvoerders deze uitkomst natuurlijk helemaal niet voor ogen.

Dat is dan behoorlijk dom. Hadden ze serieus verwacht dat alle dieren zouden worden verplaatst naar een gebied waar ze nog lang en gelukkig zouden leven?
Maar weet je, dat is het hele probleem; ze denken niet na :)*

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:41

Nikass wat spreekt er een minachting uit je berichten. Zo weinig constructief. En natuurlijk waren er meer opties geweest dan een eenmalige cull.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:52

@Nikass. Dus jij vindt het uithongeren geen probleem ?
Dat begrijp ik dus niet als dierliefhebber.

Mijn idee is dat het bijvoeren Door de meeste is gedaan om dat uithongeren te voorkomen, en daarna voor een betere oplossing zorgen.

Persoonlijk vind ik dat ze de paarden en runderen eruit moeten halen, en de herten eventueel laten zitten maar dan met goede beschutting en jaar rond voldoende voedsel.
Dat dan de populatie beheerd wordt door afschot heb ik geen probleem mee maar dan wel nuttig afschot, dus bruikbaar hetzij menselijke of dierlijke cosumptie.
Maar niet net als nu schieten om het schieten.
Ze kunnen toch ook degene die nu geschoten zijn eerst onderzoeken, dan zorgen voor poliers zodat het gelijk verwerkt kan worden.
Deze winter wordt nog steeds drama, beschutting is er niet en Door de droge zomer heeft het gras een flinke klap gehad.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:26

Ze gaan toch ook herten aan poelieren weggeven/verkopen. Echter de eerste weet ik hoeveel kadavers laten ze liggen voor de aaseters en insecten