[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 19:32

Elisa2 schreef:
Het gaat mij om dat hij totaal niet in het evenwichtsmodel van Karel past. Hij geeft vaak paarden met een lang achterbeen die hoog in het kruis blijven.

Dus ik vraag mij dan af, waarom presteren die dan zo goed op GP niveau en die perfect in evenwicht gebouwde paarden niet?

Want Karel pakt vaak Iberische paarden voor plaatjes van balans. En die kunnen prachtig in balans lopen met hun kortere benen en makkelijker verzamelen maar missen dan weer de ruimte vaak in de uitgestrekte gangen en de stap waardoor zij niet de winnaars worden ondanks hun goede balans.

Wordt er dan niet teveel aandacht gelegd op de uitgestrekte gangen? Als dat wint boven de verzameling, wat ik persoonlijk een van de belangrijkste technische dingen vind op dat niveau?

En is het ook niet zo dat Donnerhall zoveel nageslacht in de sport heeft, omdat hij veel gedekt heeft? Ik zeg zomaar wat hoor, ik weet de precieze aantallen niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:02

Nee, want andere hengsten hebben ook veel gedekt maar niet aan de lopende band Grand Prix paarden gegeven..

Ik denk dat zowel de verzameling, als de uitgestrekte gangen en de stap allemaal belangrijk zijn. Een Grand Prix proef bestaat niet uit alleen piaffe/ passage. Hoe het beoordeeld wordt en wat precies welke waarde heeft, ja daar mag best over gediscussieerd worden. Maar dressuur is niet alleen maar 'terug' rijden. Juist in de kwaliteit van de overgangen passage -uitgestrekte draf bijvoorbeeld is enorm veel informatie te halen over of en hoe een paard in balans loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:48

Precies, het gaat over het kunnen wisselen tussen die verschillende dingen. Een paard wat alleen maar kan verruimen wint ook niet, ze moeten juist beide kunnen. Want als verzameling het belangrijkste zou zijn hoef je dus alleen maar piaffe en pirouette te vragen eigenlijk, want dat zijn de hoogste verzameling oefeningen. Maar dressuur is niet alleen maar verzameling en het is ook niet zo dat die rassen in al het verzamelde werk beter zijn. Vaak wel in de hoogste zoals de piaffe, maar de passage en verzamelde draf lang niet altijd en de galop wisselt net als bij de Duitse en Nederlandse warmbloeden. En regelmatig is de stap ook niet goed bij de Spaanse bijvoorbeeld en dat wordt bij iedereen ook gewoon afgestraft. Dan gaat het bij elk ras en type optellen, omdat we geen 1 truc pony willen, maar juist een paard willen laten ontwikkelen zodat ze ook hun slechtere punten ontwikkelen en hun lichaam zo kunnen gebruiken dat ze kunnen verlengen en verkorten erin. Net als dat je geen paard wil wat alleen kan oprichten of alleen kan halsstrekken, ze moeten ook daarin kunnen wisselen. Beide dingen zijn ook juist voor de gezondheid van het lijf, je wilt dat ze het lijf als een harmonica kunnen gebruiken en niet alleen als een circusact een half uur kunnen piafferen.

Het is ook niet zo dat degene die heel goed kunnen uitstrekken winnen. Het zijn degene die eigenlijk alles goed kunnen, misschien niet overal het beste in maar die dus wel alles beheersen. Want een paard wat geen passage en piaffe kan wint niet en scoort niet goed hoor. Terwijl degene die niet kan uitstrekken dat wel kan als ze juist wel goed zijn in al het verzamelde werk, want het grootste deel van een GP proef is verzameling. Maar daar ontbreekt het dan juist vaak aan, het is dan juist vaak alsnog maar 1 of 2 oefeningen waar ze goed in zijn, maar de rest niet perse.
Er ligt juist wel meer nadruk op die extreem verzamelde oefeningen, want die tellen vaak dubbel, maar de andere tientallen oefeningen zijn ook belangrijk. Want de rest van de oefeningen zijn ook in verzamelde gangen, verzamelde draf en verzamelde galop. Ook de zijgangen, overgangen en dus het kunnen schakelen tussen de hoogste verzameling en elke andere verzameling of verruiming is belangrijk. Van piaffe naar passage, naar verzamelde draf naar uitstrekken. Of van een pirouette naar verzamelde galop naar uitgestrekte galop. Het kunnen buigen door het lijf in appuyementen, de correcte takt en ontspanning in verzamelde stap en dat plus het verlengen in uitgestrekte stap. En dat is in dat hele rijtje dus maar 3 keer uitstrekken en de rest is allemaal verzameling.

Voor mij zou hele idee van dressuur voorbij gaan als je nog meer nadruk gaat leggen op de extreemste vormen van verzameling, want het is geen wedstrijd wie het beste kan piafferen, dan moet je naar het circus. Of naar Wenen, maar ook daar werken ze nog aan verruimen en verlengen. Maar het zou juist moeten draaien om wie het paard het beste voor elkaar krijgt op elk gebied en dus het hele paard kan laten ontwikkelen. En dus wlke combinatie kan laten zien dat ze al het gevraagde kunnen en het paard zo soepel, krachtig en gehoorzaam is dat ze makkelijk kunnen wisselen in hun lijf.

Daarom vind ik het in de basis bij ons dus al goed dat halsstrekken juist in elke klasse opgenomen is. Extra controle dat de paarden ook als ze meer verzameld moeten gaan lopen ook nog steeds kunnen verlengen en niet in de verzameling getrokken worden of dat dat het enige is wat ze kunnen.

Babootje

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Goed dat je nog even gehoorzaamheid noemt, want die bepaalt ook de graad van africhting en de vloeiendheid van de overgangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

Ja, talent zonder gehoorzaamheid levert ook geen goede proeven op en zelfs de goede onderdelen zijn dan niet goed :') voor een 10 kunnen piafferen levert geen 10 op als je niet kunt zeggen dat het 15 passen moet zijn en bij die letter. En zelfs zonder die strikte dingen, het levert ook geen goede overgangen op idd en vaak toch ook geen goede oefening, omdat het paard zelf bezig is op de manier die voor hun het makkelijkste is.

Dat is juist het mooie, het moet een samenwerking zijn. Zowel tussen paard en ruiter (en ja daar kan echt van alles beter qua jurering ook) maar ook tussen het hele lijf. Daarom ook dat alleen talent/aanleg of bouw niet genoeg zijn. Ook het karakter. En natuurlijk de ruiter. Je kan beter een minder getalenteerde paard hebben of minder gebouwd met een super karakter dat meewerkend is en dus gehoorzaamheid, dan 1 die het meeste talent van alles heeft en de perfecte bouw maar die niet het karakter heeft en niet zo makkelijk mee wil werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Ja dat was wat de praktijk mannen ook bevestigden, en ook gelijk een van de redenen waarom Donnerhall bloed het zo goed heeft gedaan..die gaf zo'n karakter.

Mooie aanvulling MWM, wel grappig dat je Wenen aanhaalt want dat is Karel's grootste voorbeeld terwijl dat volgens Daniel juist circus was. Voor mij zit de rijkunst ook in hoe iemand volledig zijn/ haar paard ontwikkeld. Niet zo zeer in hoe goed hij is in bepaalde oefeningen, maar kun je als ruiter het hele paard verbeteren qua gangen en lossigheid en in de mindere punten. Het is bij zo'n Iberisch paard vaak veel makkelijker om ze leren piafferen dan om ze goed voorwaarts-neerwaarts te rijden bijv. Al die verschillen in bouw brengen ook andere trainings uitdagingen met zich mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Precies en de GP proeven laten maar een fractie zien of vragen maar een fractie van de verschillende punten wat een goed getraind paard zou moeten kunnen. Juist meer gericht op verzameling en minder op verlengen en uitstrekken. Laat staan voorwaarts neerwaarts, terwijl dat ook belangrijk is dat een paard dat kan. En ook als die dat niet van zichzelf kan, dan moet je er wel aan werken.

Wenen is natuurlijk wel dressuur ook maar daar richten ze zich dus wel op de grootste verzameling. Want een levade en noem ze maar op zijn, beheerst, nog een stap boven de piaffe. Maar daar zie je juist dat die dieren moeite hebben met verlengen, hoewel ik dat bij PRE's nog duidelijker vind. Lusitano's en die Lipizaners hebben toch meer lengte uit zichzelf. Maar dat is toch ook anders als een wedstrijd rijden, ander type paard,andere gevraagde dingen en noem maar op.

Maar je moet ook niet vergeten dat de bouw van de hals heel anders is, die sowieso al amper achter de loodlijn kan met de neus bij de meeste in de oprichting, omdat die hals in de weg zit. Dat is compleet anders als bij de andere warmbloeden die veel meer ruimte hebben daarvoor. Ook die barokke rassen moeten ruimte en openheid in de kaak hebben om goed opgericht te gaan, maar dat js voor veel mensen veel minder duidelijk als achter de loodlijn. Terwijl beide dus te weinig lengte in de hals is. Zo heb je wel meer dingen die door bouw van een pasrd beter of slechter lijken, als je puur en alleen naar het plaatje kijkt en 1 ideaal plaatje hebt. Dan kan paard 1 enorm lijken te gaan zitten en paard 2 niet, terwijl ze het feitelijk beide doen maar door bouw een ander beeld geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

De Spaanse Rijschool is klassiek in optima forma, daar ga je geen voorbeenzwaaiers, hypermobiliteit en spectaculaire bewegingen zien. De bewegingen en de bouw van de paarden zijn functioneel en helemaal geschikt voor wat er van ze gevraagd wordt; ultieme verzameling en hoge school oefeningen.

Die paarden springen geen capriole op hun achtste, worden in alle rust opgeleid, het verdienmodel staat dat toe. Anders dan bij dressuurpaarden (of springpaarden wat dat betreft) die wedstrijden moeten lopen.

Hoge school is dressuur, doma vaquera is dressuur, maar andersom is dressuur geen hoge school en geen doma vaquera. Als ik me zo duidelijk genoeg uitdruk. Ik denk ook niet dat je ze moet vergelijken. Net als dat je een reining niet met pleasure moet vergelijken, al is t beide Western.

De Spaanse Rijschool een circus noemen vind ik getuigenvan weinig inzicht.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

Eens hoor ik redeneerde wat betreft de uitgestrekte gangen meer vanuit het strekken vanuit de verzameling op het achterbeen ipv van kop tot staart verlengen. Geen idee wat er nu precies correct is wat dat betreft eigenlijk. Als je de oude ruiters bekijkt, blijft alles in hetzelfde frame, maar is het tegenwoordig juist gewenst om meer verlenging te zien in het lichaam? Vind dat zelf wel een mooier, losser beeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

_San87_ schreef:
De Spaanse Rijschool is klassiek in optima forma, daar ga je geen voorbeenzwaaiers, hypermobiliteit en spectaculaire bewegingen zien. De bewegingen en de bouw van de paarden zijn functioneel en helemaal geschikt voor wat er van ze gevraagd wordt; ultieme verzameling en hoge school oefeningen.

Die paarden springen geen capriole op hun achtste, worden in alle rust opgeleid, het verdienmodel staat dat toe. Anders dan bij dressuurpaarden (of springpaarden wat dat betreft) die wedstrijden moeten lopen.

Hoge school is dressuur, doma vaquera is dressuur, maar andersom is dressuur geen hoge school en geen doma vaquera. Als ik me zo duidelijk genoeg uitdruk. Ik denk ook niet dat je ze moet vergelijken. Net als dat je een reining niet met pleasure moet vergelijken, al is t beide Western.

De Spaanse Rijschool een circus noemen vind ik getuigenvan weinig inzicht.

Het is compleet anders als wedstrijden idd. En niet te vergelijken, ook de bouw van de paarden niet, de omstandigheden niet en einddoel ook niet eens. Enige wat te vergelijken is is dat je bij alle vormen mensen hebt die het uitvoeren op een manier die niet correct is. Alleen bij wedstrijden zie je die wel, in Wenen komen die niet eens de deur in en volgen (of ze denken het) ze alleen de ideologie maar dan in eigen achtertuin en dan zijn het soms wel circuskunstjes waarbij er djs aan die piaffe en hoge school sprongen gewerkt wordt met paarden die daar helemaal niet aan toe zijn.
Die strenge selectie in Wenen zorgt ervoor dat zo'n ruiter daar nooit binnen komt, net als dat er geen paard komt wat het qua lijf niet kan. Niet elk paard is daar ook geschikt voor.

Denisesilver, officieel hoort er idd verlening in het frame bij uitstrekken. Maar ook het uitstrekken qua benen op zich hoort bij het africhten van een paard. En dat is nog steeds een belangrijk onderdeel in de GP proef en zou je moeten kunnen beheersen als je een paard correct opleidt. Niet voor een 10, nee, maar nog meer de focus op verzameling terwijl er al 90 procent in de verzameling gereden wordt, nee. Ik zou bijna wel willen zien hoe alle gp paarden een stuk voorwaarts neerwaarts doen haha. Zodat je echt het verlengen van frame en de wisseling van balans kan zien. Los van het uitstrekken. Want er zit wel verschil in halsstrekken en uitstrekken. Halsstrekken wil je het frame naar beneden verlengen, met uitstrekken wil je dat ze door het hele lijf door meer lengte pakken omdat ze dat over de benen gaan doen, maar dan wel in de oprichting blijven en dus niet lang worden. Even lastig uitleggen.
Ook vroeger zag je het in uitgestrekte stap en galop qua halsruimte, hoor. In draf altijd minder. Maar de stap is altijd het duidelijkste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Mooi verwoord weer MWM, voor mij hoort verlengen in het frame wel bij een goede uitgestrekte draf. Isabell kan dat altijd vrij mooi laten zien. Voor mijzelf let ik altijd op wat ruiters met hun handen doen tijdens de uitgestrekte stap. Degene die een paard helemaal losgooien zijn vaak niet degene die ze netjes van achter naar voor rijden.

Anyway, het dwaalt misschien een beetje af..inderdaad zijn er gewoon verschillende vormen van dressuur waar andere paarden bij passen en deze twee vergelijken gaat gewoon niet op. Beide hebben hun goede en slechtere punten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Zit die podcast nu te kijken, maar Karel is wel echt oud geworden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Toch het halsstrekken maar invoeren t/m de grand prix dan :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Wat is die Daniel trouwens een vervelend ventje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Dat vond ik wel meevallen..de kloof tussen de theorie en de praktijk is soms enorm groot. Karel is nu 78 zei hij. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat hij niet met Laurens over de fokkerij heeft gediscussieerd. Stal Hexagon heeft ook altijd een wat andere kijk gehad op wat een goed GP paard is vergeleken met het KWPN maar wel veel GP paarden gefokt. Denk eigenlijk dat Karel daar nog wel wat van had kunnen leren.

Haha Denise, het geeft wel ontzettend veel informatie vind ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Elisa2 schreef:
Dat vond ik wel meevallen..de kloof tussen de theorie en de praktijk is soms enorm groot. Karel is nu 78 zei hij. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat hij niet met Laurens over de fokkerij heeft gediscussieerd. Stal Hexagon heeft ook altijd een wat andere kijk gehad op wat een goed GP paard is vergeleken met het KWPN maar wel veel GP paarden gefokt. Denk eigenlijk dat Karel daar nog wel wat van had kunnen leren.

Haha Denise, het geeft wel ontzettend veel informatie vind ik.

Ik schrok er echt van, vooral zijn ademhaling. Maar ik heb Karel vroeger heel vaak live gesproken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Benzz schreef:
Wat is die Daniel trouwens een vervelend ventje.

:+ Dit had ik in het begin ook, maar kan het me ook wel voorstellen dat je
wat vervelend wordt in een gesprek met Karel :))

Karel is niet heel erg van water bij de wijn.... Laurens en Daniel proberen nog aan te geven
dat er meerdere manieren zijn voor, maar daar wil de beste man niet aan :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Nee, hij is heel erg zwart/ wit en dat maakt het ook lastig vind ik..en iedere keer komt hij met van die zwam verhaaltjes ipv gewoon kort en duidelijk antwoord te geven op een vraag. Vroeger (20 jaar geleden) geloofde ik heel erg in zijn theorieen. Maar heb zelf inmiddels wel door dat het allemaal een stuk genuanceerder ligt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Laurens en Daniel kunnen gewoon zijn kennis niet handelen. En begrijpen het ook niet. Vind ze ook redelijk onbeschoft praten: Knollen, bok en over vroegrijp vroegrot zegt Daniel lachend, ja dat zei mijn vader over vrouwen. Vrouwonvriendelijk, paardonvriendelijk. Nee ik vind het helemaal niets die twee.

En tja, ik vond Gal voor hij op Totilas stapte al vreselijk rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Nou..ik vind hem af en toe echt onzin uitkramen hoor, over die rug ook. Volgens hem moeten paarden galloperen met een rechte rug, als een plank. Ik vond dat ze het gesprek prima hebben proberen aan te gaan zonder in polarisatie of wel/ niet discussies te vervallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Benzz schreef:
Laurens en Daniel kunnen gewoon zijn kennis niet handelen. En begrijpen het ook niet. Vind ze ook redelijk onbeschoft praten: Knollen, bok en over vroegrijp vroegrot zegt Daniel lachend, ja dat zei mijn vader over vrouwen. Vrouwonvriendelijk, paardonvriendelijk. Nee ik vind het helemaal niets die twee.

Deze heren zitten minder in de theoretische onderbouwing omdat dat niet noodzakelijk is om paard te kunnen rijden of paarden te kunnen verkopen.

Ik heb echt vragen bij die kennis overigens… spieren die niet langer kunnen worden bij een paard cq meer flexibiliteit kunnen krijgen? Meer ks dan vroeger? Galopperen met een rechte rug?

De beste man is analyticus. Kan heel goed analyseren hoe de theorie werkt en hoe de praktijk logischerwijs zou werken. Waar hij echter aan voorbijgaat is het feit dat we met levende wezens werken en dat bewegingsleer geen exacte wetenschap is.

Theorie en praktijk komen niet altijd overeen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Benzz schreef:

Ik heb de Podcast nog steeds niet afgekeken, maar ik heb een zwak voor Laurens en Daniel, omdat ik beiden ken van vroeger en beiden echt veel kennis hebben. Maar op een heel andere manier dan Karel de Lange.
Daniel is bovenal fokker/handelaar van het hogere segment.
Hij was echter wel echt een mannetje, maar of hij vrouwonvriendelijk is? Hij is al jaren getrouwd met Kim Schmid.

Ik hoop straks de Podcast af te kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Benzz schreef:

Daniel heeft een uitgesproken mening en is wel altijd aanwezig, maar kan hem echt niet paard of vrouw onvriendelijk noemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:59

c_alsemgeest schreef:
Benzz schreef:

Daniel heeft een uitgesproken mening en is wel altijd aanwezig, maar kan hem echt niet paard of vrouw onvriendelijk noemen.

Eens. Ik heb ze beide ook privé meegemaakt en dat was echt niet vrouwonvriendelijk.
Daniel komt in zulke dingen korter door de bocht over als in het normale leven, tenminste ik vond hem altijd veel genuanceerder en echt bereidt om alles rustig uit te leggen en te luisteren naar de ander. Maarja, moet wel van twee kanten komen ook denk ik. Maar wel een uitgesproken mening