Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:47

missje schreef:
Pfff ik hou erover op, behoorlijk off topic dit
ga slapen zoals je zei te doen...morgen weer een mooie nieuwe dag

Ik vermaak me prima met in mijn ogen dom geneuzel van jouw kant. Want ja ik heb een leeg profiel en ben pas 22 :')

Enig idee waarom mijn profiel leeg is? Juist door m'n werk. Omdat mochten clienten erachter komen dat ik op bokt zit ze mijn profiel niet kunnen vinden omdat ik nagenoeg een leeg profiel heb.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:53

Cool, zulk spannend werk.
Vooral om hier de therapeut uit te hangen.... ach ja internet is zo makkelijk
je kunt je voordoen wie je wilt zijn....net als die kerels die zich voordoen als meisjes bijv. Om zo
jongetjes bloot voor de cam te krijgen....ojee doe ik weer verkeerd denken, die mannen zijn natuurlijk ook slachtoffer van hun zieke geest....
zoveel voorbeelden...
maar als je het niet erg vind ga ik je toch alleen laten, hoop dat je het zonder mij ook nog leuk en vermakelijk vind.
ik zou niet op mn geweten willen hebben dat je het nu niet leuk meer hebt natuurlijk.

nou mag je toch het laatste woord hebben, vooruit dan maar...kom op he,je kan het

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:56

missje schreef:
Cool, zulk spannend werk.
Vooral om hier de therapeut uit te hangen.... ach ja internet is zo makkelijk
je kunt je voordoen wie je wilt zijn....net als die kerels die zich voordoen als meisjes bijv. Om zo
jongetjes bloot voor de cam te krijgen....ojee doe ik weer verkeerd denken, die mannen zijn natuurlijk ook slachtoffer van hun zieke geest....
zoveel voorbeelden...
maar als je het niet erg vind ga ik je toch alleen laten, hoop dat je het zonder mij ook nog leuk en vermakelijk vind.
ik zou niet op mn geweten willen hebben dat je het nu niet leuk meer hebt natuurlijk.

nou mag je toch het laatste woord hebben, vooruit dan maar...kom op he,je kan het

Slaap lekker :evaw:
Ik dacht al dat je ditzelfde in een iets andere vorm zo'n 30 minuten geleden had neergezet. Maar blijkbaar kan je het toch niet laten en vind je dit reuze interessant

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:57

Het niveau is nu wel heel bedroevend gedaald naar een bijna puberaal welles-nietes spelletje, heb er een tem uitgegooid omdat ik het oprecht zonde vind van dit topic.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:59

vuurneon schreef:
Het niveau is nu wel heel bedroevend gedaald naar een bijna puberaal welles-nietes spelletje, heb er een tem uitgegooid omdat ik het oprecht zonde vind van dit topic.

Indeed, laten we verder gaan met het topic waar deze voor bedoeld is :j

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:05

little_king schreef:
Ze heeft toch de andere kant gelezen?
Moet ze dan ook de 20 andere kanten van bokkers ook lezen?

Het is misschien netjes op te respecteren dat niet iedereen het eens is met de dader knuffelaars van bokt, om het maar zo oneerbiedig te omschrijven.
En lees maar eens de berichten bij Nu.nl dan zie je dat veel meer mensen dat hebben.
Verwacht geen respect voor jullie mening als er dat andersom ook niet is.

En wat me erg opvalt is het medeleven met de moeder, veel berichten daarop.
Meldt een slachtoffer zich komt er amper een zinnetje van medeleven uit.
Dat vind ik eng, echt eng.

Er zit veel verschil tussen de post van de moeder van de dader en de post van de eigenaar van het paard. Het laatste is heel verdrietig en ik kan me voorstellen dat je je machteloos voelt in zo'n situatie. Maar het paard heeft geen psychische of lichamelijke schade, en hun vertrouwde leven gaat verder. Terwijl de moeder nu echt op de proef word gesteld en zoveel heeft verloren.

Laflor, ik vind het knap van je dat ondanks je medelijden en woede je je laatste zin zo netjes geformuleerd hebt. Sterkte!

Urbanus

Re: Jeugdinrichting voor jongen die pony ombracht na aanranding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:42

Missje, je trekt het topic op een hele negatieve manier naar je toe. Wil je stoppen alsjeblieft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 04:15

Ik heb een paar reacties getemd omdat ze te persoonlijk op de man worden gespeeld.
Ik heb alles gelezen en soms moest ik echt mezelf inhouden meteen te gaan reageren.

Suzanne765 ik heb er respect voor dat je hier op een paarden forum je ervaring wilt delen als moeder van een dader die een paard heeft mishandeld en gedood.
Ik ga er van uit dat je wel begrijpt dat sommige reacties van uit emotie worden geschreven.
Vreemd genoeg probeer ik mij voor te stellen hoe het voor mij zou zijn als een familie lid van mij zoiets zou doen, en eerlijk gezegd ik zou verscheurd zijn.
Misschien heb je wat aan onderstaande link, misschien is deze wel al voor je bekend.
http://www.mijnzoonisdedaderennu.nl/index.html

Laflor :(:) Ik vind het fijn dat ook jij hier je beleving en emoties wilt delen. Het is ontzettend akelig te weten dat er een paard uiteindelijk dood is gemaakt en dat jij je schuldig voelt en je afvraagt "Wat als?" is logisch. Probeer die vraag los te laten want daar op krijg je geen antwoord.
Ik vind het heel erg wat jullie is overkomen. Maar als ik het mag zeggen, durf opgelucht te zijn dat je paard er verder niets aan over heeft gehouden. Niemand zal je daar schreef voor aan kijken.
Je kunt er niets aan doen dat er een ander paard uiteindelijk wel dood is gemaakt. Je kunt nu eenmaal niet voorspellen of iemand tot erger in staat is.
Sterkte.

Victory-boy wat een ingrijpend verhaal van je vriendin. Gecondoleerd met haar dood. Triest dat zij het slachtoffer is geworden van het falen van een TBS- instelling.
Ik kan mij jou standpunt wel heel goed indenken ook al is die logischerwijs ook gebaseerd op je emoties. Ik neem het je zeker niet kwalijk dat je denkt "opsluiten die daders en niet meer loslaten".

Citaat:
Deze knul, de dader dus, is 17 jaar, tuurlijk seksueel in onderzoekfase, en ik ben stiekem blij dat hij het bij dieren heeft gedaan in plaats van een meisje.

Pipo ik vind jou reactie heel erg oprecht. Je laat zien dat je met nog een andere bril kunt kijken naar de situatie. (Als is het natuurlijk wel heel erg voor de eigenaren van het gedode paard.)

Elwier Mag ik je prijzen hoe je beschrijft dat er in zulke situaties alleen maar slachtoffers zijn.
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik hoop dat je vriendin zich ooit weer veilig weet te voelen.

Ik zelf heb geen kennis van TBS behandelingen of de instelling die deze TBS behandeling verzorgt.
Ik lees wel eens wat in de media maar ik ben mezelf er ook bewust van dat media niet altijd alle feiten correct weergeeft.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt denk ik dan en feitelijk kan geen enkel mens bij de ander in het hoofd kijken.
Dus wat TBS betreft vind ik het moeilijk te zeggen of het zin heeft of niet. Opsluiten en voor altijd de sleutel weg gooien kan ik mij ook niet in vinden.
Beide keren kost het de overheid klauwen vol geld.
Maar als ik moet kiezen tussen TBS of gevangenis straf van een aantal jaar (ik weet niet wat er staat voor doodslag/moord op een paard?) doe dan maar TBS.

Ik mag dan wel geen kennis hebben van het hele TBS gebeuren maar ik heb wel enig inzicht in psychiatrische ziektebeelden.
Zowel mijn jongere zus als mijn jongere broer zijn psychose gevoelig. Ze hebben allebei gesloten GGZ verblijf gehad omdat ze een gevaar voor zichzelf en andere waren.
Ik wil er niet heel uitgebreid op in gaan maar ik weet wel dat ze behoorlijke gekke dingen deden omdat ze de opdracht kregen.
Een tante van mijn man ook een psychose patiënt heeft zich zelf een keer in brand gestoken.
Mijn zusje gaat het nu goed mee maar ze wil nooit meer in een psychose belanden want toen zij zich later bewust werd van haar gedrag schaamde zij zich enorm.

Een beetje weten wat een psychiatrische aandoening kan inhouden (en er zijn er een boel) maakt wel dat je beter begrijpt hoe een daad tot stand kan komen.
Dat je het begrijpt betekend niet dat je het goed keurt overigens.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 05:26

Wauw OsMo. Wat een goeie post. Ik heb er helemaal niets aan toe te voegen, ben het volledig met je eens!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 07:11

Amen osmo _/-\o_

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:53

Wat een fijne post OsMo! Bedankt!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:36

ElvierW schreef:
Mijn vriendin zelf ziet het op dezelfde manier als ik. Haar frustratie ligt vooral bij ons rechtssysteem en de zorg. En die frustratie kan ik alleen maar met haar delen. Ik weet dat er voldoende mensen zijn die hun best doen, maar het gaat meestal te makkelijk en te soft. En wat ironisch ergens, want dat heb ik meer mensen hier horen zeggen. Mensen die erg tegen mijn stelling waren dat de dader ook maar slachtoffer is. Dus ja, dat vind ik ook. En ook nog steeds dat dader ook slachtoffer is.

Ons systeem hier zou anders moeten zijn in mijn optiek. Als we meer vertrouwen zouden hebben in onze wet- en regelgeving omtrent dit soort dingen en de psychiatrische zorg, denk ik dat meer mensen zouden kunnen erkennen dat een psychiatrische aandoening echt geen pretje is.

Dank Quera en Vuurneon!

Ik vind het erg knap dat jullie die dader als slachtoffer kunnen zien.
Met de beste wil, ik kan dat niet.
Of dat komt door ons falende rechtsysteem, ik denk dat je daar wel een punt hebt.

Als ik lees dat deze dader na 5 jaar op straat staat na zo'n gruweldaad, kan ik me niet voorstellen dat hij al genezen is in zo'n korte tijd. En ja straf mag er ook zijn na zo'n ernstige daad en die heeft hij in mijn ogen ook niet afgelost.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:39

quera schreef:
vuurneon schreef:

Indeed, laten we verder gaan met het topic waar deze voor bedoeld is :j

En naar mijn idee ben jij herhaaldelijk diegene die dat niveau naar beneden trekt.
Ik mag hopen dat jij op je werk anders met personen omgaat.
Dit geeft mij wel een idee waarom het dus zo vaak fout gaat.
En dit is inderdaad niet netjes van me, maar dit is wel het beeld wat nu versterkt wordt door jou berichten.
Hopelijk is dat in het echte leven een heel ander persoon dan wat hier naar boven komt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:44

Osmo

Natuurlijk kies je bij een psychiatrische aan doening voor TBS en niet alleen gevangenis.
Dat zonder twijfel.
Maar in het bovenstaande na 5 jaar vrij, daar kan ik toch ook echt niets mee.
Niet betreffende behandeltijd, niet betreffende straf, niet betreffende een slachtoffer dat ook het gevoel mag hebben dat iemand niet meteen weer op straat mag.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:54

Na een lekkere nacht slapen vind ik ook dat het niveau hier gedaald was. Ik had niet mee mogen gaan in de negativiteit op meningen van andere.
ik blijf van mening dat als iemand zich op geweldadige wijze zich gedraagd in de maatschappij ,diegene opgesloten moet worden. Vanzelfsprekend met hulp maar van mij hoeven ze niet meer op vrije voeten te komen na moord en gruwelijke mishandelingen.
ik vind dat de , laten we zeggen, gezonde mensen het recht hebben op een veilige samenleving.
dus kom ik weer op mijn eerste post hier uit.
hoe ik dat dan beschrijf, recht voor zn raap of met zoete woordjes zou niet uit mogen maken, het komt op hetzelfde neer.
mijn sympathie gaat nu eenmaal uit naar slachtoffers en niet naar de daders.
daar kunnen alle geleerden hier op bokt hoog en laag gaan springen, zo is het nu eenmaal.
dat zou gerespecteerd moeten worden, net zoals ik al meerdere keren heb gezegd dat ik jullie andere mening ook respecteer.

Over het temmen laat ik me maar niet uit anders word dat weer een discussie.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:19

@ Osmo, zoals jij het omschrijft, vooral het laatste stuk over je broer en zus, zo duidelijk en eerlijk over de schaamtegevoelens die ook boven komen nadat ze beseffen wat er gebeurt is, dat is wat ik nu al de hele tijd probeer duidelijk te maken...Je kiest niet voor een psychiatrische ziekte, het overkomt je :(:) of dat nu door erfelijkheid komt of door externe factoren of noem maar op....En dat iedereen het overkomen kan, en dat er daarom alleen maar slachtoffers zijn... :o

Vind het verhaal van Elwier erg indrukwekkend, en hoop zo dat je vriendin haar rust weer weet te vinden :(:)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:11

missje schreef:
hoe ik dat dan beschrijf, recht voor zn raap of met zoete woordjes zou niet uit mogen maken, het komt op hetzelfde neer.

Zou niet uit mogen maken :? Dat maakt nou juist het grote verschil. Het punt waar jullie zo lekker in door drammen was op de eerste pagina's al lang besproken maar dan op een normale manier. Maar ja....het hele topic niet willen lezen omdat je niet geinteresseerd bent in de mening van de ander zegt al alles over de personen die zo nodig hun mening bij een ander door de strot willen duwen.

Met zoete woordjes had je meer bereikt, was je in ieder geval serieus genomen......nu kan ik alleen maar mijn schouders ophalen over zoveel dommigheid.

Ben benieuwd hoor......welke sneer ga je nu uit de kast halen ?

Suzanne765

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:48

OsMo, bedankt voor je post en voor de link...

Officieel luidt de aanklacht 'vernieling van een dier'. Dat is omdat een dier als eigendom wordt gezien en daarmee valt het onder het eigendomsrecht. Wanneer er dus strafrechtelijk vervolgd was geweest, had het volgens de letter van de wet geen/weinig verschil gemaakt of mijn zoon een auto had vernield of zoals nu, een paard had misbruikt en pony had mishandeld en gedood.
TBS kan officieel niet opgelegd worden voor een misdrijf waar minder dan 4 jaar gevangenisstraf voor staat. In het geval van mijn zoon is toch meteen besloten om niet strafrechtelijk te gaan vervolgen, maar op behandeling in te steken. Het zou voor iedereen totaal onverteerbaar zijn geweest om dit op dezelfde manier te benaderen als vernieling van een auto, bushokje of wat dan ook.
Ik denk zelf dat er veel mensen in de gevangenis terecht komen, die eigenlijk behandeling nodig hebben. Vaak verkiezen ze een relatief korte gevangenisstraf boven een langdurige behandeling. Ook advocaten raden hun cliënten wel aan om zich niet psychiatrisch te laten onderzoeken, want dan mag een rechter ook niets zeggen over de mate van toerekeningsvatbaarheid. En wellicht speelt het negatieve imago van de TBS hier ook een rol? Uit cijfers blijkt wel dat het recidive risico na behandeling vele malen lager is dan na alleen gevangenisstraf.
Nederland is het enige land dat met verschillende gradaties van toerekeningsvatbaar zijn werkt. Wanneer een daad kan worden toegeschreven aan een psychiatrische aandoening, een ontwikkelingsstoornis, een verstandelijke beperking e.d., kan iemand niet of niet volledig toerekeningsvatbaar worden verklaard. Wanneer iemand niet volledig toerekeningsvatbaar wordt bevonden kan er een gevangenisstraf aan de behandeling vooraf gaan.
Wat ik hier wel gelezen heb is dat het niet volledig toerekeningsvatbaar zijn, wordt gezien als verzachtende omstandigheid. Ik kan het hier dus niet mee eens zijn.
Wat ik wel vind, maar dat is een heel ander punt, is dat de wet aangepast moet worden om zo onze dieren beter te beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:48

Little_king ik denk dat je dan bij de discussie komt of het haalbaar is om steeds alle mensen die maar gruwelijk de mist in gaan levenslang op moet gaan sluiten.
Ben je bereid om mee te betalen aan de kosten die daar voor gemaakt worden? want dat het geld kost mensen levenslang op te sluiten daar over hoeven we niet te discussiëren.

Missje ik vind ook dat gezonde mensen het recht hebben op een veilige samenleving.
En als die veiligheid niet gewaarborgd kan worden dan is het voor mij ook logisch om te denken "Hou ze maar vast".
Maar dan kom je in verschillende discussies terecht zoals ook de discussie die de vraag bevat "Wie gaat dat betalen?"
Moeten die daders werken in de gevangenis bijvoorbeeld productie draaien zodat ze mee betalen aan hun gevangenschap/TBS?
Of mogen ze juist niets doen omdat werken de tijd dragelijk maakt en het erger voor een dader is als ze de hele dag niets kunnen/mogen doen?
Wat betreft je manier van reageren, je hoeft zeker niet sympathie voor de dader te hebben en je hebt zeker het recht om te reageren zoals jou dat bevalt.
Het is een keuze om rekening te willen houden met familie van de dader, want hoe je het went of keert die familie van een dader heeft er ook niet voor gekozen.

Wat bij mij vraagtekens oproept is dat we niet in iemands hoofd kunnen kijken, hoe weten we of iemand speelt of dat iemand echt veranderd is?
Ik zelf heb bijvoorbeeld een persoonlijkheidsstoornis en heb net een heel scala aan gesprekken achter de rug bij GGZ.
Nu wil ik graag verbetering en daarom vertel ik ook alles aan de psych maar wat als iemand vind dat die niets mankeert? Ik bedoel je hoort wel vaak dat iemand niet mee wil werken aan TBS.
Wat kun je dan nog als behandelaar? misschien dat Quera en Pniekepnak daar wat meer van weten? ik begreep dat jullie binnen de TBS instelling werken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:52

Als iemand weigert mee te werken aan de verplichte behandeling, kan de tbs worden verlengd naar long stay. Oftewel; stel iemand weigert echt pertinent, dan kan dat een reden zijn om iemand voor de rest van zijn leven in de tbs te houden. Dus wie niet mee wil werken, moet sowieso blijven. (Hetzij in een andere woonvorm, maar de poort blijft gesloten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:08

Ik heb een aantal afleveringen gezien destijds van "Buch in de Bajes". Was geloof ik toen ook een aflevering dat hij mee liep op de afdeling Lonstay van PI vucht.
Die aflevering heb ik helaas gemist.

Vuurneon okay maar als iemand eigenlijk niet mee wil werken maar zegt dat hij dat wel gaat doen en vervolgens niet eerlijk is in wat hij verteld en als hij toch dingen verzwijgt.
Hoe kom je daar dan achter?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:11

@Bassenqua je begrijpt wel dat er nu een tem staat bij jou bericht, wie blijft er hier nu aan de gang?

Osmo,
Levenslang is toch weer anders als 5 jaar.
Maar mocht levenslang nodig zijn dan denk ik dat volledig werken, niet de halve dagen van nu, zeker kan bijdragen.
Bij levenslang, is tbs of een programma dat men terug de maatschappij in kan niet meer nodig en hoeft "alleen maar' het verblijf betaald te worden.
Het dragelijk maken omdat er dan uit de cel gekomen wordt heb ik geen probleem mee. Dragelijk maken dat je soms bijna gezellige huiskamers als cel ziet hoeft van mij dan weer niet.

Suzanne,
Het is inderdaad raar dat een dier volgens de wet nog altijd gezien wordt als een ding.
Dat zou sowieso heel snel aangepast moeten worden.
het wie gaat dat betalen heb je ook als ze wel vrij zijn en slachtoffers maken.
Wie gaat de hulpvraag betalen van het slachtoffer? Ook bij herhaling komen er weer onderzoek kosten.
Dus hoe dan ook, een dader kost geld. Dan is veiligheid toch belangrijker.
En ik schreef het in een ander topic al, alles betalen kan niet, maar meer mee betalen mag van mij wel.
Als je als zieke eigen risico+ en hoop premie moet betalen, mag iemand die veroordeeld is ook meer gaan betalen, ook nog bij vrijkomst. Mag gerust naar rato van inkomen, maar alles laten vallen op de brave burger vind ik ook niet terecht.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:23

@Osmo Ik weet er ook niet alles van maar weet wel dat de criteria in de DSM verder gaan dan alleen maar wat iemand wel of niet vertelt. Daarbij is het de verwachting denk wel in deze doelgroep dat niet altijd iedereen even eerlijk en dat dus mee genomen wordt in de overwegingen.

@Suzanne, bijzonder ja hoe er voor de wet nu geen verschil wordt gemaakt tussen materie en dieren!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:28

OsMo schreef:
Vuurneon okay maar als iemand eigenlijk niet mee wil werken maar zegt dat hij dat wel gaat doen en vervolgens niet eerlijk is in wat hij verteld en als hij toch dingen verzwijgt.
Hoe kom je daar dan achter?

Er wordt voor elke patiënt (ja, het zijn inderdaad patiënten) een rapportage bijgehouden door de medewerkers. Dus elke interventie etc staat keurig vermeld. Zo krijg je een vrij goed beeld van wat er gaande is. Er staat een multidisciplinair team om zo iemand heen. De patiënten worden goed in de gaten gehouden dus ja zeggen en nee doen, valt op. Gaat om alles op de patiënt heen immers, dus niet alleen wat hij zegt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:28

Gezien het verloop van dit topic en de manier waarop mensen menen te moeten reageren, zet ik dit topic even op slot. De moderators van VN zullen dit topic verder bekijken en indien nodig sancties treffen.