Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:13

Ik heb liever een hertenbiefstuk van de Veluwe. Die dieren hebben zich niet volgevreten met giftige planten. Ik ben zuinig op mijn lever zodat ik af en toe een drankje kan doen. :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:36

Veulen84 schreef:
Het is vooral jammer dat ze door alle vertragingen nu zo krap aan de tijd zitten. Als ze het uitsmeren tot het einde van het jachtseizoen van half februari, dan gaat het over zo'n 165 dieren per week. Dat is 23/24 dieren per dag.

En als je ze geschoten hebt moet je ze ook nog weg krijgen vanaf de plek waar het dier ligt. (Bijna) niet te doen om dan nog aan die aantallen per dag te komen. Kortom: ze (en je mag zelf kiezen wie 'ze' zijn wat jou betreft) hebben het weer verkloot......

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:12

Zijn er ook cijfers bekend van hoeveel man daar rond gaan lopen om te schieten, of is het een aanname dat ze met zo weinig zijn dat er geen kans is tot weghalen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:56

Telpeva schreef:
Zijn er ook cijfers bekend van hoeveel man daar rond gaan lopen om te schieten, of is het een aanname dat ze met zo weinig zijn dat er geen kans is tot weghalen?

De vraag is niet hoeveel man kunnen schieten. De vraag is: hoeveel man heb je nodig om een hert van 150-250 kilo van het drassig terrein te krijgen. Of laten we ze gewoon liggen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:59

Och ja op die manier ik snap hem weer!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:06

Shovel of vrachtwagen en laden maar -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:41

Ze hebben tot december volgend jaar de tijd om het totale afschot te halen. Dit jaar zijn er al behoorlijk minder dieren dan vorig jaar en als ze al een deel al wel kunnen afschieten, dan kom je echt niet in een vergelijkbare situatie als afgelopen jaar. Zo dramatisch is het dus ook weer niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:54

Karl66 schreef:
Ze hebben tot december volgend jaar de tijd om het totale afschot te halen. Dit jaar zijn er al behoorlijk minder dieren dan vorig jaar en als ze al een deel al wel kunnen afschieten, dan kom je echt niet in een vergelijkbare situatie als afgelopen jaar. Zo dramatisch is het dus ook weer niet.

Ik dacht dat het de bedoeling was door afschot te voorkomen dat er weer een bende beesten zou verhongeren komende winter (met bijbehorend mediaspectakel). Heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begroepen. *sarcasm on* Maar als je het spul dat nog gaat verhongeren tussen nu en december 2019 mag meetellen in de 'afschotscore' zit je goed. *sarcasm off*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:01

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:

Ik dacht dat het de bedoeling was door afschot te voorkomen dat er weer een bende beesten zou verhongeren komende winter (met bijbehorend mediaspectakel). Heb ik dat waarschijnlijk verkeerd begroepen. *sarcasm on* Maar als je het spul dat nog gaat verhongeren tussen nu en december 2019 mag meetellen in de 'afschotscore' zit je goed. *sarcasm off*

Lukt het ook om het bericht te lezen waarop je reageert?

Als het lukt om een deel van het streefgetal dit jaar al te schieten, dan zijn er dus deze winter door afschot al minder dieren dan vorig jaar, en zal er niet snel een vergelijkbare situatie ontstaan als vorig jaar. Met andere woorden: dan krijg je dus niet de massale verhongering van eerder. Ook al is de populatie dit seizoen dan nog niet zover teruggebracht als wenselijk is, er is dan al wel een flink deel weggenomen. De rest volgt dan wel in het volgende seizoen, tenminste, als de dwarsliggers dan niet weer/nog blijven dwarsliggen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:23

Ik kwam net ook tegen dat ze weer een telling hebben gedaan eind oktober, die was ik nog niet tegen gekomen misschien dat meer mensen dat interessant vinden :)

Cijfers 2018
edelherten: 2.320
konikpaarden: 610
Heckrunderen: 200
(3130 dieren totaal)

Tijdens de tellingen van november 2017 waren dit:

edelherten: 3.950
konikpaarden: 1.050
Heckrunderen: 230
(5230 dieren totaal)

Wat tussen haakjes staat heb ik zelf opgeteld en erbij gezet voor het gemak :+
Bron
https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... ersplassen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:25

Ruim 2000 dieren mindér, dat is op zich al best ok. Daarmee zou het gebied het wel moeten redden met de beesten zonder extreme hongerdramas als het weer meewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:49

oomens schreef:
Cowboy55 schreef:

Lukt het ook om het bericht te lezen waarop je reageert?

Ja hoor. Maar bedankt voor het vragen. Hoewel de vormgeving van de vraag iets minder passief agressief mag zijn wat mij betreft. Gevalletje van 'vogeltje', 'zingen' en 'bek'?

oomens schreef:
Als het lukt om een deel van het streefgetal dit jaar al te schieten, dan zijn er dus deze winter door afschot al minder dieren dan vorig jaar, en zal er niet snel een vergelijkbare situatie ontstaan als vorig jaar. Met andere woorden: dan krijg je dus niet de massale verhongering van eerder. Ook al is de populatie dit seizoen dan nog niet zover teruggebracht als wenselijk is, er is dan al wel een flink deel weggenomen. De rest volgt dan wel in het volgende seizoen, tenminste, als de dwarsliggers dan niet weer/nog blijven dwarsliggen.

Het punt is dat als ze vanaf vorig voorjaar tempo hadden gemaakt je het probleem in 1 jaar opgelost had kunnen hebben. Dan hadden we het niet hoeven hebben over 'er zal niet snel een vergelijkbare situatie ontstaan'. Dan konden we dat nu met zekerheid zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:51

Afgelopen jaar is er een natuurlijke reset geweest. Dus de komende jaren zouden ze sowieso wel goed zitten qua aantallen dieren. Maar als er niks aan de populatie gedaan zou worden, dan groeit die binnen een aantal jaren weer naar hoeveelheden die te groot zijn voor de winterdraagkracht. Als dat net als afgelopen jaar weer samenvalt met een jaar dat qua weersomstandigheden zwaar is (een hele natte winter met veel wind zorgt voor veel sterfte door onderkoeling), dan loopt het weer helemaal mis.

Het afschot van dit jaar is dan ook helemaal niet bedoeld om deze winter problemen te voorkomen, er zijn tenslotte 40% minder dieren dan vorig jaar. Maar om problemen in de toekomst te voorkomen. Natuurlijk zullen er nog steeds dieren zijn die de winter niet overleven omdat ze simpelweg te zwak zijn daarvoor. Maar die hoeveelheden zullen veel lager zijn.

@Cowboy, dat hadden ze met zekerheid kunnen zeggen als ze niet door rechtszaken tegengewerkt werden. Daar zit op dit moment namelijk echt het probleem.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:23

beert schreef:
Ze gaan van 5200 dieren terug naar 1100. Dat is een behoorlijke afname waardoor het best kan zijn dat er wel voldoende voedsel is. Ook afhankelijk van de winter. En wat ik al zei, bijvoeren kan altijd nog. Er zitten nu toch zat mensen bovenop.

Doodknuffelen was overigens niet letterlijk bedoeld :). Ik bedoel dat grazers zich ook in de winter prima redden, mits er inderdaad voldoende eten beschikbaar is.

Ik snap dat je het niet letterlijk bedoelde. Was op dat moment ff geirriteerd omdat je reactie over kwam alsof ik tot de groep behoor die dieren zo zielig vindt in de winter als ze buiten lopen en liefst ze lekker opsluit in een warme stal. Hetzelfde geldt voor die mensen die denken dat ze die dieren wel kunnen aaien en ondertussen een flink deel van die koniks daar zo mak hebben gemaakt dat je ze kan aaien.

En idd; minder dieren betekent meer voedsel, maar met mijn suggestie van vee laten lopen in de zomer had ik wel rundvee (bv jongvee) in gedachten en die hebben nu eenmaal een minimale lengte nodig, anders kunnen ze het gras niet meer afgrazen. En of je dat een hele winter kan garanderen is dan nog maar de vraag en zeker voor vee waarvan later de bedoeling is dat ze veel melk gaan geven, wil je geen achterstanden hebben door te weinig voer.....om maar een voorbeeld te geven.

Uiteraard zou je het wel gewoonweg kunnen proberen en zodra er toch echt een tekort begint te ontstaan alsnog je vee weg halen en in het voorjaar weer uitzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:29

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:38

Ik heb zo'n vermoeden dat de discussies en controverse nu wel afgelopen zullen zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:40

Karl66 schreef:
Ik heb zo'n vermoeden dat de discussies en controverse nu wel afgelopen zullen zijn.

Ik help je hopen....

Maar ik volg nog een paar voer groepen op fb en die zijn nog altijd niet klaar. En staan overigens klaar om weer te gaan voeren geloof ik...

Ben bang dat het nog niet afgelopen is, al hoop ik van wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:51

Waarom verbaasd het mij niet .. Ze zijn er zachtgezegd niet blij mee

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:32

Zie , nou beginnen ze er over dat de dieren drachtig zijn. Houd dit gezeur nou nooit op.?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:56

Het jachtseizoen begint toch altijd pas na de bronst? Dan is de paartijd dus geweest en zijn de hindes drachtig voor het volgende jaar. Het wordt steeds meer het zoeken naar een reden om maar tegen te kunnen zijn. In het artikel in de Telegraaf wordt ook aangehaald dat afschieten onacceptabel is omdat het geen wilde dieren maar landbouwdieren zijn. Voor die mensen moet er misschien even iets verhelderd worden; landbouwhuisdieren worden geslacht op het moment dat mensen vinden dat het het geschikte moment is...

Verder is het te hopen dat we het komende jaar stoppen met rekening houden met de lange tenen van dit soort protesteerders om het protesteren. Op het moment dat ze beginnen de wet te overtreden door bijvoeren of geweld, dan hoop ik dat ze opgepakt en berecht worden. Misschien dat ze daar wat van leren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:16

Cayenne schreef:

LOL.....gewapende jagers dwars gaan zitten......altijd slim. Spring vooral in het schot anders.

Ik hoop dat ze snel veel van die herten afschieten zodat we niet weer een massale hongersnood hebben.

Vraag me nu af: heeft iemand enig idee met wie je contact moet opnemen om te helpen om de geschoten herten van het terrein af te krijgen? Ik heb wat tijd de komende weken en het gerucht gaat dat ik niet per se de.....ehm... slapste wereldburger ben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:45

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:56

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:28

Twee boswachters van de OVP hebben zich laten overplaatsen aangezien ze het niet eens zijn met het beleid gezonde dieren af te schieten, vernam ik op het nieuws.