‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:41

ik vind wel dat dan het ruiterbewijs goedkoper mag hoor

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:19

T@nj@ schreef:
Wat is het verschil dan zou je wel al die dingen hebben die jij noemt? Ik zie het verschil bijvoorbeeld niet met een halster of een hoofdstel, wel of geen zadel (ik rij al jaren zonder) wel of geen cap (wat doe ik een ander daarmee aan als ik zonder cap rij?) Of bedoel je soms het bit? Ben jij van mening dat je die nodig hebt om je paard te kunnen stoppen? Hmmmm, als dat zo is, laat maar dan, dat is een heel andere discussie en daarvoor zou je je in een ander topic kunnen melden, maar ga nou niet mensen die wél zo rijden en hun paard daar prima mee onder controle houden voor stom uitmaken. Blijkbaar heb je niet echt een idee waar je over praat en dan zo reageren, dat vind ik nou weer erg stom.......

Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat je paard beter te houden is met bit. Ik weet echt wel dat je sommige paarden zelfs beter kan houden met een hoofdstel zonder bit. Maar vind het wel onverantwoord en een slecht voorbeeld voor jongere ruiters. Ik zie soms bij ons kinder zonder zadel, zonder cap en alleen een simpel touwtje vastgebonden aan het halster door het park crossen. Als je valt heb je niet alleen jezelf ermee. Je paard/pony kan verschrikkelijke schade aanrichten.

Maar goed, het is je eigen verantwoording, naar mijn mening is cap nog steeds het veiligst en zonder zadel zit je nou eenmaal niet het stevigst op de gladde paardenrug als je paard een schijnbeweging maakt of op hol slaat.

Ik heb het dus niet over de mensen die zonder bit rijden, ik heb zelfs resepect voor die mensen. Ik heb het over de mensen die onverantwoord rijden

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:00

runningkawa schreef:
KirstenFranc
Dat maakt niets uit.
Je bent gewoon WA verzekerd, en niks meer als je dat bewijs hebt, dat is ook het kromme ervan.
En ook het gemene dat ze dat al jaren mensen willen laten doen geloven.

dat is niet helemaal waar, runningkawa, het gaat erom dat je als combinatie altijd verzekerd bent, ookal is het jouw paard niet. Zodat je geen discussies hebt over of het paard nou de schade heeft veroorzaakt (rekening eigenaar) of dat jij als ruiter zo stom hebt gehandeld, dat jij aansprakelijk gesteld wordt. (bijv. als je doelbewust door jonge aanplant bent gereden).
Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat een manege of verhuurbedrijf een paard alleen meegeeft aan een ruiterbewijs-houder.

Wat ik wel met je eens ben, is dat het een totaal zinloze verzekering is als je alleen op je eigen paard rijdt.

Overigens vind ik een verplicht ruiterbewijs alleen maar zinvol als het een heel andere inhoud krijgt.
Ik ben in dat geval wel voor een theorie-certificaat, want anders zou een ruiterbewijs combinatie-gebonden moeten zijn (zoals een startkaart), wil het enige garantie geven dat een combinatie veilig de weg op kan. En dan nog...
De leerstof zou moeten bestaan uit de verkeersregels en de veiligheid bij het paardrijden.
Zaken als aftekeningen, ziektes, beenstanden, giftige planten e.d. zijn totaal zinloos hierin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:08

Het is gewoon verzekerd.
En hun beweren van niet, daar gaat het me om.

Dat het handiger is voor een manege, oke, dat is waar en van daaruit ook begrijpelijk.
Maar mensen wijs/bang maken dat je zonder rijbewijs, altijd onverzekerd bent, daar kan ik niet zo goed tegen.
Dat noem ik namelijk liegen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:10

Ik vind het ook geldklopperij. Heb 15 jaar geleden het ruiterbewijs gehaald omdat er toen sprake van was dat je op terreinen van natuurmonumenten niet meer zou mogen rijden zonder. Inmiddels weten we allemaal dat het convenant tussen natuurmonumenten en SRR is beeindigd.
(zijn ze daarom aan het flirten met CBR , om hun bestaansrecht niet te verliezen?)

Ik heb in igg al jaaaren geen premie meer betaald.

Maar goed, om weer on-topic te gaan: een ruiterbewijs vergelijkbaar met het bromfiets-certificaat vind ik nog wel goed. Een theoriepapiertje zodat je de verkeersregels en veiligheidsregels kent. Maar idd praktijk is kolder.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:21

O ja, krijg je dan alsnog een verplicht oormerk in het oor van je paard?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:25

Ik vind het echt onzin... Ik heb me rijbewijs... ik weet heel goed wat de verkeersregels zijn enz..

En daarbij komt dat ik al bijna 15 jaar rij... en nu nog minstens 4 keer per week een buitenrit maak .... is nog nooit iets gebeurd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:24

Elaine schreef:
Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat je paard beter te houden is met bit. Ik weet echt wel dat je sommige paarden zelfs beter kan houden met een hoofdstel zonder bit. Maar vind het wel onverantwoord en een slecht voorbeeld voor jongere ruiters. Ik zie soms bij ons kinder zonder zadel, zonder cap en alleen een simpel touwtje vastgebonden aan het halster door het park crossen. Als je valt heb je niet alleen jezelf ermee. Je paard/pony kan verschrikkelijke schade aanrichten.

Hmmm, ik ben bijna 40, rij al jaren op deze manier maar ik voel mij echt niet verantwoordelijk voor het koter van een ander die zo nodig zo moet gaan rijden hoor. Daar zijn nu ouders voor, om die kinderen te begeleiden tijdens het rijden. Niets onverantwoords aan mijn manier van rijden. Kom zeg, zou toch even lekker worden dat ik mij moet gaan bezighouden met een manier van rijden welke mij tegen de borst stuit omdat een ander de moeite niet neemt zijn koter in de gaten te houden? sorry hoor, maar dat heeft niets met mijn manier van rijden te maken of met een ruiter rijbewijs maar gewoon met luie ouders!

Maar goed, het is je eigen verantwoording, naar mijn mening is cap nog steeds het veiligst Nogmaals, wat doe ik een ander aan als ik geen cap draag? geef daar nu eens antwoord op. en zonder zadel zit je nou eenmaal niet het stevigst op de gladde paardenrug als je paard een schijnbeweging maakt of op hol slaat. Jij misschien....dus spreek voor jezelf a.u.b. en ga mij niet vertellen waneer ik steviger op mijn paard zit, weet jij helemaal niets van namelijk.

Ik heb het dus niet over de mensen die zonder bit rijden, ik heb zelfs resepect voor die mensen. Ik heb het over de mensen die onverantwoord rijden
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nou met onverantwoord bedoelt, ik lees alleen maar een verhaal over kinderen die niet door hun ouders in de gaten gehouden worden, heeft niets met onverantwoord rijden te maken maar alleen met de ouders

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:39

Ik vind dat ze dit moeten organiseren voor mensen (ongeacht minderjarigen of meerderjarigen) die MINDER dan 10 jaar aantoonbaar paardrij ervaring hebben!

Ik rijd zelf al 19 jaar....is geen kwestie meer over veiligheid dan, maar geldklopperij!

Maar zoals ik hierboven al zei, kinderen onder de 21..ja maar ook 21 jaar en ouder die net 4 jaar paardrijden vind ik gevaarlijk!
Dus gewoon even lekker een grens hanteren!

doniaxxsiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:14

Mensen zo iets heet Ruiterbewijs en geen rijbewijs!!!!

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:29

Krijgen automobilisten die al in bezit zijn van een Rijbewijs (of scooter brevet ) een cursus hoe te handelen als ze een ruiter met paard tegen komen, en wordt het ook voor het nieuwe Rijbewijs vastgelegd........................
Ik rijd dagelijks met me paard buiten ook op de openbare weg, en er zijn heel weinig of eigelijk bijna geen mensen die rekening met ons houden..... wij ruiters zitten wel op levende dieren en daar schijnen mensen geen rekening mee te houden.

Ik denk zelf dat wij ruiters er beter mee om kunnen gaan dan andere weg gebruikers.
Althans dat is dan mijn mening uit ervaring, als ik iets zie waarvan ik denk dat kan wel eens niet goed gaan, dan zoek ik het ook niet op met me paard, terwijl andere weg gebruikers maar doordenderen zonder echt maar na te denken.

BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR kan me hier zo boos over maken.

Blunneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:12

beantsje schreef:
O ja, krijg je dan alsnog een verplicht oormerk in het oor van je paard?

Die van mij krijgt nooooooooit iets in haar oor...
Kunnen ze hoog en laag springen....dat zal ik nooit maar dan ook nooit toestaan!!!!!
Dan desnoods een boete riskeren..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:16

@ Majella001 was 1 April grap van dat oormerk
Maar nooit iets in het oor van je paard? Doe jij niet aan de nieuwste rage met bling bling oorbellen voor paarden dan?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:28

Whiz schreef:
Ik vind het echt onzin... Ik heb me rijbewijs... ik weet heel goed wat de verkeersregels zijn enz..

En daarbij komt dat ik al bijna 15 jaar rij... en nu nog minstens 4 keer per week een buitenrit maak .... is nog nooit iets gebeurd.

Nou, een theorie-certificaatje vind ik helemaal zo gek nog niet. Als paard-en-ruiter gelden voor jou andere regels dan in de auto.
Voor een vrachtwagen moet je immers ook nog een ander theorie-papiertje erbij halen, al heb je al jaren je B-rijbewijs.
Dat hoeft ook echt niet zoveel te kosten, net als het bromfiets-certificaat.

Een praktijk-examen is kolder. Er zullen altijd paarden zijn die je niet veilig mee naar buiten kunt nemen, en het is niet te toetsen of je dat kunt inschatten, of niet.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:12

beantsje schreef:
Whiz schreef:

Een praktijk-examen is kolder. Er zullen altijd paarden zijn die je niet veilig mee naar buiten kunt nemen, en het is niet te toetsen of je dat kunt inschatten, of niet.

Jah dan heeft het toch ook weinig zin om het te verplichten???? Dan is het toch alleen maar geldklopperij.. want de veiligheid verhogen .. doet het dan toch niet echt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:21

Hoi, waar kan ik eigenlijk informatie vinden over dat het verplicht gaat worden? Ik heb in nog geen enkel vakblad iets gelezen hierover, maar kan het gemist hebben?

Igg hoor ik allerlei geruchten, maar die hoorde ik 15 jaar geleden ook al als gevolg waarvan allerlei mensen toen snel het Ruiterbewijs gingen halen.
Toen werd er overigens ook al beweerd dat je zonder dat vodje niet verzekerd zou zijn. (zoals in deze draad naar voren komt)

Het examen zoals het nu is vind ik totale onzin en grote geldklopperij.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:05

mijn moeder reageerde met: pff, toen ik paardreed hadden ze het daar al over, dus het zal zo'n vaart niet lopen. (mijn moeder is zo'n 25 jaar geleden gestopt met rijden)

Ik vind het echter wel goed als je een theorie examen af moet leggen, gewoon dat je de regels kent. Ik gedraag me nu eigenlijk een beetje als automobilistte paard in het verkeer, ik geef alleen wat meer voorrang.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:44

De SRR heeft eigenlijk geen reden van bestaan meer.

Nu het convenant met Natuurmonumenten is opgezegd, is een ruiterbewijs niet meer verplicht in die gebieden (zoals de veluwetrail).

Wat zou het ruiterbewijs nu nog voor waarde hebben?
De SRR vreest voor haar eigen bestaan. Dus proberen ze zichzelf mbv het CBR alsnog op de kaart te zetten.
't Is dus gewoon een wanhoopspoging van de SRR

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:34

T@nj@ schreef:
@ Majella001 was 1 April grap van dat oormerk
Maar nooit iets in het oor van je paard? Doe jij niet aan de nieuwste rage met bling bling oorbellen voor paarden dan?

Bling bling oorbellen...??? Huh...nooit van gehoord, meen je dat??
Nee zou ik dus nooit doen, geen gaten in mijn paard!

En dat 1 april grapje, mjah ik zag het toevallig eergister in de zadelkamer hangen...een krantenkopje dat het een 1 april grap was....ik schrok al

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:34

het monopolybedrijf CBR heeft weer eens wat verzonnen.......geldklopperij vind ik het, alsof het veiliger is om met een papiertje de straat op te gaan! je kunt rijden of je kunt het niet...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:44

Majella001 schreef:
Bling bling oorbellen...??? Huh...nooit van gehoord, meen je dat??
Nee zou ik dus nooit doen, geen gaten in mijn paard!

Was ook een grapje

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:59

Nou moe T@nj@....zit je me nou de hele tijd in het ootje te nemen????
hahaaa

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:01

Ik ben altijd wel een beetje jolig

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:51

Dat gaat weer geld kosten.
Maar het is wel beter.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:08

Majella001 schreef:
Ik vind dat ze dit moeten organiseren voor mensen (ongeacht minderjarigen of meerderjarigen) die MINDER dan 10 jaar aantoonbaar paardrij ervaring hebben!

ja maar ook 21 jaar en ouder die net 4 jaar paardrijden vind ik gevaarlijk!
Dus gewoon even lekker een grens hanteren!

Dit vind ik wel erg kort door de bocht.

Waarom die grens van 10 jaar? Ik weet niet, maar het gaat toch om hóe je rijdt en niet om hoe lang?

Ik rij nu drie en half jaar en ben 17. Volgens jou dus eigenlijk een gevaar op de weg.

Maar ik ben wél in het bezit van een ruiterbewijs, heb veel rijervaring, rij de meest uiteenlopende paarden, rij ontzettend vaak alleen buiten met een niet al te rustig paard en weet precies wat wel en niet kan. Heb dan ook nooit een ongeluk of onveilige situatie veroorzaakt.

En hoe toon je aan dat je 10 jaar rijervaring hebt? Een verklaring van de manege waar je 10 jaar geleden begonnen bent? Die kennen jou echt niet meer hoor.