'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:58

Is Katja niet duidelijk genoeg?
Graag on-topic en niet elkaar afkatten!!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:54

Kiwiko, pas jij zelf het LDR toe in je rijden?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 07:48

Nee Fronton ik rij liever klassiek maar ik weet wel hoe het aan moet voelen, want dat heb ik een aantal keren mogen voelen, bewerken en ervaren

Neemt niet weg dat ik bij mogelijke laagvliegacties wel het paard even iets ronder instel

QQQQ ik ken ben zeer bekend met theorie, veel boeken gelezen, veel videos gezien...... alleen hecht ik er minder waarde aan omdat ik de praktijk veel intressanter, breder, dieper vind

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:24

Simmie schreef:
Is Katja niet duidelijk genoeg?
Graag on-topic en niet elkaar afkatten!!

Ik denk het niet, mischien handig topic te sluiten!

horseyfries

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:23

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
De regelgeving van de FEI is gebaseerd op het feit dat paarden een loshangend hoofd hebben???

Nee, lezen heb je nog steeds niet geleerd.

Je weet zelf niet meer wat je zegt blijkbaar. Als jouw conclusie is dat toppaarden zich blijkbaar niet meer aan de FEI regels moeten houden omdat ze geen loshangend hoofd hebben, dan impliceer je daarmee dat andere paarden zich wel aan de FEI regels moeten houden omdat ze een loshangend hoofd hebben en dat die regels dus op dat idee gebaseerd zijn. Waar haal je in vredesnaam zulke onzin vandaan?

De FEI regels gelden voor het eindresultaat van de training en dat beoordelen de juryleden. Al jarenlang beoordelen zij dat de mensen die op de LDR manier trainen het beste eindresultaat hebben en dat is niet voor niets!

horseyfries schreef:
Paarden hebben geen loshangend hoofd, ze bestaan immers uit meer dan alleen maar losse botjes? Dat hoofd is niet alleen door huid, maar ook door ligamenten, buigers, strekkers enz. aan alle kanten verbonden met de rest van het lichaam. Deze werken altijd! Het is dus complete onzin om te zeggen dat een paard geen spierspanning heeft als het hoofd voor de loodlijn is omdat de strekkers dan iets meer werk doen dan de buigers. In geen enkele positie is het hoofd compleet vrijhangend zonder enige invloed van spieren en zoals ik al eerder zei: de opmerking over rijtechnische ontspanning is niet hetzelfde als totale spierontspanning want bij totale spierontspanning zou het paard door de benen gaan....

Over complete onzin gesproken.
Jij kan ook bijv je arm helemaal ontspannen laten hangen, zonder dat je door je benen zakt. Ook die zit met meer dan een botverbinding aan de rest van het lijf. Om je arm los langs je lijf te laten hangen heb je géén vormspanning nodig. Zelfde geldt voor 't paardenhoofd.

Hoe meer je doorgaat om dit soort onzinnige stellingen te verdedigen, hoe meer onzin je verkoopt. Je kunt toch een arm die los naar beneden valt en alleen aan het vel al los zou blijven hangen recht naar beneden niet vergelijken met een paard in oprichting? Als jouw opmerking hier nog zou kloppen dan had er dus niemand meer pinnen nodig om een skelet op te zetten want volgens jouw blijft die hals vanzelf rechtop staan en dat hoofd vanzelf voor de loodlijn staan??
Geef nou maar gewoon toe dat deze theorie van jou kant noch wal slaat want als je deze inhoudelijke discussie zo doorzet komt het steeds meer over alsof jij een afstammeling bent van één van de mensen die volhield dat de aarde plat was lang nadat er mensen de wereld rond waren geweest......

horseyfries schreef:
Wie durft hier trouwens de inhoudelijke discussie niet aan? Ik heb al verscheidene keren inhoudelijke vragen gesteld over waar je je ineens je conclusies vandaan haalt maar krijg dan geen antwoord. Staat dat niet in dat boek over mokken van je? Misschien eens Hindelooper aardewerk openslaan, daar zou het ook in kunnen staan?

Vragen waar iemand iets vandaan heeft, is geen inhoudelijke vraag. Waarom zou je willen weten waar ik het vandaan heb? Kijken of dat misschien iemand is waar je het al dan niet mee eens zou moeten zijn of zo?
Met een inhoudelijke vraag ga je in op de inhoud
Daar waar je dat enigzins hebt gedaan, heb ik daar antwoord op gegeven.

Je gaat nooit in op de vraag waar jij plotseling de conclusie vandaan haalt dat een paard wel of geen vertrouwen heeft in de hand van de ruiter. Als je zelf niet weet hoe je deze conclusie trekt geef dat dan gewoon toe in plaats van om een antwoord heen te blijven draaien.
Dit soort onzinnige antwoorden over wat jij een inhoudelijke vraag vind en wat niet zegt alleen maar dat je het antwoord niet hebt.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:29

Horseyfries is volgens mij gewoon niet van plan om te proberen te begrijpen wat 'loshangend' betekent. Geeft niet, het is alleen een heel erg duidelijk signaal. Verder vind ik dat horseyfries nogal wild om zich heen impliceert, deduceert, concludeert en generaliseert; zo wild dat het echt niet serieus te nemen is. Maar goed, dat hoort erbij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:36

Het is jammer dat de discussie nu opeens over theoriekennis vs. praktijkkennis gaat. Maar het lijkt mij wat dat betreft vrij simpel. Paardrijden gaat om gevoel en dat kan je niet uit een boek leren, dus theorie kan nooit meer zijn dan een ondersteuning van alle praktijkkennis die je als ruiter hebt opgedaan. Vandaar dat ik de kennis en ervaring van ruiters die op hoog niveau gereden hebben, die bewezen hebben dat ze paarden tot dat niveau kunnen trainen en die duidelijk kunnen verwoorden wat voor gevoel ze op het paard hebben wel respecteer.

Om even terug te komen op de reactie van Q naar mij van een paar pagina's geleden:

In jouw verhaal over hoofdhouding A,B en C, zei jij dat hoofdhouding C een teken was dat het paard weinig vertrouwen in de ruiter en omgekeerd had en dat LDR rijden volgens jou dus een teken was van gebrek aan vertrouwen.

Mijn reactie daarop was dat de basis van LDR is dat je je paard in elke hoofdhalshouding moet kunnen rijden, inclusief houding B en dat dat vertrouwen er dus wel is.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:10

Weet je Karl66, we communiceren hier met taal en je kan hier op zo'n forum natuurlijk heel erg beweren dat je alles voelt en dat je rijtechnisch onwijs getalenteerd bent en dat is dus ook wat we zien gebeuren. Persoonlijk hoef ik me niet zo te bewijzen tegen deze mensen, ze denken toch wat ze zelf het liefste willen geloven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:30

Fronton, dat ben ik helemaal met je eens en aangezien we niet van elkaar weten hoe goed we rijden en iedereen van zichzelf vindt dat hij in zijn achtertuin op GP niveau rijdt. Vindt ik het in dit soort discussies wel terecht dat er naar wedstrijd niveau gekeken wordt en als iemand niet alleen in haar achtertuin maar ook voor een jury op GP-niveau rijdt, dan is dat gevoel en rijtechnische talent niet alleen op je zelfbeeld gebaseerd.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:20

Tegenstanders menen dat zij het in de achtertuin veel beter kunnen, de jury er geen verstand van heeft en de FEI reglementen niet op de juiste manier toepast....
Maar zodra er dan iemand vraagt wat zijzelf dan wel bewezen hebben op dit gebied dan is dat oneerlijk en flauw en hoeft men zich niet te "bewijzen" en wordt er vooral op de man teruggespeeld om maar niet te hoeven antwoorden op de inhoudelijke vragen.

Daar laat je jezelf pas echt mee kennen!

Verder wil ik nog wel even inhoudelijk verder gaan.
Tineke Bartels noemt LDR rijden zo mooi: "het wegwerken van alle blokkades" en als je het op de juiste manier toepast dan voel je daadwerkelijk iets wat je nog nooit gevoeld hebt, namelijk dat al je hulpen tien keer beter, sneller en juister doorkomen dan ooit tevoren. Als je het hebt over vertrouwen in de hand van de ruiter, dan merk je pas als je je paard steeds ronder en dieper in wilt stellen of het paard écht nageeflijk is of dat het ergens in een bepaalde houding "blokkeert" en het laatste stukje niet wil nageven.
Met deze blokkade houdt het paard ook een aantal spieren vast, niet alleen zijn kaakspieren, maar ook de spieren in zijn hele lijf, waardoor beenhulpen en zithulpen minder goed doorkomen en de bewegingen van het paard minder soepel en lossig zijn dan ze zouden kunnen zijn. Rij je op de juiste manier je paard LDR dan merk je op den duur dat deze blokkades verdwijnen en krijg je het geweldige gevoel dat je een volkomen eenheid bent met je paard.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:22

Dat is nog eens een mooie quote van "ons-mam" ...

En zo is het ook. Zoals met alles moet je het wel op de juiste manier doen. Echt leren rijden duurt een leven lang. Niet lezen maar kilometers maken, uren weken jaren lang. EN dan nog is een mensenleven vaak te kort.

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:23

horseyfries schreef:
Rij je op de juiste manier je paard LDR dan merk je op den duur dat deze blokkades verdwijnen en krijg je het geweldige gevoel dat je een volkomen eenheid bent met je paard.

Als je nu op de plaats van LDR, klassiek zet dan heb je precies mijn mening.
Persoonlijk vind ik het belangrijk om rekening te houden met het aspect "zicht". Bij LDR hebben ze zeer beperkt zicht en als ze zicht hebben dan zien ze de wereld bijna op zijn kop.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:04

Vraag: heb jij al ooit zo ver doorgetraind op LDR bij een goede trainer dat je het verschil kunt weten?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:14

Ik wel...

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:00

horseyfries schreef:
Vraag: heb jij al ooit zo ver doorgetraind op LDR bij een goede trainer dat je het verschil kunt weten?

Ik weet niet zeker of dit voor mij bedoeld is... Als het voor mij is bedoeld, heb je het dan over de trainingsmethode of over het zicht?

Ik heb nog nooit op een paard gereden wat correct LDR is getraind. Wel op paarden die LDR op de voorhand lopen. Mijn paarden train ik puur klassiek omdat die trainingsmethode mij het meeste aanspreekt.
In elk beter boek over (paarden)gedrag staat beschreven hoe het zicht van een paard in elkaar steekt. Naar aanleiding daarvan streef ik ernaar mijn paarden voor de loodlijn te trainen.

Groetjes Elske

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:22

Elskevree schreef:
Naar aanleiding daarvan streef ik ernaar mijn paarden voor de loodlijn te trainen.

ahum, dit is natuurlijk niet de enige reden waarom ik train op de manier dat ik wil maar dit is gerelateerd aan wat ik in mijn eerste mailtje schreef.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:03

Elskevree schreef:
horseyfries schreef:

Ik weet niet zeker of dit voor mij bedoeld is... Als het voor mij is bedoeld, heb je het dan over de trainingsmethode of over het zicht?

Ik heb nog nooit op een paard gereden wat correct LDR is getraind. Wel op paarden die LDR op de voorhand lopen. Mijn paarden train ik puur klassiek omdat die trainingsmethode mij het meeste aanspreekt.
In elk beter boek over (paarden)gedrag staat beschreven hoe het zicht van een paard in elkaar steekt. Naar aanleiding daarvan streef ik ernaar mijn paarden voor de loodlijn te trainen.

Groetjes Elske

Dit is een typerende zin voor deze hele conversatie. Immers het woord "LDR" en "op de voorhand" of "te diep" passen niet in 1 zin, maar dat weet je alleen als je op de juiste manier (Bijzonder klassiek of FEI-norm gerelateerd) je paard naar de LDR-kunst hebt toegewerkt.

Net als bij alle andere vormen van rijden geldt nog steeds: mits kundig gedaan!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:13

En nog even een ander misverstand de wereld uit helpen:

Niet ieder op de voorhand lopend paard of te diep lopend paard wordt gereden door een fout kopieerder van een bekende LDR-ruiter. Ik ken er ernstig teveel die op de klassieke manier in de krul getrokken worden helaas...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:16

Maar Mireille, vind jij dan dat het LDR rijden maar gemeengoed moet worden en dat iedereen het op zijn eigen manier moet gaan 'gebruiken'? Dat is namelijk het enige waar ik me zorgen over maak en je ziet het nu al zo vaak gebeuren.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:23

Weet je, een ruiter die geen gevoel heeft en niet genoeg kan rijden maakt aan een lange teugel al veel kapot, dus die groep moet je je zowiezo zorgen over maken... klassiek of ldr.

Het gaat over de ruiter die weet wat hij of zij doet en daarbij minimaal wekelijks begeleidt wordt door een kundig iemand.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:38

Met een ruiter die nooit iets fout doet, heeft niemand moeite. Schijnbaar zie ik veel mensen die vinden dat ze weten wat ze doen en begeleid worden door mensen die zich kundig vinden en nog zie ik zie ik ze diep rijden op een nare manier die minder diep al minder naar zou zijn. Dus dat weten wat ze doen en die kundige begeleiding mogen misschien kritischer bekeken worden. Mensen zijn het liefst niet kritisch op zichzelf en ze kiezen vaak ook een instructeur die lekker op de dezelfde lijn zit en zo hebben ze nergens last van.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:43

Ja dat is waar.

Maar als je van het negatieve uit gaat is alles in het leven slecht, ongezond, dierenmishandeling (immers waarom houden we ze gedomestiseerd etc etc), ...

Het is dus in geen geval een manier van die slecht is, maar de manier waarop het gedaan wordt.

LDR is dus niet slecht, maar de manier waarop velen DENKEN LDR te rijden, JA ik als voorstander vind die ook slecht.

Maar diezelfde slechte manier toepassen op een andere vorm geeft een even negatief iets...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:46

Bijvoorbeeld:

Bij neusje voor de loodlijn ziet het er vriendelijk uit, maar strak slecht gereden maakt het een zere rug, lendenpartij, vastgereden spiermassa e.d.

Dus zoals bij alles geldt: MITS GOED en verantwoord GEDAAN...

Met genoeg zelfkritiek en goed kijken en voelen en luisteren naar je paard...

Iets wat een ruiter fout doet omdat hij het niet kan, niet wil kunnen of geen gevoel voor heeft kan je nooit een heel systeem voor aanrekenen...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:11

Mireille, dat doe ik ook niet. Ik vind het alleen best erg dat er meer mensen het systeem schande doen dan dat de goeien goed kunnen maken.

Dat je met slecht rijden je paard geen goed doet, dat is duidelijk, maar ik denk dat je met LDR techniek, meer impact op je paard hebt en ik geloof dat Anky dat nu ook duidelijker wil maken aan 'het publiek'. Mede daarom vind ik het een alles of niets systeem, of je past het toe en je doet het goed, of je blijft er met je vingertjes vanaf. M.i. kun je het niet half of 'een beetje' doen en aangezien je van zeer goede huize moet komen (naar objectieve gronden) om het goed te doen, durf ik te denken dat daarom de meeste mensen beter niet volgens dat systeem kunnen rijden. Het lijkt mij het beste om het over te laten aan de elite.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:01

Aan de ene kant ga ik mee in je verhaal. Aan de andere kant is het zo dat ook de elite met de basisprincipes rijdt en niet alleen LDR. Binnen LDR zijn vele gradaties, aan te passen aan het paard.

Mijns inziens kun je paardrijden NOOIT half of een beetje doen.

Ik ben het voor een groot deel dus wel degelijk met je eens. Laat dat wel zijn, maar dat is dan omdat je de ruiter er niet goed mee om vindt gaan, niet omdat het systeem niet deugd.

Daarom mag je een systeem alleen maar vergelijken bij één en dezelfde ruiter en paard. En niet een systeem over verschillende mensen en paarden uitsmeren.

Dan krijg je geen reeel beeld.

Daarom vind ik het alleen benaderen vanuit het oogpunt van de theorie ook zo fout. Want net als bij alle andere takken en methodes kun je niet zeggen: alle paarden moeten dezelfde benadering hebben...