Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:59

Helemaal mee eens Huerttebilla , luchtzuigen heeft een signaalfunctie voor de wijze waarop paarden hun leefomstandigheden hebben , en de wijze waarop er met ze omgegaan wordt.
Palaverend ga ik wat drinken , wat is dat in vredesnaam.... palaveren ? (ik ga even een biertje vatten ) Meent Ceesje serieus Pling

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:07

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:07

@huertecilla heeft de botte bijl ook gevonden en hakt al palaverend er gezellig op in.
Ipv een wijntje een anti-depressiefje?
Of al een paar wijntjes op en dit was een besluimerd hersenspinsel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:10

@griziyr
Er zullen vast wel uitzonderingen zijn waar het enorm moeilijk te zien is.
Uitzonder bevestigt de regel Haha!
Maar gemiddeld gezien herken je ze wel Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:21

Anneve, jij benadert paarden (en mensen) vast niet erg holistisch of zie ik dat verkeerd?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:34

Even off topic Verdrietig
Het woord Palaveren heb ik zelf maar even opgezocht.
Weten jullie wat het betekent???? Bloos even had ik de hoop dat het spaans zou zijn. Huilen Huilen Huilen
Palaveren --- heen en weer zwetsen----

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:36

Haha!
Wat een gepalaver hier..... Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:39

ceesje schreef:
Maagzweer ( ik geloof zelfs dat er een bacterie is welke zich ook veroorzaker mag noemen van een maagzweer)

Klopt, maar ook hierbij geldt: deze bacterie kan pas daadwerkelijk klachten veroorzaken als de omstandigheden daarnaar zijn (stress, verkeerd voedingspatroon). Knipoog

Wat palaveren was wist ik wel (niemand Pirates of the Caribbean gezien? Haha! ), de redenatie vind ik niet slecht, alleen de eindoplossing lijkt me erg rigoreus... Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:40

detour schreef:
je blijft maar in je DNA hangen; alsof alles bepaald wordt door interne factoren; je kunt het dier nooit los van zijn omgeving zien, dat zul je toch met me eens, zijn neitwaar? Enneh,, als onze paarden van de wilde afstammen, zouden ze het slechte toch in hun DNA moeten hebben? Heb je nou nog een linkje van je onderzoek, Anneve???

Omdat het één belangrijke link kan zijn, waarom zou het dan genegeerd moeten worden? evenals de mogenlijke trigger die huisvesting vormt. Waarom tunnelvisie op huisvesting, als genetica mogenlijk hand in hand gaat. De eindoplossing moet uiteindelijk gezocht worden. En die kan alleen maar gevonden worden als er naar alle oorzaken gezocht word.

Of om te bewijzen dat stallen per definitie slecht is?

Maar mischien heeft ze niet verder naar de genetica gekeken omdat ze er niet voor opgeleid is?
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-12-07 18:48, in het totaal 4 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:40

Wel gezien, die film, maar allang weer vergeten..... Haha!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:44

Nina_rex schreef:
ceesje schreef:
Maagzweer ( ik geloof zelfs dat er een bacterie is welke zich ook veroorzaker mag noemen van een maagzweer)

Klopt, maar ook hierbij geldt: deze bacterie kan pas daadwerkelijk klachten veroorzaken als de omstandigheden daarnaar zijn (stress, verkeerd voedingspatroon). Knipoog

Wat palaveren was wist ik wel (niemand Pirates of the Caribbean gezien? Haha! ), de redenatie vind ik niet slecht, alleen de eindoplossing lijkt me erg rigoreus... Knipoog

Je houdt echt van paarden(vlees) of je houdt niet van paarden(vlees). Slapen (inzake de rigoreuze oplossing) ben ik net aan het woord palaveren gewend ......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:47

katiavl schreef:
detour schreef:
je blijft maar in je DNA hangen; alsof alles bepaald wordt door interne factoren; je kunt het dier nooit los van zijn omgeving zien, dat zul je toch met me eens, zijn neitwaar? Enneh,, als onze paarden van de wilde afstammen, zouden ze het slechte toch in hun DNA moeten hebben? Heb je nou nog een linkje van je onderzoek, Anneve???

Omdat het één belangrijke link kan zijn, waarom zou het dan genegeerd moeten worden? evenals de mogenlijke trigger die huisvesting vormt. Waarom tunnelvisie op huisvesting, als genetica mogenlijk hand in hand gaat. De eindoplossing moet uiteindelijk gezocht worden. En die kan alleen maar gevonden worden als er naar alle oorzaken gezocht word.

Of om te bewijzen dat stallen per definitie slecht is?

Een link, idd, maar meot het een het ander uitsluiten? Waarom zou het mentale gedeelte niet net zo zwaar mogen meetellen als het genetische? het blijft zo theoretisch en indertussen dient er praktisch al e.e.a. aangepakt te worden om te voorkomen dat de dieren niet alsnog jaren lopen te leipen in hun box... Knipoog

Is het mentale aspect minder belangrijk omdat het moeilijker meetbaar is voor wetenschappers?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:49

Nadya schreef:
Anneve, jij benadert paarden (en mensen) vast niet erg holistisch of zie ik dat verkeerd?

Anneve houdt zich bezig met wetenschap en voor een hoop wetenschappers is holisme maar vage materie! Knipoog

Zonde trouwens, kan zo mooi samengaan, reguliere en holistische of homeopatische zorg (beetje offtopic).
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:49

katiavl; de paarden die ik ken met stereotyp gedrag zijn vrij veel 'van alles en nog wat paardjes', dus de informatie over de genen is wat lastig te achterhalen. Wel zie ik dat ze het op stal heel wat meer doen dan in het land. Ik zit namelijk graag uren naar onze kuddes te kijken in de zomer. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:51

Maar wat heeft de holistische wetenschap met genetica te maken? Die link snap ik niet Lachen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:52

ja katiavl het in breder perspectief zien en onderzoeken ben ik wel voor.
.Het centrale thema in de leefomstandigheden voor de paarden welke in houden dat ;een paard bewegingsruimte heeft , kuddegenoten , voeding ,hoef en gebitszorg en dat er bij een indicatie voor ziekte optijd een dierenarts/hulp ingeroepen wordt.Is iets waar je van beschouwd dat dat als een vanzelfsprekendheid aanwezig is.(toch is dat niet zo). De leefomstandigheden blijven bij mij wel een centraal punt , daar heb ik als mens direkt invloed op , dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.
Daarmee wordt in iedergeval al wel een hoop ellende ondervangen.
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 06-12-07 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:53

katiavl schreef:
Maar wat heeft de holistische wetenschap met genetica te maken? Die link snap ik niet Lachen

Waarom moet het een het ander uitsluiten en waarom wordt er niet ingegaan op het welzijn van de dieren? waarom 1 detail als DNA terwijl (als je MvD 's artikel goed leest) MvD met veel meer gegronde argumenten komt, veel breder is georienteerd en al jaren deskundig is op dit vlak???

KOm haar dan tegemoet, zoek contact en vraag haar in hoeverre ze zelf onderzoek naar DNA heeft gedaan en of je iets voor haar kunt zijn, of je iets kunt toevoegen! Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:54

detour schreef:
Nadya schreef:

Anneve houdt zich bezig met wetenschap en voor een hoop wetenschappers is hilisme maar vage materie! Knipoog

Zonde trouwens, kan zo mooi samengaan, reguliere en holistische of homeopatische zorg (beetje offtopic).

Dat vermoeden had ik al, maar ik wilde het even bevestigd van haar krijgen. Ik heb het niet zo op wetenschap alleen. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat teveel 'hokjesgedoe' is, terwijl het veel logischer is om naar meerdere facetten te kijken. Zeker als je te maken hebt met mensen en/of dieren en hun gedrag/psyche. Kan heel erg verhelderend zijn. Ja Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:57

Dat vind ik ook, Nadya, en ookal is MvD een wetenschapper, ze heeft juist door het jarenlang observeren naar het gedragspatroon in het geheel dingen ontdekt die imo erg van belang zijn. Dus terwijl de wetenschappers elkaar verder trachten te overtuigen hoop ik dat zij wat gaat breiken in praktische zin en dat het paard in NL het beter gaat krijgen! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:58

detour schreef:
Dat vind ik ook, nadya, en ookal is MvD een wetenschapper, ze heeft juist door het kijken naar het gedragspatroon in het geheel dingen ontdekt die imo erg van belang zijn. Dus terwijl de wetenschappers elkaar verder trachten te overtuigen hoop ik dat zji wat gaat breiken in praktische zin en dat het paard in NL het beter gaat krijgen!

Dat hoop ik ook heel erg!!! Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:59

detour schreef:
katiavl schreef:

Waarom moet het een het ander uitsluiten en waarom wordt er niet ingegaan op het welzijn van de dieren? waarom 1 detail als DNA terwijl (als je MvD 's artikel goed leest) MvD met veel meer gegronde argumenten komt, veel breder is georienteerd en al jaren deskundig is op dit vlak???

KOm haar dan tegemoet, zoek contact en vraag haar in hoeverre ze zelf onderzoek naar DNA heeft gedaan en of je iets voor haar kunt zijn, of je iets kunt toevoegen! Ach gut

Ik sluit niet uit, wat ik aangeef met mijn stelling vergroot het onderzoeksperspectief. Ik mis gewoon een groot element, waar ik kan afleiden dat er geen conclusie kan getrokken worden. En zou de genetica onderzocht zijn, neem ik aan dat het in het artikel staat.

En buiten dat, snap ik niet wat dit te maken met men hollistische vraag

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:01

Volgens mij heb je je punt wel gemaakt en zou je net als Anneve misschien kunnen proberen met MvD in contact te komen om te zien of ze geinteresseerd is in je bevindingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:03

katiavl, ik mis bij het verhaal van Anneve (en jou?) de holistische kant. Als een paard zich zus of zo gedraagt, dan kijk je toch naar alle aspecten van zijn leven, naast eventuele genproblemen?
Doen ze bij mensen ook die dwangneuroses hebben, hoor. Knipoog
Ik neem aan dat je weet wat een holistische benadering in houdt?

Ik kan hier wel een hele casus gaan verzinnen, maar daar heb ik helaas geen tijd voor.... Moet zo weg....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:03

Mij maakt het niet uit of ze geintresseerd is in mijn bevindingen. Buiten dat feit maak ik mijn beslissingen graag zelf, maar toch bedankt.
Waarom speelt genetica wel een belangrijk punt in voorgaande onderzoek en niet dit. Zijn nederlandse paarden zo speciaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:06

Zijn nederlandse paarden zo speciaal. Clown
Paarden zijn uberhaupt speciaal! wat is dat nu voor een rare uitspraak? kennelijk zijn er zoveel paarden met verstoord gedrag dat het de spuigaten uitloopt! dan wordt daar werk van gemaakt en omdat de ideeen niet in jouw straatje past zit je je te frustreren! Wees blij DAT er werk van gemaakt wordt!
Als jouw dier iets oploopt hoop ik van harte dat je het ook professionele hulp aanbiedt ipv dat je zelf wetenschappelijk gaat zitten dokteren toch?..