Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wijslander schreef:damian23 schreef:Kan er geen crowdfunding worden gestart zodat er een juridische procedure gestart kan worden om deze waanzin permanent te stoppen?
Er is vorig jaar al een kort geding geweest, maar dat heeft niets opgeleverd...
safina schreef:Ik heb op basis van de foto's ook de indruk dat het vroeg reactieve beheer nog wel wat 'vroeger' kan hoor. Wat mij betreft liever teveel schieten dan te weinig. Maar wie beweert dat ze pas doodgeschoten worden als ze bijna dood zijn moet wel met een goede bron komen vind ik.
Op die foto's in dit topic, van Eline, staan een paar paarden die het ongetwijfeld flink zwaar gaan krijgen de komende dagen en waarvan de vraag is of ze deze winter gaan overleven (en waarbij ikzelf denk: waarom niet schieten?), maar geen stervende paarden die liggen te wachten tot iemand ze met een kogel uit hun lijden komt verlossen. Toch?
Marie_Anne schreef:safina schreef:Ik heb op basis van de foto's ook de indruk dat het vroeg reactieve beheer nog wel wat 'vroeger' kan hoor. Wat mij betreft liever teveel schieten dan te weinig. Maar wie beweert dat ze pas doodgeschoten worden als ze bijna dood zijn moet wel met een goede bron komen vind ik.
Op die foto's in dit topic, van Eline, staan een paar paarden die het ongetwijfeld flink zwaar gaan krijgen de komende dagen en waarvan de vraag is of ze deze winter gaan overleven (en waarbij ikzelf denk: waarom niet schieten?), maar geen stervende paarden die liggen te wachten tot iemand ze met een kogel uit hun lijden komt verlossen. Toch?
Ben ik met je eens. Ik kan me alleen voorstellen dat schieten nu lastig wordt omdat er nu af en toe mensen die bijvoeren in de weg lopen. Dat lijkt me een gevaarlijke situatie. Ik blijf erbij dat bijvoeren niet handg is en niet helpt.
FennaK schreef:Vroeger werd er in de winter ook bijgevoerd in de ovp dus helemaal ‘nieuw’ is het niet..
Marie_Anne schreef:safina schreef:Ik heb op basis van de foto's ook de indruk dat het vroeg reactieve beheer nog wel wat 'vroeger' kan hoor. Wat mij betreft liever teveel schieten dan te weinig. Maar wie beweert dat ze pas doodgeschoten worden als ze bijna dood zijn moet wel met een goede bron komen vind ik.
Ben ik met je eens. Ik kan me alleen voorstellen dat schieten nu lastig wordt omdat er nu af en toe mensen die bijvoeren in de weg lopen. Dat lijkt me een gevaarlijke situatie. Ik blijf erbij dat bijvoeren niet handg is en niet helpt.
Mizora schreef:Met laat reactief beleid werd slechts 60-70% geschoten, de rest overleed voordat de toestand te slecht bronnen werd. Dat is nu 90-95% bij vroeg reactief beleid.
Ze schieten dus inderdaad eerder, maar niet zo veel eerder. De lijken zullen wel grotendeels geschoten zijn.
safina schreef:Ik las ook ergens dat bijvoeren zorgt dat de dieren eerder hengstig/bronstig/tochtig worden. dus naast alle gezondheidsrisico's lopen er dan volgend jaar alleen nog maar eerder en meer jonge dieren bij. Ik vind het allemaal ontzettend lief bedoeld en ik snap het gevoel van iets te willen doen ook heel goed, maar ik vind het ook bestwel dom.
JewEmm schreef:Dat is dus niet wat ik zeg, dat dit te klein is. Ik zeg juist dat de OVP wel groot genoeg is.
Om de Serengeti staat ook een hek. En als het niet een fysiek hek is dat rondom een natuur reservaat is, dan is het wel een andere beperking, bijvoorbeeld rivieren, bergen, andere biotopen of bebouwing.
En... het droge oosten van Nederland en het sompige westen? Nederland is hartstikke nat. Hoe dan ook. Het verschil in neerslag in de Serengeti loopt van <100mm per jaar tot 2000mm.
Waarom trek ik de vergelijking met Serengeti? Omdat het in voorgaande discussies over de OVP eigenlijk altijd aangehaald wordt als het perfecte stukje natuur "zonder menselijke invloeden" (die daar dus ook zijn). En wereldwijde onderzoeken vaak hetzelfde aantonen: hoeveel grazers er zijn wordt bepaald door de hoeveelheid voedsel. Voedsel is de limiterende factor. Ook wanneer dieren kunnen trekken. Ze zullen voornamelijk dood gaan van de honger. En dat geldt dus zowel in de Serengeti als in de OVP. Ik zie daarom ook niet in hoe de natuurlijke selectie van de OVP anders is dan van de Serengeti.
Mizora schreef:[url=m/jXZECy.png]Afbeelding[/url]
Sterfte in de winter 2015/2016. Oftewel: nog geen 5% ging dood door andere problemen dan ondervoeding (waarbij vast in de modder een flink deel op zich neemt. Iets dat typisch komt door verzwakking). En het afschot vanwege conditie was 90%, 10% ging dood van de honger voordat ze ze hadden kunnen schieten.
https://www.staatsbosbeheer.nl/-/media/ ... 6F60D5D72C
Mizora schreef:Vorig jaar was een zeer zachte winter. Laten we het jaar daarvoor nemen. Als de reden van schieten conditie is, betekent dat slechte conditie (zo staat het ook verder in de tekst), wat neerkomt op verhongering. Bcs van 1 of 2 op een schaal van 1 tot 9 (hun schaal gaat van 1 tot 5 maart stopt bij gewone conditiescore, heeft geen scores voor vette dieren).
JewEmm schreef:Als er net zo veel doodgaan als bijkomen heb je wel een evenwicht, dat is de basis van populatie ecologie.
Als ik trouwens dit plaatje dat Mizora eerder deelde erbij pak, dan zit het gemiddelde ver onder de 50%
[ Afbeelding ]
Maar je hebt precies een punt te pakken waar ik ook op doelde. Het is zo verrekte ingewikkeld dat je dus niet de consequenties van een lager aantal in kan schatten. Maar ik ben het wel met je eens dat er in totaal nu te veel dieren zijn.
Ik ben trouwens nog nooit theoretische modellen over de OVP tegengekomen... Dus als je er artikels van weet, graag!
En voor degenen die Dülmen aanhalen. Van wat ik daar op internet kan vinden (ik ken het daar niet) zijn er ongeveer 380 paarden. Hoe zou je dat voor je zien met de 1000 paarden van de OVP? En wat moet er dan nog gebeuren met de dikke 3500 edeleherten en heckrunderen?
JewEmm schreef:En er mag niets voor vlees weg. Daarvoor moet er vanaf de geboorte het dier geregistreerd zijn. En dat is in de OVP niet te doen.
Citaat:En hoe bepaal je dan welke aantallen er wél moeten zijn?