liekensancho schreef:Ten eerste wil ik reageren op de mensen die mensen met overgewicht hier zo maar kunnen beledigen. Er zijn veel redenen waarom mensen te dik zijn. Mijn overgewicht is door vele ziekten en medicatie gekomen en ik ben van maatje "fotomodel" naar op zijn zwaarst...160 kilo gedenderd. Dit is heel erg voor mij, ik heb ziekteperiodes waarin ik 2 tot 3 maanden totaal plat lig, als ik dan al lucht inadem wordt ik al 10 kilo zwaarder bij wijze van. Ik vind dat mensen hier niet over mogen oordelen.
Ik heb nachtmerries en doodsangsten voor de rug van mijn Tinker uitgestaan. Toen ik met mijn 145 kilo (!) toch met een rood hoofd advies vroeg aan mijn dierenarts, was het antwoord ook erg verassend. Mijn Tinker is ook echt zo'n uit de kluiten gewassen jongen. het lijkt meer een mengelmoes tussen een Shire en trekpaard met Tinkerlooks. Hij zit ook boven de 700 kilo gewicht. Mijn dierenartse ging dus hard lachen toen ik vroeg of ik wel op hem kon gaan rijden, kon ik dat wel maken met zijn rug...blabla... Haar antwoord was: "Dat paard van jou ???? Die kan wel wat hebben hoor!!". Ook een osteopaat kon niks vinden aan zijn rug een paar maanden geleden. Ik ben zelf 1.80 en meeste mensen schatten mijn gewicht ook niet zo hoog, maar het zit er toch echt wel! Tinkermans sjouwt mij met grootste gemak rond, verblikt of verbloost niet. Dat met een megawesternzadel op zijn ( korte) rug, 18 inch, dat was even het grootste wat ik kon vinden.
Nu moet ik zeggen dat ik bijna op een paard geboren ben, een vastgelijmde zit heb en mijn lichaam meegaand is ( volgende instructrice). Ik ben steeds aan het dieten en doen maar door mijn gezondheidsproblemen komt het er altijd weer met gemak bij. De 160 kilo heb ik gewogen door de prednison waar ik binnen een maand helemaal van opgeblazen was. Ik wil heel erg graag afvallen omdat ik zo ook niet oud ga worden en gemakkelijk eens een fatale hart aandoening kan krijgen of suikerziekte of wat ook. Ik blijf moed houden en vechten en zonder mijn Tinkermans had ik de moed jaren geleden opgegeven, hij heeft mij 'erbovenop' gehouden! Hij is de reden dat ik elke dag buiten kom, beweeg etc. en is er altijd voor mij, wat ik van mensen niet echt meer kan melden...want zij haken snel af als je zoveel ziek bent!
En daarom wil ik met mijn verhaal mensen die 100plus zijn, een hart onder de riem steken en hun vragen gewoon plezier te hebben met wat ze doen in de paardensport.
Het probleem 'gewicht' is in de samenleving bekend, ik heb een vriendin met een paar kilootjes meer, echt maar een paar kilootjes, maar zij vind zichzelf 'geen gezicht' op haar paard en is hierdoor ook vaak depressief. Dat is wat de maatschappij kweekt, als je ook maar een bollere toet hebt word je al met de nek aangekeken als je op een paard klimt en dat vind ik dus nogmaals onaanvaardbaar.
De mensen die hun paardje 24 uur per dag op een supermanege in stal hebben staan, het volstoppen met haver en sportbiks, wat niet in de wei mag lopen vanwege een 'grasbuik wat niet uitziet' wat voor dat uurtje per dag wat hij eruit komt in de krul getrokken wordt na een snelle borstel en het zadel en hoofdstel erop gegooid te hebben, en dus nooit een grasspriet of boom ziet, alleen een binnenbak.... dat vind ik nu eens zielig...
Ik begin eind van de maand met paardentractie, ik ben op zoek naar een ploeg en eg en ga zelf mijn weiland opnieuw inzaaien, met Tinkermans, ontzettend geweldig, zolang ik kan bewegen, beweeg ik! Ik heb plezier, mijn paard en andere dieren komen op nummer 1, en zelfs in rolstoel vind je mij bij mijn paard in de buurt, vaak genietend op /in stoel, naar het weiland kijkend waar mijn 2 mannen altijd lekker dollen, grazen en vooral... 24 uur per dag buiten paard mogen zijn!!! Zij zijn gelukkig...
Dus denk na om wat je zegt...
Zou je misschien eerst even willen LEZEN? De meesten hier hebben al meerdere malen aangegeven dat het niet uitmaakt wáárom iemand een bepaald gewicht heeft. Of iemand nu kort, lang, dun of dik is: Met een hoger gewicht op de rug zal een paard eerder/meer slijtage oplopen dan met een lager gewicht. (wanneer rijniveau, zadel en rijstijl gelijk zijn)
Wanneer dat gewicht precies te hoog is, daar wordt volop over gediscussieerd, en dat zal afhankelijk zijn van het paard en van wat als "toelaatbare schade" wordt gezien.
NOGMAALS, IN GROTE LETTERS: LANGE MAGERE MENSEN WORDEN NET ZO VEEL AANGESPROKEN ALS KORTE DIKKE MENSEN, WANNEER ZE HETZELFDE GEWICHT HEBBEN.
@sjaan1940: misschien is dit niet zo'n vriendelijke opmerking. Bovendien doet hij niet ter zake. Als deze "super dikke mensen" (jouw woorden) gewoon op hun paard kunnen komen, goed kunnen rijden en niet te veel wegen voor hun paard, dan is er geen enkel probleem. Zijn ze wel te zwaar voor hun paard, kunnen ze niet goed rijden of kunnen ze niet op het paard komen, dan is dát het probleem, en niet het dik zijn op zich.