Met de reacties uit de paardenwereld krijg ik nu eerder sympathie voor mevr Engel eerlijk gezegd. Die petitie, andere collega's die steunen etc. lijkt het eerder dat ze mevrouw het zwijgen willen doen opleggen of het maar enkel willen afdoen als laster en schade voor de sport. Ik stel mezelf dan de vraag, wat als ik in mevr Engel haar voeten stond? En dan is zij nog bekend en voor geen euro verlegen, zou ik dan, als ik aantoonbaar bewijs heb, zwijgen, omdat het in dit geval bekende namen betreft? Het verhaal waar zij mee afkomt klinkt wel aannemelijk. (oppassen natuurlijk want ik was er niet bij) Ik bedoel dan het wegwaai/geen gehoor geven, aan een duidelijk probleem. Wat moet je dan? Dan ga je zoeken. Gezien haar netwerk zal ze ook gemakkelijker bij bepaalde mensen geraken en dus op de een of andere manier bij die Wensing (of dat nu een goede is of niet dat is een ander verhaal). En nu zijn de poppen aan het dansen.
Kijk als je het paard nu eens vervangt door een huis, of om het even welk ander goed, dan is het logisch dat als je ergens voor betaalt en hiermee zaken en verantwoordelijkheden uitbesteedt, dat die partij daar dus ook verantwoordelijk voor is. Verzuim je daarin, dan wordt dat in de zakenwereld ofwel een fikse kredietnota, verzekeringskwestie en/of een juridische zaak.
Logisch je leidt immers schade door toedoen van een ander.
(ik wilde net de site bekijken vd academy en plots staan die prijzen en voorwaarden niet meer vermeld bij hun pension gedeelte, dus ze passen wel snel alles aan

)
Mij lijkt het dat mevr Engel een passie voor paarden heeft, maar er zelf niet echt veel van afkent. Moet ook niet, zeker niet in de hoedanigheid dat ze haar paarden jaren gehouden heeft, en zoals vele investeerders paarden uitbesteed hebben staan. Ok niet elk paard geraakt op GP niveau, maar soms kan het ook aan een trainingssysteem liggen en nog wat dingen. Je paard neerzetten bij om het even welke topstal is geen garantie op succes. Maar dan dient dat uiteraard ook snel aangegeven te worden. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij in 2010 naar Bartels is gegaan om samen met Mischa naar GP niveau getraind te worden. Dat is dan wel een resultaatverbintenis die je aangaat en waarin je dan investeert. Als dan blijkt dat 4 jaar later dat niveau niet haalbaar is (laat het nog losstaan van kwaliteit van zowel paard, ruiter, of die combi, trainer, lesmethode), dan heb je immo veel tijd gekregen, maar niet geslaagd. Dat lijkt Mevr Engel dan opzich nog niet te deren, wel dat nu blijkt dat er medische problemen zijn en heel de toekomst van dat paard gehypothekeerd is. En dat is wel een ander verhaal. Bij paarden heb je twee types, zij die in verzet komen of zij die ondergaan. Die eerste hebben vaak geluk, want die verdwijnen vaak onder het mom, 'slecht karakter' of simpel 'te stout'. Die laatste kunnen vaak jaren doorlopen. (power and paint is daar denk ik een bekend voorbeeld van geweest)
Mss is de vraag of een Mischa en Bartels zelf op de hoogte waren van die blessure. Maar zij werden wel betaald voor dat stuk management en hoorden daar dus wel bewust mee om te gaan. (rijtechnisch, als welzijn in het algemeen) Er zijn dus bewijzen dat het paard een kaakblessure heeft, ik vermoed dus ter hoogte van de lagen. en ja een bloedstaal zal allicht tekorten hebben aangetoond in de voeding (bloedcontroles horen opnieuw bij het management, dus zou eerder gekend moeten geweest zijn)
Dus al bij al vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Vreemd omdat ook ik een goed gevoel en perceptie heb bij de familie Bartels. Altijd vriendelijk, heel transparant etc. Een ook fan was van Imke met Sunrise, dus ook een hoge idool-factor. Maar of er dan eens geen fouten kunnen gebeuren op die stal is allicht te naief denkend.
Langs mevr Engel haar kant hoop ik dat ze echt concrete bewijzen heeft en als ze in haar recht staat, dat dit dan ook zal zegevieren en mss een boodschap is richting dit segment van de topsport. De manier waarop dit alles gebeurt is mss niet mooi en had zeker anders gekunnen. Maar ja bekendheid (in dit geval twee partijen) werkt dat ook in de hand vrees ik.
Hopelijk komen ze er samen uit.