Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jennyj01 schreef:Maar een opmerking? Veel paardenmensen zijn zich niet bewust van wat ze uitstralen en uitdragen. Voor mensen die weinig tot geen verstand van paarden hebben komt dit allemaal heel raar over. Die denken echt wat zijn dit voor mensen. Zelf merk je het niet omdat we er allemaal aan gewend zijn en snappen wat er met de opmerking bedoeld wordt. Het contrast, zoals in het voorbeeld van de pavocup, is enorm. Keurig in wedstrijd pakje. Alles netjes en gelikt. Tot er dan zo'n opmerking uitkomt. Als je het met wat afstand kan bekijken kijk je er ook raar tegen aan.
listiglistje schreef:Amen Urielle! Pennygeleuter 1e klas....
Natuurlijk is mishandeling (bewust stelselmatig pijn doen, geestelijk mishandelen of verwondingen aanbrengen)
niet goed te praten, dat zal ook niemand doen hier![]()
Maar zoals gezegd is er een groot verschil tussen (zeer) consequent zijn en mishandelen!
Iedereen op Bokt is heiliger als de pausnou als mijn paard niet vlug genoeg op mijn been reageert,
moet ik het dan nog 1 of 2 x lief vragen? Nou die "skup" ik toch ook ff naar vorenboodschap meteen weer duidelijk!
Resultaat: volgende x weet hij het al....ik noem dat gewoon consequent zijn!
liljebo schreef:Heb dit topic toch een tijd gevolgd (en in het begin ook wel gereageerd) maar zie mij enorm gesterkt in mijn eerste stelling: paarden (en andere dieren) horen niet in de (westrijd)sport thuis. Wedstrijd gaat om het laten zien van elkaars kundigheid, met als doel te kijken wie beter is.
Wedstrijdsport met paarden gaat letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard heen, om jezelf te bewijzen ten opzichte van andere ruiters waarbij het doel blijkbaar nogal eens het middel heiligt.
Waarschijnlijk is het beter als we helemaal van het idee afstappen dat een paard een gebruiksvoorwerp is dat 'het gewoon moet doen' maar het te leren accepteren en waarderen voor dat wat het in werkelijkheid is; een vriendelijk en sociaal wezen, dat eenvoudigweg respect verdient.
russel schreef:Zolang er zoveel geld mee is gemoeid gaat dat niet lukken....die weg terug is er niet meer...
russel schreef:...die weg terug is er niet meer...
Billy schreef:Die zou ik niet op mijn paard hoeven zeg maar.... Danielle Heykoop....
ElCid schreef:En dan het eeuwige excuus ; het paard is zo sterk............zijn er paarden die dat niet zijn dan? Beter opleiden met vertrouwen en leren rijden! Het ergste vind ik nog dat zo iemand dan ook nog wint en dat de ringmeester op het moment dat ze het paard in de krul trekt "even ergens anders mee bezig was". Schandalig.
Ook maar een jury in de losrijring en de manier van losrijden mee laten wegen in de proef........zou een heel ander beeld opleveren!
Ik denk dat er zeker wel wedstrijd sport mogelijk is zonder dwang, maar dan moet een paard op zijn natuurlijke gangen etc. beoordeeld worden en niet naar een kunstmatig opgelegd "ideaal" beeld. Strenge ringmeesters en jury in de losrijring en iedereen die zich schuldig maakt aan "hard inkomen", schoppen en trekken naar huis sturen, een boete en uiteindelijk een startverbod. Dan is zo afgelopen met die idioterie maar waarschijnlijk ook met de "wedstrijd sport". Beoordelen op balans, schoonheid en samenwerking tussen ruiter en paard, moeten al die juryleden wel opnieuw opgeleid worden, maar alles beter dan de drama's en mishandeling die nu gebeuren en waarmee de "sport" zichzelf in een steeds kwader daglicht stelt!
"waar de sport verschijnt, verdwijnt de Kunst".
Billy schreef:Och hedentjemie, krijg je dat weer....Dat is toch geen vergelijking, als diie paarden die leuk op een halsring een beetje freewheelen of een sportpaard?
ElCid schreef:Ik denk dat er zeker wel wedstrijd sport mogelijk is zonder dwang, maar dan moet een paard op zijn natuurlijke gangen etc. beoordeeld worden en niet naar een kunstmatig opgelegd "ideaal" beeld. ".
nombrado schreef:Billy schreef:Och hedentjemie, krijg je dat weer....Dat is toch geen vergelijking, als diie paarden die leuk op een halsring een beetje freewheelen of een sportpaard?
Jou uitdaging
Je paard op deze manier te rijden....
https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc
russel schreef:Zolang er zoveel geld mee is gemoeid gaat dat niet lukken....die weg terug is er niet meer...
Billy schreef:Ten eerste zou het jouw moeten zijn, niet jou.
Ten tweede heb ik er helemaal niks mee, dus vind ik het ook geen uitdaging.
Als laatste denk ik dat ze die kunstjes net zo leuk met bit geleerd hebben, en als je denkt van niet, lijkt me dat behoorlijk naief....
ElCid schreef:http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/d ... de101.html herhaling van de uitzending met op ca. 12.00 minuten Danielle................
.