Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:57

Heel interessante aflevering was dat.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:28

Jennyj01 schreef:
Maar een opmerking? Veel paardenmensen zijn zich niet bewust van wat ze uitstralen en uitdragen. Voor mensen die weinig tot geen verstand van paarden hebben komt dit allemaal heel raar over. Die denken echt wat zijn dit voor mensen _-:( . Zelf merk je het niet omdat we er allemaal aan gewend zijn en snappen wat er met de opmerking bedoeld wordt. Het contrast, zoals in het voorbeeld van de pavocup, is enorm. Keurig in wedstrijd pakje. Alles netjes en gelikt. Tot er dan zo'n opmerking uitkomt. Als je het met wat afstand kan bekijken kijk je er ook raar tegen aan.

Dit is wat ik bedoel.

Trouwens het neerzetten van mensen als " Penny" ( geen idee waarom de Penny ineens iets negatiefs moet zijn, vind ik een heel vreemde gewoonte hier op bokt) of een uitspraak van iemand " pennygeleuter" noemen geeft in mijn ogen ook weinig blijk van respect richting elkaar.

De reden dat niemand er iets van zegt als er op een wedstrijd door een ' bekende' ruiter gereden wordt op een manier zoals bijvoorbeeld op het eerder genoemde filmpje van Andreas te zien is, is omdat er dan op een manier gereageerd wordt dat je maar ergens anders moet gaan paardenfluisteren en je neergezet wordt als een enorme zever. Jij bent degene die het niet snapt en die zijn mond moet houden.

Het gaat mij er niet om wat het paard ervan zou vinden als ik zeg dat ik hem bij elkaar getrapt heb. Want dat snapt hij namelijk niet, zolang ik op een vriendelijke toon tegen hem praat kan ik hem noemen wat ik wil.

Ik weet ook dat wij in de sport met dieren onze dieren soms een duidelijkere hulp moeten geven om het gewenste resultaat te krijgen. Voor mij gebeurt dat alleen onder de voorwaarde dat ik zeker weet dat ik mijn hulp juist heb gegeven. Krijg ik dan geen reactie kom ik een keer wat groter in. Krijg ik dan wel de juiste reactie beloon ik mijn paard. Daarna herhaal je de hulp klein. Als het goed is krijg je nu wel een reactie op je hulp en kun je je paard weer belonen. Dit herhaal je tot de hulp bevestigd is.

Het paard simpelweg door de baan schoppen omdat hij niet op je been reageert bijvoorbeeld heeft in mijn ogen geen enkele meerwaarde. Een paard heeft een zeer slecht korte termijn geheugen en weet na enkele seconden echt niet meer waarom jij hem zit te schoppen.

Een paard wat echt gecorrigeerd moet worden mag best een keer een zet mee krijgen, dit gebeurt in de natuur ook. Je kan zelfs beter een keer kort en krachtig iets duidelijk maken om vervolgens weer met rust verder te kunnen gaan dan telkens maar weer blijven zeuren.

Wat ik met mijn eerdere post probeerde te zeggen is dat ik vind dat we met zijn alleen heel goed op moeten letten op wat wij uitstralen in onze sport. En bijvoorbeeld zeggen dat je je paard even bij elkaar getrapt hebt geeft mijns inziens niet juiste uitstraling weer.

Ik wil hier trouwens niemand mee aanvallen en beschuldig ook niemand van mishandeling van zijn paard. Ik denk namelijk dat we met zijn allen, allen op onze eigen manier, het beste met ons paard voor hebben.

Ik hoop dat we over een aantal jaren nog steeds van onze sport kunnen genieten. In Den Haag ligt de focus momenteel behoorlijk op het dierenwelzijn in onder meer de paardensport. Dat heeft zijn uitwerking op de gehele samenleving. Wij moeten er dus voor zorgen dat er niet alleen negatieve berichten over paardensport naar buiten komen, maar dat paardensport ook positiviteit uitstraalt. En dat hebben wij zelf in de hand. Ouders die met hun kinderen op een manege komen, zien ook daar de ruiters die meer ervaring hebben rijden en horen hen onderling ook praten. Kinderen leren van hun instructeur/trice de beginselen van het omgaan met paarden. Als er een concours is, zeker in het buitenseizoen, komen daar ook mensen kijken die geen " paardenmensen" zijn. Als we een buitenrit maken met ons paard begeven we ons op de openbare weg en ook daar kom je heel wat mensen tegen die geen verstand van paarden hebben. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is in mijn ogen dus wel heel belangrijk wat wij met z'n allen naar de buitenwereld toe uitstralen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:27

listiglistje schreef:
Amen Urielle! Pennygeleuter 1e klas....

Natuurlijk is mishandeling (bewust stelselmatig pijn doen, geestelijk mishandelen of verwondingen aanbrengen)
niet goed te praten, dat zal ook niemand doen hier ;)

Maar zoals gezegd is er een groot verschil tussen (zeer) consequent zijn en mishandelen!
Iedereen op Bokt is heiliger als de paus :7 nou als mijn paard niet vlug genoeg op mijn been reageert,
moet ik het dan nog 1 of 2 x lief vragen? Nou die "skup" ik toch ook ff naar voren :D boodschap meteen weer duidelijk!
Resultaat: volgende x weet hij het al....ik noem dat gewoon consequent zijn!

Corrigeren door een keer groter in te komen ( hoe je t ook wil noemen) is anders dan stelselmatig die sporen erin trappen en op hetzelfde moment je stang ff lekker doortrekken waardoor dat beest totaal over de zeik gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:38

Heb dit topic toch een tijd gevolgd (en in het begin ook wel gereageerd) maar zie mij enorm gesterkt in mijn eerste stelling: paarden (en andere dieren) horen niet in de (westrijd)sport thuis. Wedstrijd gaat om het laten zien van elkaars kundigheid, met als doel te kijken wie beter is.
Wedstrijdsport met paarden gaat letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard heen, om jezelf te bewijzen ten opzichte van andere ruiters waarbij het doel blijkbaar nogal eens het middel heiligt.

Waarschijnlijk is het beter als we helemaal van het idee afstappen dat een paard een gebruiksvoorwerp is dat 'het gewoon moet doen' maar het te leren accepteren en waarderen voor dat wat het in werkelijkheid is; een vriendelijk en sociaal wezen, dat eenvoudigweg respect verdient.

Anoniem

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:51

Dressuursport is m.i. Volksvermaak net als alle andere sporten. Dat er dieren meedoen is een bijkomstigheid. De dierliefhebbers kijken met andere ogen....de paardenleken zien niet eens het verschil van goed of fout, die kijken naar het kleurtje.....

Paardenhebbers kijken naar de uitgevoerde oefening....

Dierenliefhebbers kijken naar het dier.....

De sponsors kijken naar de roem en prijzengeld....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:01

liljebo schreef:
Heb dit topic toch een tijd gevolgd (en in het begin ook wel gereageerd) maar zie mij enorm gesterkt in mijn eerste stelling: paarden (en andere dieren) horen niet in de (westrijd)sport thuis. Wedstrijd gaat om het laten zien van elkaars kundigheid, met als doel te kijken wie beter is.
Wedstrijdsport met paarden gaat letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard heen, om jezelf te bewijzen ten opzichte van andere ruiters waarbij het doel blijkbaar nogal eens het middel heiligt.

Waarschijnlijk is het beter als we helemaal van het idee afstappen dat een paard een gebruiksvoorwerp is dat 'het gewoon moet doen' maar het te leren accepteren en waarderen voor dat wat het in werkelijkheid is; een vriendelijk en sociaal wezen, dat eenvoudigweg respect verdient.

Ik ben het zo met je eens. Helaas is het voor paard minnend Nederland toch een soort vloeken in de kerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:05

Zolang er zoveel geld mee is gemoeid gaat dat niet lukken....die weg terug is er niet meer...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:25

russel schreef:
Zolang er zoveel geld mee is gemoeid gaat dat niet lukken....die weg terug is er niet meer...

Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Maar "het geld" kan er ook voor zorgen dat iemand zich anders gaat gedragen. Dat heeft "het geld" in dit geval gedaan. En dat zou wat mij betreft meer mogen gebeuren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:35

russel schreef:
...die weg terug is er niet meer...

Tenzij er steeds meer verzet komt tegenover de manier waarop het paard tot een gebruiksvoorwerp is gedegradeerd die gewoon door de steeds hogere eisen wordt gepushed ter ere van ego/geld whatever onder de naam 'sport' en het hele gehuppel uiteindelijk wordt verboden.

De grens tussen 'even stevig doorkomen', 'even een stevige skup omdat die bok ff niet dat pasje maakt wat we zo nodig willen zien', 'erdoorheen rijden' , stevig inkomen om dat plaatje te bewerkstelligen' etc en continue de sporen erin drukken en te zagen is flinterdun.
Als iemand het volkomen normaal vindt om stevig in te komen indien nodig om te bereiken wat nodig is voor de zogenaamde sport en ,op een doorslaggevende wedstrijd, waarbij zenuwen een rol spelen, die stomme bok niet meewerkt (ongeacht of we hem dan zelf in de weg zitten en het niet doorhebben of het paard zich die dag misschien net niet zo lekker voelt) is het alles behalve denkbeeldig dat sporen en bit stevig worden ingezet, want hé... voor een keer moet dat kunnen.

Zoals gezegd... de grens is flinterdun en ligt ook nog eens voor iedereen anders.

En zonder dwang, geen wedstrijdsport. Daar is iedereen het al over eens.

Een algemene regel, die steeds meer mensen irriteert en tegen de borst stuit. En het gevolg zou zomaar een verbod kunnen zijn. Niet nu, niet morgen. Maar wel uiteindelijk.
En daar hebben we dan allemaal gezellig aan meegewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:41

Billy schreef:
Die zou ik niet op mijn paard hoeven zeg maar.... Danielle Heykoop....

En dan het eeuwige excuus ; het paard is zo sterk............zijn er paarden die dat niet zijn dan? Beter opleiden met vertrouwen en leren rijden! Het ergste vind ik nog dat zo iemand dan ook nog wint en dat de ringmeester op het moment dat ze het paard in de krul trekt "even ergens anders mee bezig was". Schandalig.
Ook maar een jury in de losrijring en de manier van losrijden mee laten wegen in de proef........zou een heel ander beeld opleveren!

Ik denk dat er zeker wel wedstrijd sport mogelijk is zonder dwang, maar dan moet een paard op zijn natuurlijke gangen etc. beoordeeld worden en niet naar een kunstmatig opgelegd "ideaal" beeld. Strenge ringmeesters en jury in de losrijring en iedereen die zich schuldig maakt aan "hard inkomen", schoppen en trekken naar huis sturen, een boete en uiteindelijk een startverbod. Dan is zo afgelopen met die idioterie maar waarschijnlijk ook met de "wedstrijd sport". Beoordelen op balans, schoonheid en samenwerking tussen ruiter en paard, moeten al die juryleden wel opnieuw opgeleid worden, maar alles beter dan de drama's en mishandeling die nu gebeuren en waarmee de "sport" zichzelf in een steeds kwader daglicht stelt!
"waar de sport verschijnt, verdwijnt de Kunst".

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:49

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:51

Och hedentjemie, krijg je dat weer....Dat is toch geen vergelijking, als diie paarden die leuk op een halsring een beetje freewheelen of een sportpaard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:59

ElCid schreef:
En dan het eeuwige excuus ; het paard is zo sterk............zijn er paarden die dat niet zijn dan? Beter opleiden met vertrouwen en leren rijden! Het ergste vind ik nog dat zo iemand dan ook nog wint en dat de ringmeester op het moment dat ze het paard in de krul trekt "even ergens anders mee bezig was". Schandalig.
Ook maar een jury in de losrijring en de manier van losrijden mee laten wegen in de proef........zou een heel ander beeld opleveren!

Ik denk dat er zeker wel wedstrijd sport mogelijk is zonder dwang, maar dan moet een paard op zijn natuurlijke gangen etc. beoordeeld worden en niet naar een kunstmatig opgelegd "ideaal" beeld. Strenge ringmeesters en jury in de losrijring en iedereen die zich schuldig maakt aan "hard inkomen", schoppen en trekken naar huis sturen, een boete en uiteindelijk een startverbod. Dan is zo afgelopen met die idioterie maar waarschijnlijk ook met de "wedstrijd sport". Beoordelen op balans, schoonheid en samenwerking tussen ruiter en paard, moeten al die juryleden wel opnieuw opgeleid worden, maar alles beter dan de drama's en mishandeling die nu gebeuren en waarmee de "sport" zichzelf in een steeds kwader daglicht stelt!
"waar de sport verschijnt, verdwijnt de Kunst".

Helemaal mee eens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:00

Billy schreef:
Och hedentjemie, krijg je dat weer....Dat is toch geen vergelijking, als diie paarden die leuk op een halsring een beetje freewheelen of een sportpaard?

Jou uitdaging
Je paard op deze manier te rijden....
https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:03

Misschien zijn het wel sportpaarden die freewheelen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:03

russel schreef:
Misschien zijn het wel sportpaarden die freewheelen....

nieuwe sport
freewheelen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:07

ElCid schreef:
Ik denk dat er zeker wel wedstrijd sport mogelijk is zonder dwang, maar dan moet een paard op zijn natuurlijke gangen etc. beoordeeld worden en niet naar een kunstmatig opgelegd "ideaal" beeld. ".

Paarden kunnen van nature geweldig bewegen en als wedstrijd mogelijk was op beoordeling van natuurlijke gangen en de mate waarin een ruiter daarop in kan spelen/mee kan werken/het beste naar boven kan halen zou dat prachtig zijn.

Ik vrees alleen dat het niet mogelijk is, want de mens wil altijd meer. Dat zie je niet alleen in de sport, maar ook in de fokkerij; getuige de misbaksels van honden en bepaalde paarden en nog enkele andere dieren, waarvan de gezondheid ten onder gaat aan de idiote idealen van de mens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:07

nombrado schreef:
Billy schreef:

Jou uitdaging
Je paard op deze manier te rijden....
https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc

Ten eerste zou het jouw moeten zijn, niet jou.
Ten tweede heb ik er helemaal niks mee, dus vind ik het ook geen uitdaging.
Als laatste denk ik dat ze die kunstjes net zo leuk met bit geleerd hebben, en als je denkt van niet, lijkt me dat behoorlijk naief....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:09

russel schreef:

Dat weet je niet. Wie had ooit gedacht dat er een rookvrije horeca zou komen. Tuurlijk weet ik dat er op sommige plaatsen nog gerookt wordt maar het grootste gedeelte is toch rookvrij. Dat was (nog maar) 15 jaar geleden ondenkbaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:16

Billy schreef:
Ten eerste zou het jouw moeten zijn, niet jou.
Ten tweede heb ik er helemaal niks mee, dus vind ik het ook geen uitdaging.
Als laatste denk ik dat ze die kunstjes net zo leuk met bit geleerd hebben, en als je denkt van niet, lijkt me dat behoorlijk naief....

Met bit aangeleerd of niet...en dressuurmatig met bit aangereden
als controle zou iedereen die rijd, eens zonder bit moeten gaan rijden om te checken of ze hun paard daadwerkelijk vanachter naar voor rijden , zoals het bedoeld is!
en ja, dat is zeker mijn uitdaging en is ook mijn check of ik goed bezig ben met rijden.
Ik wil de paarden met zowel bit als zonder kunnen rijden....met daarbij de oefeningen die er gevraagd worden in de GP ook zonder bit (en evt. zadel) kunnen uitvoeren.
Nee, het is niet naïef...
het is naïef te denken dat het niet kán.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:35

Nou, mijn uitdaging is het niet..
Daarbij is begrijpend lezen blijkbaar een probleem voor je, of je probeert nogal knullig mijn woorden te verdraaiien, een van beide...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:59

ElCid schreef:
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/d ... de101.html herhaling van de uitzending met op ca. 12.00 minuten Danielle................

Ik kan geen goed Duits maar ik vond het echt grappig toen ze zei 'ik vind het knap dat je zoveel perfectie kunt laten zien in de proef en dan zo belabberd in rijdt' _O-

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:06

russel schreef:

Dat hoop ik ook niet! Ik vind de wedstrijdsport namelijk vreselijk leuk! Ik ga graag op wedstrijd en train daar hard voor! En ik ben niet blind, ik zie echt regelmatig veel te groffe ruiters. Maar het voordeel van wedstrijden is, dat je ze nu nog ziet en er dus wat mee kan doen.

Als de wedstrijdsport wordt afgeschaft gaan de ruiters thuis zonder enig moment van toetsing aan de slag, dan pas komt er werkelijk dierenleed.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:05

Als de complete wedstrijdsport afgeschaft wordt komt er een rij voor het slachthuis. Waar moeten al die paarden heen waar niet meer mee gedaan kan worden waarvoor ze aangekocht zijn. Een wedstrijdruiter, die zijn paard voor zo'n 300 euro op een pensionstal heeft staan, zal er niet op zitten te wachten het doel waar hij zijn paard voor heeft gekocht, aan de kant te zetten. De fokkerij gaat dan op zijn gat, de paarden uit de fokkerij zullen ook niet aangehouden worden, het doel van de fokkerij is dan nl. verdwenen. En dan kan er meteen geroepen worden, dan geef je niet genoeg om je paard als dat de reden is waarom je hem weg doet. Maar een paard is geen hamster en ondanks dat men hier op bokt denkt dat er veel mensen op een grasmaaier zitten te wachten, dat kan je toch echt wel vergeten, daar zijn de kosten te hoog voor, zeker als je er meerdere hebt. Dan is het overschot gewoon niet te overzien. We hebben zo'n 60.000 wedstrijdruiters geloof ik. Hoeveel mensen daarvan zouden hun paard aanhouden??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:07

Ik sowieso, wedstrijdrijden is niet meer mijn ambitie, namelijk :D.