Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:44

Douraque schreef:
Eer dat het hoger beroep zich aandient ben je een aantal jaar verder, gemiddelde doorlooptijd was laatst 3 jaar

Zou dat dan uberhaupt zin hebben, denk je? Jij kijkt er met jouw achtergrond toch anders tegenaan dan de rechtanalfabeten die hier grotendeels posten (incluis myself).

Want in die tussentijd kan LE letterlijk niets met het paard. Als ze wel iets doet, is ie dus (denk ik) ineens niet meer te stuk. En het dier zou onherstelbaar stuk zijn. Dan is ie dus geen eens 2500 euro waard, maar wellicht een paar tientjes bij de slager. Geen hoger beroep, zeker weten geen 2,5 ton, maar wel een paard waar evt nog wat mee gedaan kan worden.

Denk ik dan als leek...

FloortjeM

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:31

Nou, drie jaar is ook wel een beetje een uitzondering hoor. Standaard is tegenwoordig een comparitie na aanbrengen, dat is een soort zitting, nog voordat je inhoudelijk hoeft te laten weten wat er in jouw ogen allemaal mis is met het vonnis van de rechter, waarin vooral een schikking wordt beproefd (al dan niet nadat de rechter er een paar van zijn voorlopige gedachten over heeft losgelaten, die meestal zijn ingegeven door de behoefte om de partij die in eerste aanleg heeft gewonnen, en dus geen zin in schikken heeft, wat schikkingsbereider te maken), maar waar ook procedureafspraken kunnen worden gemaakt. Ongeveer de helft van de appelzaken wordt daar alsnog geregeld.
Als dat niet lukt, krijg je tegenwoordig zes weken (en bij het Hof Den Bosch loopt een pilot die maakt dat dat niet nog eindeloos wordt uitgesteld, ook niet met toestemming van de wederpartij) om van grieven te dienen, nog eens zes weken om daarop te antwoorden. daarna kan er ofwel (nog) een zitting, ofwel een uitspraak (die uiteraard een tussenuitspraak kan zijn, waarin bijvoorbeeld een deskundigenbericht wordt gelast, of bewijslevering middels getuigen). Het Hof heeft ontzettend veel zaken te verwerken, dus daar heb je nog wel eens een maand of wat vertraging, maar verder stroomlijnt dit proces (gelukkig) steeds meer.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:45

xbetsiex schreef:
[ [url=m/GgkOB0.jpg]Afbeelding[/url] ]
M_D_H om deze foto ging het en die is van Lonneke haar eigen fb pagina en niet meegeknoeid !

Hier was hij vlak voor vertrek dus duidelijk nog helemaal goed en fit. Hij accepteert een contactteugeltje en heeft er vrolijk de oortjes op. Een week later had hij een hele lijst met de meest ernstige klachten, waaronder een mondkwaal waar men volgens de profs normaal jaren over zou moeten doen om zo te worden. Zo erg allemaal dat hij nooit meer met bit bereden mag worden. Wat hebben ze dan toch met dat paard uitgespookt in die paar dagen na vertrek?
De pot verwijt de ketel?

xbetsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:57

marinka1986 schreef:
xbetsiex, hoger beroep komt er vlg. mij echt niet, is pure bluf vanwege gezichtsverlies, nog meer dingen boven water halen die uiteindelijk niet blijken te kloppen kan haast niet meer.
De paarden hebben het goed, hoeven niets meer te doen en zo kan je ook niets verkeerd doen.
Ik denk alleen dat dit nooit de bedoeling kan zijn geweest, is een beetje duur. Er is ook echt niemand meer te vinden die paarden wil trainen voor LE gezien de konsekwenties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden
oke , hoop dat dat mens nu eindelijk stopt met mensen zwart te maken en rechtszaken te beginnen . had haar graag nog een keer op haar ... zien gaan (sorry). ze heeft mensen zoveel leed berokkend en besodemieterd !met haar foto's en dingen die niet klopten,gelukkig zijn veel mensen hun ogen open gegaan en wat mij betreft blijft ze in Amerika.
nee ik geloof dat niemand voor haar haar paarden nog wil doen( je moet wel erg dom zijn) , voor je het weet heb je een rechtszaak aan je broek.
_/-\o_ |(

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:18

xbetsiex, je moet wel een grote hekel hebben aan LE dat je haar dit toewenst.
Het is opvallend stil geworden rond deze zaak, FB en twitter van LE wordt alleen gebruikt voor foto's uit haar glorietijd en 1 van de FBsites is zelfs weggehaald, betekent dat er dingen opstaan die niet juist zijn.
Dit in tegenstelling tot voor en na de rechtszitting op 10 maart. Ik denk dat deze zaak langszaam doodbloed en er geen HB komt bij gebrek aan beter bewijs. Het bewijs dat er is was veelal gebaseerd op onwaarheden en suggesties en daardoor moeilijk hard te maken. Bovendien als er al echt bewezen zou kunnen worden dat U2 onherstelbaar en bewust is beschadigd komt het volgende probleem -wie van de min.7 ruiters heeft dit gedaan, incl. LE zelf die ook met S&T op U2 heeft gereden.
Stal B en MK hebben ongetwijfeld veel geleden onder deze lastercampagne, het blijkt echter nu dat ze allebei veel sympatisanten eraan overgehouden hebben en het drukker hebben dan ooit.
Over een jaar is iedereen deze zaak vergeten, staat U2 lekker in de wei en zit LE met een kater en een vette rekening van de advocaat!

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:59

Ben wel benieuwd naar het Hoger Beroep!

xbetsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:06

ik mag zulke personen idd niet die manipuleren , liegen en bedriegen ! hoop dat M.K in ere wordt hersteld, ze is een heel goed mens en een hele vriendelijke ruiter ! en hoger beroep ?? vlgs mijkomt dat er niet.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:35

xbetsiex schreef:
ik mag zulke personen idd niet die manipuleren , liegen en bedriegen ! hoop dat M.K in ere wordt hersteld, ze is een heel goed mens en een hele vriendelijke ruiter ! en hoger beroep ?? vlgs mijkomt dat er niet.

Dat hoger beroep komt er wel..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:17

LBLGypsyCobs schreef:
Ayasha schreef:
Ach, de ene wil niet dat er aan de nederlandse top komt en de andere groep doet niets liever dan er mishandelaars van maken....
Elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen.

De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar het jammere is dat we misschien wel nooit zullen weten wat het letsel is en waardoor het veroorzaakt is.
Niet om te wijzen of 'zie je nu wel' te roepen, maar gewoon om van te leren.
Dat bijvoorbeeld een KNHS of FEI eens zegt, laten we eens wat paardenkaken röntgenen, kijken wat we zien.
Heeft inderdaad elk rijpaard last van slijtage van een bit, is er dan verschil in slijtage bij het niveau en gebruikte bitten bij het paard.
Is er nog een trainingsmethode aan te verbinden.

En dan nog: is het wel echt zo normaal dat een dier dergelijke slijtage oploopt?

Er komt in deze zaak nu een hoger beroep en stel dat nu wel in voordeel van de eiser wordt beslist en die rapporten komen naar buiten.
Dan nog gaan mensen roepen van photoshop en leugens, zwartmakerij etc.
Oftewel, het moddergooien zal niet stoppen.

Maar als het de gemoederen dan toch bezig houdt: waarom niet iets nuttigs er mee doen?

Zullen we een topic starten en allemaal een röntgenfoto van de kaak van ons paard posten?
Beschrijving erbij, leeftijd, type bit, ras, niveau van africhting, manier van trainen.

Ik moet deze zomer toch nog naar Visdonk voor gebitscontrole, kan ik gelijk een foto laten maken.
Ik denk dat ik nog best zal schrikken, rij nu wel zonder bit, maar heb er daarvoor toch heel wat in gehad en was ook niet bepaald Koningin Loslaten, zeg maar...

Ik heb trouwens in augustus röntgen opnamen van de lagen van mijn pony laten maken, er was gelukkig geen schade te zien.

Hoewel ik nu bitloos rij, heb ik daarvoor heel wat bitten er in gehad en ook niet altijd even zachtjes gereden.
Dat er aan het bot geen schade te zien is en aan de buitenkant op het tandvlees ook niet, wil niet zeggen dat mijn pony nooit pijn heeft gehad door het bit.

Ik heb de foto's bij Visdonk laten maken, kosten vielen mee.

Edigit maakt ook dit soort foto's en gaf aan dat ze dat eigenlijk best regelmatig doen, blijkbaar zijn meer mensen er mee bezig.

Ik zal de foto's van mijn guppy er nog even bij plakken:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de oplettenden, er staat inderdaad geen naam, datum en naam van de kliniek op de foto's.
Dit is hoe ik ze in de mail kreeg van Visdonk.
Er zaten nog 2 afbeeldingsbestanden bij, maar die wilden niet openen op mijn laptop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:14

Goed om te zien dat "normaal" gebruik van een bit blijkbaar geen schade oplevert.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:35

Babootje schreef:
Goed om te zien dat "normaal" gebruik van een bit blijkbaar geen schade oplevert.

Tja wat is normaal, ik heb er in een control freak reactie heus wel eens serieus aan gehangen.

Of de huid op de lagen toen gekneusd is geweest weet ik niet, dat ik hem toen pijn deed weet ik wel.
En ik weet nu ook dat dat soort acties geen schade op het bot na laat.

Maar omdat ie niet stuk is, wil niet zeggen dat ik hem geen pijn heb gedaan.

En als ik dan denk wat je dan wel moet doen om schade op de lagen te krijgen... ;(

Ik rij nu bitloos, misschien idee om over een paar jaar een foto van de neusbrug te laten maken :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:13

LBLGypsyCobs schreef:
Babootje schreef:

Tja wat is normaal, ik heb er in een control freak reactie heus wel eens serieus aan gehangen.

En als ik dan denk wat je dan wel moet doen om schade op de lagen te krijgen... ;(

Precies!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:21

Waarom haal je nu een deel van m'n bericht weg in je quote?

Ik vind het juist zo belangrijk om te benadrukken dat er zonder zichtbare schade nog wel degelijk pijn en ongemak kan zijn.

Het is me alles meegevallen qua schade, maar ik denk nu niet 'oh zie je valt wel mee, ik knal er weer een bit in'.

Edit: ik heb heus wel eens flink in z'n mond gezeten, maar de aanleuning is altijd vrij licht.
Ik denk zelf dat een bijna continue zware aanleuning meer schade geeft dan af en toe eens flink druk.
Desondanks ben ik van geen van beiden voorstander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:20

Interessant Electra63. Ik had overigens wel gedacht dat Lonneke in hoger beroep zou gaan. En de stap om een echt onafhankelijk deskundige in te schakelen kan ik mij ook nog wel voorstellen.
Utrecht staat er ook wel heel erg om bekend zich erg op de vlakte te houden in dit soort zaken.
DA's in het algemeen ook. Zodra men merkt dat een rechtszaak het gevolg is, komt het maar zelden voor dat een DA zijn nek durft uit te steken. Allemaal bang voor de gevolgen. Bartels is wel een grote naam.
Heb dat zelf ook eens aan de hand gehad. Gelukkig had ik een DA die dat wel durfde (en ging het hierbij niet om de familie Bartels :D :D ). Maar ook in mijn geval wilde Utrecht geen uitspraak doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:37

Maar het IS toch ook heel lastig om een uitspraak te doen?

Ze kunnen het alleen bij de feiten houden: Knol heeft al dan geen zichtbare schade. Maar wie of wat daar de veroorzaker van is....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:27

Rocamor schreef:
Maar het IS toch ook heel lastig om een uitspraak te doen?

Ze kunnen het alleen bij de feiten houden: Knol heeft al dan geen zichtbare schade. Maar wie of wat daar de veroorzaker van is....

Lijkt mij ook.lastig...zeker om vast te stellen wie en wanneer het eventuele letsel is veroorzaakt, immers er hebben meerdere ruiters op gereden.

Het is iedere keer wel bal tussen eigenaren en ruiters. .. persoonlijk denk ik, dat het (bijna) altijd om geld draait ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:35

Maar je kunt wel uitspraak doen over het letsel zelf. En een prognose geven dat hoort bij een sportpaard op dat niveau.
Ik weet niet of het bij Lonneke zozeer om geld gaat. Volgens mij zit ze er warmpjes bij. Het is volgens mij wel een dame met principes.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:45

Babootje schreef:
Maar je kunt wel uitspraak doen over het letsel zelf. En een prognose geven dat hoort bij een sportpaard op dat niveau.
Ik weet niet of het bij Lonneke zozeer om geld gaat. Volgens mij zit ze er warmpjes bij. Het is volgens mij wel een dame met principes.
Mijn gevoel zegt ook dat het niet om de centen gaat maar puur om principe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:55

Babootje schreef:

Ik geloof juist niet in haar principes. Je laat je paard jaren tot volle tevredenheid uit brengen in de sport en je droomde zelf ook van een dressuurcarriere en dan ineens ben je de hoeder van de belangen van het paard. Maar wel van het paard met buitengewone kwaliteiten niet van de kermispony. Ook Adelinde kreeg een veeg uit de pan en ze insinueerde dat Parzival misschien niet gestoken was op de OS. Maar ook over de dood van Gigolo en Bonfire. Zij treedt wel graag ineens in de publiciteit en lijkt bijna een deskundige op het gebied van dressuur en paardenleed.
Ik denk dat zij teleurgesteld is dat U2 niet de absolute top heeft bereikt. Maar dat is speculatie ;)

Wat betreft geld.... dat stelde ik in t algemeen, niet specifiek over Lonneke.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:00

Electra63 schreef:
Ik geloof juist niet in haar principes. Je laat je paard jaren tot volle tevredenheid uit brengen in de sport en je droomde zelf ook van een dressuurcarriere en dan ineens ben je de hoeder van de belangen van het paard. Maar wel van het paard met buitengewone kwaliteiten niet van de kermispony. Ook Adelinde kreeg een veeg uit de pan en ze insinueerde dat Parzival misschien niet gestoken was op de OS. Maar ook over de dood van Gigolo en Bonfire. Zij treedt wel graag ineens in de publiciteit en lijkt bijna een deskundige op het gebied van dressuur en paardenleed.
Ik denk dat zij teleurgesteld is dat U2 niet de absolute top heeft bereikt. Maar dat is speculatie ;)

Wat betreft geld.... dat stelde ik in t algemeen, niet specifiek over Lonneke.

Onderstaand de reactie van Lonneke zelf over de kermispony:

Citaat:
juridisch is er verschil in zorgplicht wat is aangegaan. Dat legt mijn advocaat uit. Horses.nl wil gewoon een catchy titel. Als wij duidelijkheid krijgen over U2 is dat uiteindelijk goed voor alle paarden. Want trust me, ik blijf natuurlijk ook strijden voor beter paardenwelzijn in het algemeen, ook voor de "kermisponies" :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:02

Tja.... Natuurlijk wordt het nu genuanceerd, er kwam direct kritiek op :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 06:33

Dat is gewoon een reactie van Lonneke die haar gezicht wil redden na de ophef over de opmerking. :+

Er is volgens mij helemaal geen verschil in zorgplicht. :D
De plicht is zorg te dragen die het paard nodig heeft, een zomerexceem paard heeft andere zorgbehoeftes dan een sportpaard met peesblessure en zo kan je nog tienduizend verschillende situaties verzinnen.
Maar ik kon in het bericht van horses niet de werkelijke quote van Lonneke vinden over de kermispony's, dus kan niet bepalen in welk context ze het gezegd heeft.

De paarden van Anky worden bijna allemaal behoorlijk oud, die paarden zijn wat dat betreft juist een bewijs dat haar rijstijl geen oorzaak is van een vroegtijdig einde/slijtage.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:35

Electra63 schreef:

Teleurgesteld? Mogelijk. Maar eerder denk ik dat zij denkt dat U2 de top niet heeft gehaald omdat hij al een poos niet fit was door de problemen in zijn mond. Dan loopt zo'n paard toch niet fijn meer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:42

maar Babootje, als je denkt dat je paard de top niet halt, omdat ie niet fit is, waarom ga je er dan met je (overigens zeer bevallige) achterwerk wel opzitten en springen, kort nadat je dit niet-fitte dier naar huis hebt gehaald.

Ik heb geen kermispony (hoewel.... het piept, het gilt, het schreeuwt en het schudt door elkaar, dus....), maar als die niet fit is, dan ga ik er echt niet opzitten. Eerst zorgen dat ie weer fit is.