Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paardenfann4 schreef:Dus jij laat je honden lekker met wolven vechten CharmingS? Heb je wel enig idee hoe groot die beesten zijn? Herders zijn echt geen partij voor een wolf hoor, reken daar maar op. De wereld verandert helemaal niet, er is een groepje mensen die de zogenaamde natuur terug wil in een dichtbevolkt stuk land met miljoenen teveel mensen en dieren. Gewoon bij de grens afschieten die beesten, dan is het klaar. Als het uit de hand loopt dan krijg je straks inderdaad van zulke barbaarse taferelen. Dat kan nu nog de kop ingedrukt worden.
Citaat:Grote waffel?
Denk jij dat jij met je hondje veilig bent, haha
Over waffels gesproken.
En waar geef ik aan zelf te schieten? dat vul jij in.
Genoeg mensen die dat wel kunnen en ik denk ook gaan doen als onze overheid zo laks blijft.
Citaat:Je edit:
Waarom er iets bij betrekken dat er niets mee te maken heeft.
Maar als je het topic door leest is dat al vaker aangehaald en echt niet iedereen vind dat kunnen dat katten rond moorden.
Dus...
Citaat:@Charming: je zit er echt naast met je aanname dat wolven bang voor honden zijn. In Zuid-Europa leggen de speciaal daarvoor gefokte honden het gewoon af tegen een roedel wolven.
Citaat:Jij doet juist of jij alles weet, maar slaat de plank zo gruwelijk mis. Je wil zo stoer overkomen, maar komt juist over als een klein meisje.
Want er zijn al diverse meldingen van het buitenland dat groepen bewakingshonden het loodje hebben gelaten.
En ik neem aan dat dat wel wat andere dieren waren dan een herdertje.
Je leeft in een sprookje. Mag, daar niet van. Maar klinkt niet met de voeten op aarde.
Citaat:Directeur De Hoge Veluwe wil dat afschieten van wolf mogelijk wordt
,,We zijn voor wolven, maar niet op alle plaatsen’’, zegt Seger Emmanuel baron van Voorst tot Voorst. De directeur van Het Nationale Park De Hoge Veluwe wil daarom dat de wolf van de lijst van beschermde diersoorten wordt gehaald, ,,zodat gecontroleerd beheer mogelijk is.’’ Hij is daarvoor in Europa aan het lobbyen.
De discussie over wolven in Nederland is gekaapt door een kleine groep mensen die makkelijk praten heeft, zegt de directeur van De Hoge Veluwe.
,,Ze hebben maar één doel: dat de wolf terugkeert in Nederland. Ze hangen een eenzijdig verhaal op, maar zitten zelf niet met de gevolgen omdat ze geen grond bezitten.’’
Van Voorst tot Voorst spreekt ook als landeigenaar; hij woont op landgoed Den Alerdinck II in Laag Zuthem, onder de rook van Zwolle. Hij vindt steun voor zijn lobby bij de European Landowners Organisation in Brussel.
Bent u tegen de wolf?
,,Nee, zeker niet. Maar we zien een paar dilemma’s in Nederland. Eén daarvan is dat hier geen wolvenexperts zijn. Niemand in Nederland heeft langdurig met wolven gewerkt. Ik ben ook geen expert, maar wij zitten in Europa wel aan tafel met wolvenexperts. En die schetsen een veel genuanceerder beeld.’’
Hoe ziet dat beeld er dan uit?
,,Voor meerdere packs (wolvenfamilies, red.) is Nederland simpelweg te klein. Er is hooguit ruimte voor een handjevol wolven. Bovendien is de recente opmars van de wolf op diverse plekken in Europa niet helemaal verklaarbaar. Er zijn sterke vermoedens dat ze door mensen worden losgelaten.’’
De wolf is door mensen uitgezet?
,,Hun onnatuurlijke gedrag valt op. Ze lopen gewoon langs fietspaden en wegen. Ik heb gewerkt in natuurgebieden in Polen en Italië waar de wolf zit, de bevolking daar heeft nog nooit een wolf gezien. Het wekt toch argwaan dat mensen hem hier wel hebben gezien. Van nature is de wolf een schuw dier en zal hij niet snel mensen aanvallen. Maar als hij zijn schuwheid verliest, wordt hij gevaarlijk.’’
Wat moeten we dan met de wolf in Nederland?
,,We proberen eerst in Europa voor elkaar te krijgen dat de wolf van de lijst met beschermde diersoorten af gaat. Daarna moeten we de politiek in Nederland overtuigen. Het betekent niet dat we de wolf vogelvrij moeten verklaren, maar gecontroleerd beheer zoals in Scandinavië zou mogelijk moeten zijn.’’
U wilt dus dat het mogelijk wordt om de wolf af te schieten?
,,Of te vangen. Maar een wilde wolf laat zich niet verdoven, want dan moet je te dichtbij komen. Ze zeggen dat er nu een wolf loopt op het militaire schietterrein Harskamp naast ons. Als hij daar of elders op de Veluwe blijft en af en toe een ree of een varken pakt, vind ik dat prima. Maar niet op De Hoge Veluwe of bijvoorbeeld rond Zwolle.’’
Waarom wilt u de wolf niet in uw park? Jullie streven toch naar biodiversiteit?
,,Ik heb niks aan die wolf. De Hoge Veluwe is 5.500 hectare groot, maar dat is te weinig voor een pack. Bovendien hebben wij moeflons en die zijn er niet voor de sier. Ze zijn ideaal voor het kort houden van heidegebieden. Anders zouden we een herder met schapen moeten hebben, maar dat past hier niet.’’
En de moeflon is kansloos tegenover de wolf omdat hij van nature de bergen wil invluchten?
,,Dat klopt, dus we moeten ons afvragen: willen we de wolf of willen we de moeflon? In Duitsland is de moeflon door de wolf verdwenen. Willen we dat in Nederland ook? Wij in elk geval niet. De moeflon is voor ons essentieel als grazer en echt een icoon en publiekslieveling, die kunnen we niet missen. Maar ook de meeste grondeigenaren maken zich grote zorgen, vanwege de aanvallen op schapen.’’
Die aanvallen op schaapskuddes zouden van tijdelijke aard zijn, zeggen betrokkenen.
,,Klinkklare onzin. Als de wolf één keer een schaap heeft geproefd, zal hij echt niet achter een hert aan gaan rennen terwijl hij makkelijker een schaap kan pakken. Het begrazen van graslanden door schapen is niet meer mogelijk als de wolf zich vestigt. Schapenhouders hebben vaak geen eigen grond, maar lopen op honderden hectaren van anderen. Daar een hek omheen zetten is een raar advies. Bovendien laat een wolf zich niet weren door een hek. Ik denk dat Nederland volstrekt ongeschikt is voor wolven. We zitten hier niet in de Serengeti, maar in een land met zeventien miljoen mensen.’’
U bent jager. Zou u de wolf zelf willen schieten?
,,Ik persoonlijk? Ik ben niet geïnteresseerd in het schieten van de wolf. De vraag is ook niet relevant, want het gaat om beheer. Jacht is geen doel op zich, het is een onderdeel van het totale beheer van de natuur. Wie dat doet is niet van belang. Ik jaag zelf ook niet op De Hoge Veluwe, omdat ik persoonlijk niet belanghebbend wil zijn.
Kendra schreef:Het stuk van veulen84 is inderdaad erg interessant.
Opmerking: ik betwijfel ondertussen wat het nut is van )nog) een toppredator.
Behalve reeën zijn hier in Drenthe weinig in het wild levende prooidieren - en is er in ieder geval geen overschot. Dus dan blijft het schaap als logische belangrijkste voedselbron over voor de wolven.
Ik vraag me af of dat de bedoeling kan zijn...
Pareltjes schreef:Als je geen goede afrastering hebt én je zit in wolvengebied trek je conclusie. Haal je paarden snachts naar stal. Als je geen stal hebt? Wordt het tijd er een te regelen óf inderdaad houd je paard “ natuurlijk” . Met alle risico’s. Maar het paard natuurlijk willen houden en de wolf inperken rijmt niet zo goed wat mij betreft.
Pareltjes schreef:Mijn financiele investeringen gaan jouw niets aan. Oplossingen zijn simpel, snachts opstallen overdag toezicht houden. Goede riek aanschaffen werkt blijkbaar ook in het verjagen van wolven.![]()
Trek je eigen plan. Blijven roepen dat een wolf hier niet zou mogen zijn gaat je probleem niet oplossen.
_Penotti schreef:Ik heb ze in de nacht al op stal.
Maar in Duitsland zijn ze al op stal gekomen.
Goede riek, ja jij bent altijd 24/7 in je wei?
En ik denk niet dat de wolven zich zo makkelijk bang laten maken.
En omdat je niet schrijft hoe je investeert maak ik de conclusie niet.
Pareltjes schreef:_Penotti schreef:Ik heb ze in de nacht al op stal.
Maar in Duitsland zijn ze al op stal gekomen.
Goede riek, ja jij bent altijd 24/7 in je wei?
En ik denk niet dat de wolven zich zo makkelijk bang laten maken.
En omdat je niet schrijft hoe je investeert maak ik de conclusie niet.
Op stal is iets anders dan IN de stal?
Karl66 schreef:In Drenthe is een overvloed aan wild en dus ook eten voor die paar wolven, die hier doorheen trekken. Wolven hebben niet voor niets een territorium van 200 tot 2000 vierkante km. Afhankelijk van de roedelgrootte en het voedselaanbod. Maar op het moment dat er geen actief beleid is om wolven te beheren, worden ze vanzelf brutaler en kiezen steeds gemakkelijker voor gemakkelijke prooien als schapen.
Pareltjes schreef:Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?
Pareltjes schreef:Doorgaans wordt op stal gebruikt voor het totale complex aan stalboxen. Dus dat een wolf op een stallencomplex rondwaart kan ik inkomen. Hoe een wolf in een correcte stalbox zou moeten komen niet. En dus staat het paard veilig. Aannemende dat iedereen correcte paardenstallen heeft, veilig voor het paard, dat uitbreken voorkomt, kan een wolf er ook niet in. Waar is de extra investering?