Maar op basis niveau is het in Belgie veel moeilijker om mee te komen met een "basis" paard.
Paarden van 25 a 30.000 euro zijn iig in Limburg en Antwerpen eerder de norm dan de uitzondering.
Er lopen bij ons momenteel drie friezen mee als ik het me goed herinner waarvan eentje veel wint maar die wordt ook bizar fijn gereden en zelfs ondanks dat feit zijn er jury leden die rijtechnisch minder fijne combinaties consequent voor haar zetten gewoon omdat ze een Fries niet in de ring vinden thuis horen. (En dat zeggen ze ook rustig tegen de schrijvers)
De rest krijgt amper een voet tussen de deur. Fjorden, haflingers en andere types paarden dan de "typische warmbloed" zie je eigenlijk verder amper. Om de simpele reden dat je 'm nog zo fijn mag rijden. Je komt niet verder dan de middenmoot.
Wat de ruiters die ik ken "simpele paarden" noemen zijn paarden die geschikt zijn voor het hogere werk kwa capaciteiten maar nog niet zo ver getraind zijn.

Verder zitten Belgen nog veel meer vast in "in de krul vanvoor" en proberen ze wanhopig NL en DL bij te benen ten koste van de rijderij. Ze willen perse snel hoog rijden en verliezen compleet de basis uit het oog.
Ik kan een advertentie door sturen van een hele bekende stal hier in BE die een GP paard verkopen waarbij er "werk aan de basis is". Dat zetten ze ook gewoon zo in de advertentie.
Dan ben je hem gewoon kunstjes aan het leren. Dat de basis bij bepaalde oefeningen soms even wat moeilijk wordt (Om mezelf maar even als voorbeeld te nemen; Toen Sam begon met wissels leren werd het met momenten erg moeilijk om te voorkomen dat ie ze te pas en te onpas ging aanbieden.
) is geen issue. Maar als jij een wedstrijdklaar GP paard verkoopt dat ook wedstrijden gelopen heeft. Dan zouden die problemen IMO niet meer mogen voorkomen bij een ruiter die ook GP rijdt. Dat die geintjes uit haalt bij een ruiter die lager rijdt tot daar aan toe (a la: per ongeluk verkeerde knopje in drukken en de knol niet meer uit de passage krijgen.). Maar als een GP ruiter die basis ook niet meer "terug vindt" dan is er gewoon iets mis gegaan.Puur over het algemeen genomen denk ik dat Nederland veel meer bezig is met een goede basis opbouwen regionaal en dat je in Nederland met een goed gereden basic paard in de basissport nog veel beter mee kan.
In Be is dat een stuk moeilijker. Dat is overigens kritiek die ik ook al gehoord heb van Belgen die met hun haflingers en friezen in NL gaan rijden omdat de jurering daar eerlijker is. Ze jureren wat ze zien, niet op wat je onder je kont hebt.
Het is in Belgie ook erg moeilijk om goede instructie te vinden.
Mijn instructeur is een Nederlander.
Belgische instructeurs geven veelal les zoals ze rijden en de meerderheid er van heeft nog nooit zelf een paard een basis bij gebracht laat staan dat ze het iemand anders kunnen leren.996981: Ik heb nergens gezegd dat ze bij mij zwaar bleven.
Ik heb prijsuitreikingen gereden op andermans paarden om diverse redenen. (leende mijn eigen paarden ook wel eens uit voor prijsuitreikingen.) Dat eerste contact dat die paarden dan nemen is het contact dat ze gewend zijn. Ik wéét dat de bewuste paarden licht te rijden zijn omdat ze al na drie passen licht op de hand waren. Ik kán dat nl. fysiek simpelweg niet. Maar nee, ik heb niet het talent om een paard waar ik nog nooit op gezeten heb vanaf de 1e pas zo licht te rijden als ik wil nee.
Dus die eerste paar passen voel ik dan idd hoeveel gewicht die dieren gewend zijn.Sam hier had moeite met de vliegende wissel in die zin dat ie in paniek sloeg maar goed. Sam is ook wel een uitzonderlijk karakter.
Ik verwacht met Rêve ook niet zoveel drama voor die wissel.
Dat gezegd zijnde vind ik een springwissel niet te vergelijken met een wissel die in de proef gereden moet worden eerlijk gezegd. Ik ken nu best veel springruiters en geen enkele daarvan kon de wissel laten springen zoals ze bij ons inde niveau 3 gevraagd worden. JA, ergens twee meter eerder of later wel. Maar niet op het moment dat ze gevraagd werden. Als het niet op een paar galopsprongen steekt kon Sam hem ook al snel.Jullie proeven zijn wel veel fijner opgebouwd kwa niveau's maar ook kwa lijnen.
De wissel op de slangevolte heeft de PSV van de KNHS gejat geloof ik.
Daar werd ie niet happy van, maar omspringen deed ie nie. Eens hij door had dat omspringen "mocht" heeft hij ze wel altijd meteen mooi in 1 keer gesprongen.

Ik ken hier weinig springruiters wiens paarden daadwerkelijk wachten op de hulp. Heel bruut gezegd wisselen die dieren zodra ze dat hoofd naar de andere kant trekken.