Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:40

Amen

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:17

Nikka schreef:
@horsedances: volgens mij heb je het onderzoek niet helemaal goed gelezen of ben je gespeend van enige juridische kennis. Geen dossiervorming als aanklager is gewoon een beginnersfout van de ergste categorie. Verder Mevrouw Sloet, die overigens een zeer capabele dierenarts is, is hoofd Interne en ik kan me in de verste verte niet voorstellen wat dat te maken heeft met de gebruikte trainingswijze en de heer Welling was rond die tijd (volgens mij) nog teamarts van het A kader. Deze laatste is nauwelijks onafhankelijk te noemen. Zoals reeds eerder gezegd, maar waarschijnlijk heb je daar minder verstand van, is het bij medische zaken maar wie je het vraagt. Ik ben zelf ook eens als getuige deskundige voor een aanklagende partij ingeschakeld en met elk verhaal kan je verschillende kanten op, zo werkt dat nu eenmaal. Als goede aanklager kan je daar terdege gebruik van maken.
Ik zou zeggen lees het stuk nog maar eens door dan zie je dat de aanklager van de KNHS aardig de oren gewassen is.

edit:typefout

Over geen dossierkennis of vorming gesproken Verdrietig

Ga nu eerst eens het dossier lezen (het zijn maar 63 pagina's, exclusief de niet gepubliceerde bijlagen) dan kan ook jij konstateren dat het onderzoek van Dr. Sloet juist en mede over laag en diep instellen gaat.

Verder zou ik me als ik jou was niet zo druk maken om het feit of ik al dan niet gespeend ben van juridische kennis. Aan je reactie en je woordkeuze te merken ben je momenteel eerste jaars student rechten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:49

Zelfs ik als leek kan uit het verslag al constateren dat de aanklager slecht werk heeft verricht.
Daar hoef ik het dossier niet voor te lezen en het wordt zelfs letterlijk genoemd. Telefoongesprekken die niet op zwart op wit gezet zijn, hoe simpel kun je zijn?
En dat is nog maar 1 voorbeeld.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:07

Citaat:
Bij dit onderzoek van dr. Sloet is geconstateerd/waargenomen (op basis van medische parameters zoals melkzuur,hartslag en stresshormoon) dat het langere tijd laag, diep en rond aan de slofteugel lopen van - niet specifiek daartoe- getrainde/geoefende paarden geen stress(verhoging) geeft.
....

hoho, geen stressverhoging... als dat alles is, zegt het helemaal niets over de gevolgen voor het dier op langere termijn. op basis van deze uitspraak kan dan ook beslist niet gezegd worden dat LDR geen schadelijke gevolgen heeft...

er zijn onderzoeken gepubliceerd (oa in Bit) over botvervormingen bij paarden die langdurig 'in de krul' getraind zijn, dat werpt dan een totaal ander licht op de zaak...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 03:29

merrieveulen schreef:
Citaat:
r botvervormingen bij paarden die langdurig 'in de krul' getraind zijn, dat werpt dan een totaal ander licht op de zaak...

Juist!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:59

Daar zijn genoeg foto's over beschikbaar, ook met medische verslagen en onderzoeken. Kennelijk is dat bij deze zaak niet in verband gebracht, kennelijk wordt het longeren op deze manier bij deze pony niet als zodanig ervaren.

Doet mij denken aan het trainen van de jonge Russische gymnastiekmeisjes voor de Olympische Spelen 30 - 35 jaar geleden. De meisjes groeiden niet meer, maar waren ook na een aantal jaren afgeschreven. Het doel heiligde de middelen.

Gaan we over een jaar of 5 a 10 nog een onderzoek van P & P verwachten? Kijken wat er intern is ontstaan, zouden ze dan eventueel van een verband willen spreken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:35

ik hoop het eigenlijk wel, het lijkt mij wel belangrijke kennis, zeker aangezien een hoop paarden via LDR getraind worden. ik zie ze hier op stal ook, jonge dieren die imo veel te diep getraind worden... ik kan me persoonlijk gewoon haast niet voorstellen dat een dergelijk onnatuurlijke, en overdreven houding over langere termijn geen gevolgen heeft.

of de gevolgen (botwoekeringen aan bovenste halswervels o.a.) ook daadwerkelijk leed veroorzaken is een tweede.
er is bekend dat mensen die vele jaren lange tijd te paard doorbrengen botwoekeringen (uitstulpingen die op het skelet duidelijk zichtbaar zijn, tot formaat halve pingpongbal) op het dijbeen krijgen. dit is op zich niet schadelijk en men hoeft er ook geen last van te krijgen.

dat is denk ik de moeilijkheid ook, zolang het bij het paard geen schade aanricht (kan uiteraard ook geestelijke schade zijn), zal er ook vrij weinig aan gedaan worden.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:07

Arabesk schreef:
ze moeten ook niet verbaasd opkijken als bij internationale wedstrijden boe geroep opstijgt uit het publiek. Want reken maar dat ook het buitenland dit niet pikt.

ik kan het alleen maar hopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:05

ikkemetwikke schreef:
Arabesk schreef:
ze moeten ook niet verbaasd opkijken als bij internationale wedstrijden boe geroep opstijgt uit het publiek. Want reken maar dat ook het buitenland dit niet pikt.

ik kan het alleen maar hopen.

inderdaad!

JurybijZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:42

De rookwolken en kruitdampen rond de uitspraak van het tuchtcollege van de KNHS, inzake Power & Paint, zijn nauwenlijks opgetrokken of de hangjongeren van het cybercafé Bokt trekken alweer ten strijde. Hun toorn is deze keer gericht op mevrouw de aanklager, die het in haar hoofd gehaald heeft om onbeslagen ten ijs te treden. Haar dommigheden en stupiditeiten worden extensief uitgemeten op het forum. Gebruik makend van een taalgebruik en spelling die de onderwijzers en leraren Nederlands in elkaar doet krimpen, spijkeren de hangjongeren hun proclamaties aan de muur van het cybercafé. Uit oma's schuurtje worden de heksenketels weer van het stof ontdaan om de pek ook deze keer weer lekker op te stoken. De kippen hebben de bui al aan zien komen en zijn een paar takken hoger in de boom gaan zitten om hun verentooi te redden. De kerstbomen worden dit keer twee weken eerder afgetuigd, want zoveel onkunde en plichtsverzuim dient op de brandstapel te worden afgestraft. Onder aanvoering van de peperdame van de nieuwsredactie van Bokt wordt de route naar het kantoor van de KNHS uitgestippeld. Essentieel, in de keuze van de route, is natuurlijk dat men her en der wat straatklinkers kan verzamelen, om deze bij aankomst in Ermelo met een sierlijke boog door de ramen van de portacabines van de KNHS te gooien. Op de dag des oordeels zadelen de hangjongeren hun hobbelpaarden, starten hun illegaal opgevoerde snorfietsen en stellen hun TomTom in op het federatiecentrum in Ermelo. De Bokkers die langs de route wonen hebben hun keuken-apparatuur naar buiten gesleept, en staan aan de kant van de weg overjarige rookworsten uit te delen. Niet Bokkers, die langs de route wonen hebben hun kippen opgehokt alsof er een vijfde uitbraak van de vogelgriep aanstaande is. Misselijk geworden van de overjarige rookworsten in combinatie met de glühwein en jägerthee staat de meute voor het hek van het federatiecentrum in Ermelo. De embryonaal ontuigde kerstbomen worden op een stapel gegooid en her en der wordt er een Paardenkrant uit de rugzak getoverd om de brandstapel mee aan te steken, de spandoeken worden ontrold en de pijlen krijgen een bad in de cyanide. Terwijl de alom aanwezige camera's van de nationale en internationale media hun plaatjes schieten, bestormen de eerste hangjongeren de hekken rondom het federatiecentrum op zoek naar de aanklaagster, niet wetende dat deze inmiddels asiel heeft aangevraagd en gekregen in Argentinië. In al dit gebulder en lawaai is allang niet meer te horen dat de buitenlandse verslaggevers aan de omstanders vragen of dit een protest is tegen het feit dat Nederland de grootste exporteur is van paardenvlees.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:53

Mijn toorn is absoluut niet gericht op mevrouw de aanklager, maar ik verbaas mij er meer over dat het heeft kunnen gebeuren. Het was van mijn kant meer een verbaasde constatering dat een jurist met enige ervaring deze fouten heeft begaan.

Wel een leuk geschreven stukje trouwens Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:04

Merrieveulen, als je een onderzoek citeert, moet je het wel correct citeren. De uitkomst van dat onderzoek was dat een dressuurpaard grotere kans op botwoekeringen had dan een niet dressuurpaard, maar dat LDR niet de reden kon zijn omdat LDR-getrainde springpaarden die woekeringen niet hadden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:13

Karl66 schreef:
Merrieveulen, als je een onderzoek citeert, moet je het wel correct citeren. De uitkomst van dat onderzoek was dat een dressuurpaard grotere kans op botwoekeringen had dan een niet dressuurpaard, maar dat LDR niet de reden kon zijn omdat LDR-getrainde springpaarden die woekeringen niet hadden.

nee het was anders, wellicht twee verschillende onderzoeken? er waren bij meerdere skeletten van dressuurpaarden daadwerkelijk botuitstulpingen gevonden aan de bovenste twee halswervels, welke vrij zeker veroorzaakt waren door langdurig 'in de knik' lopen. ik zal het eens opzoeken, het heeft in een paardenblad gestaan, volgens mij in Bit of IDS...

maar we dwalen een beetje af, hihi!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:39

russel schreef:
Daar zijn genoeg foto's over beschikbaar, ook met medische verslagen en onderzoeken. Kennelijk is dat bij deze zaak niet in verband gebracht, kennelijk wordt het longeren op deze manier bij deze pony niet als zodanig ervaren.

Doet mij denken aan het trainen van de jonge Russische gymnastiekmeisjes voor de Olympische Spelen 30 - 35 jaar geleden. De meisjes groeiden niet meer, maar waren ook na een aantal jaren afgeschreven. Het doel heiligde de middelen.

Gaan we over een jaar of 5 a 10 nog een onderzoek van P & P verwachten? Kijken wat er intern is ontstaan, zouden ze dan eventueel van een verband willen spreken?

hmmm, heb zelf genoeg tijd doorgebracht in de turnzaal en genoeg gehoord en gezien over de trainingsmethodes.
Reden van achterblijven in de groei is de zware training (bijna volledige werkdagen trainen voor en na enkele uren school) en in sommige gevallen het (zichzelf) opgelegde dieet waardoor de pubertijd wordt uitgesteld. Er werd streng geselecteerd op bouw en natuurlijke lenigheid, omdat iemand die niet de juiste bouw en lenigheid had, nooit tot die topprestaties kon komen. Veel turnsters gingen met "pensioen" op het moment dat de uitgestelde pubertijd toch doorbrak en ze te zwaar werden om nog goed in de top mee te kunnen draaien. Slechts een enkeling draaide na 18 jarige leeftijd nog mee op de internationale kampioenschappen.
Rugproblemen ontstaan bij overstrekken (dus holle) rug, en niet door het oprekken van de spieren en banden door lenigheidsoefeningen van de rug en beenspieren (bovenlijn bij paarden).

Op de foto's drukt P&P zijn rug weg, maar het is de bedoeling dat het beter nagevelijk wordt en het dier zijn rug juist beter gaat gebruiken. Denk dat Coby's reactie daar ook vandaan kwam toen ze reageerde met dat deze wijze van longeren geen enkele trainingwaarde had en dit ook niet hun normale manier van trainen was.

Ik woon niet in de buurt bij DVB, maar anders ging ik graag op de uitnodiging in om ter plaatse regelmatig trainingen bij te wonen om met eigen ogen te zien hoe de paarden getraind worden.
En niet alleen bij DVB. Ook bij andere stallen zou ik graag kijken. Ik kan er vast veel van leren en zal vast ook dingen zien waarvan ik denk: als het zo moet, dan maar niet...
Ik denk dat elk huisje wel zijn kruisje zal hebben, dus ook elke trainingsstal, maar om zo te oordelen vanachter de computer op basis van een paar beelden gaat mij gewoon te ver.

Wie van diegenen die de trainingswijze van DVB zo verschrikkelijk vinden is al eens gaan kijken of het aanbod trainingen bij te wonen alleen op papier geldt, of ook in de praktijk? Dan krijg je in elk geval een veel completer beeld, dan van deze enkele longeersessie.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:24

JurybijZ schreef:
De rookwolken en kruitdampen rond de uitspraak van het tuchtcollege van de KNHS, inzake Power & Paint, zijn nauwenlijks opgetrokken of de hangjongeren van het cybercafé Bokt trekken alweer ten strijde. Hun toorn is deze keer gericht op mevrouw de aanklager, die het in haar hoofd gehaald heeft om onbeslagen ten ijs te treden. Haar dommigheden en stupiditeiten worden extensief uitgemeten op het forum. Gebruik makend van een taalgebruik en spelling die de onderwijzers en leraren Nederlands in elkaar doet krimpen, spijkeren de hangjongeren hun proclamaties aan de muur van het cybercafé. Uit oma's schuurtje worden de heksenketels weer van het stof ontdaan om de pek ook deze keer weer lekker op te stoken. De kippen hebben de bui al aan zien komen en zijn een paar takken hoger in de boom gaan zitten om hun verentooi te redden. De kerstbomen worden dit keer twee weken eerder afgetuigd, want zoveel onkunde en plichtsverzuim dient op de brandstapel te worden afgestraft. Onder aanvoering van de peperdame van de nieuwsredactie van Bokt wordt de route naar het kantoor van de KNHS uitgestippeld. Essentieel, in de keuze van de route, is natuurlijk dat men her en der wat straatklinkers kan verzamelen, om deze bij aankomst in Ermelo met een sierlijke boog door de ramen van de portacabines van de KNHS te gooien. Op de dag des oordeels zadelen de hangjongeren hun hobbelpaarden, starten hun illegaal opgevoerde snorfietsen en stellen hun TomTom in op het federatiecentrum in Ermelo. De Bokkers die langs de route wonen hebben hun keuken-apparatuur naar buiten gesleept, en staan aan de kant van de weg overjarige rookworsten uit te delen. Niet Bokkers, die langs de route wonen hebben hun kippen opgehokt alsof er een vijfde uitbraak van de vogelgriep aanstaande is. Misselijk geworden van de overjarige rookworsten in combinatie met de glühwein en jägerthee staat de meute voor het hek van het federatiecentrum in Ermelo. De embryonaal ontuigde kerstbomen worden op een stapel gegooid en her en der wordt er een Paardenkrant uit de rugzak getoverd om de brandstapel mee aan te steken, de spandoeken worden ontrold en de pijlen krijgen een bad in de cyanide. Terwijl de alom aanwezige camera's van de nationale en internationale media hun plaatjes schieten, bestormen de eerste hangjongeren de hekken rondom het federatiecentrum op zoek naar de aanklaagster, niet wetende dat deze inmiddels asiel heeft aangevraagd en gekregen in Argentinië. In al dit gebulder en lawaai is allang niet meer te horen dat de buitenlandse verslaggevers aan de omstanders vragen of dit een protest is tegen het feit dat Nederland de grootste exporteur is van paardenvlees.

Nou ja, je kunt ook overdrijven, wat is precies je punt hiermee? Dat je niet verontwaardigd mag zijn van dit soort kwelling?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:54

Ik lach me slap om dit stukje, een kleine kern van waarheid, voorzichtig gezegd, zit er tussen de regels wel bij, toch?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:06

En dat is...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:01

Tja het mag misschien lachwekkend zijn, maar een flinke zure ondertoon en een niet te missen boventoon heeft het wel. Schiet daardoor zijn doel wel voorbij. Sarcasme mag ik wel, maar deze schrijver pleegt steeds overkill in zijn stukken. Waardoor de kern waar het om draait alleen maar ridicuul wordt en de missie in mijn ogen iig niet geslaagd is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:18

russel schreef:
Tja het mag misschien lachwekkend zijn, maar een flinke zure ondertoon en een niet te missen boventoon heeft het wel. Schiet daardoor zijn doel wel voorbij. Sarcasme mag ik wel, maar deze schrijver pleegt steeds overkill in zijn stukken. Waardoor de kern waar het om draait alleen maar ridicuul wordt en de missie in mijn ogen iig niet geslaagd is.

Misschien kun jij of iemand anders me helpen want wat is de kern dan eigenlijk van de stukjes van jurybijz? Het valt me op dat de schrijver veel last heeft van metaforen en andere stijlfiguren als de naam CvB in negatieve zin valt, maar de missie ontgaat me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:24

Nee, sorry, hij wil kennelijk iets duidelijkmaken, maar zijn manier van schrijven is zijn doel voorbij geschoten dat ik het ook niet snap. Maar zijn moraal zal wel zijn dat bokkers &**(()_)_@#$% zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:44

russel schreef:
Nee, sorry, hij wil kennelijk iets duidelijkmaken, maar zijn manier van schrijven is zijn doel voorbij geschoten dat ik het ook niet snap. Maar zijn moraal zal wel zijn dat bokkers &**(()_)_@#$% zijn.

dat vermoed ik ook... Clown

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:07

Maar ondertussen bokt hij erop los...