SBS6 komt met nieuw paardgerelateerd televisieprogramma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xVerax

Re: SBS6 komt met nieuw paardgerelateerd televisieprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:35

Hahahaha oh sorry voor de verwarring dan :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:32

wat een vreselijk in scene programma was het gisteren zeg...

Het dressuurpaard wat vervoerd moest worden: de zogenaamde nieuwe eigenaresse was gewoon de vriendin van Erik, de handelaar, ze moest dus echt toneelspelen, ze is samen met Erik gewoon de verkopende partij, toneelspelen ging haar niet zo goed af :)
Vervolgens was het zogenaamde nieuwe adres bij dierenarts Schillemans.
Erik woont in Harskamp, Schillemans in Wekerom, hooguit 5 km van elkaar vandaan...
Je zag dat ze over de A1 en over de A30 reden, ja dan is het 25km... :)

Later lieten ze zien dat Bas een pony moest gaan enten, zie je hem wegrijden met zijn bus, vervolgens rijdt hij met zijn bus zijn eigen terrein weer op (bij de zogenaamde klant) en gaat gewoon zijn eigen pony bij hem thuis enten.

En dan dat paard met spierpijn, was ook weer gewoon bij Erik van Omme in Harskamp, en ja hoor, hele subtiele reclame voor het product van Hofman Animal Care.

Maar goed, voor diegenen die deze mensen en locaties niet kennen, viel het misschien niet op!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:55

Maar dat is toch ook ergens wel logisch? Je gaat toch voor zo'n opname geen 100 km rijden!!??
Alle opnames zijn in scene gezet op tv hoor. En inhuren doen ze natuurlijk zo min mogelijk, kost geld.
Je zag wel heel duidelijk dat zij het paard niet gekocht had. Ze was er totaal niet blij mee en had HAKKEN aan!!!

Dan gedoe met al die extra supplementen is wel irritant, alsof gewoon goed voer bij geen enkel paard voldoende is.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:42

ja echt wel, reuze irritant en als je al een probleem hebt alsof alles dan ook zo simpel is op te lossen, was het maar waar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:57

Ik hoorde het trouwens via Facebook en heb er geen problemen mee hoor, maar horen ze daar geen toestemming voor te vragen officieel?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:11

Jij zet je filmpje al openbaar op youtube, dus lijkt mij dat je daar al akkoord geeft dat iedereen kan doen met je filmpje wat zij willen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:12

Wat een onzin. :+
Er zit, net als bij foto's, auteursrecht op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:15

Volgens mij mag het niet. Ik heb ook ooit eens een rel gehad hier op bokt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:17

Margee schreef:
Maar dat is toch ook ergens wel logisch? Je gaat toch voor zo'n opname geen 100 km rijden!!??
Alle opnames zijn in scene gezet op tv hoor. En inhuren doen ze natuurlijk zo min mogelijk, kost geld.
Je zag wel heel duidelijk dat zij het paard niet gekocht had. Ze was er totaal niet blij mee en had HAKKEN aan!!!

Dan gedoe met al die extra supplementen is wel irritant, alsof gewoon goed voer bij geen enkel paard voldoende is.

een kleine honderd kilometer rijden is niets. daar is echt wel het budget voor.
Daarnaast had men ook gewoon kunnen zorgen dat hij aan zou geven als er een plaatselijk transport zou zijn.. zoiets hoeft niet tot zover in scene gezet te worden..

zelf ooit iets in scene moeten zetten voor 'terug op de werkvloer'. Hiervoor werd een bestaande klacht gebruikt.. de werkgever belde daadwerkelijk die klant ook op.. enige verschil was, die klacht was al afgehandeld en de klant wist dat ze gebeld zou worden door de werkgever alsof de klacht in behandeling was, zodat hij het verhaal van haar kon aanhoren, met de emotie van de klant en de verwarring tussen 'regels en gevoel'. Het verhaal was dus echt, de klant was echt, de baas was echt, alleen het moment was in scene..

in dit geval had dus ook gewoon de klant echt kunnen zijn, het verhaal echt, alleen bijvoorbeeld vooraf gescript.

ik deel de mening dat dit programma eigenlijk kapot gescript is, ook de gesprekken aan tafel zijn te geforceerd en het is leuk voor een paardenleek, maar geen programma voor iemand die al met paarden omgaat of een paard heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:20

KoudbloedKim schreef:
Ik hoorde het trouwens via Facebook en heb er geen problemen mee hoor, maar horen ze daar geen toestemming voor te vragen officieel?

niet voor filmpjes van youtube, dat is een social medium dat je zelf kunt beschermen door ze op afgeschermd te zetten.. als je ze openbaar zet zijn ze dus eigenlijk overal voor te gebruiken. wel moet gemeld worden of duidelijk zijn dat de gebruiker het materiaal gebruikt en het dus geen eigen beelden zijn..

in dit geval wordt gewoon gemeld dat het paardenfilmpjes zijn die van youtube komen, dus niet ingestuurd en/of zelf gemaakt.. volgens mij zijn ze daarmee voldoende afgedekt.

als je 'gebruikt' wordt maar dat niet wilt hebben, zijn ze volgens mij wel verplicht om het te verwijderen asap als het ergens is vastgelegd. bij 'uitgezonden' valt er verder weinig aan te doen, ze zijn dan ook verder niets verschuldigd volgens mij
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-03-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:21

Ah oke, ik heb er ook geen problemen mee hoor, vind het wel grappig. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:23

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, ik heb er ook geen problemen mee hoor, vind het wel grappig. :j

dacht het ook al gezien te hebben in een flits ;)

youtubefilmpjes waren nog het meest interessante aan het hele programma rofl.. verder vond ik er niet heel veel aan helaas.. zo'n zelfde programma was er een paar jaar geleden ook al en die zat zelfs beter in elkaar.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:35

Ik heb gisteren toevallig een afl zitten kijken.. maar wat verschrikkelijk zinloos is dit programma. Ik zie niemand tot de knieen in de modder om zijn paard uit de wei te halen. Geen realistisch beeld voor de 'normale' ruiter. Tuurlijk is het leuk om bijzondere locaties te zien als het gaat om dure stallen.. maar de normale ruiter (waar er echt wel meer van zijn) is het absoluut een zinloos half uur tv.

En afl 1, waarbij de paarden makelaar ziet wegrijden .. piano handen en paard heftig achter de loodlijn.. kneep gewoon mijn billen samen toen ik dit zag. We zouden eigenlijk met bokt zelf wat moeten doen. Een youtube serie waarin 'de bokkers' naar vore komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:59

elenaMM77 schreef:
KoudbloedKim schreef:

niet voor filmpjes van youtube, dat is een social medium dat je zelf kunt beschermen door ze op afgeschermd te zetten.. als je ze openbaar zet zijn ze dus eigenlijk overal voor te gebruiken. wel moet gemeld worden of duidelijk zijn dat de gebruiker het materiaal gebruikt en het dus geen eigen beelden zijn..

in dit geval wordt gewoon gemeld dat het paardenfilmpjes zijn die van youtube komen, dus niet ingestuurd en/of zelf gemaakt.. volgens mij zijn ze daarmee voldoende afgedekt.

als je 'gebruikt' wordt maar dat niet wilt hebben, zijn ze volgens mij wel verplicht om het te verwijderen asap als het ergens is vastgelegd. bij 'uitgezonden' valt er verder weinig aan te doen, ze zijn dan ook verder niets verschuldigd volgens mij

Nee hoor.
Ook op video's heb je auteursrecht. En het maakt niet uit of en waar je een video upload. Dat auteursrecht raak je daarmee niet kwijt.

Je kunt wél op Youtube zélf aangeven dat je je video een creative commons licentie geeft.
En dáármee mogen anderen inderdaad wel je filmpje gebruiken.

In andere gevallen dienen ze gewoon netjes vooraf om toestemming te vragen.
Zeker als er een persoon in beeld is, want dan gaat het ook nog om portretrecht.

Ik hoorde van iemand anders ook al dat ze zonder toestemming een foto van iemand in het programma gebruikt hadden.
Dus helaas lijken ze zich weinig aan te trekken van hun plichten of de wet. :n

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:44

in hoeverre maakt het dan verschil, je plaatst het openbaar waar iedereen het kan en mag zien.
maar zodra iemand anders het dan elders laat zien zou het ineens een probleem zijn?

je mag er geen stukken uithalen of als 'je eigen' laten zien, maar dat wordt ook niet gedaan..

zou anders niet half tv nederland al in de grote problemen zitten wegens het laten zien van youtubefilmpjes? en wat te denken van 'the science of stupid'.

het filmpje gebruiken om je eigen product te verkopen.. bijvoorbeeld kieffer die een filmpje op zijn site zet van youtube, omdat de gebruiker daar zo netjes rijd op een zadel van kieffer dat mag niet. Een programma dat leuke filmpjes laat zien over paarden, en dat filmpje uitzend.. dat mag volgens mij wel gewoon..

je gemaakte filmpjes zijn altijd blootgesteld aan 'redelijk gebruik'.
https://www.youtube.com/yt/copyright/nl ... ur-factors

nu zul je de entertainmentprogramma's waarin filmpjes gebruikt worden best kunnen aanpakken hoor.
maar wat is het feitelijke belang van je bescherming, je plaatst het immers ook zelf als entertainment om door iedereen gezien te worden.. zo'n programma geeft je alleen een nog breder platform..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:47

Femke schreef:
Ik hoorde van iemand anders ook al dat ze zonder toestemming een foto van iemand in het programma gebruikt hadden.
Dus helaas lijken ze zich weinig aan te trekken van hun plichten of de wet. :n

dat ligt dus helemaal aan het doel, bepaalde doelen mag men dus echt openbaar geplaatste foto's/filmpjes voor gebruiken (educatie, kritiek, nieuws etc). als het jezelf in een negatief daglicht of om persoonlijk gewin voor degene die het plaatst gaat, maak je iets meer kans als dat het gaat om nieuws om maar een ander uiterste te noemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:05

Je haalt een paar dingen van het auteursrecht door elkaar ;)
De VS kent inderdaad "Fair use", in Nederland is dat er niet. Je hebt hier gewoon toestemming nodig om foto's, video of tekst van een ander te gebruiken voor welk doel dan ook.

Ik werk inmiddels als professional al zo'n 11 jaar dagelijks met het auteursrecht.
Daar heb ik ook regelmatig met juristen naar gekeken. En in die tijd ook al behoorlijk wat praktijk ervaring met schending van het auteursrecht op mijn werk en de schikkingen die daarbij komen kijken. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 13:26

dan kijk ik uit naar alle rechtzaken Femke..
hoevaak filmpjes wel niet op tv worden getoond is ongelofelijk..

denk dat men hier dan heel snel met een wetswijziging komt met betrekking tot fair use,
anders kun je vrijwel niets meer uitzenden of plaatsen op den duur.. en het gebruik van openbaar geplaatste filmpjes neemt explosief toe. Aan de andere kant, zie maar eens filmpjes te maken zonder dat er iets op komt te staan dat van een ander is (privacy).. ook dat wordt door het vele gebruik van filmen steeds lastiger..

ik denk dat we met zijn allen wat 'gezelliger' moeten worden als het gaat om materiaal.. zolang men het niet gebruikt voor persoonlijk gewin of om de ander mee te schaden, zolang je kinderen er niet op staan als een ander wat filmt etc.

zelf ben ik van mening dat wanneer je iets plaatst op een plek waar iedereen het kan zien, dat je dan niet raar moet opkijken als het een keer elders ook te zien is. zolang ze maar niet doen alsof ze het zelf zijn, of zelf gemaakt hebben.

als je het echt hebt over een gemaakte film of programma of kunstwerk wat 'gejat' wordt, is het wat anders in mijn ogen..

maar goed, dat is gewoon hoe ik er zelf over denk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:11

In de praktijk zullen 9 v/d 10 mensen er ook geen werk van maken. Vaak vinden ze 't zelfs alleen maar leuk dat ze op tv zijn gekomen. :)
En dat is precies waar programma's op rekenen.

En als je er wel achteraan gaat, krijg je vaak een enorm brutale reactie. Waardoor de gemiddelde persoon wel weer z'n mond dicht doet.

In Nederland hebben we ook niet echt een rechtzaken cultuur, zoals in de VS.

Persoonlijk gewin... Tja, een TV programma dat draait op sponsoring en/of inkomsten van reclames. Dat is toch echt wel commercieel gebruik waar het programma beter van wordt, terwijl de maker van het filmpje geen cent krijgt. In mijn ogen is dat weer niet echt een eerlijk verdienmodel.
Tenminste, als filmpjes zo van internet geplukt worden zonder toestemming... Bij veel programma's vragen ze wel om toestemming of sturen mensen zelf de filmpjes in voor het programma.

Dat de wet geen verschil maakt tussen hobby en professionals is eigenlijk alleen maar goed.
Toestemming vragen is in 3 muisklikken geregeld. En zo bescherm je toch de mensen die niet willen dat een ander met hún materiaal aan de haal gaan en er bakken geld aan verdienen, terwijl de maker niets krijgt. Vaak niet eens een naamsvermelding.

Natuurlijk is het belangrijker voor de professional dat hij kan verdienen aan z'n werk. Maar ook de rechten van de hobbyist zouden niet zomaar opgegeven moeten worden. Zij zijn net zo goed "maker van werk". Soms zelfs beter werk als dat van een prof.

Als iedereen elkaar en de wet gewoon netjes respecteert... Is er weinig aan de hand.
Wil je iets van iemand anders gebruiken?
In het geval van een fiets, vraag je ook even de eigenaar om toestemming.
En in het geval van een foto of filmpje zit dat wettelijk gezien precies hetzelfde. Eigenlijk helemaal niet zo raar.

Vind je 't prima dat je filmpje/foto gebruikt wordt? Dan kun je er tijdens het uploaden eenvoudig een creative commons of zelfs public domain license aan hangen. Mensen zien dan gelijk dat ze het filmpje gewoon zonder toestemming mogen/kunnen gebruiken. No problem. Iedereen happy.

Tijdje terug nog... Een Nederlander die er achter kwam dat een groot mode merk een T-shirt had gemaakt met daarop heel groot zijn/haar foto.
Nooit om toestemming gevraagd, nooit betaling voor ontvangen.
En ondertussen verdient dat mode merk er bákken met geld mee. Da's toch niet eerlijk?
Wettelijk gezien mag het in ieder geval niet, en kan er gelukkig wat aan gedaan worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:30

Benfan schreef:
Ik heb gisteren toevallig een afl zitten kijken.. maar wat verschrikkelijk zinloos is dit programma. Ik zie niemand tot de knieen in de modder om zijn paard uit de wei te halen. Geen realistisch beeld voor de 'normale' ruiter. Tuurlijk is het leuk om bijzondere locaties te zien als het gaat om dure stallen.. maar de normale ruiter (waar er echt wel meer van zijn) is het absoluut een zinloos half uur tv.

En afl 1, waarbij de paarden makelaar ziet wegrijden .. piano handen en paard heftig achter de loodlijn.. kneep gewoon mijn billen samen toen ik dit zag. We zouden eigenlijk met bokt zelf wat moeten doen. Een youtube serie waarin 'de bokkers' naar vore komen.

Hier ben ik het dus ook mee eens.
Ik heb zelf een bedrijf, maar sorrie.. Zoals het op tv eruit ziet.. Is het in de praktijk echt niet :+
Ik mis de modder, natte maanden, onhandigheden, basic materialen en faciliteiten en de ECHTE inhoud. Daar hebben 95% van alle ruiters in nederland mee te maken, en ku. Je ook prima achter de schermen mee kijken en een super leuk item over maken.
Maar dan wel realistisch en zo dat de kijken zich toch nog enigzins kan identificeren.
En wees slimmer met de reclames, integreer die IN je items ipv knullige intervieuws. Komt het beter over, blijft meer informatie hangen, en we leren er ook nog eens over ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:56

Ik had persoonlijk op iets gehoopt met daadwerkelijke inhoud. Een afl over bv Cushing, zadelmakerij, afwijkende been standen en de oorzaak of gevolg hiervan, risico achter de fok, speciale rassen, stam-boeken in de spotlight, speciale sporten (BV W.E, Endurance) of bijzondere mensen (bv iemand die therapie verleend door middel van paarden), mooie buiten rij locaties, Osteopathie, paardentandarts, de hoefsmid.. weet ik het!

En niet een of andere ouwe gast op een tractor die je elke keer weer langs ziet komen over hoe geweldig dat ding wel niet is. Geen dure paarden van rond de 20.000 waar bijna niemand geld voor heeft. Niet een of andere smetteloze stal waar alles zwart/geel is. Met bijzondere locaties bedoel ik bv de Amsterdamse manege, de stallen in Wenen, de stallen van de koning. Maar ook bv bijzondere manieren van paarden houden bv paddock paradise, uitloopstallen. Ga dingen uitlichten, informeer mensen over de mogelijkheden binnen de paardensport. Maar dit? vind het te sneu voor woorden en zal het ook helemaal niet gaan redden.

Daarbij zijn veel van de ruiters die je daar voorbij ziet komen op zondag om half 12 ergens op een wedstrijd terrein lijkt me zo. De uitgeslapen bostrap bokker vind zo'n programma helemaal niet interessant.

Maar even heel serieus! Waarom is er geen BoktTV op youtube? Waarom beginnen wij als een van de grootste fora op het internet niet zelf met iets?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:50

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:13

MissYvette4u schreef:

ja, maar dan hebben we het weer over een toppertje met een toppaardje..

en wat gaan ze ervan maken? waarschijnlijk een stukje over western wat zo basic is dat we echt in de verste verte niets nieuws zullen horen..

nee dan zou ik liever iets zien over iemands eerste stappen in het westernrijden. niet een topper die de eerste stappen uitlegt, maar echt iemand die er mee start.. hoe bouw je dat op, wat leer je in het begin, waar loopt een veredelde recreant dan tegenaan.. Western is iets anders dan gewoon je teugels losgooien en dergelijken.. maar ik ben bang dat we daar niets over te zien zullen krijgen..

zal het opnemen en vooruitspoelend kijken, maar ik ga er niet weer een half uur voor zitten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:26

je kan het ook gewoon via sbsgemist kijken op internet ;-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 06:02

upc box is geduldig, minder last van irritante niet spoelbare reclames en ik kan lui op de bank hangen in plaats van moeilijk doen voor een laptop (die is toch echt kleiner dan mij tv) of achter mijn bureau gaan zitten.