Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:28

Nikass schreef:
loriene schreef:
Helemaal mee eens Rizette.
Wat denken jullie wat er gebeurt wanneer ik onze paarden in het land gooi nu,zonder eten en vies water?
Staat binnen de kortste keren de politie bij mij aan de deur.
Krijg je een dikke boete en moet ze er weg halen.
Ga ik zeggen,dat is de natuur hoor! Staat nog wel wat onkruid en gras.
Lachen de mensen mij vierkant uit!

Hoe staan jouw paarden er nu wel bij?

Wat betreft de hoefverzorging in de OVP: heb jij bronnen waar uit blijkt dat er veel hoefproblemen voorkomen? Ik heb daar namelijk nog nooit iets over gelezen.

Wat betreft mijn eigen paarden ,daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik heb foto`s gezien van de hoeven van veel paarden in de OVP en daar schrok ik van!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:33

Ik maak me ook geen zorgen Loriene, ik vroeg het me af. Wil je er geen antwoord op geven?
Of wacht, het maakt ook niet uit hoe jou paarden erbij staan. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw mening wat "vrijheid" is.

Sorry Oomens, je hebt gelijk, ik had geen naam moeten noemen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:56

Nikass schreef:
Ik maak me ook geen zorgen Loriene, ik vroeg het me af. Wil je er geen antwoord op geven?
Of wacht, het maakt ook niet uit hoe jou paarden erbij staan. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw mening wat "vrijheid" is.

Sorry Oomens, je hebt gelijk, ik had geen naam moeten noemen.

Wat mijn paarden betreft,die komen niets te kort.
Vrijheid voor mens of dier?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:19

Rizette stelt op de vorige pagina dat de dieren in de OVP niet vrij zijn. Jij geeft aan het met haar eens te zijn. Dit roept bij mij de vraag op wanneer een dier (paard) dan volgens jou wel vrij is; als hij op een weilandje met schuilstal staat en bijgevoerd wordt?
Wat is die vrijheid en hoe belangrijk is die?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:53

Nikass schreef:
loriene schreef:
Helemaal mee eens Rizette.
Wat denken jullie wat er gebeurt wanneer ik onze paarden in het land gooi nu,zonder eten en vies water?
Staat binnen de kortste keren de politie bij mij aan de deur.
Krijg je een dikke boete en moet ze er weg halen.
Ga ik zeggen,dat is de natuur hoor! Staat nog wel wat onkruid en gras.
Lachen de mensen mij vierkant uit!

Hoe staan jouw paarden er nu wel bij?

Wat betreft de hoefverzorging in de OVP: heb jij bronnen waar uit blijkt dat er veel hoefproblemen voorkomen? Ik heb daar namelijk nog nooit iets over gelezen.

Wil je foto's zien? Meld je via facebook even aan bij Stichting Cynthia en Annemieke dan kun je foto;s zien van hoe de dieren er bij staan. Elke dag zelfs dan blijf je helemaal op de hoogte. Hoeven gescheurd net plastic bekertjes waar je bovenop bent gaan staan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:55

Nikass schreef:
Rizette stelt op de vorige pagina dat de dieren in de OVP niet vrij zijn. Jij geeft aan het met haar eens te zijn. Dit roept bij mij de vraag op wanneer een dier (paard) dan volgens jou wel vrij is; als hij op een weilandje met schuilstal staat en bijgevoerd wordt?

Men geeft bij SBB als smoes dat de dieren niet gehouden zijn en dat het natuur is. Daarom hoeven ze ze geen water te geven geen voer te geven als er niets te eten is. Niet medisch te verzorgen, niet te bekappen. Kunnen ze toekijken hoe een merrie doodgaat bij een geboorte als het veulen verkeerd ligt en als de koeien onder de leverbot zitten of broodmager zijn dan hebben ze pech gehad. Maar natuur zit niet achter een hek die zijn vrij. Jouw paard is ook geen natuur en daar moet je ook gewoon voor zorgen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:00

Cowboy55 schreef:
Rizette schreef:
Daarmee wil je vertellen dat het gros van de Nederlanders 130 scheurt over de b wegen om reeen te raken of wil je daarmee zeggen dathet gros van de reeen op de snelweg doodgereden wordt? Daarbij reden wij in die tijd in een simpel datsuntje 100a en die liep gewoon dik over de 100. Ik snap wel dat een lelijke eend wat trager ging.

Ik wil helemaal niks vertellen. Ik benoem slechts een onwaarheid van jouw kant. Waar je met die onwaarheid naar toe wilde weet jij beter dan ik. Althans, dat hoop ik voor je. Niet dat het me verder bovenmatig boeit overigens.....

Jij haalt het geheel totaal uit het verband Er werd gesteld dat er nu meer reeën doodgereden zouden worden omdat de auto's sneller waren geworden. Slaat nergens op, topsnelheid 40 jaar terug is ook te snel voor autowegen en b wegen en op de snelweg worden de meeste niet doodgereden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:14

Rizette schreef:
Nikass schreef:

Men geeft bij SBB als smoes dat de dieren niet gehouden zijn en dat het natuur is. Daarom hoeven ze ze geen water te geven geen voer te geven als er niets te eten is. Niet medisch te verzorgen, niet te bekappen. Kunnen ze toekijken hoe een merrie doodgaat bij een geboorte als het veulen verkeerd ligt en als de koeien onder de leverbot zitten of broodmager zijn dan hebben ze pech gehad. Maar natuur zit niet achter een hek die zijn vrij. Jouw paard is ook geen natuur en daar moet je ook gewoon voor zorgen.

Water hoeven ze ook niet te geven zolang de 'P' in 'OVP' nog voor 'plassen' staat en die niet zijn drooggevallen. Voedsel is er in het nieuwe beleid voldoende, want de aantallen worden nu net gereduceerd tot zo laag dat ze niet over de winterdraagkracht van het gebied heen gaan.
Blijft over: medische verzorging. In principe worden wilde en als wild gehouden dieren niet structureel medisch verzorgd nee. Eventueel zou er wel voor gekozen kunnen worden om bij ernstige medische problemen eerder tot afschot over kunnen gaan. Wat je zegt over merries die tijdens het werpen overlijden, ja dat kan voorkomen. Superkut, maar dat gebeurt nu eenmaal. In de grote boze buitenwereld en ook in natuur achter een hekje. En nee, dat hekje verandert niets aan die bevalling of aan de uitkomst. Daarbij, wat zou er gedaan kunnen worden? Helpen bij de bevalling zoals dat soms kan bij dieren die wel omgang met mensen gewend zijn? Fijn plan is dat. Als de merrie in kwestie niet spontaan het loodje legt van de stress, dan doet de veearts het wel door haar reactie en die van de kudde.
Moeten we dan straks ook bij ieder hekloos levend ree dat een loper breekt met zwaailicht en sirene een spalk komen aanbrengen? In ieder bos alle zwijnen regelmatig een bezoekje van de klauwbekapper geven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:24

Sclimpre schreef:
Het gaat wel degelijk over de grootte van het gebied.
Voor een paard is er een verschil of hij in een box staat of in een weide. Allebei begrensd. Maar als dat geen verschil maakt kunnen we bokt wel sluiten.

Deze vergelijking is net zo onzinnig als zeggen dat Nederland geen land is en de VS wel, omdat een flat geen stad is.

se7entje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:56

Feit blijft dat er een hek staat en Door teveel dieren er heel veel een hongerdood zijn gestorven, da t is niet mijn ingeving maar een feit.
Feit blijft dat SBB niks deed/doet, al dan niet in opdracht.
Ook niet als ze er met hun neus bovenop staan, en ik wil helemaal niet zeggen dat ze dan moeten gaan vertroetelen en verzorgen bij dieren die dat niet gewend zijn, al had dat mijn inziens bij de bevallen merrie wel gekunnen, die zijn niet zo mensenschuw als de herten.
Maar eerder uit hun lijden verlossen, dat gebeurd ook met een aangereden hert, een kreupel zwijn, noem maar op, als het Door de boswachter of iemand anders gevonden wordt wordt er een einde aangemaakt, zelfs dat doen ze niet in ovp want dat is geen natuur, en dat moet veranderen.
Als de hoeveelheid naar wintercapaciteit gaat, betere beschutting, medisch ingrijpen of eerder afschot waar nodig, dan heeft dat hek inderdaad geen rede meer voor actievoeren, zolang dat niet gebeurd blijft dat hek, en waarschijnlijk dus ook het niet ingrijpen van sbb een rede voor protest.
En ik rekenmethode inderdaad sbb aan dat er zoveel ellende is geweest, al dan niet in opdracht, ze hebben het wel gedaan !

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:03

[/quote]
Men geeft bij SBB als smoes dat de dieren niet gehouden zijn en dat het natuur is. Daarom hoeven ze ze geen water te geven geen voer te geven als er niets te eten is. Niet medisch te verzorgen, niet te bekappen. Kunnen ze toekijken hoe een merrie doodgaat bij een geboorte als het veulen verkeerd ligt en als de koeien onder de leverbot zitten of broodmager zijn dan hebben ze pech gehad. Maar natuur zit niet achter een hek die zijn vrij. Jouw paard is ook geen natuur en daar moet je ook gewoon voor zorgen.[/quote]
Water hoeven ze ook niet te geven zolang de 'P' in 'OVP' nog voor 'plassen' staat en die niet zijn drooggevallen.

Hoe kom je erbij, Deze winter was het grootste gedeelte van het water bevroren.

Voedsel is er in het nieuwe beleid voldoende, want de aantallen worden nu net gereduceerd tot zo laag dat ze niet over de winterdraagkracht van het gebied heen gaan.

Er is al eens eerder een reset uitgevoerd en nadien weer niets gedaan, hetzelfde crepeerbeleid gevolgd en het werd gewoon nog erger als dat het was want het gras verdwijnt uit dit gebied en het jacobskruiskrud en mosterdzaad rukt op. Dat mogen de dieren da eten in de winter. Uit de autopsies blijkt ook dat er dieren aan doodgaan./ vergiftigd zijn.
Blijft over: medische verzorging. In principe worden wilde en als wild gehouden dieren niet structureel medisch verzorgd nee. Eventueel zou er wel voor gekozen kunnen worden om bij ernstige medische problemen eerder tot afschot over kunnen gaan. Wat je zegt over merries die tijdens het werpen overlijden, ja dat kan voorkomen. Superkut, maar dat gebeurt nu eenmaal.

Omdat het toevallig een paard is in de ovp moet het maar doodgaan en zodra het ergens anders in Nederland loopt ben je als burger verplicht om er voor te zorgen. De dieren staan gewoon onder de slechtste omstandigheden die je maar vinden kunt in dit land. Heb al eens een ree met een gebroken poot gevonden en die heb ik gewoon achter in de auto gelegd en ben er mee naar de dierenarts gereden. Mensen die nooit iets met wild gedaan hebben denken altijd het beste te weten hoe die dieren reageren.En ja in de OVP schieten ze ze wel dood ongeveer een dag of zo voordat ze echt doodgaan de rest van de tijd moeten de dieren gewoon creperen. En ja dan schieten ze ook nog vaak mis of half mis, kop er af of zo maar dat maakt ze niet uit. Ontkennen gewoon dat ze het zo doen.

In de grote boze buitenwereld en ook in natuur achter een hekje. En nee, dat hekje verandert niets aan die bevalling of aan de uitkomst. Daarbij, wat zou er gedaan kunnen worden? Helpen bij de bevalling zoals dat soms kan bij dieren die wel omgang met mensen gewend zijn? Fijn plan is dat. Als de merrie in kwestie niet spontaan het loodje legt van de stress, dan doet de veearts het wel door haar reactie en die van de kudde.

Ook hier ben je niet op de hoogte. De merrie was er zo slecht aan toe dat ze zich wel liet helpen maar de dierenarts van SBB is er bij weg gelopen. 2 x fout. Als ze niet te redden was had hij de merrie dood moeten laten schieten, was ze wel te redden dan had hij dat moeten doen. Nu hebben ze haar in een sloot laten verzuipen en de opgeroepen brandweer die door de omstanders opgeroepen was werd door SBB afgebeld. Als ze het meer moeite kost om niets voor een dier te doen dan wel wat te doen dan kiezen ze nog om niets te doen.

Moeten we dan straks ook bij ieder hekloos levend ree dat een loper breekt met zwaailicht en sirene een spalk komen aanbrengen? In ieder bos alle zwijnen regelmatig een bezoekje van de klauwbekapper geven?[/quote] Ja dat is heel normaal , is dacht ik zelfs in de wet te vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:06

Rizette schreef:
Heb al eens een ree met een gebroken poot gevonden en die heb ik gewoon achter in de auto gelegd en ben er mee naar de dierenarts gereden.

Je weet neem ik aan dat dat verboden is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:10

Rizette schreef:
Nikass schreef:

Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Wat betreft de hoeven: graag een deskundige bron. Facebook rel dames neem ik niet serieus.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:48

[/quote]
Men geeft bij SBB als smoes dat de dieren niet gehouden zijn en dat het natuur is. Daarom hoeven ze ze geen water te geven geen voer te geven als er niets te eten is. Niet medisch te verzorgen, niet te bekappen. Kunnen ze toekijken hoe een merrie doodgaat bij een geboorte als het veulen verkeerd ligt en als de koeien onder de leverbot zitten of broodmager zijn dan hebben ze pech gehad. Maar natuur zit niet achter een hek die zijn vrij. Jouw paard is ook geen natuur en daar moet je ook gewoon voor zorgen.[/quote]

Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Wat betreft de hoeven: graag een deskundige bron. Facebook rel dames neem ik niet serieus.[/quote]

Met jou ga ik niet meer in discussie.
Iemand met zulke reactie`s kan ik niet meer serieus nemen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:48

Nee natuurlijk niet Nikass, die vervalsen foto's natuurlijk. Laat ik dan zeggen dat ik jou niet serieus meer neem als je op deze manier denkt mensen te kunnen diskwalificeren. 1 van deze dames is toevallig naar de Olympische Spelen geweest met haar voltigegroep maar die zal wel niet weten hoe hoeven er uit horen te zien. Anky van Grunsven en Jan Greve hebben er ook geen verstand van............ Waar blijf je zelf met foto's van daar dat de hoeven er prima uit zien? Kijken of ik die bron serieus kan nemen. Je verschuilen achter niet willen kijken omdat het zogenaamde reldames zijn is wel erg zwak. Als je echt zoveel interesse hebt kun je ook even de moeite nemen om te kijken en kom dan zelf met foto's of linken waar je kunt laten zien dat ze er wel goed bij staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 21:54

Wie stelt bewijst heb ik altijd geleerd ;)

Loriene: dat is misschien maar het beste, aangezien je het verschil nog niet ziet tussen een reactie en een vraag.
Vragen (niet alleen van mij) die jij en Rizette consequent niet beantwoorden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fotos van 30 augustus. Ik zie mooie gezonde hoeven. Menig stal paard is jaloers op die voeten. Misschien wat lang maar slijten vanzelf. Want ja ook in de OVP is voldoende verharding.

Cena en dan met name de razende reporters laten alleen selectieve foto's zien. Want stel je voor dat er iemand iets positiefs over de OVP zie. Het zou iedereen eens sieren ook de eerlijke kant eens te bekijken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:55

[ITP] Koniks

Ook hier zie ik geen drama voeten.

Of zijn deze foto's soms geshopt :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:52

Zou iedereen misschien een beetje fatsoenlijk kunnen quoten? De helft van de reacties is gewoon niet normaal te lezen...

Waarom willen sommige mensen dieren in de vrije natuur toch steeds vergelijken met dieren die wij houden. Zelfs in onze stallen is er een constante discussie gaande over hoe voeten er uit moeten zien en waar het dier het meeste profijt van heeft, of de ruiter of de beweging. Je kunt die dingen niet 1 op 1 vergelijken. Voor deze dieren is dit prima. Ze lopen niet constant kreupel en kunnen er ook nog prima mee rennen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 01:40

We zullen het over 2 weken zien.
Tot dan ga ik hier niet meer reageren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:31

Nou dat is nog eens wat. Zegge en schrijve 1 paard is redelijk goed te bekijken op de foto's qua hoeven en die heeft slechte achtervoeten. Zet je paard maar zo in de wei., dierenpolitie is er zo bij en terecht.
En veulen 84 , zolang een paard niet constant kreupel loopt heeft hij zijn hoeven o.k. ? Het is 1 grote verwaarloosde dierentuin daar. De paarden hebben de hele zomer hun staart niet kunnen gebruiken tegen de vliegen want die zaten vol met klissen evenals hun voorlok. En dat in deze zomer waarin de vliegenplaag het grootst was sinds jaren. Maar och dat maakt ook niets uit want het zijn geen sportpaarden of geen kinderboerderijpaarden nee ze zijn verdoemd tot de Oosvaardersplassen en dan hoef je er niet naar om te kijken. Het is maar waar je wiegje staat als paard. Rewilding , disgusting, een manier om dieren achter een hek te zetten en er niet meer naar om te kijken. Heeft niets met natuur of wild te maken maar wel met verwaarlozing. Eigen dierenarts in dienst dus geen pottenkijkers, men kan doen of laten met de dieren wat men wil.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:57

Hoeveel kun je nog meer bedenken Rizette. Man man man je houd maar niet op hé . wat ben je een zei...….

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:02

pillow schreef:
Hoeveel kun je nog meer bedenken Rizette. Man man man je houd maar niet op hé . wat ben je een zei...….

Ik vind het eigenlijk wel amusant worden zo. Bijna popcorntijd. Verhongeren de arme dieren niet in de winter, dan moeten ze in het voorjaar mosterdzaad eten. In de zomer hebben ze ternauwernood een vliegenplaag overleefd en straks in het najaar worden alle merries verkracht. Het is een wonder dat die dieren het overleven, laat staan vermenigvuldigen ;-)

Edit. Oh wacht, paarden worden niet in het najaar gedekt. Wissel dan de mosterdzaad maar om met de hengsten. Het gaat om de strekking :)

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:54

Jullie kunnen er allemaal wel lacherig over doen maar Rizette heeft wel gelijk.
Dat die paarden zich er maar bij neer hebben gelegd dat dit hun leven is en roeien met de riemen die ze hebben wil nog niet zeggen dat het een fijn leven is.
En ik snap heus wel dat wilde dieren het niet altijd makkelijk hebben maar dit zijn geen wilde dieren, zij worden gebruikt om het gebied open te houden, in dienst voor SBB.
'Personeel' mag wel wat beter behandeld worden.
Voor wilde dieren heb je allerlei opvang centra, daar kan het wel voor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:33

Ik lees een enorme boel vermenselijking. Niks over dat ze gelijk heeft. Gewoon emoties geprojecteerd op dieren. En let wel, ik ben niet gevoelloos. Maar ik zie ook wel graag feiten en bewijs. Dat zie ik gewoon niet.

Het blijft nu vooral "we willen niet terug naar het verleden, maar we willen ook niet naar de toekomst". Dat is natuurlijk niks.