Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
se7entje schreef:Jezus Nikass, wat ben jij neerbuigend !
Het is een heel eenzijdige blog.
Ik kan nog steeds niet geloven dat dierenliefhebbers achter dit mislukte project staan.
En dat is het en dat geven ze nu ook eindelijk toe, de meeste dan.
Vergelijking met Afrika slaat nog steeds nergens op.
oomens schreef:Probleem hierbij is alleen wel dat sterfte in een dergelijk systeem voornamelijk het gevolg is van verhongering, en dat dat door het publiek niet geaccepteerd wordt. Datzelfde publiek vindt trouwens het alternatief - wel predatie/jacht introduceren - ook onacceptabel, getuige het gemiep en alle rechtszaken de laatste tijd.
oomens schreef:Nouja, dat 'theoretische geneuzel' klopt anders vrij aardig. Wanneer je een populatie enkel door een (sterk wisselend) voedselaanbod laat reguleren, dan zal die populatie qua grootte behoorlijk gaan schommelen, maar wel min of meer rondom de draagkracht van het gebied. Dat is wat je theoretisch zou verwachten, en dat is ook wat je hebt zien gebeuren.
Probleem hierbij is alleen wel dat sterfte in een dergelijk systeem voornamelijk het gevolg is van verhongering, en dat dat door het publiek niet geaccepteerd wordt. Datzelfde publiek vindt trouwens het alternatief - wel predatie/jacht introduceren - ook onacceptabel, getuige het gemiep en alle rechtszaken de laatste tijd.
Lanoca schreef:In Afrika zijn heel veel roofdieren die de kuddes op het lopen zetten, ook al wordt niet iedere keer iets gedood, die mogelijkheid is zeker aanwezig. Ook kan een dier een blessure oplopen al dan niet direct door het roofdier waardoor het verzwakt en dan als vers vlees op de hoef doorloopt en het de volgende keer wel de gemakkelijkste prooi is. De natuur is hard zegt men dan. Bovendien lopen er in Afrika heel veel hongerige mensen rond die hun eigen vlees vangen en eten. Dat is waar hiv, aids toch vandaan zou komen. Dan hebben we het nog niet over de stropers voor neushoorn en olifanten. Jagen voor toeristen en wat niet meer.
In de OVP is het lui-lekkerland tot dat het gras op is, de theorie van boomschors en takjes eten in het winter seizoen gaat niet op, want dat is al in voorgaande jaren opgegeten. Dus misschien als er afgelopen winter niet was bijgevoerd, was afschieten nu niet in zo grote getallen nodig geweest. Dan vind ik nog steeds dat dood door verhongering een nare dood is. Vooral omdat die bomen en struiken die dan wat te kouwen moeten bieden al jaren dood zijn.
Nikass schreef:julius_juut schreef:Ik vermoed dat het merendeel van de Nederlanders het wel prima vind dat die beesten nu gewoon bij de poelier belanden.
Dat denk ik ook, en dat is precies wat me zo stoort. Zodra het lijden niet zichtbaar is, en het wat oplevert, hoor je opeens "niemand" meer.
mysa schreef:Ze hebben er wat mij betreft niet goed naar gekeken. De persoon die daar ervaring mee heeft en bovendien al een gebied had gevonden, is niet eens gehoord.
mysa schreef:Bovendien hadden de bijvoerders deze uitkomst natuurlijk helemaal niet voor ogen.