Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:13

Overigens vind ik een spoor en s&t verplichting ook niet meer van deze tijd. Ik hing de sporen ook altijd express heel laag zodat ze het paard niet raakten. En trainde er zoveel mogelijk niet mee en dan alleen op wedstrijd mee rijden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:14

Ayasha schreef:
Maar als je in gesprek gaat met de bond dan halen ze hun schouders op. :+ Ze willen graag input van de ruiters hoor, ze willen er alleen liever niets mee doen. :+ En ik kan me voorstellen dat dat op FEI niveau nog steeds een probleem is.

Ik hoor rond me veel de vraag om de S&T verplichting af te schaffen. Dus niet de S&T zelf verbieden maar de verplichting er uit halen. Vrije keuze dus. Dat is een vraag die bij mijn weten al jaren op verschillende niveau's gesteld wordt. Waarom gebeurt dat niet? In welke zin zou de paardensport er onder lijden als dat gebeurt?

Het is gewoon een hele starre houding van de bonden. En de paardensport lijdt er helemaal niet onder als dit gebeurt. Het zou juist goed zijn voor de paardensport. Het zou al een heel eind de angel er uit halen en het zou dit soort organisaties enorm veel wind uit de zeilen halen. Daarom is deze houding op geen enkele manier te begrijpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:16

Loretta schreef:
Ayasha schreef:
Maar als je in gesprek gaat met de bond dan halen ze hun schouders op. :+ Ze willen graag input van de ruiters hoor, ze willen er alleen liever niets mee doen. :+ En ik kan me voorstellen dat dat op FEI niveau nog steeds een probleem is.

Ik hoor rond me veel de vraag om de S&T verplichting af te schaffen. Dus niet de S&T zelf verbieden maar de verplichting er uit halen. Vrije keuze dus. Dat is een vraag die bij mijn weten al jaren op verschillende niveau's gesteld wordt. Waarom gebeurt dat niet? In welke zin zou de paardensport er onder lijden als dat gebeurt?

Het is gewoon een hele starre houding van de bonden. En de paardensport lijdt er helemaal niet onder als dit gebeurt. Het zou juist goed zijn voor de paardensport. Het zou al een heel eind de angel er uit halen en het zou dit soort organisaties enorm veel wind uit de zeilen halen. Daarom is deze houding op geen enkele manier te begrijpen.

Mee eens, laat ze internationaal trens toestaan in de GP en bepaalde bitloze hoofdstellen of van mijn part alleen een ring om de hals en de spoorverplichting er af. Ik ben echt heel erg benieuwd wat er dan zal gebeuren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:18

Ik vraag me af wie er belang bij heeft dat dit soort dingen verplicht blijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:28

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:30

Mij is vroeger geleerd dat zowel met sporen als ST rijden was om te laten zien dat je als ruiter zulke kleine hulpen kon geven dat een paard ook met die hulpmiddelen goed te rijden was en niet in protest kwam omdat je dan als ruiter te groot in kwam.
Dus een hele andere insteek dan wat er nu gezegd word.

Zo ook met rijden met een bit in het algemeen.
Als je paard (op medisch na dan) niet rustig met gesloten mond nageeflijk kan lopen op een passend bit ligt dat aan de ruiter.
Dan kun je op de neusriem rijden, wat vroeger bij beginners vaak gedaan werd op de ringetjes van het de lage neusriem, maar dat was niet het doel. Het doel was de zachte mee verende hand een paard dat zelf de hand op ging zoeken. Ontspannen.

En nee ik ben niet tegen bitloos (wel tegen gekruisd) maar ik denk wel dat teveel ruiters nu signalen missen. Ruiters die eerst een paard niet op een bit gereden kregen, althans zonder een open mond, nu niets anders zijn gaan rijden, en ineens denken dat ze fijn bezig zijn met getrek op de neus want de mond gaat immers niet open.

En in die zin heb ik eigenlijk nog steeds laat maar eens zien dat je kunt rijden.
Open monden met st horen daar dus ook niet bij.

Maar we zijn al een poosje bezig met alles voor de ruiter gemakkelijker te maken.
ST en sporen worden te vaak verkeerd gebruikt en is dan te mooi voer voor activisten.
Dat ik voortaan zeg, laat maar voortaan weg. Maar eigenlijk is dat niet de kern aanpakken, dat is er omheen gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:38

DuoPenotti schreef:
Mij is vroeger geleerd dat zowel met sporen als ST rijden was om te laten zien dat je als ruiter zulke kleine hulpen kon geven dat een paard ook met die hulpmiddelen goed te rijden was en niet in protest kwam omdat je dan als ruiter te groot in kwam.
Dus een hele andere insteek dan wat er nu gezegd word.

Zo ook met rijden met een bit in het algemeen.
Als je paard (op medisch na dan) niet rustig met gesloten mond nageeflijk kan lopen op een passend bit ligt dat aan de ruiter.
Dan kun je op de neusriem rijden, wat vroeger bij beginners vaak gedaan werd op de ringetjes van het de lage neusriem, maar dat was niet het doel. Het doel was de zachte mee verende hand een paard dat zelf de hand op ging zoeken. Ontspannen.

En nee ik ben niet tegen bitloos (wel tegen gekruisd) maar ik denk wel dat teveel ruiters nu signalen missen. Ruiters die eerst een paard niet op een bit gereden kregen, althans zonder een open mond, nu niets anders zijn gaan rijden, en ineens denken dat ze fijn bezig zijn met getrek op de neus want de mond gaat immers niet open.

En in die zin heb ik eigenlijk nog steeds laat maar eens zien dat je kunt rijden.
Open monden met st horen daar dus ook niet bij.

Maar we zijn al een poosje bezig met alles voor de ruiter gemakkelijker te maken.
ST en sporen worden te vaak verkeerd gebruikt en is dan te mooi voer voor activisten.
Dat ik voortaan zeg, laat maar voortaan weg. Maar eigenlijk is dat niet de kern aanpakken, dat is er omheen gaan.

_/-\o_ _/-\o_
Jij omschrijft het een stuk beter dan ik, helemaal mee eens.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:05

Hele interessante discussie hier.
Mij werd heeeeel vroeger ook gezegd dat s&t en sporen voor de 'grote' ruiters was die daarmee konden omgaan. Kreeg je dus ruiters die droomden van met spoortjes rijden en ooit het walhalla van s&t hoopten te bereiken.
Ben er zelf nooit geraakt :') . Stel me ook al jaren tevreden met boshobbelniveau, paard en ik beleven daar ook het meeste plezier aan.

Maar ben het eens dat er op deze olympische spelen toch wel flinke misstanden te zien waren en dat niet goed is voor de paardensport.

Met s&t de mond open is niet goed. Maar is een schuimbekkend paard met stijf gesloten kaken beter? Nee hij opent de mond niet of amper, maar een flink strakke neusriem steekt daar dan ook een stokje voor.
En dat wordt zelfs op sommige maneges ook gewoon aangeleerd. Niks 2 vingers ertussen, zo strak mogelijk, dan kan hij z'n mond niet opendoen.

Dressuur vind ik 'als leek' al lang niet meer mooi om te zien. Geen fan van voorbeenzwaaiers met holle rug.
In het springen moet je soms 3 keer kijken om te begrijpen wat voor 'stuurconstructie' er rond hangt al heb ik de indruk dat het wat mindert nu qua ijzerwerk. De trend van enkel de spoorplek niet scheren 'want gevoelig velletje' is toch ook discutabel imo.

Moderne vijfkamp laat ik buiten beschouwing, dat is al jaren een aanfluiting en geen paardensport. Kunnen ze beter het paardengedeelte er uit laten.

Maar om nu terug te komen op die s&t. Ooit een discussie gehad erover met een western ruiter. Die hangen er ook flinke shanks in, maar tegen dat de paarden dat africhtingsniveau hebben zijn ze op zit en hooguit het gewicht van de teugel te rijden. En ja daar zijn ook misstanden maar die paarden staan daadwerkelijk een pak scherper aan de hulpen dan het gemiddelde Engels gereden paard.
Haar vraag was: stang bij hoger dressuurniveau, ok, maar waarom zijn er dan 2 bitten nodig. Wat voegt het toe om 2 bitten tegelijk te gebruiken en niet 1 van de 2 of bvb een pelham met dubbele teugelvoering od. En eerlijk gezegd vind ik het geen verkeerde vraag?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:16

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:

Mee eens, laat ze internationaal trens toestaan in de GP en bepaalde bitloze hoofdstellen of van mijn part alleen een ring om de hals en de spoorverplichting er af. Ik ben echt heel erg benieuwd wat er dan zal gebeuren.

Ik denk dat die starre houding ook wel eens een deel van het huidige probleem zal zijn. Wie weet hoeveel trensjes en bitloze optomingen we zouden zien indien het toegestaan was. Ik denk eigenlijk meer dan men zou verwachten. En de "leken" weten veelal niet dat die optomingen met veel ijzer (want laten we wel even objectief kijken naar de Stang en trens, voor een leek is het echt een heleboel ijzer in dat mondje.) verplicht zijn en niet perse "keuze".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:20

Thioro schreef:
Mij werd heeeeel vroeger ook gezegd dat s&t en sporen voor de 'grote' ruiters was die daarmee konden omgaan. Kreeg je dus ruiters die droomden van met spoortjes rijden en ooit het walhalla van s&t hoopten te bereiken.

Feitelijk is dat een hele vreemde instelling. En als je op de OS kijkt dan gaan de grote ruiters er ook niet zo geweldig mee om.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:06

Best apart dat de discussie nu versmald is naar bitten. Alsof een buitenstaander daar onderscheidt in maakt. Die veegt alles op een hoop en geloofd de praatjes van wakker dier dat een sportpaard maar 8 jaar wordt. Voor de buitenstaander is moderne vijfkamp ook paardensport...

Hoe dan wel? Benadruk de samenwerking die nodig is om met een paard prestaties te kunnen leveren. Prestaties is relatief, voor de een is dat Olympisch goud, voor de ander een buitenrit waarbij het paard door jullie onderlinge band/samenwerking er voor kiest om van huis te gaan en zijn vertrouwde omgeving te verlaten.

600 kg die "nee" zegt ombuigen naar 600 kg die zegt "oke, laten we het proberen" is de puzzel waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. Daarbij moet je elke keer alleen vragen stellen die het paard op dat moment kan voldoen maar je ook realiseren dat nee ook een antwoord is.

We zijn als mensheid al duizenden jaren bezig met deze puzzel en het paard werkt net zo goed al duizenden jaren mee aan deze puzzel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:11

Anne_GTI schreef:
Best apart dat de discussie nu versmald is naar bitten. Alsof een buitenstaander daar onderscheidt in maakt. Die veegt alles op een hoop en geloofd de praatjes van wakker dier dat een sportpaard maar 8 jaar wordt. Voor de buitenstaander is moderne vijfkamp ook paardensport...

Dat zegt ook de PVDD.

Een dierenpartij die geen verstand van dieren heeft het moet toch niet gekker worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:12

Wil graag even kudos geven voor deze discussie, gaat er over het algemeen netjes aan toe! Een plezier om te lezen! :)

(edit: dit komt misschien een beetje hooghartig over, alsof ik in een positie ben dat ik complimenten kan geven. Ik bedoel het alleen maar positief, dat ik het fijn vind om deze discussie zo te lezen!)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 15-08-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:17

Anne
Dat is zeker zo.
En dan zie je bij die Annika dat het 600 kilo paard zegt, nee gefrustreerde kip, hier doe ik niet aan mee. En dat liet hij nog heel beleefd zien.

Dat is ook wanneer ik protesteer als er gezegd word dat de Nederlandse top dressuur paarden zo heet zijn met veel karakter en alleen die ruiters ze kunnen rijden . Dan zeg ik steevast nee dat klopt niet. Want een karakter paard pikt dat getrek niet. Daar komen ze niet mee op westrijd want dat past ze niet. De vergevingsgezinde daar kunnen ze mee overweg.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:18

Anne_GTI schreef:

Hoe dan wel? Benadruk de samenwerking die nodig is om met een paard prestaties te kunnen leveren. Prestaties is relatief, voor de een is dat Olympisch goud, voor de ander een buitenrit waarbij het paard door jullie onderlinge band/samenwerking er voor kiest om van huis te gaan en zijn vertrouwde omgeving te verlaten.

600 kg die "nee" zegt ombuigen naar 600 kg die zegt "oke, laten we het proberen" is de puzzel waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben. Daarbij moet je elke keer alleen vragen stellen die het paard op dat moment kan voldoen maar je ook realiseren dat nee ook een antwoord is.

We zijn als mensheid al duizenden jaren bezig met deze puzzel en het paard werkt net zo goed al duizenden jaren mee aan deze puzzel.

De gemiddelde leek heeft geen idee, weinig interesse, en nog minder oog voor die puzzel.
Die wil langs de ene kant spektakel en langs de andere kant nu meer en meer respect voor het paard.
Die zullen heus wel staan juichen voor een spectaculaire run van een topreiner, ook al hangt daar een flinke shank in en hebben ze rinkelende sporen aan. Voor het oog doet het paard dat allemaal 'vanzelf' met een los teugeltje en nergens opzichtelijk geweld te zien.
En dan heb je dressuur waar paarden in een rare houding vreemde pasjes doen met strakke teugels en hier en daar een bloedspoor.
En bij het springen wordt er gewoon op los gemept tot die knol springt (of niet en het kind gaat janken).
Een buitenstaander weet niet wat voor training er aan voor af gaat en interesseert hem ook niet echt. Die ziet wat hij ziet wanneer de camera's draaien.

Die ziet ook niet wat wij zien. Staan wij daar in bewondering te kijken naar een nette, eerlijke proef. Ziet de buitenstaander saaie vreemde pasjes waar geen logica in te vinden is.

Zien wij een compleet over de zeik gereden paard met oogwit en tanden bloot. Ziet de buitenstaander een gniffelend paard dat z'n ruiter uitlacht (bij de eerste fb posts over saint boy werd er vaak geschreven dat het paard er 'dikke pret' in had dat Annika zich geen raad meer wist).

En als we in de paardensport de samenwerking willen benadrukken dan moet de vijfkamp er dus uit. Daar gaat het niet om samenwerking en hebben ze zelfs geen zin om te doen alsof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:40

Maar de paardensport is toch voor ons en de paarden? Maakt het uit dat de buitenstaander saaie vreemde pasje ziet? Mag dat een argument zijn om niet in te grijpen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:57

Dat zeg ik toch helemaal niet?
Er moet weldegelijk ingegrepen worden. En best van binnenuit (fei en consoorten mogen wel eens wakker worden), voor dat we echt een probleem hebben met de publieke opinie (die best krachtig kan zijn).

Maar wat wij 'mooi en harmonieus' vinden wordt niet persé zo herkend door de buitenstaander.
En hoe wil je het gebruik van 'een mond vol ijzer', sporen en zweep uitleggen als samenwerking aan iemand die nog niet eens weet waarom je de paarden al die pasjes laat doen?
Vooral als er dan een sport bestaat die toevallig paarden gebruikt maar verder niets met paardensport of de betreffende overkoepelende organisaties te maken heeft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:26

Thioro schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Er moet weldegelijk ingegrepen worden. En best van binnenuit (fei en consoorten mogen wel eens wakker worden), voor dat we echt een probleem hebben met de publieke opinie (die best krachtig kan zijn).

Maar wat wij 'mooi en harmonieus' vinden wordt niet persé zo herkend door de buitenstaander.
En hoe wil je het gebruik van 'een mond vol ijzer', sporen en zweep uitleggen als samenwerking aan iemand die nog niet eens weet waarom je de paarden al die pasjes laat doen?
Vooral als er dan een sport bestaat die toevallig paarden gebruikt maar verder niets met paardensport of de betreffende overkoepelende organisaties te maken heeft?

Zo moeilijk is dat niet. De plaats op de zijkant van een paard vergelijk je met een touchescreen. Met een vlakke hand de juiste app openen als er veel icoontjes staan is veel lastiger dan met een vinger. Elk extra trucje is een icoontje erbij.

We hebben allemaal een stuur in de auto maar het stuur van Max Verstappen kunnen we niet bedienen. Vergelijk top GP paarden met formule 1 auto's en een leek snapt dan ineens dat je er niet zomaar mee weg huppelt en het paard allemaal het werk doet.

En de FEI moet met de moderne vijfkamp om de tafel en eens heel hard op de tafel slaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:23

Mijn vader heeft totaal geen verstand van paarden. Hij weet dat ik ook wel bitloos rij en zijn woorden als hij paardensport op tv ziet zijn altijd: Dat bit vinden ze vast niet fijn. Als jij je paard zonder bit kunt rijden, waarom dan die mensen op tv niet?
En dat is dus precies waar het wel om draait, de leek ziet wat, denkt wat en roept wat. En als dan een pvdd er aan mee doet en een paard en recht, dan krijg je dus veel misinformatie.

Ik ben er voorstander van dat sporen en bitten of bitloos vrij moet worden. De cap konden ze ook snel verplichten (ik blijf een hoedje mooier vinden). Dus waarom dan de optoming niet?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:45

germie schreef:
Mijn vader heeft totaal geen verstand van paarden. Hij weet dat ik ook wel bitloos rij en zijn woorden als hij paardensport op tv ziet zijn altijd: Dat bit vinden ze vast niet fijn. Als jij je paard zonder bit kunt rijden, waarom dan die mensen op tv niet?
En dat is dus precies waar het wel om draait, de leek ziet wat, denkt wat en roept wat. En als dan een pvdd er aan mee doet en een paard en recht, dan krijg je dus veel misinformatie.

Ik ben er voorstander van dat sporen en bitten of bitloos vrij moet worden. De cap konden ze ook snel verplichten (ik blijf een hoedje mooier vinden). Dus waarom dan de optoming niet?

Toch hebben mensen van buitenaf er misschien juist een betere kijk op dan paardenmensen. Veel van ons kunnen niet objectief kijken. We zijn teveel emotioneel betrokken en zijn "bedrijfsblind".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:29

Ik denk dat beide belangrijk is, kijken door de ogen van een leek en hoe bepaalde zaken overkomen op een leek en ook vooral heel veel voorlichting.

Ik lees heel veel aversie tegen paarden die met een gebogen hals in de krul lopen, ook van soms mensen met paarden. Die hebben geen benul waarom dressuur ooit ontwikkeld is en het paard in een aanleuning dient te lopen. Maar ze blaten wel hard om het maar even respectloos te zeggen. Heel veel mensen weten niet eens dat paarden een tandenloze ruimte hebben waar het bit ligt dus denken ze dat het bit tussen de tanden zit en dat moet wel oncomfortabel zijn.
"Leken" weten ook niet dat paarden die "danspasjes" doen in vrijheid als ze opgewonden zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:30

DuoPenotti schreef:
Anne
Dat is zeker zo.
En dan zie je bij die Annika dat het 600 kilo paard zegt, nee gefrustreerde kip, hier doe ik niet aan mee. En dat liet hij nog heel beleefd zien.

Dat is ook wanneer ik protesteer als er gezegd word dat de Nederlandse top dressuur paarden zo heet zijn met veel karakter en alleen die ruiters ze kunnen rijden . Dan zeg ik steevast nee dat klopt niet. Want een karakter paard pikt dat getrek niet. Daar komen ze niet mee op westrijd want dat past ze niet. De vergevingsgezinde daar kunnen ze mee overweg.

Ben het met je eens, zelf gezien en meegemaakt ook...veel via de achterdeur weggegaan bij bepaalde ruiters. En zelf ook eens het advies gekregen om een "makkelijker" paard te kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:41

Thioro schreef:
Ben er zelf nooit geraakt :') . Stel me ook al jaren tevreden met boshobbelniveau, paard en ik beleven daar ook het meeste plezier aan.

Maar ben het eens dat er op deze olympische spelen toch wel flinke misstanden te zien waren en dat niet goed is voor de paardensport.

Met s&t de mond open is niet goed. Maar is een schuimbekkend paard met stijf gesloten kaken beter? Nee hij opent de mond niet of amper, maar een flink strakke neusriem steekt daar dan ook een stokje voor.
En dat wordt zelfs op sommige maneges ook gewoon aangeleerd. Niks 2 vingers ertussen, zo strak mogelijk, dan kan hij z'n mond niet opendoen.

Dressuur vind ik 'als leek' al lang niet meer mooi om te zien. Geen fan van voorbeenzwaaiers met holle rug.
In het springen moet je soms 3 keer kijken om te begrijpen wat voor 'stuurconstructie' er rond hangt al heb ik de indruk dat het wat mindert nu qua ijzerwerk. De trend van enkel de spoorplek niet scheren 'want gevoelig velletje' is toch ook discutabel imo.

Moderne vijfkamp laat ik buiten beschouwing, dat is al jaren een aanfluiting en geen paardensport. Kunnen ze beter het paardengedeelte er uit laten.

Maar om nu terug te komen op die s&t. Ooit een discussie gehad erover met een western ruiter. Die hangen er ook flinke shanks in, maar tegen dat de paarden dat africhtingsniveau hebben zijn ze op zit en hooguit het gewicht van de teugel te rijden. En ja daar zijn ook misstanden maar die paarden staan daadwerkelijk een pak scherper aan de hulpen dan het gemiddelde Engels gereden paard.
Haar vraag was: stang bij hoger dressuurniveau, ok, maar waarom zijn er dan 2 bitten nodig. Wat voegt het toe om 2 bitten tegelijk te gebruiken en niet 1 van de 2 of bvb een pelham met dubbele teugelvoering od. En eerlijk gezegd vind ik het geen verkeerde vraag?

De twee bitten hebben elk hun eigen functie.
De stang heeft door de kinketting en scharen een heftboomwerking, dat oa druk op de nek uitoefend, maar kan niet links en rechts onafhankelijk van elkaar werken, dat kan de onderleg trens wel.
Op die manier kun je verschillende punten aanspreken onafhankelijk van elkaar.
Dit kan onderscheid in opdrachten via de hulpen tengoede komen.

Op deze pagina kun je duidelijke gifjes en plaatjes vinden waarop je de werking kunt zien.
http://www.sustainabledressage.net/tack ... php#kandar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:43

Elisa2 schreef:
Die hebben geen benul waarom dressuur ooit ontwikkeld is en het paard in een aanleuning dient te lopen.

Toch vind ik dit lastig... want dan zou je kunnen zeggen dat dressuur en bijbehorende aanleuning de enige weg is, en dat is denk ik niet zo.
Er zijn veel stijlen, veel takken van sport en veel verschillende manieren van rijden.

En ik kan me voorstellen dat de gemiddelde leek geen reet begrijpt van die kunstjes, en al helemaal niet als het er overduidelijk niet heel relaxed uitziet.. kan je uitleggen tot je een ons weegt, maar het is dan nog steeds een dier wat ter vermaak 'gebruikt' wordt, en hoe lang dat nog houdbaar is...?

Stang/Trens combinatie heb ik nooit begrepen (maar neusriem ook niet perse).. meestal is het een ingesleten gewoonte waar nu een goed verhaal omheen gehangen wordt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:47

Nou een paard dient het lichaam goed te gebruiken, over de rug te lopen en rechtgericht te worden. Dat is de basis van alle takken van de sport voor een rijpaard om deze goed te houden. Dat kan op een reining manier, op een springpaarden dressuur manier of een gewone dressuur manier. Hoe je het ook wend of keert, dressuur is de basis en ontwikkeld voor het paard. Deze "kunstjes" zijn ook ontstaan om het paard te gymnastiseren en later voor op controle op het slagveld.

Het moeilijke vind ik dat de gemiddelde leek ook geen wil lijkt te hebben om zich te verdiepen...en ik denk dat een dier liever op deze manier gebruikt wordt voor vermaak (mits paardwaardig) dan voor "vermaak voor de mens" tijdens een BBQ)

Dressuur hoort er uit te zien zoals Jessica het liet zien, ongedwongen en in harmonie. Ik ben nog steeds van mening dat er onderscheid gemaakt moet worden in mensen die verkeerd met hun paarden omgaan (dwang en druk) en degene die goed met het hun paarden om gaan.