Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:37

Dan zou je een afsluitbaar hek moeten hebben dat naar het erf van de paarden leidt. Als ze nog supervisie nodig hebben, kun je ze niet uit het oog verliezen bij dieren en zo. Kinderen op een boerderij verwacht ik wat meer bewust van de gevaren dan een kind uit een rijtjes huis en voor het even naar een veulentje gaat kijken met mams en paps en voorts houdt mams of paps het kind niet vast maar laat het rondkruipen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:07

Het kind woonde ook op dat landgoed. Van een peuter kun je niet verwachten dat het zich bewust is van de gevaren. Ook kinderen op een boerderij vergeten in hun speelsigheid weleens dat ze gevaar lopen. Mijn kinderen zijn zich best bewust van de gevaren, maar vergeten in hun spel ook weleens op te letten. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Toen die van mij nog peuter waren konden ze watervlug zijn. Iedereen met kleine kinderen en paarden weet dat het onmogelijk is je kind ten alle tijden op veilige afstand van het paard te houden. Bijna iedereen heeft wel eens zo'n situatie dat ie denkt OEI, gelukkig loopt het in veel gevallen goed af. Ook als je het kind op de arm hebt kan het paard, als ie echt wil, happen of slaan. Mijn paard heeft die neiging nooit getoond.
Maar als mijn paard omwille van zijn kudde mij of iemand anders aanvalt (wat ie niet zal doen omdat dat er gewoon niet inzit Knipoog ) dan werk ik 'm wel bij. En doet ie het vaker dan ga ik opzoek naar een andere eigenaar. Met kinderen kun je dat gewoon niet hebben. Ook al heb je een dubbel hek (zoals wij).
En zou hij voor mijn ogen mijn kind vermoorden, ook al is dat niet bewust, dan is het denk ik wel einde verhaal paard.
Want ik geloof niet dat er veel mensen zijn die zitten te wachten op een paard met zo'n verleden.

Ik heb bijvoorbeeld een paard gehad die mij af heeft geworpen op één van onze eerste buitenritjes. En niet zomaar afgeworpen maar echt gelanceerd werd ik. Hield ik een gebroken ruggenwervel aan over. In de tijd dat ik in het gips zat (9 maanden) had ik een bijrijder gevonden. Die jongen was een hele fijne ruiter en het klikte goed met mijn paard. Hij reed een keer mee in de les en mijn paard begon giga te bokken, zo vanuit het niets. Ook hij stuiterde eraf en brak 3 ruggenwervels. Die jongen heeft nooit meer kunnen rijden want hij moest geopereerd worden en die wervels zijn vastgezet. Nadat ik hersteld was ben ik weer gewoon gaan rijden en ik ben er nooit meer afgevallen. Maar je wil niet weten hoevaak mij door Jan en alleman geadviseerd is dit "gevaarlijke" paard te verkopen. En tot in lengte van jaren is mijn paard erop aangekeken dat hij twee ruiters het ziekenhuis in heeft geholpen. Zo'n paard krijgt een naam en komt daar nooit meer vanaf. Ik heb er overigens verder altijd een superdier aan gehad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:42

russel schreef:
Ben benieuwd wat voor paard het is geweest. Vast geen shetlander.

En toen lag ik onder de tafel in mijn broek te pissen van het lachen....
Een welgemikte opmerking is af en toe welkom in al die ernst....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:30

Wat een paard met een verleden betreft, dan weet je in elk geval heel bewust waar je aan begint. Als je "gewoon" een paard koopt, reken je er op dat het normaal zal zijn, maar wie zegt dat het zo is? Wat weten we nou eigenlijk van de paarden die we kopen? Over het algemeen bar weinig en hoe verder weg in zijn verleden, hoe minder.

Over kinderen op boerderijen, ja, daar gebeuren veel ongelukken. Ze komen onder de tractor bv. Doe je dan de tractor weg en schiet je de chauffeur er van dood? In zo´n geval ga je er toch ook mee om? Maar als er een dier aan te pas komt, moet het maar dood...
Nogmaals, als het om een vals dier gaat is het wat anders. ik heb tweemaal in mijn leven paarden meegemaakt waarbij ik zei:"Breng het toch naar de slacht voordat er ongelukken gebeuren." Maar ze gingen pas nadat er ongelukken gebeurden. Ging rouwens om een vier en tweejarige die nauwelijks contact met mensen hadden, behalve om te voeren en te verweiden, geen traumas ofzo. Gewoon vals geboren, het komt voor. Ook gevaarlijkheid is redelijk te voorspellen. En gevaarlijke dieren moet je opruimen, maar de vraag is dus in hoeverre dit paard gevaarlijk WAS. Want indien het gevaarlijk was, had het kind al helemaal geen kans mogen krijgen om er in de buurt te komen...

Overigens kan een Shetlander ook een peuter doden. En ze horen trouwens niet onder de klasse "paard".

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:37

Ninx schreef:
russel schreef:
Ben benieuwd wat voor paard het is geweest. Vast geen shetlander.

En toen lag ik onder de tafel in mijn broek te pissen van het lachen....
Een welgemikte opmerking is af en toe welkom in al die ernst....

Haha Maar idd ook een shetlander kan een peuter doden !
Maar ik vindt het wel belachelijk dat het dier is gedood Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:45

Gezien ik weer berichten moest samenvoegen en quotes repareren, quote ik mezelf opnieuw...

Maya schreef:
Moderatoropmerking:
SVP met respect over en weer discussiëren. Val de argumenten van een persoon aan, niet de persoon zelf. Probeer daarnaast ook jezelf rustig en onderbouwd te verwoorden. Het is te begrijpen dat mensen wat emotioneel raken door dit onderwerp. Daarnaast zag ik her en der ook wat flauwe opmerkingen, die zijn alleen maar sfeerbedervend en voegen weinig toe. Die wil ik dus graag niet meer zien, de volgende keer dat ik bijlees in dit topic Lachen

Vervolgens een huishoudelijke mededeling, het zou fijn zijn als iedereen goed quote. Je kan op Bokt niet über-quoten (dwz meer dan 3 quotes ineen plaatsen, maximaal 2 quotes) gewoon de middelste quote verwijderen en de quote-tags werken wederom. Zo is het voor iedereen duidelijk wie wat precies gezegd heeft Lachen

En tot slot ook het verzoek om je bericht even dmv de Voorbeeld knop te bekijken, en alle nieuwe reacties te lezen en bij te voegen ipv meerdere berichten onder elkaar posten. Je kan je post ook nog editten Lachen

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:47

is ongeveer hetzelfde verhaal over dat 3 jarige kind en die wolfshond.
de ouders lieten dat 3 jarige kind in de tuin met die wolfshond(dus echt puur wolf in het bloed)
dat doe je tog niet??
ze hoorde oppeens iets en lag dat kind in stukken.... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:52

Hier gaat het poortje officieel gezien richting wei open. Dan druk je als je niet oplet dat ijzeren poortje tegen de stroomdraad...
Succes gegarandeerd dat een kind dan de wei niet inloopt.
(overigens hebben we zelf het poortje nu anders om draaiend gemaakt, we hadden zelf ook regelmatig een klap stroom, maar had ik kinderen had ik het laten staan)
Erover klimmen, kan, maar ook dan raak je als kind onder de 10 ook de stroomdraad.
Grote kinderen/ volwassenen halen het door er over te springen en dan net niet de draad te raken...al loop ik er zelf voor om...

Dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
En een kind van 10 kan wel wat begrijpen Ja Kleine hebben een optater.
En heb je echt een gevaarlijk paard...dan vraag ik me af waarom iemand die houd...

En verder blijf ik het eens met diegene die zeggen, ze botveiren hun verdriet alleen maar af op het paard. Had hem dan weg gegeven..er zijn echt wel mensen (zonder kinderen) die dat aandurven.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:20

runningkawa schreef:
En verder blijf ik het eens met diegene die zeggen, ze botveiren hun verdriet alleen maar af op het paard. Had hem dan weg gegeven..er zijn echt wel mensen (zonder kinderen) die dat aandurven.

Hier ben ik het mee eens.. ze hoeven hem toch niet te vermoorden. Slaat echt nergens op.
De rest van je tekst ben ik het ook met je eens hoor Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:56

Het is niet normaal dat een paard, hengst of niet, een kind grijpt en het vervolgens wegslingert
Die mensen hebben ervoor gekozen geen verdere risico's te lopen en het dier in te laten slapen (of slacht whatever). Dat kan ik begrijpen.
Veel erger vind ik dat er legio paarden "vermoord" worden omdat ze bv door een aandoening alleen nog maar recreatief gereden kunnen worden en baasje wil Z.
En dat komt meer voor dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:04

Ook dat is belachelijk, maar goed daar gaat dit topic niet over Lachen

Is dat zo werkelijk zo raar?
Ik heb zo vaak een waterbak zien vliegen of een bal of tak.
En dat niet eens door hengsten.
Erop kappen, vast pakken, ermee slingeren...dat hadden ook geen kindjes moeten zijn...waren ze er ook niet meer geweest

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:08

ben ik weer:

runningkawa schreef:

Maar durf je het wel aan om een paard van minstens 18 (dat veel wedstrijden heeft gelopen en dus mogelijk goed is, maar mogelijks ook kwaaltjes heeft) mee te geven aan iemand? Zeer mogelijk wordt hij zo weer verkocht en verkocht. Mogelijks wordt hij nog misbruikt als dekhengst en verder niet naar omgekeken. No way dat ik mijn paard dat ik al zo lang heb zo een onzekere toekomst zou geven. En begin niet over dat er genoeg mensen zijn die hem een kans zouden geven. Er zouden er veel meer schamelijk misbruik van maken. Goedkoop(want ze willen er van af) en bewezen wedstrijdpaard en hengst. Voer voor schijnheilige bedriegers. Denk dat je dan wel wat anders aan je hoofd hebt dan om eens goed te gaan onderzoeken welke de goede zijn.

Als je hem niet aan kan kijken (of het nu pech/ongeluk of opzet was, zou voor mij niet uitmaken) en niet wil/kan verkopen, vind ik het nog steeds de meest menselijke oplossing.

Paarden behoren wel een onderscheid te kunnen maken tussen kind/niet kind. De mijne voelt het feilloos aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:11

ja hoor dat durf ik
En er zijn ook nog dingen als contracten Ja

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:12

Allejandro schreef:
Jeetje dat paard doet niks en hup afgemaakt.
Snap hun kant wel maar het is een beetje zwart wit Lachen Lachen

Uuh het is niet zoo dat die hengst alleen maar naar die baby heeft staan kijken en die baby vanzelf dood ging.. maar vind het idd belachelijk dat je hem daarom afmaakt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:15

Ik "straf" mijn kinderen niet dmv stroomdraad die ze voelen als het poortje opengaat. Mijn kinderen wonen hier, die moeten lekker rond kunnen lopen, spelen en ravotten en die paarden zijn dat gewend. De omheining is van hout en de stroomdraad zit aan de binnenkant om te voorkomen dat de paarden het hout aanvreten. Het stroomdraad zit er voor de paarden, niet voor de kinderen. Dat zou mooi zijn zeg Clown
Maar voor je bij de paarden komt moet je eerst een ander hek door. En soms klimmen ze daar weleens overheen ja, als ze in het stro een hut willen bouwen ofzo.

De paarden zijn heel belangrijk voor mij, maar ik wil niet dat dat ten koste van de kinderen gaat. En ik wil daarom ook geen dominante bok hier hebben, juist omdat het weleens voor kan komen dat ze in een onbewaakt ogenblik toch bij die paarden zitten.
Ze weten er mee om te gaan en weten ook dat ze geschopt of gebeten kunnen worden maar je kunt als ouders niet 24 uur per dag achter ze aan lopen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:17

wizewo schreef:
ben ik weer:

runningkawa schreef:

Maar durf je het wel aan om een paard van minstens 18 (dat veel wedstrijden heeft gelopen en dus mogelijk goed is, maar mogelijks ook kwaaltjes heeft) mee te geven aan iemand? Zeer mogelijk wordt hij zo weer verkocht en verkocht. Mogelijks wordt hij nog misbruikt als dekhengst en verder niet naar omgekeken. No way dat ik mijn paard dat ik al zo lang heb zo een onzekere toekomst zou geven. En begin niet over dat er genoeg mensen zijn die hem een kans zouden geven. Er zouden er veel meer schamelijk misbruik van maken. Goedkoop(want ze willen er van af) en bewezen wedstrijdpaard en hengst. Voer voor schijnheilige bedriegers. Denk dat je dan wel wat anders aan je hoofd hebt dan om eens goed te gaan onderzoeken welke de goede zijn.

Als je hem niet aan kan kijken (of het nu pech/ongeluk of opzet was, zou voor mij niet uitmaken) en niet wil/kan verkopen, vind ik het nog steeds de meest menselijke oplossing.

Paarden behoren wel een onderscheid te kunnen maken tussen kind/niet kind. De mijne voelt het feilloos aan.

Jij verwoordt goed wat ik dus ook bedoel te zeggen Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-07 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:20

Dat is geen straffen... maar voorkomen dat er wat gebeurd.

Net als dat je 100 keer zegt de cactus is au, pas als ze er aangezeten hebben is het eens en nooit meer.

Idem met poortje
poortje naar de paarden is au..oke uit willen proberen prima...
Wat liever een keer een schok of een dood kind?

Laat ik zeggen dat ik geen seconde daarover hoef na te denken...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:21

runningkawa schreef:
Ook dat is belachelijk, maar goed daar gaat dit topic niet over Lachen

Is dat zo werkelijk zo raar?
Ik heb zo vaak een waterbak zien vliegen of een bal of tak.
En dat niet eens door hengsten.
Erop kappen, vast pakken, ermee slingeren...dat hadden ook geen kindjes moeten zijn...waren ze er ook niet meer geweest

Dat doen die van mij ook RK, maar echt niet met kinderen
En ze zullen ten alle tijden in hun spel proberen jou, als mens, niet te raken of omver te gooien. Ze zullen altijd proberen je te ontwijken, een normaal paard tenminste wel. Ik heb nooit anders gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:23

Ik heb wel eens anders gezien..ook gevoeld overigens Lachen
Bewust...

Goed dergelijk paard zou ik niet willen als ik kinderen had, dat is zo... wil ik zo niet eens zonder kinderen Lachen
Maar als je weet dat jou paard wel zo is...dan is het helemaal schuld als een kind er wel bij kan komen....

SneekyPiecie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:24

Jemig de pemig. Dat het paard is afgemaakt vind ik wel absurt. :|

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:26

RK, contracten...hmf, voor het slag mensen dat ik bedoel, is dat niks. Tekenen, zoetsappig verhaal en hups paard weg en daarna een of ander flauw excuus waar je niks tegen kan doen.

Zoveel miserie al gehoord met contracten. Als je ze nodig hebt, worden ze gebroken/genegeerd/getekend onder valse naam...Paardenwereld kan kei hard en vals zijn.

Ik leg het lot van mijn paard niet in de handen van een papier waar die mensen geen waarde aan hechten en heel vaak zijn het juist deze mensen die op een paard zoals deze zouden afkomen. Goedkoop/mooi/goed...genoeg naievelingen in de paardenwereld die zoiets kopen zonder erbij na te denken. Makkelijk om geld te verdienen.

Stel je koopt hem nu voor 1000€ want hengst, al wat ouder, geschiedenis, ze moeten er vanaf. Jij brengt paard waar ze hem niet kennen. Paard is ineens 5 jaar jonger, goed leerpaard, brave hengst, bewezen wedstrijdkwaliteiten, mooi exterieur, geen geschiedenis...kortom...easy money. Wake up, mensen kunnen verachtelijk zijn.

Liever eeuwige rust dan hem afdanken bij een vreemde met mogelijk valse praktijken. Niet bij mijn paard!

Een gelijk gestemde bij maikeltje... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:29

dus omdat jij andere mensen niet vertrouwd moet een dier maar dood.... laat ik maar niet zeggen wat ik daar eigenlijk op wil zeggen....laten we maar zeggen prettige feestdagen alvast ter voorkoming van een OW...maar daarvoor een dier afmaken vind ik verder dan walchelijk...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:33

Mensen hebben mee meer als eens bewezen niet te vertrouwen te zijn met geld. Zeker paardenvolk staat daar om bekend. Liever goed leven tot het ongeluk, dan in miserie omdat ik hem niet kan houden. Geloof me dit zuigt bedriegers aan. Als je ze nog niet tegen bent gekomen is het een zegen voor jou en laat het een waarschuwing zijn voor je.

Prettige feestdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:35

Iedereen komt bedriegers tegen...maar dan kun je je gezonde paard van 3 niet eens meer verkopen....met wat pech wordt die ook verpest en heet hij onhandelbaar en wordt verkocht als k..knol... Net als deze hengst.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:40

Ik zou dat paard ook geen onzekere toekomst tegemoed laten gaan
Als bij mij een paard ziek wordt of om een andere reden niet meer kan functioneren, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het te verkopen. Ik denk oprecht dat dit paard een lijdensweg is bespaard. Dit verhaal had hem voor de rest van zijn leven achtervolgd. En dat had geen positieve wending genomen, daar geloof ik niks van.

Mensen kopen dat paard want hij verdient het niet om te sterven, paard doet een paar keer gek onder het zadel (puur omdat ie paard is),denk je niet dat daar meer achter gezocht wordt dan bij een paard zonder "verleden"?
Nou, ik weet het wel zeker. Het paard zal nooit meer een eerlijke kans krijgen bij een andere eigenaar. Want zoiets blijft in je achterhoofd hangen. Ook van mensen die oprecht de beste bedoelingen hebben.