Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ayasha schreef:Maar als je in gesprek gaat met de bond dan halen ze hun schouders op.Ze willen graag input van de ruiters hoor, ze willen er alleen liever niets mee doen.
En ik kan me voorstellen dat dat op FEI niveau nog steeds een probleem is.
Ik hoor rond me veel de vraag om de S&T verplichting af te schaffen. Dus niet de S&T zelf verbieden maar de verplichting er uit halen. Vrije keuze dus. Dat is een vraag die bij mijn weten al jaren op verschillende niveau's gesteld wordt. Waarom gebeurt dat niet? In welke zin zou de paardensport er onder lijden als dat gebeurt?
Loretta schreef:Ayasha schreef:Maar als je in gesprek gaat met de bond dan halen ze hun schouders op.Ze willen graag input van de ruiters hoor, ze willen er alleen liever niets mee doen.
En ik kan me voorstellen dat dat op FEI niveau nog steeds een probleem is.
Ik hoor rond me veel de vraag om de S&T verplichting af te schaffen. Dus niet de S&T zelf verbieden maar de verplichting er uit halen. Vrije keuze dus. Dat is een vraag die bij mijn weten al jaren op verschillende niveau's gesteld wordt. Waarom gebeurt dat niet? In welke zin zou de paardensport er onder lijden als dat gebeurt?
Het is gewoon een hele starre houding van de bonden. En de paardensport lijdt er helemaal niet onder als dit gebeurt. Het zou juist goed zijn voor de paardensport. Het zou al een heel eind de angel er uit halen en het zou dit soort organisaties enorm veel wind uit de zeilen halen. Daarom is deze houding op geen enkele manier te begrijpen.
DuoPenotti schreef:Mij is vroeger geleerd dat zowel met sporen als ST rijden was om te laten zien dat je als ruiter zulke kleine hulpen kon geven dat een paard ook met die hulpmiddelen goed te rijden was en niet in protest kwam omdat je dan als ruiter te groot in kwam.
Dus een hele andere insteek dan wat er nu gezegd word.
Zo ook met rijden met een bit in het algemeen.
Als je paard (op medisch na dan) niet rustig met gesloten mond nageeflijk kan lopen op een passend bit ligt dat aan de ruiter.
Dan kun je op de neusriem rijden, wat vroeger bij beginners vaak gedaan werd op de ringetjes van het de lage neusriem, maar dat was niet het doel. Het doel was de zachte mee verende hand een paard dat zelf de hand op ging zoeken. Ontspannen.
En nee ik ben niet tegen bitloos (wel tegen gekruisd) maar ik denk wel dat teveel ruiters nu signalen missen. Ruiters die eerst een paard niet op een bit gereden kregen, althans zonder een open mond, nu niets anders zijn gaan rijden, en ineens denken dat ze fijn bezig zijn met getrek op de neus want de mond gaat immers niet open.
En in die zin heb ik eigenlijk nog steeds laat maar eens zien dat je kunt rijden.
Open monden met st horen daar dus ook niet bij.
Maar we zijn al een poosje bezig met alles voor de ruiter gemakkelijker te maken.
ST en sporen worden te vaak verkeerd gebruikt en is dan te mooi voer voor activisten.
Dat ik voortaan zeg, laat maar voortaan weg. Maar eigenlijk is dat niet de kern aanpakken, dat is er omheen gaan.
Elisa2 schreef:Loretta schreef:
Het is gewoon een hele starre houding van de bonden. En de paardensport lijdt er helemaal niet onder als dit gebeurt. Het zou juist goed zijn voor de paardensport. Het zou al een heel eind de angel er uit halen en het zou dit soort organisaties enorm veel wind uit de zeilen halen. Daarom is deze houding op geen enkele manier te begrijpen.
Mee eens, laat ze internationaal trens toestaan in de GP en bepaalde bitloze hoofdstellen of van mijn part alleen een ring om de hals en de spoorverplichting er af. Ik ben echt heel erg benieuwd wat er dan zal gebeuren.
Thioro schreef:Hele interessante discussie hier.
Mij werd heeeeel vroeger ook gezegd dat s&t en sporen voor de 'grote' ruiters was die daarmee konden omgaan. Kreeg je dus ruiters die droomden van met spoortjes rijden en ooit het walhalla van s&t hoopten te bereiken.
Anne_GTI schreef:Best apart dat de discussie nu versmald is naar bitten. Alsof een buitenstaander daar onderscheidt in maakt. Die veegt alles op een hoop en geloofd de praatjes van wakker dier dat een sportpaard maar 8 jaar wordt. Voor de buitenstaander is moderne vijfkamp ook paardensport...
Anne_GTI schreef:Best apart dat de discussie nu versmald is naar bitten. Alsof een buitenstaander daar onderscheidt in maakt. Die veegt alles op een hoop en geloofd de praatjes van wakker dier dat een sportpaard maar 8 jaar wordt. Voor de buitenstaander is moderne vijfkamp ook paardensport...
Hoe dan wel? Benadruk de samenwerking die nodig is om met een paard prestaties te kunnen leveren. Prestaties is relatief, voor de een is dat Olympisch goud, voor de ander een buitenrit waarbij het paard door jullie onderlinge band/samenwerking er voor kiest om van huis te gaan en zijn vertrouwde omgeving te verlaten.
600 kg die "nee" zegt ombuigen naar 600 kg die zegt "oke, laten we het proberen" is de puzzel waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. Daarbij moet je elke keer alleen vragen stellen die het paard op dat moment kan voldoen maar je ook realiseren dat nee ook een antwoord is.
We zijn als mensheid al duizenden jaren bezig met deze puzzel en het paard werkt net zo goed al duizenden jaren mee aan deze puzzel.
Thioro schreef:Dat zeg ik toch helemaal niet?
Er moet weldegelijk ingegrepen worden. En best van binnenuit (fei en consoorten mogen wel eens wakker worden), voor dat we echt een probleem hebben met de publieke opinie (die best krachtig kan zijn).
Maar wat wij 'mooi en harmonieus' vinden wordt niet persé zo herkend door de buitenstaander.
En hoe wil je het gebruik van 'een mond vol ijzer', sporen en zweep uitleggen als samenwerking aan iemand die nog niet eens weet waarom je de paarden al die pasjes laat doen?
Vooral als er dan een sport bestaat die toevallig paarden gebruikt maar verder niets met paardensport of de betreffende overkoepelende organisaties te maken heeft?
germie schreef:Mijn vader heeft totaal geen verstand van paarden. Hij weet dat ik ook wel bitloos rij en zijn woorden als hij paardensport op tv ziet zijn altijd: Dat bit vinden ze vast niet fijn. Als jij je paard zonder bit kunt rijden, waarom dan die mensen op tv niet?
En dat is dus precies waar het wel om draait, de leek ziet wat, denkt wat en roept wat. En als dan een pvdd er aan mee doet en een paard en recht, dan krijg je dus veel misinformatie.
Ik ben er voorstander van dat sporen en bitten of bitloos vrij moet worden. De cap konden ze ook snel verplichten (ik blijf een hoedje mooier vinden). Dus waarom dan de optoming niet?
DuoPenotti schreef:Anne
Dat is zeker zo.
En dan zie je bij die Annika dat het 600 kilo paard zegt, nee gefrustreerde kip, hier doe ik niet aan mee. En dat liet hij nog heel beleefd zien.
Dat is ook wanneer ik protesteer als er gezegd word dat de Nederlandse top dressuur paarden zo heet zijn met veel karakter en alleen die ruiters ze kunnen rijden . Dan zeg ik steevast nee dat klopt niet. Want een karakter paard pikt dat getrek niet. Daar komen ze niet mee op westrijd want dat past ze niet. De vergevingsgezinde daar kunnen ze mee overweg.
Thioro schreef:Hele interessante discussie hier.
Mij werd heeeeel vroeger ook gezegd dat s&t en sporen voor de 'grote' ruiters was die daarmee konden omgaan. Kreeg je dus ruiters die droomden van met spoortjes rijden en ooit het walhalla van s&t hoopten te bereiken.
Ben er zelf nooit geraakt. Stel me ook al jaren tevreden met boshobbelniveau, paard en ik beleven daar ook het meeste plezier aan.
Maar ben het eens dat er op deze olympische spelen toch wel flinke misstanden te zien waren en dat niet goed is voor de paardensport.
Met s&t de mond open is niet goed. Maar is een schuimbekkend paard met stijf gesloten kaken beter? Nee hij opent de mond niet of amper, maar een flink strakke neusriem steekt daar dan ook een stokje voor.
En dat wordt zelfs op sommige maneges ook gewoon aangeleerd. Niks 2 vingers ertussen, zo strak mogelijk, dan kan hij z'n mond niet opendoen.
Dressuur vind ik 'als leek' al lang niet meer mooi om te zien. Geen fan van voorbeenzwaaiers met holle rug.
In het springen moet je soms 3 keer kijken om te begrijpen wat voor 'stuurconstructie' er rond hangt al heb ik de indruk dat het wat mindert nu qua ijzerwerk. De trend van enkel de spoorplek niet scheren 'want gevoelig velletje' is toch ook discutabel imo.
Moderne vijfkamp laat ik buiten beschouwing, dat is al jaren een aanfluiting en geen paardensport. Kunnen ze beter het paardengedeelte er uit laten.
Maar om nu terug te komen op die s&t. Ooit een discussie gehad erover met een western ruiter. Die hangen er ook flinke shanks in, maar tegen dat de paarden dat africhtingsniveau hebben zijn ze op zit en hooguit het gewicht van de teugel te rijden. En ja daar zijn ook misstanden maar die paarden staan daadwerkelijk een pak scherper aan de hulpen dan het gemiddelde Engels gereden paard.
Haar vraag was: stang bij hoger dressuurniveau, ok, maar waarom zijn er dan 2 bitten nodig. Wat voegt het toe om 2 bitten tegelijk te gebruiken en niet 1 van de 2 of bvb een pelham met dubbele teugelvoering od. En eerlijk gezegd vind ik het geen verkeerde vraag?
Elisa2 schreef:Die hebben geen benul waarom dressuur ooit ontwikkeld is en het paard in een aanleuning dient te lopen.