Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:18

die snap ik niet, er zijn hier toch genoeg verhalen te vinden waarbij zaken niet kloppen?
Waarom wil jij dan perse iedereen ervan overtuigen dat het allemaal geweldig is?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:19

kiki1976 schreef:
Dat is echt de grootste onzin die je hier verkondigd.
Flinke enkelbreuk welke op de foto's en mri perfect is genezen. Maar wel elke dag flinke pijn waardoor degene mank loopt, zelfs na 7 jaar nog

Vindt je ? Mijn tante is 95, heeft haar been op 2 plaatsen gebroken begin dit jaar. Het is goed geheeld maar ze hebben het niet recht gezet. Ze loopt daardoor kreupel, maar heeft geen pijn.

Paard van vriendin met gebroken been. Bot zit niet goed op elkaar dus been is minder lang dan de rest (volgens de dierenarts) maar het is verder wel goed geheeld. Loopt kreupel maar heeft geen pijn (ook volgens de dierenarts).

Edit: mijn eigen paard Rhea. Had hoge overhoef, liep kreupel maar had geen pijn. Om de ontsteking te remmen kreeg ze duivelsklauw. Zo heeft ze het nog 3 jaar volgehouden. Ineens merkte ik dat ze wel pijn had, dat zag ik aan haar ogen. Toen is ze ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 21-07-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:23

Flubberboot schreef:
Ik vind ze anders echt geen dierenkwellers hoor. Ze doen echt goede dingen en er zijn vast veel goede verhalen. Echter vind ik de slechte verhalen te groot en heftig om ze te ondersteunen in wat ze doen. Idee wat ze hebben is echt fantastisch, uitvoering vaak wat minder

Het punt is dat je de verhalen maar van een kant hoort en als PzB hun kant van het verhaal doet dat dit niet geloofd / in twijfel getrokken wordt. Daarom vind ik dat mensen daar zelf moeten gaan kijken en met ze moeten praten en niet af gaan op een 2e handsverhaal. Ook bij eigen ervaringen zit er een andere kant aan het verhaal. Daarom vind ik het niet juist dat er ergens midden in dit topic gezegd wordt dat het liegers en bedriegers zijn.

Kinke schreef:
die snap ik niet, er zijn hier toch genoeg verhalen te vinden waarbij zaken niet kloppen?
Waarom wil jij dan perse iedereen ervan overtuigen dat het allemaal geweldig is?

Dat wil ik niet. Ik wil aangeven dat er een andere kant kan zitten aan een verhaal en dat het een slechte zaak is dat de mensen van PzB uitgemaakt worden voor leugenaars en bedriegers. Ook bij eigen ervaringen zit er een andere kant aan het verhaal.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:34

Hatsjoe, omdat beelden van sneue zaken lonen.

Het zou ze, voor mij persoonlijk, sieren als ze bij echt sneue paarden direct overgaan tot euthanasie. En dan ook gewoon delen: paard bleek zwaar hoefbevangen / zeer zwaar artrose te hebben / pees was bijna door (/ noem eens iets dat lang duurt en zeer pijnlijk is), kan nog x-y-z proberen, maar gaat lang en veel pijn krijgen, wij vinden humaner om hem zijn rust te geven.

Niet alles hoeft in leven gehouden te worden.

Daar zou ik meer respect voor hebben, dan bv het in leven houden van alles dat binnenkomt. Ik zag een filmpje waarbij een pony constant op drie benen huppelt. Voor mij grenst dat (!) aan dierenkwellerij.

En uiteraard doen ze veel goeds, maar net als met de kwaliteit of je kennisniveau; het kan altijd beter

hahahatsjoe

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:42

Rocamor dat is waar, maar als je Owen ziet bijvoorbeeld, dat hij in zijn eentje heerlijk rond aan het scheuren is in de bak, dat hij vrolijk naar je toe komt... Die moest PzB ook afmaken van veel bokkers. Je weet gewoon niet alles en je weet niet precies wat er aan de hand is en om deze mensen dan compleet af te maken, ik vind het laag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:08

Het lijkt mij logisch dat heel wisselende ervaringen prima naast elkaar kunnen bestaan.
Heb je een goede ervaring dan ben ik volkomen bereid om dat te geloven. Maar dat wil niet zeggen dat een ander niet met dezelfde persoon of stichting een zeer onaangename ervaring kan hebben.

Het is niet zo als je zelf ervaring A hebt, dat een ander dan niet ervaring B kan hebben en dat maar zit te liegen -O-

Wat betreft die kreupele ponietjes, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Als ik kijk naar hoe Mareentje hier een aantal jaren geleden kreupel rondliep een jaar lang, was mijn intentie om het aan te kijken en elke dag opnieuw te evalueren of het nog dierwaardig was. Ik ging er vanuit dat de dag nabij was dat ik de stekker er uit zou trekken omdat het van haar dan niet meer zo hoefde :(:)

Maar mevrouw bleef alles doen. Ze had alles bij stal: water, eten, onbeperkt ruwvoer. Bestrating / zand / stukje gras. Kon over het hele perceel uitkijken. Dus ze hoefde absoluut niet aan de wandel te gaan, maar stapte toch rondjes om de wei, gewoon voor de leuk. Ze at goed, ging nog steeds liggen en rollen, ze deed alles, had er een ontspannen en open blik bij..... alleen ze draafde en galoppeerde niet meer.

Beestje zal die kreupelheid niet fijn gevonden hebben, maar het was voor haar geen reden om het op te geven zeg maar. Wie ben ik dan om de stekker er uit te trekken, als zij nog niet "klaar" is :?

Ze heeft een jaar kreupel gelopen. Inmiddels is ze rond de 30 en doet al een paar jaar alles weer, ze galoppeert de dijkwei op en af en alles +:)+

Ik denk maar zo: een dier dat klaar is met het leven herken je aan het laten hangen van het kopje, de uitstraling dat het niet meer hoeft :(:) en dier geen interesse meer toont in het leven. Of dat er iets dermate kapot is waardoor ze niet meer kunnen lopen / eten / drinken / grazen / liggen of wat dan ook.

Maar als een dier al kreupelend in alle vrijheid besluit rond te wandelen en daar toch wel plezier uit lijkt te halen.... tja dan vindt 'ie de eventuele pijn / ongemak blijkbaar niet erg genoeg om geen zin meer in het leven te hebben.

Let wel: het moet dan niet zo zijn dat dier gaat rennen doordat 'ie opgejut wordt, of dat het de hele dag met een painface lusteloos in een hoekje staat te hangen en dan even 5 minuutjes rond gaat rennen ofzo waardoor je net een filmpje kan maken waarop het nog wat lijkt terwijl de rest van de dag een kwelling is voor zo'n dier :(:)

Maar alles dat kreupel is of pijn heeft maar afmaken dat vind ik net een beetje te kort door de bocht.
Als je maar eerlijk in de gaten blijft houden wanneer het voor het dier zelf wel genoeg lijkt te zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:19

hahahatsjoe schreef:
Rocamor dat is waar, maar als je Owen ziet bijvoorbeeld, dat hij in zijn eentje heerlijk rond aan het scheuren is in de bak, dat hij vrolijk naar je toe komt... Die moest PzB ook afmaken van veel bokkers. Je weet gewoon niet alles en je weet niet precies wat er aan de hand is en om deze mensen dan compleet af te maken, ik vind het laag.

Maar die vind ik ook nog steeds kreupel lopen. Al is dat lastig te zien door die korte snelle pasjes van een pony die rondsjeest.

Mijn paard staat momenteel ook kreupel. Maar als die een bui heeft, knalt ze ook als een idioot door de wei dat ik denk: euuuuh, serieus? Ze is ook nog heel blij als ze me ziet: ik word zeer vocaal begroet (lees: baas, gezellig, kom-iej hooi brengen?). Maar ze heeft wel last van haar pootje.

Ik denk dat in essentie de meningen wel redelijk hetzelfde zijn:
- ja, er is zat werk dat ze goed doen
- ja er is zat werk dat nog veel beter / anders zou kunnen
- en ja, er zitten gewoon zaken bij die nog niet goed gaan.
en in die laatste categorie zijn de meningen verdeeld (denk aan die twee kleintjes die - in mijn ogen -kreupel zijn en blijven):
* zat mensen die vinden dat dat soort dieren een kans verdienen
* zat mensen, waaronder ik, die vinden dat dit soort dieren ze kreupel te laten zijn, zonder eerlijke kans op verbetering, dat vind ik dierkwelling. Niet alles hoeft gered te worden.

En dat kun je vergelijken met 96-jarige tantes of welk mens dan ook. Een mens kan op zijn derriere gaan zitten, als de pootjes rust nodig hebben of pijnlijk zijn. Dat lukt een paard niet / daar is dat paard niet voor gemaakt. Die moet het hebben van die pootjes.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:26

Moderatoropmerking:
dit bericht voldoet niet aan de regels van bokt.nl

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:03

Babootje schreef:
hahahatsjoe schreef:
Het punt is dat je de verhalen maar van een kant hoort en als PzB hun kant van het verhaal doet dat dit niet geloofd / in twijfel getrokken wordt. Daarom vind ik dat mensen daar zelf moeten gaan kijken en met ze moeten praten en niet af gaan op een 2e handsverhaal. Ook bij eigen ervaringen zit er een andere kant aan het verhaal. Daarom vind ik het niet juist dat er ergens midden in dit topic gezegd wordt dat het liegers en bedriegers zijn.

Ze liegen er in ieder geval over dat PZB een non-profit organisatie is (zie hun website).
Dat kun je heel goed zelf constateren door een beetje op te letten hoeveel paarden er ongeveer geplaatst worden. Met een gemiddeld adoptiebedrag.
De inkomsten uit adopties lopen via een BV. De kosten en donaties lopen via de Anbi stichting. Uit de donaties alleen kunnen ze blijkbaar de toko al draaiend houden (staat in het jaarverslag van de Anbi). Wat er aan de adopties wordt verdiend is verder gewoon winst.
Waarom denk je dat die inkomsten niet via de Anbi lopen?. De Anbi mag geen winst maken. Wat doet de organisatie PZB met een BV en 3 stichtingen? Wel winst maken. PZB is dus helemaal geen non profit hulporganisatie, maar gewoon een paardenhandelaar.

Rocamor schreef:
PZB an sich is toch wel een non-profit? Maar ze hebben een hele slinkse manier voor non-profit + profit in elkaar verweven. Die niet snel opvalt als je niet verder kijkt dan strikt noodzakelijk. De handelwijze valt voor mij in de categorie:

Nee alleen de ANBI Stichting is non profit. Maar dat is maar een klein onderdeel van de hele PZB organisatie,
Het adoptiesysteem waarmee PZB zich profileert valt daar buiten. Maar de kosten van de adoptiepaarden zitten wel in de Anbi stichting, voor zover we kunnen zien.
De kosten er wel inbrengen, maar de opbrengsten erbuiten laten, dat kan natuurlijk ook al helemaal niet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:26

hahahatsjoe schreef:

Kinke schreef:

Dat wil ik niet. Ik wil aangeven dat er een andere kant kan zitten aan een verhaal en dat het een slechte zaak is dat de mensen van PzB uitgemaakt worden voor leugenaars en bedriegers. Ook bij eigen ervaringen zit er een andere kant aan het verhaal.

Pzb heeft de kans gehad om hun kant van het verhaal te doen in een intervieuw met de tubantie die een tijdje geleden is gepubliceerd. Maar hun kozen er voor om alsnog in de slachtoffer rol te kruipen.
Zei hadden toen juist de mooie kans om open kaart te spelen en duidelijkheid te verschaffen.
Dus ik ben het er totaal niet mee eens.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:31

hahahatsjoe schreef:
Diepe zucht... waarom mensen in dit topic de mensen bij PzB zo graag weg zetten als dierenkwellers (en inhalige graaiers) ?

En mods: dit is niet persoonlijk, dit is zoals het is.

Wij zetten ze niet zo neer. Dat doen ze zelf. Dierenkweller kom jij mee dat is hier nooit gezegd volgens mij. Verder laten de feiten zien wat er gebeurt. Ontken jij de feiten? Of wil je het niet zien ( roze bril) Of heb je gewoon nog te weinig kennis? De mensen die hier de zaken op een rijtje zetten hebben zeker net zo veel ervaring in de paarden als PZB , ik verwacht de meeste veel meer en zeker veel meer dan dochter Carlijn. Als je dan overduidelijk ziet dat verhalen bij paarden niet kloppen dan mag je daar niets van zeggen volgens jou? Gewoon laten gebeuren?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:06

Moderatoropmerking:
dit bericht voldoet niet aan de regels van bokt.nl

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:59

hahahatsjoe schreef:
Edit: mijn eigen paard Rhea. Had hoge overhoef, liep kreupel maar had geen pijn. Om de ontsteking te remmen kreeg ze duivelsklauw. Zo heeft ze het nog 3 jaar volgehouden. Ineens merkte ik dat ze wel pijn had, dat zag ik aan haar ogen. Toen is ze ingeslapen.

Pardon....hoge overhoef is een hartstikke pijnlijke aangelegenheid. Die kreupelheid was wel degelijk een uiting van pijn! Zo'n dier 3 jaar kreupel en wel laten doorlopen is in mijn ogen net zo goed dierenkwellerij.

Als dat je uitgangspunten zijn, snap ik dat je de praktijken van PZB goedpraat, maar dan heb je in mijn ogen geen paarden lievend hart.

PZB zal gerust met de goede bedoelingen begonnen zijn. Er zullen gerust ook nog best goede bedoelingen bij zitten. Maar òf het ontbreekt ze volledig aan kennis en kunde, òf ze zijn niet fair bezig. Een paard met een te rooskleurig beeld van de medische situatie ter adoptie aanbieden als rijpaard (of als weidemaatje zoals die PPID pony die niet op de wei kan) is eigenlijk zo'n dier de kans op een forever home ontnemen. Iemand die bewust een dier adopteert met alle kennis van de kwalen, zal het niet terugsturen want die weet precies wat ie kan verwachten. Iemand die onder verkeerd voorgespiegelde verwachtingen een dier adopteert zal het waarschijnlijk wel terugbrengen en zo'n dier gaat op zijn oude dag van hand op hand. En los van alle vaagheid mbt de financiële constructies, is dat wat waar voor mij de schoen het meeste wringt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 16:58

Babootje schreef:
candalisa schreef:
Er wordt door niemand gezegd dat het dierenkwellers zijn dat heb jij ervan gemaakt.

Moderatoropmerking:
Oorspronkelijke bericht is verwijderd

Er zit daar vast iets in het water waardoor ze op miraculeuze wijze genezen van hun kwalen. Ingestraald door Jomanda of zo?
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 21-05-25 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:59

hahahatsjoe schreef:
kiki1976 schreef:
Dat is echt de grootste onzin die je hier verkondigd.
Flinke enkelbreuk welke op de foto's en mri perfect is genezen. Maar wel elke dag flinke pijn waardoor degene mank loopt, zelfs na 7 jaar nog

Vindt je ? Mijn tante is 95, heeft haar been op 2 plaatsen gebroken begin dit jaar. Het is goed geheeld maar ze hebben het niet recht gezet. Ze loopt daardoor kreupel, maar heeft geen pijn.

Paard van vriendin met gebroken been. Bot zit niet goed op elkaar dus been is minder lang dan de rest (volgens de dierenarts) maar het is verder wel goed geheeld. Loopt kreupel maar heeft geen pijn (ook volgens de dierenarts).

Ja dat vind ik, want het hoeft echt niet verkeerd genezen te zijn om klachten/pijn te houden.
Daarnaast kreupel = pijn.

Duivelsklauw staat niet bekend om de ontstekingremmende werking, maar juist als pijnstiller

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:34

:j Hier bij Mareentje ook de medicatie van de DA afgebouwd en vervangen door Duivelsklauw. Tot ook dat uiteindelijk niet meer nodig was gelukkig.

Ik ben het niet eens met kreupel = per definitie pijn of die en die aandoening betekent per definitie pijn.
Alles komt in gradaties, bij het ene individu pakken dingen anders uit dan bij het ander. Er kan ook nog sprake zijn van mis-diagnoses en baasjes die dingen een beetje verkeerd begrepen hebben / door elkaar halen enzo. De wereld is niet zwart-wit.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:16

pmarena schreef:
:j Hier bij Mareentje ook de medicatie van de DA afgebouwd en vervangen door Duivelsklauw. Tot ook dat uiteindelijk niet meer nodig was gelukkig.

Ik ben het niet eens met kreupel = per definitie pijn of die en die aandoening betekent per definitie pijn.
Alles komt in gradaties, bij het ene individu pakken dingen anders uit dan bij het ander. Er kan ook nog sprake zijn van mis-diagnoses en baasjes die dingen een beetje verkeerd begrepen hebben / door elkaar halen enzo. De wereld is niet zwart-wit.

Waarom zou een paard anders kreupel lopen dan? Als een paard geen pijn heeft, heeft hij toch ook geen enkele reden om kreupel te lopen? Doet hij echt niet voor de lol.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:28

Dieren of mensen kunnen toch ook gewoon kreupel lopen doordat ze mechanisch gezien hun stap niet goed af kunnen maken? Dat hoeft niet altijd pijn te doen. Volgens mij stikt het van de mensen en dieren die. bvb. een beetje scheef zijn of met de ene kant een korter pasje maken dan met de andere.

Kreupelheid komt in gradaties :) Het is ongemakkelijk, groot risico op scheve belasting, maar an sich niet per-sé pijnlijk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:32

Maar het lastige met dieren die kreupel lopen, hoe weet je zonder ook maar enige twijfel dat het diertje geen pijn heeft? Soms kan je dat wel zien aan de ogen, maar hoe betrouwbaar is dat dan? Wij mensen kunnen letterlijk zeggen "Auw" Dat kan een dier minder goed. En al helemaal bij prooidieren vind ik het erg tricky.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:39

Ik denk dat het an sich niet zoveel boeit of het dier wat pijn heeft, maar dat het gaat om kwaliteit van leven en dat is wel te zien als je kritisch bent - vind ik. Mareentje heeft een jaar kreupel gelopen, ik wilde heus wel de stekker er uit trekken, was erg aan het zoeken naar de reden om dat te doen maar ze was nog hartstikke tevreden en nog helemaal niet klaar met het leven.

Het is volgens mij niet de pijn an sich die reden is om je dier in te slapen. Maar de kwaliteit van leven, de levenslust. Zie eerdere post van mij van de dingen waar ik op lette. Dier dat gewoon uit eigen beweging en zonder noodzaak nog lekker rondloopt. Tevreden kijkt met glanzende ogen. Goed eet, drinkt. Zich niet terugtrekt of afzondert maar sociaal blijft met maatjes. Gewoon nog gaat liggen om te slapen. Gewoon nog lekker gaat rollen. Geniet van lekker grazen. Eigenlijk dus alles nog doet dat een gezond paard hoort te doen (tja alleen dan niet meer rondrennen op hoger tempo in haar geval).

Die heeft imo prima kwaliteit van leven / is zelf nog niet klaar met het leven. Want anders stoppen ze wel met dit soort dingen :(:)

De 1 kan veel beter leven met pijn dan de ander. En de ene pijn is de andere ook niet. Het verschilt per individu of de pijn het leven echt verpest of goed te verdragen is.

Bovendien kan je natuurlijk altijd checken of iets door pijn komt, door een weekje pijnstillers te geven.
Maar pijn an sich vind ik niet doorslaggevend. De gevolgen van die pijn wel :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:56

oji schreef:
hahahatsjoe schreef:

Pardon....hoge overhoef is een hartstikke pijnlijke aangelegenheid. Die kreupelheid was wel degelijk een uiting van pijn! Zo'n dier 3 jaar kreupel en wel laten doorlopen is in mijn ogen net zo goed dierenkwellerij.

Als dat je uitgangspunten zijn, snap ik dat je de praktijken van PZB goedpraat, maar dan heb je in mijn ogen geen paarden lievend hart.

Of heb je in ieder geval geen idee waarover je praat.
Duivelsklauw is inderdaad gewoon een pijnstiller. Niks mis mee, maar praat het niet goed alsof het een ontstekingsremmer is, want dat is het niet.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:30

Afbeelding

Ben benieuwd hoelang dit blijft staan

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:04

doezel2 schreef:
[ [url=m/jt88hO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie het al niet meer staan.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:11

welmoed__ schreef:
doezel2 schreef:
[ [url=m/jt88hO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie het al niet meer staan.

Apart. Ik nog wel

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:13

Ik neem aan onder het filmpje van Benji en Owen die aan het spelen zijn?