Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:06

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Geloof me..ik heb echt veel jonge paarden zadelmak gemaakt en jonge paarden die al zadelmak waren doorgereden. En ieder paard had een natuurlijke scheefheid, waarbij die bij de ene makkelijker te corrigeren was dan bij de ander maar een paard komt niet recht uit de baarmoeder. Als ze scheef gereden zijn dan geeft het vaak een ander beeld, vastzittende en pijnlijke spieren met zelfs kreupelheid als gevolg. Maar rechtrichten blijft een rode draad in de africhting van een paard in ieder stadium, zelfs als ze GP lopen.

Voor mij is het beeld wedersom simpel, is het paard durchlassig? achter actief?,zijn de spieren ontspannen en deinen deze en spant het de juiste spieren aan? dan zie ik een goed getraind paard ongeacht de manier waarop. Ik denk dat mensen niet zo in hokjes moeten denken.

Eens, al heb ik er eentje meegemaakt (met zadelmak maken) die echt bijna niet scheef was. Maar dat was ook een enorm lenig paard.

Moet wel zeggen dat degene die echt mega scheef was, achteraf ook niet goed bleek en kissing spines bleek te hebben. Of dit met elkaar te maken heeft weet ik niet 100 procent zeker maar ik vermoed van wel.
Als ik ooit nog eens een enorm scheve tref dan ga ik wel 2 x nadenken.

Dat snap ik, scheefheid kan ook voortkomen uit compensatie door pijn. Heb dat ook weleens meegemaakt bij HKO. (en andersom ook) Vaak merk je het dan ook wel bij het rechtrichten dat het dier anders reageert dan normaal of blokkeert.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:09

Elisa2 schreef:
Is dat niet dan eerder een gebrek aan rechtricht kunde en kennis bij jezelf? (no offence) ik kan bij ieder paard meestal direct er uit pikken wat de holle en bolle kant is in beweging en soms zelf al op een foto.

Hier wordt het wel mooi uitgelegd vind ik: http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... cheefheid/

Ik heb het alleen over mijn eigen paarden waarvan ik zeker weet dat ze alleen maar in de wei hebben gelopen voordat ik er mee begon. Mijn ervaring is dat deze paarden wisselen van holle/bolle kant, dit kan soms zelfs dagelijks zijn, afhankelijk van de training de dag daarvoor, of ze maf hebben gedaan op de wei. Als je in de wei naar hun manier van grazen kijkt is dat ook meer lopend dan stilstaand.

Ik zeg ook niet dat een paard geen voorkeurskant kan hebben, alleen dat dit geen natuurlijke eigenschap is
Laatst bijgewerkt door irmaz op 13-12-21 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:11

Nou wellicht als je een filmpje hebt in beweging dat wij wel kunnen zien wat de holle en bolle kant is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:16

irmaz schreef:
Ik zeg ook niet dat een paard geen voorkeurskant kan hebben, alleen dat dit geen natuurlijke eigenschap is

Ieder dier heeft een natuurlijke voorkeurskant. Ook paarden en zelfs mensen. De reden dat het dier in de mond wat ongelijk aanvoelt is omdat hij met het ene achterbeen zichzelf wegzet en het andere achterbeen zet hij bij en dat is wat je voelt bij scheefheid. En het is aan jou als ruiter de taak om beide kanten gelijk te ontwikkelen.

Zelfs mensen doen dat..net als links of rechtshandig zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:19

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:
Overigens wil ik graag nog even reageren op de stelling die hier al een paar keer als een voldongen feit wordt gemeld: Een paard zou van nature scheef zijn.
Deze zin is volledig in tegenspraak met zichzelf, er is geen enkele natuurwet die scheefheid als een voordeel ziet. Een paard is van nature recht. Dat wij al met scheve jonge paarden te maken hebben nog voordat er een ruiter op heeft gezeten zou ons aan het denken moeten zetten (als het al aan het paard ligt). Is mijn bescheiden mening tenminste.

Ik stel voor dat je die bescheiden houdt, want het is nonsens imo. Zoals mensen voorkeur hebben voor hun rechter of linkerhand (en dus ook been, en zelfs inknikken op rechts in de heup, zo hebben paarden dat ook.
En doordat ruiters dat niet corrigeren omdat ze denken zo vriendelijk mogelijk te zijn als ze dat niet doen, wordt dat paard schever en schever, want van nature zal dat paard niet proberen om korte spieren lang te maken, dat doet namelijk pijn.

Als dat niet het geval zou zijn, zou recht richten niet in het Skala staan.

De vraag is of mensen dat al als kinderen hebben. Is het dan "natuurlijke" scheefheid of ontstane scheefheid?
Natuurlijk hebben paarden wel een gewone voorkeurskant, maar de enorme scheefheid die mensen soms betitelen als "natuurlijke scheefheid", is dat echt niet. Dat is meestal een paard met pijn of een paard met tig blessures achter de rug, of een (jong) paard die zich mentaal niet kan loslaten. Dan heb ik het uiteraard over de gewone lengtebuiging van een 20 meter cirkel, helemaal aan het begin van de africhting. Daarna begint de africhting pas en ga je langzaam de grenzen opzoeken van coördinatie, kracht (en dus rechtrichten). Dat gaat ook veel meer over dezelfde kracht opbouwen aan de linker- en rechter kant, dan om het loslaten aan beide kanten. Dat valt voor mij onder ontspanning.

Door steeds betere diagnostiek, weten we nu ook veel meer over pijn. Heel veel dingen konden we tien/twintig jaar geleden nog niet zien of vinden. Toen we oorzaken van pijn niet konden vinden, konden we nog zeggen: ach ja, hij is gewoon scheef. Och, hij is gewoon stout. De continu ervaring met voortschrijdende diagnostiek vertelt mij dat het paard eigenlijk altijd gelijk heeft :=

manubres schreef:
Sanne83...die plaatjes zijn wat mij betreft de kern van het probleem! Als zelfs een paard op het hoogste niveau niet volgens de regels van de dressuur loopt en dat is: Takmatig, in balans en meer gewicht op het achterbeen dan zegt dit genoeg. Al helemaal als je met een dusdanig lopend paard zulke hoge scores krijgt. Dan is er niet alleen wat mis in de africhting en de sport maar ook zeker met het oog van de jury. En misschien zouden we in onze sport ook eens een VAR moeten instellen, die even het beeld hier en daar stilzet of op slowmotion zet.

We hebben het hier toch de hele tijd over een correct lopend paard? Daar praten we toch met zijn allen over? Of ben ik nu het spoor bijster?

Dat mag hoor. Maar ik merk altijd dat als er van die stills komen, dat er dan helemaal blindgestaard wordt op allerlei momenten van wel of niet "correcte" beweging. De onderliggende reden van al die gekke bewegingen is naar mijn idee het gebrek aan ontspanning en de dwang waarmee dit allemaal gepaard gaat. En daar heb ik persoonlijk veel meer moeite mee..
Ik maak me meer druk om de blauwe tong van zo'n paard dan of die net iets te laat afzet, zeg maar :

Elisa2 schreef:
Dan zal daar het verschil zitten, want ik dwing ze niet..ontspanning is en blijft de rode draad in de training. Als werken en trainen leuk is dan is de basishouding van een paard al ontspanning, voor mij een belangrijk uitgangspunt.

Zolang we allemaal nog allerlei hulpmiddelen (halster, hoofdstel, zweep etc) nodig hebben, is er altijd sprake van een bepaalde mate van dwang. Die mate gaat van heel veel dwang tot heel weinig dwang. Met voer werken geeft mij heel veel informatie over hoe het aanvoelt als er geen weerstand is :D
Al doe je het zelf niet op een bepaalde manier, je voelt toch het verschil tussen een paard die gedwongen wordt, een paard die het wel ok vindt of een paard die echt alles erin gooit om iets voor elkaar te krijgen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:26

Ik vind het juist leuk om spelenderwijs te trainen met de paarden, ik merk dat ze dat zelf ook leuk vinden en dan enthousiast worden. Zo hebben we denk ik allemaal onze manieren om het leuk te maken en houden voor ze en de verschillende manieren zijn allemaal prima zolang er maar in het belang en welzijn van het paard gedacht wordt.

Ik heb zelf niet zoveel met voer en trainen, maar ook teveel vervelende paarden van gezien. Als het wel goed werkt voor anderen heb ik daar geen moeite mee.

En oja..ik was als kind vreselijk scheef..totaal rechts georienteerd en moest al op jonge leeftijd naar de fysio om links te ontwikkelen. Deze raadde paardrijden aan omdat mensen daar meer moeten samenwerken met linker en rechterhersenhelften en dus rechter worden en meer in balans komen zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:29

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Dan nogmaals de vraag: heb je timestamps van de video die je plaatste, want als je het niet erg vind, ga ik niet 4 uur aan videomateriaal terugkijken op zoek naar dit beeld.

Ik vind stills altijd heel slecht te beoordelen, ik zie liever bewegend beeld.

Hold your horses, ik heb nog meer te doen dan achter de PC te zitten -O-
1.19u HP en 2.53 Edward

Dat is jouw probleem. Jij plaatst stills en dan een 4 uur durende video, zonder hoofden. Je kunt niet van mij verwachten dat ik dat helemaal ga uitpuzzelen, en daarbij geef je ook nog geen enkele context.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:30

Nou ga er dan maar niet meer op dan... :D Maar dat is ook weer een andere discussie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:34

irmaz schreef:
Zelf heb ik (mischien wel helaas?) niet echt een voorkeurskant en kan zowel links als rechts alles doen. Persoonlijk vind ik dat handig en ben dus blij met deze eigenschap. Ook bij mijn paarden zou ik niet kunnen benoemen wat hun voorkeurskant is (behalve van de merrie die al bereden bij mij kwam).

Schrijf jij met links net zo vloeiend als met rechts dan? Want dan ben je wel echt een unieke uitzondering.

Volgens mij heeft ieder mens en ieder paard een voorkeurskant. De meeste paarden zijn rechtsgebogen en hebben de bolle kant dus links. Ik kende er maar eentje die het andersom had. En ook eentje die echt minimaal scheef was, ontzettend lenig en talentvol paard was dat.
Ikzelf ben ook duidelijk scheef. Ik trek mijn rechterschouder graag iets op en ik vind de wissel van rechts naar links makkelijker dan van links naar rechts. Ik draai dus met mijn heupen liever naar links dan naar rechts.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:02

sanne83 schreef:
De vraag is of mensen dat al als kinderen hebben.

Kinderen hebben absoluut een voorkeur voor een bepaalde kant. Er is ooit een tijd geweest dat mensen verplicht met rechts moesten leren schrijven, omdat dat zo hoorde. Extreme scheefheid is dat niet, maar er is duidelijk een voorkeurskant, en hetzelfde doen met de andere kant is niet zo simpel.
Ik heb een lichte voorkeur voor rechts.
Ik vind alleen dat ik mezelf ook recht moet richten, en een tijdje terug was ik in het fitnesscentrum, op een fiets met een drukmeter op de trappers. Ik gebruik die regelmatig om mezelf te checken. Ik heb nog altijd meer druk op de rechter trapper, maar het is inmiddels bijna gelijk :D

sanne83 schreef:
Natuurlijk hebben paarden wel een gewone voorkeurskant, maar de enorme scheefheid die mensen soms betitelen als "natuurlijke scheefheid", is dat echt niet. Dat is meestal een paard met pijn of een paard met tig blessures achter de rug, of een (jong) paard die zich mentaal niet kan loslaten.

Eens hoor. Paarden waarop altijd alleen recreatief is gereden zijn vaak ook flink scheef, omdat die altijd de voorkeurskant pakken, en nooit daarin gecorrigeerd worden. Normale jonge paarden zijn ook wel scheef, maar zeker niet extreem, en daar hoeft ook niet extreem gecorrigeerd te worden.

sanne83 schreef:
Door steeds betere diagnostiek, weten we nu ook veel meer over pijn. Heel veel dingen konden we tien/twintig jaar geleden nog niet zien of vinden. Toen we oorzaken van pijn niet konden vinden, konden we nog zeggen: ach ja, hij is gewoon scheef. Och, hij is gewoon stout. De continu ervaring met voortschrijdende diagnostiek vertelt mij dat het paard eigenlijk altijd gelijk heeft

Klopt, we kunnen nu zelfs pijn meten, en we weten idd veel meer over de oorzaken.
We weten sowieso veel meer over hoe een paardenlichaam in elkaar zit, hoe wat inwerkt, wat spieren doen, en wat spieren met elkaar doen. En ook van pijn kunnen we veel leren.

Het voordeel daarvan is dat je door slim te trainen heel veel ellende kunt voorkomen, en zelfs kunt oplossen. Ik ben vooral een technische ruiter. Ik geloof in een intelligente aanpak, niet per se in kilometers maken.
Slecht gemaakte kilometers doen geen goed, maar kunnen wel degelijk het probleem verergeren, goede, korte sessies waarin vooral efficient gewerkt wordt, kunnen al heel snel resultaat opleveren, en dan kom je weer bij het mentale deel aan. Ik denk dat er veel wordt vergeten dat een paard een persoonlijkheid is, met een soms complex karakter, en een eigen mening.

Van mij mag dat ook, want ook van protest leer ik. Ik vind binnenvetters daarin veel lastiger om mee te werken, want die doen het vaak wel braaf, maar zonder enthousiasme, en om die uit te nodigen het te laten zien, en ze te laten merken dat je ook daarnaar luistert, vind ik persoonlijk best wat ingewikkelder. Er is een reden dat ik een voorkeur heb voor hete, sensibele paarden. Voor mij werkt dat fijn, en past bij wie ik ben.

sanne83 schreef:
Maar ik merk altijd dat als er van die stills komen, dat er dan helemaal blindgestaard wordt op allerlei momenten van wel of niet "correcte" beweging.

Ik denk persoonlijk dat die momenten ook niet zo heel veelzeggend zijn. Ieder paard heeft ook een eigen manier van bewegen, en zonder eerst te weten wat de baseline is, heb je sowieso vrij weinig context.
Verder denk ik dat er gewoon voorbij wordt gegaan aan hoe zwaar de GP is. Hoe moeilijk het is een paard uit te zitten dat met veel impuls een passage uitvoert, hoe ontzettend veel beweging een uitgestrekte draf is onder je.

sanne83 schreef:
Zolang we allemaal nog allerlei hulpmiddelen (halster, hoofdstel, zweep etc) nodig hebben, is er altijd sprake van een bepaalde mate van dwang.

Dat is het principe van druk en weghalen van druk. Druk op zich is niet verkeerd, maar druk vertelt een paard vooral wat niet moet, niet noodzakelijkerwijs wat wel moet. Hoe het wel moet, moeten we dus uitleggen.
Ik weet trouwens niet of een hoofdstel per definitie druk is. Het is niet omdat je een bit gebruikt, dat je er ook aan moet trekken, natuurlijk. Met een zweep kun je slaan, maar ook je paard vragen een voetje op te tillen, je kunt ermee overgooien (idee van mijn paard :') ) je kunt hem uit de handen van je eigenaar pakken en je vriendje ermee pesten :+
Het is gewoon een communicatiemiddel. Het wordt pas druk als het ingezet wordt als pressiemiddel, zoals aan je paard zijn mond gaan trekken tot hij inknikt, of slaan tot hij opzij gaat of loopt, of....... en halster is ook een communicatiemiddel, en een prettige manier om aan mijn paard uit te leggen waar ik heen wil, maar ik heb regelmatig helemaal geen zin in een touw in mijn handen, en dan leg ik hem over haar hals. Ze weet sowieso heel goed dat ze sterker is dan mensen, en dat ze het echt niet hoeft te doen als ze niet wil. Maar ze wil heel vaak wel, want luisteren is namelijk heel leuk, want dan gaan we hele leuke dingen doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:17

sanne83 schreef:
Overigens wil ik graag nog even reageren op de stelling die hier al een paar keer als een voldongen feit wordt gemeld: Een paard zou van nature scheef zijn.
Deze zin is volledig in tegenspraak met zichzelf, er is geen enkele natuurwet die scheefheid als een voordeel ziet. Een paard is van nature recht. Dat wij al met scheve jonge paarden te maken hebben nog voordat er een ruiter op heeft gezeten zou ons aan het denken moeten zetten (als het al aan het paard ligt). Is mijn bescheiden mening tenminste.

Het hebben van een voorkeurskant heeft als voordeel dat je slechts "de helft" van het trainen hoeft te doen om een bepaald resultaat te bereiken in de kleine motoriek.
In de grove motoriek zou ik me voor kunnen stellen dat een voorkeurskant er voor zorgt dat je in een panieksituatie net wat harder kan wegvluchten over je voorkeurszijde omdat deze meer getraind is, puur omdat de hoeveelheid galopwerk die de dieren doen niet over beide zijden gelijk verdeeld is en de hoeveelheid galopwerk die een paard in het wild doet niet meer wordt als beide kanten gelijk ingezet worden, het eindresultaat is dus 1 snellere zijde.
In dat geval heeft enige scheefheid (krom als een dus een duidelijk evolutionair voordeel.

Bij mensen is het duidelijk dat de voorkeurszijde ook aangeboren is, anders zouden de linkshandige kinderen in het verleden niet zo hardhandig gedwongen zijn om rechts te "leren" schrijven, want dan zou het hen gemakkelijk afgegaan zijn om te wisselen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:33

irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:
Dan nogmaals de vraag: heb je timestamps van de video die je plaatste, want als je het niet erg vind, ga ik niet 4 uur aan videomateriaal terugkijken op zoek naar dit beeld.

1.19u HP en 2.53 Edward

Avalanche81 schreef:
Dat is jouw probleem. Jij plaatst stills en dan een 4 uur durende video, zonder hoofden. Je kunt niet van mij verwachten dat ik dat helemaal ga uitpuzzelen, en daarbij geef je ook nog geen enkele context.

:? Wat is mijn probleem? Ik geef je de tijden toch gewoon? Kun je in die rode balk op youtube gewoon aanklikken.
Of je kunt, net als ik heb gedaan heb, met je muis over de rode balk schuiven zonder te klikken, dan krijg je een klein minischermpje te zien, daarin hoef je alleen te zoeken naar een zwart paard met een oranje jasje :)*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:44

irmaz schreef:
manubres schreef:
Ik heb toch maar even wat plaatjes erbij gepakt. Dit zal wel op weerstand stuiten...want het is maar een momentopname. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.

Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".

[ [url=m/eNv4NY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb daar nog wel een misschien wel duidelijkere visuele toevoeging voor van zoals de Hollandse school uitpakt en zelfs afgevaardigd wordt naar de Olympische Spelen (en voor mensen gaan sputteren dat dit een toevallig moment is in de proef, dit is niet zo. Het is werkelijk de draf die wordt getoond, een bijna zuivere 4-takt ipv een 2-takt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=qGSYdsItiqU )

[ [url=m/7Zpb9h.png]Afbeelding[/url] ]

(Voor Kadenkovitch de VAR is de video scheidsrechter die tegenwoordig bij voetbalwedstrijden meekijkt op video en beslissingen van de scheidsrechter op het veld tijdens de wedstrijd kan overrulen op basis van videobeelden)

Dit is de post. Waarna ik vervolgens een aantal keren heb gevraagd om timestamps, en jij klaagt dat je meer te doen hebt. Dat is rot voor je, maar echt jouw probleem. Ik ben niet degene die stills plaatst uit een 4 uur durende video zonder enige context en dan vindt dat mensen daar maar een mening over moeten hebben. Na een aantal keren vragen geef je de timestamps, met een heleboel gemopper erbij, terwijl je dat prima had kunnen voorkomen door ze direct te geven. Jij hebt de stills gemaakt, dus ik ga ervanuit dat je dan ook op de seconde weet waar ze vandaan komen. En om dan te gaan doen alsof je ze "gewoon" geeft, terwijl de realiteit is dat je dat doet pas na een aantal keren vragen, en dan ook nog met een hele zielige smiley erbij.

irmaz schreef:
:? Wat is mijn probleem? Ik geef je de tijden toch gewoon? Kun je in die rode balk op youtube gewoon aanklikken.
Of je kunt, net als ik heb gedaan heb, met je muis over de rode balk schuiven zonder te klikken, dan krijg je een klein minischermpje te zien, daarin hoef je alleen te zoeken naar een zwart paard met een oranje jasje :)*

Serieus joh? Je denkt echt dat ik zin heb om in een video van 4 uur lang dat te gaan doen, terwijl ik geen idee heb waar ik ergens moet zoeken? Wauw.......

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:46

Grappig dat mensen niet geïnteresseerd zijn in stilstaande beelden..dat is precies waarom mijn topic destijds niet liep denk ik. Dus hou ik de kennis lekker voor mezelf. Maar een tip: kijk eens naar je eigen foto's en zet eens een filmpje op een paar plekken stil, het zegt meer over jouw paard dan je denkt :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:59

manubres schreef:
Grappig dat mensen niet geïnteresseerd zijn in stilstaande beelden..dat is precies waarom mijn topic destijds niet liep denk ik. Dus hou ik de kennis lekker voor mezelf. Maar een tip: kijk eens naar je eigen foto's en zet eens een filmpje op een paar plekken stil, het zegt meer over jouw paard dan je denkt :o

Ik ben wel geïnteresseerd in stilstaande beelden, maar ze kunnen ook een enorm vertekend beeld geven.
Ik zie soms heel leuke foto's, en als ik dan een video zie, valt het toch aardig tegen. Of andersom. En daarom vind ik de combinatie foto's en film wel heel leuk, om details uit elkaar te plukken.

Anderzijds denk ik dat we ook niet moeten verzanden in fouten kijken, zoals op sommige facebook pagina's gebeurt. Wees ook reëel dat we het over heel hoog niveau hebben, met heel zware oefeningen, en dat, zelfs als je alle oefeningen los van elkaar kunt uitvoeren, ze achter elkaar en op dat tempo uitvoeren de moeilijkheidsgraad nog hoger maakt. En dat er dan eens een taktfout insluipt is niet raar en ook niet schokkend. Wat bijzonder zou zijn, is als zo'n proef volkomen foutloos uitgevoerd zou worden.

Paarden maken taktfouten, ook in vrijheid. Mijn been zit weleens ergens anders dan waar ik het wil hebben. En ik ben enorm kritisch op mijn eigen rijden, ik zie altijd ontzettend veel dingen die ik anders wil. En anderzijds ben ik ook maar een mens, en om te acteren op dat niveau, en dat niet eenmalig, maar jarenlang, is werkelijk een enorme prestatie. En ik denk dat we dat ook moeten zien.

Waarmee ik nadrukkelijk niet zeg dat er niets verbeterd kan worden, of dat mensen die niet op dat niveau rijden geen commentaar mogen hebben. Mijn broer vond dat een bepaald paard op stal toch wel erg stijf liep, en dat een ruiter voor zijn gevoel trok. En dat commentaar vind ik nuttig. Rijtechnisch commentaar is het niet per se maar wel iets wat je mee kunt nemen. Leken zien soms dingen die wij niet zien.
En anderzijds kunnen mensen die er niets vanaf weten, ook dingen roepen die werkelijk nergens op slaan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:11

Je hebt wel gelijk dat een bewegend beeld iets anders kan laten zien dan een stilstaand beeld. Maar ik vind juist dat ik door bewegend beeld soms in de maling wordt genomen....
En je kan het als fouten kijken benoemen, maar ook als analyseren...wat gebeurt er eigenlijk. En dan biomechanisch gezien.

Ik leer ook nog steeds weer hoor....En tegenwoordig sta ik meer open voor andere inzichten dan de standaard inzichten. Ik had zoveel standaard dingen in mijn manier van trainen en rijden dat ik het moeilijk vond er anders naar te gaan kijken. Al had ik wel dingen die niet goed voelden, maar deed ze toch omdat het zo hoorde en in mijn systeem gebakken zat. Maar mijn nieuwe paard heeft mij zoveel nieuwe inzichten gegeven, daar ben ik haar heel dankbaar voor. Ik ben losgekomen van mijn oude vastgeroeste patronen. Weliswaar met pijn, moeite en tegenstribbelen maar uiteindelijk voel ik me nu verlost van oude methodes en gewoonten en ik voel me er een stuk beter bij en mijn paarden volgens mij ook :D

Maar hoe zal ik het topic gaan noemen dan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:22

Jeetje, daar vraag je wat. Foto beoordelen rijkunst? Beeld is misschien wat breder, dan is er ook ruimte voor video's. Zoiets? Ik verzin ook maar iets :D

Mja, je kan bewegend beeld anders zien, of in de maling genomen worden voor je gevoel, anderzijds heb ik een oud filmpje, waarin ik dacht dat mijn benen vrij stil lagen, maar na het bekijken van het filmpje had ik daar een ander idee over :=

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:42

Mizora schreef:
sanne83 schreef:

Het hebben van een voorkeurskant heeft als voordeel dat je slechts "de helft" van het trainen hoeft te doen om een bepaald resultaat te bereiken in de kleine motoriek.
In de grove motoriek zou ik me voor kunnen stellen dat een voorkeurskant er voor zorgt dat je in een panieksituatie net wat harder kan wegvluchten over je voorkeurszijde omdat deze meer getraind is, puur omdat de hoeveelheid galopwerk die de dieren doen niet over beide zijden gelijk verdeeld is en de hoeveelheid galopwerk die een paard in het wild doet niet meer wordt als beide kanten gelijk ingezet worden, het eindresultaat is dus 1 snellere zijde.
In dat geval heeft enige scheefheid (krom als een dus een duidelijk evolutionair voordeel.

Bij mensen is het duidelijk dat de voorkeurszijde ook aangeboren is, anders zouden de linkshandige kinderen in het verleden niet zo hardhandig gedwongen zijn om rechts te "leren" schrijven, want dan zou het hen gemakkelijk afgegaan zijn om te wisselen.

Wij hebben een duidelijke voorkeurskant, zeker voor de fijne motoriek.
Paarden hebben ook zeker een voorkeurskant, maar dat is niet zo extreem dat een paard niet normaal rondjes kan lopen beide kanten op, z’n hals en lichaam beide kanten op kan buigen.
Een gezond jong paard die snapt hoe het op een volte moet lopen, hoort gewoon in drie gangen, rechtop met subtiele lengtebuiging een volte te kunnen lopen. Aan beide kanten normaal aangaloperen etc. Zowel met hoofd in neutrale positie als vwnw. Hoeft uiteraard allemaal niet perfect of stabiel, maar als ze dat niet kunnen, is dat geen “gewone, natuurlijke scheefheid”.

Op diergeneeskundige klinieken wordt steeds meer gebruik gemaakt van symmetrie metingen, echt super interessant wat je daarop ziet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:59

Avalanche81 schreef:
irmaz schreef:

Ik heb daar nog wel een misschien wel duidelijkere visuele toevoeging voor van zoals de Hollandse school uitpakt en zelfs afgevaardigd wordt naar de Olympische Spelen (en voor mensen gaan sputteren dat dit een toevallig moment is in de proef, dit is niet zo. Het is werkelijk de draf die wordt getoond, een bijna zuivere 4-takt ipv een 2-takt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=qGSYdsItiqU )

[ [url=m/7Zpb9h.png]Afbeelding[/url] ]

(Voor Kadenkovitch de VAR is de video scheidsrechter die tegenwoordig bij voetbalwedstrijden meekijkt op video en beslissingen van de scheidsrechter op het veld tijdens de wedstrijd kan overrulen op basis van videobeelden)

Dit is de post. Waarna ik vervolgens een aantal keren heb gevraagd om timestamps, en jij klaagt dat je meer te doen hebt. Dat is rot voor je, maar echt jouw probleem. Ik ben niet degene die stills plaatst uit een 4 uur durende video zonder enige context en dan vindt dat mensen daar maar een mening over moeten hebben. Na een aantal keren vragen geef je de timestamps, met een heleboel gemopper erbij, terwijl je dat prima had kunnen voorkomen door ze direct te geven. Jij hebt de stills gemaakt, dus ik ga ervanuit dat je dan ook op de seconde weet waar ze vandaan komen. En om dan te gaan doen alsof je ze "gewoon" geeft, terwijl de realiteit is dat je dat doet pas na een aantal keren vragen, en dan ook nog met een hele zielige smiley erbij.

irmaz schreef:

Serieus joh? Je denkt echt dat ik zin heb om in een video van 4 uur lang dat te gaan doen, terwijl ik geen idee heb waar ik ergens moet zoeken? Wauw.......

Wauw ja, mèn wat een agressie :oo . Je hebt gemist dat ik er de timestamps onder heb gezet. Ik had nog opgezocht of jouw extra vraag voor of na mijn edit was gedaan en volgens bokt was dit erna dus ik had aangenomen dat je mijn edit had gezien.
Dus nogmaals: ik heb je de tijden gegeven: 1u19min voor HP en 2uur53min voor Edward. Wat snap je hier niet aan?
Ik heb je ook uitgelegd hoe je het zelf zonder die timestamps heel snel kunt vinden. Beter en sneller kan ik het niet voor je klaarzetten.
Zie ook:
irmaz schreef:
Avalanche81 schreef:

1.19u HP en 2.53 Edward

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:02

Na 3 keer vragen ja, 2 pagina's later. Hou toch op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:14

Avalanche81 schreef:
Na 3 keer vragen ja, 2 pagina's later. Hou toch op.

Nee, ik heb ze nu 3x gegeven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:14

irmaz schreef:
De stills die ik plaatste waren niet van Edward.

Niet van Edward? (Maar dan toch weer wel?)

irmaz schreef:
Dus nogmaals: ik heb je de tijden gegeven: 1u19min voor HP en 2uur53min voor Edward.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:16

Babootje schreef:
irmaz schreef:
De stills die ik plaatste waren niet van Edward.

Niet van Edward? (Maar dan toch weer wel?)

irmaz schreef:
Dus nogmaals: ik heb je de tijden gegeven: 1u19min voor HP en 2uur53min voor Edward.

Jongens ga nu gewoon de beelden bekijken en oordeel zelf. Het gaat niet om de ruiter zoals ik al eerder schreef daarom dat ik beide combinaties geef, als Nederland nog meer combinaties in die film had lopen had ik die ook opgegeven :Z

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:19

Zeg dan gewoon dat het Edward is die we zien. Dat is toch helemaal niet erg?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:19

En omdat ik merk dat niet alles helemaal gelezen wordt en dubbel beter houdt nogmaals de volgende melding mbt de stills:

irmaz schreef:
Ik heb er bewust geen naam bij gezet want eigenlijk vind ik dat irrelevant. Op zich moet een ruiter een onafhankelijke zit hebben en een sterk gevoel voor timing hebben om een paard zo consequent te ontregelen dat er een zuivere nieuwe gang ontstaat. Ik denk dat deze ruiter zonder heel veel problemen omgeschoold kan worden tot iemand die een paard zeer zuiver kan laten lopen.

De reden dat ik er geen naam op plak is omdat deze ruiter door andere personen wordt afgevaardigd als Nederlands beste combinatie op dit moment en dat deze combinatie op wedstrijden door de jury als goed wordt beoordeeld. Zoals Kadenkovitch eerder al aankaartte, het is niet (alleen) de schuld van de ruiter dat dit beeld tot voorbeeld wordt gesteld van zoals het zou moeten. Dit is het voorbeeld 'zoals het zou moeten' dat de ether in wordt gestuurd door de vooraanstaande stuurlui van de Nederlandse Hippische wereld.

Kunnen we het de fokkers dan kwalijk nemen dat ze een dergelijk beeld proberen te fokken zodat minder begnadigde ruiters er alleen nog maar op hoeven te gaan zitten?