Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veulen84 schreef:Het is vooral jammer dat ze door alle vertragingen nu zo krap aan de tijd zitten. Als ze het uitsmeren tot het einde van het jachtseizoen van half februari, dan gaat het over zo'n 165 dieren per week. Dat is 23/24 dieren per dag.
Telpeva schreef:Zijn er ook cijfers bekend van hoeveel man daar rond gaan lopen om te schieten, of is het een aanname dat ze met zo weinig zijn dat er geen kans is tot weghalen?
Karl66 schreef:Ze hebben tot december volgend jaar de tijd om het totale afschot te halen. Dit jaar zijn er al behoorlijk minder dieren dan vorig jaar en als ze al een deel al wel kunnen afschieten, dan kom je echt niet in een vergelijkbare situatie als afgelopen jaar. Zo dramatisch is het dus ook weer niet.
Cowboy55 schreef:Karl66 schreef:Ze hebben tot december volgend jaar de tijd om het totale afschot te halen. Dit jaar zijn er al behoorlijk minder dieren dan vorig jaar en als ze al een deel al wel kunnen afschieten, dan kom je echt niet in een vergelijkbare situatie als afgelopen jaar. Zo dramatisch is het dus ook weer niet.
Ik dacht dat het de bedoeling was door afschot te voorkomen dat er weer een bende beesten zou verhongeren komende winter (met bijbehorend mediaspectakel). Heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begroepen. *sarcasm on* Maar als je het spul dat nog gaat verhongeren tussen nu en december 2019 mag meetellen in de 'afschotscore' zit je goed. *sarcasm off*
oomens schreef:Cowboy55 schreef:
Ik dacht dat het de bedoeling was door afschot te voorkomen dat er weer een bende beesten zou verhongeren komende winter (met bijbehorend mediaspectakel). Heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begroepen. *sarcasm on* Maar als je het spul dat nog gaat verhongeren tussen nu en december 2019 mag meetellen in de 'afschotscore' zit je goed. *sarcasm off*
Lukt het ook om het bericht te lezen waarop je reageert?
oomens schreef:Als het lukt om een deel van het streefgetal dit jaar al te schieten, dan zijn er dus deze winter door afschot al minder dieren dan vorig jaar, en zal er niet snel een vergelijkbare situatie ontstaan als vorig jaar. Met andere woorden: dan krijg je dus niet de massale verhongering van eerder. Ook al is de populatie dit seizoen dan nog niet zover teruggebracht als wenselijk is, er is dan al wel een flink deel weggenomen. De rest volgt dan wel in het volgende seizoen, tenminste, als de dwarsliggers dan niet weer/nog blijven dwarsliggen.
beert schreef:Ze gaan van 5200 dieren terug naar 1100. Dat is een behoorlijke afname waardoor het best kan zijn dat er wel voldoende voedsel is. Ook afhankelijk van de winter. En wat ik al zei, bijvoeren kan altijd nog. Er zitten nu toch zat mensen bovenop.
Doodknuffelen was overigens niet letterlijk bedoeld. Ik bedoel dat grazers zich ook in de winter prima redden, mits er inderdaad voldoende eten beschikbaar is.
Karl66 schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat de discussies en controverse nu wel afgelopen zullen zijn.
Cayenne schreef: