Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:27

Karl66 schreef:
Francieen schreef:
Nouja ik snap het opzich wel dat ze gaan schieten. Maar het is een probleem oplossen op de korte termijn. Op de lange termijn blijft er toch teveel lopen. Maar eerlijk denk ik dat het schieten beter is als dat ze verhongeren. Dat lijkt mij een veel naardere dood.

Ze brengen het aantal omlaag, waarna je minder aanwas krijgt. Vanaf dat moment kunnen ze met veel minder afschot het aantal dieren onder controle blijven houden. Het is niet zo dat ze nu één keer gaan schieten en daarna met de armen over elkaar gaan zitten wachten tot er weer veel te veel dieren zijn.

Dat is te hopen ja. Maarja in Nederland weetje dat nooit zeker

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:38

Ja dat weten wel. De provincie heeft namelijk maximale aantallen vastgesteld. Die maximale aantallen zijn echt niet alleen voor deze winter.

https://www.flevoland.nl/actueel/provin ... s-commissi

Citaat:
•Het aantal grote grazers wordt teruggebracht tot 1100 (160 runderen, 450 Konikpaarden en 490 edelherten) om de variëteit aan vegetatie weer te laten toenemen. Vanaf 2019 blijft de populatie op maximaal 1500 grote grazers.

Horseloverl

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:42

Maar ze zeggen ook dat er een maximum zat aan het aantal dieren wat er mag lopen. Hier hebben zij zich ook niet aan gehouden. Vandaar dat ik het me afvraag

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:05

mysa schreef:
Sterker nog, bij één van de protesten werd opgeroepen om voor of na het protest hamburgers te gaan eten bij de Mac.......

Ironisch vind ik het ook dat op de praambult parkeerplaats steeds van die snackwagens staan. Verkopen bradwurst en dergelijke. Die mikken op al die dierliefhebbende toeristjes die daar nu komen.

Francieen schreef:
Maar ze zeggen ook dat er een maximum zat aan het aantal dieren wat er mag lopen. Hier hebben zij zich ook niet aan gehouden. Vandaar dat ik het me afvraag

Er zat tot 'nu' geen maximum aan het aantal dieren dat er mocht lopen. Straks zijn het er 1500. Dat kan de polder prima dragen. Voedsel zat dan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:06

Francieen schreef:

Dat maximum is er pas sinds dit jaar. Dus voor die tijd was er geen maximum waar ze zich aan moesten houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:35

Veulen84 schreef:
mysa schreef:
Sterker nog, bij één van de protesten werd opgeroepen om voor of na het protest hamburgers te gaan eten bij de Mac.......

Ironisch vind ik het ook dat op de praambult parkeerplaats steeds van die snackwagens staan. Verkopen bradwurst en dergelijke. Die mikken op al die dierliefhebbende toeristjes die daar nu komen.

Nou inderdaad, selectieve dierenliefde. Of beter gezegd: helemaal geen dierenliefde, maar alleen liefde voor zichzelf. Stelletje egotrippers, die demonstranten. Lekker interessant lopen doen, zonder enige inhoud.

Ik begrijp die boswachters die opgestapt zijn trouwens erg goed :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 09:24

Daar ben ik het weer niet mee eens, bij veel tegenstanders zijn de intenties goed. Zonder deze mensen zou er niets gebeurd zijn. Het is alleen jammer dat ze zo'n beperkt blikveld hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:42

mysa schreef:
Daar ben ik het weer niet mee eens, bij veel tegenstanders zijn de intenties goed. Zonder deze mensen zou er niets gebeurd zijn. Het is alleen jammer dat ze zo'n beperkt blikveld hebben.

Een beperkte blik staat een oplossing natuurlijk wel in de weg.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:00

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:32

was vandaag ook echt elk uur op het nieuws te horen dat het afschieten niet lukte of dat er 1 was afgeschoten.
vind het wel heel ernstig dat dat nieuws moet zijn!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:40

Je moet het nu laten gebeuren. Als er een vrachtwagen vol kippen naar het slachthuis wordt gebracht, wil ook niemand weten wat daar binnen gebeurt. Het is hard, maar het alternatief nog beroerder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:46

Ondertussen zitten we als mensen wel met meer dan 400 man op een vierkante kilometer hier in Nederland maar ondertekende we wel in Marakesh. Misschien ook maar eens een maximum voor instellen....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:55

Anne_GTI schreef:
Ondertussen zitten we als mensen wel met meer dan 400 man op een vierkante kilometer hier in Nederland maar ondertekende we wel in Marakesh. Misschien ook maar eens een maximum voor instellen....

Je vergelijking gaat compleet mank en je slaat de plank fors mis.
Er verhongert hier niemand en er is genoeg om te delen.

en trouwens quota/afspraken zijn er weldegelijk.
Heb je enig idee hoeveel vluchtelingen er in de omringende landen van o.a. Syrië zijn? En de nieuwsberichten over Italië, Griekenland, etc. gehoord?

Wij West-Europeanen zijn zo ongeveer het meest welvarende deel van de wereld...
Maar goed, nu weer on-topic.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:17

senna21 schreef:
Anne_GTI schreef:

Je vergelijking gaat compleet mank en je slaat de plank fors mis.
Er verhongert hier niemand en er is genoeg om te delen.

en trouwens quota/afspraken zijn er weldegelijk.
Heb je enig idee hoeveel vluchtelingen er in de omringende landen van o.a. Syrië zijn? En de nieuwsberichten over Italië, Griekenland, etc. gehoord?

Wij West-Europeanen zijn zo ongeveer het meest welvarende deel van de wereld...
Maar goed, nu weer on-topic.

Hoe meer mensen er hier leven hoe groter de druk op de rest van de planeet wordt. En hoe meer er dus weer hier heen komen. Slecht voor beide kanten dus.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:52

Ja, en??? Een hele rare wending. :brr:
Nu weer on-topic..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:01

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:33

Ondanks dat er nu een oplossing is, blijven ze gewoon doorgaan. Het lijkt wel of ze bang zijn om in het zwarte gat na hun actievoerders-carrière te vallen.

In de hele wereld, inclusief de overige natuurgebieden in Nederland is afschot een hele normale manier van natuurbeheer. De OVP was daar een uitzondering op en die uitzondering bleek niet te werken, vandaar dat afschot nu als beheersmaatregel is geïntroduceerd. En wat denken ze, dat het vacuüm, nadat de grote grazers verwijderd zijn, niet door andere dieren ingevuld gaat worden? Dat gat wordt gewoon opgevuld door andere dieren, zoals reeën. En als de populatie daarvan groeit, dan moet die ook beheerd worden, net zoals in de rest van Nederland gebeurt. Het is ondertussen echt actievoeren om het actievoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:24

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:02

Één ding klopt in het fb verhaal: "een populatie groeit zo hard als het gebied aan kan." Wel grappig, want volgens mij was ElineS toch steeds van mening dat het gebied de populatie niet aan kan. :)*

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:08

Rebecca dat er alleen onkruid groeit is ook onzin. Als dat er namelijk enkel maar zou groeien zouden al die paarden niet dik zijn geweest. Sommige waren moddervet zelfs.

Mooie blog over de OVP

https://www.leven-met.nl/de-grote-grazers/

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:39

Nikass schreef:
Één ding klopt in het fb verhaal: "een populatie groeit zo hard als het gebied aan kan." Wel grappig, want volgens mij was ElineS toch steeds van mening dat het gebied de populatie niet aan kan. :)*

Darwin nog eens lezen. :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:28

Daks schreef:

Heel goed verwoord _/-\o_
Ik kan het er alleen maar volledig mee eens zijn :j
Zo jammer dat de politiek gezwicht is voor de mensen met de dubbele moraal. Ik heb geen goed woord over voor deze "bijvoergekkies".

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:39

Jezus Nikass, wat ben jij neerbuigend !

Het is een heel eenzijdige blog.
Ik kan nog steeds niet geloven dat dierenliefhebbers achter dit mislukte project staan.
En dat is het en dat geven ze nu ook eindelijk toe, de meeste dan.
Vergelijking met Afrika slaat nog steeds nergens op.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:52

Gelukkig beschrijft de schrijver van het blog zich zelf als leek, dat klopt wel. Er zijn mooie fotos in de blog, dat is zonder meer waar. Het wordt nooit een gebalanceerd ecosystem zonder een apex-predator.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:14

Tja.. op gebied van de processen die spelen is het zeker vergelijkbaar met elk ander begrazingsgebied, dus ook met gebieden in Afrika. Overal liggen dezelfde rincipes ten grondslag. De waarden zijn allen anders. Je kan het eigenlijk zien als de fysica wetten die we kennen. Zijn heel algemeen. Bijvoorbeeld zwaartekracht en luchtweerstand. De principes zijn hetzelfde, enkel de waarden verschillen en dus het resultaat (gewicht, volume, dus sneller of langzamer vallen). Alleen voor natuurlijke processen (om het maar even zo te noemen) liggen er een hele hoop principes aan ten grondslag en is de kennis helaas niet zo uitgebreid dat we echt natuurwetten hebben. Maar de OVP voldeed precies aan de principes zoals ze wel bekend zijn.

Lees dit aub absoluut los van dierenwelzijn. Puur theoretisch.