Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:14

Mireille1970 schreef:
Jeetje dus deze pony, die er op alle getoonde foto's (ja aan een te korte bijzet ja) superontspannen en bijzonder veel gelukkiger uitziet dan menig privépaard op een pensionstal of manege, is zielig... en slachtoffer van dierenmishandeling...

Tja dat jij dit normaal vindt zegt een hoop meer over jou dan over de mensen die dit geen normale omgang vinden met paarden. Het woord zielig verzin je hierbij zelf.

En dan ook nog een persoonlijk sneer naar Arie over zijn brief, waar ik overigens vierkant achtersta (en dat gebeurd niet vaak bij Arie zijn brieven Haha!)

Inmiddels hebben deze topics op Bokt ook de Hoefslag behaald en dat zal er aan bijdragen dat de topruiters zich wel twee keer bedenken voordat ze dit soort praktijken in het openbaar doen.
Dan blijft het natuurlijk gissen naar wat er zich achter de schermen afspeelt maar het is in ieder geval iets.
Er is een signaal afgegeven, hopenlijk wordt daar iets mee gedaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:18

palo2 schreef:
[ Angela heeft een fout gemaakt en Coby hersteld het. Dat klopt gewoon niet en daarom duurt deze discussie al 17 pagina's!

Omdat Coby gewoon staat te longeren, of klopt die foto niet.?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:18

die draffoto maakt het af.
'' dit is maar 10 seconden gebeurt''
man, mijn paard stap ik langer als tien seconden in.

Ik ben hier klaar mee, bah!
hoop dat ze eens flink op de sodemieter krijgen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:21

ThePast03 schreef:
Mireille1970 schreef:
Jeetje dus deze pony, die er op alle getoonde foto's (ja aan een te korte bijzet ja) superontspannen en bijzonder veel gelukkiger uitziet dan menig privépaard op een pensionstal of manege, is zielig... en slachtoffer van dierenmishandeling...

Tja dat jij dit normaal vindt zegt een hoop meer over jou dan over de mensen die dit geen normale omgang vinden met paarden. Het woord zielig verzin je hierbij zelf.

En dan ook nog een persoonlijk sneer naar Arie over zijn brief, waar ik overigens vierkant achtersta (en dat gebeurd niet vaak bij Arie zijn brieven Haha!)

Inmiddels hebben deze topics op Bokt ook de Hoefslag behaald en dat zal er aan bijdragen dat de topruiters zich wel twee keer bedenken voordat ze dit soort praktijken in het openbaar doen.
Dan blijft het natuurlijk gissen naar wat er zich achter de schermen afspeelt maar het is in ieder geval iets.
Er is een signaal afgegeven, hopenlijk wordt daar iets mee gedaan.

Verstandig hoor, nu gaan ze ze alleen nog maar thuis "prepareren"...

Het gaat er niet om dat ik het normaal zou vinden, dat vind ik het niet, en ook ik heb wel eens iemand van zijn paard af gehaald die in ons team aan het losrijden was op een EK. Maar dat is niet de issue. De issue is dat we misschien wel de verkeerde mensen pakken, en de verkeerde paarden (hoe ongelukkig is deze pony?).

Die sneer bevatte een KNIPOOG... dus "weg sneer" Lachen
(niet meteen alles negatief opvatten)

Maar het lijkt nu of deze foto als strohalm wordt gebruikt om iemand te kunnen aanpakken...
(en daarbij stel ik mezelf de vraag of dat wel zo eerlijk is)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:33

Mireille1970 schreef:
Maar het lijkt nu of deze foto als strohalm wordt gebruikt om iemand te kunnen aanpakken...
(en daarbij stel ik mezelf de vraag of dat wel zo eerlijk is)

Als je goed leest zie je bij de meeste dat ze zichzelf niet op Coby alleen storten maar over dit soort praktijken in het algemeen bij sommige A-kader leden.
Het excuus van Coby heeft het er wat mij betreft even niet beter op gemaakt, ook nu weer staat er in de De Hoefslag dat zij beweert dat het maar enkele seconden heeft geduurd en dat vind bijzonder jammer.

Persoonlijk vind ik meer dat deze foto's de druppels zijn van heel veel foto's die ik de afgelopen jaren heb gezien en waardoor voor mij de aardigheid van de Nederlandse topdressuur er al langere tijd af is.
En het is bijzonder jammer dat het nu net Coby is die dat moet treffen.

Of de pony gelukkig of ongelukkig is doet niet terzake en is een hele andere discussie. Dit soort foto's moeten gewoon niet gemaakt kunnen worden en zeker niet op een pony EK.

Als de dressuurruiters/amazones willen dat er straks geen publiek meer bij de wedstrijden komt moeten ze nu vooral weer beginnen zoals de heer Jansen toendertijd en dit signaal niet oppakken.
Ben benieuwd hoeveel sponsoren er dan nog geinteresseerd zijn.

Je krijgt niet zoveel reacties in een topic en zoveel discussies wereldwijd omdat mensen allemaal penny's zijn en alles zielig vinden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:40

Het is een fabel dat de foto's vroeger diervriendelijker waren.

Paardrijden is niet alleen maar een lieve pennysport waarbij je ja en amen zegt, daarvoor is het paard en de sport in het algemeen gewoon te gevaarlijk.

Ik zie hier nog steeds in de profielen paarden met hoofdstellen waarvan het bit 2 gaten te laag hangt, geen sperriem, niet netjes soepel-geolied, schabrakken die dubbel en gekreukt onder een singel zitten, zadels niet passend en voorover, bandages die niet correct zitten en dus meer schade berokkenen dan je lief is etc etc etc... mensen die wel gaan stuiteren als een paard te diep loopt. Dat snap ik niet (en heeft niets te maken met mijn wel of niet er mee eens zijn, zie mijn profiel gerust in als je mijn liefde voor het paard wilt voelen en lezen, mensen die mij kennen weten dat ook).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:41

Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo "jammer" dat het Coby moet zijn. Niets persoonlijks, maar is het Coby niet, dan is het de volgende wel hoor, en tja, dan had ze hem gewoon niet zo strak vast moeten knopen.

Ik hoop wel dat er een onderzoek wordt gedaan naar de algehele top, maar als dit moedwillig is gedaan, dan vind ik haar echt geen slachtoffer Lachen Het enige slachtoffer is dan een pony of een paard die op deze manier wordt behandeld Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:44

Mireille1970 schreef:
Het is een fabel dat de foto's vroeger diervriendelijker waren.

Paardrijden is niet alleen maar een lieve pennysport waarbij je ja en amen zegt, daarvoor is het paard en de sport in het algemeen gewoon te gevaarlijk.

Ik zie hier nog steeds in de profielen paarden met hoofdstellen waarvan het bit 2 gaten te laag hangt, geen sperriem, niet netjes soepel-geolied, schabrakken die dubbel en gekreukt onder een singel zitten, zadels niet passend en voorover, bandages die niet correct zitten en dus meer schade berokkenen dan je lief is etc etc etc... mensen die wel gaan stuiteren als een paard te diep loopt. Dat snap ik niet (en heeft niets te maken met mijn wel of niet er mee eens zijn, zie mijn profiel gerust in als je mijn liefde voor het paard wilt voelen en lezen, mensen die mij kennen weten dat ook).

En wat heeft dat met dit topic te maken? Kan ook heel veel dingen verzinnen die niet juist zijn maar dat heeft niets met de dressuurtop en deze kwestie te maken lijkt me?

Nergens zeg ik dat paardrijden een pennysport hoort te zijn en ik heb er geen enkel probleem mee als een ervaren en kundig ruiter zijn paard een keer aanpakt omdat het gewoon nodig is.

Maar dat zijn allemaal zaken die totaal niets met dit topic te maken hebben.
Je kunt dit niet goedpraten door te zeggen dat er nog veel meer verkeerd gaat.

Verder kan ik niet terugvinden wie het over foto's van vroeger heeft gehad?
Ook werkelijk geen idee wat foto's van vroeger ermee te maken hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:50

Ik praat het niet goed, maar vind het geen dierenmishandeling.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:51

En er werd wel degelijk gerefereerd naar vroeger...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:53

natuurlijk zijn er ergere dingen met paarden te bedenken...maar dit gaat nu om p&p die er schandalig bijloopt!

Daentje

Re: Nader onderzoek publicaties Power and Paint DAAR GAAN WE WEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:55

Daentje schreef:
Tien + tien = twintig!

[quote="joy76"] Slim OK dan!
[quote]

Ik was ook al helemaal onder de indruk van mezelf Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:55

Mireille1970 schreef:
Ik praat het niet goed, maar vind het geen dierenmishandeling.

Van mij hoeft er ook niet gelijk een naam aan gehangen te worden. Dierenmishandeling is voor de meesten een beladen woord waarbij ze beelden krijgen van magere paarden of minstens iets met bloed. Psychische mishandeling wordt meestal over het hoofd gezien.

Maar wat het ook is, wel of geen mishandeling, het is in ieder geval niet de methode waar de meeste mensen niet achter staan en het is terecht dat er nu een signaal afgegeven wordt en dat er een onderzoek komt. Ook als is dat onderzoek enkel maar een formaliteit. Knipoog

Het zijn nog altijd de bezoekers van dressuurwedstrijden die zorgen dat er wedstrijden blijven en zorgen dat de ruiters sponsors kunnen krijgen.
Krijgen die bezoekers een nare smaak van dit soort foto's (en dan bedoel ik echt niet alleen de foto's van Coby) dan zullen ze uiteindelijk weg blijven.

Bovendien geven dit soort foto's de dressuursport nu niet bepaald een goede naam. Laat dit soort foto's maar eens zien aan mensen die niets van paarden of dressuur afweten en zie wat hun reactie is. Zelfs hun kunnen zien wat iemand die een EK rijdt blijkbaar niet kan zien.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:59

Heb het al eerder gezegd: men is juist fel omdat Coby altijd heeft beweert nooit zo diep te rijden. Ze is pro- het klassieke systeem (zie haar boek); tenminste dat heeft ze ons altijd wijsgemaakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:01

Mireille1970 schreef:
En er werd wel degelijk gerefereerd naar vroeger...

Vroeger publiceerde de Hoefslag de artikelen van Ernest van Loon, die fotos liet zien van dingen die hij minder mooi vond, o.a. het handgebruik van bepaalde grandprix ruiters.

Dus niets nieuws onder de zon hier.

Misschien doet Coby wel heel veel dingen goed, ik vind haar igg een prettige amazone om naar te kijken, maar op het moment dat die fotos gemaakt werden, zat ze fout. Moedwillig of niet: dat moet nog blijken.

Het idee dat iemand haar wilde pakken lijkt me vergezocht.
De theorie over jaloerse ponyfokkers die Nederland even willen pakken, is natuurlijk absurd. De Franse ponyfokkerij bedient zich al jaren van Nederlands (forester en NRPS) bloed. P&P is trouwens een Duitse pony.
Lijkt me dat de fotograaf in dat kader beter een praatje met de fam. Pasch kan maken om eens te vragen of ie P&P niet een tijdje kan huren na zijn pensioen...

Nee, lijkt me eerder een samenloop van omstandigheden waarbij nu een onderzoek moet uitwijzen hoe de vork in de steel zit.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:03

Mensen die niets van paarden of dressuur weten of whatever vinden ook een paard met maanoog eng kijken en paniekerig...
Maar genieten wel van springsport...
Wat is een niet-kenner nou voor referentie...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:04

anneve schreef:
Heb het al eerder gezegd: men is juist fel omdat Coby altijd heeft beweert nooit zo diep te rijden. Ze is pro- het klassieke systeem (zie haar boek); tenminste dat heeft ze ons altijd wijsgemaakt.

Tja...

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:21

ThePast03 schreef:
Maar wat het ook is, wel of geen mishandeling, het is in ieder geval niet de methode waar de meeste mensen niet achter staan en het is terecht dat er nu een signaal afgegeven wordt en dat er een onderzoek komt.

Dit is niet de manier om een paard te longeren.
In een paardenhals zitten 7 wervels. Kijk naar de foto van P&P en kijk dan eens hier http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page139/skelet-paard.html naar het skelet van een paard. Stel je dan voor hoe die wervels tijdens het longeren in deze houding, moeten zitten.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:22

Kafue schreef:
Vergevingsgezind en atletisch.
Het is jammer dat de eigenlijke dressuur voorbij gelopen wordt en het presteren belangrijker wordt.
Er wordt voorbij gelopen aan de natuurlijke beweging en beperkingen van een paard, er wordt in een cirkeltje gejureerd dat wat nog het meeste lijkt op goede natuurlijke dressuur moet wijken voor een circusact of zouden we moeten zeggen wijken voor het grote geld.
Natuurlijk kan een paard met zijn neus op zijn borst komen om een vlieg weg te jagen maar ik heb hem er nog nooit een kwartier met zijn hoofd gezien. Ik heb wel paarden in passage door de weide zien gaan, uiterst geconcentreerd en verzameld en waarom vanwege bijvoorbeeld een mooie merriedame die langs de weg loopt. Maar nog nooit heb ik een paard rollkuur zien gaan in de weide.

Waarom kan een profruiter zoveel punten krijgen voor een slecht gereden passage die niet alleen taktmatig niet correct is maar die ook qua verzameling niet klopt, waarom kan de een scoren ermee en de ander niet.
Waarom tollereren we nog dat paarden bewust urenlang zo getraind worden, vernederd en gekleineerd alleen maar om dat de tegenwaarde is dat ze 22 uur per dag als god in frankrijk leven? Terwijl zon paard waarschijnlijk liever gallopeerd in de koppel op de weide, zijn buikje lekker rond eet met gras en daarna fijn binnen komt. Ik weet niet of een paard het gezeldschap van de mens prefereert boven het natuurlijke in de weide lopen.

Ik weet wel dat ik en dat is mijn menig vind dat de uitvoering van bepaalde oefeningen vroeger beter was, mooier en de eisen beter benaderde dan het nu het geval is.

Ja misschien als je het zo gaat stellen, moeten we de paardensport maar helemaal afschaffen!
Iedereen weet het beter maar is dat ook beter? Gaan we nu op zoek naar activiteiten die misschien wel of misschien niet door de beugel kunnen?

Mijn mening is dat vroeger bepaalde oefeningen zeker niet beter waren. Het niveau is enorm gestegen maar heeft ook nare neveneffecten erbij gekregen dmv praktijken van mensen in hun poging hetzelfde niveau te halen. En helaas zijn daar vele paarden de dupe van. En zeker niet alleen de paarden die vaak in het nieuws zijn!! Het is goed dat er "controlerende" instanties zijn maar om direct elke discutabele foto te gaan veroordelen gaat wel wat ver. Een OW is hier wel op zijn plaats. En nogmaals, als Coby gewoon had verteld dat de pony dit werk gewend is was het hier lang zo stoffig niet geweest!

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:28

ceasario schreef:
palo2 schreef:
[ Angela heeft een fout gemaakt en Coby hersteld het. Dat klopt gewoon niet en daarom duurt deze discussie al 17 pagina's!

Omdat Coby gewoon staat te longeren, of klopt die foto niet.?

De foto klopt wel, het verhaal niet!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:47

Kafue schreef:
Vergevingsgezind en atletisch.
Het is jammer dat de eigenlijke dressuur voorbij gelopen wordt en het presteren belangrijker wordt.
Er wordt voorbij gelopen aan de natuurlijke beweging en beperkingen van een paard, er wordt in een cirkeltje gejureerd dat wat nog het meeste lijkt op goede natuurlijke dressuur moet wijken voor een circusact of zouden we moeten zeggen wijken voor het grote geld.
Natuurlijk kan een paard met zijn neus op zijn borst komen om een vlieg weg te jagen maar ik heb hem er nog nooit een kwartier met zijn hoofd gezien. Ik heb wel paarden in passage door de weide zien gaan, uiterst geconcentreerd en verzameld en waarom vanwege bijvoorbeeld een mooie merriedame die langs de weg loopt. Maar nog nooit heb ik een paard rollkuur zien gaan in de weide.

Waarom kan een profruiter zoveel punten krijgen voor een slecht gereden passage die niet alleen taktmatig niet correct is maar die ook qua verzameling niet klopt, waarom kan de een scoren ermee en de ander niet.
Waarom tollereren we nog dat paarden bewust urenlang zo getraind worden, vernederd en gekleineerd alleen maar om dat de tegenwaarde is dat ze 22 uur per dag als god in frankrijk leven? Terwijl zon paard waarschijnlijk liever gallopeerd in de koppel op de weide, zijn buikje lekker rond eet met gras en daarna fijn binnen komt. Ik weet niet of een paard het gezeldschap van de mens prefereert boven het natuurlijke in de weide lopen.

Ik weet wel dat ik en dat is mijn menig vind dat de uitvoering van bepaalde oefeningen vroeger beter was, mooier en de eisen beter benaderde dan het nu het geval is.

Hiermee sla je precies de spijker precies op de kop. Het werkelijke probleem ligt bij het huidige jurycorps. Zolang men toestaat en zelfs beloont dat de paarden/pony's op het hogere dressuurniveau, tegen de regels in, met het hoofd achter de neuslijn lopen en waarbij de nek niet het hoogste punt is, blijven de ruiters en amazones deze trainingspraktijken toepassen. Omdat deze ruiters met slecht uitgevoerde dressuuroefeningen hoog blijven scoren.

Of het huidige jurycorps kent de eigen regels niet of ze zien niet hoe de paarden/pony's de dressuuroefeningen dienen uit te voeren. In beide gevallen is het paard/pony de dupe en gaat de schoonheid van de dressuursport verloren.

Daar komt nog bij dat vroeg of laat de buitenwereld bij zien van deze trainingspraktijken van zich laat horen als de verantwoordelijke organisaties zelf geen orde op zaken stellen. De tijd dat onder het genot van een sigaar en een borrel deze praktijken sub ro'sa werden afgehandeld is ook in de paardenwereld voorgoed voorbij.
So'le ni'hil perfectum. Er is onder de zon niets volmaakt. Ook de paardensport niet.

De wielersport is inmiddels al een fietsende reclame voor de farmaceutische industrie geworden en het grote publiek haakt af. Als datzelfde grote publiek kennis van deze dieronvriendelijk en a-functionele trainingspraktijken krijgt, keert de wal het schip. In paardensport doen niet, zoals in de wielersport, de sporters zichzelf iets aan maar wordt het dier ondergeschikt gemaakt aan ongeoorloofde praktijken om te kunnen scoren. En het grote publiek past er tegenwoordig voor om daar voor te klappen. Zeker als het om dieren gaat. In dat geval weigert het mondige publiek niet alleen te klappen, maar verlangt het ook ingrijpende acties van de verantwoordelijke organisaties en instanties.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:49

Nog niet zo heel lang geleden een interview over Power and Paint gelezen. Een doorsnee dag uit het leven van deze pony luidde als volgt:
Stapmolen? "nooit"
Weidegang of paddock? "nooit"
Buitenritten? "nooit"
Dressuurwerk? "elke dag"
En dan de foto's erbij genomen wat dus een training betreft daarop kan toch elke blinde kip nog wel zien dat dit wel degelijk een grote misser van een handeling is.
Al met al weinig happiness achter de schermen.
En in de ring "geniet" men van deze zogenaamde happy atlete wat in feite niet meer is dan een staaltje gebakken lucht.
Laten we nou gewoon eens eerlijk wezen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:11

Er is nu een prijsvraag op de site van stal van Baalen. Kun je zelf een ritje op power and paint of inspecteur winnen en een dagje achter de schermen kijken op stal. Wat een timing....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:14

hahahahaha goede stunt!!

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 22:20

Whoknows schreef:
Nog niet zo heel lang geleden een interview over Power and Paint gelezen. Een doorsnee dag uit het leven van deze pony luidde als volgt:
Stapmolen? "nooit"
Weidegang of paddock? "nooit"
Buitenritten? "nooit"
Dressuurwerk? "elke dag"
En dan de foto's erbij genomen wat dus een training betreft daarop kan toch elke blinde kip nog wel zien dat dit wel degelijk een grote misser van een handeling is.
Al met al weinig happiness achter de schermen.
En in de ring "geniet" men van deze zogenaamde happy atlete wat in feite niet meer is dan een staaltje gebakken lucht.
Laten we nou gewoon eens eerlijk wezen.

Helemaal mee eens!!!
Dacht toen ik het las, jeetje wat een saai leven voor die pony, krijgt geen hap gras meer!
Kun je wel denken , jah..de wei is gevaarlijk ivm met blessures maar ik vind dat een paard op de wei hoort ongeacht hoe hoog hij in de sport loopt!
Ze moeten de kans krijgen om te relaxen en zich paard te voelen ook al is het maar voor een uurtje!