Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:07

Maar dat is toch altijd zo? Een groep die het 'verpest' voor de rest?

Dan gaat imo het welzijn van dieren voor op de kansen van de groep die iets wel kan leren. Sowieso snap ik niet waarom je er op tegen zou zijn dat niet jan en alleman maar mag sederen of andersoortige injecties mag geven. Lijkt me alleen maar prima.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-06-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Evidensia onder vuur om bonus bij doorverwijzen dierenziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:41

Ik denk dat allerlei regels, goedkeuringen en protocollen eigenlijk altijd wel 2 kanten hebben.

En dat de goeden sowieso onder de slechten lijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:55

Achterom schreef:
Stel je voor dat mijn dierenarts vindt dat mijn gebitsverzorger prima in staat is om paarden te sederen, daar ook een aantal keren bij aanwezig is geweest en zich daarvan te vergewissen etc. Maar die mening van mijn dierenarts doet niet ter zake want in de dierengeneeskunde zijn regels nu eenmaal regels. Tja, daar vind ik dus wat van.

En geldt dat alleen voor je gebitsverzorger, of ook voor een vrachtwagenchauffeur zonder groot rijbewijs (wiens motorrijinstructeur zei dat hij prima kon rijden), de secretaresse van het notariskantoor (zij werkt de contracten altijd uit dus ze heeft er genoeg gezien), jouw eigen mondhygiëniste die een tandartsbehandeling uitvoert ...?
Jouw dierenarts is geen examinator en kan dus niet bepalen of de gebitsverzorger voldoet aan de eisen. Nog los van het feit dat problemen tijdens de sedatie door de gebitsverzorger niet verzekerd zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:30

Natuurlijk zijn regels heel goed en een gedegen opleiding is ook belangrijk. Maar het moet ook werkbaar blijven.

Er zijn dierenarts praktijken die bijv een assistent in dienst hebben die misschien al 20-30jr handelingen doet en zeer ervaren is en ook de kennis heeft meegekregen. Zij, of hij heeft misschien niet de gepaste opleiding bij de huidige eisen en misschien ook niet het vermogen of de mogelijkheid dat nog te gaan halen.
Dan zou er in theorie een jonger iemand komen met de juiste papieren, maar met veel minder ervaring die wel van alles mag. Dat wil dan niet gelijk zeggen dat het goed of beter gaat. Het is alleen veilig als mensen iets te verwijten valt. Zolang alles goed gaat, maakt het allemaal niet echt uit.

Humaan zijn de regels ook krom. En ook hier is het weer echt goed dat ze er zijn, maar voor op de werkvloer zorgt het wel voor gedoe. Er is echt moeite om aan voldoende passend personeel te komen en je moet mensen hebben die handelingen mogen verrichten en de verantwoordelijkheid mogen dragen.

En over medicijnen.......Heel goed dat je niet alles vrij kan krijgen. Maar er is wel heel veel rotzooi vrij te koop met 0,0 controle wat mensen daarmee doen, hoeveel ze nemen etc. Dat vind men dan veilig. En wat wel op recept komt, schrik je soms ook van. Trek een kastje open bij mensen en je kan een olifant neerleggen soms.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:48

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:59

mysa schreef:
Evidensia stopte jarenlang pensioenpremie van werknemers in eigen zak. (denk betaalmuur maar misschien elders op het web ook te vinden)

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/22/di ... k-a4901007

Ik heb het gelezen. Onwaarschijnlijk zeg. Maar er is sprake van een groter probleem dan dat.
Er is teveel pensioen geïnd bij medewerkers maar te weinig afgedragen.
En in 2022 en 2023 over een periode van meer dan een half jaar helemaal geen pensioenpremie afgedragen voor vierhonderd werknemers die zijn aangesloten bij het Pensioenfonds voor Zorg en Welzijn (PFZW).
Verder heeft Evidensia de afgelopen jaren structureel te weinig geld uitgekeerd aan werknemers die ziek werden, met zwangerschaps- of ouderschapsverlof gingen of uit dienst traden. Pas wanneer medewerkers hierover aan de bel trokken, kregen zij soms alsnog de vergoeding waarop ze contractueel recht hadden.
Tel dat op bij het wegsluizen van inkomsten naar belastingparadijs Guernsy en dan kun je het al niet meer hebben over slecht werkgeverschap maar gewoon crimineel gedrag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:24

En in plaats van dat ze die premie netjes extra inleggen + misgelopen rendement gaan ze denken over terugstorten ... Dus goedkoopste oplossing ipv die met fatsoen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:31

En dan moet je je maar afvragen of dat echt gaat gebeuren of dat ze de boel laten "ploffen". Er is immers ook al een leegloop van personeel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:40

Slecht zeg.
En dan dat nieuwe management-team moet dit gaan oplossen.. sure. Dit viel toch op, zo’n hiaat in innen en afdragen staat niet ergens verstopt in een donker hoekje.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:42

Weet iemand of je ergens zou kunnen checken of je hier ook de dupe van bent geworden? Of zou ik dan gewoon hen kunnen mailen denken jullie?

Ik heb tot vorig jaar 5 jaar bij ze gewerkt, op het hoofdkantoor...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:10

Babootje schreef:
mysa schreef:
Evidensia stopte jarenlang pensioenpremie van werknemers in eigen zak. (denk betaalmuur maar misschien elders op het web ook te vinden)

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/22/di ... k-a4901007

Ik heb het gelezen. Onwaarschijnlijk zeg. Maar er is sprake van een groter probleem dan dat.
Er is teveel pensioen geïnd bij medewerkers maar te weinig afgedragen.
En in 2022 en 2023 over een periode van meer dan een half jaar helemaal geen pensioenpremie afgedragen voor vierhonderd werknemers die zijn aangesloten bij het Pensioenfonds voor Zorg en Welzijn (PFZW).
Verder heeft Evidensia de afgelopen jaren structureel te weinig geld uitgekeerd aan werknemers die ziek werden, met zwangerschaps- of ouderschapsverlof gingen of uit dienst traden. Pas wanneer medewerkers hierover aan de bel trokken, kregen zij soms alsnog de vergoeding waarop ze contractueel recht hadden.
Tel dat op bij het wegsluizen van inkomsten naar belastingparadijs Guernsy en dan kun je het al niet meer hebben over slecht werkgeverschap maar gewoon crimineel gedrag.

Vraag mij ook af wie de jaarrekeningen gecontroleerd heeft..
Een beetje account moet dat kunnen zien en checken.

Bizarre organisatie!

Hier in de buurt al een Evidensia praktijk gestopt vanwege personeelstekort.
Er komt ook een onafhankelijke spoedkliniek! Heel fijn idee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:11

Calanddra schreef:
Weet iemand of je ergens zou kunnen checken of je hier ook de dupe van bent geworden? Of zou ik dan gewoon hen kunnen mailen denken jullie?

Ik heb tot vorig jaar 5 jaar bij ze gewerkt, op het hoofdkantoor...

Je zou het kunnen checken bij het pensioenfonds.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:23

Tis echt een grote ellende daar.

Calandra, wat voor functie? Vanuit de Vedias zie ik een berichtje dat het ook om paravets gaat (dus waarschijnlijk in elke laag en functie) in 2022 / 2023. Zij raden aan contact op te nemen met de vakbond.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:09

Nyaleti, ik werkte op de Marketing afdeling.

Ik heb inderdaad via een bokker een berichtje doorgestuurd gekregen voor paravets om dit te controleren. Ik ga hier maar even naar kijken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:40

Ik moet er ook naar kijken. Heb er gewerkt tot 2022 en ook diensten gedraaid. Ik kan alleen niet meer inloggen in het systeem om mijn loonstroken op te vragen…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:46

_xManadisx_ schreef:
Ik moet er ook naar kijken. Heb er gewerkt tot 2022 en ook diensten gedraaid. Ik kan alleen niet meer inloggen in het systeem om mijn loonstroken op te vragen…

Krijg je ze ook niet in de mail? Anders moet je er even om vragen, ze horen ze je dan zo te geven.