Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:54

Ik heb nu gelezen wat er in dat andere topic word geschreven.
Echt tijd voor een petitie dus. Ballon varen hoort niet meer thuis in een vol Nederland waar de ballonvaarders menen andere wel tot last te mogen zijn omdat het nu eenmaal wettelijk mag.
Door de jaren heen worden er zoveel wetten aangepast, dit mag er dus 1 gaan zijn.
Want er is duidelijk geen begrip voor mensen hun privé. Teveel cowboys, ja dan maar verbieden.
Roken word ook verboden omdat het andere overlast geeft, nou dit geeft andere ook overlast en gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:02

En door welke berichten/sfeer uit het andere topic heeft je dit doen besluiten? Gewoon nieuwschierigheid, geen aanval.

Mbt schade, ik zag voor België het volgende stappenplan:
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/veilig ... eringen/39
Als Nederlander zou ik het registratienummer van de ballon (vaak PH-'nog3letters') doorgeven aan de KNVvL bij overlast of schade.

KBBV is Belgisch, KNVvL Nederlands..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:20

enjoymyhorse schreef:
De betreffende ballon kwam niet over bos, water, snelweg of wat dan ook.
Alleen over weiden en akkers waar genoeg landwegen waren om te kunnen volgen voor een auto.

Het landen op je erf is toegestaan.
Maar de volgauto plus mensen moeten toestemming vragen.
En ik begreep dat we zeikerds genoemd werden, nou deze zeikerd laat geen volgauto toe.
De mensen die ballon varen zo leuk vinden mogen zelf zien hoe ze het land uit komen met alle rommel die ze er ook in gezet hebben. Hoort er dan ook bij.
En de weidepoort is op slot dus dat word lekker tillen.

Dat ga ik ook tegen die tijd regelen. Overal poort met een dik hangslot. En ze krijgen absoluut geen toestemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:00

Ach, de reacties in het andere topic zeggen mij wel weer genoeg. De waarheid is hard en daar kan men niet tegen. Kwestie van tijd tot het verboden wordt!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:02

Bubblewrap schreef:
En door welke berichten/sfeer uit het andere topic heeft je dit doen besluiten? Gewoon nieuwschierigheid, geen aanval.

Mbt schade, ik zag voor België het volgende stappenplan:
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/veilig ... eringen/39
Als Nederlander zou ik het registratienummer van de ballon (vaak PH-'nog3letters') doorgeven aan de KNVvL bij overlast of schade.

KBBV is Belgisch, KNVvL Nederlands..

We treden in herhaling, we willen geen schade! We willen dat de ballonnen op minimaal 150 meter boven ons erf en stallen over vliegen. En als ze landen, dat doen waar geen dieren staan.
Dit is wettelijk bepaald. Dus hoe gaan de ballonvaarders er voor zorgen dat deze wetgeving ook nageleefd wordt? Want ik denk dat daar het hele probleem zit. Wetgeving die eigenlijk niet nageleefd kan worden omdat die ballon onbestuurbaar zijn. Maar oplossingen worden tot op heden niet aangedragen.

En wat mij persoonlijk op de borst stuit is dat de KNVvl doodleuk zegt dat incidenten waarbij luchtballonnen en paarden zijn betrokken een uitzondering zijn. Maar ik lees o.a. hier op bokt dat paarden gewond of zelfs overleden (ingeslapen) zijn. Ik vind het echt niet normaal dat een hobby dergelijk leed bij anderen veroorzaakt. Want hoe zouden jullie het vinden als ik bij jullie in de tuin mijn "hobby" kom uitoefenen, je paard door het lint jaag en je hem moet laten inslapen? En kan komen jullie alleen aan met informatie over een schaderegeling. Emotionele schade is niet te vergoeden. Als er geen goede oplossing komt, dan mag die hele ballonvaart verboden worden.

In geen enkele wet staat dat iemand inbreuk mag maken op iemands eigendomsrecht door in je land te landen. Ik heb nu al een paar keer gevraagd, waar staat dat? Ergens in een wet (gerechtigd) moet dit staan.
Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Ja, in geval van nood moet je dit dulden. Maar hier is geen geval van nood omdat het een bewust actie is om te landen. Van een noodlanding is dan feitelijk ook geen sprake.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:07

Zoals ik al zei:
Probeer het, alstublieft, probeer het en laat hier dan weten hoe fallikant het mislukt is,
Ballonvaarders hebben het geprobeerd, crewleden proberen het uit te leggen, proberen dingen duidelijk te maken.
Maar jullie hebben de blinde visie dat het verboden moet worden en willen nog niet eens meer luisteren.
Zolang jullie met respect reageerde hebben er hier ook genoeg met respect gereageerd :j
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten kwa gedrag...
Eerst de hand in eigen boezem steken voor je bij een ander gaat kijken...

En als het wettekstelijk moet; span een rechtszaak aan en laat de kosten weten aub wanneer het verloren word.
Denken jullie echt dat ballonvaarders zich niet volledig indekken en alles uitgezocht hebben (en uitzoeken) voor ze begonnen en terwijl ze bezig zijn aan hun opleiding ?
Want daar krijgen ze ten slotte een opleiding van duizenden euro’s voor. Om al die dingen te weten...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:08

Ik vraag mij ook af wie er aansprakelijk is indien de waakhond van het betreffende erf, waar zonder toestemming geland word, in de ballonvaarder hangt....

Blijf erbij dat ik erg veel waarde hecht aan privé eigendom en blijf ook vinden dat men daar niks op te zoeken heeft.

In Amerika kan "trespassing" je heel duur komen te staan, en als ik hier zo lees, mogen ballonvaarders blij zijn dat we hier amper wat mogen.

Een oplossing, maatschappijen stukken land zelf laten kopen waar opgestegen en geland kan worden.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:22

Het landen kunnen we niet tegenhouden, helaas.
Maar de volg auto dus wel.
En zal daar geen gehoor aan gegeven worden zal ik vorderen mijn land te verlaten, maar gebeurt dat niet zal ik de politie bellen.
En in dat gedeelte sta ik in mijn recht.
En het spelletje ballon over poort uit weiland tillen wordt echt een stukje minder leuk als dat vaker voorkomt.
Zet maar een vlaggetje op mijn land hoor.
En ik ga voortaan foto's maken van laagvliegers en ze melden bij de eerder aangegeven meldingspunten.

GUSTIxBILL
Er werd steeds netjes gereageerd, maar telkens waren er smoesjes, hoppen is opleiding, de laag vliegers zijn cowboys en zeker de bokt vliegers doen dat niet hoor.
Daarom ook verdeeld over het hele land zoveel klachten. Omdat ze allemaal netjes zijn.
Pak google erbij en kijk hoeveel boze boeren.
En dan raar vinden dat de land en dier eigenaren niet zitten te wachten op meer van de egoïstische uitlatingen, zoals duidelijk in het andere topic.
Ze gooien zelf hun glazen in.
Heb respect voor de landeigenaren, je komt daar wel op "bezoek".

Voor mij is door dit topic alleen maar bevestig wat ik al vond.
Een stelletje lastpakken die denken dat met wat verzekeringswerk mensen niet moeten zeuren.
Wel frappant van ook paarden liefhebbers.
Die piepen wel anders als hun maatje verongelukt, of zelf hersenschade oplopen zoals een bokker ook al melde.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:29

Dus zij mogen niks zeggen, maar jullie wel?

Hoppen hoort bij de opleiding: als iemand niet gecontroleerd kan landen of stijgen kan dit mensenlevens tot gevolg hebben (mensenlevens zijn volgens de wet nog steeds belangrijker als dieren, aangezien dieren als goederen gezien worden).
Dit word meegedeeld als mogelijke uitleg voor wat er gebeurt is, in mijn ogen niet als excuus...
Ook ik kan bevestigen dat merendeel van de vaarders wel rekening houd met dieren. Dus ja dit zijn de cowboys die dit doen. Zoals Rebecca ookal uitlegde zijn dit vaak de grotere commerciële vaarders.

Het continu netjes reageren kan ik over in discussie gaan :j
Er zijn er hier een paar die niet altijd even netjes gereageerd hebben. Maar vooral oogkleppen ophebben...

Meldpunten en wat je doen kan word zelfs door deze liefhebbers gegeven. Dus ook zij zitten ermee dat een mooie hobby door cowboys verpest word...
En om dan iedereen over 1 kam te scheren? Ik snap de frustratie echt wel :j

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:29

Even terugkomend op een aantal zaken. Een landing van een ballon is wettelijk gezien ten alle tijden een noodlanding. Dus landen is altijd toegestaan. Ook op “prive” weilanden.

Daarnaast is er inderdaad een tarief dat je als grond eigenaar kan “eisen” bij een landing. Dit is ook allemaal wettelijk vastgelegd incl het bedrag. Hou me er niet aan vast, maar ik dacht dat dit ergens rond de 40 euro zat. Maar dit weet ik niet zeker uit mijn hoofd.

Daarnaast is het inderdaad zoals anderen ook al schrijven een hoop balloncowboys die het verpesten voor de rest. Maar geloof me, er zijn ook zat nette vaarders en piloten die wel rekening houden met mens en dier.

En ja, een ongelukje kan altijd. Dat is menselijk en zal altijd zo blijven. Ook bij andere hobby’s of bezigheden komt dat voor.

En dan gaan er vast reacties komen dat het geen invloed hoort te hebben omdat je op prive terrein op je paard zit. Wat als er een flinke aanrijding gebeurd op de weg voor je erf en je paard schrikt van de klap? Ja, dat heeft niet direct met een hobby te maken....maar ik wil puur aangeven dat ook op eigen terrein altijd invloeden van buiten af kunnen zijn die invloed kunnen hebben.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:42

Leuk die 40 euro, maar als ze bij je buurman staan en jezelf dus juist de enorme last van het laag vliegen hebt moet je dat maar pikken.

En ja van mij mogen ze van alles zeggen, maar mensen geen zeikerds noemen of dat we er maar n moeten stikken. Wat wel precies aangeeft zoals er ook gevlogen word.
Mensen die regelmatig last hebben van de o zo nette ballonnen.
Ik denk dat er hier dan alleen maar commerciële vliegen. :?

Ik woon echt in de velden en een auto ongeluk of wat dan ook waar mijn paarden van schrikken is niet mogelijk. Daar staan ze te ver van de openbare weg vandaan. Mijn rijbak is ook 100 meter van de weg vandaan.
Dus ook dan weer vergelijkingen, nee geen groene en rode appels, die nergens op slaan.

Het is een feit Nederland is volgebouwd, had ik ook liever niet. Maar het is zo.
En in dat beetje ruimte wat er dan is vinden die ballonnen het natuurlijk geweldig te vliegen.
Maar de klanten die ze meenemen willen wel graag wat zien dus lekker laag vliegen, weer optrekken over bomen, weer laag vliegen, leuk, joepie!
Dit is net geen dagelijkse kost, maar wel wekelijks.
Dan kan daar van alles als weerwoord over aangegeven worden, wat ik begrijp, maar dat neemt de overlast niet weg.

Ik heb gelukkig een hond die als hij een ballon als stipje ziet al blaft.
En paarden de met 1 keer roepen aan het hek staan, dus snel binnen.
En dat is dus al vaak maar goed geweest.
En ga ik in de avond weg, dan zet ik ze uit voorzorg binnen.
Maar laten we toch heel eerlijk zijn, dat is toch de omgekeerde wereld?
Wat kan daar tegenin gebracht worden op mijn eigen gekochte privé land wat vellig hoort te zijn.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:51

Nu weet ik dat er ook een uitspraak moet zijn over laag overvliegen maar die kan ik zo snel niet terugvinden. Deze wel en daaruit blijkt dat ook in een naastgelegen weiland landen al gezien wordt als gevaarlijke situatie.
Vorige week op een avond ook 2 ballonen laag over het weiland waardoor de paarden over de zeik raakten. Bij schade ben ik de eerste die een ballonvaarder voor de rechter sleept. Gelukkig ken ik uit een vorige carrière nog wel een flink aantal advocaten.
Citaat:
De onrechtmatigheid van het ongeval is onder meer gelegen in het schenden van een veiligheidsnorm. Het landen van de heteluchtballon op het naburige perceel is een directe schending van de veiligheidsnorm zoals bepaald in artikel 11 lid 2 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen. Voorts is sprake van het schenden van hetgeen in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. [gedaagde] heeft immers een gevaarlijke situatie in het leven geroepen door met een heteluchtballon te landen in de nabijheid van een paard ([het paard]), terwijl hij als ervaren ballonpiloot had kunnen en moeten weten dat paarden daarvan ernstig kunnen schrikken en zich daardoor bij het vluchten kunnen verwonden. Het onrechtmatig handelen kan [gedaagde], gezien de geldende voorschrif¬ten en zijn ervaring als ballonpiloot, worden toegerekend.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:54

Ze mogen al niet landen of laag vliegen bij dieren.
Al wat je dan jammer genoeg kunt proberen te doen is klacht indienen, klacht bij de koepel van ballonvaarders neerleggen, klacht bij de vaarder en wat ook wel eens durft te helpen is bij de sponsor zelf aan te kloppen (zeker commerciële vaarders met grotere vloot hebben sponsors).
En heeeel mischien? Eens een keer naar de buren gaan en aan de vaarder de gevolgen laten zien en uitleggen. Groot deel van de piloten krijgen de wetgeving wel mee, maar beseffen niet hoe ernstig dieren kunnen reageren.
M.a.w communiceren :j
Inderdaad hek op slot dat ze niet het terrein opkunnen, gaat ook snel rond, blijven ze ook weg.
Maar vooral: communiceer met een vaarder als je hem kunt bereiken.
Bij vele is het ech niet van niet willen, maat meer van niet weten.

Zo hebben wij achter een heel groot veld, ideaal om op te stijgen en landen. Door communicatie met vaarders landen feze uit de buurt daar niet meer omdat ze nu weten wat de gevolgen zijn voor de dieren, maar ook dat daar dieren staan.

Wie van jullie heeft ooit op een rustige toon contact opgenomen met een laagvliegende piloot ? Zonder verwijten of wat dan ook. Maar gewoon met de vraag of ze weten dat ze ik de buurt van paarden geland zijn en of ze weten welke gevolgen dit had ?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:07

Nee ik heb geen contact met ze gehad, niet netjes en ook niet onbeschoft.
Want ze landen hier niet, ze hoppen hier "alleen maar".
Echt veel en veel verder zie ik ze passen landen. Moet ik daar dan maar achterna rijden?
Het is toch gewoon logisch dat hoppen overlast geeft, dat weten ze zelf ook echt wel.
Maar ze geven geen gehoor aan hun eigen opgestelde regels.
Dan krijg je toch dezelfde toon als in dat andere topic, stik er in zeikerd.
Nou laat ik daar geen zin in hebben dat op te zoeken. Ik ga voortaan melden, word ik als zeikerd bestempeld, ga ik het worden ook :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:13

Wat vooral hielp hier, was hier geen genoegen nemen met flesjes wijn bij landingen maar kostenvergoeding eisen. Na een paar keer is ons land gemarkeerd als niet landengebied. :+ Buren hebben hetzelfde gedaan.

Laagvliegers hebben wij gelukkig geen last van.

De klachten gaan hier natuurlijk over de personen/bedrijven die de overlast veroorzaken (landen in/naast dieren en laagvliegen).Ik neem aan dat beide partijen dat begrijpen?
Ik heb totaal geen moeite met de ballonnen waar ik geen last van hebt. :+

“Cowboys” aanspreken die bij je land hoppen of laagvliegen lijkt mij lastiger, net zoals schade bij hun achterhalen van ongelukken met gestreste dieren.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 07-08-18 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:15

En dat is de toon die et voor zorgt dat die uitspraken gebeuren
Er worden voorstellen gedaan
En die worden los weg geveegd
Als ze zo laag vliegen als je beweert kan je vlot de piloot achterhalen
En zo’n reacties als deze krijg je door je eigen toon ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:19

De ballonvaarders vegen ook alles weg. ;)
Ik heb eerder al gepost dat alles met een motortje kan. Maar daar word niet naar gekeken. Hoog in de lucht mag het motortje best uit. Maar bij het stijgen en landen kun je die prima gebruiken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:21

Toch bijzonder eigenlijk dat dit wettelijk gezien mogelijk is.

Opzet kent meerdere vormen en het mogelijksheidsbewustzijn gaat hier zeker op.
Daarnaast is een woning/eigen terrein zeer scherp beschermt bij wet.

Dus een ballon op laten stijgen terwijl je weet dat dit zeer waarschijnlijk een noodlanding oplevert op andermans grond, en het opzettelijk (mogelijkheidsbeustzijn) een noodlanding creeren waar gevaren aan vast zitten voor andermans vee lijkt mij een vreemde constructie..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:21

Ja,meerdere keren zelfs. De eerste keer was dat toen ons paard gewond was geraakt toen er een luchtballon laag over de stal vloog (paard was tegen de wand gevlogen). Ik was netjes te woord gestaan en de schade zou worden vergoed. Ze zouden er rekening mee houden en ons erf als gevoelig op een kaart zetten.

De tweede keer heb ik ook nog contact gehad met de ballonvaarders (Die zelf ook was geschrokken toen hij bijna in de toppen van de windsingel hing en ik de brandblaren op mijn handen had staan omdat.mijm paard er van door ging). Ook toen had men alle begrip en ik mocht een keertje met ze mee.

Helaas heeft bellen met de verdere geen enkele zin. Dus heb ik een klacht ingediend bij de PBN. En weer werd er beterschap beloofd. We zouden weer op die kaart komen en ze zouden de ballonvaarder aanspreken.

En nog steeds hebben we overlast van te laag overvliegende ballon En
Dus ja, ik heb alleen maar slechte ervaringen. Vandaar mijn reactie dat het van mij verboden mag worden.

Met de toon is niks mis. Ik vraag gewoon om informatie. Maar blijkbaar weet GustxBill het blijkbaar ook niet. Anders reageer je niet zo vinnig.

Welke voorstellen worden er dan gedaan? Wellicht heb ik er overheen gelezen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:22

Welke voorstellen dan?
Een kleine ballon oplaten in/ naast je weide?
Daar heb ik al uitgebreid op geantwoord.

Daarnaast moet ik dan op mijn privéland paarden leren wennen aan crossmotoren, helikopters, vliegers, groepen mountainbikers, wielrenners, ambulances, terwijl ik met de betreffende paarden niet eens buiten rij?

De toon is echt wij mogen in het land landen (en oefenen op laag vliegen ook al was dat geen doel) en de paarden (koeien enzovoort ook) moeten maar wennen want wij mogen dat nu eenmaal.

Citaat:
Ik heb totaal geen moeite met de ballonnen waar ik geen last van hebt. :+

Haha, ik ook niet.
Die ik gisteren als stipje heel ver weg zag vliegen en nooit onze kant is ingekomen, prima ballon :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:24

Ik heb een Shire...
Die heeft die ballon eerder gesloopt dan dat je hem uit de wei kunt halen _O-
Hoe zou zoiets aflopen?
Dan is het toch eigen schuld je hebt hem er zelf geland, lijkt me?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:27

damian23 schreef:
Ja,meerdere keren zelfs. De eerste keer was dat toen ons paard gewond was geraakt toen er een luchtballon laag over de stal vloog (paard was tegen de wand gevlogen). Ik was netjes te woord gestaan en de schade zou worden vergoed. Ze zouden er rekening mee houden en ons erf als gevoelig op een kaart zetten.

De tweede keer heb ik ook nog contact gehad met de ballonvaarders (Die zelf ook was geschrokken toen hij bijna in de toppen van de windsingel hing en ik de brandblaren op mijn handen had staan omdat.mijm paard er van door ging). Ook toen had men alle begrip en ik mocht een keertje met ze mee.

Helaas heeft bellen met de verdere geen enkele zin. Dus heb ik een klacht ingediend bij de PBN. En weer werd er beterschap beloofd. We zouden weer op die kaart komen en ze zouden de ballonvaarder aanspreken.

En nog steeds hebben we overlast van te laag overvliegende ballon En
Dus ja, ik heb alleen maar slechte ervaringen. Vandaar mijn reactie dat het van mij verboden mag worden.

Met de toon is niks mis. Ik vraag gewoon om informatie. Maar blijkbaar weet GustxBill het blijkbaar ook niet. Anders reageer je niet zo vinnig.

Welke voorstellen worden er dan gedaan? Wellicht heb ik er overheen gelezen.

Met jou toon is idd niks mis, in tegen stelling.
Op jou specifiek reageer ik niet vinnig, het vinnige komt door andere in dit topic met de gedachte “mijn wil is wet”

In jou geval is dit ook puur betreurenswaardig. Alleen vraag ik mij af of dit elke keer dezelfde piloot betreft of steeds andere ?
Gewoon een oprechte vraag voor ik ook daarop afgebrand word

De voorstellen die gedaan zijn (weliswaar door jullie, maar wat ook door andere bevestigd word):
Opstijg terrein van dieren weg
Betere opleiding/communicatie tussen slachtoffers en vaarders
Ongevallenformulier, anders vlucht misdrijf
Slot op de poort
Melden bij de correct instanties
Communiceren ipv afbranden en alles verkeerd interpreteren

Wat de motor aangaat: als het dan bestuurbaar is dan is het een zeppelin.
een luchtballon is door zijn ronde vorm afhankelijk van daar waar de lucht hem meeneemt. Als er met motor gewerkt word dan kan je het sturen nog niet beïnvloeden.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 07-08-18 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:28

:D Dat zou ik nu graag zien, shire in de aanval, lekker bijten in die ballon aan dat doek staan te trekken :D

Net als de hond denk ik dat de eigenaar altijd aansprakelijk is, maar of de schuld daar ook bij gelegd gaat worden? Ik mag hopen van niet.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:30

Je reageert dus wel op mij vinnig?
De enige die hier mijn wil is wet hanteren zijn de ballonvaarders.
Wij mogen landen waar we willen dus niet zeiken en ze stikken er maar in.

Netjes "bezoek" hoor die dat zo bij een ander thuis verkondigen :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:30

Met hoppen ook geen moeite als dat op plekken wordt gedaan waarbij voldoende zicht is om te zien of er dieren in de buurt staan en niet laag over huizen/boerderijen gaan.

Tijdens de autorijles ga je ook geen straatje keren oefenen op de snelweg. :P Voor alles is een juiste plek te vinden/te creëren.