Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:03

Ja het ligt aan de ernst af..en als het heel ernstig is dan geeft dat wellicht aanleiding om ook op andere prof stallen te gaan kijken en het geeft ook een prikkel aan hen af dat ze niet meer wegkomen met dit soort methoden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:23

Elisa2 schreef:
Ja het ligt aan de ernst af..en als het heel ernstig is dan geeft dat wellicht aanleiding om ook op andere prof stallen te gaan kijken en het geeft ook een prikkel aan hen af dat ze niet meer wegkomen met dit soort methoden.

Nu moet ik zeggen dat ik de geschreven tekst al ernstig vind... Brrr. Die arme paarden. Spoorwonden die dichtgesmeerd worden met schoenpoets :\.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:36

Ja vind ik ook hoor, maar er zit wel een verschil tussen een paard wat een wondje heeft omdat het een gevoelige huid heeft. Of standaard paarden met wonden omdat de sporen er in geramd worden. Hoop ook niet dat ze die schoenpoets gebruiken op open wonden..

En sowieso zie ik liever geen wonden van sporen, daar zijn ze niet voor bedoeld en op deze manier heeft Dier en Recht ook nog eens een groot punt dat ze bij zulk gebruik verboden zouden moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:39

Maar een wondje omdat het dier een gevoelige huid heeft, dat vervolgens dichtgepoetst wordt met schoensmeer is ook niet kies.

Wat je zegt idd, sporen horen geen wonden te geven. Ook niet op gevoelige huidjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:53

Helemaal mee eens, vind het sowieso waardeloos als ze gebruikt worden om paarden "aan het been" te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:19

Wat ik lees zijn nu niet echt excessen. Spoorwonden kun je overigens echt niet maskeren met schoenpoets. Dat zie je altijd (zwelling). Maar als er een klant komt staat zo'n paard natuurlijk in de glim gepoetst en wel en dan geloof ik best dat ze een kaal plekje zullen maskeren.
Slof gebruik vind ik ook niet raar op een stal met hengsten. Een wondje in mond komt ook wel voor bij jonge paarden in africhting. Zeker bij krachtpatsers van hengsten die niet altijd zo braaf en makkelijk zijn in het beleerproces. De slof is er ook gewoon voor veiligheid.
Rollkur zal wellicht, maar sommigen zien ook het verschil niet tussen LDR en Rollkur.
De Mol is er maar een maand geweest, dat is echt te kort om te spreken over structurele misstanden.
Helgstrand mocht de "gekozen" beelden zien, maar heeft dat geweigerd. Hij wil het onbewerkte materiaal zien. Volkomen logisch. Als je dingen in zn context ziet, dan kunnen die er opeens heel anders uitzien.

Ik zeg daarmee niet dat er niets gebeurt dat het daglicht niet kan verdragen, maar als dit alles is, dan valt er veel over te zeggen.
Met het daglicht niet kunnen verdragen schaar ik het soort praktijken om paarden te breken zoals bv een paard in de krul gebonden op stal zetten e.d.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-08-23 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:22

Sowieso is zijn filosofie dat paarden grote en gevaarlijke dieren zijn en dus maar met de harde hand aangepakt moeten worden problematisch, imo. Totaal geen goed beeld voor de sport. Wat mij betreft zouden stallen sowieso gecontroleerd mogen worden maar, het lijkt mij lastig om dat zo in te zetten dat de controleurs dan ook daadwerkelijk verstand van paarden hebben en dus niet op basis van vooroordelend gevoel oordelen. In een ideale wereld kan alles natuurlijk. Ik zie dat dus ook niet zo een twee drie gebeuren.

Ben het overigens niet met je eens, Babootje. Als dit de norm is op stallen, dan wel niet met hengsten, mag er ook flink wat veranderen in de trainingsmethodes. Ook hengsten kun je gewoon op paard vriendelijke wijzen opleiden. En daarbij spreek ik echt niet zonder ervaring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:23

@Babootje, ik ben wel benieuwd welke context bloed in de monden door ongenezen wonden acceptabel maakt :)? Of welke context striemen van zweepgebruik acceptabel maakt.

Als er in die maand dat de mol er was, deze misstanden zijn geconstateerd, hoef ik niet meer te weten, eigenlijk. Dan gaat er gewoon serieus wat mis.

Rollkur is door experts vastgesteld n.a.v. de beelden.

Ik vind het vooral schokkend dat je deze zaken probeert goed te praten. Waarom is dat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:24

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:25

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:26

Zweepstriemen, bloed in de mond en spoorwonden die met schoenpoets worden gemaskeerd niet echt een exces?!?! Ik heb daar toch een iets andere mening over :\

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:28

Ik denk dat dat misschien wel het probleem een beetje is.. dat het blijkbaar geen excessen zijn...?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:29

Zijn of gevonden worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:30

prompter schreef:
Zweepstriemen, bloed in de mond en spoorwonden die met schoenpoets worden gemaskeerd niet echt een exces?!?! Ik heb daar toch een iets andere mening over :

Ik ook!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:31

prompter schreef:
Zweepstriemen, bloed in de mond en spoorwonden die met schoenpoets worden gemaskeerd niet echt een exces?!?! Ik heb daar toch een iets andere mening over :

_San87_ schreef:
@Babootje, ik ben wel benieuwd welke context bloed in de monden door ongenezen wonden acceptabel maakt :)? Of welke context striemen van zweepgebruik acceptabel maakt.

Als er in die maand dat de mol er was, deze misstanden zijn geconstateerd, hoef ik niet meer te weten, eigenlijk. Dan gaat er gewoon serieus wat mis.

Rollkur is door experts vastgesteld n.a.v. de beelden.

Ik vind het vooral schokkend dat je deze zaken probeert goed te praten. Waarom is dat?

Scheelt wat type werk.
Maar idd dit.
En dat in 1 maand. Vind het behoorlijk wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:32

Cer schreef:
Ik denk dat dat misschien wel het probleem een beetje is.. dat het blijkbaar geen excessen zijn...?

Daar ben ik ook bang voor en dat maakt dat dierenrechtenactivisten gewoon een goed punt hebben.
Dieren worden verwond voor de eer, glorie en geldzucht van de mens

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:46

princequillo schreef:
Sowieso is zijn filosofie dat paarden grote en gevaarlijke dieren zijn en dus maar met de harde hand aangepakt moeten worden problematisch, imo. Totaal geen goed beeld voor de sport. Wat mij betreft zouden stallen sowieso gecontroleerd mogen worden maar, het lijkt mij lastig om dat zo in te zetten dat de controleurs dan ook daadwerkelijk verstand van paarden hebben en dus niet op basis van vooroordelend gevoel oordelen. .

In de basis ben ik het daar wel mee eens. Zeker als paardenmensen onderling.

Maar als ik praat met een leek wil ik deze insteek ook wel eens er uit pakken.
Als leken denken zomaar tussen paarden te kunnen lopen zonder zich er van bewust te zijn dat ze 600kg wegen en vluchtdieren zijn. Als mensen denken dat ze vanzelf zo braaf en beleefd zijn. Want die insteek is net zo fout en zeker zo gevaarlijk.

Overigens heb ik het dan niet over een harde hand. Maar een bepaalde mate van respect voor het mogelijk dodelijke dier en bewustzijn dat ze je niet vanzelf snappen is wel op zijn plaats. Dat het geen schootkatjes zijn.
Ik denk nu even aan leken die uitstappen in de beekse bergen, aan mensen die zich tussen koeien op de alm begeven om te aaien, aan mensen die met de koniks op de foto willen voor instagram. Aan mensen die paarden alleen uit films kennen en denken dat je er vanaf achter op kunt springen. Aan de massa's mensen die vrolijk naar je toeteren als ze een paard op straat tegen komen.
Dus ja, ik zou zo'n uitleg ook kunnen geven afhankelijk van de toehoorden en de context.

Want lief en zacht met een paard omgaan begint wel met respect voor dat dier en weten waar je mee te maken hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:51

prompter schreef:

Ik ook en heb het ook niet gezien bij stallen die ook gewoon jonge dressuurpaarden en hengsten hadden. Gelukkig maar, als dit normaal gevonden wordt dan hebben ze groot gelijk dat het keihard aangepakt wordt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:52

Die context is hier niet van toepassing, die quote staat op de vorige pagina. Hij vergelijkt paarden met o.a. (politie)honden. Paarden kunnen gevaarlijk zijn ja en op je hoede zijn is altijd goed, dat is wat anders dan dat je ze op hun plaats moet zetten “want het zijn grote gevaarlijke dieren”.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:08

princequillo schreef:
Die context is hier niet van toepassing, die quote staat op de vorige pagina. Hij vergelijkt paarden met o.a. (politie)honden. Paarden kunnen gevaarlijk zijn ja en op je hoede zijn is altijd goed, dat is wat anders dan dat je ze op hun plaats moet zetten “want het zijn grote gevaarlijke dieren”.

Je doelt op dit stuk , toch?

Citaat:
Volgens de Deense krant getuigde Andreas dat sommige paarden nu eenmaal ‘wild’ zijn en ‘getemd’ moeten worden. Zijn vergelijking: ”Het is als een hond die zo nu en dan bijt. Je moet de paarden meteen op hun plek zetten want anders zijn het grote en gevaarlijke dieren. Maar niemand doet de paarden pijn.”

Je zou je bij honden af kunnen vragen waarom die in de eerste plaats zomaar bijten.

Niemand doet de paarden pijn? Maar ze hebben striemen, bloed en ze hebben plekken van de sporen?
Als dat geen pijn doet is vraag ik mij af wat dan wel valt onder pijn doen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:10

Hij zegt dat tegen een leek toch? Een journalist of in een rechtbank?

Overigens vind ik stelselmatig spoorplekken en striemen ook zeker niet goed te keuren.
Maar ben nog steeds benieuwd naar het gehele plaatje. Hoeveel? hoe erg?

Want ja, ik ken een enkel paard met kale plekken van sporen bij normaal gebruik en één die de mond kapot heeft van niks. Maar dat zouden tijdelijke problemen horen te zijn waar je een oplossing voor zoekt. Maar op tig paarden kun je die incidenten vinden. Als het geen incidenten meer zijn wordt het kwalijker.

Het klinkt niet beter dan voorheen, eerder minder gunstig, maar ik stel mijn oordeel nog steeds graag uit tot ik een completer beeld heb.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:12

Ik vraag me af wat hij denkt dat een paard dan pijn doet >;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:13

Ik ben benieuwd wat de paardenwereld gaat doen als de beelden worden uitgezonden en daadwerkelijk verschrikkelijk blijken te zijn..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:14

fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd wat de paardenwereld gaat doen als de beelden worden uitgezonden en daadwerkelijk verschrikkelijk blijken te zijn..

Wat verwacht je van 'de paardenwereld*' dan?

* voor zover dat uberhaupt bestaat?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:19

prompter schreef:

Dát dus. Dit valt niet goed te praten. Waarom proberen mensen toch iedere keer iets wat krom is recht te praten?! Wij hebben de beelden nog niet gezien en ik krijg al rillingen over m'n lijf van het lezen.

Dierenwelzijn organisaties zijn terecht achter de paardensport aan het jagen. Als dit zo moet, dan geen Olympische Spelen meer. En dat snap ik volkomen.