Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:01

Ben je niet te zwaar voor je paard als deze het aangeeft als je erop rijd???
Ik weeg zelf 60 kg en ben echt niet te zwaar.
Maar een tijdje geleden wilde er een wat dikker meisje uit mijn dorp graag weer een keertje paardrijden, heb mijn hengst voor haar opgezadelt omdat ik dacht dat hij het wel aankon.
Met moeite is zij op hem geklommen en eenmaal in het zadel bedacht Tigger zich geen moment en drukte gelijk zijn rug heel hard weg. Oke zij was dus te zwaar voor hem.
Toch nog maar geprobeert op een van mijn 10 cm kleiner dikke fokmerrie en die had helemaal geen probleem met haar gewicht.
Deze merrie heeft zij toen ook langere tijd gereden.

Het ene paard is nou eenmaal sterker dan de andere en ik denk dat je het niet in percentages kan duiden omdat voor de ene 7% al heel veel is en een andere met 20% nog steeds loopt alsof er een veertje op zijn rug zit.
Het probleem met onderzoeken is altijd dat men uitgaat van het gemiddelde waardoor je een heel vertekenent beeld krijgt van de werkelijkheid.
VB. gemiddelt krijgt iedere vrouw in nederland 1,8 kinderen, nu ben ik nog nooit iemand tegengekomen met een achtste kind en zijn het altijd aantallen zonder een cijfer achter de komma maar volgens onderzoeken krijg ik dus wel 1,8 kinderen Knipoog

Bij het opstap verhaal kan ik mij helemaal vinden maar vind ook dat men dan naar de stokmaat van het paard moet kijken, een klein dier belast ik veel minder bij het opstappen dan een reus.
Opstijgen via een verhoging waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de stijgbeugels is het beste en ik denk dat 50 kg neerwaarste kracht net zoveel schade aanbrengt als 80 kg neerwaarste kracht al zal bij die laatste vast wel wat meer impact zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:10

katiavl schreef:
daban schreef:
Op de manege waar ik rijd hebben ze een max gewicht van 83 kilo, eerst vond ik dat raar als ik naar de paarden kijk.
Maar na het lezen van dit topik heb ik er meer begrip voor dat zij een max gewicht in hebben gesteld.

Maar dan kan een volwassen slank gebouwde man al snel niet rijden

idd
Ben je 190 lang, wat niks extreem is, heb je dat ewicht al snel en ben je echt niet dik

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:40

Wat Zahlina zegt klopt wel, ze hebben het gemiddeld bekeken. Je moet het eigenlijk gewoon per paard bekijken, van ieder ras of mix heb je sterk gebouwde en fijn gebouwde types.

Neem nu een grote stevige compacte Belg, die zijn echt beresterk ook in de rug, daar kan misschien echt die 20% wel op. Maar toch vind ik het echt even teveel. Iemand die 200 kilo weegt moet gewoon niet gaan paardrijden als ze er al op komen. Iemand van 200 kilo kan zich ook niet vrij en gemakkelijk bewegen. Zulke zware mensen hebben nu eenmaal meer beperkingen dan alleen niet kunnen paardrijden. Dat hoort er nu eenmaal bij. En als iemand dat niet wil zien of horen, nou jammer dan. Dan moet iemand even dat bord voor hun hoofd weg slaan en misschien dat ze dan begrijpen waar ze mee bezig zijn. Echter ik denk dat de meeste dikkere mensen zich juist wel heel bewust zijn van hun beperkingen en een echte paardenliefhebber gaat dan niet op een paard zitten wat hem of haar niet kan hebben....
Als het nu om een rondje stappen te doen is om en oude droom te verwezenlijken ok, maar daar stopt het dan mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:42

sorry hoor,maar ik ken echt niemand van 200 kg die nou zou kunnen rijden. met 200 kg heb je denk ik wel heel andere dingen aan je hoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:46

Kun je met 200 kg nog wel gewoon normaal lopen?
Ik ken in min omgeving namelijk geen mensen die dat gewicht hebben, dus vraag me dat eigenlijk wel af.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:48

runningkawa schreef:
Kun je met 200 kg nog wel gewoon normaal lopen?
Ik ken in min omgeving namelijk geen mensen die dat gewicht hebben, dus vraag me dat eigenlijk wel af.

Neen, dan ben je zo beknopt in beweging dat een trap oplopen moeilijk is laat staan op een paard kruipen, en rijden.
Verder denk ik ook dat het zitvlak van het zadel ook niet past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:48

Dat leek me idd ook al.
Maar dacht, wellicht heb ik dat verkeerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:56

ik denk dat je dan wel idd een héél groot zadel nodig hebt,voor iemand van 200 kg.
trouwens,als iemand al zoveel weegt,zal die waarschijnlijk niet aan paardrijden denk ik,vermoed ik zo.

volgens mij kan je niet eens normaal lopen.........

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:01

Ik ken dus wel iemand van tegen de 200 kilo en geloof me... niemand verwacht dat ze zoveel weegt.
Ze is geen waggelende eend, ze loopt normaal, doet alles wat een ander ook kan en loopt eigenlijk tegen weinig problemen aan (veters lussen gaat bv wel lastig) en is behoorlijk soepel.... Ik had dat in ieder geval nooit verwacht.
Ik moet wel zeggen dat haar lengte meespeelt, ze is zo rond de 1.90, dat maakt ook dat ze er niet lomp uitziet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:05

20% van 600 kg (paard) = 120 kg
25% van 600 kg = 150 kg

Gelukkig, ik ben nog lang niet te zwaar Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:33

Op mijn paard z'n rug past alleen een 17 inch. Haha!
Je bent buiten het gewicht idd ook afhankelijk van de gootte van de bibs. Zadel mag niet verder komen als de laatste rib. En die ruimte is natuurlijk ook "beperkt".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:11

beantsje schreef:
20% van 600 kg (paard) = 120 kg
25% van 600 kg = 150 kg

Gelukkig, ik ben nog lang niet te zwaar Clown

Mmm, volgens mij moet je proberen ruim onder die 20% te blijven.... althans, zo heb ik het opgevat Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:59

Al ben je niet lomp, als je opstijgt moet je 200 kilo aan je armen optrekken en op 1 been. Echt dat lukt niet hoor. Maar goed ik geloof dat de meesten en misschien wel allen van 200 kilo er niet eens aan denken...

Needje, dat is lastig, voor een gewichtig iemand moet je een paard met een korte rug hebben maar daar kunnen alleen kleine zadels op.....volgens jouw regel. Ik heb die nog nooit gehoord trouwens...inch heeft toch alleen met de zitmaat te maken ? Anders is er blijkbaar ruimte zat op ieder paard. Ik heb een 17,5 en 18 inch en het koudbloedzadel kun je met zn tweeen in volgens mij dat is een joekel. En westernzadels die zijn toch altijd langer dan ?

Ik gok dat het de bedoeling is dat je niet drukt op de plaats van de nieren, maar dan moet je inderdaad wel een heel groot zadel op een heel kort paard of pony leggen.
Ik zal voor de grap ooit eens het koudbloed zadel even op mijn fjord leggen en dan een foto maken. Dan lijkt het net als of ik een fjord heb met een stokmaat van 1 meter volgens mij. Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 01:26

Perrokai schreef:
Al ben je niet lomp, als je opstijgt moet je 200 kilo aan je armen optrekken en op 1 been. Echt dat lukt niet hoor. Maar goed ik geloof dat de meesten en misschien wel allen van 200 kilo er niet eens aan denken...

Needje, dat is lastig, voor een gewichtig iemand moet je een paard met een korte rug hebben maar daar kunnen alleen kleine zadels op.....volgens jouw regel. Ik heb die nog nooit gehoord trouwens...inch heeft toch alleen met de zitmaat te maken ? Anders is er blijkbaar ruimte zat op ieder paard. Ik heb een 17,5 en 18 inch en het koudbloedzadel kun je met zn tweeen in volgens mij dat is een joekel. En westernzadels die zijn toch altijd langer dan ?

Ik gok dat het de bedoeling is dat je niet drukt op de plaats van de nieren, maar dan moet je inderdaad wel een heel groot zadel op een heel kort paard of pony leggen.
Ik zal voor de grap ooit eens het koudbloed zadel even op mijn fjord leggen en dan een foto maken. Dan lijkt het net als of ik een fjord heb met een stokmaat van 1 meter volgens mij. Knipoog

Ik dacht ook dat een zadel alleen kan/"mag" steunen tot op de laatste rib (en dus niet op de lendenen). Dit laatste omdat hier alleen op de lendewervels zelf kan worden gesteund (terwijl die juist vrij moeten zijn) of op de nieren en andere inwendige organen.
Daarnaast is de zadelruimte aan de voorkant begrensd door het schouderblad, waarbij het zadel dus zo moet liggen dat de schouder niet in de bewegingsvrijheid beperkt wordt.

Een langere rug kan dus een langer (en het gewicht beter verdelend) zadel dragen, maar of dat opweegt tegen de grotere kwetsbaarheid voor overbelasting weet ik niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:42

Idd, plek van het zadel is van achter het schouderblad, tot de laatste rib. Mijn paard is extreem kort., Daar moesten de keilkussens van m'n 17 inch zadel al voor worden ingekort om niet voorbij die laatste rib te komen. Nagelbijten / Gniffelen
Overigens hebben best veel mensen met pony's een zadel die te groot is. En bij het gros ligt het zadel op de schouder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:46

ik rij op een 17,5 inch zadel op mijn fjord en dat gaat prima,ik pas er zelf ook goed in.(met mijn aardige achterwerk)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:43

Needje schreef:
Idd, plek van het zadel is van achter het schouderblad, tot de laatste rib. Mijn paard is extreem kort., Daar moesten de keilkussens van m'n 17 inch zadel al voor worden ingekort om niet voorbij die laatste rib te komen. Nagelbijten / Gniffelen
Overigens hebben best veel mensen met pony's een zadel die te groot is. En bij het gros ligt het zadel op de schouder.

Keilkussens zijn altijd langer; bij een korte rug kan je beter een zadel zonder keilkussens nemen.

Ik herken dit probleem; ik heb een vrij kleine tinker (1.45) en heb een 17.5 inch zadel. Het kan maar net; mijn zadel wordt nu verbouwd. Er is eigenlijk ook geen korter zadel van 17.5 inch te vinden. We hebben heel wat merken geprobeerd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:51

het zal best getest zijn

maar ik vind dat je ook naar de bouw moet kijken. had laast een stukje overgelezen. in de ros volgens mij.

Vroeger weegde de slodaten met harnas ook al gouw 110 kilo, nou en die paarden hebben wat afgelopen zeg.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:50

oomens schreef:
Perrokai schreef:

Ik dacht ook dat een zadel alleen kan/"mag" steunen tot op de laatste rib (en dus niet op de lendenen). Dit laatste omdat hier alleen op de lendewervels zelf kan worden gesteund (terwijl die juist vrij moeten zijn) of op de nieren en andere inwendige organen.
Daarnaast is de zadelruimte aan de voorkant begrensd door het schouderblad, waarbij het zadel dus zo moet liggen dat de schouder niet in de bewegingsvrijheid beperkt wordt.

Een langere rug kan dus een langer (en het gewicht beter verdelend) zadel dragen, maar of dat opweegt tegen de grotere kwetsbaarheid voor overbelasting weet ik niet.

ik vraag me af hoe het dan met westernzadels zit ...
die komen toch meestal een stuk verder dan de laatste rib?
zijn die dan allemaal slecht? Verward

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:58

Ik had een VZ en een dressuurzadel op mijn fries. Het leek wel alsof het VZ zadel meer op de schouder lag dan het dressuurzadel ook omdat die zadelbladen niet naar voren lopenmaar direct naar beneden.

Ik zit dus ook met 17,5 op mijn fjord en ook mijn achterwerk past er precies is. Maar er reed ook een meisje met maatje 36 of nog minder op en die heb ik ook nooit horen klagen dat het te groot was. Toen ik op een manegepaard les had zat ik in een standaard maat zadel en was dikker dan nu en ook daar he ik het niet gemerkt. Maar voor de zekerheid heb ik wel zelf de wat ruimere gekocht. Koudbloedzadel was 1 maat, gewoon enorm groot. Maar die is later voor op de belg.

Lastig vraagstuk, zwaardere ruiter beter op paard met kortere rug maar dan wel een kleine maat zadel....Volgens mij op een groter paard met korte rug kom je met 18 inch of zelfs 18,5 niet voorbij het kritieke punt, maar ik heb hier niets om te testen...
Westernzadels, ja dat zei ik ook al Fojoe

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:42

Hoe het zit met westernzadels weet ik niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:30

fojoe schreef:
ik vraag me af hoe het dan met westernzadels zit ...
die komen toch meestal een stuk verder dan de laatste rib?
zijn die dan allemaal slecht? Verward

Misschien wel, maar daarvoor is mijn kennis van westernzadels te beperkt.
Steunen ze ook echt achter de laatste rib, of steekt er alleen een deel van het zadel uit tot achter die rib, terwijl de ondersteuning verder naar voren ophoudt?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:00

Ten eerste wil ik reageren op de mensen die mensen met overgewicht hier zo maar kunnen beledigen. Er zijn veel redenen waarom mensen te dik zijn. Mijn overgewicht is door vele ziekten en medicatie gekomen en ik ben van maatje "fotomodel" naar op zijn zwaarst...160 kilo gedenderd. Dit is heel erg voor mij, ik heb ziekteperiodes waarin ik 2 tot 3 maanden totaal plat lig, als ik dan al lucht inadem wordt ik al 10 kilo zwaarder bij wijze van. Ik vind dat mensen hier niet over mogen oordelen.
Ik heb nachtmerries en doodsangsten voor de rug van mijn Tinker uitgestaan. Toen ik met mijn 145 kilo (!) toch met een rood hoofd advies vroeg aan mijn dierenarts, was het antwoord ook erg verassend. Mijn Tinker is ook echt zo'n uit de kluiten gewassen jongen. het lijkt meer een mengelmoes tussen een Shire en trekpaard met Tinkerlooks. Hij zit ook boven de 700 kilo gewicht. Mijn dierenartse ging dus hard lachen toen ik vroeg of ik wel op hem kon gaan rijden, kon ik dat wel maken met zijn rug...blabla... Haar antwoord was: "Dat paard van jou ???? Die kan wel wat hebben hoor!!". Ook een osteopaat kon niks vinden aan zijn rug een paar maanden geleden. Ik ben zelf 1.80 en meeste mensen schatten mijn gewicht ook niet zo hoog, maar het zit er toch echt wel! Tinkermans sjouwt mij met grootste gemak rond, verblikt of verbloost niet. Dat met een megawesternzadel op zijn ( korte) rug, 18 inch, dat was even het grootste wat ik kon vinden.

Nu moet ik zeggen dat ik bijna op een paard geboren ben, een vastgelijmde zit heb en mijn lichaam meegaand is ( volgende instructrice). Ik ben steeds aan het dieten en doen maar door mijn gezondheidsproblemen komt het er altijd weer met gemak bij. De 160 kilo heb ik gewogen door de prednison waar ik binnen een maand helemaal van opgeblazen was. Ik wil heel erg graag afvallen omdat ik zo ook niet oud ga worden en gemakkelijk eens een fatale hart aandoening kan krijgen of suikerziekte of wat ook. Ik blijf moed houden en vechten en zonder mijn Tinkermans had ik de moed jaren geleden opgegeven, hij heeft mij 'erbovenop' gehouden! Hij is de reden dat ik elke dag buiten kom, beweeg etc. en is er altijd voor mij, wat ik van mensen niet echt meer kan melden...want zij haken snel af als je zoveel ziek bent!
En daarom wil ik met mijn verhaal mensen die 100plus zijn, een hart onder de riem steken en hun vragen gewoon plezier te hebben met wat ze doen in de paardensport.
Het probleem 'gewicht' is in de samenleving bekend, ik heb een vriendin met een paar kilootjes meer, echt maar een paar kilootjes, maar zij vind zichzelf 'geen gezicht' op haar paard en is hierdoor ook vaak depressief. Dat is wat de maatschappij kweekt, als je ook maar een bollere toet hebt word je al met de nek aangekeken als je op een paard klimt en dat vind ik dus nogmaals onaanvaardbaar.
De mensen die hun paardje 24 uur per dag op een supermanege in stal hebben staan, het volstoppen met haver en sportbiks, wat niet in de wei mag lopen vanwege een 'grasbuik wat niet uitziet' wat voor dat uurtje per dag wat hij eruit komt in de krul getrokken wordt na een snelle borstel en het zadel en hoofdstel erop gegooid te hebben, en dus nooit een grasspriet of boom ziet, alleen een binnenbak.... dat vind ik nu eens zielig...

Ik begin eind van de maand met paardentractie, ik ben op zoek naar een ploeg en eg en ga zelf mijn weiland opnieuw inzaaien, met Tinkermans, ontzettend geweldig, zolang ik kan bewegen, beweeg ik! Ik heb plezier, mijn paard en andere dieren komen op nummer 1, en zelfs in rolstoel vind je mij bij mijn paard in de buurt, vaak genietend op /in stoel, naar het weiland kijkend waar mijn 2 mannen altijd lekker dollen, grazen en vooral... 24 uur per dag buiten paard mogen zijn!!! Zij zijn gelukkig...
Dus denk na om wat je zegt...

sjaan1940

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:01

haha super dikke mensen rijden geen paard die kunnen er niet op komen lijkt mij

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:11

liekensancho schreef:
Ten eerste wil ik reageren op de mensen die mensen met overgewicht hier zo maar kunnen beledigen. Er zijn veel redenen waarom mensen te dik zijn. Mijn overgewicht is door vele ziekten en medicatie gekomen en ik ben van maatje "fotomodel" naar op zijn zwaarst...160 kilo gedenderd. Dit is heel erg voor mij, ik heb ziekteperiodes waarin ik 2 tot 3 maanden totaal plat lig, als ik dan al lucht inadem wordt ik al 10 kilo zwaarder bij wijze van. Ik vind dat mensen hier niet over mogen oordelen.
Ik heb nachtmerries en doodsangsten voor de rug van mijn Tinker uitgestaan. Toen ik met mijn 145 kilo (!) toch met een rood hoofd advies vroeg aan mijn dierenarts, was het antwoord ook erg verassend. Mijn Tinker is ook echt zo'n uit de kluiten gewassen jongen. het lijkt meer een mengelmoes tussen een Shire en trekpaard met Tinkerlooks. Hij zit ook boven de 700 kilo gewicht. Mijn dierenartse ging dus hard lachen toen ik vroeg of ik wel op hem kon gaan rijden, kon ik dat wel maken met zijn rug...blabla... Haar antwoord was: "Dat paard van jou ???? Die kan wel wat hebben hoor!!". Ook een osteopaat kon niks vinden aan zijn rug een paar maanden geleden. Ik ben zelf 1.80 en meeste mensen schatten mijn gewicht ook niet zo hoog, maar het zit er toch echt wel! Tinkermans sjouwt mij met grootste gemak rond, verblikt of verbloost niet. Dat met een megawesternzadel op zijn ( korte) rug, 18 inch, dat was even het grootste wat ik kon vinden.

Nu moet ik zeggen dat ik bijna op een paard geboren ben, een vastgelijmde zit heb en mijn lichaam meegaand is ( volgende instructrice). Ik ben steeds aan het dieten en doen maar door mijn gezondheidsproblemen komt het er altijd weer met gemak bij. De 160 kilo heb ik gewogen door de prednison waar ik binnen een maand helemaal van opgeblazen was. Ik wil heel erg graag afvallen omdat ik zo ook niet oud ga worden en gemakkelijk eens een fatale hart aandoening kan krijgen of suikerziekte of wat ook. Ik blijf moed houden en vechten en zonder mijn Tinkermans had ik de moed jaren geleden opgegeven, hij heeft mij 'erbovenop' gehouden! Hij is de reden dat ik elke dag buiten kom, beweeg etc. en is er altijd voor mij, wat ik van mensen niet echt meer kan melden...want zij haken snel af als je zoveel ziek bent!
En daarom wil ik met mijn verhaal mensen die 100plus zijn, een hart onder de riem steken en hun vragen gewoon plezier te hebben met wat ze doen in de paardensport.
Het probleem 'gewicht' is in de samenleving bekend, ik heb een vriendin met een paar kilootjes meer, echt maar een paar kilootjes, maar zij vind zichzelf 'geen gezicht' op haar paard en is hierdoor ook vaak depressief. Dat is wat de maatschappij kweekt, als je ook maar een bollere toet hebt word je al met de nek aangekeken als je op een paard klimt en dat vind ik dus nogmaals onaanvaardbaar.
De mensen die hun paardje 24 uur per dag op een supermanege in stal hebben staan, het volstoppen met haver en sportbiks, wat niet in de wei mag lopen vanwege een 'grasbuik wat niet uitziet' wat voor dat uurtje per dag wat hij eruit komt in de krul getrokken wordt na een snelle borstel en het zadel en hoofdstel erop gegooid te hebben, en dus nooit een grasspriet of boom ziet, alleen een binnenbak.... dat vind ik nu eens zielig...

Ik begin eind van de maand met paardentractie, ik ben op zoek naar een ploeg en eg en ga zelf mijn weiland opnieuw inzaaien, met Tinkermans, ontzettend geweldig, zolang ik kan bewegen, beweeg ik! Ik heb plezier, mijn paard en andere dieren komen op nummer 1, en zelfs in rolstoel vind je mij bij mijn paard in de buurt, vaak genietend op /in stoel, naar het weiland kijkend waar mijn 2 mannen altijd lekker dollen, grazen en vooral... 24 uur per dag buiten paard mogen zijn!!! Zij zijn gelukkig...
Dus denk na om wat je zegt...

Zou je misschien eerst even willen LEZEN? De meesten hier hebben al meerdere malen aangegeven dat het niet uitmaakt wáárom iemand een bepaald gewicht heeft. Of iemand nu kort, lang, dun of dik is: Met een hoger gewicht op de rug zal een paard eerder/meer slijtage oplopen dan met een lager gewicht. (wanneer rijniveau, zadel en rijstijl gelijk zijn)

Wanneer dat gewicht precies te hoog is, daar wordt volop over gediscussieerd, en dat zal afhankelijk zijn van het paard en van wat als "toelaatbare schade" wordt gezien.

NOGMAALS, IN GROTE LETTERS: LANGE MAGERE MENSEN WORDEN NET ZO VEEL AANGESPROKEN ALS KORTE DIKKE MENSEN, WANNEER ZE HETZELFDE GEWICHT HEBBEN.

@sjaan1940: misschien is dit niet zo'n vriendelijke opmerking. Bovendien doet hij niet ter zake. Als deze "super dikke mensen" (jouw woorden) gewoon op hun paard kunnen komen, goed kunnen rijden en niet te veel wegen voor hun paard, dan is er geen enkel probleem. Zijn ze wel te zwaar voor hun paard, kunnen ze niet goed rijden of kunnen ze niet op het paard komen, dan is dát het probleem, en niet het dik zijn op zich.