_San87_ schreef:De Spaanse Rijschool is klassiek in optima forma, daar ga je geen voorbeenzwaaiers, hypermobiliteit en spectaculaire bewegingen zien. De bewegingen en de bouw van de paarden zijn functioneel en helemaal geschikt voor wat er van ze gevraagd wordt; ultieme verzameling en hoge school oefeningen.
Die paarden springen geen capriole op hun achtste, worden in alle rust opgeleid, het verdienmodel staat dat toe. Anders dan bij dressuurpaarden (of springpaarden wat dat betreft) die wedstrijden moeten lopen.
Hoge school is dressuur, doma vaquera is dressuur, maar andersom is dressuur geen hoge school en geen doma vaquera. Als ik me zo duidelijk genoeg uitdruk. Ik denk ook niet dat je ze moet vergelijken. Net als dat je een reining niet met pleasure moet vergelijken, al is t beide Western.
De Spaanse Rijschool een circus noemen vind ik getuigenvan weinig inzicht.
Het is compleet anders als wedstrijden idd. En niet te vergelijken, ook de bouw van de paarden niet, de omstandigheden niet en einddoel ook niet eens. Enige wat te vergelijken is is dat je bij alle vormen mensen hebt die het uitvoeren op een manier die niet correct is. Alleen bij wedstrijden zie je die wel, in Wenen komen die niet eens de deur in en volgen (of ze denken het) ze alleen de ideologie maar dan in eigen achtertuin en dan zijn het soms wel circuskunstjes waarbij er djs aan die piaffe en hoge school sprongen gewerkt wordt met paarden die daar helemaal niet aan toe zijn.
Die strenge selectie in Wenen zorgt ervoor dat zo'n ruiter daar nooit binnen komt, net als dat er geen paard komt wat het qua lijf niet kan. Niet elk paard is daar ook geschikt voor.
Denisesilver, officieel hoort er idd verlening in het frame bij uitstrekken. Maar ook het uitstrekken qua benen op zich hoort bij het africhten van een paard. En dat is nog steeds een belangrijk onderdeel in de GP proef en zou je moeten kunnen beheersen als je een paard correct opleidt. Niet voor een 10, nee, maar nog meer de focus op verzameling terwijl er al 90 procent in de verzameling gereden wordt, nee. Ik zou bijna wel willen zien hoe alle gp paarden een stuk voorwaarts neerwaarts doen haha. Zodat je echt het verlengen van frame en de wisseling van balans kan zien. Los van het uitstrekken. Want er zit wel verschil in halsstrekken en uitstrekken. Halsstrekken wil je het frame naar beneden verlengen, met uitstrekken wil je dat ze door het hele lijf door meer lengte pakken omdat ze dat over de benen gaan doen, maar dan wel in de oprichting blijven en dus niet lang worden. Even lastig uitleggen.
Ook vroeger zag je het in uitgestrekte stap en galop qua halsruimte, hoor. In draf altijd minder. Maar de stap is altijd het duidelijkste.