GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:50

MCE schreef:
Ben je op de hoogte van hoe de huidige instructeursopleiding er daadwerkelijk uitziet? Of denk je dat er in de opleiding iets fout zit? (quote996981),

u vast wel

ik heb het niet over FOUT

Je opmerking over winstoogmerk suggereert dat je denk/weet/vindt dat deze er inzit. Je opmerking daarvoor dat je vindt dat instructeurs anders opgeleid zouden kunnen worden wekt de suggestie dat je dat dus fout vind.

Maar dat kan ik verkeerd interpreteren natuurlijk :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:51

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Duh, Wat jij en ik zien is ook niet objectief. Maar 2 passen of 12 passen is wel vrij objectief. Wat heeft dat te maken met de oefening wel of niet rijden? Ik heb het gevoel dat je elke keer wanneer je grond verliest, gewoon een ander willekeurig punt aan haalt dat niets meer met het punt te maken heeft waar het over ging.

Maar het Skala dus niet :) Wat de ene losgelaten (en hier kun je ieder onderdeel van het skala invullen) vindt kan het voor de ander niet zijn.

Dat is precies waar deze discussie nu over gaat

Nee hoor het gaat in eerste instantie over meetbare zaken zoals tactfouten, rukken in de mond, achter de loodlijn lopen, scheef lopen, slingeren,....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:58

irmaz schreef:
996981 schreef:

Maar het Skala dus niet :) Wat de ene losgelaten (en hier kun je ieder onderdeel van het skala invullen) vindt kan het voor de ander niet zijn.

Dat is precies waar deze discussie nu over gaat

Nee hoor het gaat in eerste instantie over meetbare zaken zoals tactfouten, rukken in de mond, achter de loodlijn lopen, scheef lopen, slingeren,....

Takt: Akoord, is goed zichtbaar aan- of afwezig
Ontspanning: Niet makkelijk meetbaar, aan subjectiviteit onderhevig
Aanleuning: Niet makkelijk meetbaar, aan subjectiviteit onderhevig
Impuls en schwung: Niet makkelijk meetbaar, aan subjectiviteit onderhevig
Rechtgerichtheid: Meetbaar
Verzameling: Niet makkelijk meetbaar, aan subjectiviteit onderhevig

Dan kom je bijvoorbeeld alweer op het punt impuls en schwung. Het ene paard heeft daar van nature minder van en zal dus, ook als de rest 100% gelijk is, niet winnen van een paard dat er van nature meer aanleg voor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:59

996981 schreef:
MCE schreef:
Ben je op de hoogte van hoe de huidige instructeursopleiding er daadwerkelijk uitziet? Of denk je dat er in de opleiding iets fout zit? (quote996981),

u vast wel

ik heb het niet over FOUT

Je opmerking over winstoogmerk suggereert dat je denk/weet/vindt dat deze er inzit. Je opmerking daarvoor dat je vindt dat instructeurs anders opgeleid zouden kunnen worden wekt de suggestie dat je dat dus fout vind.

Maar dat kan ik verkeerd interpreteren natuurlijk :)

juist

ervaringen zal ik niet melden, is niet wetenschappelijk onderbouwd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:02

tact fouten hoef je toch niet te meten die zijn toch zichtbaar

de meet momenten zijn er voor mij om - door ogen van derde - te kijken hoe zij het vinden
of dat een beetje klopt met mijn/ons gevoel/richtlijnen en of ik wat heb aan hun tips cq op merkingen, wat vinden zij verbeter punten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:05

Ontspanning: zeer makkelijk meetbaar, wetenschappelijk bewezen lichaamstaal van een paard.

Aanleuning: Meetbaar, maar nog niet tijdens proeven (denk aan teugeldrukmeters), maar je kunt het wel een gedeelte zien aan de inwerking van de ruiter, en ook een paard wat zijn mond open heeft/doet, tong eruit gooit, narrig kauwt op het bit etc. staat allemaal in verbinding met de aanleuning.
Impuls, je kunt wel zien of een paard uit zichzelf blijft lopen/naar voren wil, of dat de ruiter daar vrij veel hulpen voor moet geven om bijv. in een ritme te blijven. Schwung is inderdaad mede afhankelijk van het talent en voorkeur, maar ook dat zou nooit hele punten verschil moeten maken, want ik denk dat bijna iedereen wel ziet of een paard stijf/stram beweegt, of met veel schwung, en dat is maar 1 onderdeel van de zoveel, dus dat zou dan op het totaalpunt hooguit een half punt tot een punt verschil kunnen/mogen zijn op het punt in die oefening.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:05

MCE schreef:

Dat bedoel ik. Takt is zichtbaar, de mate van ontspanning, goede aanleuning, verzameling, schwung etc. zijn veel meer aan subjectiviteit onderhevig.

Sky_As

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:07

maar inmiddels is wel duidelijk dat jij het prima vind, dus ik ben benieuwd hoe ze internationaal gaan scoren. Ik hoop, dat paardenwelzijn daar iets hoger in het vaandel staat dan hier nationaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:08

Sky_As schreef:
Ontspanning: zeer makkelijk meetbaar, wetenschappelijk bewezen lichaamstaal van een paard.

Aanleuning: Meetbaar, maar nog niet tijdens proeven (denk aan teugeldrukmeters), maar je kunt het wel een gedeelte zien aan de inwerking van de ruiter, en ook een paard wat zijn mond open heeft/doet, tong eruit gooit, narrig kauwt op het bit etc. staat allemaal in verbinding met de aanleuning.
Impuls, je kunt wel zien of een paard uit zichzelf blijft lopen/naar voren wil, of dat de ruiter daar vrij veel hulpen voor moet geven om bijv. in een ritme te blijven. Schwung is inderdaad mede afhankelijk van het talent en voorkeur, maar ook dat zou nooit hele punten verschil moeten maken, want ik denk dat bijna iedereen wel ziet of een paard stijf/stram beweegt, of met veel schwung, en dat is maar 1 onderdeel van de zoveel, dus dat zou dan op het totaalpunt hooguit een half punt tot een punt verschil kunnen/mogen zijn op het punt in die oefening.

En dat moet allemaal beoordeeld worden in de paar seconden dat een oefening duurt + de oefening zelf. Snap je hoe moeilijk (foutloos) jureren is?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:11

Sky_As schreef:
maar inmiddels is wel duidelijk dat jij het prima vind, dus ik ben benieuwd hoe ze internationaal gaan scoren. Ik hoop, dat paardenwelzijn daar iets hoger in het vaandel staat dan hier nationaal.

Nee, dat is een aanname. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het niet zo simpel is als ''hij heeft gewoon teveel punten gekregen''. Jureren is óntzettend moeilijk. Ik zelf heb niet de expertise, ervaring en kennis die het meerkoppige jurypanel dat aan de ring zat wel heeft.

Ik ga er dus vanuit dat hun mening dichter bij de waarheid ligt dan de mijne. Ik ben ook benieuwd hoe ze het gaan doen en hoop net zo hard dat er iets veranderd. Dat heb ik ook al aangegeven :j
Laatst bijgewerkt door 996981 op 16-02-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:11

Sky_As schreef:

Sky_As, dat is al zichtbaar als nederlanders in het buitenland starten, lezen we ook niet zo veel over,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:12

996981 schreef:
irmaz schreef:

Dan kom je bijvoorbeeld alweer op het punt impuls en schwung. Het ene paard heeft daar van nature minder van en zal dus, ook als de rest 100% gelijk is, niet winnen van een paard dat er van nature meer aanleg voor heeft.

Je maakt het jezelf makkelijk, denk eens 1 stap verder.

Hoe kerken je een ontspannen paard? Aan zijn oren in de nek? overmatig zweet? zwiepende staart? Schrikreacties? taktfouten?
Hoe zie je of de aanleuning voor elkaar is? Doordat paard achter de loodlijn loopt? Hoofd kantelt? Wringende mond? Rukken in de mond door de ruiter?
Hoe herken je verzameling? Als het achterbeen landt onder de heup van het paard? Als de croupe in de piaffe hoger is dan de schoft? Als de voorbenen tot in de neus van het paard zwaaien?

Impuls en schwung: Een paard toont dit of toont dit niet, afhankelijk hoe het gereden is. Extra impuls en schwung is onzin in een dressuurproef, dat is iets voor de keuring.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:16

irmaz schreef:
996981 schreef:

Je maakt het jezelf makkelijk, denk eens 1 stap verder.

Hoe kerken je een ontspannen paard? Aan zijn oren in de nek? overmatig zweet? zwiepende staart? Schrikreacties? taktfouten?
Hoe zie je of de aanleuning voor elkaar is? Doordat paard achter de loodlijn loopt? Hoofd kantelt? Wringende mond? Rukken in de mond door de ruiter?
Hoe herken je verzameling? Als het achterbeen landt onder de heup van het paard? Als de croupe in de piaffe hoger is dan de schoft? Als de voorbenen tot in de neus van het paard zwaaien?

Impuls en schwung: Een paard toont dit of toont dit niet, afhankelijk hoe het gereden is. Extra impuls en schwung is onzin in een dressuurproef, dat is iets voor de keuring.

Volgens mij heb je zelf mee gediscussieerd in het vorige topic over Gal. Als er daar iets naar voren kwam, is hoever meningen over bepaalde zaken uit het Skala uit elkaar liggen. Het wel of niet bestaan van Schwung in stap bijvoorbeeld. Of wat een fijne aanleuning is en wanneer er sprake is van genoeg aanspanning.

Het is dus niet zo zwart-wit als je nu stelt. Jouw waarheid, is niet de absolute waarheid. Net zo min als dat mijne, of dat van de jury dat is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:28

Wie heeft het over absolute waarheden? Ik probeer een aantal subjectieve kreten zo veel mogelijk te objectieveren, hier kun je afspraken over maken. Smaak blijft altijd subjectief.

Het is nu gewoon zo dat de "waarheid" en smaak van de jury zo ver bij de "waarheid" en smaak van veel geïnformeerde leken af is komen staan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:37

irmaz schreef:
Wie heeft het over absolute waarheden? Ik probeer een aantal subjectieve kreten zo veel mogelijk te objectieveren, hier kun je afspraken over maken. Smaak blijft altijd subjectief.

Het is nu gewoon zo dat de "waarheid" en smaak van de jury zo ver bij de "waarheid" en smaak van veel geïnformeerde leken af is komen staan.

Maar die afspraken zijn er :j (het is immers in de basis heel duidelijk hoe, wat, waarom gejureerd wordt) die afspraken worden dus alleen door bepaalde groepen anders geïnterpreteerd. Hoe je dat gaat ondervangen, dáár ben ik juist zo benieuwd naar. Juist omdat de afspraken zijn gebaseerd op factoren die niet altijd feitelijk te benaderen zijn :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:41

996981 schreef:
Sky_As schreef:

Nee, dat is een aanname. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het niet zo simpel is als ''hij heeft gewoon teveel punten gekregen''. Jureren is óntzettend moeilijk. Ik zelf heb niet de expertise, ervaring en kennis die het meerkoppige jurypanel dat aan de ring zat wel heeft.

Ik ga er dus vanuit dat hun mening dichter bij de waarheid ligt dan de mijne. Ik ben ook benieuwd hoe ze het gaan doen en hoop net zo hard dat er iets veranderd. Dat heb ik ook al aangegeven :j

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:43

Ik denk dat we voor de buitenwereld, verplicht zijn er voor te zorgen dat er regels komen die het dierenwelzijn waarborgen. En nu is dat blijkbaar niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:50

MCE schreef:

de meet momenten zijn er voor mij om - door ogen van derde - te kijken hoe zij het vinden
of dat een beetje klopt met mijn/ons gevoel/richtlijnen en of ik wat heb aan hun tips cq op merkingen, wat vinden zij verbeter punten

als ik thuis niet kan voelen dat er nog te veel tactfouten gemaakt worden hoef ik niet op wedstrijd,
dan is het in de basis nog niet goed, dus huiswerk!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:53

996981 schreef:
irmaz schreef:

Maar die afspraken zijn er :j (het is immers in de basis heel duidelijk hoe, wat, waarom gejureerd wordt) die afspraken worden dus alleen door bepaalde groepen anders geïnterpreteerd. Hoe je dat gaat ondervangen, dáár ben ik juist zo benieuwd naar. Juist omdat de afspraken zijn gebaseerd op factoren die niet altijd feitelijk te benaderen zijn :)

Blijkbaar zijn de afspraken ook niet duidelijk voor juryleden aangezien er bijna 10% verschil in punten is gegeven bij de juryleden onderling :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:03

irmaz schreef:
996981 schreef:

Blijkbaar zijn de afspraken ook niet duidelijk voor juryleden aangezien er bijna 10% verschil in punten is gegeven bij de juryleden onderling :=

Dat bedoel ik. Jureren is onwijs moeilijk. Alleen al
De positie waar je zit heeft enorm invloed op wat je ziet. Daarbij hecht iedereen meer of minder belang aan bepaalde factoren, wat zich in ieder onderdeel kan uiten in een punt meer of minder. Dan gaat het hard met het uiteenlopen van scores.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:15

Hoezo is aanleuning subjectief en moeilijk te beoordelen? Naar mijn mening is dat juist heel goed en exact te beoordelen.

Bij een goede, fijne aanleuning kauwt het paard rustig af, is er sprake van een stabiele hoofd-halshouding, maar tegelijkertijd van beweging/deining in de halsspieren, óók in verzameling/oprichting (zij het dan subtieler).
Er is ontspanning en flexibiliteit in nek en kaak, waardoor je het paard vanuit daar in de verbinding ziet 'veren', te zien aan een subtiele ritmische hoofdbeweging. Dus geen opgeprikte, statische hoofd-halshouding (en eerlijk gezegd is dat wel wat ik veelal zie in de hier besproken video's van Gal).
Het paard veert over de gehele bovenlijn naar het bit toe, ook dat kun je gewoon zien, en vertaalt zich in een vloeiende beweging. Er is voldoende ruimte tussen kaak en luchtpijp. Bij een paard in oprichting kan dat simpelweg niet als het paard achter de ll is.
En last but not least, het paard reageert positief op de teugelhulpen, die daardoor ook verfijnd en subtiel kunnen zijn. Natuurlijk varieert de aanleuning per onderdeel van de proef, maar over de hele linie zou imo dat het beeld moeten zijn dat een GP paard laat zien. En dat zie ik niet duidelijk terug in de hier besproken proeven. Er is te veel spanning, te veel druk, te veel inwerking, te veel onrust. Naar mijn idee komen de andere onvolkomenheden zoals taktfouten daar grotendeels uit voort. En dan vraag je je af waarom hier niet naar gepunt is.

Dat zeg ik als leek op GP-gebied maar ervaringsdeskundige qua rijden, trainen en lesgeven op basisniveau.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:17

996981 schreef:
irmaz schreef:

De positie waar je zit heeft enorm invloed op wat je ziet. Daarbij hecht iedereen meer of minder belang aan bepaalde factoren, wat zich in ieder onderdeel kan uiten in een punt meer of minder. Dan gaat het hard met het uiteenlopen van scores.

Jij schrijft eerder dat jij ook hoopt dat er anders gereden gaat worden, hoe denk jij dan dat dat voor elkaar gaat komen? Of is het volgens jou een verloren zaak?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:25

irmaz schreef:
996981 schreef:

Jij schrijft eerder dat jij ook hoopt dat er anders gereden gaat worden, hoe denk jij dan dat dat voor elkaar gaat komen? Of is het volgens jou een verloren zaak?

Wachten tot de volgende generatie? Ik weet het niet... ik denk niet dat de huidige dressuurtop datgene wat ze jarenlang gedaan hebben en waar ze ook jarenlang mee wonnen, gaat veranderen.

Hetzelfde geldt voor jury’s. Die gaan ook niet meer anders jureren dan dat ze nu doen. Ze doen wat ze hebben geleerd, volgens hun mening en visie. Daar ga je denk ik niets aan kunnen veranderen.

Ik denk dat de hele paardensport meer moet gaan investeren in wetenschap. Er wordt nu veel gedaan “omdat we het altijd zo deden”. Wetenschappelijke onderbouwing gaat wellicht
kunnen helpen andere inzichten te geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:38

Het probleem is wel dat de nieuwe generatie op geleid wordt door de huidige generatie. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:39

Zolang de loodlijn nog als heilige graal benaderd wordt door mensen die nooit op enig niveau gereden hebben gaat geen enkele prof dat ooit serieus nemen. Er zijn zoveel nuances...er komt zoveel kijken bij een paard trainen. Dat ook een paard met de perfecte loodlijn nog steeds waardeloos lichaamsgebruik kan hebben.

Hoeveel mensen kijken daadwerkelijk irl naar de (sub) topwedstrijden? naar alle combinaties en ook het losrijden? Juist dan kun je een goed beeld vormen imo. Vorig jaar werd er een ruiter op het NL enorm afgestraft omdat deze heel erg met de hand in aan het werken was en paard de hele proef met de kin op de borst liep. Terecht.

Moet er nog meer grofheid afgestraft worden, ja! wat mij betreft mag er ook echt een kentering komen en er veel meer gejureerd worden op het van achter naar voren naar de hand toe rijden. Ipv het op druk rijden en paarden die daardoor in 3 stukken gaan lopen.