Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:07

Gem schreef:
*www.omroepbrabant.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door bokker Bora

De ruin is in de flanken tot bloedens toe verwond door scherpe metalen sporen, zo zou blijken uit foto's die als bewijsmateriaal worden aangedragen. Ook zouden zijn kaken zijn ontwricht door het hardhandig naar achteren trekken. "Door excessief bitgebruik is de kaak verwoest", schrijft advocaat Wensing in de aangifte.
Volgens Engel had haar paard in 2012 nog een economische waarde van 300.000 euro en is het paard nu nog slechts 2500 euro waard.

Staat in de OP

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:10

Pearlx schreef:
Gem schreef:

De ruin is in de flanken tot bloedens toe verwond door scherpe metalen sporen, zo zou blijken uit foto's die als bewijsmateriaal worden aangedragen. Ook zouden zijn kaken zijn ontwricht door het hardhandig naar achteren trekken. "Door excessief bitgebruik is de kaak verwoest", schrijft advocaat Wensing in de aangifte.
Volgens Engel had haar paard in 2012 nog een economische waarde van 300.000 euro en is het paard nu nog slechts 2500 euro waard.

Dat staat in het artikel "interpretatie van de schrijver?", maar in de aangifte schrijft Wensing volgens het artikel dat "door excessief bitgebruik de kaak is verwoest".

Pearlx

Re: Academy Bartels aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:12

Ik ben benieuwd of de wonden tot bloedens open lagen dan ook interpretatie van de schrijver zijn, want daar is verder ook niet op teruggekomen en op recente foto's niks van te zien?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:21

Pearlx schreef:
Ik ben benieuwd of de wonden tot bloedens open lagen dan ook interpretatie van de schrijver zijn, want daar is verder ook niet op teruggekomen en op recente foto's niks van te zien?

Dat is ook het minst belangrijke denk ik. Er zijn er wel meer die hun paard onbedoeld "open" rijden.
In zijn algemeenheid is geconstateerd dat het paard in een slechte conditie was.

Maar het meest belangrijke is toch wel de kaak. Dat maakt een verdere carriere als sportpaard (dat met 13 jaar toch zeker nog wel mogelijk zou moeten zijn) onmogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:26

Babootje schreef:
Er wordt gesproken van zodanige schade in de paardenmond dat het paard niet meer als sportpaard te gebruiken is. En een DA rapport dat door een rapport van de universiteitskliniek onderbouwd wordt. Een 2nd opinion die het rapport van de eerste DA bevestigt. Dat zijn op zn zachts gezegd wel feiten.

Ik heb ze niet gezien, en de rechter ook nog niet, dus op zich zijn het voor mij nu nog beweringen. Als die rapporten er zijn en ze inderdaad dat bevestigen, dan zouden het feiten zijn, maar niets zegt me dat de interpretatie niet heel anders is.

bulck schreef:
Met de reacties uit de paardenwereld krijg ik nu eerder sympathie voor mevr Engel eerlijk gezegd. Die petitie, andere collega's die steunen etc. lijkt het eerder dat ze mevrouw het zwijgen willen doen opleggen of het maar enkel willen afdoen als laster en schade voor de sport.

Hoe hadden ze volgens jou moeten reageren als ze werkelijk onschuldig zijn? Zou je ze wel hebben geloofd als er geen reacties waren? Is het dan niet makkelijk om daar ook weer bevestiging in te zien, bv 'alle andere mensen houden hun mond dus die weten heel goed dat er iets aan de hand is'?

Je kunt je als je onschuldig bent maar moeilijk verweren. Alles wat je doet of niet doet kan zo worden uitgelegd dat het toch gezien wordt als bewijs dat er wel wat fout is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:35

Pearlx schreef:
Gem schreef:

Staat in de OP

Ben dan wel benieuwd hoe zij willen bewijzen dat de schade op deze manier is ontstaan. Daarnaast ben ik dan ook benieuwd waarom Engel deze manier van rijden dan goedkeurde en nu klaagt.
Wij hebben ooit een paard op stal gehad die met zijn mond vast zat in de voerbak. Ook veel schade op de lagen maar niet veroorzaakt door het bit.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-03-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:36

Zoals hier al een paar keer is gezegd, voor allebei geld dat het niet de bedoeling kan zijn met modder te gaan gooien voor er een uitspraak is gedaan op basis van bewijzen. Ik vind het echt zinloos hoe er in dit topic wordt gereageerd en zelfs respectloos.

Mevr. Engel zou een dom blondje zijn, een aandachtstrekker omdat ze ex model is en een zeur omdat ze toch geld zat heeft. Rijke mensen kunnen blijkbaar niet gewoon om hun dier geven? en als je rijk bent heb je ineens minder recht op een schadevergoeding wanneer je dier iets is aangedaan?

Het is een vreemd verhaal en mensen doen gekke dingen. Zolang wij het bewijs niet hebben gezien en er niet bij zijn betrokken is er niet veel meer over te zeggen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:49

bulck schreef:
Met de reacties uit de paardenwereld krijg ik nu eerder sympathie voor mevr Engel eerlijk gezegd. Die petitie, andere collega's die steunen etc. lijkt het eerder dat ze mevrouw het zwijgen willen doen opleggen of het maar enkel willen afdoen als laster en schade voor de sport. Ik stel mezelf dan de vraag, wat als ik in mevr Engel haar voeten stond? En dan is zij nog bekend en voor geen euro verlegen, zou ik dan, als ik aantoonbaar bewijs heb, zwijgen, omdat het in dit geval bekende namen betreft? Het verhaal waar zij mee afkomt klinkt wel aannemelijk. (oppassen natuurlijk want ik was er niet bij) Ik bedoel dan het wegwaai/geen gehoor geven, aan een duidelijk probleem. Wat moet je dan? Dan ga je zoeken. Gezien haar netwerk zal ze ook gemakkelijker bij bepaalde mensen geraken en dus op de een of andere manier bij die Wensing (of dat nu een goede is of niet dat is een ander verhaal). En nu zijn de poppen aan het dansen.
Kijk als je het paard nu eens vervangt door een huis, of om het even welk ander goed, dan is het logisch dat als je ergens voor betaalt en hiermee zaken en verantwoordelijkheden uitbesteedt, dat die partij daar dus ook verantwoordelijk voor is. Verzuim je daarin, dan wordt dat in de zakenwereld ofwel een fikse kredietnota, verzekeringskwestie en/of een juridische zaak.
Logisch je leidt immers schade door toedoen van een ander.

(ik wilde net de site bekijken vd academy en plots staan die prijzen en voorwaarden niet meer vermeld bij hun pension gedeelte, dus ze passen wel snel alles aan ;-) )

Mij lijkt het dat mevr Engel een passie voor paarden heeft, maar er zelf niet echt veel van afkent. Moet ook niet, zeker niet in de hoedanigheid dat ze haar paarden jaren gehouden heeft, en zoals vele investeerders paarden uitbesteed hebben staan. Ok niet elk paard geraakt op GP niveau, maar soms kan het ook aan een trainingssysteem liggen en nog wat dingen. Je paard neerzetten bij om het even welke topstal is geen garantie op succes. Maar dan dient dat uiteraard ook snel aangegeven te worden. Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij in 2010 naar Bartels is gegaan om samen met Mischa naar GP niveau getraind te worden. Dat is dan wel een resultaatverbintenis die je aangaat en waarin je dan investeert. Als dan blijkt dat 4 jaar later dat niveau niet haalbaar is (laat het nog losstaan van kwaliteit van zowel paard, ruiter, of die combi, trainer, lesmethode), dan heb je immo veel tijd gekregen, maar niet geslaagd. Dat lijkt Mevr Engel dan opzich nog niet te deren, wel dat nu blijkt dat er medische problemen zijn en heel de toekomst van dat paard gehypothekeerd is. En dat is wel een ander verhaal. Bij paarden heb je twee types, zij die in verzet komen of zij die ondergaan. Die eerste hebben vaak geluk, want die verdwijnen vaak onder het mom, 'slecht karakter' of simpel 'te stout'. Die laatste kunnen vaak jaren doorlopen. (power and paint is daar denk ik een bekend voorbeeld van geweest)
Mss is de vraag of een Mischa en Bartels zelf op de hoogte waren van die blessure. Maar zij werden wel betaald voor dat stuk management en hoorden daar dus wel bewust mee om te gaan. (rijtechnisch, als welzijn in het algemeen) Er zijn dus bewijzen dat het paard een kaakblessure heeft, ik vermoed dus ter hoogte van de lagen. en ja een bloedstaal zal allicht tekorten hebben aangetoond in de voeding (bloedcontroles horen opnieuw bij het management, dus zou eerder gekend moeten geweest zijn)

Dus al bij al vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Vreemd omdat ook ik een goed gevoel en perceptie heb bij de familie Bartels. Altijd vriendelijk, heel transparant etc. Een ook fan was van Imke met Sunrise, dus ook een hoge idool-factor. Maar of er dan eens geen fouten kunnen gebeuren op die stal is allicht te naief denkend.

Langs mevr Engel haar kant hoop ik dat ze echt concrete bewijzen heeft en als ze in haar recht staat, dat dit dan ook zal zegevieren en mss een boodschap is richting dit segment van de topsport. De manier waarop dit alles gebeurt is mss niet mooi en had zeker anders gekunnen. Maar ja bekendheid (in dit geval twee partijen) werkt dat ook in de hand vrees ik.

Hopelijk komen ze er samen uit.

Mooi verwoord! _/-\o_

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:12

Naast dat bulck zegt dat er dingen van de website van Academy Bartels zijn verwijderd, is ook ineens het artikel "Smaad" van de website van Academy Bartels verwijderd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:14

Shadow0 schreef:
Ik heb ze niet gezien, en de rechter ook nog niet, dus op zich zijn het voor mij nu nog beweringen. Als die rapporten er zijn en ze inderdaad dat bevestigen, dan zouden het feiten zijn, maar niets zegt me dat de interpretatie niet heel anders is.

Wat een onzin zeg "ik heb de rapporten niet gezien, dus zijn het beweringen" . Geloof nou maar dat die onderzoeken er liggen, anders begin je geen zaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:17

MeesG schreef:
Naast dat bulck zegt dat er dingen van de website van Academy Bartels zijn verwijderd, is ook ineens het artikel "Smaad" van de website van Academy Bartels verwijderd.

Het kan prima zijn dat dat op order van de advocaat is, net als aan de zijde van Engels de facebookpagina en alle youtubefilmpjes van U2. Daar zou ik echt niet teveel achter zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:25

Babootje schreef:
Wat een onzin zeg "ik heb de rapporten niet gezien, dus zijn het beweringen" . Geloof nou maar dat die onderzoeken er liggen, anders begin je geen zaak.

Ik doe niet aan dat soort geloof. Niet alle rechtzaken zijn terecht, dat blijkt vaak genoeg. Je kunt uitspraken pas beschouwen als feiten als ze gecontroleerd zijn. Dus pas nadat de rechter uitspraak heeft gedaan. Tot die tijd vind ik dat je erg voorzichtig moet zijn met aannames, omdat het mensen behoorlijk kan beschadigen als het niet blijkt te kloppen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:26

Ik treed Urielle bij. Ik denk verder dat het ook beter zou zijn dat dit dossier wat rust krijgt, dan valt er misschien nog een oplossing via bemiddeling te bekomen. De media helpen daar op dit ogenblik niet aan mee en dan blijf je kampen houden en het heen en weer gooien van argumenten/verwijten.

Het is zowieso al een spijtige zaak voor beide partijen (naar ik gelezen heb kennen ze elkaar al jaren voor U2 en deden ze ook professioneel vaak dingen samen)
Laatst bijgewerkt door bulck op 25-03-14 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:31

Apart verhaal inderdaad.
Vind het wel een beetje oppervlakkig wat Anky zegt;ze is er geen eens bij geweest.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:35

Hanssen schreef:
Apart verhaal inderdaad.
Vind het wel een beetje oppervlakkig wat Anky zegt;ze is er geen eens bij geweest.

Misschien moet je dan eerst even beter lezen wát ze precies zegt.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:35

Urielle schreef:
MeesG schreef:

Het kan prima zijn dat dat op order van de advocaat is, net als aan de zijde van Engels de facebookpagina en alle youtubefilmpjes van U2. Daar zou ik echt niet teveel achter zoeken.

Dit staat er nu in plaats van smaad:

Donderdag 20-3-2014
Update U2: Bedankt!
Afgelopen donderdag werden wij geconfronteerd met een publicatie in de Telegraaf. Wij reageerden als volgt:

''Het artikel in de Telegraaf van vandaag, waarin model Lonneke Engel Stal Bartels beschuldigd van mishandeling van haar paard, wordt door Stal Bartels beschouwd als smaad en nonsens. Het paard U-2 stond enkele jaren in pension, werd gereden door Mischa Koot, en vertrok eind januari 2014 gezond naar een andere stal. Eigenaresse Engel was altijd enthousiast en tevreden en stuurde op de dag van vertrek nog een enthousiaste sms: “Dank je wel! En Jan (roepnaam van U-2) is goed verzorgd geweest bij jullie afgelopen jaren”.

Inmiddels is er warme golf van reacties over ons heen gekomen. Wij zijn van alle kanten, uit binnen en buitenland, benaderd door klanten en relaties die ons steunen. Op facebook zijn inmiddels diverse pagina’s waarin gasten van onze trainingsweken en andere paardenliefhebbers laten weten dat zij bij ons achter de schermen hebben kunnen kijken en dat zij de aanklacht niet serieus nemen. Een van die pagina’s had binnen een paar uur al meer dan duizend likes. Dat doen ons deugd. Super bedankt daarvoor!

http://academydressage.com/update-u2-bedankt.html

Het lijkt me dat je dit soort klachten altijd serieus moet nemen, zeker van iemand die al jarenlang op je stal staat. en zeker over paardenleed. Dat zal niet uit het niets komen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:50

''Het artikel in de Telegraaf van vandaag, waarin model Lonneke Engel Stal Bartels beschuldigd van mishandeling van haar paard, wordt door Stal Bartels beschouwd als smaad en nonsens. Het paard U-2 stond enkele jaren in pension, werd gereden door Mischa Koot, en vertrok eind januari 2014 gezond naar een andere stal. Eigenaresse Engel was altijd enthousiast en tevreden en stuurde op de dag van vertrek nog een enthousiaste sms: “Dank je wel! En Jan (roepnaam van U-2) is goed verzorgd geweest bij jullie afgelopen jaren”.

Ook dat kan je geen bewijs noemen. Engel stond (en woonde) redelijk op afstand, vertrouwde Bartels (had geen reden om dat niet te doen). Als je dan positieve berichten krijgt, ga je ervan uit dat alles met het paard goed gaat. Tot je het paard in handen krijgt en het niet zo goed blijkt te zijn gegaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:54

En wat ik mij afvraag, stel dat het allemaal waar is wat Lonneke zegt, ik zeg stel. ;) Dan is de kans toch klein dat Bartels er voor veroordeeld wordt. Want om iemand voor dierenmishandeling veroordeeld te krijgen moet je bewijzen hebben van opzet, nalatigheid, ernstige verwaarlozing,.... Met enkel een dossiertje van een dierenkliniek kom je er dan niet. Misschien zijn er inderdaad wonden aan de flanken door sporen, maar dan moet je al kunnen bewijzen dat die met opzet zijn aangebracht, dat men niet direct is afgestapt en dat men de wonden niet verzorgd en behandeld heeft. Dan moet je echt een ijzersterk dossier hebben. Mensen worden niet zomaar tot dierenmishandelaar veroordeeld (in sommige gevallen jammer genoeg).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:08

Babootje schreef:
Ook dat kan je geen bewijs noemen.

Klopt. Het smsje is overigens wel door beide partijen bevestigd, dus het bestaan van dat sms'je zie ik weer wel als feit. En wat het wel bewijst is in elk geval dat er geen langerlopende klachten waren (wat in dit topic wel een paar keer is geopperd.)

Gini: het is dan ook vziw op z'n minst gedeeltelijk een civielrechtelijke procedure: Lonneke Engel vordert waardevermindering als gevolg van de schade. Daarbij hoeft opzet niet bewezen te worden, slechts aansprakelijkheid.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:44

De Telegraaf zegt in de editie van 20 Maart ook alle bewijzen te hebben gezien, en er staat een grote foto op hun website en in de krant van het doorsporen van het paard U2. Dit zou gebeurd zijn op een wedstrijd toen hij gereden is door en Academy Bartels medewerker, en toen het paard nog onder de zorg en toezicht van Academy Bartels stond. Ik neem aan dat ze niet zomaar iets publiceren zonder bewijs.

En nog een vraag: waarom trekt Academy Bartels alle aandacht steeds naar zich toe? Mischa Koot is namelijk ook vernoemd in de aangifte van dierenmishandeling zoals de Telegraaf ook meldde, en die houdt zich nu wijselijk stil.
Laatst bijgewerkt door MeesG op 25-03-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:45

Shadow0 schreef:
Klopt. Het smsje is overigens wel door beide partijen bevestigd, dus het bestaan van dat sms'je zie ik weer wel als feit. En wat het wel bewijst is in elk geval dat er geen langerlopende klachten waren (wat in dit topic wel een paar keer is geopperd.)

Gini: het is dan ook vziw op z'n minst gedeeltelijk een civielrechtelijke procedure: Lonneke Engel vordert waardevermindering als gevolg van de schade. Daarbij hoeft opzet niet bewezen te worden, slechts aansprakelijkheid.

Als zij de volledige zorg over het paard hadden en Engel ervoor betaalde en ook aan kon nemen dat zij voor dat geld goede zorg kon en mocht verwachten dan staat ze misschien nog best sterk denk ik?

Ben geen jurist ofzo maar lijkt me dan niet heel raar..

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:02

Wel raar allemaal. 31 januari verhuist naar een andere stal. Niets aan de hand blijkbaar. Nog een sms met hartelijk dank voor de goede verzorging etc en dan half maart komt Lonneke naar buiten met bloedende wonden veroorzaakt door sporen en ondervoed paard. Daar zit verdomme 1 1/2 maand tussen. Dit filmpje is door RTL uitgezonden, en gemaakt uiteraard, op 20 maart. In de mond van het paard zie je een rode beschadiging door het bit. Lijkt me tamelijk vers. Uiteraard ook gelijk een promo filmpje voor dit "bloedmooie" model(Ahum) wat sinds 2 maanden werkeloos is.
http://www.rtlxl.nl/#!/_rtl-boulevard-9 ... c599aca06a

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:11

Het zou kunnen dat de kaak dermate erg beschadigd is, door wie laat ik in het midden, dat er botsplinters los zijn gekomen. Als deze gaan ontsteken of telkens door het vel in de mond steken, houd je inderdaad verse wonden als je er niets aan doet.

Wij hebben ook een paard op stal gehad die dat had, was er net, maar niet fijn te rijden. Lagen lagen telkens open etc, dus hebben we hem op stal gezet. 2 dagen later ofzo kreeg hij ook een bult onder zijn kaak, na allerlei onderzoeken etc bleken er dus botsplinters in z'n kaak rond te zwerven.

Ik zeg niet dat dit hier ook aan de hand is, maar zonder onderzoek in de kliniek was dit niet naar voren gekomen, en aan de buitenkant zag je in eerste instantie niets.

Hiermee praat ik niets goed, wil alleen even aangeven dat er ook onder het velletje iets aan de hand kan zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:27

Adrian schreef:
Wel raar allemaal. 31 januari verhuist naar een andere stal. Niets aan de hand blijkbaar. Nog een sms met hartelijk dank voor de goede verzorging etc en dan half maart komt Lonneke naar buiten met bloedende wonden veroorzaakt door sporen en ondervoed paard. Daar zit verdomme 1 1/2 maand tussen. Dit filmpje is door RTL uitgezonden, en gemaakt uiteraard, op 20 maart. In de mond van het paard zie je een rode beschadiging door het bit. Lijkt me tamelijk vers. Uiteraard ook gelijk een promo filmpje voor dit "bloedmooie" model(Ahum) wat sinds 2 maanden werkeloos is.
http://www.rtlxl.nl/#!/_rtl-boulevard-9 ... c599aca06a

Die sms is een feit, maar weinig relevant, juridisch gezien dan.
Je kan spreken van een vertrouwensband door de jarenlange samenwerking, dat dus perfect de grondslag kon zijn van dat professioneel vriendelijk verstuurde sms'je. (op dat ogenblik was Engel zich ook nog niet bewust van de toestand van haar paard)
Verder is de aanklacht pas na 1.5 maand bekend geworden, wat niet wil zeggen dat ze niet eerder gekend was. Mevr heeft eerder verklaard dat ze eerst gewoon met deze feiten naar Bartels is gegaan, maar kreeg daar geen gehoor. Daarop heeft ze beslist om een advocaat onder de arm te nemen. Werkloos is ze nu ook niet echt he, ze werkt voor zichzelf ;-), dus in het slechtste geval tijdelijk geen inkomsten. En dan nog staat dat buiten deze aanklacht en is dat weer zo'n stemmingmakerij die echt zo laag is. Al was het een lelijk oud dementerend vrouwtje, als de klacht gegrond is dan is dit alles haar recht. Het enige nadeel is dat beide partijen gekend zijn en dit dus een mediastorm met zich meebrengt.

Ik hoop enkel dat de feiten voor zich spreken en recht kan gesproken worden. Opnieuw, ik wil geen partij trekken, maar ik houd er nog minder van dat iets afgedaan wordt of monddood wordt gemaakt door te komen opdraven met zaken die niets met de zaak te maken hebben. En dan moet ik toegeven dat die aanteigingen vooral uit de paardenwereld komen. Mevrouw Engel komt enkel met feiten aandraven. Die feiten dienen uiteraard nog beoordeeld te worden, maar wij zijn niet de rechters in dit dossier ;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:46

Ik ben benieuwd wat alle Bartels voorstanders in dit topic gaan zeggen als ze wél schuldig bevonden worden.